HOTARARE Nr. 370 din 4 iulie 1994
privind introducerea experimentala a unui nou sistem de acordare a asistentei
medicale si de alocare a resurselor in acest domeniu
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 20 iulie 1994
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Asistenta medicala in judetele cuprinse in experimentare se asigura de
catre medici si alt personal de specialitate, acreditati in acest scop de catre
o comisie formata din reprezentanti ai Ministerului Sanatatii si reprezentanti
propusi de societatile profesional-stiintifice medicale, aprobata prin ordin al
ministrului sanatatii.
(2) Asistenta medicala se asigura prin cabinetele medicale organizate in
acest scop de catre medicii acreditati potrivit prevederilor alin. (1) si prin
spitale sau alte unitati sanitare cu paturi, autorizate sa functioneze in
judetele cuprinse in experimentare, de catre inspectoratele de politie sanitara
si medicina preventiva.
(3) Cabinetele medicale prevazute la alin. (2) vor functiona in cadrul
actualelor imobile ale dispensarelor, centrelor de sanatate, policlinicilor sau
in alte spatii ce vor fi puse la dispozitie de catre organele administratiei
publice locale.
Art. 2
(1) Serviciile medicale care se asigura populatiei de catre medici si alt
personal de specialitate prin cabinete de medicina primara, de specialitate,
precum si prin spitale, in conditiile legii, se stabilesc prin norme elaborate
de Ministerul Sanatatii.
(2) Serviciile de asistenta medicala primara se aduc la cunostinta
populatiei prin grija medicilor si a autoritatilor publice locale pe raza
carora functioneaza cabinetele respective.
(3) In cazul in care unele servicii medicale nu pot fi asigurate in cadrul
unor cabinete medicale cuprinse in experimentare, acestea vor fi asigurate de
alte unitati sanitare stabilite prin norme elaborate de Ministerul Sanatatii.
(4) Serviciile medicale se asigura in mod obligatoriu, in caz de urgenta, si
pentru cetatenii care in mod temporar se afla in localitatile din judetele
aflate in experimentare.
Art. 3
(1) Asistenta medicala primara se asigura fiecarui pacient de catre medicul
de medicina primara, ales de acesta in mod liber. In acest scop, fiecare
persoana care beneficiaza de asistenta medicala, potrivit legii, are obligatia
de a opta pentru un medic care sa ii acorde asistenta medicala primara.
(2) Lista cuprinzand pacientii inscrisi la fiecare medic de medicina
primara se depune la directia sanitara judeteana de catre medic dupa avizarea
acesteia, sub aspectul cuprinderii pacientilor in lista, de catre autoritatea
publica locala pe raza careia functioneaza cabinetul medical.
(3) Pacientii pot schimba medicul care le acorda asistenta medicala
primara, pentru care au optat initial, dupa o perioada de cel putin 3 luni.
Cererea de modificare a optiunii se face cu acordul medicului pe lista caruia
urmeaza sa se faca inscrierea si se depune, potrivit prevederilor alin. (2), la
directia sanitara judeteana.
(4) Actualizarea listelor se face lunar de catre fiecare medic, ori de cate
ori apar modificari in listele respective, altele decat cele prevazute la alin.
(3), in conditiile prevazute la alin. (2).
(5) Medicii acreditati pentru acordarea asistentei medicale, care solicita
trecerea in alte localitati rurale neacoperite din punct de vedere al
asistentei medicale primare, beneficiaza de drepturile prevazute la art. 22 si
23 ale Hotararii Guvernului nr. 281/1993 pentru personalul mutat in alta
localitate. Cheltuielile corespunzatoare se suporta de directia sanitara
judeteana.
Art. 4
(1) Medicul care urmeaza sa acorde asistenta medicala primara va contracta
cu directia sanitara judeteana serviciile pe care le asigura potrivit art. 2
pentru pacientii inscrisi pe listele proprii, serviciile profilactice si alte
obiective sanitare, cu precizarea conditiilor pentru realizarea acestora.
Contractul de acordare a asistentei medicale primare devine anexa la contractul
individual de munca ce va fi preluat de catre directia sanitara judeteana.
(2) Plata cuvenita medicului pentru serviciile contractate si realizate se
stabileste in raport cu numarul si structura, pe varste, a pacientilor inscrisi
pe lista proprie, cu gradul de realizare a activitatilor profilactice si a
obiectivelor sanitare stabilite, pe baza numarului de puncte calculat potrivit
Normelor pentru plata serviciilor de asistenta medicala primara, cuprinse in
anexa nr. 1 si a valorii unui punct, diferentiat si in raport cu conditiile in
care se desfasoara activitatea.
Art. 5
(1) Drepturile si obligatiile medicilor cu care s-au incheiat contracte de
de acordare a asistentei medicale primare potrivit art. 4 alin. (1) se
determina in perioada de experimentare in raport cu salariul de baza si
celelalte drepturi salariale prevazute in contractul individual de munca.
(2) Contributia de asigurari sociale, ajutorul de somaj si alte obligatii
salariale calculate conform reglementarilor in vigoare asupra fondului total de
salarii, pentru personalul cuprins in experimentare, se suporta de catre
directiile sanitare judetene. Impozitul pe salarii, contributia de 3% pentru
pensia suplimentara si de 1% pentru ajutorul de somaj, calculate potrivit
legii, se platesc de catre personalul medical cuprins in experimentare din
veniturile individuale.
Art. 6
(1) Pentru realizarea serviciilor medicale primare, medicul este ajutat de
personal mediu sanitar si auxiliar, asigurat pe baza de contract de catre
directia sanitara judeteana. Plata acestui personal se face de catre directia
sanitara judeteana direct sau de alta unitate cu personalitate juridica
stabilita de directia sanitara judeteana.
(2) Numarul de personal mediu si auxiliar sanitar prevazut la alin. 1 se
stabileste pe baza normelor elaborate de catre Ministerul Sanatatii. In cazul
in care, temporar, nu se poate asigura personalul mediu sanitar necesar iar
medicul preia si sarcinile ce revin acestuia, punctajul initial pentru plata
serviciilor acestuia se majoreaza cu 25%.
Art. 7
(1) Pentru functionarea cabinetelor medicale si acordarea serviciilor
medicale primare contractate, fiecare medic sau un grup de medici care se pot
asocia in acest scop are dreptul la un buget de cheltuieli pentru practica
medicala, care face parte din contract.
(2) Procurarea materialelor sanitare, a medicamentelor sau a unor bunuri,
prevazute in bugetul pentru practica medicala, se face de catre medic cu carnet
C.E.C. cu limita de suma pus la dispozitie sau prin directia sanitara, in mod
direct, ori prin cea mai apropiata unitate sanitara stabilita cu directia
sanitara si mentionata in contract, in conditiile legii.
(3) Cheltuielile materiale si de intretinere ale cabinetului medical se
finanteaza, conform legii, de la bugetul local. Autoritatile publice locale vor
sprijini desfasurarea experimentului atat prin masuri organizatorice cat si
prin alocarea la timp a fondurilor necesare.
(4) Sumele neconsumate pe parcursul anului la nivelul prevazut in bugetul
pentru practica medicala, altele decat cheltuielile de capital, se pot utiliza,
in conditiile legii, pentru dotari ale cabinetului medical, potrivit art. 8 din
Legea nr. 36/1994, daca in urma evaluarii efectuate de directia sanitara
judeteana a rezultat ca activitatea medicala a respectat criteriile de calitate
si eficienta stabilite in contract.
Art. 8
(1) Accesul la asistenta medicala de specialitate se face pe baza
recomandarii medicului pe a carui lista este inscrisa persoana respectiva, cu
exceptia urgentelor medicale care nu necesita recomandare.
(2) Plata medicilor care acorda asistenta medicala de specialitate
ambulatorie se face, in cadrul judetelor cuprinse in experimentare, prin
sistemul de plata pe serviciu medical.
(3) Serviciile medicale ambulatorii de specialitate se codifica si se
cuantifica pe baza de punctaj de catre Ministerul Sanatatii in termen de 6 luni
de la aprobarea prezentei hotarari. Valoarea unui punct se stabileste in raport
cu sumele destinate acestei activitati.
(4) Prevederile art. 4, 5, 6 si 7 ale prezentei hotarari se vor aplica in
mod corespunzator si la experimentarea noului sistem de alocare a resurselor in
asistenta medicala de specialitate ambulatorie.
Art. 9
(1) Asistenta medicala in spitale si in alte unitati sanitare cu paturi se
asigura, in conditiile legii, intr-un sistem mixt de plata pe zi de spitalizare
si pe caz, tinandu-se seama de complexitatea actului medical.
(2) Trecerea la experimentarea sistemului prevazut la alin. (1) se va face
intr-o perioada de 6 luni de la aprobarea prezentei hotarari. In aceasta
perioada Ministerul Sanatatii va codifica si va evalua activitatile medicale
din spitale si alte unitati sanitare cu paturi si va elabora reglementarile
necesare pentru experimentarea noului sistem. Sumele globale pe zi si pe caz se
stabilesc in cadrul fondurilor destinate acestei activitati.
Art. 10
Celelalte unitati sanitare ca: leagane de copii, crese, centre de recoltare
si conservare a singelui, inspectorate de politie sanitara si medicina
preventiva, institute medicale, stabilite de Ministerul Sanatatii, vor
functiona in continuare ca unitati independente cu buget propriu, conform
legii.
Art. 11
Controlul calitatii serviciilor medicale acordate pacientilor in unitatile
sanitare cuprinse in experimentare se asigura de catre directiile sanitare
judetene, potrivit normelor elaborate de Ministerul Sanatatii.
Art. 12
Experimentarea incepe in judetele prevazute in anexa nr. 2, urmand ca
Ministerul Sanatatii, pe baza rezultatelor obtinute, sa extinda experimentul si
in alte judete, informand, in prealabil, Guvernul.
Art. 13
In perioada de experimentare se imputerniceste Ministerul Sanatatii sa
introduca sau sa corecteze elementele de diferentiere a veniturilor medicilor
si ale altui personal de specialitate prevazute in prezenta hotarare, in
functie de serviciile medicale acordate pacientilor, cu avizul Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale si Ministerului Finantelor.
Art. 14
Ministerul Sanatatii impreuna cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si
Ministerul Finantelor vor emite norme in aplicarea prevederilor prezentei
hotarari.
Art. 15
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Iulian Mincu
Ministru de stat,
ministrul muncii
si protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
NORME
pentru plata serviciilor de asistenta medicala primara
Art. 1
Suma cuvenita medicului care acorda asistenta medicala primara se
stabileste prin inmultirea numarului de puncte rezultat in raport cu numarul si
structura pe varste a pacientilor inscrisi pe lista medicului, cu serviciile
profilactice si obiectivele realizate, cu valoarea stabilita pe un punct.
Art. 2
(1) Numarul de puncte acordat in raport cu numarul si structura pe varste a
pacientilor se stabileste astfel:
- numar de puncte, acordat pe o persoana inscrisa in lista, in raport cu
varsta pacientului:
Varsta pacientului Nr. puncte/persoana
0 - 1 an 14,5
1 - 4 ani 10,5
5 - 18 ani 8,5
19 - 44 ani 4,0
45 - 59 ani 8,5
peste 60 ani 12,5
- in situatia in care numarul total de puncte rezultat in raport cu numarul
de pacienti si structura acestora pe varste este mai mare de 10.500, punctele
ce depasesc acest nivel se reduc cu 50%, daca numarul de pacienti este mai mare
de 1.500, si cu 70%, daca numarul de pacienti este mai mare de 2.000.
(2) La calculul numarului lunar de puncte se iau in considerare persoanele
inscrise pe lista medicului, existente la data de 1 a lunii respective.
Art. 3
Numarul de puncte acordat pentru serviciile medicale realizate se
stabileste astfel:
a) Examen de bilant (copil, adolescent si adult):
- varsta la care se face examenul - numar puncte pe
de bilant: persoana
- pana la 1 an, din 3 in 3 luni 10
- 3 ani si 6 ani 8
- 14 ani si 17 ani 3
- 30 ani si 45 ani 3
b) Luarea in evidenta si supravegherea gravidei si a lehuzei 10
c) Depistarea si urmarirea bolnavului T.B.C. 10
d) Urmarirea bolnavilor de hepatita 3
e) Urmarirea bolnavilor cu diabet 5
f) Urmarirea bolnavilor cu boli venerice si a contactilor 4
g) Urmarirea bolnavilor cu boli infectioase si a contactilor 2/1
h) Ingrijirea bolnavilor hipertensivi cu valvulopatii,
boli coronariene 3
i) Depistare oncologica: - numar puncte, pe caz
- clinica a cancerului cutanat 1
- clinica a cancerului de prostata 3
- clinica a cancerului de sin 2
- clinica a cancerului colului uterin 3
j) vaccinari: - nr. puncte/persoana
vaccinata
- poliomielita - de baza 2
- revaccinari 3
- trivaccin - de baza 6
- rapel R 1 2
- rapel R 2 6
- rujeola - de baza 3
- revaccinari 6
- BCG - de baza 3
- revaccinari 6
- ATP - de baza 4
- revaccinare 1 1
- revaccinare 2 3
Art. 4
(1) Numarul de puncte acordat pentru activitatile sanitare realizate se
stabileste dupa cum urmeaza:
a) control privind igiena alimentara 5 puncte/actiune
b) control privind igiena mediului si comunala 5 puncte/actiune
c) control privind igiena colectivitatii de
copii si tineri si alte colectivitati 10 puncte/actiune
d) supravegherea apei potabile 5 puncte/proba
e) educatie sanitara organizata pe grupe 20 puncte/curs complet.
(2) Activitatile sanitare ce se realizeaza lunar se stabilesc de directia
sanitara judeteana.
Art. 5
(1) Numarul total de puncte, rezultat potrivit art. 2, se majoreaza in
raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, dupa cum urmeaza:
- zone izolate 20 %
- conditii grele 40 %
- conditii foarte grele 60 %
(2) Cabinetele medicale de medicina primara la care se aplica majorarile
prevazute la alin. (1) se stabilesc de directia sanitara judeteana cu acordul
Ministerului Sanatatii.
Art. 6
Numarul total de puncte rezultat, potrivit art. 2, se majoreaza, in raport
cu gradul profesional obtinut de medicul care acorda asistenta medicala
primara, dupa cum urmeaza:
gradul profesional majorare
- % -
- medic specialist 5
- medic primar 10
Art. 7
Valoarea unui punct se stabileste de Ministerul Sanatatii in raport cu
numarul total de puncte ce rezulta pe judete cuprinse in experimentare,
potrivit prezentelor norme, si cu fondurile alocate acestor judete pentru plata
medicilor care acorda asistenta medicala primara.
Art. 8
Suma cuvenita lunar medicului in cursul unui trimestru se determina pe baza
numarului de puncte rezultat potrivit art. 2, 5 si 6 pentru prima luna a
trimestrului si se regularizeaza la sfarsitul trimestrului in raport cu numarul
de puncte calculat pe fiecare luna si pe baza serviciilor medicale si
activitatilor realizate potrivit art. 3 si 4, din prezentele norme.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand judetele incluse in experimentare, in prima etapa a acesteia
1. Judetul Bistrita-nasaud
2. Judetul Brasov *)
3. Judetul Buzau
4. Judetul Neamt
5. Judetul Sibiu *)
6. Judetul Suceava *)
7. Judetul Valcea *)
8. Judetul Vrancea
-------------------
*) Unitati sanitare din cadrul Proiectului de Reabilitare a sectorului
sanitar, aprobat prin Legea nr. 79/1991.