HOTARARE Nr. 391 din 5 august 1993
privind asigurarea resurselor financiare pentru reluarea procesului
investitional la blocurile de locuinte aflate in diferite stadii de executie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 203 din 24 august 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se autorizeaza Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si
Ministerul Finantelor sa constituie la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
un depozit in limita a 25 miliarde lei, in vederea reluarii procesului
investitional la blocurile de locuinte aflate in stadii avansate de executie.
Depozitul mentionat la alineatul precedent se va constitui din:
- pana la 15 miliarde lei pe seama alocatiilor bugetare prevazute in
bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului pe anul 1993
la capitolul "Gospodarie comunala si locuinte";
- 10 miliarde lei puse la dispozitie de Banca Nationala a Romaniei in baza
hotararii consiliului de administratie al acesteia.
Art. 2
Din depozitul constituit potrivit prevederilor de la art. 1 alin. 1,
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului impreuna cu Ministerul
Finantelor, pe baza cererilor formulate de consiliile judetene, vor repartiza
si pune la dispozitia acestora sumele stabilite pentru fiecare judet, in
conturi speciale deschise la sucursalele judetene ale Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A.
Sumele aflate in conturile speciale deschise la sucursalele judetene ale
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. se vor utiliza de consiliile judetene in
stricta conformitate cu destinatiile stabilite la art. 1 alin. 1 din prezenta
hotarare, urmand sa fie reconstituite si apoi folosite potrivit prevederilor
normelor metodologice din anexa la prezenta hotarare.
Art. 3
Consiliul municipiului Bucuresti va deschide acelasi cont special, ca si
consiliile judetene, la sucursala Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., prin
care va derula in continuare procesul investitional la blocurile de locuinte
aflate in diferite stadii de executie. Contul special se va alimenta din
aceleasi categorii de resurse din care se reconstituie conturile speciale de la
nivel judetean. Constituirea resurselor si destinatia acestora se fac in
conformitate cu prevederile din normele metodologice, anexa la prezenta
hotarare.
Art. 4
Consiliile judetene si Consiliul municipiului Bucuresti vor stabili si
dispune masurile corespunzatoare pentru reluarea procesului investitional la
blocurile de locuinte aflate in diferite stadii de executie, inclusiv plata
lucrarilor executate si nedecontate, precum si rambursarea eventualelor credite
bancare contractate de agentii economici beneficiari ai investitiilor de
locuinte, in ordinea si in conditiile prevazute in normele metodologice, anexa
la prezenta hotarare.
Art. 5
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, impreuna cu consiliile judetene si al municipiului Bucuresti,
raspund de aducerea la indeplinire a prevederilor prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministrul lucrarilor
publice si amenajarii
teritoriului,
Victor Dumitrache,
secretar de stat
Guvernatorul Bancii Nationale
a Romaniei,
Mugur Isarescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
cu privire la constituirea si utilizarea fondurilor necesare terminarii
locuintelor si celorlalte spatii cu alta destinatie din cadrul blocurilor
aflate in diferite stadii de executie
A. Actiuni premergatoare terminarii si darii in folosinta a locuintelor
aflate in diferite stadii de executie
1. Pentru partea executata si decontata pana la data intrarii in vigoare a prezentelor
norme metodologice, la locuintele si spatiile cu alta destinatie, aflate in
diferite stadii de executie, se vor aplica prevederile din Legea nr. 85/1992 in
legatura cu conditiile de avans, de plata integrala sau in rate a pretului si
de dobanzi.
2. Incasarile obtinute din punerea in aplicare a prevederilor Legii nr.
85/1992 (din avansuri, plati integrale, rate, licitatii, dobanzi - dupa
deducerea comisionului etc.) vor fi virate in conturile speciale deschise la
sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., in vederea folosirii
acestora pentru terminarea si darea in folosinta a locuintelor si spatiilor cu
alta destinatie aflate in diferite stadii de executie. Conturile speciale vor
fi desfasurate analitic pe localitati si, in cadrul acestora, pe fiecare bloc
de locuinte, de catre titularii investitiilor respective.
3. Anterior actiunii de licitare a locuintelor aflate in diferite stadii de
executie, pentru care nu au fost emise repartitii sau nu au fost incheiate
precontracte ori contracte de vanzare-cumparare, autoritatile publice locale
vor stabili, prin protocoale, locuintele care se vor trece fara plata - la
terminarea acestora - in patrimoniul Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului de Interne si Serviciului Roman de Informatii, ca locuinte de
serviciu, potrivit prevederilor art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992.
B. Pentru terminarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite
stadii de executie
1. In scopul realizarii si darii in folosinta a locuintelor aflate in
diferite stadii de executie, la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice, consiliile judetene si Consiliul municipiului Bucuresti, in
colaborare cu toate unitatile interesate, vor elabora si aproba un program,
dupa modelul cuprins in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, cu
termene si responsabilitati care sa permita garantarea continuarii si
incheierii procesului investitional la blocurile de locuinte aflate in diferite
stadii de executie.
2. Ministerul Finantelor si Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., pentru a
asigura derularea operatiunilor, vor incheia o conventie in care se vor stabili
conditiile de utilizare a depozitului, nivelul dobanzilor si comisioanelor
practicate, precum si obligatiile partilor.
3. Pe seama consiliilor judetene si a Consiliului municipiului Bucuresti se
vor deschide, la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., conturi
distincte prin care se vor derula alimentarile cu fonduri din depozitul
constituit si din alte surse precizate in aceste norme metodologice si se vor
efectua plati numai pe baza detaliilor, la programul aprobat, prin care se vor
stabili si nominaliza blocurile de locuinte a caror executie trebuie continuata
si incheiata, incepand cu acele blocuri aflate in stadii foarte avansate si
avansate de executie.
Consiliile judetene, pe baza intelegerilor cu consiliile locale pe
teritoriul carora se afla locuinte in diferite stadii de executie, pot
repartiza acestora sumele necesare terminarii lucrarilor la locuinte.
In acest scop, consiliile locale vor solicita sucursalelor din teritoriu
ale Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. deschiderea de conturi speciale in
care vor primi alimentarile cu fonduri si din care vor efectua plati numai
pentru continuarea si terminarea lucrarilor la locuintele care fac obiectul
acestor norme metodologice.
4. In baza inventarierilor si evaluarilor efectuate potrivit pct. 1 din
Programul privind realizarea si darea in folosinta a locuintelor si a
celorlalte spatii cu alta destinatie din cadrul blocurilor de locuinte aflate
in diferite stadii de executie, platile pe baza de acte justificative din
conturile speciale care se vor deschide la sucursalele Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. se vor efectua, prioritar, pentru:
a) lucrarile executate si nedecontate si rambursarea eventualelor credite
bancare contractate de agentii economici beneficiari ai investitiilor de
locuinte, aflate in stadiu de finisaj foarte avansat sau finalizate, cu
regasirea in stadiile fizice realizate, ce vor fi certificate de respectivii
beneficiari de investitii;
b) terminarea lucrarilor la blocurile de locuinte cu structura inchisa, in
faza avansata de finisaj.
In prima etapa se va asigura utilizarea integrala a depozitelor de 21-25
miliarde lei pentru prioritatile de la lit. a) si b);
c) terminarea lucrarilor la blocurile de locuinte cu structura inchisa, in
faza de inceput de finisaj, dupa plata lucrarilor executate si nedecontate si
rambursarea eventualelor credite bancare contractate pentru aceste locuinte.
Alocarea sumelor se va face pentru fiecare bloc de locuinte in parte,
astfel incat sa se asigure finalizarea lui cu incadrare in plafonul valoric
negociat pe baza de contract.
La contractele incheiate intre unitatile in a caror evidenta sunt
inregistrate blocurile de locuinte aflate in diferite stadii de executie si
agentii economici constructori se vor aditiona clauze speciale care vor
prevedea:
- termenul limita stabilit pentru receptia definitiva a constructiei si
care trebuie sa aiba in vedere un ritm de lucru sustinut, cu asigurarea
aprovizionarii cu materiale, strict corelat cu ritmul executiei;
- orice influente in costurile constructiei ca rezultat al depasirii
termenelor limita de receptie in conditii de inflatie vor fi suportate de
constructor, beneficiarul avand dreptul de a-l actiona in justitie;
- verificarea la fata locului, de catre inspectorii directiilor generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si ai Bancii
Romane pentru Dezvoltare - S.A., in conditiile stabilite prin conventie, a
stadiului fizic de realizare a constructiilor finantate din fondurile speciale,
corelat cu platile efective si cu prevederile din documentatie;
- verificarea situatiilor de lucrari se va face de catre dirigintii
nominalizati pentru fiecare lucrare in parte, de catre regia autonoma sau
societatea comerciala beneficiara a fondurilor de investitii. Decontarea lunara
a lucrarilor executate se va face prin sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare
- S.A. in urma verificarii si insusirii de catre diriginti a situatiilor de
lucrari si avizate de personalul de specialitate anume desemnat de Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului din cadrul inspectiilor de stat
in constructii de pe teritoriul judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti.
Situatiile de lucrari se vor intocmi in baza Ordinului nr. 197/D din
23.07.1990 al ministrului transporturilor si al ministrului lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului. La terminarea si receptionarea lucrarilor, pe scari
si tronsoane, se vor prezenta de catre constructor situatiile de lucrari
intocmite potrivit Ordinului nr. 74/D din 28.04.1993 al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului.
Orice abateri de la clauzele contractuale, concretizate in majorarea
nejustificata a costurilor constructiei, vor fi opozabile constructorului.
In conditiile in care, pe plan local, exista situatii deosebite in ceea ce
priveste problema locuintelor, autoritatile publice judetene si cele ale
municipiului Bucuresti, precum si celelalte autoritati publice locale pot
hotari includerea in prioritatile acestei etape si a unor blocuri care se afla
cu structura in executie, conditionat insa de asigurarea integrala a platilor
pentru terminarea blocurilor de locuinte cu structura inchisa.
Aceasta speta nu poate face insa obiectul utilizarii depozitelor initiale.
5. La terminarea si dupa receptionarea blocurilor de locuinte, repartizarea
apartamentelor se va face prin grija autoritatilor publice locale pe raza
carora sunt situate blocurile de locuinte, cu respectarea aprobarilor
anterioare date de organele legale competente.
6. Agentii economici sau autoritatile publice locale in ale caror evidente
se afla investitiile respective vor actiona astfel incat, o data cu receptia
definitiva a locuintelor, sa dispuna de urmatoarele informatii:
a) suma platita de viitorul proprietar (avans din surse proprii sau
imprumutate si credite pe termen lung contractate cu Casa de Economii si Consemnatiuni
sau plati integrale din surse proprii la pretul initial al locuintei),
stabilita pe baza de acte doveditoare;
a1) imprumutul contractat de catre beneficiarii de repartitii, precum si de
catre titularii de precontracte sau contracte de vanzare-cumparare pentru
partea de locuinte executata si decontata, in baza prevederilor Legii nr.
85/1992;
b) suma care se mai datoreaza de catre viitorul proprietar, fie ca
diferenta intre costul definitiv al apartamentului si suma pozitiilor de la
lit. a) si a1) de mai sus, fie ca diferenta intre costul definitiv al
apartamentului si suma reprezentand avansul si plata partiala facuta de
beneficiarii de repartitii eliberate de autoritatile locale competente;
c) calitatea de salariat, taran sau pensionar a persoanei care a contractat
locuinta si daca impreuna cu membrii de familie nu au in proprietate o alta
locuinta (prin familie se intelege sot si sotie, cu sau fara copii in
intretinere);
d) incadrarea celor care au solicitat locuinte, pe baza de acte
doveditoare, in una din urmatoarele categorii:
d1) tineri casatoriti care la data contractarii locuintei au varsta de pana
la 30 ani;
d2) invalizi de gradul I si II;
d3) handicapati;
d4) raniti, precum si familii si parinti ai celor decedati, ca urmare a
participarii la victoria Revolutiei din decembrie 1989;
d5) persoane si familii care isi schimba domiciliul din orase la sate si
lucreaza in agricultura sau silvicultura;
d6) personal calificat din invatamant si sanatate care isi schimba
domiciliul la sate;
d7) persoane sau familii care isi schimba domiciliul dintr-un sat in alt
sat pentru a lucra pamantul cu care au fost improprietarite.
7. Autoritatile publice locale vor stabili si aproba pentru familiile sau
persoanele care au fost incadrate in una din categoriile prevazute la pct. 6
lit. d) din prezentele norme metodologice, cu exceptia celor prevazute la lit.
d4), subventii care se vor suporta de catre stat in vederea realizarii
locuintei, acestea urmand a fi cuprinse intre 50.000 lei si echivalentul a 30%
din valoarea locuintei la data emiterii repartitiei, a incheierii
precontractului sau contractului initial de vanzare-cumparare.
Subventiile astfel stabilite se vor solicita, in mod centralizat, de catre
consiliile judetene, respectiv Consiliul municipiului Bucuresti, Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului in al carui buget sunt prevazute
fondurile corespunzatoare.
Cererea de subventii se va face dupa modelul cuprins in anexa nr. 1 a) la
prezentele norme metodologice.
Pentru persoanele si familiile prevazute la lit. d4), subventiile in sume
fixe se stabilesc, se aproba si se suporta de la bugetul de stat in conditiile
prevazute in completarile la Precizarile nr. 182362/1992 si nr. 18/2244/1992,
emise de Ministerul Finantelor si Subsecretariatul de Stat pentru Problemele
Victimelor Revolutiei, astfel incat acestea nu se includ in cererile care se
vor transmite la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in cadrul
creditelor bugetare deschise in acest scop, va transmite consiliilor judetene
si Consiliului municipiului Bucuresti subventiile cuvenite, care vor fi
inregistrate in contul "Sume de mandat".
In conditiile in care sarcinile decurgand din Programul privind realizarea
si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite stadii de executie au
fost descentralizate pe seama autoritatilor publice locale, consiliile judetene
si Consiliul municipiului Bucuresti vor proceda la repartizarea subventiilor
respective pe localitati si la virarea sumelor respective la dispozitia
consiliilor locale care, de asemenea, le vor inregistra in contul "Sume de
mandat".
Sumele stabilite si aprobate pentru a fi acordate ca subventii persoanelor
indreptatite potrivit legii, se vor comunica de catre autoritatile publice
locale agentilor economici pentru a fi deduse din sumele care se mai datoreaza
pentru locuintele construite, determinate potrivit prevederilor de la pct. 6 lit.
b).
Intreaga subventie primita si dedusa din sumele datorate de viitorii
proprietari va fi virata in conturile speciale deschise la sucursalele Bancii
Romane pentru Dezvoltare - S.A. pe seama consiliilor judetene, Consiliului
municipiului Bucuresti sau a consiliilor locale, reintregindu-se astfel
fondurile avansate din depozitul constituit pentru realizarea programului de
locuinte.
8. Pentru sumele datorate de persoanele beneficiare de locuinte stabilite
potrivit pct. 6 lit. b) si care se vor diminua, dupa caz, cu subventiile in
sume fixe acordate potrivit pct. 7, agentii economici beneficiari ai
investitiilor de locuinte vor incheia, cu persoanele fizice beneficiare de
locuinte, contracte de imprumut dupa modelul cuprins in anexa nr. 5 la prezentele
norme metodologice, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) imprumutul urmeaza sa se ramburseze in termen de maximum 15 ani, de
regula in rate chenzinale sau lunare;
b) dobanda la imprumutul acordat va fi de 30% pe an si se va suporta
astfel:
b1) 15 puncte procentuale de catre beneficiarii de locuinte din categoriile
mentionate la pct. 6 lit. d) din prezentele norme metodologice;
b2) 15 puncte procentuale de catre beneficiarii de locuinte, salariati,
tarani si pensionari care nu sunt cuprinsi in categoriile mentionate la pct. 6
lit. d) din prezentele norme metodologice, dar au contribuit la realizarea
locuintei cu sume care sa reprezinte cel putin 20% din costul definitiv al
locuintei;
b3) 18 puncte procentuale de catre beneficiarii de locuinte, salariati,
tarani si pensionari care nu sunt incadrati la lit. b1) si b2) de mai sus;
b4) 15 puncte procentuale din bugetul de stat pentru beneficiarii de
locuinte de la lit. b1) si b2) de mai sus;
b5) 12 puncte procentuale din bugetul de stat pentru beneficiarii de
locuinte de la lit. b3) de mai sus;
c) pentru nerambursarea la termen a imprumutului, precum si pentru neplata
dobanzii, beneficiarii de imprumuturi vor suporta penalitati si celelalte
consecinte prevazute de dispozitiile legale, care se vor inscrie in clauzele
contractuale;
d) dobanzile se vor calcula si se vor incasa de la persoanele fizice
beneficiare de locuinte o data cu ratele scadente la imprumuturile acordate;
e) agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile respective si
in a caror raspundere s-a preluat evidenta, urmarirea si incasarea ratelor la
imprumuturile acordate si a dobanzilor la imprumuturile respective, pentru
acoperirea cheltuielilor ocazionate de aceste operatiuni, vor calcula un comision
de 1%, care se va aplica la suma incasata ca rata la imprumutul acordat,
comision ce se va retine din dobanzile platite de imprumutati;
f) pentru dobanzile care se platesc din bugetul de stat, agentii economici
in a caror evidenta se afla investitiile vor stabili cuantumul lunar al
acestora pe care-l vor prezenta, cu viza de control financiar preventiv, pana
la data de 5 a fiecarei luni, consiliilor locale sau consiliilor judetene si
Consiliului municipiului Bucuresti, in functie de subordonarea agentului
economic, in a caror evidenta se afla investitiile, dupa modelul cuprins in
anexa nr. 2. Datele centralizate cu privire la dobanzile care se platesc din
bugetul de stat se vor transmite, pana la data de 15 a fiecarei luni, prin
grija consiliilor judetene si Consiliului municipiului Bucuresti, dupa modelul
cuprins in anexa nr. 2a), la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului in bugetul caruia sunt prevazute fondurile pentru suportarea
acestor dobanzi.
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in limita
creditelor bugetare deschise in acest scop, va vira, pana la data de 25 a
fiecarei luni, contravaloarea tuturor dobanzilor, in contul special deschis la
Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., in vederea refacerii depozitului
constituit.
Dupa efectuarea acestei virari, Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului va confirma consiliilor judetene si Consiliului municipiului
Bucuresti plata dobanzilor din bugetul de stat, aferente imprumuturilor acordate
pentru locuinte, care, la randul lor, vor transmite agentilor economici,
beneficiari ai investitiei, confirmarea platii dobanzilor pentru a fi luate in
evidentele privind derularea contractelor de imprumut;
g) incasarile din ratele la imprumuturile acordate, precum si din dobanzile
aferente acestor imprumuturi platite de persoanele fizice, dupa deducerea
comisionului care se retine de agentul economic, beneficiar al investitiei, se
vor vira de fiecare agent economic, chenzinal, la data de 15 a fiecarei luni si
in ultima zi lucratoare a fiecarei luni, in contul special deschis la
sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., in vederea refacerii
depozitului initial constituit.
9. Agentii economici beneficiari ai investitiei in a caror raspundere s-a
preluat evidenta, urmarirea si incasarea ratelor la imprumuturile acordate,
precum si a dobanzilor la imprumuturile respective, pana la data de 6 a
fiecarei luni care urmeaza perioadei de executie, vor transmite la consiliul
judetean, respectiv la Consiliul municipiului Bucuresti situatia operatiunilor
efectuate pentru realizarea locuintelor si a celor din derularea contractelor
de imprumut dupa modelul cuprins in anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice.
O copie de pe aceasta situatie va fi remisa consiliilor locale, judetene si
al municipiului Bucuresti, pentru informare.
10. Consiliile judetene si Consiliul municipiului Bucuresti, pana la data
de 10 a fiecarei luni, pe baza informatiilor primite de la agentii economici
potrivit pct. 9 si a celor din extrasele de cont primite de la sucursalele
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., vor transmite la Ministerul Finantelor
- Directia generala a bugetului de stat -, la Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului si, in mod corespunzator, la Banca Nationala a Romaniei
situatia prevazuta in modelul cuprins in anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
11. Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. va asigura, prin sistemul propriu
informational, transmiterea la Ministerul Finantelor - Directia generala a
bugetului de stat - pana la data de 10 a fiecarei luni, pentru perioada
expirata, decontul care se va stabili pe baza de conventie.
Admiterea la plata a cheltuielilor pentru realizarea locuintelor care fac
obiectul acestor norme metodologice se face cu respectarea prevederilor din
conventia anuala semnata intre Ministerul Finantelor si Banca Romana pentru
Dezvoltare - S.A.
12. Depozitul constituit pentru realizarea locuintelor aflate in diferite
stadii de executie se va reconstitui, prin grija tuturor organelor implicate,
prin virarea in conturile speciale deschise la sucursalele Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. a incasarilor provenite din:
a) dobanda care se va bonifica de catre Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
la soldul depozitului respectiv;
b) ratele incasate la imprumuturile pentru care agentii economici in a
caror evidenta se afla investitiile au incheiat contracte potrivit prevederilor
Legii nr. 85/1992 si celor de la cap. B pct. 8 din aceste norme metodologice;
c) dobanzile platite de imprumutati, diminuate cu comisioanele retinute de
agentii economici in a caror evidenta se afla investitiile, in conditiile
prevazute de Legea nr. 85/1992 si pct. 8 din aceste norme metodologice;
d) dobanzile platite din bugetul de stat ca protectie sociala pentru
constructii de locuinte;
e) subventiile in sume fixe acordate din bugetul de stat ca protectie
sociala pentru constructiile de locuinte;
f) contributia adusa de beneficiarii de locuinte ca avans, in cazul
persoanelor care nu au participat initial cu avansuri din surse proprii sau
imprumutate, precum si plati partiale sau integrale facute de beneficiarii de
locuinte care doresc sa reduca imprumutul ori sa nu contracteze imprumut pentru
locuinte;
g) sumele nete obtinute din vanzarea la licitatie a spatiilor cu alta
destinatie decat aceea de locuinta, situate in blocurile de locuinte terminate
si date in folosinta;
h) sumele nete obtinute din vanzarea la licitatie a apartamentelor pentru
care nu au fost incheiate precontracte ori contracte de vanzare-cumparare cu
populatia, nu au fost repartizate prin comunicari oficiale populatiei sau nu au
fost incheiate protocoale de trecere ca locuinte de serviciu potrivit
prevederilor art. 2 alin. 2 din Legea nr. 85/1992;
i) ratele si dobanzile incasate de la beneficiarii locuintelor finalizate
ca urmare a utilizarii depozitului Bancii Nationale a Romaniei;
j) sumele obtinute din licitatiile care se vor organiza pentru spatiile cu
alta destinatie decat aceea de locuinta si pentru locuinte vor fi virate dupa
deducerea cheltuielilor ocazionate de organizarea licitatiilor.
Organizarea licitatiilor, precum si cheltuielile ocazionate de organizarea
licitatiilor se vor face cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
13. Pe masura ce disponibilitatile existente in conturile speciale deschise
la sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. depasesc nevoile de plati
stabilite in ordinea de prioritate prevazuta la cap. B pct. 4 din prezentele
norme metodologice, consiliile judetene, Consiliul municipiului Bucuresti si
consiliile locale, dupa caz, vor dispune reluarea lucrarilor la blocurile de
locuinte care se afla in stadiul de structura in executie, pana la terminarea
si darea in folosinta a acestora, dupa care se va proceda la valorificarea
acestora in aceleasi conditii, procesul urmand sa continue cu locuintele a
caror executie este la fundatie sau la cota zero.
14. Autoritatile publice locale, in cadrul competentelor conferite de prevederile
Legii administratiei publice locale nr. 69/1991, pot aproba ca din locuintele
astfel realizate sa retina un numar de locuinte, pentru a rezolva unele
probleme sociale deosebite. Locuinta sociala este definitiva, in intelesul
prezentei metodologii, in anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.
15. Lucrarile tehnico-edilitare, conexe ansamblurilor de locuinte, necesare
punerii in functiune a locuintelor aflate in diferite stadii de executie se vor
efectua corelat cu programul de realizare si punere in functiune a locuintelor,
iar finantarea se va asigura din sursele proprii ale beneficiarilor, credite
bancare angajate de agentii economici si alocatii de la bugetele locale,
inclusiv pe seama transferurilor de la bugetul de stat destinate investitiilor
in infrastructura conform prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 1993 -
pentru acele lucrari care in conformitate cu dispozitiile legale pot fi
finantate de la buget -, in limita veniturilor proprii ale fiecarui buget local
si cu incadrarea in sumele defalcate din impozitul pe salarii, ramase la
dispozitia autoritatilor locale.
Pentru lucrarile tehnico-edilitare ai caror beneficiari finali sunt agenti
economici, autoritatile publice locale, in conditiile in care, pentru
realizarea acestor lucrari, au contribuit cu fonduri din sumele incasate si
retinute din vanzarea locuintelor, iar pentru anul 1993 din alocatiile
bugetelor locale vor incheia conventii pentru recuperarea de la agentii
economici respectivi a sumelor astfel avansate; sumele incasate pe baza unor
asemenea conventii se vor face venit la bugetele locale ale unitatilor
administrative pe a caror raza teritoriala au fost realizate investitiile
respective.
ANEXA 1
(la Normele Metodologice)
PROGRAM
cu privire la realizarea si darea in folosinta a locuintelor aflate in diferite
stadii de executie
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Obiectivele Executa Coordoneaza si Termene
crt raspund
--------------------------------------------------------------------------------
1. Incheierea inventarierii Agentii economici Consiliile judete- 30 de zile
blocurilor de locuinte, precum in ale caror evi- ne si Consiliul de la
apro-
si a lucrarilor tehnico-edili- dente se afla in- municipiului Bucu- barea
Hota-
tare aferente acestora, aflate vestitiile respec- resti, precum si ririi Gu-
in diferite stadii de executie tive, impreuna cu consiliile locale vernului
si evaluarea cheltuielilor ne- constructorii pe teritoriul ca- nr.
391/1993
cesare pentru terminare si rora se afla locu-
dare in folosinta intele, in colabo-
rare cu Ministerul
Lucrarilor Publice
si Amenajarii Te-
ritoriului
a) Ordinea de realizare:
- blocuri cu structura inchisa,
in faza de finisaj foarte avan-
sat sau finalizate si cu lucrari
executate si nedecontate, precum
si credite bancare contractate
de agentii economici beneficiari
ai investitiilor de locuinte;
- blocuri cu structura inchisa,
in faza de finisaj avansat;
- blocuri cu structura inchisa,
in faza de inceput de finisaj;
- blocuri cu structura in execu-
tie;
- blocuri la fundatie sau cu
cota zero terminata;
b) In cadrul evaluarii preli-
minare a cheltuielilor pentru
terminarea lucrarilor se vor
evidentia distinct, pe structu-
rile de la lit. a) de mai sus:
- cheltuielile aferente termi-
narii locuintelor, din care,
daca sunt cazuri, cheltuieli pe
baza de situatii definitive de
lucrari ramase nedecontate si
decontarile efectuate pe seama
creditelor bancare contractate
in acest scop de agentii econo-
mici beneficiari ai locuintelor;
- cheltuielile aferente termi-
narii spatiilor cu alta desti-
natie decat aceea de locuinte,
situate in blocuri de locuinte,
din care, daca sunt cazuri,
cheltuieli pe baza de situatii
definitive de lucrari ramase
nedecontate;
c) Pentru lucrarile tehnico-
edilitare aferente locuintelor
aflate in diferite stadii de
executie se vor face evaluari
separate
2. Analiza si pregatirea tutu- Idem Idem
ror informatiilor referitoare
la cheltuielile efectuate pen-
tru partea executata, pe baza
carora sa se aplice prevederi-
le Legii nr. 85/1992, tinand
seama de precizarile de la
cap. A din prezentele norme
metodologice;
- lucrarile se vor realiza pe
structurile si in aceleasi
termene prevazute la pct. 1
din prezentul program
3. Constituirea depozitelor Directia generala Departamentul bu- 5 zile de
pe masura crearii resurselor a trezoreriei si getului de stat la aprobarea
la Banca Romana pentru Dez- Directia generala si datoriei Hotararii
voltare - S.A. in scopul fi- a bugetului de publice din Mi- Guvernului
nantarii locuintelor aflate stat, in colabora- nisterul Finan- nr.
391/1993
in stadii finale de executie re cu Ministerul telor si Direc-
Lucrarilor Publi- tia generala de
ce si Amenajarii lucrari publice
Teritoriului si si locuinte din
Banca Nationala a cadrul Ministe-
Romaniei rului Lucrarilor
Publice si Amena-
jarii Teritoriului
si Banca Nationala
a Romaniei
4. Repartizarea sumelor cons- Ministerul Finan- Idem 3 zile de
la
tituite ca depozit pe judete telor prin Direc- alimentarea
si transmiterea acestei repar- tia generala a bu- depozitului
tizari la Banca Romana pentru getului de stat si
Dezvoltare - S.A. in vederea Directia generala a
virarii sumelor in conturi trezoreriei, in co-
speciale deschise pe seama laborare cu Ministe-
autoritatilor publice judetene rul Lucrarilor Pu-
blice si Amenajarii
Teritoriului
5. Repartizarea pe consilii Directia programe, Consiliile jude- 3 zile de
la
locale si virarea in contu- prognoza si buget- tene si Consiliul primirea
in
rile speciale deschise pe sea- finante municipiului cont a
ma acestora la sucursalele Bucuresti sumei
Bancii Romane pentru Dezvol-
repartizate
tare - S.A. (daca local se
decide astfel) a sumelor nece-
sare pentru terminarea locuin-
telor aflate in diferite stadii
de executie, cu defalcare pe
blocuri
6. Formularea cererilor Directia programe, Consiliile jude- Pana la
data
pentru subventiile in sume prognoze si buget- tene si Consiliul de 20 a
fixe care se acorda din bugetul finante municipiului fiecarei
de stat potrivit formularului Bucuresti luni
- anexa nr. 1 a) la prezentele
norme metodologice
7. Solicitarea deschiderilor Directia generala Ministerul Lu- Pana la
data
de credite pentru subventiile de lucrari publice crarilor Publi- de 25 a
in sume fixe la Ministerul si locuinte ce si Amenajarii fiecarei
Finantelor Teritoriului luni
8. Virarea sumelor reprezen- Directia generala Ministerul Lu-
tind subventii in sume fixe - de lucrari publice crarilor Publi- In aceeasi
la nivelul deschiderilor de si locuinte ce si Amenajarii zi in care
credite aprobate la judete si Teritoriului se aproba
municipiul Bucuresti si, unde deschiderea
este cazul, de catre acestea Directia programe, Consiliile jude- de credite
la consiliile locale pentru prognoze si buget- tene si Consiliul
a fi inregistrate in contul finante municipiului
"Sume de mandat" Bucuresti
9. Virarea sumelor reprezen- Directia programe, Consiliile jude- Pana in
tind subventii in sume fixe prognoze si buget- tene, Consiliul ultima zi
din cont, sume de mandat in finante municipiului lucratoare
conturile speciale deschise Bucuresti si din fiecare
la sucursalele Bancii Romane consiliile luna
pentru Dezvoltare - S.A. si locale, dupa caz
comunicarea acestor subventii
agentilor economice benefi-
ciari ai investitiei
10. Intocmirea si transmi- Agentii economici Directorul si Pana la
terea situatie privind dobin- conducatorul data de 5 a
zile stabilite a se plati din organului finan- fiecarei
bugetul de stat pentru impru- ciar-contabil luni
muturile acordate persoanelor
fizice pentru constructii de
locuinte, potrivit anexei nr.
2 la prezentele norme metodo-
logice
11. Intocmirea si transmi- Directia programe, Consiliile jude- Pana la
terea situatiei centralizate prognoze si buget- tene si Consiliul data de 15
privind dobanzile stabilite finante municipiului a fiecarei
a se plati din bugetul de Bucuresti luni
stat pentru imprumuturile
acordate persoanelor fizice
pentru constructii de locuinte,
potrivit anexei nr. 2 a) la
prezentele norme metodologice
12. Solicitarea deschide- Directia generala Ministerul Lu- Pana la
rilor de credite pentru dobin- de lucrari publi- crarilor Publice data de 20
zile care se platesc din ce si locuinte si Amenajarii a fiecarei
bugetul de stat pentru locuinte Teritoriului luni
13. Virarea sumelor repre- Directia generala Ministerul Lu- In aceeasi
zentind dobanzi care se pla- de lucrari publi- crarilor Publice zi in care
tesc din bugetul de stat ce si locuinte si Amenajarii se aproba
pentru locuinte, in limita Teritoriului deschiderea
deschiderilor de credite apro- de credite
bate, si confirmarea acestor
virari catre consiliile ju-
detene si Consiliul munici-
piului Bucuresti
14. Confirmarea catre agentii Directia programe, Consiliile ju- Pana in
economici beneficiari ai in- prognoze si buget- detene si ultima zi
vestitiei a platilor din finante Consiliul lucratoare
bugetul de stat a dobanzilor municipiului a fiecarei
pentru locuinte Bucuresti luni
15. Virarea in conturile Agentii economici Directorul si La data de
speciale deschise la sucursa- organul finan- 15 si in
lele Bancii Romane pentru ciar-contabil ultima zi
Dezvoltare - S.A. a sumelor lucratoare
drept rate la imprumuturile din luna
acordate, precum si a dobin-
zilor aferente acestor
imprumuturi platite de
persoanele fizice
16. Transmiterea situatiei Agentii economici Directorul si Pana la data
lunare privind operatiunile organul finan- de 6 a fie-
efectuate pentru realizarea ciar-contabil carei luni
locuintelor si a celor din
derularea contractelor de
imprumut, potrivit anexei nr.
3 la prezentele norme
metodologice
17. Transmiterea situatiei Directia programe, Consiliile ju- Pana la data
lunare privind rulajul con- prognoze si buget- detene si Con- de 10 a fie-
tului special deschis pentru finante siliul munici- carei luni
realizarea si darea in folo- piului Bucuresti
sinta a locuintelor aflate in
diferite stadii de executie,
potrivit anexei nr. 4 la
prezentele norme metodologice
18. Terminarea si darea in Agentii economici Consiliile jude- Potrivit
folosinta a locuintelor aflate constructori, pre- tene, Consiliul programelor
in diferite stadii de executie cum si agentii eco- municipiului stabilite
si
la data punerii in aplicare: nomici beneficiari Bucuresti si con- aprobate
pe
ai investitiilor siliile locale, plan local
dupa caz
- blocuri de locuinte cu
structura inchisa, in faza de
finisaj foarte avansat sau
finalizate;
- blocuri de locuinte cu
structura inchisa, in faza
de finisaj avansat;
- blocuri de locuinte cu Fara a depasi
structura inchisa, in faza de anul 1994
inceput de finisaj;
- blocuri de locuinte cu
structura in executie;
- blocuri de locuinte la fundatie
sau cu cota zero terminata
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Agentii economici in ale caror evidente sunt locuintele aflate in diferite
stadii de executie vor incheia contracte cu constructorii in legatura cu
terminarea si darea in folosinta a blocurilor de locuinte, cu esalonarea in
timp a lucrarilor, si vor prezenta autoritatilor publice locale programe
concrete si detaliate, inclusiv pentru lucrarile tehnico-edilitare necesare
functionarii locuintelor.
Termenele care vor fi prevazute in cadrul acestui punct din program sunt
considerate ca limite maxime, putand fi devansate daca pe plan local se vor
asigura conditiile materiale, financiare si de forta de munca.
Inceperea unor noi constructii de locuinte, cu protectia statului prin
subventii in sume fixe si facilitati in plata dobanzilor, se va putea realiza
pe baza reglementarilor care se vor aproba in acest scop.
ANEXA 1 a)
CERERE
de subventii in sume fixe, de la bugetul de stat, pentru constructii de
locuinte
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr. Subventia totala Subventia
medie
crt. Categorii de beneficiari cazuri - mii lei - pe beneficiar
- mii lei -
--------------------------------------------------------------------------------
1. Tineri casatoriti care la data
contractarii locuintei au varsta de
pana la 30 ani
2. Invalizi de gradul I si II
3. Handicapati
4. Persoane si familii care isi schimba
domiciliul din orase la sate si lucreaza
in agricultura sau silvicultura
5. Personal calificat din invatamant si
sanatate care isi schimba domiciliul la sate
6. Persoane sau familii care isi schimba
domiciliul dintr-un sat in alt sat pentru
a lucra pamantul cu care au fost
improprietariti
TOTAL
--------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Subventii in sume fixe se pot solicita pentru persoanele prevazute la nr.
crt. 4, 5 si 6 numai in conditiile in care acestea au precontractat, contractat
ori li s-au repartizat locuinte aflate in diferite stadii de executie in satele
in care isi stabilesc (schimba) domiciliul.
ANEXA 2
........................*)
SITUATIA
dobanzilor stabilite a se plati din bugetul de stat pentru imprumuturile
acordate persoanelor fizice pentru constructii de locuinte, la finele lunii
..... 199......
-------------------------------------------------------------------------------
Numele si prenumele Dobanda Dobanda Numarul Anul si Anul si
persoanei beneficiare lunara totala de luni luna din luna in
Nr. de imprumut pentru stabilita stabilita pentru care care se
ca- care statul contribuie a se pla- a se pla- care se incepe incheie
zuri la plata dobanzilor ti din ti din datoreaza plata plata
bugetul bugetul dobanda dobanzii dobanzii
de stat de stat
- lei - -mii lei-
-------------------------------------------------------------------------------
A. Persoane pentru care,
din bugetul de stat, se
suporta o dobanda echi-
valenta cu 12 puncte
procentuale la imprumutul
acordat
1.
2.
.
.
n
---------------------------------------------------
TOTAL 1 x x
----------------------------------------------------
B. Persoane pentru care,
din bugetul de stat, se
suporta o dobanda echi-
valenta cu 15 puncte
procentuale la imprumutul
acordat
1.
2.
.
.
.
n
---------------------------------------------------
TOTAL 2 x x
---------------------------------------------------
TOTAL GENERAL x x
------------------------------------------------------------------------------
*) Agentul economic.
NOTA:
Pentru fiecare din lunile care urmeaza, atat la litera A, cat si la litera
B, pe primul rand se va trece:
- report din perioada anterioara,
apoi, numerotarea cazurilor continua de la numarul ramas din ultima
reportare.
ANEXA 2 a)
CONSILIUL JUDETEAN..............
CONSILIUL MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
dobanzilor stabilite a se plati din bugetul de stat pentru imprumuturile
acordate persoanelor fizice pentru constructii de locuinte, la finele lunii
................ 199..
A. Pentru persoane pentru care, din bugetul de stat, se suporta o dobanda
echivalenta cu 12 puncte procentuale la imprumutul acordat
1. Numar de cazuri .... contracte
2. Dobanda lunara stabilita a se plati
din bugetul de stat .... mii lei
3. Dobanda totala stabilita a se plati
din bugetul de stat .... mii lei
din care:
- anul 1993 .... mii lei
- anul 1994 .... mii lei
B. Pentru persoane pentru care, din bugetul de stat, se suporta o dobanda
echivalenta cu 15 puncte procentuale la imprumutul acordat
1. Numar de cazuri .... contracte
2. Dobanda lunara stabilita a se plati
din bugetul de stat .... mii lei
3. Dobanda totala stabilita a se plati
din bugetul de stat .... mii lei
din care:
- anul 1993 .... mii lei
- anul 1994 .... mii lei
NOTA:
Situatia va fi actualizata lunar pe baza informatiilor primite de la
agentii economici conform anexei nr. 2.
ANEXA 3
....................*)
SITUATIA
privind operatiunile efectuate pentru realizarea locuintelor si a celor din
derularea contractelor de imprumut pentru locuinte, la finele lunii ..........
199 ....
- mii lei -
-----------
I. Operatiuni efectuate pentru realizarea locuintelor
1. Incasari din sumele virate de autoritatile publice locale
2. Plati pentru realizarea locuintelor,
din care pentru:
2.1. locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj
foarte avansat sau finalizate
2.2. locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput
de finisaj
2.3. locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput
de finisaj
2.4. locuinte cu structura in executie
2.5. locuinte la fundatie sau cu cota zero terminata
3. Disponibil (1-2)
II. Operatiuni privind derularea contractelor de imprumut
- mii lei -
------------------------
Sume Sume virate
incaste pentru
reconstituirea
depozitului
-------- --------------
1. Rate la imprumuturile acordate
2. Dobanzi platite de populatie la imprumuturile 1)
acordate
3. Contributii aduse de beneficiarii de locuinte
ca avans, plati partiale sau integrale - dupa
punerea in aplicare a Legii nr. 85/1992 2)
4. Sume obtinute din licitarea spatiilor cu alta
destinatie decat aceea de locuinte 2)
5. Sume obtinute din licitarea locuintelor
III. Date informative
- mii lei -
------------
1. Restante la ratele scadente pentru imprumuturile acordate
2. Dobanzi restante la imprumuturile acordate populatiei
3. Dobanzi scadente care se platesc de stat la imprumuturile
acordate populatiei
4. Dobanzi pentru care au fost primite confirmari ca s-au platit
din bugetul de stat
5. Subventii in sume fixe platite din bugetul de stat
6. Comisionul retinut de agentii economici
7. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
spatiile cu alta destinatie decat aceea de locuinta
8. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
locuinte
Numar apartamente
-----------------
9. Locuinte date in functiune,
din care:
9.1. peste program
9.2. sub program
*) Agentul economic.
1) Sume incasate din care se deduc comisioanele (pct. 6 din date
informative).
2) Sume incasate din care se deduc cheltuielile efectuate cu licitatiile
(pct. 6 si pct. 7, dupa caz, din date informative).
ANEXA 4
CONSILIUL JUDETEAN .............
CONSILIUL MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
rulajului contului special deschis pentru realizarea si darea in folosinta a
locuintelor aflate in diferite stadii de executie la finele lunii ............
199 ....
- mii lei -
-----------
I. Resurse ...........
1. Alimentari primite din depozitul constituit, inclusiv
din subventiile in sume fixe si din dobanzile care se
platesc de la bugetul de stat
2. Incasari din ratele scadente la imprumuturile acordate
3. Incasari din dobanzile platite de populatie la imprumuturile
acordate
4. Contributii aduse de beneficiarii de locuinte ca avans,
plati partiale sau integrale
5. Incasari nete din vanzarea la licitatie a spatiilor cu alta
destinatie decat aceea de locuinta
6. Incasari nete din vanzarea la licitatie a locuintelor
II. Cheltuieli ...........
din care pentru:
- locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj foarte
avansat sau terminate, dar nedecontate
- locuinte cu structura inchisa, in faza de finisaj avansat
- locuinte cu structura inchisa, in faza de inceput de finisaj
- locuinte cu structura in executie
- locuinte la fundatie sau cu cota zero terminata
III. Disponibil (I-II) ...........
Date informative:
1. Restante la ratele scadente la imprumuturile acordate
2. Dobanzi restante la imprumuturile acordate populatiei
3. Dobanzi scadente care se platesc de stat la imprumuturile
acordate populatiei
4. Dobanzi pentru care au fost primite confirmari ca s-au
platit din bugetul de stat
5. Subventii in sume fixe platite din bugetul de stat
6. Comisionul retinut de agentii economici beneficiari ai
investitiilor
7. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
spatiile cu alta destinatie decat aceea de locuinta
8. Cheltuieli efectuate cu organizarea licitatiilor pentru
locuinte
Numar apartamente
-----------------
9. Locuinte date in functiune,
din care:
9.1. peste program
9.2. sub program
NOTA:
La raportarile pe structurile de la cap. II "Cheltuieli" se vor
avea in vedere stadiile de executie la data reluarii procesului investitional
in baza Hotararii Guvernului nr. 391/1993.
ANEXA 5
CONTRACT DE IMPRUMUT
Nr. .... din ........ 199 ...
Intre ...........................*), reprezentat prin.............., pe de
o parte, si ................, nascut in ......., judetul .................., la
data de ........, fiul lui ........... si al ............., cu domiciliul in
..........., str. ......... nr. ...., bloc ......, scara ....., etajul ....,
apartamentul ...., posesor al buletinului de identitate seria.... nr. .....,
eliberat de ....., in ...., pe de alta parte, a intervenit urmatorul contract
de imprumut:
1. ................................*), pe baza resurselor avansate temporar
de catre stat in vederea realizarii si punerii in functiune a locuintelor
aflate in diferite stadii de executie, acorda beneficiarului
......................... un imprumut de lei ...., pe termen de ..... ani, cu o
dobanda de 30% pe an, care se suporta astfel:
15%
18% de catre beneficiarul imprumutului
15%
12% din bugetul de stat
Rata curenta la imprumutul de .... lei + dobanda curenta datorata de
beneficiarul de imprumut de .... lei = .... lei.
Rata ultima la imprumut de .... lei + dobanda ultima datorata de
beneficiarul de imprumut de .... lei = .... lei.
2. Imprumutul acordat, precum si dobanda, stabilite in rate lunare de ....
lei, se vor retine pe statul de plata de catre unitatea la care beneficiarul de
imprumut are de incasat drepturi banesti, incepand cu luna ........ 199 .... si
pana in luna ..... anul ..... .
Pentru perioada de timp cat beneficiarul de imprumut nu are de incasat
drepturi banesti, rata lunara in suma de .... lei se achita prin bancile
comerciale sau Casa de Economii si Consemnatiuni in contul nr. ..... al
......*), ori direct la casieria ........................*).
Ca alternativa:
Achitarea imprumutului, precum si a dobanzilor aferente se face in
urmatoarele conditii:
...............................................................................
3. Neplata la scadenta a 6 rate atrage executarea silita asupra locuintei
si evacuarea detinatorilor acesteia. Executarea silita se face in baza
prezentului contract care are valoare de inscris autentic si constituie titlu
executoriu.
4. Pentru nerambursarea la scadenta a imprumutului se aplica penalitati de
1% pentru fiecare zi care depaseste termenul de plata stabilit, aplicat la
datoria restanta.
5. Alte clauze*)
...............................................................................
Incheiat la data de ...., in ... exemplare, din care .... exemplare au fost
inaintate beneficiarului de imprumut.
............*) Beneficiarul de imprumut,
Director, Organul financiar-contabil, Garantul,
NOTA:
La contract se anexeaza declaratia garantului.
*) Agentul economic.
*) Convenite intre parti pentru a asigura garantarea rambursarii
imprumutului.
ANEXA 6
LOCUINTA SOCIALA
1. In practica internationala locuinta sociala este definita ca parte
componenta a politicii de locuire, iar la definirea acesteia se au in vedere
atat forma de proprietate, cat si modul de finantare in scopul realizarii ei.
Rezulta, de asemenea, ca locuinta sociala poate fi in proprietatea unor
autoritati publice locale, a unor organizatii nonprofit sau chiar a unor
unitati ale cooperatiei.
Astfel de locuinte sunt, de regula, inchiriate unor persoane, familii a
caror situatie economica si sociala nu le permite sa realizeze o locuinta in
proprietate personala si nici chiar sa detina o locuinta in calitate de
chiriasi, in conditiile nivelului unei chirii care se stabileste de piata, in
functie de cerere si oferta, localitate si, in cadrul acesteia, zona in care
este situata locuinta, marime, grad de confort etc.
2. Avand in vedere ca locuintele care fac obiectul acestor norme
metodologice, ca locuinte sociale, se realizeaza din fondurile statului ori ale
autoritatilor publice locale, trebuie sa vizeze acele familii sau persoane care
nu pot sa realizeze o locuinta proprietate personala datorita situatiei
financiare precare, dar care din veniturile pe care le obtin pot sa asigure
plata chiriei - protejate de stat -, precum si a cheltuielilor de intretinere
si functionare a locuintei.
De aceea, locuinta sociala trebuie sa aiba in vedere unele standarde legate
de marimea acesteia, corelata cu situatia numerica a familiei, zona in care
este situata, gradul de dotare si costul acesteia.
Locuinta sociala, prin definitie sa, nu poate fi schimbata, instrainata,
subinchiriata decat in conditiile stabilite de proprietar si aduse la
cunostinta persoanei care o detine, in calitate de chirias, prin clauzele prevazute
in contractul de inchiriere.