HOTARARE Nr.
612 din 30 iunie 2010
privind stabilirea
cerintelor esentiale de securitate ale articolelor pirotehnice si a conditiilor
pentru introducerea lor pe piata
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 448 din 1 iulie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformităţii produselor, republicată, cu completările ulterioare, şi al art.
51 alin. (1) lit. b) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileşte:
1. reguli care urmăresc să realizeze libera circulaţie
a articolelor pirotehnice şi să asigure, în acelaşi timp, un înalt nivel de
protecţie a sănătăţii umane şi siguranţei publice, precum şi protecţia şi
siguranţa consumatorilor, ţinând seama de aspectele aplicabile legate de
protecţia mediului;
2. cerinţele esenţiale de securitate pe care trebuie să
le îndeplinească articolele pirotehnice în vederea introducerii lor pe piaţă.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se aplică articolelor
pirotehnice, definite conform prevederilor art. 4 lit. a) şi c)-e). Art. 3. -
Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a) articolelor pirotehnice destinate utilizării în scop
necomercial de către forţele armate, poliţie sau personalul serviciilor
profesioniste pentru situaţii de urgenţă;
b) echipamentelor cărora li se aplică prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim, cu modificările
şi completările ulterioare;
c) articolelor pirotehnice destinate utilizării în
industria aerospaţială;
d) capselor acţionate prin percuţie, produse special
pentru jucării, cărora li se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr.
396/2003 privind asigurarea securităţii utilizatorilor de jucării, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) explozivilor cărora li se aplică prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 207/2005 privind stabilirea cerinţelor esenţiale de
securitate ale explozivilor de uz civil şi a condiţiilor pentru introducerea
lor pe piaţă;
f) muniţiei, şi anume proiectilelor şi încărcăturii de
propulsie, precum şi muniţiei oarbe utilizate pentru armele uşoare, armele de
artilerie şi alte arme de foc.
Art. 4. -In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) articol pirotehnic - orice articol care
conţine substanţe explozive ori un amestec exploziv de substanţe destinate
producerii de căldură, lumină, sunet, gaz sau fum ori o combinaţie a acestor
efecte prin intermediul reacţiilor chimice exoterme autoîntreţinute;
b) introducere pe piaţă - punerea la dispoziţie
pentru prima dată pe piaţa românească a unui anumit produs în vederea
distribuţiei şi/sau a utilizării sale, indiferent că are loc în schimbul unei
plăţi sau cu titlu gratuit; nu se consideră a fi introduse pe piaţă articolele
pirotehnice de divertisment, care sunt produse de un producător pentru uz
propriu şi care sunt utilizate pe proprietatea sa cu aprobarea autorităţilor
competente, potrivit legii;
c) articole pirotehnice de divertisment -
articolele pirotehnice destinate divertismentului;
d) articole pirotehnice de scenă - articolele
pirotehnice destinate utilizării pe scenă în interior sau în exterior, inclusiv
pentru producţii cinematografice ori de televiziune sau în scopuri
asemănătoare;
e) articole pirotehnice destinate vehiculelor-
componente ale dispozitivelor de securitate din vehicule, care conţin substanţe
pirotehnice folosite pentru activarea acestora sau a altor mecanisme;
f) producător- persoana fizică sau juridică care
proiectează şi/sau produce un articol pirotehnic ori care determină proiectarea
şi producerea unui astfel de articol în vederea introducerii sale pe piaţă sub
propriul său nume ori propria sa marcă de comerţ;
g) importator - persoana fizică sau juridică
stabilită în România ori în alt stat membru al Uniunii Europene sau al
Spaţiului Economic European şi care, în cadrul activităţii sale comerciale,
pune la dispoziţie pe piaţa românească, pentru prima dată, un articol
pirotehnic provenit dintr-o ţară terţă;
h) distribuitor- persoana fizică sau juridică
din lanţul de distribuţie, care pune la dispoziţie pe piaţă, în cadrul
activităţii sale comerciale, un articol pirotehnic;
i) standard armonizat - standardul european
adoptat de un organism european de standardizare, împuternicit de Comisia
Europeană în conformitate cu procedurile prevăzute în Directiva 98/34/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri
pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor
tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L204 din 21
iunie 1998, transpusă în legislaţia naţională prin Hotărârea Guvernului nr.
1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de
informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi a
regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi
statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu
modificările ulterioare, şi a cărui aplicare este voluntară;
j) pirotehnician - persoana care are cunoştinţe
de specialitate, autorizată să manipuleze şi/sau să utilizeze articole
pirotehnice de divertisment din categoria 4, articole pirotehnice de scenă din
categoria T2 şi/sau alte articole pirotehnice din categoria P2, definite
potrivit prevederilor art. 5-7. Această persoană este considerată a fi
autorizată, de asemenea, să manipuleze şi/sau să utilizeze articole pirotehnice
de divertisment din categoriile 2 şi 3, precum şi articole pirotehnice de scenă
din categoria T1.
CAPITOLUL II
Clasificarea articolelor pirotehnice
Art. 5. - Articolele pirotehnice se clasifică de către
producători în funcţie de tipul de utilizare a acestora sau de scopul şi
nivelul lor de risc, inclusiv nivelul lor de zgomot.
Art. 6. - Organismele notificate trebuie să confirme
clasificarea prevăzută la art. 5, ca parte a procedurilor de evaluare a
conformităţii stabilite la art. 24.
Art. 7. - Articolele pirotehnice se clasifică după cum
urmează în:
1. Articole pirotehnice de divertisment, care, la
rândul lor, se clasifică în următoarele categorii:
a) categoria 1 - articole pirotehnice de divertisment,
care prezintă un risc foarte scăzut şi un nivel de zgomot neglijabil şi care
sunt destinate utilizării în spaţii restrânse, inclusiv articolele pirotehnice
de divertisment destinate utilizării în interiorul clădirilor cu destinaţia de
locuinţă;
b) categoria 2 - articole pirotehnice de divertisment,
care prezintă un risc scăzut şi un nivel de zgomot scăzut, sunt destinate
utilizării în exterior, în spaţii restrânse, şi care pot fi utilizate exclusiv
de către pirotehnicieni;
c) categoria 3 - articole pirotehnice de divertisment,
care prezintă un risc mediu, destinate utilizării în exterior în spaţii
deschise, vaste, al căror nivel de zgomot nu este dăunător sănătăţii umane şi
care pot fi utilizate exclusiv de către pirotehnicieni;
d) categoria 4 - articole pirotehnice de divertisment
de mare risc, cunoscute sub numele de „articole pirotehnice de divertisment de
uz profesional", destinate utilizării exclusive de către pirotehnicieni şi
al căror nivel de zgomot nu este dăunător sănătăţii umane.
2. Articole pirotehnice de scenă, care, la rândul lor,
se clasifică în următoarele categorii:
a) categoria T1 - articole pirotehnice pentru
utilizarea pe scenă, care prezintă un risc scăzut şi care pot fi utilizate
exclusiv de către pirotehnicieni;
b) categoria T2 - articole pirotehnice pentru
utilizarea pe scenă, care sunt destinate utilizării exclusive de către
pirotehnicieni.
3. Alte articole pirotehnice, care, la rândul lor, se
clasifică în următoarele categorii:
a) categoria P1 - articole pirotehnice, altele decât
articolele pirotehnice de divertisment şi articolele pirotehnice de scenă, care
prezintă un risc scăzut;
b) categoria P2 - articole pirotehnice, altele decât
articolele pirotehnice de divertisment şi articolele pirotehnice de scenă, care
sunt destinate manipulării ori utilizării exclusive de către pirotehnicieni.
Art. 8. - (1) Procedurile de identificare şi de
autorizare a pirotehnicienilor sunt cele prevăzute în Normele tehnice privind
deţinerea, prepararea, experimentarea, distrugerea, transportul, depozitarea,
mânuirea şi folosirea materiilor explozive utilizate în orice alte operaţiuni
specifice în activităţile deţinătorilor, precum şi autorizarea artificierilor
şi a pirotehniştilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 536/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
informează Comisia Europeană cu privire la procedurile prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL III
Obligaţiile producătorilor, ale importatorilor şi
ale distribuitorilor
Art. 9. - Producătorii trebuie să asigure că articolele
pirotehnice introduse pe piaţă respectă cerinţele esenţiale de securitate
prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 10. -In cazul în care producătorul nu este
stabilit în Uniunea Europeană sau Spaţiul Economic European, importatorul
articolelor pirotehnice trebuie să asigure că producătorul şi-a îndeplinit
obligaţiile care îi revin conform prezentei hotărâri sau îşi asumă el însuşi
aceste obligaţii.
Art. 11. - Importatorul este răspunzător în faţa
autorităţilor române în legătură cu obligaţiile prevăzute la art. 10.
Art. 12. - (1) Distribuitorii trebuie să acţioneze cu
diligenta cuvenită, în conformitate cu legislaţia aplicabilă a Uniunii
Europene.
(2) Distribuitorii trebuie să verifice, în special,
faptul că articolul pirotehnic:
a) poartă marcajul sau marcajele de conformitate
impuse;
b) este însoţit de documentele cerute.
Art. 13. - Producătorii de articole pirotehnice au
următoarele obligaţii:
a) să prezinte articolul pirotehnic unui organism
notificat, care efectuează procedura de evaluare a conformităţii potrivit
prevederilor art. 24; şi
b) să aplice marcajul CE şi să eticheteze articolul
pirotehnic cu respectarea prevederilor art. 31-34 şi 35-40 sau ale art. 41-43,
după caz.
CAPITOLUL IV
Condiţii de introducere pe piaţă şi libera
circulaţie
Art. 14. - (1) Articolele pirotehnice sunt introduse pe
piaţă numai în condiţiile în care:
a) îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri;
b) poartă marcajul CE, prevăzut la art. 32;
c) respectă obligaţiile referitoare la evaluarea
conformităţii.
(2) In cazul în care un articol pirotehnic poartă
marcajul CE în mod nejustificat, Inspecţia Muncii dispune măsurile
corespunzătoare, potrivit legii, împotriva persoanelor care au aplicat marcajul
şi informează, în scris, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
asupra deciziilor sale.
(3) In cazul în care Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale consideră întemeiată măsura luată la alin. (2), anunţă
Comisia Europeană şi celelalte state membre cu privire la aceasta, potrivit
Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificările ulterioare.
Art. 15. - (1) Introducerea pe piaţă a articolelor
pirotehnice care îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri nu poate fi interzisă,
restricţionată sau împiedicată.
(2) Din motive de ordine, securitate, siguranţă publică
şi pentru protecţia mediului se interzice deţinerea, utilizarea i vânzarea
către publicul larg a articolelor pirotehnice de divertisment din categoriile
2, 3 şi 4, a articolelor pirotehnice de scenă şi a altor articole pirotehnice
din categoria P2.
Art. 16. - (1) Cu ocazia târgurilor, a expoziţiilor şi
a demonstraţiilor în vederea comercializării articolelor pirotehnice, nu poate
fi împiedicată expunerea şi utilizarea articolelor pirotehnice neconforme cu
dispoziţiile prezentei hotărâri, cu condiţia ca un anunţ vizibil să indice clar
numele şi data târgului, a expoziţiei sau a demonstraţiei în cauză, precum şi
neconformitatea şi faptul că acestea nu sunt disponibile spre vânzare până la
punerea lor în conformitate de către producător, dacă acesta este stabilit în
Uniunea Europeană sau Spaţiul Economic European, ori de către importator.
(2) In timpul evenimentelor prevăzute la alin. (1),
expozantul ia măsuri de securitate şi siguranţă pentru asigurarea protecţiei
persoanelor, în conformitate cu cerinţele impuse de către autorităţile
competente.
Art. 17. - Nu poate fi împiedicată libera circulaţie şi
utilizarea articolelor pirotehnice produse în scop de cercetare, dezvoltare şi
testare şi care nu sunt conforme cu dispoziţiile prezentei hotărâri, cu
condiţia ca un semn vizibil să indice clar neconformitatea şi faptul că acestea
nu sunt disponibile în alte scopuri decât cercetarea, dezvoltarea şi testarea.
CAPITOLUL V
Limite de vârstă
Art. 18. - (1) Articolele pirotehnice de divertisment
din categoria 1 nu pot fi vândute sau puse în vreun alt fel la dispoziţia
consumatorilor care au vârsta sub 16 ani.
(2) Articolele pirotehnice din categoriile 2, 3, 4, T1,
T2, P1 şi P2 pot fi puse la dispoziţia persoanelor care au vârsta peste 15 ani
doar dacă acestea urmează un curs de formare, în învăţământul de specialitate,
profesional sau altul asemenea, şi doar în scop didactic, sub directa
supraveghere a unui/unor pirotehnician/pirotehnicieni şi numai în cadrul unor
spaţii special amenajate, puse la dispoziţie de către unitatea de învăţământ
organizatoare.
Art. 19. - Producătorii, importatorii şi distribuitorii
nu pot vinde articolele pirotehnice prevăzute la art. 15 alin. (2) şi nici nu
le pot pune în vreun fel la dispoziţia vreunei persoane, cu excepţia
pirotehnicienilor.
CAPITOLUL VI
Standarde armonizate
Art. 20. - Standardele armonizate, ale căror referinţe
sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se adoptă ca standarde
române, în condiţiile legii.
Art. 21. - Se consideră ca fiind conforme cu cerinţele
esenţiale de securitate, prevăzute în anexa nr. 1, articolele pirotehnice
aflate sub incidenţa prezentei hotărâri care respectă standardele naţionale
aplicabile, române şi/sau ale altor state membre ale Uniunii Europene, care
adoptă standarde armonizate ale căror referinţe sunt publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene.
Art. 22. - (1) Lista standardelor române care adoptă
standarde armonizate în domeniul articolelor pirotehnice se aprobă prin ordin
al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se actualizează ori de cate ori
este necesar.
Art. 23. - (1) In situaţia în care organismul
notificat, autoritatea de supraveghere a pieţei sau
producătorul/importatorul/distribuitorul român constată că standardele
prevăzute la art. 20 nu satisfac în totalitate cerinţele esenţiale de
securitate prevăzute în anexa nr. 1, acesta/aceasta informează Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, precizând motivele.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
informează în legătură cu situaţia prevăzută la alin. (1) Asociaţia de
Standardizare din România -ASRO.
(3) Asociaţia de Standardizare din România - ASRO, în
temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004, cu modificările
ulterioare, face cunoscut Comitetului Permanent organizat în baza Directivei
98/34/CE cazul şi motivele care au generat situaţia prevăzută la alin. (1).
(4) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
are obligaţia de a duce la îndeplinire decizia adoptată de Comisia Europeană în
legătură cu situaţia prevăzută la alin. (1) în ceea ce priveşte standardele
armonizate si publicarea prevăzută la art. 22.
CAPITOLUL VII
Procedurile pentru evaluarea conformităţii
Art. 24. - In vederea evaluării conformităţii
articolelor pirotehnice, producătorul trebuie să urmeze una dintre următoarele
proceduri:
1. procedura „examinare CE de tip" (modulul B),
prevăzută la pct. 1 din anexa nr. 2, la care se adaugă, la alegerea
producătorului, una dintre următoarele proceduri:
a) procedura „conformitatea cu tipul" (modulul C),
prevăzută la pct. 2 din anexa nr. 2;
b) procedura „asigurarea calităţii producţiei"
(modulul D), prevăzută la pct. 3 din anexa nr. 2;
c) procedura „asigurarea calităţii produsului"
(modulul E), prevăzută la pct. 4 din anexa nr. 2;
2. procedura „verificarea unităţii de produs"
(modulul G), prevăzută la pct. 5 din anexa nr. 2; sau
3. procedura „asigurarea totală a calităţii
produsului" (modulul H), prevăzută la pct. 6 din anexa nr. 2, în măsura în
care priveşte articole pirotehnice de divertisment din categoria 4.
CAPITOLUL VIII
Organisme notificate
Art. 25. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale notifică statelor membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic
European, precum şi Comisiei Europene organismele desemnate pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute la art. 24, împreună cu
sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate să le
îndeplinească şi numerele de identificare aferente, alocate acestora de către
Comisia Europeană.
Art. 26. - Lista organismelor notificate de statele
membre, numerele lor de identificare, precum şi sarcinile pentru care acestea
au fost notificate se regăsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene şi se
actualizează permanent.
Art. 27 - (1) In vederea realizării notificării
prevăzute la art. 25, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
desemnează organisme de evaluare a conformităţii a căror competenţă a fost
evaluată raportat la criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3 şi atestată, în
prealabil, prin acreditare, de către organismul naţional de acreditare.
(2) Se prezumă că satisfac criteriile minime aplicabile
prevăzute la alin. (1) acele organisme care îndeplinesc criteriile de evaluare
stabilite în standardele armonizate relevante pentru organismele notificate.
Art. 28. - In situaţia în care se constată că un
organism notificat nu mai îndeplineşte criteriile minime prevăzute la art. 27,
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale retrage notificarea
organismului respectiv şi informează Comisia Europeană şi celelalte state
membre ale Uniunii Europene cu privire la această decizie.
Art. 29. -In cazul în care se retrage notificarea unui
anumit organism, atestările conformităţii şi documentele aferente emise de
respectivul organism rămân valabile, cu excepţia cazului în care se constată că
există un risc iminent şi direct pentru sănătatea persoanelor şi siguranţa
publică.
Art. 30. - Informaţiile privind retragerea notificării
unui organism se regăsesc pe pagina de internet a Comisiei Europene.
CAPITOLUL IX
Marcajul de conformitate CE
Art. 31. - (1) După efectuarea cu succes a evaluării
conformităţii prevăzute la art. 24, producătorii au obligaţia de a aplica
marcajul CE în mod vizibil, lizibil, astfel încât să nu poată fi şters, direct
pe articolele pirotehnice.
(2) In situaţia în care nu este posibil să se aplice
marcajul CE direct pe articolele pirotehnice în condiţiile stabilite la alin.
(1), acest marcaj se aplică pe ambalajul articolelor pirotehnice sau pe o
plăcuţă de identificare ataşată acestora.
(3) Plăcuţa de identificare trebuie să fie concepută şi
realizată astfel încât să fie imposibilă reutilizarea ei.
Art. 32. - Marcajul CE este format din iniţialele
„CE" cu grafica modelului prevăzut în anexa II la Regulamentul (CE) nr.
765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de
stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce
priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
339/93, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 218 din 13
august 2008, şi prezentat în anexa nr. 4.
Art. 33. - (1) Este interzisă aplicarea pe articolele
pirotehnice a oricărui marcaj sau inscripţii care poate induce în eroare
persoanele terţe în ceea ce priveşte semnificaţia şi forma marcajului CE.
(2) Orice alt marcaj poate fi aplicat pe articolele
pirotehnice, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE să nu
fie reduse.
Art. 34. - In cazul în care articolelor pirotehnice le
sunt aplicabile şi alte reglementări ale Uniunii Europene care se referă la
alte aspecte şi care prevăd aplicarea marcajului CE, acest marcaj semnifică
conformitatea şi cu prevederile celorlalte reglementări aplicabile.
CAPITOLUL X
Etichetarea articolelor pirotehnice, altele decât
cele destinate vehiculelor
Art. 35. - Producătorii au obligaţia să asigure
etichetarea corespunzătoare a articolelor pirotehnice, altele decât cele
destinate vehiculelor, în mod vizibil, lizibil şi de neşters, în limba sau
limbile oficiale ale statului membru în care articolele sunt vândute
consumatorului.
Art. 36. - Eticheta articolelor pirotehnice trebuie să
cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) numele şi adresa producătorului, iar în cazul în
care producătorul nu este stabilit în Uniunea Europeană sau în Spaţiul Economic
European, numele producătorului şi numele şi adresa importatorului;
b) denumirea şi tipul articolului;
c) limita minimă de vârstă a persoanelor care le pot
utiliza, cu respectarea prevederilor art. 18;
d) clasificarea în funcţie de categorie;
e) instrucţiunile de folosire;
f) anul producerii, pentru articolele pirotehnice de
divertisment prevăzute în categoriile 3 şi 4;
g) distanţa minimă de securitate, după caz;
h) cantitatea echivalentă netă (CEN) de material
exploziv activ.
Art. 37. - Eticheta articolelor pirotehnice de
divertisment, suplimentar informaţiilor prevăzute la art. 36, trebuie să mai
conţină cel puţin următoarele atenţionări şi informaţii, în funcţie de
categoria în care acestea sunt clasificate:
a) categoria 1: atunci când este cazul, „Ase utiliza
numai în exterior", şi distanţa minimă de securitate;
b) categoria 2: „Ase utiliza numai în exterior",
„Ase utiliza numai de pirotehnicieni" şi, atunci când este cazul, distanţa
sau distanţele minime de securitate;
c) categoria 3: „Ase utiliza numai în exterior",
„Ase utiliza numai de pirotehnicieni" şi distanţa sau distanţele minime de
securitate;
d) categoria 4: „A se utiliza numai de
pirotehnicieni" şi distanţa sau distanţele minime de securitate.
Art. 38. - Eticheta articolelor pirotehnice de scenă, suplimentar
informaţiilor prevăzute la art. 36, trebuie să mai conţină cel puţin
următoarele atenţionări şi informaţii, în funcţie de categoria în care acestea
sunt clasificate:
a) categoria T1: „A se utiliza numai de
pirotehnicieni" şi, atunci când este cazul, „Ase utiliza numai în
exterior" şi distanţa minimă de securitate;
b) categoria T2: „A se utiliza numai de
pirotehnicieni" şi distanţa sau distanţele minime de securitate.
Art. 39. - In cazul în care suprafaţa articolul
pirotehnic nu este suficient de mare pentru a permite etichetarea sa potrivit
cerinţelor prevăzute la art. 36-38, atenţionările şi informaţiile aferente
trebuie afişate pe cel mai mic ambalaj al acestuia.
Art. 40. - Prevederile art. 35-39 nu se aplică
articolelor pirotehnice ce sunt prezentate, în condiţiile prevăzute la art. 16,
la târguri, expoziţii şi demonstraţii organizate în vederea comercializării
articolelor pirotehnice sau care sunt produse, cu respectarea prevederilor art.
17, în scopul cercetării, dezvoltării şi încercării.
CAPITOLUL XI
Etichetarea articolelor pirotehnice destinate
vehiculelor
Art. 41. - (1) Eticheta articolelor pirotehnice
destinate vehiculelor trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) numele producătorului sau, în cazul în care acesta
nu este stabilit în Uniunea Europeana sau Spaţiul Economic European, numele
importatorului;
b) denumirea şi tipul articolului;
c) instrucţiunile de utilizare în condiţii de
securitate.
(2) In cazul în care suprafaţa articolului respectiv nu
este suficient de mare pentru etichetarea acestuia potrivit cerinţelor de la
alin. (1), informaţiile aferente trebuie afişate pe ambalaj.
Art. 42. - Utilizatorilor profesionişti trebuie să li
se pună la dispoziţie o fişă tehnică de securitate, redactată în limba pe care
aceştia o solicită şi elaborată în conformitate cu prevederile ghidului din
anexa II la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea
şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH) de înfiinţare a Agenţiei
Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de
abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi al Regulamentului
(CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului
si a directivelor 91/155/CE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei,
cu modificările ulterioare.
Art. 43. - Fişa tehnică de securitate poate fi
furnizată pe hârtie sau în format electronic, cu condiţia ca destinatarul să dispună
de mijloacele necesare pentru accesarea acesteia.
CAPITOLUL XII
Supravegherea pieţei
Art. 44. - (1) Organul de control care asigură
supravegherea pieţei articolelor pirotehnice este Inspecţia Muncii, organ al
administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale.
(2) Inspecţia Muncii trebuie să dispună toate măsurile
corespunzătoare pentru a se asigura că articolele pirotehnice sunt introduse pe
piaţă numai dacă nu pun în pericol sănătatea şi securitatea persoanelor, atunci
când sunt depozitate în mod corespunzător şi utilizate în scopul pentru care au
fost produse.
(3) Activitatea prevăzută la alin. (1) se desfăşoară cu
respectarea Regulamentului (CE) nr. 765/2008 din 9 iulie 2008 al Parlamentului
European şi al Consiliului.
Art. 45. - Inspecţia Muncii efectuează inspecţii
periodice care privesc articolele pirotehnice atât la intrarea acestora pe
teritoriul Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European prin România, cât şi
în locurile de depozitare şi de producere ale lor.
Art. 46. - Personalul cu atribuţii în domeniu din
cadrul Poliţiei Române, în colaborare cu personalul împuternicit din cadrul
Inspecţiei Muncii, trebuie să dispună toate măsurile corespunzătoare pentru a
asigura respectarea cerinţelor de siguranţă şi ordine publică şi de protecţie,
stabilite prin prezenta hotărâre, atunci când articole pirotehnice sunt
transferate pe teritoriul României.
Art. 47. - Inspecţia Muncii organizează şi efectuează
supravegherea corespunzătoare a articolelor pirotehnice introduse pe piaţă,
ţinând seama de prezumţia de conformitate a articolelor care poartă marcajul
CE, şi raportează anual Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale în
legătură cu rezultatele supravegherii şi alte aspecte relevante ale acestei
activităţi.
Art. 48. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale informează anual Comisia Europeană cu privire la activităţile de
supraveghere a pieţei desfăşurate de către Inspecţia Muncii.
Art. 49. - (1) In cazul în care Inspecţia Muncii stabileşte
faptul că un anumit articol pirotehnic, purtând marcajul CE, însoţit de
declaraţia CE de conformitate şi utilizat în scopul pentru care a fost produs,
poate să pună în pericol sănătatea şi siguranţa persoanelor, dispune toate
măsurile provizorii corespunzătoare de retragere a lui de pe piaţă, de
interzicere a introducerii sale pe piaţă sau de restricţionare a liberei
circulaţii a acestuia, după caz.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), Inspecţia
Muncii informează în scris Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
despre măsurile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziilor sale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
informează Comisia Europeană şi celelalte state membre ale Uniunii Europene şi
Spaţiului Economic European în legătură cu măsurile luate de către Inspecţia
Muncii potrivit prevederilor alin. (1).
Art. 50. - Informaţiile privind denumirea articolelor
care au fost retrase de pe piaţă, care au fost interzise sau care urmează să
fie introduse pe piaţă în condiţii restrictive se regăsesc pe pagina de
internet a Comisiei Europene.
Art. 51. - (1) In cazul în care Inspecţia Muncii sau
Inspectoratul General al Poliţiei Române are suficiente motive să considere că
un articol pirotehnic prezintă un risc grav pentru sănătatea şi/sau siguranţa
persoanelor, acestea informează Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale care, la rândul său, informează Comisia Europeană şi autorităţile
competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic
European cu privire la situaţia constatată.
(2) Inspecţia Muncii evaluează articolele pirotehnice
prevăzute la alin. (1) şi informează Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale care, la rândul său, informează Comisia Europeană şi celelalte state
membre cu privire la motivele şi rezultatele acestei evaluări.
CAPITOLUL XIII
Clauza de salvgardare
Art. 52. - (1) In situaţia în care Comisia Europeană
consideră că măsurile naţionale luate potrivit art. 49 sunt justificate,
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale comunică acest lucru
Inspecţiei Muncii, iar măsurile respective rămân definitive.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale se asigură că se iau măsurile adecvate în
legătură cu produsul în cauză şi informează Comisia cu privire la acest fapt.
(3) In cazul în care Comisia Europeană consideră că
măsurile naţionale luate potrivit art. 49 nu sunt justificate, Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale comunică acest lucru Inspecţiei Muncii
care trebuie să retragă măsurile respective.
Art. 53. - In situaţia în care măsurile provizorii
luate în temeiul art. 49 se bazează pe o deficienţă a standardelor armonizate,
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale procedează în conformitate cu
art. 23 alin. (2).
Art. 54. - (1) Atunci când un articol pirotehnic este
neconform, dar poartă un marcaj CE, Inspecţia Muncii acţionează în mod
corespunzător împotriva celor care au aplicat marcajul şi informează Ministerul
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale.
(2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
informează Comisia cu privire la articolul pirotehnic neconform identificat şi
măsurile luate potrivit alin. (1).
CAPITOLUL XIV
Măsuri de interdicţii/restricţii
Art. 55. - (1) Orice măsură de interzicere,
restricţionare a introducerii pe piaţă sau retragere de pe piaţă a unui articol
pirotehnic, luată în temeiul prezentei hotărâri, trebuie să precizeze exact
motivele pe care se întemeiază.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) se notifică de
către instituţiile care le-au luat, de îndată, părţii în cauză, care este
informată în acelaşi timp şi cu privire la căile de atac pe care le are la
dispoziţie, precum şi termenele în care poate acţiona pe aceste căi.
Art. 56. -In cazul unei măsuri prevăzute la art. 55,
partea în cauză trebuie să dispună de posibilitatea de a-şi prezenta în
prealabil punctul de vedere, cu excepţia cazului în care o astfel de consultare
nu este posibilă din cauza urgenţei măsurii care trebuie luată, justificată în
special de cerinţele privind sănătatea ori siguranţa publică.
CAPITOLUL XV
Răspunderea contravenţională
Art. 57. - (1) Constituie contravenţie următoarele
fapte şi se sancţionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, şi 10;
b) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2);
c) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. a);
d) nerespectarea prevederilor art. 13 lit. b), art. 31
şi 33;
e) nerespectarea prevederilor art. 35-39 şi 41.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează după cum urmează:
a) cele de la lit. a), cu amendă de la 30.000 lei la
50.000 lei, retragerea de pe piaţă şi interzicerea introducerii pe piaţă a
articolelor pirotehnice neconforme;
b) cea de la lit. b), cu amendă de la 10.000 lei la
20.000 lei şi interzicerea de a introduce pe piaţă articole pirotehnice;
c) cea de la lit. c), cu amendă de la 12.000 lei la
15.000 lei şi interzicerea de a introduce pe piaţă articole pirotehnice;
d) cele de la lit. d), cu amendă de la 2.000 lei la
5.000 lei, retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea introducerii pe piaţă a
articolelor pirotehnice fără marcajul de conformitate sau cu marcaj incorect;
e) cele de la lit. e), cu amendă de la 2.000 lei la
5.000 lei şi interzicerea de a introduce pe piaţă articole pirotehnice
neetichetate.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către personalul împuternicit din
cadrul Inspecţiei Muncii.
Art. 58. - Contravenţiilor prevăzute la art. 57 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 59. - Personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul
Poliţiei Române, în colaborare cu personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei
Muncii, poate dispune verificarea şi reţinerea oricărui transport sau cantităţi
de articole pirotehnice, potrivit legii, despre care există probe că nu
respectă dispoziţiile prezentei hotărâri.
CAPITOLUL XVI
Dispoziţii finale
Art. 60. - (1) Prevederile prezentei hotărâri intră în
vigoare după cum urmează:
a) la 1 iulie 2010, pentru articolele pirotehnice de
divertisment din categoriile 1, 2 şi 3;
b) la 1 iulie 2013, pentru articolele pirotehnice de
divertisment din categoria 4, a articolelor pirotehnice de scenă şi a altor
articole pirotehnice.
(2) Autorizaţiile naţionale eliberate înainte de data
corespunzătoare prevăzută la alin. (1) rămân valabile până la data expirării lor
sau până la cel mult 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
termenul mai scurt având prioritate.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
autorizaţiile privind articolele pirotehnice destinate vehiculelor, eliberate
înainte de data corespunzătoare indicată la alin. (1), rămân valabile până la
expirare.
Art. 61. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2007/23/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 privind introducerea pe
piaţă a articolelor pirotehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene (JOUE) nr. L 154 din 14 iunie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
ANEXA Nr. 1
CERINŢE ESENŢIALE DE SECURITATE
1. Fiecare articol pirotehnic trebuie să realizeze
caracteristicile de funcţionare specificate organismului notificat de către
producător cu scopul de a asigura cel mai înalt grad de securitate şi de
fiabilitate posibil.
2. Fiecare articol pirotehnic trebuie să fie proiectat
şi fabricat astfel încât să poată fi neutralizat în siguranţă printr-un
procedeu adecvat, cu efecte negative minime asupra mediului.
3. Fiecare articol pirotehnic trebuie să funcţioneze
corect atunci când este folosit în scopul în care a fost fabricat.
Fiecare articol pirotehnic trebuie încercat în condiţii
reale. Dacă acest lucru nu se poate face într-un laborator, încercările trebuie
efectuate în condiţiile în care articolul pirotehnic va fi utilizat.
In cazurile în care sunt aplicabile, următoarele
informaţii şi proprietăţi trebuie să fie luate în considerare sau încercate
astfel:
a) proiectarea, fabricarea şi proprietăţile
caracteristice, inclusiv compoziţia chimică amănunţită (masa şi proporţiile
substanţelor utilizate), precum şi dimensiunile;
b) stabilitatea fizică şi chimică a articolului
pirotehnic în toate condiţiile de mediu normale şi previzibile la care poate să
fie expus;
c) sensibilitatea la operaţiuni normale şi previzibile
de manipulare şi transport;
d) compatibilitatea tuturor componentelor din punct de
vedere al stabilităţii lor chimice;
e) rezistenţa articolului pirotehnic la umezeală,
atunci când acesta este destinat utilizării într-un mediu umed sau în prezenţa
apei şi când umezeala poate să influenţeze nefavorabil securitatea ori
fiabilitatea acestuia;
f) rezistenţa la temperaturi joase şi înalte, atunci
când articolul pirotehnic este destinat depozitării sau utilizării la astfel de
temperaturi şi când răcirea ori încălzirea uneia dintre componente sau a
articolului pirotehnic în întregime poate să influenţeze în mod nefavorabil
securitatea ori fiabilitatea acestuia;
g) caracteristicile de securitate destinate să evite
declanşarea sau aprinderea intempestivă ori accidentală;
h) instrucţiuni corespunzătoare şi, dacă este cazul,
marcaje referitoare la securitatea manipulării, a depozitării, a utilizării
(inclusiv distanţele de securitate) şi a neutralizării, scrise în limba sau
limbile oficiale ale statului membru de destinaţie;
i) capacitatea articolului pirotehnic, a ambalajului
acestuia sau a altor componente de a rezista la deteriorarea survenită în
condiţii de depozitare normale şi previzibile;
j) indicarea tuturor dispozitivelor şi a accesoriilor
necesare, precum şi a instrucţiunilor de folosire necesare pentru funcţionarea
sigură a articolului pirotehnic.
In timpul transportului şi al manipulării normale,
articolele pirotehnice ar trebui să fie însoţite de descrierea compoziţiei lor
pirotehnice, cu excepţia cazului în care aceste informaţii sunt specificate în
instrucţiunile producătorului.
4. Articolele pirotehnice nu trebuie să conţină:
a) explozivi comerciali, cu excepţia pulberii negre şi
a compoziţiilor folosite pentru efecte luminoase;
b) explozivi militari.
5. Diferitele grupuri de articole pirotehnice trebuie
să îndeplinească, de asemenea, cel puţin următoarele cerinţe:
A. Articole pirotehnice de divertisment
1. Producătorul trebuie să încadreze articolele
pirotehnice de divertisment în diferite categorii, potrivit art. 5-7 din
hotărâre, caracterizate prin cantitatea echivalentă netă de exploziv,
distanţele de securitate, nivelul de zgomot sau alte caracteristici similare.
Categoria trebuie să fie indicată clar pe etichetă.
a) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din
categoria 1 trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii:
(i) distanţa de securitate trebuie să fie de cel puţin
1 m. Cu toate acestea, dacă este necesar, distanţa de securitate poate fi mai
mică;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie să depăşească
120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent măsurat printr-o altă metodă
adecvată, la distanţa de securitate;
(iii) categoria 1 nu trebuie să cuprindă petarde,
baterii de petarde, petarde luminoase şi baterii de petarde luminoase;
(iv) pocnitorile din categoria 1 nu pot să conţină mai
mult de 2,5 mg de fulminat de argint.
b) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din
categoria 2 trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii:
(i) distanţa de securitate trebuie să fie de cel puţin
8 m. Cu toate acestea, dacă este necesar, distanţa de securitate poate fi mai
mică;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie să depăşească
120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent măsurat printr-o altă metodă
adecvată, la distanţa de securitate.
c) Pentru articolele pirotehnice de divertisment din
categoria 3 trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii:
(i) distanţa de securitate trebuie să fie de cel puţin
15 m. Cu toate acestea, dacă este necesar, distanţa de securitate poate fi mai
mică;
(ii) nivelul maxim de zgomot nu trebuie să depăşească
120 dB (A, imp) sau un nivel de zgomot echivalent măsurat printr-o altă metodă
adecvată, la distanţa de securitate.
2. Articolele pirotehnice de divertisment pot conţine
numai materiale care reduc riscurile pentru sănătate, bunuri şi mediu datorate
proiectării de fragmente.
3. Metoda de aprindere trebuie să fie vizibilă clar sau
trebuie să fie indicată prin etichetare ori instrucţiuni.
4. Articolele pirotehnice de divertisment nu trebuie să
aibă o traiectorie necontrolată şi imprevizibilă.
5. Articolele pirotehnice de divertisment din
categoriile 1, 2 şi 3 trebuie să fie protejate împotriva aprinderii accidentale
printr-un capac de protecţie, prin ambalare sau prin construcţia articolului
pirotehnic. Articolele pirotehnice de divertisment din categoria 4 trebuie să
fie protejate împotriva aprinderii accidentale prin metode indicate de
producător.
B. Alte articole pirotehnice
1. Articolele pirotehnice trebuie să fie proiectate
astfel încât să reducă la minimum riscurile pentru sănătate, bunuri şi mediu,
în condiţii de utilizare normală.
2. Metoda de aprindere trebuie să fie vizibilă clar sau
trebuie să fie indicată prin etichetare ori instrucţiuni.
3. Articolul pirotehnic trebuie să fie proiectat astfel
încât să reducă riscurile pentru sănătate, bunuri şi mediu, datorate proiectării
de fragmente în caz de aprindere accidentală.
4. Acolo unde este cazul, articolul pirotehnic trebuie
să funcţioneze corect până la data de expirare indicată de producător.
C. Dispozitive de aprindere
1. Dispozitivele de aprindere trebuie să fie
capabile de o declanşare fiabilă şi să aibă o capacitate de declanşare
suficientă în toate condiţiile de utilizare normală şi previzibilă.
2. Dispozitivele de aprindere trebuie să fie protejate
împotriva descărcărilor electrostatice în condiţii de depozitare şi utilizare
normale şi previzibile.
3. Aprinzătoarele electrice trebuie să fie protejate
împotriva câmpurilor electromagnetice în condiţii normale şi previzibile de
depozitare şi utilizare.
4. Invelişul fitilurilor trebuie să aibă o rezistenţă
mecanică suficientă şi să protejeze în mod adecvat încărcătura explozivă atunci
când aceasta este expusă la solicitări mecanice normale şi previzibile.
5. Parametrii care determină timpii de ardere a
fitilurilor trebuie să fie furnizaţi şi împreună cu articolul.
6. Caracteristicile electrice ale aprinzătoarelor
electrice (de exemplu, curent minim de funcţionare, rezistenţă etc.) trebuie să
fie furnizate împreună cu articolul.
7. Reoforii aprinzătoarelor electrice trebuie să aibă o
izolaţie şi o rezistenţă mecanică suficiente, inclusiv în ceea ce priveşte
soliditatea legăturii cu aprinzătorul, ţinând seama de utilizarea acestora.
ANEXA Nr. 2
Proceduri de evaluare a conformităţii
1. modulul B: Examinarea CE de tip
1. Acest modul descrie acea parte din procedură prin
care un organism notificat constată şi atestă că un exemplar reprezentativ din
producţia avută în vedere respectă dispoziţiile prezentei hotărâri.
2. Cererea pentru examinarea CE de tip trebuie
înaintată de producător către un organism notificat, ales de el însuşi.
Cererea trebuie să includă:
a) numele şi adresa producătorului;
b) o declaraţie scrisă în care se specifică faptul că
aceeaşi cerere nu a mai fost depusă şi la un alt organism notificat;
c) documentaţia tehnică descrisă la pct. 3.
Solicitantul trebuie să pună la dispoziţia organismului
notificat un eşantion reprezentativ din producţia avută în vedere, denumit în
continuare tip. Organismul notificat poate solicita eşantioane
suplimentare dacă acestea îi sunt necesare pentru a realiza programul de
încercări.
3. Documentaţia tehnică trebuie să permită evaluarea
conformităţii articolului cu cerinţele prezentei hotărâri. Ea trebuie să
acopere proiectarea, fabricarea şi funcţionarea articolului în măsura necesară
pentru realizarea acestei evaluări şi să cuprindă, în măsura în care evaluarea
o impune, următoarele:
a) o descriere generală a tipului;
b) conceptul de proiectare, desene de execuţie şi
scheme ale componentelor, ale subansamblurilor, ale circuitelor etc;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea
desenelor şi schemelor şi a modului de funcţionare a articolului;
d) lista standardelor armonizate prevăzute la art.
20-23 din hotărâre, aplicate integral sau parţial, precum şi o descriere a
soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate ale
prezentei hotărâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate
prevăzute la art. 20-23 din hotărâre;
e) rezultate ale calculelor de proiectare făcute, ale
examinărilor efectuate etc;
f) rapoartele de încercări.
4. Organismul notificat trebuie:
a) să examineze documentaţia tehnică, să verifice dacă
tipul a fost fabricat în conformitate cu această documentaţie şi să identifice
elementele concepute conform prevederilor aplicabile ale standardelor
armonizate prevăzute la art. 20-23 din hotărâre, precum şi pe cele concepute
fără aplicarea prevederilor aplicabile ale acestor standarde armonizate;
b) să efectueze sau să fi efectuat examinările adecvate
şi încercările necesare pentru a verifica dacă soluţiile adoptate de producător
îndeplinesc cerinţele esenţiale de securitate ale prezentei hotărâri, atunci
când nu au fost aplicate standardele armonizate prevăzute la art. 20-23 din
hotărâre;
c) să efectueze sau să fi efectuat examinările
corespunzătoare şi încercările necesare pentru a verifica dacă, în cazul în
care producătorul a decis să utilizeze standardele armonizate aplicabile
prevăzute la art. 20-23 din hotărâre, acestea au fost aplicate;
d) să stabilească de comun acord cu solicitantul locul
unde se vor efectua examinările şi încercările necesare.
5. Atunci când tipul este conform cu dispoziţiile
aplicabile din prezenta hotărâre, organismul notificat trebuie să emită
solicitantului un certificat de examinare CE de tip. Certificatul trebuie să
cuprindă numele şi adresa producătorului, rezultatele examinării şi datele
necesare pentru identificarea tipului aprobat.
La certificat trebuie anexată o listă cu elementele
relevante din documentaţia tehnică, iar o copie a acesteia trebuie să fie
păstrată la organismul notificat.
Atunci când refuză să emită producătorului un
certificat de tip, organismul notificat trebuie să îşi motiveze în amănunt
refuzul.
Trebuie să fie prevăzută o procedură de apel.
6. Solicitantul trebuie să informeze organismul
notificat care deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de
examinare CE de tip cu privire la toate modificările articolului aprobat care
trebuie să primească o nouă aprobare atunci când aceste modificări pot afecta
conformitatea cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile de utilizare prevăzute
pentru articolul respectiv. Această nouă aprobare trebuie să fie eliberată sub
forma unei completări la certificatul iniţial de examinare CE de tip.
7. Fiecare organism notificat trebuie să comunice
celorlalte organisme notificate informaţiile utile referitoare la certificatele
de examinare CE de tip şi la completările emise sau retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii ale
certificatelor de examinare CE de tip şi/sau ale completărilor aduse acestora.
Anexele la certificate trebuie să fie ţinute la dispoziţia celorlalte organisme
notificate.
9. Producătorul trebuie să păstreze pentru o perioadă
de cel puţin 10 ani de la ultima dată de fabricaţie a articolului respectiv
documentaţia tehnică împreună cu copii ale certificatelor de examinare CE de
tip şi ale completărilor acestora.
Atunci când producătorul nu este stabilit în
Comunitate, obligaţia de a ţine la dispoziţie documentaţia tehnică îi revine
persoanei care introduce produsul pe piaţă.
2. modulul C: Conformitatea cu tipul
1. Acest modul descrie acea parte din procedură prin
care producătorul asigură şi declară că articolele pirotehnice respective sunt
în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi
îndeplinesc cerinţele din prezenta hotărâre care le sunt aplicabile.
Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare articol pirotehnic şi să
redacteze o declaraţie de conformitate scrisă.
2. Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare
pentru a se asigura că procesul de producţie asigură conformitatea produsului
fabricat cu tipul descris în certificatul de examinare CE de tip şi cu
cerinţele esenţiale de securitate din prezenta hotărâre.
3. Producătorul trebuie să păstreze o copie a
declaraţiei de conformitate pentru o perioadă de cel puţin 10 ani de la ultima
dată de fabricaţie a articolului respectiv.
Atunci când producătorul nu este stabilit în
Comunitate, obligaţia de a păstra la dispoziţie documentaţia tehnică îi revine
persoanei care introduce produsul pe piaţă.
4. Un organism notificat ales de producător trebuie să
efectueze sau să dispună efectuarea de examinări ale articolului la intervale
de timp aleatorii. Un eşantion adecvat de articole finite, prelevat la faţa
locului de către organismul notificat, trebuie să fie examinat şi supus la
încercări adecvate, specificate în standardele armonizate aplicabile, prevăzute
la art. 20-23 din hotărâre, sau la alte încercări echivalente efectuate pentru
verificarea conformităţii articolului cu cerinţele prezentei hotărâri. In cazul
în care unul sau mai multe eşantioane de articole examinate nu sunt conforme,
organismul notificat trebuie să ia măsuri corespunzătoare.
Sub responsabilitatea organismului notificat,
producătorul trebuie să aplice numărul de identificare al organismului respectiv,
în cursul procesului de fabricaţie.
3. modulul D: Asigurarea calităţii producţiei
1. Acest modul descrie procedura prin care un
producător care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 garantează şi
declară că articolele pirotehnice în cauză sunt conforme cu tipul descris în
certificatul de examinare CE de tip şi îndeplinesc cerinţele prezentei
hotărâri. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare articol şi să
redacteze o declaraţie de conformitate scrisă. Marcajul CE trebuie să fie însoţit
de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu
supravegherea menţionată la pct. 4.
2. Producătorul trebuie să utilizeze un sistem al
calităţii aprobat pentru producţie, să efectueze o inspecţie şi încercări ale
produselor finite potrivit prevederilor pct. 3. Acesta trebuie supus
supravegherii prevăzute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producătorul trebuie să depună la un organism
notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului său de calitate în
legătură cu articolele pirotehnice în cauză.
Cererea trebuie să cuprindă:
a) toate informaţiile pertinente pentru categoria de
articole pirotehnice în cauză;
b) documentaţia referitoare la sistemul calităţii;
c) documentaţia tehnică referitoare la tipul aprobat şi
o copie a certificatului de examinare CE de tip.
3.2. Sistemul calităţii trebuie să asigure
conformitatea articolelor pirotehnice cu tipul descris în certificatul de
examinare CE de tip şi cu cerinţele aplicabile din prezenta hotărâre.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de
producător trebuie să fie consemnate în mod sistematic şi ordonat în documente
sub formă de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia
sistemului calităţii trebuie să permită o interpretare consecventă a programelor,
planurilor şi manualelor calităţii, precum şi a înregistrărilor calităţii.
Documentaţia sistemului calităţii trebuie să cuprindă,
în special, o descriere adecvată pentru:
a) obiectivele calităţii şi structura organizaţională,
precum şi responsabilităţile şi competenţele conducerii referitoare la
calitatea articolelor pirotehnice;
b) procedeele de fabricaţie, tehnicile de control al
calităţii şi de asigurare a calităţii, precum şi tehnicile şi acţiunile
sistematice care vor fi aplicate;
c) examinările şi încercările care vor fi efectuate
înaintea, în timpul şi după fabricaţie, precum şi frecvenţa cu care vor fi
efectuate;
d) înregistrările calităţii, cum ar fi rapoarte de
inspecţie şi date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare şi
rapoarte privind calificarea personalului implicat;
e) mijloacele de supraveghere privind atingerea
calităţii cerute a articolelor pirotehnice şi a funcţionării eficace a
sistemului calităţii.
3.3. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul
calităţii pentru a determina dacă acesta satisface cerinţele prevăzute la pct.
3.2. El trebuie să presupună că sistemele calităţii care pun în aplicare
standardele armonizate aplicabile sunt conforme cu aceste cerinţe. Echipa de
audit trebuie să conţină cel puţin un membru cu experienţă în domeniul
evaluării tehnologiei produsului respectiv. Procedura de evaluare trebuie să
includă o vizită de inspecţie în spaţiile producătorului.
O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie
comunicată producătorului. Aceasta trebuie să conţină concluziile examinării.
3.4. Producătorul trebuie să se angajeze să
îndeplinească obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii, aşa cum a fost
aprobat, şi să îl menţină la un nivel adecvat şi eficace.
Producătorul trebuie să informeze permanent organismul
notificat care a aprobat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de
modificare a sistemului calităţii.
Organismul notificat trebuie să evalueze modificările
propuse şi să decidă dacă sistemul calităţii modificat continuă să îndeplinească
cerinţele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o nouă evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie
comunicată producătorului. Aceasta trebuie să conţină concluziile examinării.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului
notificat
4.1. Supravegherea are scopul de a asigura că
producătorul îndeplineşte integral obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii
aprobat.
4.2. Producătorul trebuie să permită accesul
organismului notificat, în scopul inspecţiei, în spaţiile de fabricaţie, de
inspecţie, de încercare şi de depozitare şi să îi furnizeze toate informaţiile
necesare şi, în special, următoarele:
a) documentaţia sistemului calităţii;
b) înregistrările calităţii, cum ar fi rapoarte de
inspecţie şi date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare şi
rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie să efectueze periodic
audituri pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul de
calitate şi trebuie să furnizeze producătorului un raport de audit.
4.4. In plus, organismul notificat poate să facă vizite
inopinate producătorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat
poate, dacă este necesar, să efectueze sau să dispună efectuarea unor încercări
pentru a verifica dacă sistemul calităţii funcţionează corect. Organismul
notificat trebuie să furnizeze producătorului un raport asupra vizitei şi, în
cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări.
5. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziţia
autorităţilor naţionale, timp de cel puţin 10 ani de la ultima data de
fabricaţie a articolului, următoarele:
a) documentele prevăzute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificările prevăzute la
pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat
prevăzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea şi la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie să furnizeze
celorlalte organisme notificate informaţiile pertinente referitoare la
aprobările sistemului calităţii emise sau retrase.
4. modulul E: Asigurarea calităţii produsului
1. Acest modul descrie procedura prin care un
producător care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 garantează şi
declară că articolele pirotehnice sunt în conformitate cu tipul descris în
certificatul de examinare CE de tip. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE
pe fiecare articol şi să redacteze o declaraţie de conformitate scrisă.
Marcajul CE trebuie să fie însoţit de numărul de
identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevăzută
la pct. 4.
2. Producătorul trebuie să utilizeze un sistem al
calităţii aprobat pentru inspecţia şi încercarea articolului pirotehnic finit,
potrivit prevederilor pct. 3. El trebuie supus supravegherii prevăzute la pct.
4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producătorul trebuie să depună la un organism
notificat ales de el o cerere de evaluare a sistemului calităţii în legătură cu
articolele sale pirotehnice.
Cererea trebuie să cuprindă următoarele:
a) toate informaţiile pertinente pentru categoria de
articole pirotehnice în cauză;
b) documentaţia sistemului calităţii;
c) documentaţia tehnică referitoare la tipul aprobat şi
o copie a certificatului de examinare CE de tip.
3.2. In cadrul sistemului calităţii, fiecare articol
pirotehnic trebuie să fie examinat şi trebuie să fie supus la încercări
adecvate specificate în standardul sau standardele armonizate aplicabile,
prevăzute la art. 20-23 din hotărâre, sau la încercări echivalente efectuate
pentru verificarea conformităţii articolului cu cerinţele aplicabile din
prezenta hotărâre.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de
producător trebuie să fie consemnate în mod sistematic şi ordonat în documente
sub formă de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia
sistemului calităţii trebuie sa permită o interpretare consecventă a
programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor calităţii.
Documentaţia trebuie să cuprindă, în special, o
descriere adecvată pentru:
a) obiectivele calităţii şi structura organizaţională,
precum şi responsabilităţile şi competenţele conducerii referitoare la
calitatea produselor;
b) examinările şi încercările care vor fi efectuate
după fabricaţie;
c) mijloacele de supraveghere privind funcţionarea
eficace a sistemului calităţii;
d) înregistrările calităţii, cum ar fi rapoarte de
inspecţie şi date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare şi
rapoarte privind calificarea personalului implicat.
3.3. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul
calităţii pentru a determina dacă acesta satisface cerinţele prevăzute la pct.
3.2. Acesta trebuie să presupună că sistemele calităţii care pun în aplicare
standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu aceste cerinţe.
Echipa de audit trebuie să conţină cel puţin un membru
cu experienţă în domeniul evaluării tehnologiei produsului respectiv. Procedura
de evaluare trebuie să includă o vizită de inspecţie în spaţiile
producătorului.
O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie
comunicată producătorului. Aceasta trebuie să conţină concluziile examinării.
3.4. Producătorul trebuie să se angajeze să
îndeplinească obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii, aşa cum a fost
aprobat, şi să îl menţină astfel încât acesta să rămână adecvat şi eficace.
Producătorul trebuie să informeze permanent organismul
notificat care a aprobat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de
modificare a sistemului calităţii.
Organismul notificat trebuie să evalueze modificările
propuse şi să decidă dacă sistemul calităţii modificat continuă să
fndeplinească cerinţele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o nouă
evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie
comunicată producătorului. Aceasta trebuie să cuprindă concluziile examinării.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului
notificat
4.1. Supravegherea are scopul de a asigura că
producătorul îndeplineşte integral obligaţiile care decurg din sistemul
calităţii aprobat.
4.2. Producătorul trebuie să permită accesul
organismului notificat, în scopul inspecţiei, în spaţiile de fabricaţie, de
inspecţie, de încercare şi depozitare şi să îi furnizeze toate informaţiile
necesare şi, în special:
a) documentaţia sistemului calităţii;
b) documentaţia tehnică;
c) înregistrările calităţii, cum ar fi rapoarte de
inspecţie şi date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare şi
rapoarte privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie să efectueze periodic
audituri pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul
calităţii şi să furnizeze producătorului un raport de audit.
4.4. In plus, organismul notificat poate să facă vizite
inopinate producătorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat
poate, dacă este necesar, să efectueze sau să dispună efectuarea unor încercări
pentru a verifica dacă sistemul calităţii funcţionează corect. Organismul
notificat trebuie să furnizeze producătorului un raport asupra vizitei şi, în
cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări.
5. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziţia
autorităţilor naţionale timp de cel puţin 10 ani de la ultima dată de
fabricaţie a articolului următoarele:
a) documentele prevăzute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificările prevăzute la
pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat
prevăzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea şi la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie să comunice
celorlalte organisme notificate informaţiile pertinente referitoare la
aprobările sistemului calităţii emise sau retrase.
5. modulul G: Verificarea unităţii de produs
1. Acest modul prezintă procedura prin care
producătorul garantează şi declară că articolul pirotehnic care a obţinut
certificatul prevăzut la pct. 2 este conform cu cerinţele aplicabile din
prezenta hotărâre. Producătorul trebuie să aplice marcajul CE pe articol şi să
redacteze o declaraţie de conformitate.
2. Organismul notificat trebuie să examineze articolul
pirotehnic şi să efectueze încercările adecvate specificate în standardul sau
standardele armonizate aplicabile, prevăzute la art. 20-23 din hotărâre, sau
încercări echivalente, pentru a verifica conformitatea articolului cu cerinţele
aplicabile din prezenta hotărâre.
Organismul notificat trebuie să aplice sau să dispună
aplicarea numărului său de identificare pe articolul pirotehnic aprobat şi
întocmeşte un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate.
3. Documentaţia tehnică are ca scop să permită
evaluarea conformităţii cu cerinţele prezentei hotărâri, precum şi să permită
înţelegerea proiectării, a fabricării şi a modului de funcţionare a articolului
pirotehnic.
Atunci când este necesar pentru evaluare, documentaţia
trebuie să cuprindă:
a) o descriere generală a tipului;
b) conceptul de proiectare şi desene de execuţie şi
scheme ale componentelor, subansamblurilor şi circuitelor;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea
conceptului de proiectare şi desenelor de execuţie, a schemelor componentelor,
subansamblurilor şi circuitelor, precum şi a modului de funcţionare a
articolului pirotehnic;
d) o listă a standardelor armonizate, prevăzute la art.
20-23 din hotărâre, aplicate integral sau parţial, precum şi o descriere a
soluţiilor adoptate pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale de securitate ale
prezentei hotărâri, atunci când nu au fost aplicate standardele armonizate
prevăzute la art. 20-23 din hotărâre;
e) rezultatele calculelor de proiectare făcute şi ale
examinărilor efectuate;
f) rapoarte de încercări.
6. modulul H: Asigurarea totală a calităţii
produsului
1. Acest modul prezintă procedura prin care
producătorul care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct. 2 garantează şi
declară că articolele în cauză îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri.
Producătorul sau importatorul acestuia trebuie să aplice marcajul CE pe fiecare
articol şi să redacteze o declaraţie de conformitate scrisă.
Marcajul CE trebuie să fie însoţit de numărul de
identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea prevăzută
la pct. 4.
2. Producătorul trebuie să utilizeze un sistem al
calităţii aprobat pentru proiectarea, fabricarea, inspecţia şi încercarea
produsului finit, potrivit prevederilor pct. 3, şi trebuie supus supravegherii
prevăzute la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producătorul trebuie să depună la un organism
notificat o cerere de evaluare a sistemului său de calitate.
Cererea trebuie să cuprindă:
a) toate informaţiile pertinente pentru categoria de
articole pirotehnice în cauză;
b) documentaţia referitoare la sistemul calităţii.
3.2. Sistemul calităţii trebuie să garanteze
conformitatea articolului cu cerinţele prezentei hotărâri.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de
producător trebuie să fie consemnate în mod sistematic şi ordonat în documente
sub formă de politici, proceduri şi instrucţiuni scrise. Documentaţia
sistemului calităţii trebuie să permită o interpretare consecventă a
programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor calităţii.
Documentaţia trebuie să cuprindă, în special, o
descriere adecvată pentru:
a) obiectivele calităţii şi structura organizaţională,
precum şi responsabilităţile şi competenţele conducerii referitoare la
proiectarea şi calitatea produselor;
b) specificaţiile tehnice de construcţie, inclusiv
standardele aplicate şi, dacă standardele menţionate la art. 20-23 din hotărâre
nu au fost aplicate integral, mijloacele pentru garantarea îndeplinirii
cerinţelor esenţiale aplicabile din prezenta hotărâre;
c) tehnicile de control şi evaluare a rezultatelor
dezvoltării proiectului, a proceselor şi a acţiunilor sistematice care vor fi
utilizate pentru a dezvolta produse aparţinând categoriei de produse în cauză;
d) procedeele de fabricaţie, tehnicile de control al
calităţii şi de asigurare a calităţii şi a proceselor, precum şi acţiunile sistematice
care vor fi aplicate;
e) examinările şi încercările care vor fi efectuate
înaintea, în timpul şi după fabricaţie, precum şi frecvenţa cu care vor fi
efectuate;
f) înregistrările calităţii, cum ar fi rapoarte de
inspecţie şi date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare şi
rapoarte privind calificarea personalului implicat;
g) mijloacele de supraveghere care permit atingerea
obiectivelor cerute pentru proiect şi calitatea produsului, precum şi
funcţionarea eficace a sistemului calităţii.
3.3. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul
calităţii pentru a stabili dacă acesta îndeplineşte cerinţele prevăzute la pct.
3.2. Acesta trebuie să presupună că sistemele calităţii care pun în aplicare
standardul armonizat aplicabil sunt conforme cu acestea.
Echipa de audit trebuie să conţină cel puţin un membru
cu experienţă în domeniul evaluării tehnologiei produsului respectiv. Procedura
de evaluare trebuie să includă o vizită de inspecţie în spaţiile
producătorului.
O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie
comunicată producătorului. Aceasta trebuie să cuprindă concluziile examinării.
3.4. Producătorul trebuie să se angajeze să
îndeplinească obligaţiile ce decurg din sistemul calităţii aprobat şi să îl
menţină astfel încât acesta să rămână adecvat şi eficace.
Producătorul trebuie să informeze permanent organismul
notificat care a aprobat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de
modificare a sistemului calităţii.
Organismul notificat trebuie să evalueze modificările
propuse şi să decidă dacă sistemul calităţii modificat continuă să
îndeplinească cerinţele prevăzute la pct. 3.2 sau dacă este necesară o nouă
evaluare.
O decizie de evaluare temeinic motivată trebuie
comunicată producătorului. Aceasta trebuie să cuprindă concluziile examinării.
4. Supravegherea CE sub responsabilitatea
organismului notificat
4.1. Supravegherea CE are scopul de a asigura că
producătorul îndeplineşte integral obligaţiile care decurg din sistemul
calităţii aprobat.
4.2. Producătorul trebuie să permită accesul
organismului notificat, în scopul inspectării, în spaţiile de fabricaţie, de
inspecţie, de încercare şi depozitare, furnizând acestuia toate informaţiile
necesare şi, în special:
a) documentaţia sistemului calităţii;
b) înregistrările calităţii prevăzute în partea
sistemului calităţii destinată proiectării, cum ar fi rezultate ale analizelor,
calculelor şi încercărilor;
c) înregistrările calităţii prevăzute în partea
sistemului calităţii destinată fabricaţiei, cum ar fi rapoarte de inspecţie şi
date referitoare la încercări, date referitoare la etalonare şi rapoarte
privind calificarea personalului implicat.
4.3. Organismul notificat trebuie să efectueze periodic
audituri pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul
calităţii şi să furnizeze producătorului un raport de audit.
4.4. In plus, organismul notificat poate să facă vizite
inopinate producătorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat
poate, dacă este necesar, să efectueze sau să dispună efectuarea unor încercări
pentru a verifica dacă sistemul calităţii funcţionează corect. Organismul
notificat trebuie să furnizeze producătorului un raport asupra vizitei şi, în
cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări.
5. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziţia
autorităţilor naţionale timp de cel puţin 10 ani de la ultima dată de
fabricaţie a articolului următoarele:
a) documentele prevăzute la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele referitoare la modificările prevăzute la
pct. 3.4 paragraful al doilea;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat
prevăzute la pct. 3.4 paragraful al patrulea şi la pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie să comunice
celorlalte organisme notificate informaţiile pertinente referitoare la
aprobările sistemului calităţii emise sau retrase.
ANEXA Nr. 3
CRITERII MINIME
care trebuie luate în considerare pentru notificarea
organismelor responsabile de evaluarea conformităţii
1. Organismul, directorul acestuia şi personalul
responsabil cu efectuarea încercărilor de verificare nu trebuie să fie
proiectantul, producătorul, furnizorul, instalatorul sau importatorul
articolelor pirotehnice pe care le examinează şi nici reprezentantul autorizat
al vreuneia din aceste părţi. Ei nu trebuie să fie implicaţi, fie direct, fie
ca reprezentant autorizat, în proiectarea, construcţia, comercializarea,
întreţinerea sau importul unor astfel de articole. Aceasta nu exclude
posibilitatea unui schimb de informaţii tehnice între producător şi organism.
2. Organismul şi personalul său trebuie să efectueze
încercările de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesională şi
competenţă tehnică şi trebuie să fie liberi de orice presiuni şi stimulente, în
special de ordin financiar, care le-ar putea influenţa deciziile sau
rezultatele examinărilor pe care le efectuează, în special cele din partea unor
persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificărilor.
3. Organismul trebuie să dispună de personalul şi
mijloacele necesare care să îi permită să îşi îndeplinească în mod
corespunzător sarcinile administrative şi tehnice legate de verificare; de
asemenea, organismul trebuie să aibă acces la echipamentele necesare pentru
verificări speciale.
4. Personalul responsabil cu examinările trebuie să
aibă:
a) o pregătire tehnică şi profesională solidă;
b) cunoştinţe satisfăcătoare ale cerinţelor pentru
încercările pe care le efectuează şi o experienţă adecvată în efectuarea unor
astfel de încercări;
c) capacitatea de a întocmi certificatele,
înregistrările şi rapoartele cerute pentru demonstrarea efectuării
încercărilor.
5. Imparţialitatea personalului care efectuează
examinările trebuie să fie garantată. Remuneraţia acestuia nu trebuie să
depindă de numărul încercărilor efectuate sau de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie să încheie o asigurare de
răspundere civilă, valabilă pe întreg teritoriul Uniunii Europene.
7. Personalul organismului trebuie să respecte secretul
profesional cu privire la toate informaţiile obţinute în timpul îndeplinirii
sarcinilor sale, mai puţin faţă de autorităţile administrative competente din
statul în care îşi desfăşoară activităţile, în baza prezentei hotărâri sau a
Directivei 2007/23/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007
privind introducerea pe piaţă a articolelor pirotehnice, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 154 din 14 iunie 2007.
ANEXA Nr. 4
MARCAJUL DE CONFORMITATE CE
Marcajul de conformitate CE constă în iniţialele
„CE", având următoarea formă:
In caz de reducere sau de mărire a marcajului, trebuie
să fie respectate proporţiile din reprezentarea grafică gradată de mai sus.