HOTARARE Nr. 443 din 10 aprilie 2003
privind promovarea productiei de energie electrica din surse regenerabile de
energie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 24 aprilie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si avand in vedere prevederile art. 69
si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte,
si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte,
semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste cadrul legal necesar promovarii programului de
crestere a contributiei surselor regenerabile de energie la productia de
energie electrica, avandu-se in vedere actualul potential de exploatare a
acestor surse de energie.
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) surse regenerabile de energie - surse regenerabile de energie nefosile,
cum sunt: eoliana, solara, geotermala, a valurilor, a mareelor, energia hidro-,
biomasa, gaz de fermentare a deseurilor, denumit si gaz de depozit, gaz de
fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare a apelor uzate si biogaz;
b) biomasa - fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor si
reziduurilor din agricultura, inclusiv substantele vegetale si animale,
silvicultura si industriile conexe, precum si fractiunea biodegradabila a
deseurilor industriale si urbane;
c) energie electrica produsa din surse regenerabile de energie - energia
electrica produsa de centrale care utilizeaza numai surse regenerabile de
energie, precum si proportia de energie electrica produsa din surse
regenerabile de energie in centrale hibride care utilizeaza si surse
conventionale de energie, incluzand energia electrica consumata de sistemele de
stocare a purtatorilor de energie conventionala si excluzand energia electrica
obtinuta din aceste sisteme;
d) consum de energie electrica - consumul brut de energie electrica,
calculat astfel: productia nationala de energie electrica, inclusiv cea produsa
de autoproducatori, la care se adauga importurile si se scad exporturile;
e) garantia de origine - documentul care:
1. specifica sursa de energie din care a fost produsa energia electrica, cu
indicarea datei si a locurilor de productie, iar in cazul centralelor
hidroelectrice, si cu indicarea puterii instalate a acestora;
2. permite producatorilor de energie electrica din surse regenerabile de
energie sa demonstreze ca energia electrica pe care o vand este produsa din
surse regenerabile de energie;
f) acces la retea - dreptul agentilor economici care produc si/sau
furnizeaza energie electrica, precum si al consumatorilor de energie electrica
de a se racorda si de a folosi, in conditiile legii, retelele de transport si
distributie;
g) operator de retea - dupa caz, operatorul de transport sau de
distributie;
h) operator al sistemului de distributie - persoana juridica, titulara a
unei licente de distributie, care detine, exploateaza, intretine, modernizeaza
si dezvolta reteaua electrica de distributie;
i) operator de transport - persoana juridica, titulara a unei licente de
operator de transport, care detine, exploateaza, intretine, modernizeaza si
dezvolta reteaua electrica de transport;
j) producator de energie electrica - acea persoana fizica autorizata sau
acea persoana juridica avand ca specific activitatea de producere a energiei
electrice;
k) autoproducator de energie electrica - persoana fizica sau juridica ce
produce energie electrica in principal pentru consum propriu.
(2) Deseurile mentionate in definitia biomasei prevazuta la alin. (1) lit.
b) sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind
regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001.
CAP. 2
Obiectivul national pentru promovarea surselor regenerabile de energie
Art. 3
(1) Promovarea producerii si consumului de energie electrica produsa din
surse regenerabile de energie, inclusiv de centralele hidro- mari, constituie
un obiectiv de interes national.
(2) Ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie
la consumul national brut de energie electrica urmeaza sa ajunga la 30% pana in
anul 2010.
(3) Ponderea energiei electrice produse din surse regenerabile de energie
la consumul national brut de energie electrica urmeaza sa ajunga la 11% pana in
anul 2010.
Art. 4
(1) Ministerul Industriei si Resurselor, in colaborare cu Agentia Romana
pentru Conservarea Energiei, elaboreaza in termen de 3 luni de la intrarea in
vigoare a prezentei hotarari un program vizand masurile existente si
planificate pentru realizarea obiectivului prevazut la art. 3 alin. (1).
(2) Programul prevazut la alin. (1) se aproba prin hotarare a Guvernului,
se actualizeaza o data la 5 ani si cuprinde inclusiv masuri pentru stimularea
producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie.
(3) Programul de masuri prevazut la alin. (1) se elaboreaza in concordanta
cu angajamentele nationale asumate de Romania prin Protocolul de la Kyoto la
Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice, ratificat
prin Legea nr. 3/2001.
Art. 5
(1) Ministerul Industriei si Resurselor, in colaborare cu Agentia Romana
pentru Conservarea Energiei, elaboreaza si publica, in termen de 2 ani de la
data publicarii programului prevazut la art. 4 alin. (1), primul raport privind
realizarea obiectivului prevazut la art. 3 alin. (1), tinand cont, in
principal, de factorii climatici care pot afecta atingerea acestuia si care
indica compatibilitatea masurilor luate cu angajamentele Romaniei privind
schimbarile climatice.
(2) Raportul elaborat conform prevederilor alin. (1) se actualizeaza o data
la 2 ani.
CAP. 3
Garantia de origine a energiei electrice produse din surse regenerabile de
energie
Art. 6
(1) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei va elabora,
pe baza unor criterii obiective, transparente si nediscriminatorii,
regulamentul de certificare a originii energiei electrice produse din surse
regenerabile de energie.
(2) Regulamentul prevazut la alin. (1) va fi supus aprobarii Guvernului de
catre Ministerul Industriei si Resurselor, in termen de 6 luni de la intrarea
in vigoare a prezentei hotarari.
(3) Garantiile de origine se emit ca raspuns la o cerere adresata de un
producator de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie.
(4) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei elaboreaza
si pune in aplicare regulamentul de supraveghere a emiterii garantiilor de
origine care sa asigure corectitudinea si credibilitatea acestora. Totodata, va
comunica Ministerului Industriei si Resurselor masurile luate pentru a asigura
fiabilitatea sistemului de garantare in vederea includerii in raportul prevazut
la art. 5 alin. (1).
(5) Garantiile de origine supuse mecanismelor de supraveghere in statele
membre ale Uniunii Europene sunt recunoscute pe teritoriul Romaniei pe baza de
reciprocitate. Orice refuz de recunoastere a garantiei de origine, in special
din motive ce tin de prevenirea fraudelor, trebuie sa se bazeze pe criterii
obiective, transparente si nediscriminatorii.
CAP. 4
Proceduri administrative
Art. 7
(1) Autoritatile competente evalueaza cadrul de reglementare din sfera de
responsabilitate aplicabila activitatii de producere de energie electrica din
surse regenerabile de energie si, dupa caz, efectueaza sau propun modificari in
vederea:
a) reducerii barierelor de reglementare si a altor bariere in calea
cresterii productiei de energie electrica din surse regenerabile de energie;
b) simplificarii si accelerarii procedurilor de autorizare;
c) asigurarii obiectivitatii, transparentei si caracterului
nediscriminatoriu al regulilor de autorizare, precum si corelarii cu specificul
diverselor tehnologii care utilizeaza surse regenerabile de energie.
(2) Autoritatile competente au obligatia sa furnizeze Ministerului
Industriei si Resurselor rezultatele evaluarilor prevazute la alin. (1).
(3) Ministerul Industriei si Resurselor elaboreaza un raport privind
rezultatul evaluarilor prevazute la alin. (1), in termen de 1 an de la intrarea
in vigoare a prezentei hotarari.
(4) Raportul prevazut la alin. (3) va include, de asemenea, o evaluare
privind:
a) coordonarea intre autoritatile competente in privinta termenelor limita
de inregistrare si solutionare a cererilor de autorizare;
b) oportunitatea elaborarii unor ghiduri pentru autorizare si a unei
proceduri de programare rapida a producatorilor de energie electrica din surse
regenerabile de energie, in vederea autorizarii;
c) desemnarea autoritatilor care actioneaza ca mediatori in disputele
dintre autoritatile responsabile pentru emiterea autorizatiilor si solicitantii
de autorizatii.
CAP. 5
Accesul la retea
Art. 8
(1) Operatorii de retea, fara sa pericliteze fiabilitatea si siguranta
retelelor, sunt obligati sa garanteze transportul si distributia energiei
electrice produse din surse regenerabile de energie.
(2) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei prevede,
prin reguli de functionare a pietei de energie electrica, preluarea cu
prioritate si comercializarea energiei electrice produse din surse regenerabile
de energie, in masura in care functionarea Sistemului energetic national
permite aceasta.
(3) Racordarea la retelele electrice a producatorilor de energie electrica
din surse regenerabile de energie se efectueaza in conformitate cu prevederile
Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de
interes public.
(4) Regulamentul prevazut la alin. (3) se elaboreaza de catre Ministerul
Industriei si Resurselor, in colaborare cu Autoritatea Nationala de
Reglementare in Domeniul Energiei, si va cuprinde:
a) obligatia operatorilor de retea de a oferi o estimare cuprinzatoare si
detaliata a costurilor asociate racordarii oricarui nou producator care doreste
sa se racordeze la retea;
b) mecanismul de repartizare a costurilor aferente racordarii la retea si
intaririi retelei intre toti producatorii care beneficiaza de aceste
investitii;
c) reguli concurentiale de executare a lucrarilor de racordare la retea.
(5) Mecanismul de repartizare a costurilor, prevazut la alin. (4) lit. b),
se bazeaza pe criterii obiective, transparente si nediscriminatorii si tine
cont de beneficiile rezultate ca urmare a racordarii la retea, pentru
utilizatorul initial, pentru utilizatorii ulteriori ai racordarii, precum si
pentru operatorii de retea.
(6) Regulamentul prevazut la alin. (3) va fi supus aprobarii Guvernului de
catre Ministerul Industriei si Resurselor, in termen de 6 luni de la intrarea
in vigoare a prezentei hotarari.
(7) Tarifele de transport si distributie sunt nediscriminatorii intre
energia electrica produsa din surse regenerabile de energie si cea produsa din
surse conventionale de energie, inclusiv in cazul energiei electrice din surse
regenerabile de energie, produsa in zone izolate, cum ar fi zonele cu o
densitate scazuta a populatiei.
(8) In raportul prevazut la art. 7 alin. (3), Ministerul Industriei si
Resurselor va evidentia masurile necesare pentru a facilita accesul la retea a
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, inclusiv o
analiza privind fezabilitatea introducerii contorizarii in dublu sens.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 9
Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la 12 luni de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Ioan Jelev,
secretar de stat