HOTARARE Nr. 457 din 29 iulie 1994
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 19 august 1994
In temeiul prevederilor art. 115 din Constitutia Romaniei si al celorlalte
reglementari legale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului este organul
administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia
dezvoltarii si politica Guvernului in domeniile gospodaririi apelor, padurilor
si protectiei mediului.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului are urmatoarele atributii principale:
(1) organizeaza aplicarea legilor si hotararilor Guvernului in concordanta
cu respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei agentilor
economici, institutiilor si organelor locale ale administratiei de stat;
(2) analizeaza evolutia fenomenelor specifice activitatilor sale, in
corelare cu tendintele pe plan mondial, in scopul armonizarii factorilor
dezvoltarii in conditiile statului de drept si ale economiei de piata,
studierii si pregatirii lucrarilor de legiferare;
(3) initiaza sau elaboreaza, ori, dupa caz, avizeaza proiecte de acte
normative - legi si hotarari ale Guvernului -, asigurand fundamentarea
acestora;
(4) initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, incheierea de conventii,
acorduri si alte intelegeri internationale sau propune acestuia intocmirea
formelor de aderare la cele existente;
(5) urmareste si controleaza aplicarea prevederilor legale, inclusiv a
conventiilor si acordurilor internationale, in functie de specificul
activitatilor;
(6) conlucreaza cu organizatiile si institutiile de specialitate pentru
formarea si perfectionarea pregatirii profesionale a personalului;
(7) orienteaza activitatea de cooperare internationala si sprijina
dezvoltarea formelor de cooperare guvernamentale si neguvernamentale;
(8) reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme
internationale, in conformitate cu acordurile si alte intelegeri stabilite in
acest scop, si dezvolta relatii de colaborare cu organe si organizatii similare
din alte state si cu organisme internationale interesate de activitatea sa;
(9) are calitatea de titular al investitiilor cu finantare din bugetul de
stat sau al acelora pentru finantarea carora sunt asigurate garantii de catre
stat;
(10) avizeaza licentele de import-export, tehnologii de fabricatie,
echipamente, aparatura si asistenta tehnica, legate de domeniile sale de
activitate;
(11) asigura, la nivel national, controlul respectarii de catre persoanele
juridice si fizice a legilor si reglementarilor din domeniile gospodaririi
apelor, padurilor si protectiei mediului si activitatilor nucleare;
(12) editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice;
(13) exercita atributiile ce-i revin, potrivit legii, ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale sub a carei autoritate
functioneaza regiile autonome din domeniul sau de activitate;
(14) in exercitarea atributiilor sale, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului colaboreaza cu celelalte ministere si organe centrale de
specialitate din subordinea Guvernului, cu autoritatile publice locale si cu
alte organisme interesate;
(15) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 3
Pe langa atributiile prevazute la art. 2, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului exercita si urmatoarele atributii specifice, pe domenii de
activitate:
In domeniul gospodaririi apelor:
(1) actioneaza pentru amenajarea complexa a bazinelor hidrografice, pentru
valorificarea de noi surse de apa, asigurand corelarea tuturor lucrarilor
realizate pe ape sau in legatura cu apele;
(2) coordoneaza intocmirea planurilor si schemelor cadru de amenajare a
bazinelor hidrografice;
(3) avizeaza lucrarile ce se executa pe ape, in legatura cu apele;
(4) organizeaza intocmirea cadastrului general al apelor tarii si a
evidentei drepturilor de folosire cantitativa si calitativa a apelor;
(5) stabileste organizarea activitatii de prognoza, avertizare si informare
in domeniul gospodaririi apelor si hidrometeorologiei;
(6) aproba utilizarea fondului apelor, constituit conform prevederilor
legale.
In domeniul gospodaririi padurilor:
(7) elaboreaza studii si programe pentru imbunatatirea starii padurilor si
a vegetatiei forestiere din afara fondului forestier;
(8) propune, pe baza amenajamentelor silvice, volumul de masa lemnoasa care
se exploateaza anual din paduri, pe structura si destinatii, in conditiile
respectarii posibilitatii padurilor;
(9) coordoneaza, impreuna cu factorii responsabili interesati, actiunile de
impadurire a terenurilor degradate, inapte pentru alte folosinte, infiintarea
perdelelor forestiere de protectie si asigura o conceptie unitara de amenajare
a terenurilor degradate si de corectare a torentilor pe bazine hidrografice si
perimetre de ameliorare;
(10) controleaza modul in care se asigura integritatea fondului forestier
si a vegetatiei forestiere din afara acestuia, paza padurilor, precum si
legalitatea circulatiei materialului lemnos si a functionarii instalatiilor de
prelucrare a acestuia in cherestea;
(11) stabileste si controleaza modul de gospodarire a tuturor fondurilor de
vanatoare si salmonicole, precum si respectarea legalitatii privind
gospodarirea acestor fonduri, organizarea si desfasurarea actiunilor de
vanatoare si pescuit, inclusiv cu strainii;
(12) analizeaza si, dupa caz, aproba, in conditiile prevazute de lege,
solicitarile de scoatere definitiva sau temporara din productia silvica a unor
terenuri forestiere aflate in administratia Regiei Autonome a Padurilor
"Romsilva".
In domeniul protectiei mediului:
(13) elaboreaza propuneri de reglementare in domeniul protectiei mediului,
in scopul armonizarii dezvoltarii economico-sociale in concordanta cu cerintele
protectiei mediului;
(14) coordoneaza elaborarea de norme privind continutul admisibil de noxe
in mediul inconjurator si asigura cunoasterea parametrilor de calitate ai
factorilor de mediu si evolutia acestora;
(15) evalueaza impactul actiunilor economico-sociale, stabileste conditiile
ce trebuie respectate in scopul garantarii mentinerii echilibrului ecologic si
controleaza respectarea acestor conditii;
(16) coordoneaza activitatea retelei de arii protejate - rezervatii
naturale, parcuri nationale, rezervatii ale biosferei, monumente ale naturii -,
pentru conservarea diversitatii biologice si mentinerea echilibrului ecologic;
(17) elaboreaza norme tehnice si instructiuni cu caracter obligatoriu,
precum si ghiduri de securitate nucleara privind asigurarea calitatii si
functionarea in conditii de siguranta la radiatii a obiectivelor si
instalatiilor nucleare, protectia impotriva radiatiilor nucleare a personalului
expus profesional, a populatiei, a mediului inconjurator si a bunurilor
materiale, protectia fizica, evidenta, pastrarea si transportul materialelor
radioactive si al materialelor fisionabile speciale, precum si gestionarea
deseurilor radioactive;
(18) elibereaza autoritatii de asigurare a calitatii si de securitate nucleara
unitatilor care desfasoara activitati in domeniul nuclear si acorda
personalului lor permisul de exercitare a acestor activitati, in conditiile
prevazute de lege si de normele tehnice specifice;
(19) avizeaza planurile de interventie pentru cazurile de accident nuclear
si participa, potrivit legii, la asigurarea interventiei;
(20) controleaza aplicarea prevederilor programului de asigurare a
calitatii la beneficiarii obiectivelor si instalatiilor nucleare, precum si la
unitatile care proiecteaza, produc si monteaza echipamentele, sistemele si
constructiile cu functii de securitate nucleara;
(21) aproba programele anuale de examinari tehnice pentru asigurarea
calitatii, elaborate de beneficiarii obiectivelor si instalatiilor nucleare, cu
privire la activitatea proprie si a furnizorilor de produse si servicii si
inspecteaza modul de aplicare a acestor programe;
(22) controleaza aplicarea prevederilor acordurilor internationale in
vigoare privind controlul garantiilor, protectia fizica, transportul
materialelor fisionabile si radioactive, protectia contra radiatiilor,
asigurarea calitatii si securitatea nucleara a instalatiilor;
(23) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 4
(1) In structura organizatorica a Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului pot functiona directii generale, directii, servicii si
birouri.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului este prevazuta in anexa nr. 1 In cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului se pot organiza numai
servicii sau birouri, precum si colective temporare, prevazute la art. 9 din
Legea nr. 40/1991, republicata.
(3) Numarul maxim de posturi este de 200, exclusiv demnitarii.
(4) Pe langa ministru functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ
consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului.
(5) Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare
(C.N.C.A.N.) este asimilat cu functia de subsecretar de stat.
(6) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al
ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
ministerului si se aproba prin ordin al ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului.
Atributiile si sarcinile secretarilor de stat se stabilesc prin ordinul
ministrului.
Art. 5
(1) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are in subordine
unitatile prevazute in anexa nr. 2
(2) Structura organizatorica a unitatilor din subordinea ministerului se
aproba prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor
si statele de functii pentru institutiile publice finantate de la bugetul de
stat, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului.
Art. 6
In exercitarea atributiilor sale, ministrul apelor, padurilor si protectiei
mediului emite ordine si instructiuni.
Art. 7
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului conduce intreaga
activitate a ministerului si il reprezinta in raporturile cu celelalte
ministere, alte autoritati publice si organizatii, precum si cu persoane
juridice si fizice din tara si din strainatate.
Art. 8
(1) Pe langa Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
functioneaza urmatoarele organisme consultative:
a) Comisia Centrala de Aparare Impotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice;
b) Comisia Nationala pentru Evaluarea Trofeelor Cinegetice;
c) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor Hidrotehnice;
d) Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic International.
(2) Membrii organismelor prevazute la alin. (1) sunt salarizati de
unitatile la care sunt angajati, iar secretariatele tehnice permanente ale
acestor organisme se asigura in cadrul numarului de posturi aprobat
ministerului.
Art. 9
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are in dotare un parc
auto propriu de transport persoane si interventii pentru aparare impotriva
inundatiilor si poluarilor accidentale, incendii de paduri si controlul
activitatilor nucleare, stabilit potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte din prezenta hotarare.
Art. 11
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 792/17 decembrie 1992, cu modificarile ulterioare, precum si
alte dispozitii contrare.
(2) Incadrarea in numarului de posturi aprobate se va incheia in termen de
45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor si
protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 200
(exclusiv demnitarii)
MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
MINISTRU
- CONSILIERI
- CONTROL FINANCIAR PROPRIU
- CONTENCIOS
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA STRATEGII SI REGLEMENTARI RESURSE DE APA
- DIRECTIA CADASTRU SINTEZE SI APARARE IMPOTRIVA
INUNDATIILOR
- *) INSPECTIA DE STAT A APELOR
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA STRATEGII SI REGLEMENTARI SILVICE
- DIRECTIA FOND FORESTIER SI RECONSTRUCTIE FORESTIERA
- *) INSPECTIA DE STAT A PADURILOR
- SECRETAR DE STAT
- DIRECTIA STRATEGII SI REGLEMENTARI PENTRU PROTECTIA
MEDIULUI
- DIRECTIA MONITORING
- DIRECTIA PROGRAME DE CONSTRUCTIE ECOLOGICA
- *) INSPECTIA DE STAT PENTRU PROTECTIA MEDIULUI
- C.N.C.A.N. PRESEDINTE
- DIRECTIA REGLEMENTARI PROTECTIE NUCLEARA
- *) INSPECTIA DE STAT PENTRU PROTECTIE NUCLEARA
- DIRECTIA GENERALA DE DEZVOLTARE, RESURSE, RELATII INTERNATIONALE SI
PUBLICE
*) Inspectiile de stat sunt organizate la nivel de directii generale.
ANEXA 2
UNITATILE
din subordinea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
I. Institutii publice finantate de la bugetul de stat
1. Agentii de protectie a mediului judetene si a municipiului Bucuresti -
servicii publice descentralizate.
2. Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii".
Se utilizeaza un numar de 2.850 posturi.
II. Unitati de cercetare stiintifica, proiectare, documentare si informare
- finantate din venituri extrabugetare -
1. Institutul de Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti.
2. Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta
3. Institutul de Cercetari si Proiectari "Delta Dunarii" Tulcea
4. Oficiul de Informare si Documentare Bucuresti.
III. Regii autonome
1. Regia Autonoma a Apelor "Apele Romane"
2. Regia Autonoma a Padurilor "Romsilva".