HOTARARE Nr. 568 din 20 septembrie 1997
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 266 din 6 octombrie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului este organul
administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia
dezvoltarii si politica Guvernului in domeniile gospodaririi apelor, padurilor,
protectiei mediului si controlului activitatilor nucleare.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului are urmatoarele atributii principale:
a) asigura aplicarea legilor si a hotararilor Guvernului in concordanta cu
respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei agentilor
economici, institutiilor si organelor locale ale administratiei publice;
b) analizeaza evolutia fenomenelor specifice activitatilor sale, in
corelare cu tendintele pe plan mondial, in scopul armonizarii factorilor
dezvoltarii in conditiile statului de drept si ale economiei de piata,
studierii si pregatirii lucrarilor de legiferare;
c) initiaza sau elaboreaza si, dupa caz, avizeaza proiecte de acte
normative - legi si hotarari ale Guvernului -, asigurand fundamentarea
acestora;
d) initiaza si negociaza, din imputernicirea Guvernului, incheierea de
conventii, acorduri si alte intelegeri internationale sau propune acestuia
intocmirea formelor de aderare la cele existente;
e) urmareste si controleaza aplicarea prevederilor legale, inclusiv a
conventiilor si acordurilor internationale, in functie de specificul
activitatilor;
f) conlucreaza cu organizatiile si institutiile de specialitate pentru
formarea si perfectionarea pregatirii profesionale a personalului;
g) orienteaza activitatea de cooperare internationala si sprijina
dezvoltarea formelor de cooperare guvernamentala si neguvernamentala;
h) reprezinta interesele statului in diferite organe si organisme
internationale, in conformitate cu acordurile si alte intelegeri stabilite in
acest scop, si dezvolta relatii de cooperare cu organe si organizatii similare
din alte state si cu organisme internationale, interesate in activitatea sa, in
conditiile legii;
i) are calitatea de titular al investitiilor cu finantare de la bugetul de
stat sau al acelora pentru finantarea carora sunt asigurate garantii de catre
stat, din domeniul sau de activitate;
j) avizeaza licentele de import-export, tehnologii de fabricatie,
echipamente, aparatura si asistenta tehnica, legate de domeniile sale de
activitate;
k) asigura, la nivel national, controlul respectarii, de catre persoanele
juridice si fizice, a legilor si reglementarilor din domeniile gospodaririi
apelor, padurilor, protectiei mediului si activitatilor nucleare;
l) editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice;
m) exercita atributiile ce ii revin, potrivit legii, fata de regiile autonome
care functioneaza sub autoritatea sa;
n) in exercitarea atributiilor sale, colaboreaza cu celelalte ministere si
organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu autoritatile
publice locale si cu alte organisme interesate;
o) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 3
Pe langa atributiile prevazute la art. 2, Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului exercita si urmatoarele atributii specifice, pe domenii de
activitate:
1. In domeniul gospodaririi apelor:
a) stabileste regimul de utilizare a resurselor de apa si asigura
elaborarea de studii de fundamentare a politicii si strategiei nationale in
domeniul gospodaririi apelor;
b) asigura reactualizarea schemelor-cadru de amenajare si gospodarire a
apelor, pe bazine sau grupe de bazine hidrografice, si elaboreaza programe de
dezvoltare a lucrarilor, instalatiilor si amenajarilor de gospodarire a apelor;
c) actioneaza pentru amenajarea complexa a bazinelor hidrografice, pentru
valorificarea de noi surse de apa, asigurand corelarea tuturor lucrarilor
realizate pe ape sau in legatura cu acestea;
d) coordoneaza activitatea de avizare si de autorizare a lucrarilor care se
construiesc pe ape sau in legatura cu apele;
e) organizeaza intocmirea cadastrului apelor si a evidentei dreptului de
folosire cantitativa si calitativa a apelor;
f) stabileste organizarea activitatii de prognoza, avertizare si informare
in domeniul gospodaririi apelor, hidrologiei si meteorologiei;
g) stabileste metodologia de fundamentare a sistemului de plati in domeniul
apelor, precum si procedura de elaborare a acesteia;
h) aproba utilizarea fondului apelor, ce se constituie conform legii;
i) dispune masuri de instituire a unui regim de supraveghere speciala sau
de oprire a activitatii poluatorului ori a instalatiei care provoaca poluarea
apelor;
j) abiliteaza persoanele juridice pentru intocmirea studiilor de
meteorologie, hidrologie si hidrogeologie, de gospodarire a apelor si de impact
asupra resurselor de apa si a zonelor riverane acestora.
2. In domeniul gospodaririi padurilor:
a) elaboreaza studii de prognoza privind dezvoltarea durabila a fondului
forestier national si strategia de gospodarire si de exploatare rationala a
resurselor acestuia si a vegetatiei forestiere din afara fondului forestier;
b) elaboreaza, potrivit legii, regulamente, instructiuni si norme tehnice
specifice, privind administrarea si gospodarirea durabila a fondului forestier
national, a vegetatiei forestiere din afara acestuia, a fondului cinegetic si a
celui piscicol din apele de munte;
c) propune, pe baza amenajamentelor silvice, volumul maxim de masa lemnoasa
care se exploateaza anual din paduri si din vegetatia forestiera din afara
fondului forestier national, pe categorii de destinatari si pe destinatii, in
conditiile respectarii posibilitatii padurilor;
d) organizeaza si coordoneaza activitatea de cercetare stiintifica si
inginerie tehnologica in domeniu, sprijina dezvoltarea acestora si urmareste
folosirea rezultatelor obtinute la fundamentarea masurilor de gospodarire a
padurilor;
e) coordoneaza si controleaza activitatea de elaborare, in conceptie
unitara, a amenajamentelor silvice, prin unitati specializate pe care le
autorizeaza in acest scop;
f) organizeaza cadastrul de specialitate in domeniul forestier si urmareste
furnizarea datelor necesare realizarii sistemului de cadastru general;
g) analizeaza si, dupa caz, aproba, in conditiile prevazute de lege,
solicitarile de scoatere definitiva sau temporara din productia silvica a unor
terenuri forestiere, indiferent de natura proprietatii;
h) coordoneaza, impreuna cu factorii responsabili interesati, actiunile de
impadurire a terenurilor degradate, inapte pentru alte folosinte, infiintarea
perdelelor forestiere de protectie si asigura o conceptie unitara de amenajare
a terenurilor degradate si de corectare a torentilor pe bazine hidrografice si
perimetre de ameliorare; fundamenteaza necesitatea asigurarii fondurilor
respective;
i) organizeaza sistemul de supraveghere a starii de sanatate a padurilor si
ia masuri pentru reconstructia ecologica forestiera a padurilor in declin;
j) ia masuri si sprijina dezvoltarea retelei de drumuri forestiere,
urmarind asigurarea fondurilor necesare, potrivit legii;
k) controleaza modul in care se asigura integritatea fondului forestier si
a vegetatiei forestiere din afara acestuia;
l) controleaza modul de exploatare, valorificare si comercializare a
tuturor produselor specifice fondului forestier, precum si legalitatea
circulatiei acestora; controleaza legalitatea functionarii instalatiilor de
debitat lemn rotund;
m) controleaza modul in care se respecta reglementarile privind
administrarea fondului forestier proprietate publica si, respectiv, cele
referitoare la gospodarirea padurilor, indiferent de natura proprietatii si a
vegetatiei forestiere din afara fondului forestier;
n) exercita, in conditiile legii, direct si prin structurile proprii din
teritoriu, atributia de administrator al tuturor fondurilor de vanatoare;
o) stabileste si controleaza modul de gestionare a vanatului, a fondurilor
de vanatoare si salmonicole, precum si cel referitor la organizarea,
practicarea vanatorii si a pescuitului in apele de munte; ia, potrivit legii,
masurile necesare privind activitatea cinegetica;
p) urmareste evolutia starii fondului forestier national si prezinta
Guvernului rapoarte anuale asupra acesteia.
3. In domeniul protectiei mediului:
a) coordoneaza activitatea de protectie a mediului din cadrul unitatilor
teritoriale subordonate;
b) organizeaza sistemul national de monitorizare integrata de fond si de
impact in domeniul mediului;
c) coordoneaza elaborarea normelor tehnice privind supravegherea calitatii
mediului;
d) asigura accesul la informatiile privind calitatea mediului;
e) initiaza, coordoneaza, elaboreaza si promoveaza strategia nationala a
mediului, in corelatie cu principiile dezvoltarii durabile;
f) elaboreaza norme tehnice si proceduri privind controlul respectarii
dispozitiilor legale in domeniul mediului;
g) controleaza modul de respectare a dispozitiilor legale in vigoare de
catre persoanele fizice si juridice;
h) elaboreaza norme tehnice privind reglementarea activitatilor cu impact
asupra mediului, in scopul asigurarii dezvoltarii durabile;
i) reglementeaza activitatile economice si sociale cu impact asupra
mediului;
j) initiaza si finalizeaza actiunile necesare pentru reconstructia
ecologica;
k) initiaza si finalizeaza actiunile necesare pentru conservarea
diversitatii biologice si managementul ariilor protejate;
l) initiaza si elaboreaza legislatia specifica protectiei mediului si
participa, potrivit dispozitiilor legale, la promovarea acesteia;
m) identifica si pregateste propuneri pentru proiecte si programe cu
finantare internationala; asigura implementarea acestora;
n) coordoneaza, prin directiile de specialitate, programe internationale in
domeniul mediului;
o) asigura indeplinirea conditiilor necesare respectarii conventiilor
internationale in domeniul protectiei mediului;
p) initiaza si sprijina dezvoltarea activitatii de cercetare, precum si
programele de instruire a personalului din domeniu;
r) elaboreaza proiecte de acte normative referitoare la taxele pentru
emiterea acordurilor sau autorizatiilor de mediu.
4. In domeniul activitatilor nucleare:
a) elaboreaza instructiuni cu caracter obligatoriu, precum si reglementari
de securitate nucleara privind asigurarea calitatii si functionarea in conditii
de siguranta a obiectivelor si instalatiilor nucleare, protectia impotriva
radiatiilor nucleare a personalului expus profesional, a populatiei, a mediului
inconjurator si a bunurilor materiale, protectia fizica, evidenta, pastrarea si
transportul materialelor radioactive si al materialelor fisionabile speciale,
precum si gestionarea deseurilor radioactive;
b) elibereaza autorizatiile prevazute de lege pentru unitatile care
desfasoara activitati in domeniul nuclear si acorda personalului lor permise de
exercitare a acestor activitati, in conditiile prevazute de lege si de
reglementarile in vigoare;
c) avizeaza, potrivit legii, planurile de interventie pentru cazurile de
accident nuclear si participa la asigurarea interventiei;
d) controleaza respectarea dispozitiilor legale si a conditiilor din
autorizatiile eliberate unitatilor ce desfasoara activitati in domeniul
nuclear;
e) elaboreaza proceduri pentru urmarirea permanenta a radioactivitatii
mediului si asigura supravegherea radioactivitatii mediului pe teritoriul
national;
f) initiaza, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, actiuni de
promovare a intereselor specifice ale Romaniei in cadrul Agentiei pentru
Energie Atomica, Agentiei pentru Energie Nucleara si al altor organizatii
internationale specializate in domeniul reglementarilor si controlului
activitatilor nucleare; coopereaza, in conditiile legii, cu institutii similare
din alte state;
g) controleaza aplicarea prevederilor acordurilor internationale in vigoare
privind controlul garantiilor, protectia fizica, transportul materialelor
fisionabile si radioactive, protectia contra radiatiilor, asigurarea calitatii
si securitatea nucleara a instalatiilor;
h) coopereaza cu alte organisme care au, potrivit legii, atributii in
domeniul functionarii in conditii de siguranta a obiectivelor si instalatiilor
nucleare, in corelatie cu cerintele de protectie a mediului si a populatiei;
i) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege in domeniul reglementarilor
si al controlului activitatilor nucleare.
Art. 4
(1) Atributiile privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare
se realizeaza de catre Comisia Nationala pentru controlul Activitatilor
Nucleare, prevazuta in structura organizatorica a Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului.
(2) Numarul de posturi necesar pentru fiecare compartiment din structura
organizatorica a Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare se
stabileste prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului,
la propunerea presedintelui acesteia, in cadrul numarului total de posturi
aprobate pentru aparatul propriu al ministerului.
(3) Cheltuielile aferente activitatii Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitatilor Nucleare se suporta din bugetul Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului si din surse extrabugetare, conform prevederilor Legii nr.
111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare.
(4) Evidenta economica a tuturor cheltuielilor Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitatilor Nucleare se realizeaza de administratia Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 5
(1) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are in structura
organizatorica departamente, directii generale, inspectii de stat, directii,
servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului este prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, se pot organiza servicii,
birouri si oficii cinegetice teritoriale, precum si colective temporare,
conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 40/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare.
(3) Numarul maxim de posturi este de 173, inclusiv demnitarii.
Personalul necesar pentru fiecare compartiment din structura organizatorica
se stabileste prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului.
(4) Pe langa ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului
functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ consultativ. Componenta
colegiului se stabileste prin ordin al ministrului.
(5) Pe langa departamentele si pe langa Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare, prevazute in structura organizatorica cuprinsa in anexa
nr. 1, functioneaza consilii consultative, a caror componenta si atributii se
stabilesc prin decizii ale secretarilor de stat si ale presedintelui Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(6) Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare
este asimilat cu functia de subsecretar de stat.
(7) Atributiile si modul de functionare ale compartimentelor din aparatul
propriu al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare a acestuia si se aproba prin
ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
Atributiile si sarcinile secretarilor de stat si ale presedintelui Comisiei
Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare se stabilesc prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
(8) Secretarul general indeplineste atributiile ce ii sunt delegate de
catre ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului, actioneaza pentru
aducerea la indeplinire a ordinelor si masurilor stabilite de acesta, sprijina
secretarii de stat in coordonarea compartimentelor din subordinea lor si
asigura buna desfasurare a relatiilor dintre directii si celelalte
compartimente ale ministerului.
Secretarul general este numit in functie de catre ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediului.
Secretarul general este asimilat, ca salarizare, cu functia de director
general.
Art. 6
(1) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are in subordinea
sau sub autoritatea sa unitatile prevazute in anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorica a unitatilor din subordinea ministerului se
aproba prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor
si statele de functii pentru institutiile publice finantate de la bugetul de
stat, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului.
Art. 7
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului conduce intreaga
activitate a ministerului si il reprezinta in raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autoritati publice si organizatii, precum si cu persoane
juridice si fizice din tara si din strainatate.
Art. 8
In exercitarea atributiilor sale, ministrul apelor, padurilor si protectiei
mediului emite ordine si instructiuni.
Art. 9
(1) Pe langa Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
functioneaza urmatoarele organisme consultative:
a) Comisia Centrala pentru Aparare impotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice;
b) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor Hidrotehnice;
c) Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic International;
d) Comisia Nationala pentru Evaluarea Trofeelor de Vanat;
e) Consiliul National de Vanatoare.
(2) Membrii organismelor prevazute la alin. (1) sunt salarizati de unitatile
la care sunt angajati, iar secretariatele tehnice permanente ale acestor
organisme se asigura in cadrul numarului de posturi aprobat ministerului.
(3) Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor
Hidrotehnice, Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic
International si Comisia Nationala pentru Evaluarea Trofeelor de Vanat
functioneaza conform regulamentelor privind componenta, modul de organizare si
atributiile prevazute in anexele nr. 3, 4 si 5.
Art. 10
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are in dotare un parc
auto propriu de transport de persoane si activitati specifice de control la
unitatile din subordine, de aparare impotriva inundatiilor, poluarilor
accidentale, incendiilor padurilor, de administrare a fondurilor de vanatoare
si de control al activitatilor nucleare, stabilit potrivit normelor legale in
vigoare.
Art. 11
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 12
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 457/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 226 din 19 august 1994.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Ioan Oltean
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
MINISTERUL APELOR, PADURILOR Numarul maxim de posturi: 173
SI PROTECTIEI MEDIULUI (exclusiv demnitarii)
__________
| MINISTRU |
|__________|
|
___________ | ___________________
| SECRETAR |___ | ___| Directia control |
| GENERAL | | | | | financiar propriu |
|___________| |____|____| |___________________|
___________ | | | _____________________
| CONSILIERI|___| | |___| Serviciul contencios|
|___________| | |_____________________|
_______________________|___________________________________________
______|________ _______|_______ _______|_______ ______|_______ | |
| DEPARTAMENTUL | | DEPARTAMENTUL | | DEPARTAMENTUL | | COMISIA | | |
| APELOR | | APELOR | | APELOR | | NATIONALA | | |
|---------------| |---------------| |---------------| | PENTRU | | |
| Secretar de | | Secretar de | | Secretar de | | CONTROLUL | | |
| stat | | stat | | stat | | ACTIVITATILOR| | |
|_______________| |_______________| |_______________| | NUCLEARE | | |
_____|_____ ____ ___|______ _____|______ |--------------| | |
| | | | | | | | | | | | Presedinte | | |
1 2 3*) 4 5 6*) 7*) 8 9 10 11*)|______________| | |
____|____ | |
| | | |
12 13*) 14 15
Semnificatia cifrelor:
1 - Directia de gospodarire a apelor
2 - Directia de aparare impotriva inundatiilor, sinteze, cadastru,
informare publica
3 - Inspectia de stat a apelor*)
4 - Directia strategii si reglementari silvice
5 - Directia fond forestier si reconstructie ecologica
6 - Inspectia de stat a padurilor*)
7 - Directia de vanatoare si salmonicultura*)
8 - Directia strategii, legislatie, economia mediului si dezvoltare
durabila
9 - Directia conservarea diversitatii biologice si managementul ariilor
protejate
10 - Directia monitoring
11 - Corpul de control ecologic*)
12 - Directia generala centrale nuclearo-electrice si ciclu de combustibil
13 - Registrul nuclear roman*)
14 - Directia generala de dezvoltare si resurse
15 - Directia integrare europeana, programe si relatii internationale
-------------------
*) Inspectiile de stat, Corpul de control ecologic si Registrul nuclear
roman sunt organizate la nivel de directie generala.
*) In cadrul directiei functioneaza 10 oficii cinegetice teritoriale, fara
personalitate juridica. Structura organizatorica a acestora se aproba prin
ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
ANEXA 2
UNITATILE
din subordinea sau de sub autoritatea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului
I. Institutii publice finantate de la bugetul de stat, cu personalitate
juridica
1. 42 de agentii de protectie a mediului, judetene si a municipiului
Bucuresti - servicii publice descentralizate.
2. Agentia Nationala pentru Supravegherea Radioactivitatii Mediului.
3. Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii".
NOTA:
Agentiile de protectie a mediului judetene si Administratia Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii" utilizeaza un numar de personal de 2.565 de
posturi.
II. Unitati de cercetare stiintifica, proiectare, documentare si informare
(Cu personalitate juridica si finantate din venituri extrabugetare)
1. Institutul de Cercetari si Ingineria Mediului Bucuresti
2. Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta
3. Institutul de Cercetari si Proiectari "Delta Dunarii" Tulcea
4. Oficiul de Informare-Documentare.
III. Regii autonome
1. Regia Autonoma a Apelor "Apele Romane"
2. Regia Nationala a Padurilor
ANEXA 3
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Comisiei Nationale pentru siguranta Barajelor si Lucrarilor Hidrotehnice
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Detinatorii cu orice titlu de baraje, cu lacurile de acumulare aferente, si
ai altor constructii hidrotehnice, denumiti in continuare detinatori de
lucrari, au obligatia sa monteze aparatura de masura si control necesara
urmaririi comportarii in timp a lucrarilor, sa-si organizeze sistemul si
activitatea de urmarire si sa realizeze expertizarea lucrarilor la termenele
stabilite.
Art. 2
Detinatorii de lucrari ale caror avarieri sau distrugeri pot pune in
pericol vieti omenesti si bunuri sau pot aduce prejudicii mediului sunt
obligati sa instaleze sisteme de avertizare-alarmare in caz de pericol si sa
organizeze activitatea de supraveghere.
Art. 3
Se supun prevederilor prezentului regulament detinatorii de baraje, cu
lacurile de acumulare aferente, si ai altor constructii hidrotehnice, denumite
in continuare lucrari hidrotehnice. Aceste lucrari hidrotehnice pot fi
definitive si provizorii, indiferent de categoria de importanta si de tipul
acestora, si includ si lucrarile de modernizate, modificare, transformare,
consolidare, de reparatii si de imbunatatire a terenului de fundare a acestora.
CAP. 2
Componenta, modul de organizare si atributiile Comisiei Nationale pentru
Siguranta Barajelor si Lucrarilor Hidrotehnice
Art. 4
Pentru coordonarea, indrumarea si urmarirea activitatii de supraveghere a
lucrarilor hidrotehnice, in vederea exploatarii in siguranta a acestora, pe
langa Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului functioneaza, ca
organism cu caracter consultativ, Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor
si Lucrarilor Hidrotehnice, constituita din reprezentanti ai ministerelor,
regiilor autonome si institutiilor publice interesate.
Art. 5
Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor Hidrotehnice,
denumita in continuare comisia nationala, se compune din presedinte, doi
vicepresedinti, secretar si are un numar de pana la 30 de membri. Prin membrii
comisiei nationale se intelege presedintele, vicepresedintii, secretarul si
membrii propusi de factorii interesati.
Presedintele comisiei nationale este ministrul apelor, padurilor si
protectiei mediului, unul dintre vicepresedinti este secretarul de stat din
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, care coordoneaza
activitatea de gospodarire a apelor, iar cel de-al doilea vicepresedinte este
reprezentantul Comitetului National Roman al Marilor Baraje.
Membrii comisiei nationale sunt reprezentanti cu drept de decizie, numiti
de ministerele, regiile autonome si institutiile publice interesate,
specialisti din institutele de invatamant superior, de cercetare si proiectare
pentru constructii hidrotehnice, precum si specialisti din unitatile de
exploatare a constructiilor hidrotehnice, desemnati de conducerile unitatilor
respective. Lista unitatilor care sunt reprezentate in comisia nationala se
propune de catre Directia de aparare impotriva inundatiilor, sinteze, cadastru,
informare publica din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului si se aproba de ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului.
Art. 6
Componenta nominala a comisiei nationale se aproba prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, pe baza propunerilor
formulate de autoritatile mentionate la art. 5.
Art. 7
Comisia nationala se intruneste intr-o sedinta ordinara anuala de analiza,
precum si in sedinte extraordinare, convocate, ori de cate ori este necesar, de
catre presedinte sau de catre biroul operativ al comisiei nationale, cand
presedintele lipseste. Hotararile comisiei nationale se iau in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul total al membrilor sai si se aproba cu
majoritatea simpla a celor prezenti.
Deciziile operative intre sedintele comisiei nationale se adopta de catre
biroul operativ al acesteia, care este propus de catre Directia de aparare
impotriva inundatiilor, sinteze, cadastru, informare publica din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, si se aproba prin ordin
al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
Art. 8
La sedintele comisiei nationale pot fi invitati si reprezentanti ai
Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva Dezastrelor, ai Comisiei Centrale
pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase
si Accidentelor la Constructii Hidrotehnice, ai comisiilor centrale pentru alte
tipuri de dezastre, ai Ministerului Apararii Nationale, ai Inspectiei de stat
in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, ai
conducerilor unitatilor de exploatare, interesati in analizarea functionarii in
siguranta a lucrarilor pe care le au in administrare, precum si alti invitati,
cu avizul biroului operativ al comisiei nationale.
Art. 9
In indeplinirea obiectivelor prevazute la art. 4, comisia nationala
exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste, impreuna cu detinatorii de lucrari, modul de organizare a
activitatii de urmarire a comportarii in timp si de exploatare in siguranta a
lucrarilor hidrotehnice pe care acestia le detin sau le au in administrare,
precum si perioadele in care se efectueaza expertizele tehnice privind starea
de siguranta in exploatare; in acest sens, avizeaza regulamentele de organizare
si functionare si componenta nominala a comisiilor proprii, organizate la nivel
central de catre principalii detinatori de lucrari;
b) intocmeste si actualizeaza lista lucrarilor hidrotehnice de mare
importanta, care prezinta elemente de risc crescut, tinand seama de efectele
negative asupra oamenilor si obiectivelor social-economice, in caz de avarii,
stabileste si aproba liste de competenta privind avizarea documentatiilor de
expertiza tehnica privind starea de siguranta in exploatare pentru toate
tipurile de lucrari hidrotehnice;
c) analizeaza si avizeaza rapoartele anuale de activitate ale comisiilor
detinatorilor de lucrari, constituite conform prevederilor art. 14, alte
informari si propuneri prezentate de aceste comisii, precum si de ministerele,
regiile autonome sau unitatile interesate;
d) analizeaza, coreleaza si aproba programele anuale propuse de detinatorii
de lucrari, pentru efectuarea expertizelor tehnice la lucrarile proprii,
efectueaza analize asupra masurilor si lucrarilor de punere in siguranta,
propuse de acestia, si urmareste modul de realizare a lor;
e) colaboreaza cu Inspectia de stat in constructii, lucrari publice,
urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului, precum si cu alte organisme abilitate de lege,
pentru controlul calitatii lucrarilor si constructiilor hidrotehnice;
f) dispune expertizarea lucrarilor hidrotehnice, evidentiate, cu risc
crescut de avariere, si stabileste, impreuna cu Inspectia de stat in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, masurile
operative imediate si de perspectiva pentru evitarea accidentelor;
g) avizeaza documentatiile de expertiza tehnica a starii de siguranta in
exploatare a lucrarilor hidrotehnice din lista de competenta a comisiei
nationale, precum si cele pentru alte lucrari la care s-a dispus expertiza;
h) analizeaza si avizeaza metodologia de expertiza tehnica a starii de
siguranta in exploatare a lucrarilor hidrotehnice;
i) analizeaza si aproba normele tehnice si reglementarile interne propuse
de ministerele, regiile autonome si institutiile de specialitate, care
activeaza in domeniul constructiilor hidrotehnice, cu privire la activitatea de
urmarire a comportarii in timp si de functionare in siguranta a lucrarilor si
constructiilor hidrotehnice, precum si normele de instalare, urmarire si
stabilire a pragurilor critice la aparatura de masura si control, aferente
acestor lucrari;
j) participa la schimburi de experienta si manifestari stiintifice
organizate la detinatorii de lucrari hidrotehnice din tara si din strainatate
si stabileste legaturi de colaborare cu organisme similare din alte tari.
Art. 10
Pentru activitatea curenta, reprezentand participarea la sedintele anuale
de analiza si la sedintele extraordinare, membrii comisiei nationale sunt
salarizati de unitatile la care sunt angajati.
CAP. 3
Atributiile si dotarea secretariatului tehnic permanent al comisiei
nationale
Art. 11
Secretariatul tehnic permanent al comisiei nationale are urmatoarele
atributii:
a) asigura legatura cu membrii comisiei nationale si cu ceilalti factori
interesati, pentru definitivarea materialelor propuse a fi analizate pe ordinea
de zi, ii mobilizeaza pe membri la sedinte si la alte actiuni;
b) intocmeste procese-verbale in cadrul sedintelor ordinare si
extraordinare ale comisiei nationale, in care se consemneaza ordinea de zi,
discutiile purtate, concluziile si masurile stabilite;
c) solicita rapoarte detinatorilor de lucrari, analizeaza si sintetizeaza
informarile si alte materiale primite pe adresa comisiei nationale, le prezinta
biroului operativ al acesteia si ii informeaza pe membrii comisiei nationale
asupra actiunilor intreprinse intre sedinte;
d) organizeaza si participa, impreuna cu alti factori interesati, la
actiuni de verificare a activitatii de urmarire a comportarii in timp si de
exploatare in conditii de siguranta a lucrarilor hidrotehnice ale diversilor
detinatori de lucrari.
e) asigura secretariatele sedintelor de avizare a documentatiilor privind
expertizele tehnice ale lucrarilor hidrotehnice din competenta de avizare a
comisiei nationale, intocmeste avizele, pastreaza documentatiile si asigura
gestionarea cheltuielilor pentru emiterea avizelor de expertiza, conform
prevederilor legale.
Art. 12
Secretariatul tehnic permanent al comisiei nationale este asigurat de
personalul Directiei de aparare impotriva inundatiilor, sinteze, cadastru,
informare publica, din Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in
cadrul numarului de posturi aprobat ministerului, iar secretarul comisiei
nationale si al biroului operativ al acesteia este seful serviciului de
specialitate din cadrul acestei directii.
Pentru activitatile extraprofesionale desfasurate de secretariatul tehnic
permanent, personalul respectiv va fi remunerat, conform prevederilor legale,
ca si membrii comisiei nationale.
Art. 13
Pentru buna desfasurare a activitatilor comisiei nationale, secretariatului
tehnic permanent al acesteia va fi dotat cu: un telefon-fax cu acces
international, complet - calculator P.C. (calculator, imprimanta, scaner si
retroproiector), un xerox format mic, camera de luat vederi portabila,
videorecorder player, aparat de fotografiat color, impreuna cu materialele
consumabile si de birou aferente.
Secretariatul tehnic permanent al comisiei nationale poate avea si alte
dotari, care pot fi constituite din fonduri bugetare sau extrabugetare,
inclusiv prin donatii sau sponsorizari, efectuate, conform prevederilor legale,
de catre persoane juridice sau fizice din tara sau din strainatate.
Secretariatul tehnic permanent raspunde de buna administrare a dotarilor.
CAP. 4
Urmarirea comportarii in timp si expertizarea tehnica privind siguranta in
exploatare a constructiilor hidrotehnice
Art. 14
Ministerele, regiile autonome si institutiile publice centrale, care au in
subordine sau coordoneaza activitatea unor detinatori de lucrari hidrotehnice,
vor organiza, la nivel central, comisii proprii de urmarire a comportarii in
timp si de exploatare in conditii de siguranta a lucrarilor pe care le detin
sau le administreaza, denumite in continuare comisii de specialitate.
Art. 15
Regulamentele de organizare si functionare si componenta nominala a
comisiilor de specialitate ale detinatorilor de lucrari se aproba prin ordin
sau decizie a conducerii unitatii respective, in baza avizului comisiei
nationale.
Art. 16
Membrii comisiei nationale pot face parte din comisiile de specialitate ale
detinatorilor de lucrari, avand indatoririle si drepturile aferente, conform
prevederilor legale.
Art. 17
Metodologia de expertiza tehnica a starii de siguranta in exploatare a
lucrarilor hidrotehnice este avizata de comisia nationala si aprobata prin
ordin comun al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului si al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului. Ordinul se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 18
Expertizarea starii tehnice de siguranta in exploatare a lucrarilor
hidrotehnice se realizeaza, in baza metodologiei prevazute la art. 17, de catre
comisii de expertiza compuse din specialisti in domeniu, presedintele comisiei
fiind expert tehnic atestat tehnico-profesional conform prevederilor legale.
Art. 19
Documentatiile privind expertizarea starii de siguranta in exploatare a
lucrarilor hidrotehnice se avizeaza de catre comisiile speciale, abilitate de
comisia nationala, conform competentelor de avizare stabilite prin metodologia
prevazuta la art. 17. Procedura de abilitare a comisiilor de avizare si
competentele de emitere a avizelor se stabilesc prin ordin al ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului.
Art. 20
Activitatea de avizare a documentatiilor de expertiza tehnica pe care o
desfasoara comisiile de expertiza si comisia nationala sunt activitati
extraprofesionale si se remunereaza corespunzator prevederilor legale.
Art. 21
Cheltuielile pentru efectuarea documentatiilor de expertizare tehnica la
baraje si la alte lucrari hidrotehnice si pentru emiterea avizelor aferente se
asigura din venituri extrabugetare, care se achita de catre detinatorii
lucrarilor respective, precum si din venituri bugetare si extrabugetare,
realizate conform prevederilor legale.
Art. 22
Tarifele pentru efectuarea expertizelor si avizelor aferente, precum si
remunerarea membrilor comisiilor de expertiza se stabilesc, anual, la
propunerea comisiei nationale, prin ordin al ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului, vizat de Ministerul Finantelor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 23
In termen de un an de la data aprobarii prezentului regulament, comisia
nationala va elabora reglementarile de aplicare a prevederilor acestuia, care
se vor aproba prin ordine ale ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului. Aceste ordine se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
ANEXA 4
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Comitetului National Roman pentru Programul Hidrologic International
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic International are ca
scop principal conjugarea eforturilor specialistilor din Romania, care
activeaza in domeniul hidrologiei si resurselor de apa, in vederea participarii
la actiunile internationale legate de aplicarea Programului hidrologic
international, in scopul unei dezvoltari durabile intr-un mediu evolutiv.
CAP. 2
Componenta, modul de organizare, atributiile si dotarea Comitetului
National Roman pentru Programul Hidrologic International
Art. 2
Comitetul National Roman pentru Programul Hidrologic International, denumit
in continuare comitetul, isi desfasoara activitatea ca organism consultativ pe
langa Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, care ii asigura
conditiile de functionare si secretariatul tehnic permanent.
Comitetul se compune din presedinte, doi vicepresedinti, secretar si
membri. Presedintele comitetului este secretarul de stat care raspunde de
activitatea Departamentului apelor; vicepresedintii si secretarul sunt propusi
de presedinte dintre specialisti si personalitati recunoscute in domeniu, iar
membrii sunt desemnati, la cererea presedintelui, de catre institutiile care au
specialisti in domeniul hidrologiei, resurselor de apa si protectiei calitatii
apelor, precum si cadre didactice din invatamantul superior de profil.
Secretariatul tehnic permanent al comitetului este asigurat de catre
Directia de aparare impotriva inundatiilor, sinteze, cadastru, informare
publica, din Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in cadrul
numarului de posturi aprobat ministerului.
Deciziile operative dintre doua consfatuiri ale comitetului se adopta de
presedinte, vicepresedinti si secretar, care constituie biroul operativ al
comitetului.
Art. 3
Componenta nominala a comitetului se aproba prin ordin al ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului.
Componenta aprobata se comunica, anual si la cerere, secretarului general
al UNESCO, pentru includerea acesteia in Lista comitetelor nationale pentru
Programul hidrologic international si a punctelor focale din tarile membre ale
UNESCO, care se publica periodic de acest for.
Numarul membrilor comitetului este de pana la 35 de persoane.
Art. 4
La initiativa presedintelui comitetului sau in cazul cand un numar de cel
putin 10 membri solicita aceasta, se organizeaza, anual sau ori de cate ori
este necesar, consfatuiri cu membrii comitetului. Consfatuirea poate avea loc
in prezenta a doua treimi din numarul membrilor. Hotararile se adopta prin vot
deschis, cu majoritatea simpla a celor prezenti la consfatuire. La conferintele
comitetului pot fi invitati si alti specialisti si personalitati recunoscute in
domeniu, aprobati de biroul operativ al comitetului.
Hotararile comitetului si deciziile biroului operativ cuprind propuneri
care se inainteaza spre aprobare ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului.
Art. 5
Biroul operativ constituie comisii pentru organizarea concursului pentru
candidatii la burse, in vederea participarii la cursuri postuniversitare si
stagii de perfectionare in tara si in strainatate pe linia Programului
hidrologic international.
Art. 6
Corespondenta interna si internationala a comitetului se primeste pe adresa
ministerului.
Art. 7
Membrii comitetului sunt salarizati de unitatile unde sunt angajati.
Cheltuielile de deplasare in tara si in strainatate vor fi suportate de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, precum si de sponsori,
persoane fizice si persoane juridice, in conditiile legii.
Art. 8
Comitetul informeaza anual Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO
asupra activitatilor desfasurate si asupra modificarilor survenite in
componenta sa.
Art. 9
Comitetul asigura corelarea programelor nationale din domeniul hidrologiei
si gospodaririi resurselor de apa cu recomandarile Consiliului
Interguvernamental de Coordonare a Activitatii in cadrul Programului hidrologic
international, coordonat de UNESCO.
Art. 10
Comitetul colaboreaza cu Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO pentru
asigurarea corelarii programului cu alte activitati cultural-stiintifice,
conform prerogativelor acestei comisii.
Art. 11
Comitetul participa cu experti la tratarea si elaborarea temelor si
proiectelor cu caracter international, care fac obiectul colaborarii regionale
si globale; propune experti si raportori pentru grupele de lucru, comisiile si
conferintele organizate in cadrul Programului hidrologic international.
Art. 12
Comitetul participa cu delegati la actiunile si manifestarile stiintifice
internationale legate de Programul hidrologic international.
Art. 13
Comitetul coordoneaza si coreleaza pe plan national programul propriu cu
programele elaborate de Organizatia Meteorologica Internationala, Organizatia
pentru Alimentatie si Agricultura F.A.O. si de alte organizatii si organisme
nationale si internationale de specialitate.
Art. 14
Comitetul propune includerea activitatilor pentru realizarea Programului
hidrologic international in programul de relatii internationale al Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si al unitatilor de specialitate si
urmareste derularea acestor activitati.
Art. 15
Pentru desfasurarea activitatilor, Comitetului National Roman pentru
Programul Hidrologic International, secretariatul tehnic permanent al acestuia
va fi dotat cu: un telefon-fax cu acces international, calculator P.C. cu
imprimanta si un xerox format mic, impreuna cu materialele consumabile si de
birou aferente.
ANEXA 5
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea Comisiei Nationale pentru Evaluarea
Trofeelor de Vanat
Art. 1
(1) Comisia Nationala pentru Evaluarea Trofeelor de Vanat isi desfasoara
activitatea pe baza prevederilor legale si ale prezentului regulament, pe langa
Departamentul padurilor din Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului.
(2) Departamentul padurilor asigura conditiile de functionare si
secretariatul tehnic permanent.
Art. 2
Componenta Comisiei Nationale pentru Evaluarea Trofeelor de Vanat se
stabileste prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului,
la propunerea Departamentului padurilor, denumita in continuare comisie.
Art. 3
Comisia are urmatoarele atributii:
a) verifica modul in care s-a efectuat, de catre comisiile judetene,
evaluarea trofeelor de vanat recoltate in Romania, de catre vanatorii romani si
straini;
b) reevaluarea si omologarea trofeelor de vanat care vor participa la
expozitii nationale si internationale;
c) solutionarea contestatiilor formulate de vanatorii romani si straini
impotriva evaluarii trofeelor de vanat, efectuata de comisia judeteana.
Art. 4
(1) In indeplinirea atributiilor prevazute la art. 3, comisia adopta
hotarari in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai.
(2) Hotararile comisiei sunt valabile, definitive si executorii, daca sunt
adoptate prin votul a jumatate plus unu din numarul membrilor prezenti.
Art. 5
(1) Cheltuielile generate de activitatea comisiei se suporta integral din
veniturile extrabugetare realizate de catre aceasta.
(2) In scopul realizarii veniturilor mentionate la alin. (1), se vor aproba
anual, prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului,
tarife pentru expertiza trofeelor cinegetice si pentru solutionarea
contestatiilor.
(3) Calitatea de membru al comisiei da dreptul numai la decontarea
cheltuielilor de transport, diurna si cazare, in limita veniturilor realizate.
Art. 6
Comisia Nationala pentru Evaluarea Trofeelor de Vanat colaboreaza cu
organismele de profil din tara si din strainatate, in limita atributiilor sale.