HOTARARE Nr. 980 din 29 decembrie 1998
privind infiintarea Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 530 din 31 decembrie 1998
In temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997, aprobata si
modificata prin Legea nr. 207/1997, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Compania Nationala "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.), cu
sediul in municipiul Bucuresti, sos. Bucuresti - Ploiesti nr. 97, sectorul 1,
avand sucursalele teritoriale prevazute in anexa nr. 1, prin reorganizarea
Regiei Autonome a Apelor "Apele Romane".
Art. 2
(1) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.), infiintata potrivit
art. 1, este persoana juridica romana ce se organizeaza si functioneaza, in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu statutul prevazut in anexa
nr. 2, sub autoritatea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
(2) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) presteaza servicii de interes
public national in domeniul meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei si
gospodaririi apelor.
(3) Capitalul social al societatii comerciale nou-infiintate este subscris
si varsat integral de statul roman in calitate de actionar unic, care isi
exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului.
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al Companiei Nationale "Institutul National
de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) il
constituie activitatea de meteorologie, hidrologie, hidrogeologie si
gospodarire a apelor, necesara dezvoltarii social-economice a Romaniei, si
integrarea acestei activitati in sistemul de conventii si relatii
internationale, in care scop realizeaza:
a) efectuarea de observatii si masuratori asupra starii si evolutiei
vremii;
b) elaborarea diagnozelor si prognozelor meteorologice si hidrologice;
c) studii si cercetari in domeniile meteorologiei, hidrologiei,
hidrogeologiei si gospodaririi apelor;
d) expertizarea, validarea si stocarea datelor si informatiilor specifice
Fondului national de date meteorologice si hidrologice, in vederea tinerii la
zi si constituirii bancilor de date tematice la nivel national;
e) asigurarea schimbului de date si de informatii meteorologice si
hidrologice in flux rapid;
f) realizarea schimbului international de date in domeniul meteorologiei si
al hidrologiei;
g) reprezentarea Romaniei pe langa Organizatia Meteorologica Mondiala;
h) elaborarea studiilor de sinteza privind gospodarirea cantitativa si
calitativa a apelor;
i) elaborarea studiilor de impact si de bilant de mediu;
j) elaborarea schemelor-cadru de amenajare si gospodarire a apelor.
(2) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) poate desfasura si
alte activitati conexe pentru sustinerea obiectului sau principal de
activitate.
Art. 4
(1) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este operatorul
tehnic al retelei nationale de masuratori meteorologice, detinatorul etalonului
de masuratori meteorologice si raspunde de asigurarea functionarii acestora in
conditii de siguranta.
(2) In exercitarea atributiilor privind reteaua nationala de masuratori
meteorologice Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este abilitata sa
propuna Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului reglementari in
domeniu.
Art. 5
Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si
Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) are in structura sa sucursale fara
personalitate juridica care vor efectua operatiuni contabile pana la nivelul
balantei de verificare, in conditiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu
modificarile ulterioare.
Art. 6
(1) Actiunile Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) sunt
detinute in totalitate de catre stat, care isi exercita drepturile si
obligatiile in calitatea sa de actionar unic prin Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului.
(2) Capitalul social al Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este
de 2.789.200.000 lei si se constituie prin preluarea activului si pasivului
Regiei Autonome "Apele Romane" - filiala Institutul National de
Meteorologie si Hidrologie si a retelei de meteorologie, evidentiate in ultimul
bilant contabil incheiat la data de 30 iunie 1998.
(3) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) poate participa, in
conditiile legii, la constituirea de societati comerciale cu obiect de
activitate similar, impreuna cu persoane fizice si/sau juridice, romane si/sau
straine.
(4) Capitalul social prevazut la alin. (2) va fi modificat in raport cu
rezultatele inventarierii patrimoniului Regiei Autonome "Apele
Romane", reflectate in bilantul contabil de inchidere, potrivit legii. La
finalizarea acestor operatiuni, adunarea generala extraordinara a actionarilor
va decide asupra modificarii corespunzatoare a capitalului social al companiei,
a statutului si asupra efectuarii mentiunilor necesare in registrul comertului.
Art. 7
(1) Bunurile proprietate publica a statului, aflate in patrimoniul Regiei
Autonome a Apelor "Apele Romane", prevazute in anexa nr. 3, se
atribuie in concesiune de catre Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului Companiei Nationale "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) si nu se includ in
capitalul social al acesteia, urmand regimul juridic prevazut la art. 135 alin.
(4) si (5) din Constitutie.
(2) Fondul national de date meteorologice, hidrologice si hidrogeologice
este patrimoniu public, strategic si va ramane la dispozitia statului.
Art. 8
(1) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este condusa de
catre adunarea generala a actionarilor, constituita din reprezentantii
statului.
(2) Adunarea generala a actionarilor are atributiile si competentele
stabilite prin statut.
(3) Conducerea executiva a Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este
asigurata de un director general care este si presedintele consiliului de
administratie.
(4) Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat
in adunarea generala a actionarilor sunt numiti prin ordin al ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului.
(5) Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este administrata de
un consiliu de administratie ales de adunarea generala a actionarilor. In
perioada in care statul este actionar unic, consiliul de administratie si
presedintele acestuia sunt numiti prin ordin al ministrului apelor, padurilor
si protectiei mediului.
(6) Directorul general al Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este
reprezentantul Romaniei pe langa Organizatia Meteorologica Mondiala.
Art. 9
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Compania Nationala
"Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a
Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) preia toate drepturile, cu exceptia
activitatilor de reglementare, control si sanctionare, si va fi tinuta de toate
obligatiile Regiei Autonome "Apele Romane" - filiala Institutul
National de Meteorologie si Hidrologie, substituindu-se in toate litigiile in
curs ale Regiei Autonome "Apele Romane" - filiala Institutul National
de Meteorologie si Hidrologie.
Art. 10
(1) Activitatea Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este
sustinuta financiar astfel:
a) activitatea de meteorologie si hidrologie, cercetarile fundamentale in
domeniu, urmarirea sistematica si completa a starii si evolutiei vremii si a
apelor, realizarea schimbului international de date si integrarea in sistemul
mondial de veghe meteorologica si hidrologica se finanteaza de la bugetul de
stat prin Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
b) din contractele economice incheiate cu terti pentru furnizarea de
servicii specifice in domeniul meteorologiei, hidrologiei si gospodaririi
apelor si alte servicii potrivit obiectului de activitate, precum si din alte
surse.
(2) Finantarea programului de investitii si de retehnologizare se asigura
din surse proprii, credite bancare si, in completare, de la bugetul de stat,
prin Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 11
(1) Personalul Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) este
preluat de la Regia Autonoma "Apele Romane", in functie de competenta
profesionala si de disciplina in activitate si este considerat transferat. Pana
la incheierea noului contract colectiv de munca al personalului de la Compania
Nationala "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire
a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.), personalul transferat va beneficia de
drepturile de salarizare si de celelalte drepturi de personal prevazute in
actualul contract colectiv de munca, precum si de alte drepturi prevazute de
legislatia in vigoare.
(2) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal sunt
stabilite de catre consiliul de administratie pentru personalul de conducere si
prin contractul colectiv de munca, pentru personalul de executie.
Art. 12
Predarea-preluarea activului si pasivului intre Regia Autonoma "Apele
Romane" si Compania Nationala "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) se va face pe baza
de protocol ce se va incheia in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 13
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
568/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului se modifica in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
SUCURSALELE TERITORIALE
ALE COMPANIEI NATIONALE "INSTITUTUL NATIONAL DE METEOROLOGIE, HIDROLOGIE
SI GOSPODARIRE A APELOR" - S.A. (I.N.M.H.)
------------------------------------------------------------------------
Nr. Sucursala Servicii in subordine
crt.
------------------------------------------------------------------------
1. Centrul meteorologic regional Cluj Serviciul meteorologic
teritorial Cluj
Serviciul meteorologic
teritorial Targu Mures
2. Centrul meteorologic regional Arad Serviciul meteorologic
teritorial Timisoara
Serviciul meteorologic
teritorial Oradea
3. Centrul meteorologic regional Sibiu Serviciul meteorologic
teritorial Valcea
4. Centrul meteorologic regional Craiova Serviciul meteorologic
teritorial Craiova
Serviciul meteorologic
teritorial Pitesti
5. Centrul meteorologic regional Bacau Serviciul meteorologic
teritorial Iasi
Serviciul meteorologic
teritorial Bacau
6. Centrul meteorologic regional Constanta Serviciul meteorologic
teritorial Buzau
Serviciul meteorologic
teritorial Constanta
------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
STATUTUL
Companiei Nationale "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si
Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.)
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea Societatii Comerciale este Compania Nationala
"Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a
Apelor" - S.A., cu sigla "I.N.M.H.", denumita in continuare
companie.
(2) In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanand
de la companie se va inscrie denumirea acesteia, urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", de sediul,
capitalul social, din care cel efectiv varsat potrivit ultimului bilant
contabil aprobat, de numarul de inmatriculare in registrul comertului si de
codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
(1) Compania este persoana juridica romana, avand forma juridica de
societate comerciala pe actiuni, si isi desfasoara activitatea pe baza legilor
romane si a prezentului statut.
(2) Compania are ca obiect activitati de interes public national si
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul central al companiei este in municipiul Bucuresti, sos.
Bucuresti - Ploiesti nr. 97, sectorul 1 si poate fi schimbat in alta localitate
din Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit
legii.
(2) Compania poate avea sucursale teritoriale, reprezentante, agentii sau
alte asemenea sedii situate si in alte localitati din tara si din strainatate.
Art. 4
Durata companiei
Compania se constituie pe o durata nelimitata, cu incepere de la data
inmatricularii ei in registrul comertului.
CAP. 2
Domeniul si obiectul de activitate
Art. 5
In calitate de companie de interes public national in domeniul
meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei si gospodaririi apelor, compania are
ca scop aplicarea strategiei nationale privind supravegherea, cercetarea si
prestarea serviciilor in vederea gestionarii cantitative si calitative a
resurselor atmosferei si hidrosferei, precum si in domeniul cercetarii de
gospodarire a apelor.
Art. 6
Obiectul de activitate al companiei il constituie:
1. supravegherea permanenta a mediului aerian si hidric prin observatii si
masuratori specifice privind parametrii de stare si fenomenele asociate, precum
si compozitia chimica a atmosferei;
2. exploatarea, intretinerea si dezvoltarea, in conformitate cu
reglementarile proprii si cu recomandarile Organizatiei Meteorologice Mondiale
si/sau ale altor organisme internationale specializate, a retelei nationale de
supraveghere meteorologica care ii este concesionata de catre Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
3. elaborarea de metodologii generale pentru supravegherea mediului aerian
si hidric, intocmirea de sinteze, cadastre si anuare pentru asigurarea
serviciilor dedicate activitatilor economice si sociale dependente de starea
vremii si a apelor;
4. realizarea Fondului national de date meteorologice, hidrologice si
hidrogeologice si administrarea bancii de date;
5. realizarea de studii si de cercetari specifice pentru dezvoltarea
domeniului meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei si gospodaririi apelor,
in concordanta cu evolutia acestuia pe plan mondial;
6. elaborarea si difuzarea de avertizari in situatia producerii de fenomene
meteorologice si hidrologice periculoase, potential provocatoare de pagube;
7. participarea la sistemul de veghe meteorologica mondiala si la programele
de supraveghere hidrologica a bazinelor transnationale;
8. detinerea si utilizarea, conform legii, a etalonului national de
presiune atmosferica si de radiatie, precum si exercitarea dreptului de control
metrologic pentru aparatura meteorologica, indiferent de detinator;
9. transferul intern si international de date meteorologice, hidrologice si
hidrogeologice;
10. participarea la activitatile internationale stiintifice si cu caracter
organizatoric, stipulate prin conventii guvernamentale si/sau prin intelegeri
directe incheiate cu institutii similare din strainatate;
11. elaborarea, actualizarea si aplicarea strategiei de dezvoltare
stiintifica si tehnologica a activitatii meteorologice, hidrologice,
hidrogeologice si de gospodarire a apelor la nivel national, in raport cu
necesitatile interne si in concordanta cu progresele inregistrate pe plan
mondial;
12. elaborarea de prognoze meteorologice si hidrologice de interes general
si specializate;
13. elaborarea schemelor-cadru de amenajare si gospodarire a apelor pe
bazine sau pe grupuri de bazine hidrografice;
14. realizarea de studii de fundamentare climatologica si de avizare
meteorologica a amplasamentelor obiectivelor sociale si industriale; realizarea
de studii pentru fundamentarea hidrologica a obiectivelor si a activitatilor de
gospodarire a apelor, precum si a altor activitati care necesita asemenea
studii;
15. elaborarea de studii, cercetari si prognoze privind procesele de
transport si de difuzie a poluantilor si a radionuclizilor in atmosfera si in
hidrosfera;
16. asistenta si serviciile meteorologice si/sau hidrologice pentru
protectia navigatiei aeriene, rutiere, fluviale si maritime, in termenii
conventiilor la care statul roman este parte;
17. prestarea de servicii specializate, la cerere, pentru diversi
beneficiari, pe baza de contracte;
18. atestarea, la cerere, a persoanelor fizice si juridice pentru
desfasurarea de activitati meteorologice;
19. avizarea amplasarii de constructii supraterane, a obiectivelor care
emit in atmosfera fum si pulberi, a sistemelor de irigatii prin aspersie,
plantarea de perdele forestiere pe o distanta de 500 m in afara zonei de
protectie a platformelor meteorologice si a oricaror lucrari care conduc la
dezafectarea unei unitati meteorologice din reteaua meteorologica nationala;
20. avizarea studiilor de fundamentare meteorologica, hidrologica si
hidrogeologica, elaborate de alte persoane fizice sau juridice;
21. elaborarea periodica de strategii privitoare la gospodarirea integrata
a apelor si de planuri de actiuni prioritare in aceasta directie;
22. elaborarea studiilor de impact si de bilant de mediu;
23. elaborarea, in colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale, a
programelor scolare pentru invatamantul meteorologic, hidrologic, hidrogeologic
si de gospodarire a apelor, de toate gradele, din Romania;
24. participarea nemijlocita la procesul de formare profesionala de baza si
organizarea activitatilor de specializare si perfectionare a personalului care
activeaza in acest domeniu;
25. avizarea punerii in circulatie publica a unor date, informatii,
avertizari si prognoze meteorologice, obtinute din activitatea meteorologica
desfasurata de alte persoane fizice sau juridice;
26. gestionarea brevetelor si a documentelor privind protectia proprietatii
intelectuale pentru care compania este titulara;
27. revizii si reparatii la statiile si la instalatiile meteorologice,
precum si la dispozitivele de lucru si de mecanizare specifice;
28. realizarea de investitii pentru dezvoltari si retehnologizari;
29. elaborarea de produse software in domeniu;
30. gestionarea bunurilor proprii, precum si a celor de natura bunurilor
apartinand domeniului public, concesionate companiei;
31. realizarea si exploatarea sistemului propriu informatic si de
telecomunicatii in reteaua nationala de meteorologie si prestari de servicii in
domeniul informatic si de telecomunicatii;
32. realizarea operatiunilor financiare pe pietele interne si externe de
capital si de cooperare internationala, in conditiile legii, in vederea
asigurarii:
- resurselor financiare pentru finantarea activitatii proprii;
- participarii pe piata internationala cu actiuni si cu operatiuni
specifice;
- constituirii de societati mixte;
33. operatiuni de leasing, conform legislatiei in vigoare;
34. participarea cu capital social, in conditiile legii, la constituirea de
societati comerciale, impreuna cu persoane fizice si/sau juridice, romane sau
straine, de drept privat;
35. aprovizionarea tehnico-materiala necesara desfasurarii activitatilor
proprii;
36. participarea la targuri si la expozitii interne si internationale;
37. valorificarea materialelor rezultate din stocuri, reparatii, demolari
si din casari;
38. paza si protectia patrimoniului companiei;
39. vanzarea, darea in locatie si inchirierea de spatii, terenuri si de
bunuri ale companiei unor persoane fizice sau juridice, in conditiile legii;
40. editarea, tiparirea si comercializarea de publicatii tehnice;
41. indeplinirea oricaror activitati comerciale care au legatura directa
sau adiacenta cu scopurile si cu obiectul de activitate.
Art. 7
Compania desfasoara activitati de cercetare de interes public national in
domeniul meteorologic, hidrologic, hidrogeologic si de gospodarire a apelor.
Art. 8
Pe plan extern compania reprezinta Romania in relatiile cu Organizatia
Meteorologica Mondiala si cu alte organisme internationale specializate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 9
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al companiei este de 2.789.200.000 lei,
constituit prin preluarea activului si pasivului Regiei Autonome "Apele
Romane" - filiala Institutul National de Meteorologie si Hidrologie si a
partii referitoare la reteaua nationala de meteorologie, pe baza bilantului
contabil incheiat la data de 30 iunie 1998, si este divizat in 111.568 actiuni
nominative cu o valoare nominala de 25.000 lei fiecare.
(2) Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman, in
calitate de actionar unic, si este varsat integral la data constituirii
companiei.
(3) Actiunile sunt detinute in totalitate de statul roman, iar drepturile
si obligatiile decurgand din dreptul de proprietate asupra acestora sunt
exercitate de catre actionarul unic prin Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului.
(4) In capitalul social nu este inclusa valoarea bunurilor de natura celor
prevazute la art. 135 alin. (4) din Constitutia Romaniei.
Art. 10
Majorarea sau reducerea capitalului social
(1) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea decide
majorarea capitalului social, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare la
data majorarii lui.
(2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) aporturi noi in numerar si/sau in natura;
b) incorporarea rezervelor (in care vor putea fi incluse diferentele
favorabile rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu exceptia
rezervelor legale, precum si a profitului;
c) compensarea unor creante lichide si exigibile asupra companiei cu
actiuni ale acesteia;
d) alte surse stabilite de adunarea generala a actionarilor, potrivit
legilor in vigoare.
(3) In cazul in care administratorii constata pierderea a jumatate din
capitalul social, ei sunt obligati sa convoace, in termen de maximum 60 de
zile, adunarea generala extraordinara a actionarilor care va decide fie
reintregirea capitalului social prin emisiunea de noi actiuni, fie limitarea
lui la valoarea ramasa, fie dizolvarea companiei.
(4) Reducerea capitalului social se va putea face numai dupa 60 de zile de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor.
Art. 11
Actiunile
(1) Actiunile nominative ale companiei vor cuprinde toate elementele
prevazute de lege. Actiunile nominative emise de companie vor fi in forma
dematerializata, prin inscriere in cont, caz in care se vor emite certificate
de actionar, potrivit legii.
(2) In conditiile legii, prin hotarare a adunarii generale extraordinare a
actionarilor, vor putea fi emise actiuni preferentiale cu dividend prioritar,
fara drept de vot.
(3) Actiunile vor purta timbrul sec al companiei si semnatura a doi
administratori.
(4) Compania va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat,
sigilat si parafat de catre presedintele consiliului de administratie, registru
care se pastreaza la sediul acesteia, sub ingrijirea secretarului consiliului
de administratie. Modificarile care se opereaza in registru vor respecta
prevederile legislatiei in vigoare. Actiunile emise de companie pot fi grevate
de dreptul de uzufruct sau pot fi gajate, in conditiile legii.
Art. 12
Obligatiuni
Compania poate emite obligatiuni in conditiile legii.
Art. 13
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii,
confera acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul
de a alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
(4) Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane, nu
se va inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
(5) Obligatiile companiei sunt garantate cu capitalul social al acesteia,
iar actionarii raspund in limitele valorii actiunilor pe care le detin.
(6) Patrimoniul companiei nu poate fi grevat de datorii sau de alte
obligatii personale ale actionarilor.
Art. 14
Cesiunea actiunilor
(1) Actiunile sunt indivizibile cu privire la companie care nu recunoaste
decat un singur proprietar pentru fiecare actiune.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre
terti se efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
(3) Transmiterea dreptului de proprietate asupra actiunilor nominative
emise de companie se realizeaza prin declaratie facuta in registrul
actionarilor, subscrisa de cedent si de cesionar sau de mandatarii lor. De
asemenea, transmiterea se mai poate realiza si prin act autentic, cu efectuarea
mentiunilor corespunzatoare in registrul actionarilor.
Art. 15
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul companiei. Dupa 6
luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 16
Atributii
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
companiei, care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei
economice.
(2) Pana la aparitia unor noi reglementari privind situatia societatilor
comerciale avand ca actionar unic statul, interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de doi imputerniciti ai Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului si unul al Ministerului Finantelor, numiti prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului.
(3) In prima sedinta a adunarii generale a actionarilor imputernicitii
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat vor stabili regulamentul
de functionare a acesteia.
(4) Pentru activitatea depusa imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor vor
beneficia de o indemnizatie stabilita de Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului.
(5) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor se
diferentiaza potrivit legii.
(6) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii
principale:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si
restructurare economico-financiara a companiei;
b) alege consiliul de administratie si cenzorii, conform prevederilor
legale;
c) propune descarcarea de gestiune a consiliului de administratie si
revocarea membrilor acestuia;
d) stabileste nivelul remuneratiei membrilor consiliului de administratie,
precum si a cenzorilor;
e) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si programul de activitate pe
exercitiul financiar urmator;
f) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi dupa analizarea
rapoartelor consiliului de administratie si cenzorilor si repartizeaza profitul
conform legii;
g) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate pentru restructurare si dezvoltare;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare de pe piata interna si externa, a
creditelor comerciale si a garantiilor, inclusiv prin gajarea actiunilor,
potrivit legii;
i) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele referitoare la profit si la dividende, pozitia pe piata interna
si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, relatiile cu
clientii;
j) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, a directorului general si a cenzorilor, pentru recuperarea
prejudiciilor produse de catre acestia companiei;
k) hotaraste cu privire la gajarea sau la inchirierea unor bunuri, unitati
sau sedii proprii;
l) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie;
m) aproba delegarile de competenta pentru consiliul de administratie;
n) aproba propunerile cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea companiei.
Pentru atributiile mentionate la lit. e), f), g), h), i), j) si k) adunarea
generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma obtinerii, de
catre fiecare reprezentant, a unui mandat special prealabil de la organul care
l-a numit.
(7) Adunarea generala extraordinara a actionarilor se intruneste ori de
cate ori este nevoie a se lua o hotarare pentru:
a) majorarea sau reducerea capitalului social, modificarea numarului de
actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si privitor la cesiunea
actiunilor;
b) modificarea statutului, precum si pentru transformarea formei juridice a
companiei;
c) fuziunea, divizarea, dizolvarea si lichidarea companiei;
d) schimbarea obiectului de activitate;
e) mutarea sediului companiei;
f) emisiunea de obligatiuni;
g) orice alta modificare a actului constitutiv sau orice alta hotarare
pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale extraordinare a
actionarilor;
h) aprobarea conversiei actiunilor dintr-o categorie in alta, in conditiile
legii.
(8) Pentru atributiile adunarii generale extraordinare a actionarilor,
fiecare reprezentant trebuie sa obtina un mandat special prealabil de la
organul care l-a numit. Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea
delega consiliului de administratie exercitiul atributiilor sale mentionate la
lit. a), d) si e).
Art. 17
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarile generale ordinare ale actionarilor se convoaca de catre
presedintele consiliului de administratie. Adunarile generale ordinare ale
actionarilor au loc cel putin o data pe an, in termen de cel mult 3 luni de la
incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea bilantului contabil si a
contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in
curs.
(2) Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-un
ziar de larga circulatie si va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale
a actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor acesteia.
(3) Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul companiei sau
in alt loc indicat in convocare.
(4) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata ori de
cate ori va fi nevoie, la solicitarea actionarului unic sau la cererea
consiliului de administratie ori a cenzorilor, in conformitate cu dispozitiile
din statut, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita.
(5) Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Art. 18
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) In ziua si la ora precizate in convocare, sedinta adunarii generale a
actionarilor se va deschide de catre presedintele consiliului de administratie
sau, in lipsa acestuia, de catre cel care ii tine locul.
(2) Adunarea generala a actionarilor va desemna dintre actionarii prezenti
doi secretari, care vor verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand
capitalul social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor
formalitatilor cerute de lege si de statut pentru tinerea adunarii, si care vor
intocmi procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor.
(3) Procesul-verbal, semnat de presedintele sedintei si de secretar, va
consemna formalitatile indeplinite, iar la cererea actionarilor, declaratiile
lor in cadrul sedintei. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la
convocare, precum si listele de prezenta a actionarilor. Procesul-verbal al
sedintei va fi inscris in registrul adunarilor generale ale actionarilor,
sigilat si parafat.
(4) La sedintele adunarilor generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu
personalul companiei, pot fi invitati si reprezentantii sindicatului si ai
salariatilor care nu sunt membri de sindicat.
Art. 19
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se iau, de regula, prin
vot deschis.
(2) La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a
actionarilor sau a unui grup de actionari, prezenti sau reprezentati, care
detin cel putin o patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa
fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului
de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotararilor referitoare la raspunderea administratorilor.
(3) Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale a
actionarilor vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului
comertului, pentru a fi mentionate, in extras, in registru si publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. In cazul in care aceste hotarari
implica modificarea statutului se va putea publica numai actul aditional
cuprinzand textul integral al clauzelor modificate.
(4) Hotararile nu vor putea fi executate mai inainte de aducerea la
indeplinire a formalitatilor prevazute la alin. (3).
(5) Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor, in limitele
legii si ale statutului, sunt obligatorii chiar si pentru actionarii absenti
sau nereprezentati in adunarea generala a actionarilor sau care au votat
impotriva.
(6) Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile
generale ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a
sediului sau a formei juridice au dreptul de a se retrage din companie si de a
recupera contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform prevederilor
legale.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 20
Organizare
(1) Compania este administrata de un consiliu de administratie compus din 7
membri, dupa cum urmeaza:
a) presedintele consiliului de administratie, care indeplineste si functia
de director general al companiei;
b) doi reprezentanti ai Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului;
c) un reprezentant al Ministerului Finantelor;
d) ingineri, economisti, juristi sau alti specialisti in domeniul de
activitate al companiei.
(2) Consiliul de administratie al companiei este ales de catre adunarea
generala a actionarilor in perioada in care statul este actionar unic.
Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului pe o perioada de 4 ani.
(3) Membrii consiliului de administratie, denumiti administratori, pot avea
calitatea de actionar.
(4) In situatia in care se creeaza un loc vacant in consiliul de
administratie, se propune un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este numit noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului
sau.
(5) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate
cu propriul regulament de organizare si functionare si hotaraste in toate
problemele privind activitatea companiei, cu exceptia celor care, potrivit
legii, sunt date in competenta altor organe.
(6) Conducerea operativa a companiei se asigura de catre directorul general
impreuna cu directorii executivi. Directorii executivi sunt angajati ai
companiei si nu pot fi membri ai consiliului de administratie.
(7) Consiliul de administratie se intruneste la sediul companiei, lunar sau
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din
numarul membrilor sai. Consiliul de administratie este prezidat de catre
presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre un membru, in baza mandatului
presedintelui. Presedintele numeste un secretar fie dintre membrii consiliului
de administratie, fie din afara acestuia.
(8) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin
jumatate din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se
iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
(9) Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de catre presedinte, cu cel putin 7
zile inainte de data tinerii sedintei. Acestea se consemneaza in
procesul-verbal al sedintei, care se inscrie intr-un registru sigilat si
parafat de catre presedintele consiliului de administratie. Procesul-verbal se
semneaza de toti membrii consiliului de administratie prezenti la sedinta si de
catre secretar. Pe baza procesului-verbal, secretarul consiliului de
administratie redacteaza hotararea acestuia, care se semneaza de presedinte.
(10) Consiliul de administratie poate delega, prin regulamentul de
organizare si functionare, o parte din atributiile sale directorului general al
companiei si poate apela, de asemenea, la experti pentru studierea si
solutionarea anumitor probleme.
(11) Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care
este legat de administrarea companiei in interesul acesteia, in limita
drepturilor care li se confera.
(12) Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
companiei.
(13) Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar,
dupa caz, fata de companie pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
din alte abateri de la prevederile legale, pentru abaterile de la statut sau
pentru greseli in administrarea acesteia.
(14) Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie conform
prevederilor legale.
(15) Consiliul de administratie poate forma un comitet director.
(16) Nu pot fi membri ai consiliului de administratie persoanele care sunt
incompatibile potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata.
Art. 21
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
1. elaboreaza strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare
si restructurare economico-financiara a societatii;
2. elaboreaza structura organizatorica a companiei si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
3. aproba nivelul garantiilor, potrivit legii, pentru persoanele care au
calitatea de gestionar;
4. face propuneri cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea companiei;
5. aproba delegarea de competente pentru directorul general, directorii
executivi ai companiei si pentru personalul din conducerea sucursalelor, in
vederea exercitarii atributiilor acestora;
6. supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la data incheierii exercitiului financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii comerciale, bilantul contabil si contul de profit si
pierderi pe anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale companiei pe anul in curs;
7. propune repartizarea profitului, conform legii, si majorarea sau
reducerea capitalului social, precum si emisiunea de obligatiuni in conditiile
legii;
8. negociaza contractul colectiv de munca impreuna cu reprezentantii
salariatilor;
9. aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
10. propune, in conditiile legii, asocierea cu alti agenti economici pentru
realizarea de activitati de interes comun;
11. face propuneri privind folosirea dividendelor aferente actiunilor
gestionate pentru restructurare si dezvoltare;
12. analizeaza activitatea economica a sucursalelor sale si incadrarea
acestora in prevederile bugetului de venituri si cheltuieli si stabileste
masurile corespunzatoare;
13. aproba orice alte masuri privind activitatea companiei, cu exceptia
celor date, potrivit legii, in competenta altor organe.
Art. 22
Consiliul de administratie poate atrage, in activitatea de analiza a unor
probleme complexe, specialisti din diferite sectoare. Activitatea acestora va
putea fi recompensata material pe baza de conventii civile de prestari de
servicii, incheiate potrivit legii.
Art. 23
Consiliul de administratie prezinta Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, o data pe an, dupa aprobarea de catre adunarea generala a
actionarilor, un raport privind activitatea companiei, bilantul contabil si
contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul programului
de activitate si proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale companiei pe
anul in curs.
Art. 24
(1) In relatiile cu tertii compania este reprezentata de catre directorul
general al companiei, pe baza si in limitele imputernicirilor date de catre
consiliul de administratie.
(2) Directorul general al companiei este reprezentantul Romaniei pe langa
Organizatia Meteorologica Mondiala.
CAP. 6
Comitetul director
Art. 25
(1) Comitetul director este alcatuit din directorul general si directorii
executivi ai companiei si se intruneste ori de cate ori este necesar pentru
rezolvarea operativa a problemelor curente ale companiei.
(2) Comitetul director prezinta raportul sau de activitate consiliului de
administratie.
CAP. 7
Gestiunea
Art. 26
Cenzorii
(1) Gestiunea companiei este controlata de actionari prin 3 cenzori care
sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Cel putin unul dintre cenzori
trebuie sa fie expert contabil. Un cenzor extern independent, persoana
juridica, poate fi numit sau ales cenzor al companiei.
(2) In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor.
(3) Adunarea generala a actionarilor alege 3 cenzori supleanti, care ii vor
inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
(4) In scopul exercitarii drepturilor si obligatiilor ce le revin,
cenzorilor li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea
companiei, la situatia patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
(5) Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie despre neregulile
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si a informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii comerciale, a bilantului si a
contului de profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un
raport scris;
c) la lichidarea companiei controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile
de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si a obiectului
de activitate al companiei.
(6) Cenzorii sunt obligati:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea companiei sau care
au fost primite in gaj ori in depozit;
b) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, putand cere sa se insereze in ordinea de zi propunerile pe care
le vor considera necesare;
c) sa constate depunerea in mod regulat a garantiei din partea
administratorilor;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului sa fie indeplinite de
administratori si de lichidatori.
(7) Cenzorii se intrunesc la sediul companiei si iau decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale a actionarilor.
(8) Cenzorii pot convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor,
daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie, in cazul in
care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi
(cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea companiei) sau ori de cate ori
considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale
si statutare.
(9) Atributiile si modul de lucru al cenzorilor, precum si drepturile si
obligatiile acestora se completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
(10) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de cel mult 3
ani si pot fi realesi.
(11) Nu pot fi cenzori persoanele care sunt incompatibile potrivit Legii
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
(12) Cenzorii sunt obligati sa depuna inainte de intrarea lor in functie o
garantie egala cu o treime din garantia pentru membrii consiliului de
administratie.
(13) In caz de deces, incapacitate fizica sau legala, incetare sau
renuntare la mandat de catre un cenzor, cenzorul supleant cel mai in varsta il
inlocuieste. Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa,
cenzorii ramasi numesc alta persoana in locul vacant, pana la cea mai apropiata
adunare generala a actionarilor. In cazul in care nu mai ramane in functie nici
un cenzor, consiliul de administratie va convoca adunarea generala a
actionarilor, care va proceda la numirea altor cenzori.
(14) Cenzorii vor inscrie intr-un registru special deliberarile, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(15) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile generale extraordinare ale
actionarilor.
CAP. 8
Activitatea
Art. 27
(1) Compania este proprietara bunurilor din patrimoniul sau, cu exceptia
celor care i-au fost concesionate. Bunurile proprietate publica concesionate
companiei se evidentiaza distinct si au regimul prevazut de lege.
(2) Prin bugetul de venituri si cheltuieli al sucursalelor va trebui sa se
asigure mijloacele financiare in vederea functionarii corecte si a dezvoltarii
tehnologice, la nivelul standardelor, a retelei nationale de observatii si
masuratori meteorologice, precum si elaborarea prognozelor si diagnozelor
meteorologice si hidrologice.
(3) Compania are in structura sa sucursale ale caror atributii se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare.
Art. 28
Finantarea activitatii proprii
(1) Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite, compania utilizeaza sursele de finantare constituite
conform legii, credite bancare si alte surse financiare. Compania poate
beneficia de alocatii sau de subventii de la bugetul de stat, in conditiile
prevazute de lege. Subventiile se vor utiliza numai potrivit scopurilor pentru
care au fost constituite.
(2) Activitatea companiei este sustinuta financiar astfel:
a) activitatea de meteorologie si hidrologie, cercetarile fundamentale in
domeniu, urmarirea sistematica si completa a starii si evolutiei vremii si
apelor, realizarea schimbului international de date si integrarea in sistemul
mondial de veghe meteorologica si hidrologica se finanteaza de la bugetul de
stat prin Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
b) din contracte economice incheiate cu terti pentru furnizarea de servicii
specifice in domeniul meteorologiei, hidrologiei, hidrogeologiei si
gospodaririi apelor, precum si din alte surse.
(3) Finantarea programului de investitii si de retehnologizare se asigura
din surse proprii, credite bancare si, in completare, de la bugetul de stat,
prin Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 29
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii companiei.
Art. 30
Personalul
(1) Personalul de conducere al companiei si al sucursalelor este numit sau
concediat de catre directorul general al companiei.
(2) Personalul de executie al companiei si al sucursalelor este angajat sau
concediat potrivit prevederilor contractului colectiv de munca.
(3) Salarizarea se face in conformitate cu prevederile legale.
(4) Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari
sociale, precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face
potrivit legii.
(5) Drepturile si obligatiile personalului companiei sunt stabilite prin
regulamentul de organizare si functionare si prin regulamentul de ordine
interioara.
(6) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca pentru personalul de executie sau de
consiliul de administratie, pentru personalul de conducere, potrivit legii.
Art. 31
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a activelor corporale si necorporale din patrimoniul companiei.
Art. 32
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) Compania va tine evidenta contabila pentru activitatile desfasurate si
va intocmi anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi pentru
aceste activitati, avand in vedere normele metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi ale companiei vor fi
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform prevederilor
legale.
Art. 33
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul companiei se stabileste, in conditiile legii, pe baza
bilantului contabil aprobat de adunarea generala a actionarilor.
(2) Profitul companiei, ramas dupa plata impozitului pe profit, se va
repartiza conform hotararii adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor
legale in vigoare.
(3) Compania isi constituie fond de rezerva si alte fonduri in conditiile
legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre companie in
conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala
a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele producerii acestora si va hotari in consecinta asupra modului
in care vor fi suportate aceste pierderi. Suportarea pierderilor de catre
actionari se va face proportional cu aportul la capitalul social si in limita
capitalului social subscris.
Art. 34
Registrele
Compania va tine, prin grija administratorilor si a cenzorilor, toate
registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Asocierea
Art. 35
Compania se poate asocia, fara constituirea de noi persoane juridice, cu
societati comerciale din alte sectoare de activitate, care au legatura cu
obiectul de activitate al acesteia si care adera la prevederile prezentului
statut. Asocierea se face pe baza de contract de asociere.
Art. 36
(1) Compania poate constitui, singura sau impreuna cu alte persoane
juridice sau fizice, persoane juridice noi, in conditiile prevazute de lege si
de prezentul statut.
(2) Societatile comerciale asociate la companie vor respecta si aplica
procedurile si metodologiile unitare, stabilite de comun acord prin contractul
de asociere, pentru desfasurarea principalelor relatii comerciale, de
productie, financiare etc.
Art. 37
Asocierea unei societati comerciale la companie se propune de catre
consiliul de administratie al companiei si se aproba de catre adunarea generala
a actionarilor.
Art. 38
Conditiile de parteneriat pe perioada asocierii, precum si cele de
retragere vor fi stipulate in contractele de asociere care se vor incheia intre
companie si fiecare societate comerciala asociata.
CAP. 10
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 39
Modificarea formei juridice
(1) Modificarea formei juridice a companiei se va putea face numai in
temeiul hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor si cu
indeplinirea tuturor formelor prevazute de lege.
(2) Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicare cerute la infiintarea societatii comerciale.
Art. 40
Dizolvarea
(1) Urmatoarele situatii duc la dizolvarea companiei:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) declararea nulitatii companiei;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) falimentul companiei;
e) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului social sau limitarea lui la suma ramasa.
f) la cererea actionarilor, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala
extraordinara a actionarilor constata ca functionarea companiei nu mai este
posibila;
g) alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al companiei.
(2) Dizolvarea companiei va fi inscrisa la oficiul registrului comertului
si va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 41
Lichidarea
(1) Dizolvarea companiei are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea companiei si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile
si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 42
Litigii
(1) Litigiile de orice fel aparute intre companie si persoane fizice sau
juridice, romane sau straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti de
drept comun din Romania.
(2) Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre companie si
persoane juridice romane sau straine pot fi solutionate si prin arbitraj,
potrivit legii.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 43
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, ale Codului comercial si
ale celorlalte acte normative in materie comerciala.
ANEXA 3
BUNURI PROPRIETATE PUBLICA A STATULUI,
aflate in administrarea Regiei Autonome "Apele Romane", care se
concesioneaza Companiei Nationale "Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.)
Cladiri, terenuri, instalatii si dotari aferente urmatoarelor:
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Localitatea de resedinta Bazinul
crt. si judetul hidrografic
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
1. Institutul National de Sos. Bucuresti - Ploiesti
Meteorologie si Hidrologie nr. 97, Bucuresti
- Sediul central
2. Observatorul de Fizica Sos. Afumati nr. 1.581,
Atmosferei Afumati judetul Ilfov
3. Serviciul meteorologic Str. Vanatorului nr. 17,
teritorial Cluj - sediu si Cluj-Napoca, judetul Cluj
dotari aferente
4. Centrul de prognoza a vremii Str. Vanatorului nr. 17,
Cluj Cluj-Napoca, judetul Cluj
5. Serviciul meteorologic Calea Aradului nr. 5,
teritorial Oradea - sediu si Oradea, judetul Bihor
dotari aferente
6. Serviciul meteorologic Str. Spitalul Nou nr. 15,
teritorial Timisoara - sediu Timisoara, judetul Timis
si dotari aferente
7. Centrul de prognoza a vremii Aleea Aeroportului nr. 1,
Arad Arad, judetul Arad
8. Serviciul meteorologic Str. Samuel Koteles
teritorial Targu Mures - nr. 33, Targu Mures,
sediu si dotari aferente judetul Mures
9. Centrul de prognoza a vremii Str. Somesului nr. 49,
Sibiu Sibiu, judetul Sibiu
10. Serviciul meteorologic Str. Romul Belu nr. 1,
teritorial Ramnicu Valcea - Ramnicu Valcea,
sediu si dotari aferente judetul Valcea
11. Serviciul meteorologic Str. Nicolae Romanescu
teritorial Craiova - sediu nr. 48, Craiova,
si dotari aferente judetul Dolj
12. Centrul de prognoza a vremii Str. Brestei nr. 3a,
Craiova Craiova, judetul Dolj
13. Serviciul meteorologic Str. Cuza Voda nr. 1,
teritorial Bacau - sediu si Bacau, judetul Bacau
dotari aferente
14. Serviciul meteorologic Str. Vascauteanu nr. 10,
teritorial Iasi - sediu si Iasi, judetul Iasi
dotari aferente
15. Centrul de prognoza a vremii Str. Aeroportului nr. 1,
Bacau Bacau, judetul Bacau
16. Serviciul meteorologic Bd. Mamaia nr. 300,
teritorial Constanta - sediu Constanta, judetul
si dotari aferente Constanta
17. Centrul de prognoza a vremii Bd. Mamaia nr. 300,
Constanta Constanta, judetul
Constanta
18. Serviciul meteorologic Str. Campulung nr. 8,
teritorial Pitesti - sediu Pitesti, judetul Arges
si dotari aferente
19. Serviciul meteorologic Str. Bucegi nr. 20 bis,
teritorial Buzau - sediu si Buzau, judetul Buzau
dotari aferente
20. Observatorul aerologic Cluj Str. Vanatorului nr. 17,
judetul Cluj-Napoca,
judetul Cluj
21. Observatorul aerologic Bd. Mamaia nr. 300,
Constanta Constanta, judetul
Constanta
22. Observatorul aerologic Sos. Bucuresti - Targoviste
Mogosoaia nr. 50, sectorul 1,
Bucuresti
23. Observatorul radar Cluj Str. Vanatorului nr. 17,
Cluj Napoca, judetul
Cluj
24. Observatorul radar Oradea Calea Aradului nr. 5,
Oradea, judetul Bihor
25. Observatorul radar Timisoara Str. Spitalul Nou nr. 15,
Timisoara, judetul Timis
26. Observatorul radar Craiova Sos. Craiova - Bucuresti,
Km 6
27. Observatorul radar Comuna Barnova,
Iasi - Barnova judetul Iasi
28. Observatorul radar Comuna Tuzla,
Constanta - Tuzla judetul Constanta
29. Statia meteorologica Oradea Oradea, judetul Bihor Crisuri
30. Statia meteorologica Sacuieni, judetul Bihor Crisuri
Sacuieni
31. Statia meteorologica Huedin Huedin, judetul Cluj Crisuri
32. Statia meteorologica Borod Borod, judetul Bihor Crisuri
33. Statia meteorologica Stana de Vale, judetul Crisuri
Stana de Vale Bihor
34. Statia meteorologica Holod Holod, judetul Bihor Crisuri
35. Statia meteorologica Dumbravita, judetul Crisuri
Dumbravita Bihor
36. Statia meteorologica Siria Siria, judetul Arad Crisuri
37. Statia meteorologica Chisineu-Cris, judetul Crisuri
Chisineu-Cris Arad
38. Statia meteorologica Cluj Cluj-Napoca, judetul Somes
Cluj
39. Statia meteorologica Baia Mare, judetul Somes
Baia Mare Maramures
40. Statia meteorologica Bistrita, judetul Somes
Bistrita Bistrita-Nasaud
41. Statia meteorologica Dej Dej, judetul Cluj Somes
42. Statia meteorologica Varful Borsa, judetul Somes - Tisa
Iezer Maramures
43. Statia meteorologica Satu Satu Mare, judetul Somes - Tisa
Mare Satu Mare
44. Statia meteorologica Sighetu Sighetu Marmatiei, Somes - Tisa
Marmatiei judetul Maramures
45. Statia meteorologica Supuru de Jos, Somes - Tisa
Supuru de Jos judetul Satu Mare
46. Statia meteorologica Targu Targu Lapus, Somes - Tisa
Lapus judetul Maramures
47. Statia meteorologica Varful Judetul Cluj Somes - Tisa
Vladeasa 1800
48. Statia meteorologica Zalau Zalau, judetul Salaj Somes - Tisa
49. Statia meteorologica Timisoara, judetul Timis - Cerna
Timisoara Timis
50. Statia meteorologica Banloc Banloc, judetul Timis Timis - Cerna
51. Statia meteorologica Caransebes, judetul Timis - Cerna
Caransebes Caras-Severin
52. Statia meteorologica Lugoj Lugoj, judetul Timis Timis - Cerna
53. Statia meteorologica Moldova Moldova Veche, judetul Timis - Cerna
Veche Caras-Severin
54. Statia meteorologica Oravita Oravita, judetul Timis - Cerna
Caras-Severin
55. Statia meteorologica Resita Resita, judetul Timis - Cerna
Caras-Severin
56. Statia meteorologica Varful Judetul Caras-Severin Timis - Cerna
Semenic
57. Statia meteorologica Sannicolau Mare, judetul Timis - Cerna
Sannicolau Mare Timis
58. Statia meteorologica Varful Judetul Caras-Severin Timis - Cerna
Tarcu
59. Statia meteorologica Arad Arad, judetul Arad Mures
60. Statia meteorologica Baisoara, judetul Cluj Mures
Baisoara
61. Statia meteorologica Blaj Blaj, judetul Alba Mures
62. Statia meteorologica Bucin Bucin, judetul Harghita Mures
63. Statia meteorologica Campeni Campeni, judetul Alba Mures
64. Statia meteorologica Deva Deva, judetul Hunedoara Mures
65. Statia meteorologica Dumbraveni, judetul Mures
Dumbraveni Sibiu
66. Statia meteorologica Joseni Joseni, judetul Harghita Mures
67. Statia meteorologica Odorhei Odorhei, judetul Harghita Mures
68. Statia meteorologica Rosia Montana, judetul Mures
Rosia Montana Alba
69. Statia meteorologica Sarmasu Sarmasu, judetul Mures Mures
70. Statia meteorologica Sebes - Alba, Mures
Sebes - Alba judetul Alba
71. Statia meteorologica Targu Targu Mures, judetul Mures
Mures Mures
72. Statia meteorologica Toplita, judetul Harghita Mures
Toplita
73. Statia meteorologica Varadia de Mures, Mures
Varadia de Mures judetul Arad
74. Statia meteorologica Apa Pades, judetul Gorj Jiu
Neagra
75. Statia meteorologica Calafat Calafat, judetul Dolj Jiu
76. Statia meteorologica Bailesti, judetul Dolj Jiu
Bailesti
77. Statia meteorologica Bechet, judetul Dolj Jiu
Bechet
78. Statia meteorologica Craiova, judetul Dolj Jiu
Craiova
79. Statia meteorologica Petrosani, judetul Jiu
Petrosani Hunedoara
80. Statia meteorologica Varful Judetul Hunedoara Jiu
Parang
81. Statia meteorologica Targu Jiu, judetul Gorj Jiu
Targu Jiu
82. Statia meteorologica Targu Targu Logresti, Jiu
Logresti judetul Gorj
83. Statia meteorologica Drobeta-Turnu Severin, Jiu
Drobeta-Turnu Severin judetul Mehedinti
84. Statia meteorologica Miercurea-Ciuc, judetul Olt
Miercurea-Ciuc Harghita
85. Statia meteorologica Sfantu Gheorghe, judetul Olt
Sfantu Gheorghe Covasna
86. Statia meteorologica Targu Secuiesc, judetul Olt
Targu Secuiesc Covasna
87. Statia meteorologica Varful Judetul Covasna Olt
Lacauti
88. Statia meteorologica Brasov, judetul Brasov Olt
Brasov - Ghimbav
89. Statia meteorologica Poiana Poiana Brasov, judetul
Brasov Brasov Olt
90. Statia meteorologica Fundata Fundata, judetul Brasov Olt
91. Statia meteorologica Fagaras Fagaras, judetul Brasov Olt
92. Statia meteorologica Sibiu Sibiu, judetul Sibiu Olt
93. Statia meteorologica Boita Boita, judetul Sibiu Olt
94. Statia meteorologica Balea Lac, judetul Sibiu Olt
Balea Lac
95. Statia meteorologica Paltinis, judetul Sibiu Olt
Paltinis
96. Statia meteorologica Ramnicu Valcea, judetul Olt
Ramnicu Valcea Valcea
97. Statia meteorologica Obarsia Obarsia Lotrului,
Lotrului judetul Valcea Olt
98. Statia meteorologica Voineasa, judetul Valcea Olt
Voineasa
99. Statia meteorologica Dragasani, judetul Olt
Dragasani Valcea
100. Statia meteorologica Slatina Slatina, judetul Olt Olt
101. Statia meteorologica Caracal Caracal, judetul Olt Olt
102. Statia meteorologica Alexandria, judetul Arges - Vedea
Alexandria Teleorman
103. Statia meteorologica Bucuresti, sectorul 5 Arges - Vedea
Bucuresti-Filaret
104. Statia meteorologica Campulung Muscel, Arges - Vedea
Campulung judetul Arges
105. Statia meteorologica Curtea de Arges, Arges - Vedea
Curtea de Arges judetul Arges
106. Statia meteorologica Targoviste, judetul Arges - Vedea
Targoviste Dambovita
107. Statia meteorologica Giurgiu Giurgiu, judetul Giurgiu Arges - Vedea
108. Statia meteorologica Moraresti, judetul Arges Arges - Vedea
Moraresti - Dedulesti
109. Statia meteorologica Oltenita, judetul Arges - Vedea
Oltenita Calarasi
110. Statia meteorologica Pitesti Pitesti, judetul Arges Arges - Vedea
111. Statia meteorologica Rosiori de Vede, judetul Arges - Vedea
Rosiori de Vede Teleorman
112. Statia meteorologica Titu Titu, judetul Dambovita Arges - Vedea
113. Statia meteorologica Turnu Magurele, judetul
Turnu Magurele Teleorman Arges - Vedea
114. Statia meteorologica Videle Videle, judetul Arges - Vedea
Teleorman
115. Statia meteorologica Zimnicea, judetul Arges - Vedea
Zimnicea Teleorman
116. Statia meteorologica Bisoca Bisoca, judetul Buzau Ialomita - Buzau
117. Statia meteorologica Buzau Buzau, judetul Buzau Ialomita - Buzau
118. Statia meteorologica Braila Braila, judetul Braila Ialomita - Buzau
119. Statia meteorologica Calarasi, judetul Ialomita - Buzau
Calarasi Calarasi
120. Statia meteorologica Campina Campina, judetul Prahova Ialomita - Buzau
121. Statia meteorologica Fetesti Fetesti, judetul Ialomita Ialomita - Buzau
122. Statia meteorologica Grivita Grivita, judetul Ialomita Ialomita - Buzau
123. Statia Meteorologica Intorsura Buzaului, Ialomita - Buzau
Intorsura Buzaului judetul Covasna
124. Statia meteorologica Gura Teghii, judetul Ialomita - Buzau
Varful Penteleu Buzau
125. Statia meteorologica Ploiesti Ploiesti, judetul Prahova Ialomita - Buzau
126. Statia meteorologica Predeal Predeal, judetul Brasov Ialomita - Buzau
127. Statia meteorologica Sinaia Sinaia, judetul Prahova Ialomita - Buzau
Cota 1500
128. Statia meteorologica Slobozia, judetul Ialomita - Buzau
Slobozia Ialomita
129. Statia meteorologica Urziceni Urziceni, judetul Ialomita - Buzau
Ialomita
130. Statia meteorologica Varful Judetul Prahova Ialomita - Buzau
Omu
131. Statia meteorologica Adamclisi, judetul Dobrogea -
Adamclisi Constanta Litoral
132. Statia meteorologica Cernavoda, judetul Dobrogea -
Cernavoda Constanta Litoral
133. Statia meteorologica Gloria Platforma de foraj Dobrogea -
Litoral
134. Statia meteorologica Gorgova Gorgova, judetul Tulcea Dobrogea -
Litoral
135. Statia meteorologica Gura Portitei, judetul Dobrogea -
Gura Portitei Tulcea Litoral
136. Statia meteorologica Harsova Harsova, judetul Dobrogea -
Constanta Litoral
137. Statia meteorologica Jurilovca, judetul Dobrogea -
Jurilovca Tulcea Litoral
138. Statia meteorologica Mangalia, judetul Dobrogea -
Mangalia Constanta Litoral
139. Statia meteorologica Medgidia, judetul Dobrogea -
Medgidia Constanta Litoral
140. Statia meteorologica Mahmudia, judetul Dobrogea -
Mahmudia Tulcea Litoral
141. Statia meteorologica Sfantu Gheorghe, Dobrogea -
Sfantu Gheorghe judetul Tulcea Litoral
142. Statia meteorologica Sulina Sulina, judetul Tulcea Dobrogea -
Litoral
143. Statia meteorologica Constanta, judetul Dobrogea -
Constanta Constanta Litoral
144. Statia meteorologica Tulcea Tulcea, judetul Tulcea Dobrogea -
Litoral
145. Statia meteorologica Bacau Bacau, judetul Bacau Siret
146. Statia meteorologica Piatra-Neamt, judetul Siret
Piatra-Neamt Neamt
147. Statia meteorologica Suceava Suceava, judetul Suceava Siret
148. Statia meteorologica Focsani Focsani, judetul Vrancea Siret
149. Statia meteorologica Adjud Adjud, judetul Vrancea Siret
150. Statia meteorologica Ramnicu Sarat, judetul Siret
Ramnicu Sarat Buzau
151. Statia meteorologica Judetul Suceava Siret
Varful Rarau
152. Statia meteorologica Radauti Radauti, judetul Suceava Siret
153. Statia meteorologica Targu-Neamt, judetul Siret
Targu-Neamt Neamt
154. Statia meteorologica Calimani Calimani, judetul Suceava Siret
155. Statia meteorologica Judetul Neamt Siret
Varful Ceahlau - Toaca
156. Statia meteorologica Roman Roman, judetul Neamt Siret
157. Statia meteorologica Barlad Barlad, judetul Vaslui Prut
158. Statia meteorologica Botosani Botosani, judetul
Botosani Prut
159. Statia meteorologica Cotnari Cotnari, judetul Iasi Prut
160. Statia meteorologica Galati Galati, judetul Galati Prut
161. Statia meteorologica Iasi Iasi, judetul Iasi Prut
162. Statia meteorologica Negresti Negresti, judetul Prut
Vaslui
163. Statia meteorologica Darabani Darabani, judetul Prut
Botosani
164. Statia meteorologica Tecuci Tecuci, judetul Galati Prut
165. Statia meteorologica Vaslui Vaslui, judetul Vaslui Prut
166. Statia de hidrologie Voinesti, judetul
experimentala si Dambovita
evapotranspiratie Voinesti
167. Statia de hidrologie Aldeni, judetul Buzau
experimentala si eroziunea
solului Aldeni
168. Statia de testare a Malu cu Flori, judetul
aparaturii hidrometrice Dambovita
Malu cu Flori
169. Statia evapotranspiratie si Satul Lipia, comuna Nuci,
experimentala Caldarusani judetul Ilfov
170. Statia evapotranspiratie si Poiana Brasov, judetul
experimentala Brasov Brasov
171. Statia hidrologica - bazin Comuna Stulpicani,
reprezentativ Suha judetul Suceava
172. Statia hidrologica Sulina Str. I nr. 190, Sulina,
- salupa "Fundeni"; judetul Tulcea
- salupa "Hidrologul";
- ponton de acostare
173. Colectiv de cercetari Braila, judetul Braila
hidrologice fluviale Braila:
- nava de cercetari
hidrologice "Lipova"
- ponton de acostare
174. Statia hidrologica - bazin Comuna Straja, judetul
reprezentativ Straja Arad
175. Statia hidrologica - bazin Comuna Moneasa, judetul
reprezentativ Moneasa Arad
176. Statia hidrologica - bazin Satul Pausa, comuna
reprezentativ Varies Nojorid, judetul Bihor
177. Statia hidrologica - bazin Sovata, judetul Mures
reprezentativ Sovata
178. Statia hidrologica - bazin Comuna Borlova, judetul
reprezentativ Sebes Caras-Severin
179. Statia hidrologica - bazin Comuna Moeciu, judetul
reprezentativ Moeciu Brasov
180. Statia hidrologica - bazin Comuna Cheia, judetul
reprezentativ Teleajenul Prahova
Superior
181. Statia hidrologica - bazin Comuna Ciurea, judetul
reprezentativ Tinoasa Cerna Iasi