HOTARARE Nr. 482 din 18 aprilie 2003
pentru aprobarea Strategiei managementului integrat al frontierei de stat in
perioada 2003 - 2006
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 8 mai 2003

In temeiul art. 107 din Constitutie si avand in vedere dispozitiile art. 7
alin. (1) lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 943/2001 privind infiintarea
Grupului Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de
Stat, cu completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia managementului integrat al frontierei de stat in
perioada 2003 - 2006, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
STRATEGIA
managementului integrat al frontierei de stat in perioada 2003 - 2006
Conceptul privind Strategia managementului integrat al frontierei de stat
Strategia managementului integrat al frontierei de stat contine directiile
de actiune si programele generale pentru aducerea la indeplinire, pe termen
mediu si lung, a masurilor, activitatilor si actiunilor specifice institutiilor
si organismelor abilitate ale statului roman de a desfasura activitati la si in
legatura cu frontiera de stat, pentru optimizarea reglementarilor structurilor,
actiunilor si dotarilor din acest domeniu, in baza unor criterii existente sau
prognozate.
Managementul integrat al frontierei de stat reprezinta sistemul de
coordonare unitara a actiunilor si procedurilor desfasurate de institutiile si
organismele abilitate prin lege sa asigure mentinerea starii de normalitate la
frontiera de stat, realizarea cooperarii privind regimul de frontiera cu alte
state si institutii similare din tarile vecine, precum si asigurarea
compatibilizarii permanente cu normele si practicile de supraveghere si control
al frontierei de stat aplicate in tarile Uniunii Europene.
In contextul actual, in care optiunea fundamentala a politicii externe a
Romaniei este integrarea in structurile europene si euroatlantice, pentru
autoritatile romane obiectivul strategic principal il reprezinta intensificarea
procesului de reforma si modernizare, in vederea compatibilizarii cu
structurile similare ale statelor membre ale Uniunii Europene.
Prin Strategia managementului integrat al frontierei de stat se urmareste
coordonarea unitara la nivel central si teritorial, de catre structurile si
organismele cu responsabilitati la frontiera, a actiunilor si masurilor
intreprinse pentru securizarea frontierei de stat, monitorizarea si combaterea
fenomenului infractional transnational, realizarea compatibilitatii cu normele
si procedurile comunitare privind supravegherea si controlul trecerii
frontierei de stat in scopul asigurarii conditiilor pentru aderarea Romaniei la
Uniunea Europeana.
Securizarea frontierei nationale, in special a celei de nord si de est,
intarirea supravegherii si a controlului la frontiera de stat si implementarea
managementului integrat constituie conditiile sine qua non ale succesului in
combaterea eficienta a fenomenului infractional transnational.
Necesitatea securizarii frontierei de stat a Romaniei este determinata de
cresterea in amploare si complexitate a infractionalitatii transnationale, pe
directia principala est-vest, de internationalizarea fenomenului criminalitatii
organizate, precum si de existenta conditiilor favorizante ale acestor fenomene
prin persistenta crizei economice, a conflictelor sociale, etnice si
religioase, proliferarea actiunilor teroriste in unele state din vecinatatea si
din apropierea granitelor Romaniei sau din lume.
O atentie deosebita se acorda si se va acorda in continuare cooperarii cu
structurile similare ale statelor vecine, ale statelor membre ale Uniunii
Europene, precum si ale celorlalte state candidate.
Complexitatea si amploarea fenomenului infractional, presiunea acestuia la
frontierele tarii si necesitatea combaterii lui cu eficienta, concomitent cu
asigurarea masurilor privind securizarea frontierei de stat, impun participarea
efectiva a tuturor structurilor si organismelor statului cu responsabilitati la
frontiera, in vederea realizarii unui management integrat al frontierei,
compatibil cu practicile comunitare.
Fiecare institutie/organism va intreprinde masurile si actiunile specifice
in domeniile de competenta, sub coordonarea unitara a Grupului Interministerial
Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat, propunand acestui
organism solutii concrete pentru aplicarea prevederilor prezentei strategii in
scopul eficientizarii controlului la frontiera de stat, al consolidarii
relatiilor de buna vecinatate si al mentinerii stabilitatii in zona de interes
a Romaniei.
Grupul Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de
Stat stabileste conceptia de ansamblu si asigura coordonarea unitara de catre
Guvern, pe baza Strategiei managementului integrat al frontierei de stat, a
actiunilor si masurilor pentru securizarea frontierei de stat, desfasurate de
Ministerul de Interne, autoritatile administratiei publice, de alte institutii
publice si organizatii neguvernamentale pentru probleme din domeniul
drepturilor omului, centralizeaza si monitorizeaza rezultatele cooperarii
dintre institutiile abilitate si partenerii externi care au atributii in acest
domeniu.
Strategia managementului integrat al frontierei de stat urmareste
sincronizarea si armonizarea actiunilor structurilor interne implicate in
combaterea infractionalitatii transnationale.
Realizarea acestor obiective va avea drept consecinta securizarea cu
prioritate a frontierei de nord si de est a Romaniei, ca viitoare frontiera
externa a Uniunii Europene, precum si implementarea practicii de control
existente la frontierele interne ale Uniunii Europene.
Factori de risc care impun adoptarea si implementarea Strategiei
managementului integrat al frontierei de stat
1. traficul de persoane la frontierele Romaniei;
2. formele organizate de contrabanda cu bunuri de consum (alcool, tigari,
cafea, animale si produse alimentare si nealimentare supuse controlului
sanitar-veterinar etc.);
3. actiunile organizate de contrabanda cu produse periculoase (mercur, materiale
radioactive, armament etc.) sau supuse controlului destinatiei finale;
4. contrabanda cu masini furate, efectuata de catre grupuri ale crimei
organizate;
5. contrabanda cu bunuri de patrimoniu pentru care exista o cerere mare in
tarile Europei de Vest;
6. traficul ilicit cu droguri, substante psihotrope si precursori ale
acestora, materiale biologice si alte produse si substante ce reprezinta risc
major pentru sanatatea publica si animala;
7. traficul de marfuri contrafacute si pirat;
8. traficul ilicit cu obiecte din materiale si pietre pretioase;
9. traficul ilicit cu produse strategice;
10. traficul ilicit cu deseuri, reziduuri si alte marfuri periculoase
pentru sanatate si mediu;
11. traficul cu specii din fauna si flora pe cale de disparitie;
12. patrunderea in Romania a membrilor unor grupuri ale criminalitatii
organizate, in vederea desfasurarii de activitati ilegale deosebit de
periculoase (furturi, talharii, inselaciuni, omucideri) in zona punctelor de
trecere a frontierei de stat si pe principalele rute de transport;
13. pericolul pe care il prezinta, la adresa sigurantei nationale a
Romaniei, actiunile intreprinse de servicii de informatii straine;
14. trecerea frontierei in/din Romania pe baza documentelor de calatorie
contrafacute;
15. incalcarea sub diferite forme a prevederilor legislatiei vamale;
16. posibilitatea infiltrarii pe teritoriul tarii noastre a elementelor
apartinand unor retele ale terorismului international;
17. concertarea unor actiuni specifice ale retelelor infractionale
transnationale pentru atragerea participarii la comiterea faptelor ilegale a
unor reprezentanti care isi desfasoara activitatea in institutiile statului;
18. trecerea frauduloasa a frontierei de stat de catre persoane urmarite in
temeiul legii, care incearca sa se sustraga raspunderii penale, sau in scopul
comiterii de fapte infractionale;
19. trecerea ilegala a frontierei de stat de catre diverse persoane a
animalelor vii si a produselor de origine animala sau a altor produse supuse
controalelor veterinare.
Obiectivele strategice ale managementului integrat al frontierei de stat
1. Adaptarea managementului frontierei de stat la standardele sistemului
Uniunii Europene, garantarea combaterii efective a migratiei ilegale si
contracararea oricaror tipuri de infractiuni:
1.1. descentralizarea deciziei, a responsabilitatilor si a alocarii
resurselor;
1.2. cresterea numarului de functii operative la subunitatile de
interventie din cadrul structurilor teritoriale ale Politiei de frontiera, ale
autoritatii vamale si ale celorlalte institutii publice care sunt dispuse pe
frontiera de nord si est a tarii, cu incadrarea in numarul de posturi si in
cheltuielile de personal aprobate pentru institutiile mentionate, prin legile
bugetare anuale;
1.3. incorporarea mijloacelor tehnice intr-un sistem integrat de
supraveghere si control la frontiera de stat, cresterea mobilitatii in actiune
si a calitatii supravegherii viitoarei frontiere externe;
1.4. implementarea sistemului radioelectric de observare si supraveghere pe
sectiunea maritima a frontierei de stat;
1.5. diminuarea pana la eliminare a controlului traficului de frontiera la
viitoarea frontiera interna a Uniunii Europene.
2. Armonizarea legislatiei interne cu acquisul comunitar si cu acquisul
Schengen:
2.1. inaintarea catre Parlamentul Romaniei a proiectului de lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
strainilor in Romania;
2.2. adoptarea actelor normative necesare pentru realizarea conformitatii
legislatiei Romaniei cu regulamentele, directivele si deciziile comunitare.
3. Adaptarea procedurilor de control al traficului de frontiera, asigurarea
infrastructurilor si echipamentelor necesare desfasurarii controalelor la
standardele Uniunii Europene pentru frontiera externa, in perspectiva
integrarii si de asigurare a fluiditatii traficului de persoane si bunuri la
celelalte frontiere:
3.1. infiintarea in toate punctele de trecere a frontierei de stat,
deschise traficului international, a ghiseului unic de incasare a taxelor si a
altor sume datorate in vama bugetului de stat, bugetelor locale si altor
bugete, precum si a tarifelor institutiilor abilitate sa perceapa tarife la
frontiera;
3.2. generalizarea efectuarii controlului politienesc de frontiera si vamal
in toate punctele de trecere a frontierei de stat simultan, la un singur
filtru;
3.3. separarea fluxurilor din punctele de trecere a frontierei de stat (calatori/marfa,
cetateni ai statelor Uniunii Europene/alti cetateni);
3.4. crearea unui sistem flexibil pentru schimbul de informatii cu
autoritatile din tarile vecine si ale Uniunii Europene, ce au atributii la
frontiera;
3.5. infiintarea terminalelor de control sanitar-veterinar pentru animale
vii si produse supuse controlului sanitar-veterinar si separarea acestui flux
de restul tipurilor de marfuri, similar cu practica existenta la nivelul
statelor din Uniunea Europeana;
3.6. introducerea formatului uniform al stampilelor de intrare-iesire si a
culorilor de cerneala la punctele de trecere a frontierei de stat, similare cu
cele folosite de statele membre ale Uniunii Europene.
4. Reconstructia sistemului institutional al Politiei de frontiera:
4.1. finalizarea procesului de profesionalizare, prin inlocuirea functiilor
de militari in termen cu functii de politisti de frontiera, cu incadrarea in
cheltuielile de personal, in numarul maxim de posturi si structura acestora,
aprobate Ministerului de Interne prin legile bugetare anuale;
4.2. reorganizarea structurilor de la frontiera interna si externa, in
perspectiva integrarii europene;
4.3. implementarea planului privind repartitia fortelor si mijloacelor
pentru imbunatatirea sistemului de supraveghere a frontierei externe prin
disponibilizarea acestora de la frontiera interna;
4.4. dezvoltarea componentei operative la structurile de executie, in
vederea cresterii flexibilitatii, prin imbunatatirea dotarii.
5. Perfectionarea sistemului cooperarii internationale, intensificarea
cooperarii bilaterale si multilaterale cu organele de frontiera ale statelor
vecine, precum si cu cele ale Uniunii Europene:
5.1. infiintarea de puncte comune de control pentru trecerea frontierei cu statele
vecine;
5.2. infiintarea centrelor de contact pentru frontiera (Galati si
Timisoara);
5.3. incheierea de acorduri cu statele vecine, care sa reglementeze
modalitatile de cooperare in problemele privind frontiera de stat;
5.4. incheierea de documente bilaterale sau multilaterale ori modificarea
si completarea celor existente in domeniul schimbului de informatii pentru
prevenirea si combaterea migratiei ilegale si a criminalitatii transnationale
cu statele vecine ori cu alte state interesate.
6. Implementarea unui sistem performant de management al resurselor umane:
6.1. proiectarea si aplicarea unui nou sistem de recrutare si selectie a
personalului;
6.2. reorganizarea structurala si functionala a institutiilor de invatamant
si pregatire; reproiectarea sistemului de recompensare a personalului;
6.3. adaptarea permanenta a misiunilor si obiectivelor structurilor cu
atributii in domeniul formarii, pregatirii continue si educatiei personalului
in raport cu situatia operativa si cu cerintele comunitare;
6.4. orientarea invatamantului si a pregatirii continue a personalului
catre formarea profesionala, accentuat practic-aplicativa, potrivit misiunilor;
6.5. armonizarea sistemului de formare, pregatire continua si educatie a
personalului cu politicile de gestionare a carierelor profesionale;
6.6. implementarea elementelor de management al resurselor umane din
Manualul politistului de frontiera.
7. Realizarea unui sistem informational performant, compatibil cu sistemele
tarilor membre ale Uniunii Europene:
7.1. realizarea sistemului informatic on-line al frontierei, ca parte
componenta a Sistemului national informatic (N.SIS):
7.2. facilitarea accesului si a unei bune comunicari cu Sistemul de
informatii Schengen (SIS), in conformitate cu principiile de folosire a acestui
sistem, precum si cu alte baze de date care sa sprijine institutiile cu
atributii la frontiera, pentru indeplinirea misiunilor specifice;
7.3. asigurarea accesului la sistemele informatice: CIREFI*1), AFIS*2),
SIRENE*3);
7.4. proiectarea si realizarea sistemului informatic privind traficul in
aeroporturi, ca parte a sistemului integrat de informatizare la frontiera.
------------
*1) CIREFI - sistem complementar al SIS, prin care sunt gestionate datele
referitoare la fenomenul criminalitatii transfrontaliere (rute, migratii etc.).
*2) AFIS - sistem automat de codificare, stocare si comparare a urmelor si
impresiunilor papilare.
*3) SIRENE - Biroul national operativ si traducatori, care gestioneaza
informatiile suplimentare referitoare la semnalarile de la N.SIS (Suplimentary
Informative Request National Centry).
8. Modernizarea dotarii cu mijloace tehnice si cu aparatura specifica,
necesare indeplinirii misiunilor specifice ale Politiei de frontiera, in raport
cu situatia operativa si sursele de finantare:
8.1. achizitia de mijloace tehnice prin alocatii bugetare;
8.2. bunuri materiale si fonduri banesti primite de la persoanele juridice
si fizice, sub forma de donatii si sponsorizari sau prin contracte de comodat,
in conditiile legii;
8.3. achizitia de mijloace tehnice prin programe PHARE si alte programe de
finantare internationala;
8.4. achizitia de mijloace tehnice prin credite externe garantate guvernamental;
8.5. modernizarea mijloacelor tehnice existente prin efectuarea unor
transformari constructive si functionale, in vederea aducerii acestora la
standardele europene.
9. Restaurarea si modernizarea patrimoniului imobiliar al Politiei de frontiera:
9.1. modernizarea imobilelor din dotarea structurilor Politiei de frontiera
in vederea aducerii acestora la standardele europene;
9.2. constructia, impreuna cu statele vecine, a unor puncte comune de
control la trecerea frontierei de stat;
9.3. modernizarea punctelor de trecere a frontierei de stat, in special la
viitoarea frontiera externa, in perspectiva integrarii europene.
10. Asigurarea unei structuri functionale flexibile, pentru executarea
misiunilor in noile conditii impuse de practica comunitara:
10.1. dimensionarea adecvata a structurilor Politiei de frontiera, in acord
cu misiunile specifice;
10.2. cresterea numarului de functii operative din cadrul structurilor
teritoriale, dispuse in special pe frontiera de nord si est, concomitent cu
reducerea numarului de functii de conducere cu 2% si a functiilor prevazute cu
grade mari cu 5%, cu incadrarea in fondurile alocate cheltuielilor de personal,
in numarul maxim de posturi si in structura acestora pentru Ministerul de Interne,
prin legile bugetare anuale.
11. Cooperarea la nivel national in lupta impotriva crimei organizate
transfrontaliere, in toate domeniile, a Politiei de frontiera:
11.1. cu structurile specializate din cadrul Ministerului de Interne
(Inspectoratul General al Politiei Romane, Directia Generala de Informatii si
Protectie Interna, Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei,
Oficiul National pentru Refugiati, Comandamentul National al Jandarmeriei si
Agentia Nationala Antidrog):
- realizarea unui schimb permanent si operativ de date si informatii pe
domenii de interes, care concura la combaterea fenomenului infractional
transnational;
- organizarea unor actiuni si controale comune, la nivelul structurilor
centrale si teritoriale, in medii sau locuri de interes operativ in care este
semnalata prezenta persoanelor care se ocupa cu traficul de persoane ori sunt
predispuse la infractiuni cu caracter transnational;
- verificarea si utilizarea operativa a datelor referitoare la activitatea
unor cetateni straini sau persoane suspecte a fi implicate in traficul de
persoane, de armament si munitii, stupefiante, de moneda falsa, de masini
furate sau in acordarea ilegala de vize;
- executarea unor actiuni, investigatii si supravegherea la locurile si la
punctele de incarcare in mijloacele de transport al produselor destinate
exportului, in scopul prevenirii iesirii clandestine din tara a cetatenilor
romani si straini;
- identificarea si supravegherea calificata a persoanelor cunoscute ca se
indeletnicesc cu calauzirea si trecerea ilegala a cetatenilor straini sau
romani peste frontiera;
- desfasurarea unor actiuni comune pentru combaterea actelor ilegale cu
caracter transnational;
11.2. cu structurile competente din cadrul Ministerului Justitiei:
- informarea reciproca cu date operative de interes, utile in prevenirea
actelor infractionale transnationale, si combaterea fenomenului infractional
transnational;
- punerea la dispozitie, in conditiile legii, a persoanelor arestate
preventiv sau condamnate, solicitate de sefii unitatilor teritoriale ale
Politiei de frontiera in vederea efectuarii urmaririi penale;
- informarea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera cu privire la
persoanele arestate preventiv sau condamnate, implicate in cazuri care au vizat
infractionalitatea transnationala, puse in libertate, indiferent de modalitatea
dispusa de organele judiciare, ori invoite din penitenciare;
- acordarea sprijinului necesar personalului penitenciarelor cu prilejul
predarii-preluarii la punctele de frontiera a persoanelor condamnate, cetateni
straini sau romani care au solicitat executarea pedepselor in propria tara;
- culegerea si schimbul reciproc de date si informatii despre actele
preparatorii in vederea savarsirii infractiunilor de frontiera, apartenenta,
legatura si implicarea in coordonarea retelelor de trafic de catre cei retinuti
in penitenciare;
- conectarea sistemului informatic al Politiei de frontiera la baza de date
a Directiei Generale a Penitenciarelor, referitoare la persoanele detinute, in
scopul usurarii verificarii operative a existentei in penitenciare a unor
persoane cautate de catre Politia de frontiera;
- asigurarea unei cooperari stranse cu parchetele locale pentru rezolvarea
operativa si legala a cauzelor in care au fost implicate persoane care au
incalcat regimul juridic al frontierei de stat;
11.3. cu structurile competente din cadrul Ministerului Turismului:
- asigurarea aplicarii cadrului legal pentru efectuarea turismului
organizat pe baza de contracte, pentru turistii care sosesc in Romania
individual sau in grup, cu servicii turistice in pachet sau izolate,
precumparate;
- transmiterea oportuna a agentiilor de turism sau a companiilor hoteliere
de turism din Romania, posesoare de licenta pentru efectuarea turismului
organizat, si a partenerilor acestora din strainatate, precum si orice
modificare a sistemului de contracte dintre acestea;
- solutionarea oportuna, in spiritul legii, a problemelor si eventualelor
neconcordante ce apar in completarea documentelor de calatorie, in scopul
fluidizarii traficului acestei categorii de persoane si depistarii documentelor
false (falsificate);
11.4. cu structurile competente din cadrul Ministerului Finantelor Publice:
- asigurarea schimbului eficient de date si informatii necesare combaterii
actiunilor ilegale in zona de frontiera si in zona speciala de supraveghere
vamala;
- acordarea reciproca a sprijinului operativ pentru indeplinirea
atributiilor specifice structurilor autoritatii vamale si ale Politiei de
frontiera;
- efectuarea, in baza unor planuri comune de actiune in zona de frontiera,
a controalelor asupra mijloacelor de transport, depozitelor, containerelor,
trenurilor, sediilor si altor obiective unde se gasesc bunuri supuse sau care
urmeaza sa fie supuse unui regim vamal. Cu aceasta ocazie, daca se descopera
persoane clandestine, migranti, armament, munitie, substante explozive, toxice
sau radioactive ori alte materiale ce ar putea fi folosite in scop terorist, le
preda imediat Politiei de frontiera cu proces-verbal pentru efectuarea
cercetarilor si intreprinderea masurilor prevazute de lege;
- participarea si colaborarea, in conditiile legii, in vederea sustinerii
unor activitati coordonate impotriva traficului international de droguri;
11.5. cu structurile competente din cadrul Ministerului Apararii Nationale:
- schimbul de date si informatii cu privire la persoanele care au savarsit
infractiuni la regimul juridic al frontierei de stat;
- cunoasterea situatiei operative de profil, identificarea persoanelor
apartinand institutiei militare, semnalate cu incalcari ale reglementarilor
legale;
- descoperirea, prevenirea, informarea reciproca si contracararea oricaror
actiuni de incalcare a reglementarilor legale ce vizeaza traficul de marfuri cu
regim special, de atragere a unor structuri din cadrul Ministerului Apararii
Nationale si al Ministerului de Interne in activitati de incalcare a
legislatiei;
- sprijinul reciproc in derularea unor actiuni specifice si acoperirea
nevoilor de informatii in medii si spatii de interes pentru fiecare institutie;
11.6. cu structurile competente din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor:
- asigurarea colaborarii in scopul administrarii fondului forestier in
conditiile respectarii regimului silvic si a gestionarii durabile a vanatului;
- realizarea unui segment comun Ministerul de Interne - Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor al sistemului informatic si
informational, parte a N.SIS;
- schimbul operativ si permanent de date si informatii de interes comun in
vederea prevenirii si combaterii pescuitului ilegal in apele de frontiera si a
braconajului in fondul cinegetic;
- asigurarea executarii, in conformitate cu prevederile legale, a
activitatilor specifice pe linie fitosanitara si sanitar-veterinara in punctele
de control pentru trecerea frontierei de stat;
- asigurarea colaborarii pe linia schimbului de informatii, la nivelul structurilor
teritoriale, privind combaterea infractionalitatii transnationale;
11.7. cu structurile competente din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei:
- asigurarea desfasurarii in conditii de siguranta si legalitate a
transportului pasagerilor Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane -
TAROM, care calatoresc pe tronsoanele interne ale zborurilor externe, precum si
pe cele internationale;
- pregatirea personalului Companiei Nationale de Transporturi Aeriene
Romane - TAROM pentru participarea la combaterea fenomenului migrationist,
asigurarea urcarii la bordul aeronavelor a persoanelor care au documente
valabile, in conformitate cu legislatia statului roman;
11.8. cu structurile competente din cadrul Ministerului Afacerilor Externe:
- informarea reciproca, in mod operativ, in ceea ce priveste reglementarile
in politica de vize si orice probleme aparute in legatura cu controlul la
frontiera de stat al unor persoane oficiale acreditate in Romania;
- initierea in comun a negocierii, semnarii si colaborarea in vederea
intreprinderii procedurilor de intrare in vigoare a unor acorduri bilaterale
privind cooperarea intre autoritatile romane si cele din statele vecine;
- cooperarea in vederea promovarii intereselor Romaniei in diferite
domenii, inclusiv prin desfasurarea unor actiuni comune;
- initierea in comun a unor proiecte legislative cu aplicabilitate si la
frontiera de stat;
- acordarea de sprijin reciproc in rezolvarea unor probleme ale cetatenilor
straini care au savarsit acte ilegale la frontiera de stat (contactarea
ambasadelor, a consulatelor, initierea unor discutii cu reprezentanti oficiali
ai tarilor respective in Romania);
- realizarea unui sistem informational integrat intre sectiile consulare
ale ambasadelor Romaniei si Politia de frontiera si convenirea unui procedeu
rapid de solutionare a cazurilor deosebite (verificari de persoane, aprobari de
vize, eliberarea unor documente de calatorie etc.);
11.9. cu structurile competente din cadrul Ministerului Administratiei
Publice:
- desfasurarea unor activitati comune pentru deschiderea unor noi puncte de
frontiera sau modernizarea celor existente;
- sprijinirea Politiei de frontiera, in limitele prevazute de lege, pentru
aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind
frontiera de stat a Romaniei, referitor la intretinerea fasiei de protectie
(intretinerea fasiei arate si a culoarului bornelor);
- sprijinirea Politiei de frontiera in popularizarea legislatiei specifice;
- participarea la activitatile specifice ale celor doua institutii in
vederea imbunatatirii permanente a cooperarii;
11.10. cu structurile competente din cadrul Ministerului Sanatatii si
Familiei:
- asigurarea schimbului eficient de date si informatii de interes comun in
vederea prevenirii actelor ilegale in zona de competenta a Politiei de
frontiera, in special in punctele de control pentru trecerea frontierei;
- asigurarea executarii in conformitate cu prevederile legale a
activitatilor specifice pe linie medicala in punctele de control pentru
trecerea frontierei;
11.11. cu structurile competente din cadrul Ministerului Integrarii
Europene:
- realizarea schimbului de date si informatii cu privire la masurile ce au
fost intreprinse si care privesc si Politia de frontiera pentru aderarea
Romaniei la Uniunea Europeana;
- desfasurarea unor actiuni comune in cadrul procesului de aderare a
Romaniei la Uniunea Europeana;
- acordarea de sprijin reciproc pentru realizarea obiectivelor proprii
cuprinse in programul de aderare;
- participarea la activitati comune care au ca obiect pregatirea aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana;
11.12. cu structurile competente din cadrul Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului:
- realizarea, potrivit legii, a unor actiuni comune de combatere a actelor
ilegale in zona de competenta a Politiei de frontiera, in vederea prevenirii si
descoperirii actiunilor de poluare a mediului ambiant;
- acordarea de sprijin reciproc in vederea solutionarii evenimentelor care
au avut ca urmare poluarea mediului in zona de competenta a Politiei de
frontiera;
11.13. cu structurile competente din cadrul Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei:
- acordarea sprijinului necesar in vederea asigurarii si mentinerii unui
sistem de comunicatii viabil, eficient si util;
- imbunatatirea permanenta a sistemului de comunicatii al Politiei de
frontiera, pentru ca aceasta structura sa isi indeplineasca eficient misiunile
incredintate;
11.14. cu structurile competente din cadrul Secretariatului General al
Guvernului:
- acordarea sprijinului necesar Politiei de frontiera pentru promovarea,
prin Ministerul de Interne, a unor proiecte de lege cu privire la frontiera de
stat;
- realizarea schimbului de date si de informatii in probleme ce privesc
frontiera de stat;
11.15. cu structurile competente din cadrul Serviciului Roman de
Informatii:
- cunoasterea, prevenirea si contracararea faptelor din domeniul
infractionalitatii transnationale de natura a aduce atingere sigurantei
nationale ori de drept comun;
- informarea reciproca cu datele si informatiile pe care fiecare institutie
le detine si sunt utile pentru indeplinirea atributiilor specifice date in
competenta;
- initierea si participarea la actiuni comune, in limitele conferite de
lege, fiecarei institutii, pe linia prevenirii si combaterii faptelor din
domeniul infractionalitatii transnationale;
- realizarea de activitati specifice, de interes comun, in domeniul
imbunatatirii sistemului informatic;
11.16. cu structurile competente din cadrul Serviciului de Telecomunicatii
Speciale:
- acordarea sprijinului necesar Politiei de frontiera pentru realizarea
unor legaturi speciale de buna calitate, la nivelul tuturor structurilor;
- punerea la dispozitie Politiei de frontiera a infrastructurii de
comunicatii, in vederea realizarii sistemului informatic on-line;
- realizarea schimbului de date si de informatii in probleme ce privesc
frontiera de stat;
- desfasurarea unor activitati comune pentru protectia informatiilor;
11.17. cu structurile competente din cadrul Serviciului de Informatii
Externe:
- dezvoltarea relatiilor de colaborare in scopul cunoasterii, prevenirii si
contracararii fenomenelor si actiunilor din sfera criminalitatii organizate
transnationale, de natura a aduce atingere sigurantei nationale sau intereselor
tarii;
- informarea reciproca cu date de interes in domeniul criminalitatii
organizate transnationale pe care partile le detin si sunt utile in
indeplinirea atributiilor specifice sau necesita interventia comuna pentru
cunoasterea, prevenirea si contracararea planurilor si actiunilor ce vizeaza
siguranta nationala;
- schimbul de date si de informatii referitoare la sfera terorismului si a
criminalitatii internationale desfasurate de organizatii specializate in astfel
de activitati, grupari mafiote si alte grupuri infractionale ce opereaza in
zona de frontiera.
Factori critici de succes pentru implementarea Strategiei managementului
integrat al frontierei de stat
1. asigurarea, din bugetele anuale aprobate institutiilor cu
responsabilitati in domeniu, a unei finantari adecvate realizarii programelor
de implementare a Strategiei managementului integrat al frontierei de stat;
2. mentinerea obiectivului de securizare a frontierei de stat ca o
prioritate a tuturor institutiilor cu responsabilitati in domeniu;
3. dezvoltarea comunicarii si colaborarii intre institutiile implicate;
4. adoptarea oportuna a legislatiei specifice privind Strategia
managementului integrat al frontierei de stat.
*
* *
Romania are nevoie mai mult ca oricand de o coeziune institutionala,
pragmatism si o viziune pe termen mediu si lung, ca etapa premergatoare
aderarii la Uniunea Europeana. Eforturile in domeniile politicii externe,
economico-financiare si de securizare a frontierei de stat trebuie sa se imbine
in mod armonios cu dimensiunea sociala care sa asigure solidaritate si
parteneriat social.
Conform opiniei generale, migratia ilegala si criminalitatea
transfrontaliera sunt fenomene alarmante, in crestere exponentiala, ce au la
baza atat explozia demografica, cat si decalajele economice accentuate intre
statele dezvoltate si cele ale lumii a treia. In prezent ansamblul de masuri
privind securizarea frontierei de stat vizeaza tocmai combaterea acestor
fenomene, instaurarea unui climat de normalitate si eliminarea cauzelor care
genereaza acest fenomen.
Strategia managementului frontierei Romaniei raspunde atat complexului de
riscuri si provocari, cat si oportunitatilor care configureaza mediul strategic
al acestui inceput de secol.