HOTARARE Nr. 943 din 27 septembrie 2001
privind infiintarea Grupului Interministerial Roman pentru Managementul
Integrat al Frontierei de Stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 618 din 1 octombrie 2001

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
In vederea indeplinirii conditiilor de aderare a Romaniei la Uniunea
Europeana se infiinteaza Grupul Interministerial Roman pentru Managementul
Integrat al Frontierei de Stat, denumit in continuare grup interministerial,
organism consultativ fara personalitate juridica, care functioneaza pe langa
Ministerul de Interne, avand sediul in municipiul Bucuresti, str. Mihai Voda
nr. 6, sectorul 5.
Art. 2
(1) Misiunea grupului interministerial este de a eficientiza comunicarea si
colaborarea dintre Ministerul de Interne, pe de o parte, si alte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, pe de alta parte, precum si de a
contribui la fundamentarea ordinelor sau, dupa caz, a deciziilor acestora
privind masurile adoptate si actiunile corelate, ce urmeaza sa fie intreprinse
pentru securizarea frontierei de stat si realizarea unui management performant
al acesteia.
(2) Grupul interministerial stabileste conceptia de ansamblu si asigura
coordonarea unitara de catre primul-ministru, pe baza Strategiei managementului
integrat al frontierei de stat, a actiunilor si masurilor pentru securizarea frontierei
de stat, desfasurate de catre autoritatile prevazute la alin. (1), de alte
institutii publice si de organizatii neguvernamentale pentru probleme din
domeniul drepturilor omului, centralizeaza si monitorizeaza rezultatele
cooperarii dintre institutiile abilitate si partenerii externi care au
atributii in acest domeniu.
(3) Strategia managementului integrat al frontierei de stat va fi
prezentata Guvernului spre aprobare de catre Ministerul de Interne in termen de
30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
(1) Grupul interministerial isi desfasoara activitatea sub autoritatea si
conducerea directa a primului-ministru, in calitate de presedinte, si este
format din conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale si ai
institutiilor din domeniul militar abilitate sa intreprinda activitati in acest
domeniu, dupa cum urmeaza:
a) ministru de interne;
b) ministrul justitiei;
c) ministrul afacerilor externe;
d) ministrul apararii nationale;
e) ministrul finantelor publice;
f) ministrul sanatatii si familiei;
g) ministrul muncii si solidaritatii sociale;
h) ministrul administratiei publice;
i) ministrul integrarii europene;
j) ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor;
k) ministrul apelor si protectiei mediului;
l) ministrul turismului;
m) ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei;
n) ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei;
o) ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului;
p) seful Inspectoratului General al Politiei de Frontiera;
r) seful Inspectoratului General al Politiei;
s) seful Directiei Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei;
s) seful Oficiului National pentru Refugiati;
t) directorul general al Directiei Generale a Vamilor;
t) directorul Serviciului de Informatii Externe;
u) directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale;
v) coordonatorul national al Programului PHARE pentru managementul frontierei.
(2) In lipsa conducatorilor prevazuti la alin. (1) grupul interministerial
isi desfasoara activitatea in prezenta loctiitorilor acestora ori a
secretarilor de stat sau, dupa caz, a directorilor insarcinati cu problematica
integrarii europene.
(3) La lucrarile grupului interministerial pot participa in calitate de
invitati si alti reprezentanti ai autoritatilor administratiei publice, ai
Serviciului Roman de Informatii, ai Autoritatii Nationale pentru Protectia
Copilului si Adoptie sau ai unor organizatii neguvernamentale din acest
domeniu, precum si experti din diverse sectoare de activitate.
Art. 4
(1) Reuniunile grupului interministerial sunt conduse de presedinte sau, in
lipsa acestuia, de ministrul de interne, in calitate de vicepresedinte.
(2) Primul-ministru, la propunerea ministrului de interne, desemneaza, in
termen de 14 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, un
secretar care pregateste si participa la sedintele grupului interministerial.
Art. 5
(1) Secretariatul grupului interministerial este format din persoanele
desemnate de conducatorii ministerelor si institutiilor implicate, prevazute la
art. 3 alin. (1) si (2), in termen de 21 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari. Persoanele care fac parte din secretariatul grupului
interministerial vor fi comunicate secretarului desemnat de primul-ministru.
(2) Personalul desemnat la alin. (1) impreuna cu secretarul grupului
interministerial asigura si raspund de:
a) distribuirea tuturor materialelor aferente fiecarei sedinte a grupului
interministerial;
b) evidenta si comunicarea spre executare la autoritatile abilitate a
tuturor deciziilor adoptate de grupul interministerial, precum si a modului de
indeplinire a acestora.
Art. 6
(1) In structura grupului interministerial se constituie si functioneaza,
in functie de necesitati, urmatoarele comisii de specialitate
interministeriale:
a) Comisia pentru frontiere exterioare;
b) Comisia pentru migratie;
c) Comisia pentru crima organizata transfrontaliera;
d) Comisia pentru cooperarea politieneasca;
e) Comisia de cooperare pe linie informatica/Sistemul de Informare
Schengen, denumite prescurtat Comisia Schengen/SIS;
f) Comisia pentru implementarea acquisului Schengen.
(2) Componenta comisiilor, precum si responsabilitatile specifice
indeplinirii sarcinilor si cooperarii acestora in cadrul activitatii grupului
interministerial se stabilesc prin ordin comun al autoritatilor implicate, in
termen de 30 de zile de la constituirea grupului interministerial, care va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
(1) Grupul interministerial are urmatoarele atributii:
a) formuleaza, pregateste si contribuie la fundamentarea deciziilor, in
vederea asigurarii coerentei in procesul de elaborare si implementare de
strategii, politici si programe in cadrul Ministerului de Interne si al
celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale;
b) formuleaza propuneri, pregateste si contribuie la fundamentarea
deciziilor, in vederea realizarii Strategiei managementului integrat al
frontierei de stat;
c) avizeaza proiectul Strategiei managementului integrat al frontierei de
stat, elaborat de Ministerul de Interne, in colaborare cu celelalte autoritati
prevazute la art. 3, in vederea prezentarii acestuia spre aprobare prin
hotarare a Guvernului;
d) evalueaza semestrial sau ori de cate ori se impune stadiul realizarii
politicilor si programelor componente ale Strategiei managementului integrat al
frontierei de stat;
e) intocmeste anual, pe baza datelor furnizate de autoritatile implicate,
un raport referitor la situatia existenta la frontiera de stat a Romaniei,
comparativ cu indeplinirea criteriilor de aderare la Uniunea Europeana;
f) coordoneaza actiunile institutiilor implicate pentru securizarea
frontierei de stat, urmareste si asigura prin intermediul acestora aplicarea
mecanismelor supravegherii si controlului la frontiera si respectarea
obligatiilor si angajamentelor Romaniei prevazute in conventiile internationale
in domeniu, atat pe plan intern, cat si in raporturile cu alte state sau
organizatii internationale;
g) coordoneaza activitatile de realizare de sisteme informatice care sa
evidentieze migratia ilegala, crima organizata transfrontaliera si acordarea de
vize de intrare in Romania strainilor originari din tari cu potential migrator.
Propune si fundamenteaza masurile legale ce trebuie adoptate in vederea
facilitarii schimbului de informatii si a accesului la datele din evidenta
organelor de specialitate;
h) formuleaza, prin deciziile adoptate, recomandari catre autoritatile
implicate cu privire la cadrul legislativ si pentru armonizarea acestuia cu
legislatia ori cu practicile comunitare si internationale.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) se vor desfasura fara a se produce
imixtiuni in competentele si activitatile specifice fiecarei institutii.
Art. 8
Principalele competente ale institutiilor abilitate, prin care se asigura
realizarea obiectivului prevazut la art. 2, se vor exercita pentru indeplinirea
corespunzatoare a urmatoarelor activitati:
a) punerea in practica a Strategiei managementului integrat al frontierei
de stat, aprobata prin hotarare a Guvernului;
b) actualizarea si armonizarea legislatiei privind trecerea frontierei de
stat de catre persoane, mijloace de transport, marfuri si alte bunuri cu
reglementarile comunitare;
c) lupta impotriva crimei organizate transfrontaliere, in toate domeniile
de interes;
d) realizarea unui sistem computerizat de informare cu privire la trecerea
frontierei de stat de catre persoane, mijloace de transport, marfuri si alte
bunuri, compatibil cu Sistemul de Informare Schengen;
e) pregatirea persoanelor care isi desfasoara activitatea in domeniul
securizarii frontierei de stat si al managementului frontierei;
f) cooperarea internationala in lupta impotriva migratiei ilegale si a
crimei organizate transfrontaliere;
g) coordonarea si sustinerea activitatilor organizatiilor neguvernamentale
pentru probleme din domeniul drepturilor omului;
h) infiintarea ghiseului unic de colectare a taxelor si a tarifelor la
trecerea frontierei de stat, in punctele de trecere a frontierei, pentru
fluidizarea traficului de calatori si marfa.
Art. 9
(1) Persoanele care fac parte din secretariatul grupului interministerial
si din comisiile de specialitate isi pastreaza calitatea pe care o au la
institutiile de la care provin, precum si toate drepturile ce decurg din
aceasta calitate.
(2) Sarcinile comisiilor de specialitate ale grupului interministerial se
indeplinesc de catre membrii acestora in cadrul atributiilor legale de
serviciu.
(3) Cheltuielile materiale si de capital necesare pentru desfasurarea
sedintelor grupului interministerial si ale secretariatului acestuia se suporta
din bugetul de venituri si cheltuieli al Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera din cadrul Ministerului de Interne.
Art. 10
Deciziile grupului interministerial sunt acte administrative cu caracter
intern si de recomandare, care stau la baza propunerilor de acte normative si a
masurilor adoptate de conducatorii autoritatilor implicate in exercitarea
atributiilor ce le sunt conferite de lege, pe linia securizarii frontierei de stat
a Romaniei si a managementului acesteia.
Art. 11
Raporturile grupului interministerial cu organele judiciare, precum si cu
celelalte autoritati prevazute la art. 2 se vor stabili si se vor desfasura in
nume propriu, sub semnatura primului-ministru ori a ministrului pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului, sau prin intermediul
conducatorilor autoritatilor prevazute la art. 3.
Art. 12
Activitatea grupului interministerial se desfasoara in reuniuni semestriale
sau ori de cate ori este necesar si in sedinte ale comisiilor de specialitate,
care au loc, de regula, trimestrial.
Art. 13
(1) Grupul interministerial pregateste sedintele proprii si asigura
verificarea si monitorizarea indeplinirii deciziilor proprii de catre
autoritatile abilitate.
(2) Lucrarile pregatitoare necesare pentru reuniunile grupului
interministerial se efectueaza in cadrul comisiilor de specialitate sau direct
de catre secretarul acestuia si se prezinta, prin grija secretarului, tuturor
participantilor la reuniune, o data cu transmiterea convocarii si a ordinii de
zi, cu cel putin 15 zile inaintea datei reuniunii.
(3) Orice participant la reuniune poate prezenta materiale scrise continand
studii, propuneri, proiecte de decizii ale grupului interministerial, care vor
fi difuzate o data cu celelalte materiale pregatite de secretariat.
Art. 14
(1) In cadrul sedintelor de lucru secretarul va informa participantii
asupra stadiului de aplicare a deciziilor adoptate anterior de catre grupul
interministerial.
(2) Deciziile sunt adoptate prin vot deschis, cu majoritate simpla, in
prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor grupului
interministerial.
(3) Dezbaterile din plenul grupului interministerial si din comisiile de
specialitate, situatia privind propunerile de acte normative formulate in
domeniu de catre ministerele abilitate, precum si continutul deciziilor
adoptate se consemneaza in stenograma sau pe banda magnetica prin grija
secretariatului care gestioneaza aceste informatii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu