HOTARARE Nr. 512 din 26 iunie 1996
privind reorganizarea unor regii autonome aeroportuare care isi desfasoara
activitatea sub autoritatea Ministerul Transporturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 15 iulie 1996
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale", cu
sediul in Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin fuzionarea
regiilor autonome prevazute in anexa nr. 1, care se desfiinteaza.
(2) Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale" este regie
autonoma de interes national cu specific deosebit, are personalitate juridica
si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, sub
autoritatea Ministerului Transporturilor.
(3) Aeroporturile restructurate, potrivit alin. (1), in cadrul Regiei
Autonome "Aeroporturile Teritoriale", prevazute in anexa nr. 2,
functioneaza ca subunitati fara personalitate juridica, cu autonomie operativa
si decizionala.
(4) Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" se
constituie din suma patrimoniilor regiilor autonome care fuzioneaza si va fi
definitivat, pe baza proceselor-verbale de predare-preluare incheiate cu
aceste, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(5) Regulamentul de organizare si functionare a Regiei Autonome
"Aeroporturile Teritoriale" este cuprins in anexa nr. 3.
(6) Personalul care trece la Regia Autonoma "Aeroporturile
Teritoriale" ca urmare a aplicarii prezenti hotarari se considera
transferat.
Art. 2
(1) Sub autoritatea Ministerului Transporturilor isi desfasoara activitatea
Regia Autonoma "Aeroportul International Bucuresti-baneasa", regie
aeroportuara de interes national cu specific deosebit.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a regiei autonome prevazute
la alin. (1) este cuprins in anexa nr. 4.
Art. 3
Regiile autonome aeroportuare de interes national cu specific deosebit,
prevazute la art. 1 si 2, au ca obiect de activitate:
a) administrarea si exploatarea bazei aeroportuare proprii;
b) dirijarea si deservirea la sol a aeronavelor romanesti si straine si a
pasagerilor;
c) organizarea isi efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru
aeronave romanesti si straine;
d) asigurarea securitatii tuturor activitatilor aeroportuare si a
mijloacelor tehnice din dotare;
e) coordonarea unitara a activitatilor si serviciilor aeroportuare necesare
deservirii, la sol, a traficului de pasageri si marfuri si a activitatilor de
aviatie generala si militara solicitate;
f) realizarea coordonarii intregii activitati de la sol pe aeroport si in
zonele acestuia, asigurand securitatea aeronavelor, instalatiilor, cladirilor,
pasagerilor si bunurilor transportate sau in tranzit, in conformitate cu
prevederile reglementarilor nationale si internationale in domeniu;
g) dezvoltarea, modernizarea si intretinerea pistelor, cailor de rulare si
platformelor, echipamentelor, instalatiilor si constructiilor, a celorlalte
mijloace din dotare, precum si introducerea tehnologiilor moderne de deservire
aeroportuara;
h) realizarea cooperarii in domeniul de activitate, potrivit competentelor,
cu institutii similare din alte state si cu organizatiile internationale de
profil;
i) efectuarea directa de operatiuni de comert exterior pentru activitatea
proprie prin compartimente proprii si realizarea importului de echipamente si
piese de schimb.
Art. 4
(1) Cheltuielile de administrare si de intretinere ale regiilor
aeroportuare de interes national cu specific deosebit care depasesc veniturile
proprii se suporta de la bugetul de stat sub forma de transferuri, in limita
prevederilor aprobate prin legea bugetara anuala.
(2) Cheltuielile de capital ale regiilor aeroportuare de interes national
cu specific deosebit se acopera din resurse proprii si, in completare, din
alocatii de la bugetul de stat, in limita prevederilor aprobate prin legea
bugetara anuala.
Art. 5
Salarizarea personalului din regiile autonome aeroportuare de interes
national cu specific deosebit se stabileste, potrivit legii, prin hotarare a
Guvernului.
Art. 6
Pentru serviciile aeroportuare asigurate persoanelor fizice si juridice
romane sau straine, precum si pentru activitatile specificate in anexele nr. 3
si 4, consiliile de administratie vor stabili, potrivit legii, tarife si
redevente in lei si in valuta, cu respectarea reglementarilor interne si a
intelegerilor internationale in acest domeniu.
Art. 7
La solicitarea directorului Regiei Autonome "Aeroporturile
Teritoriale", cu aprobarea Ministerului Transporturilor - Directia
generala a aviatiei civile, a Ministerului Finantelor - Directia generala a
vamilor si a Ministerului de Interne, cu cel putin 48 de ore inainte, se poate
aproba operarea de curse aeriene in traficul international de pasageri si
marfuri pe aeroporturile care nu au statut de aeroport international.
Art. 8
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, anexa nr. 2 la
Hotararea Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 219 din 22 septembrie 1995, se completeaza la capitolul
"Regii autonome" cu o noua pozitie "Aeroporturile
teritoriale", iar pozitiile nr. 47-49, 51-56, 58-63 din anexa nr. 2 la
aceeasi hotarare se abroga, dandu-se acestora o noua numerotare.
(2) La aceeasi data, reglementarile cuprinse in Hotararea Guvernului nr.
125/1992 privind infiintarea regiilor autonome ale aeroporturilor din Romania,
referitoare la regiile autonome prevazute la art. 1 si 2 din prezenta hotarare,
precum si orice alte prevederi contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Mircea Cosea
ANEXA 1
LISTA
regiilor autonome care fuzioneaza
--------------------------------------------------------------------------------
Patrimoniul
existent
la
30
septembrie
1995,
reevaluat
conform
hotararilor
Guvernului
Nr. Denumirea Sediul nr.
945/1990,
crt. regiei autonome regiei autonome nr.
26/1992
si
nr.
500/1994
- mii lei -
--------------------------------------------------------------------------------
1. Regia Autonoma str. Bodrogului, Arad,
2.158.384
"Aeroportul Arad" judetul Arad
2. Regia Autonoma str. Aeroportului nr. 1, Bacau,
954.243
"Aeroportul Bacau" judetul Bacau
3. Regia Autonoma comuna Tautii-magheraus,
4.211.903
"Aeroportul Baia Mare" judetul Maramures
4. Regia Autonoma str. Aeroportului nr. 1,
"Aeroportul Caransebes"
Caransebes, 445.962
judetul Caras-severin
5. Regia Autonoma str. Traian Vuia nr. 149,
3.415.340
"Aeroportul Cluj-Napoca" Cluj-Napoca, judetul Cluj
6. Regia Autonoma sos. Tudor Vladimirescu nr. 4, 6.001.246
"Aeroportul International comuna Mihail Kogalniceanu,
Constanta-mihail Kogalniceanu" judetul Constanta
7. Regia Autonoma sos. Craiova-bucuresti km 7,
809.863
"Aeroportul Craiova" Craiova, judetul Dolj
8. Regia Autonoma "Aeroportul Iasi" Iasi, judetul
Iasi 601.908
9. Regia Autonoma calea Aradului km 6, Oradea,
1.326.975
"Aeroportul Oradea" judetul Bihor
10. Regia Autonoma sos. Satu Mare-zalau km 9,5,
8.674.992
"Aeroportul Satu Mare" judetul Satu Mare
11. Regia Autonoma sos. Alba Iulia nr. 73, Sibiu,
2.847.021
"Aeroportul Sibiu" judetul Sibiu
12. Regia Autonoma comuna Salcea, judetul Suceava
3.059.029
"Aeroportul Suceava"
13. Regia Autonoma comuna Vidrasau, judetul Mures
3.986.949
"Aeroportul Targu Mures"
14. Regia Autonoma bd. Revolutiei nr. 3-5,
"Aeroportul International Timisoara,
22.235.311
Timisoara" judetul Timis
15. Regia Autonoma sos. Tulcea-Constanta km 15,
4.471.517
"Aeroportul Tulcea" judetul Tulcea
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
LISTA
subunitatilor cu autonomie operativa si decizionala care functioneaza fara
personalitate juridica in cadrul Regiei Autonome "Aeroporturile
Teritoriale"
--------------------------------------------------------------------------------
Patrimoniul
existent
la
30
septembrie
1995,
reevaluat
conform
hotararilor
Guvernului
Nr. Denumirea Sediul nr.
945/1990,
crt. regiei autonome regiei autonome nr.
26/1992
si a subunitatilor si
componente nr.
500/1994
- mii lei -
--------------------------------------------------------------------------------
Regia Autonoma bd. Dinicu Golescu nr. 38,
63.200.643
"Aeroporturile Teritoriale" sectorul 1, Bucuresti
1. Aeroportul Arad str. Bodrogului, Arad, judetul Arad
2.158.384
2. Aeroportul Bacau str. Aeroportului nr. 1, Bacau,
954.243
judetul Bacau
3. Aeroportul Baia Mare comuna Tautii-magheraus,
4.211.903
judetul Maramures
4. Aeroportul Caransebes str. Aeroportului nr. 1,
445.962
Caransebes, judetul Caras-severin
5. Aeroportul Cluj-Napoca str. Traian Vuia nr. 149,
3.415.340
Cluj-Napoca, judetul Cluj
6. Aeroportul International sos. Tudor Vladimirescu
6.001.246
Constanta-mihail Kogalniceanu nr. 4, comuna Mihail
Kogalniceanu, judetul Constanta
7. Aeroportul Craiova sos. Craiova-bucuresti km 7, 809.863
Craiova, judetul Dolj
8. Aeroportul Iasi Iasi, judetul Iasi
601.908
9. Aeroportul Oradea calea Aradului km 6, Oradea,
1.326.975
judetul Bihor
10. Aeroportul Satu Mare sos. Satu Mare-zalau km 9,5,
8.674.992
judetul Satu Mare
11. Aeroportul Sibiu sos. Alba Iulia nr. 73, Sibiu,
2.847.021
judetul Sibiu
12. Aeroportul Suceava comuna Salcea, judetul Suceava
3.059.029
13. Aeroportul Targu Mures comuna Vidrasau, judetul Mures
3.986.949
14. Aeroportul International bd. Revolutiei nr. 3-5, Timisoara,
Timisoara judetul Timis
22.235.311
15. Aeroportul Tulcea sos. Tulcea-Constanta km 15,
4.471.517
judetul Tulcea
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale"
I . Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale", regie de interes
national cu specific deosebit, este persoana juridica care functioneaza pe baza
de gestiune economica si autonomie financiara, beneficiaza de transferuri de la
bugetul de stat, in conditiile art. 4 din hotarare. In cadrul ei functioneaza
aeroporturile specificate in anexa nr. 2 la hotarare, subunitati fara
personalitate juridica, cu autonomie operativa si decizionala in limitele
competentelor stabilite de consiliul de administratie si prin reglementarile in
domeniu.
Art. 2
Sediul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" este in
Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
II. Obiectul de activitate
Art. 3
Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale" are ca obiect de
activitate:
a) administrarea si exploatarea bazei aeroportuare proprii;
b) dirijarea si deservirea la sol a aeronavelor romanesti si straine si a
pasagerilor;
c) organizarea si efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru
aeronave romanesti si straine;
d) asigurarea securitatii tuturor activitatilor aeroportuare si a
mijloacelor tehnice din dotare;
e) coordonarea unitara a activitatilor si serviciilor aeroportuare necesare
deservirii, la sol, a traficului de pasageri si marfuri, precum si a
activitatilor de aviatie generala militara;
f) realizarea coordonarii intregii activitati de la sol pe aeroport si in
zonele acestuia, asigurand securitatea aeronavelor, instalatiilor, cladirilor,
pasagerilor si bunurilor transportate sau in tranzit, in conformitate cu
prevederile reglementarilor nationale si internationale in domeniu;
g) dezvoltarea, modernizarea si intretinerea pistelor, cailor de rulare si
platformelor, echipamentelor, instalatiilor si constructiilor, a celorlalte
mijloace din dotare, precum si introducerea tehnologiilor moderne de deservire
aeroportuara;
h) realizarea cooperarii in domeniul de activitate, potrivit competentelor,
cu institutii similare din alte state si cu organizatiile internationale de
profil;
i) efectuarea directa de operatiuni de comert exterior prin compartimentele
proprii si realizarea importului de echipamente si piese de schimb.
Art. 4
Pentru realizarea obiectului de activitate, Regia Autonoma
"Aeroporturile Teritoriale" are urmatoarele atributii principale:
a) In domeniul tehnic
1. asigura administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si
intretinerea intregii infrastructuri aeroportuare: piste, cai de rulare,
platforme, drumuri de acces, parchinguri, aerogari, hangare si alte constructii
sau dotari care concura la buna desfasurare a activitatii aeroportuare in
concordanta cu standardele internationale;
2. asigura administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si
intretinerea echipamentelor si instalatiilor aeroportuare in sectoarele
mecano-energetic, telecomunicatii, de transport si de deservire aeroportuara;
3. elaboreaza, aproba si aplica norme tehnice proprii adaptate la
specificul dotarii pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea
si intretinerea bazei aeroportuare proprii;
4. elaboreaza studii si executa programe prin asociere sau prin alte forme
si modalitati cu parteneri din tara sau din strainatate, pentru administrarea,
exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si intretinerea bazei aeroportuare;
5. organizeaza si tine evidenta de cadastru al bazei aeroportuare;
6. analizeaza si se pronunta asupra proiectelor de constructii-montaj;
elaborate pentru zonele cu servituti aeronautice ale regiei autonome, in
vederea avizarii acestora de catre autoritatea aeronautica romana;
7. asigura semnalizarea si balizarea tuturor constructiilor existente in
perimetrul aeroportuar potrivit reglementarilor internationale recunoscute in
Romania;
8. organizeaza activitatea de prevenire si stingere a incendiilor in
conformitate cu reglementarile aeronautice, concomitent cu instruirea si
atestarea pe posturi a pompierilor civili;
9. asigura controlul desfasurarii proceselor si operatiunilor aeroportuare
in vederea respectarii normelor si regulamentelor de exploatare aeroportuara,
de protectie umana si a mediului inconjurator;
10. intocmeste studii si cercetari referitoare la dezvoltarea, modernizarea
si optimizarea activitatii aeroportuare, precum si la impactul aeroportului in
zona de influenta;
11. prin posibilitati proprii sau in colaborare cu parteneri din tara sau
din strainatate realizeaza, in conditiile legii, activitati de import pentru
activitatea proprie si de aprovizionare tehnico-materiala a aeroportului;
12. ia masuri pentru perfectionarea pregatirii de specialitate, cu aport
intern si extern, a personalului regiei autonome, atesta calificarea acestuia
pentru meserii specifice activitatii aeroportuare, cu exceptia acelor meserii
pentru care normele interne sau internationale in vigoare prevad alte conditii
de atestare.
b) In domeniul operational
1. asigura aplicarea reglementarilor Organizatiei Aviatiei Civile
Internationale potrivit anexelor la Conventia de Chicago privind aviatia civila
internationala, precum si a celorlalte reglementari interne si internationale
in domeniul activitatii aeroportuare;
2. asigura facilitatile de infrastructura, mecano-energetic, de mijloace
tehnice aeroportuare si de servicii, necesare desfasurarii in bune conditii
calitative si de siguranta a transporturilor aeriene de pasageri si marfuri
executate de transportatorii interni si externi;
3. asigura datele de informare operativa interna si internationala cu
privire la starea si functionarea sectoarelor mijloacelor proprii care concura
la activitatea aeroporturilor din componenta;
4. asigura si coordoneaza la nivelul aeroportului, prin personal propriu
specializat, securitatea activitatii de aviatie civila in colaborare cu fortele
militare si civile destinate acestui scop;
5. organizeaza si coordoneaza elaborarea documentelor de organizare si
mobilizare la locul de munca, metodologia de instiintare a personalului si
stabileste mijloacele de alarmare in situatii deosebite;
6. coordoneaza si participa prin personal propriu la activitatea de
alarmare, cautare si salvare a aeronavelor aflate in dificultate in zona de
responsabilitate a aeroporturilor;
7. asigura spatiile necesare pentru buna desfasurare a activitatilor de
aeroport, acordand prioritate celor destinate confortului pasagerilor si fluidizarii
traficului;
8. organizeaza si executa controlul tehnic periodic pentru solicitarea
omologarii terenurilor si instalatiilor aeronautice proprii in vederea emiterii
certificatelor de exploatare sau a prelungirii duratei lor de valabilitate;
9. asigura efectuarea controlului medical curent al personalului
aeroportuar, iar la cerere, pe baza de contract, al personalului aeronautic ce
apartine companiilor aeriene care opereaza pe aeroporturi, al personalului
celorlalti agenti economici din zona; asigura, ocazional, asistenta medicala la
cerere si cea de urgenta pentru public in aerogara si aeroport, cat si servicii
pentru respectarea normelor igienico-sanitare;
10. asigura respectarea disciplinei muncii, atributiilor de serviciu si a
celorlalte prevederi legale, de catre intregul personal propriu, in
desfasurarea activitatii aeroportuare;
11. asigura coordonarea intregii activitati desfasurate pe platformele
aeroportuare, in calitate de autoritate aeroportuara, conform normelor si
instructiunilor in vigoare. Totodata, stabileste norme, reglementari specifice
activitatii si conduitei din perimetrul aeroportuar propriu, obligatorii pentru
agentii economici si persoane fizice;
12. organizeaza activitatea de management din structura regiei autonome,
inclusiv dezvoltarea aplicarii informaticii in vederea asigurarii rapide
computerizate a informatiilor necesare luarii deciziilor tehnico-economice si
organizatorice;
13. in conformitate cu cerintele cresterii calitatii serviciilor oferite
transportatorilor aerieni, pasagerilor, precum si altor parteneri in traficul
aerian regiile autonome isi pot diversifica prestatiile in scopul cresterii
veniturilor proprii si al dezvoltarii bazei aeroportuare;
14. asigura, contra cost, transportul personalului propriu la si de la
locul de munca, cu autobuze din parcul propriu.
c) In domeniul economico-financiar
1. realizeaza programarea si executarea activitatii economico-financiare a
regiei autonome;
2. fundamenteaza politica de credite si a altor surse de finantare a regiei
autonome;
3. elaboreaza programul propriu de dezvoltare si face propuneri de
finantare pentru realizarea obiectivelor cuprinse in program, urmarind
elaborarea si avizarea legala a documentatiei tehnice;
4. efectueaza direct operatiuni de comert exterior prin compartimente
proprii si realizeaza importul de echipamente si piese de schimb;
5. identifica si exploateaza toate sursele de venituri pentru
rentabilizarea activitatii pe care o desfasoara prin operatiuni specifice;
6. autorizeaza si aproba desfasurarea unor activitati pe platforma
aeroportuara, in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu
regulamentele specifice proprii emise in acest scop. Autorizatiile sunt emise
in scopul asigurarii functionalitatii aeroportului, respectand conditiile de
securitate si numai cu conditia obtinerii de venituri;
7. se poate afilia la organe si organisme internationale din domeniile
obiectului sau de activitate.
III. Patrimoniul regiei autonome
Art. 5
Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroporturile Teritoriale" este cel
determinat conform datelor din bilantul contabil la data de 30 septembrie 1995,
reevaluat conform prevederilor hotararilor Guvernului nr. 945/1990, nr. 26/1992
si nr. 500/1994 si se constituie din suma patrimoniilor aeroporturilor care
fuzioneaza si care sunt prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
IV. Structura organizatorica a regiei autonome
Art. 6
(1) Structura organizatorica si functionarea regiei autonome, relatiile in
cadrul acesteia si cu tertii in domeniile sale de activitate se stabilesc de
catre consiliul de administratie in conformitate cu normele legale in vigoare.
(2) Organizarea subunitatilor din structura regiei autonome se stabileste
de catre consiliul de administratie, in conformitate cu normele legale in
vigoare.
V. Organele de conducere ale regiei autonome
Art. 7
Conducerea regiei autonome se asigura de catre consiliul de administratie
si de manager, in conditiile legii.
Art. 8
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul sau regulament de organizare si functionare, avand, in principal,
urmatoarele atributii, raspunderi si competente:
- aproba programele de servicii aeroportuare;
- aproba, potrivit competentelor stabilite prin lege, investitiile ce
urmeaza a fi realizate de regie si propune realizarea unor investitii de
amploare, cu respectarea normelor legale in vigoare;
- aproba bugetul de venituri si cheltuieli al regiei autonome;
- aproba instrainarea bunurilor imobile apartinand regie, autonome, in
conditiile stabilite de legislatia in vigoare;
- raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
- aproba elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare si
exploatare aeroportuara, in vederea stabilirii, potrivit legii, a taxelor si
tarifelor prestatiilor efectuate;
- elaboreaza si aproba statutul personalului regiei autonome;
- aproba, potrivit legii, statul de functii si structura de personal,
corespunzator necesitatilor activitatii;
- aproba si alte masuri, cu exceptia celor date, potrivit legii, in
competenta altor organe.
Art. 9
Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului
transporturilor si este alcatuit din 7-15 persoane, din a carui componenta fac
parte obligatoriu:
- managerul, care este directorul general al regiei autonome si presedinte
al consiliului de administratie;
- reprezentantul Ministerului Transporturilor;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Apararii Nationale;
- alte persoane numite dintre ingineri, juristi, economisti, tehnicieni
specialisti in domeniul de activitate a regiei autonome.
La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati, si
reprezentanti ai unor institutii publice, pentru consultare. Consiliul de
administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul sau
regulament de organizare si functionare si hotaraste in problemele privind
activitatea regiei autonome, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date
in competenta managerului sau a altor organe.
Art. 10
Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 4 ani,
iar jumatate dintre ei poate fi inlocuita la fiecare 2 ani. Consiliul de
administratie poate propune Ministerului Transporturilor inlocuirea unui membru
necorespunzator, precum si completarea locurilor devenite vacante din diferite
motive in cursul perioadei de 4 ani. Membrul nou-numit va functiona numai pana
la incheierea acestei perioade. Membrii consiliului de administratie nu pot
participa la conducerea societatilor comerciale si a regiilor autonome cu care
Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale" intretine relatii de
afaceri sau fata de care are interese contrare.
Art. 11
Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea sau la institutia de la care provin, cu toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate. Pentru activitatea depusa in consiliul
de administratie acestia primesc o indemnizatie lunara al carei cuantum se
stabileste prin hotarare a consiliului de administratie, conform prevederilor
legale in vigoare.
Art. 12
Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este
nevoie, la cererea presedintelui ori a cel putin jumatate plus unu din numarul
membrilor sai.
Art. 13
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare, potrivit legii.
Art. 14
Managerul sau directorul general al regiei autonome reprezinta interesele
acesteia in raport cu tertii si in fata organelor si organizatiilor din tara si
din strainatate.
Art. 15
Directorii aeroporturilor din componenta Regiei Autonome
"Aeroporturile Teritoriale" sunt comandanti unici ai tuturor fortelor
si mijloacelor de paza, aparare si securitate, raspunzand de aplicarea
reglementarilor privind apararea subunitatii si activitatilor impotriva actelor
ilicite.
VI. Relatiile comerciale, financiare si controlul activitatii
Art. 16
Partea de cheltuieli care depaseste nivelul veniturilor realizate se
acopera de la bugetul de stat, in conditiile legii. Statul asigura, in
conditiile legii, alocatii bugetare in completarea surselor proprii si a
creditelor pentru realizarea obiectivelor de investitii de interes public, in
principal pentru dezvoltarea si modernizarea platformei aeroportuare.
Art. 17
Operatiunile de incasari si plati ale regiei autonome se efectueaza prin
conturi in lei si in valuta ale acesteia, deschise, in conditiile legii, la
institutii bancare din tara si din strainatate.
Art. 18
Potrivit art. 6 din hotarare, tarifele si redeventele in lei si in valuta,
percepute de regia autonoma de la beneficiari interni sau din strainatate, se
stabilesc in conformitate cu legislatia interna si internationala de aviatie
civila.
Art. 19
Efectuarea prestarilor de servicii si asigurarea facilitatilor aeroportuare
se stabilesc pe baza de contracte cu beneficiarii.
Art. 20
Regia autonoma poate, in conformitate cu legea, sa realizeze lucrari de
investitii, pe baza de licitatie publica, cu parteneri din tara sau din
strainatate.
Art. 21
Gestiunea regiei autonome este controlata de organele de specialitate
proprii, cat si de cele stabilite prin lege.
VII. Dispozitii referitoare la personal
Art. 22
Personalul regiei autonome de orice categorie sau specialitate este supus
prevederilor Statutului personalului din aviatia civila.
Art. 23
Statutul va cuprinde, potrivit reglementarilor in vigoare, norme
obligatorii privind conditiile de angajare, promovare si autorizare pe functii,
precum si indatoririle salariatilor, regimul sanctiunilor, alte norme specifice
referitoare la protectia sociala a personalului.
Art. 24
Personalul propriu care executa activitati in strainatate in baza unor
contracte de asistenta tehnica sau asigurari de servicii, incheiate intre regia
autonoma si parteneri externi, beneficiaza de toate drepturile legale in
domeniu.
Art. 25
Personalul de reprezentare, intretinere exploatare, care in desfasurarea
activitatii intra in relatii directe cu publicul, sau cel din activitatea
tehnica aeroportuara este obligat sa poarte echipament vestimentar tipizat.
Locurile de munca in care se poarta echipamentul vestimentar tipizat,
costul si modul de plata a contravalorii acestuia, modelele si insemnele
caracteristice vor fi stabilite de catre consiliul de administratie, in conformitate
cu reglementarile legale in domeniul respectiv, precum si cu cele
financiar-contabile.
VIII. Dispozitii finale
Art. 26
Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale" respecta si raspunde
de aplicarea prevederilor din legislatia interna, precum si de reglementarile
aeronautice interne si internationale.
Art. 27
Prezentul regulament se completeaza cu orice alte reglementari legale.
ANEXA 4
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Regiei Autonome "Aeroportul International Bucuresti-baneasa"
I. Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma "Aeroportul International Bucuresti-baneasa",
regie de interes national cu specific deosebit, cu personalitate juridica,
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, beneficiaza
de transferuri de la bugetul de stat, in conditiile art. 4 din hotarare, se
organizeaza si functioneaza in conditiile legii si potrivit prevederilor
prezentului regulament.
Art. 2
Sediul Regiei Autonome "Aeroportul International
Bucuresti-baneasa" este in Bucuresti, sos. Bucuresti-ploiesti nr. 40,
sectorul 1.
II. Obiectul de activitate
Art. 3
Regia Autonoma "Aeroportul International Bucuresti-baneasa" are
ca obiect de activitate:
a) administrarea si exploatarea bazei aeroportuare proprii;
b) dirijarea si deservirea la sol a aeronavelor romanesti si straine si a
pasagerilor;
c) organizarea si efectuarea serviciilor de handling pe aeroport pentru
aeronave romanesti si straine;
d) asigurarea securitatii tuturor activitatilor aeroportuare si a
mijloacelor tehnice din dotare;
e) coordonarea unitara a activitatilor si serviciilor aeroportuare necesare
deservirii, la sol, a traficului de pasageri si marfuri, precum si a
activitatilor de aviatie generala si militara;
f) realizarea coordonarii intregii activitati de la sol pe aeroport si in
zonele acestuia, asigurand securitatea aeronavelor, instalatiilor, cladirilor,
pasagerilor si bunurilor transportate sau in tranzit, in conformitate cu
prevederile reglementarilor nationale si internationale in domeniu;
g) dezvoltarea, modernizarea si intretinerea pistelor, cailor de rulare si
platformelor, echipamentelor, instalatiilor si constructiilor, a celorlalte
mijloace din dotare, precum si introducerea tehnologiilor moderne de deservire
aeroportuara;
h) realizarea cooperarii in domeniul propriu de activitate, potrivit
competentelor, cu institutii similare din alte state si cu organizatiile
internationale de profil;
i) efectuarea directa de operatiuni de comert exterior prin compartimentele
proprii si realizarea importului de echipamente si piese de schimb.
Art. 4
Pentru realizarea obiectului de activitate, Regia Autonoma "Aeroportul
International Bucuresti- Baneasa" are urmatoarele atributii principale:
a) in domeniul tehnic
1. asigura administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si
intretinerea intregii infrastructuri aeroportuare: pista, cai de rulare,
platforme, drumuri de acces, parchinguri, aerogara, hangare si alte constructii
sau dotari care concura la buna desfasurare a activitatii aeroportuare in
concordanta cu standardele internationale;
2. asigura administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si
intretinerea echipamentelor si instalatiilor aeroportuare in sectoarele
mecano-energetic, telecomunicatii, de transport si de deservire aeroportuara;
3. elaboreaza, aproba si aplica norme tehnice proprii adaptate la
specificul dotarii pentru administrarea, exploatarea, dezvoltarea, modernizarea
si intretinerea bazei aeroportuare proprii;
4. elaboreaza studii si executa programe prin asociere sau prin alte forme
si modalitati cu parteneri din tara sau din strainatate, pentru administrarea,
exploatarea, dezvoltarea, modernizarea si intretinerea bazei aeroportuare;
5. organizeaza si tine evidenta de cadastru a bazei aeroportuare;
6. analizeaza si se pronunta asupra proiectelor de constructii-montaj
elaborate pentru zonele cu servituti aeronautice ale regiei autonome, in
vederea avizarii acestora de catre autoritatea aeronautica romana;
7. asigura semnalizarea si balizarea tuturor constructiilor existente in
perimetrul aeroportuar, potrivit reglementarilor internationale recunoscute in
Romania;
8. organizeaza activitatea de prevenire si stingere a incendiilor in
conformitate cu reglementarile aeronautice, concomitent cu instruirea si
atestarea pe posturi a pompierilor civili;
9. asigura controlul desfasurarii proceselor si operatiunilor aeroportuare
in vederea respectarii normelor si regulamentelor de exploatare aeroportuara,
de protectie umana si a mediului inconjurator;
10. intocmeste studii si cercetari referitoare la dezvoltarea, modernizarea
si optimizarea activitatii aeroportuare, precum si la impactul aeroportului in
zona de influenta;
11. prin posibilitati proprii sau in colaborare cu parteneri din tara sau
din strainatate realizeaza, in conditiile legii, activitati de import pentru
activitatea proprie si de aprovizionare tehnico-materiala a aeroportului;
12. ia masuri pentru perfectionarea pregatirii de specialitate, cu aport
intern si extern, a personalului regiei autonome, atesta calificarea acestuia
pentru meserii specifice activitatii aeroportuare, cu exceptia acelor meserii
pentru care normele interne sau internationale in vigoare prevad alte conditii
de atestare.
b) In domeniul operational
1. asigura aplicarea reglementarilor Organizatiei Aviatie Civile
Internationale potrivit anexelor la Conventia de la Chicago privind aviatia
civila internationala, precum si a celorlalte reglementari interne si
internationale in domeniul activitatii aeroportuare;
2. asigura facilitatile de infrastructura, mecano-energetic, de mijloace
tehnice aeroportuare si de servicii, necesare desfasurarii in bune conditii calitative
si de siguranta a transporturilor aeriene de pasageri si marfuri executate de
transportatorii interni si externi;
3. asigura datele de informare operativa interna si internationala cu
privire la starea si functionarea sectoarelor si a mijloacelor proprii care
concura la activitatea aeroportului;
4. asigura si coordoneaza la nivelul aeroportului, prin personal propriu
specializat, securitatea activitatii de aviatie civila in colaborare cu fortele
militare si civile destinate acestui scop;
5. organizeaza si coordoneaza elaborarea documentelor de organizare si
mobilizare la locul de munca, metodologia de instiintare a personalului si
stabileste mijloacele de alarmare in situatii deosebite;
6. coordoneaza si participa prin personal propriu la activitatea de
alarmare, cautare si salvare a aeronavelor aflate in dificultate in zona de
responsabilitate a aeroportului;
7. asigura spatiile necesare pentru buna desfasurare a activitatilor de
aeroport, acordand prioritate celor destinate confortului pasagerilor si
fluidizarii traficului;
8. organizeaza si executa controlul tehnic periodic pentru solicitarea
omologarii terenurilor si instalatiilor aeronautice proprii in vederea emiterii
certificatelor de exploatare sau a prelungirii duratei lor de valabilitate;
9. asigura efectuarea controlului medical curent al personalului
aeroportuar, iar, la cerere, pe baza de contract, si al personalului aeronautic
ce apartine companiilor aeriene care opereaza pe aeroport, al personalului
celorlalti agenti economici din zona; asigura, ocazional, asistenta medicala la
cerere si cea de urgenta pentru public in aerogara si aeroport, cat si servicii
pentru respectarea normelor igienico-sanitare;
10. asigura respectarea disciplinei muncii, atributiilor de serviciu si a
celorlalte prevederi legale, de catre intregul personal propriu, in
desfasurarea activitatii aeroportuare;
11. asigura coordonarea intregii activitati desfasurate pe platformele
aeroportuare, in calitate de autoritate aeroportuara, conform normelor si
instructiunilor in vigoare. Totodata, stabileste norme, reglementari specifice
activitatii si conduitei din perimetrul aeroportuar propriu, obligatorii pentru
agentii economici si persoane fizice;
12. organizeaza activitatea de management din structura regiei autonome,
inclusiv dezvoltarea aplicarii informaticii, in vederea asigurarii rapide
computerizate a informatiilor necesare luarii deciziilor tehnico-economice si
organizatorice;
13. in conformitate cu cerintele cresterii calitatii serviciilor oferite
transportatorilor aerieni, pasagerilor, precum si altor parteneri in traficul
aerian, regiile isi pot diversifica prestatiile in scopul cresterii veniturilor
proprii si al dezvoltarii bazei aeroportuare;
14. asigura, contra cost, transportul personalului propriu la si de la
locul de munca, cu autobuze din parcul propriu.
c) In domeniul economico-financiar
1. realizeaza programarea si executarea activitatii economico-financiare a
regiei autonome;
2. fundamenteaza politica de credite si a altor surse de finantare a regiei
autonome;
3. elaboreaza programul propriu de dezvoltare si face propuneri de
finantare pentru realizarea obiectivelor cuprinse in program, urmarind
elaborarea si avizarea legala a documentatiei tehnice;
4. efectueaza direct operatiuni de comert exterior prin compartimente
proprii si realizeaza importul de echipamente si piese de schimb;
5. identifica si exploateaza toate sursele de venituri pentru
rentabilizarea activitatii pe care o desfasoara prin operatiuni specifice;
6. autorizeaza si aproba desfasurarea unor activitati pe platforma
aeroportuara, in conformitate cu prevederile legale in vigoare si cu
regulamentele specifice proprii emise in acest scop. Autorizatiile sunt emise
in scopul asigurarii functionalitatii aeroportului, respectand conditiile de
securitate si numai cu conditia obtinerii de venituri;
7. se poate afilia la organe si organisme internationale din domeniile
obiectului sau de activitate.
III. Patrimoniul regiei autonome
Art. 5
Patrimoniul Regiei Autonome "Aeroportul International
Bucuresti-baneasa" este cel determinat conform datelor din bilantul
contabil la data de 30 septembrie 1995, reevaluat conform prevederilor
hotararilor Guvernului nr. 975/1990, nr. 26/1992 si nr. 500/1994.
IV. Structura organizatorica a regiei autonome
Art. 6
Structura organizatorica si functionarea regiei autonome, relatiile in
cadrul acesteia si cu tertii in domeniile sale de activitate se stabilesc de
catre consiliul de administratie, in conformitate cu normele legale in vigoare.
V. Organele de conducere ale regiei autonome
Art. 7
Conducerea regiei autonome se asigura de catre consiliul de administratie
si de manager, in conditiile legii.
Art. 8
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul sau regulament de organizare si functionare, avand, in principal,
urmatoarele atributii, raspunderi si competente:
- aproba programele de servicii aeroportuare;
- aproba, potrivit competentelor stabilite prin lege, investitiile ce
urmeaza a fi realizate de regia autonoma si propune realizarea unor investitii
de amploare, cu respectarea normelor legale in vigoare;
- aproba bugetul de venituri si cheltuieli al regiei autonome;
- aproba instrainarea bunurilor imobile apartinand regiei autonome, in
conditiile stabilite de legislatia in vigoare;
- raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
- aproba elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare si
exploatare aeroportuara, in vederea stabilirii, potrivit legii, a taxelor si
tarifelor prestatiilor efectuate;
- elaboreaza si aproba statutul personalului regiei autonome;
- aproba, potrivit legii, statul de functii si structura de personal,
corespunzator necesitatilor activitatii;
- aproba si alte masuri, cu exceptia celor date, potrivit legii, in
competenta altor organe.
Art. 9
Consiliul de administratie este numit prin ordin al ministrului
transporturilor si este alcatuit din 7-15 persoane, din a carui componenta fac
parte obligatoriu:
- managerul, care este directorul general al regiei autonome si presedinte
al consiliului de administratie;
- reprezentantul Ministerului Transporturilor;
- reprezentantul Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Ministerului Apararii Nationale;
- alte persoane numite dintre ingineri, juristi, economisti, tehnicieni
specialisti in domeniul de activitate a regiei autonome.
La lucrarile consiliului de administratie pot participa, ca invitati, si
reprezentanti ai unor institutii publice, pentru consultare. Consiliul de
administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul sau
regulament de organizare si functionare si hotaraste in problemele privind
activitatea regiei autonome, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date
in competenta managerului sau a altor organe.
Art. 10
Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 4 ani,
iar jumatate dintre ei poate fi inlocuita la fiecare 2 ani. Consiliul de
administratie poate propune Ministerului Transporturilor inlocuirea unui membru
necorespunzator, precum si completarea locurilor devenite vacante din diferite
motive in cursul perioadei de 4 ani. Membrul nou-numit va functiona numai pana
la incheierea acestei perioade. Membrii consiliului de administratie nu pot
participa la conducerea societatilor comerciale si a regiilor autonome cu care
Regia Autonoma "Aeroportul International Bucuresti-baneasa" intretine
relatii de afaceri sau fata de care are interese contrare.
Art. 11
Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea sau la institutia de la care provin, cu toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate. Pentru activitatea depusa in
consiliul de administratie acestia primesc o indemnizatie lunara al carei
cuantum se stabileste prin hotarare a consiliului de administratie, conform
prevederilor legale in vigoare.
Art. 12
Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este
nevoie, la cererea presedintelui ori a cel putin jumatate plus unu din numarul
membrilor sai.
Art. 13
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare, potrivit legii.
Art. 14
Managerul sau directorul general al regiei autonome reprezinta interesele
acesteia in raport cu tertii si in fata organelor si organizatiilor din tara si
din strainatate.
VI. Relatiile comerciale, financiare si controlul activitatii
Art. 15
Partea de cheltuieli care depaseste nivelul veniturilor realizate se
acopera de la bugetul de stat, in conditiile legii. Statul asigura, in
conditiile legii, alocatii bugetare in completarea surselor proprii si a
creditelor pentru realizarea obiectivelor de investitii de interes public, in
principal pentru dezvoltarea si modernizarea platformei aeroportuare.
Art. 16
Operatiunile de incasari si plati ale regiei autonome se efectueaza prin
conturi in lei si in valuta ale acesteia, deschise, in conditiile legii, la
institutii bancare din tara si din strainatate.
Art. 17
Potrivit art. 6 din hotarare, tarifele si redeventele in lei si in valuta,
percepute de regia autonoma de la beneficiari interni sau din strainatate, se
stabilesc in conformitate cu legislatia interna si internationala de aviatie
civila.
Art. 18
Efectuarea prestarilor de servicii si asigurarea facilitatilor aeroportuare
se stabilesc pe baza de contracte cu beneficiarii.
Art. 19
Regia autonoma poate, in conformitate cu legea, sa realizeze lucrari de
investitii, pe baza de licitatie publica, cu parteneri din tara sau din
strainatate.
Art. 20
Gestiunea regiei autonome este controlata de organele de specialitate
proprii, cat si de cele stabilite prin lege.
VII. Dispozitii referitoare la personal
Art. 21
Personalul regiei autonome de orice categorie sau specialitate este supus
prevederilor statutului personalului din aviatia civila.
Art. 22
Statutul va cuprinde, potrivit reglementarilor in vigoare, norme
obligatorii privind conditiile de angajare, promovare si autorizare pe functii,
precum si indatoririle salariatilor, regimul sanctiunilor, alte norme specifice
referitoare la protectia sociala a personalului.
Art. 23
Personalul propriu care executa activitati in strainatate in baza unor
contracte de asistenta tehnica sau asigurari de servicii, incheiate intre regia
autonoma si parteneri externi, beneficiaza de toate drepturile legale in
domeniu.
Art. 24
Personalul de reprezentare, intretinere si exploatare, care in desfasurarea
activitatii intra in relatii directe cu publicul, sau cel din activitatea
tehnica aeroportuara este obligat sa poarte echipament vestimentar tipizat.
Locurile de munca in care se poarta echipamentul vestimentar tipizat,
costul si modul de plata a contravalorii acestuia, modelele si insemnele
caracteristice vor fi stabilite de catre consiliul de administratie, in
conformitate cu reglementarile legale in domeniul respectiv, precum si cu cele
financiar-contabile.
VIII. Dispozitii finale
Art. 25
Regia Autonoma "Aeroportul International Bucuresti-baneasa"
respecta si raspunde de aplicarea prevederilor din legislatia interna, precum
si de reglementarile aeronautice interne si internationale.
Art. 26
Prezentul regulament se completeaza cu orice alte reglementari legale.