HOTARARE Nr. 520 din 24 august 1998
privind infiintarea Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 333 din 4 septembrie 1998
In temeiul prevederilor art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, aprobata si
modificata prin Legea nr. 207/1997, cu modificarile ulterioare, si ale Legii
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata,
In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile si ale Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia
civila,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Compania Nationala "Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, cu sediul in municipiul Giurgiu, Sos.
Portului nr. 1, judetul Giurgiu, persoana juridica cu capital initial de stat,
prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" Giurgiu care se desfiinteaza.
(2) Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
legislatia in vigoare si cu statutul prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Capitalul social initial al Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu se constituie prin preluarea
patrimoniului Regiei Autonome "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" Giurgiu care se reorganizeaza, conform datelor din evidenta
contabila la data de 31 decembrie 1997, actualizat potrivit prevederilor
legale, in valoare de 12.734.300.719 lei, impartit in 127.343 actiuni
nominative, fiecare actiune avand valoarea de 100.000 lei.
(2) Capitalul social al Companiei Nationale "Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu este in intregime subscris de statul
roman si este varsat integral la data constituirii.
(3) Actiunile Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu sunt detinute, initial, in totalitate de catre
statul roman, care isi exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul
Transporturilor.
(4) Predarea-preluarea activului si pasivului intre Regia Autonoma
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" Giurgiu, pe de o parte,
si Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" -
S.A. Giurgiu, pe de alta parte, se va face pe baza de protocol in termen de 30
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" -
S.A. Giurgiu se substituie Regiei Autonome "Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale" Giurgiu in toate drepturile si obligatiile decurgand din
raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv in litigiile aflate pe
rol la instantele de judecata.
Art. 4
(1) Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu este sub autoritatea Ministerului Transporturilor
si desfasoara activitati de interes public national, avand obiectul de
activitate stabilit in statutul companiei.
(2) In cadrul activitatilor de interes public national pe care le
deruleaza, Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu va centraliza, de la toti agentii economici,
datele referitoare la traficul de nave si marfuri din zona sa de activitate,
necesare Ministerului Transporturilor.
(3) Agentii economici sunt obligati sa puna la dispozitie Companiei
Nationale "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu
aceste date.
Art. 5
(1) Bunurile proprietate publica a statului, stabilite in conformitate cu
reglementarile in vigoare, aflate in administrarea Regiei Autonome
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" Giurgiu, nu fac parte din
capitalul social al Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu si se concesioneaza acesteia de catre Ministerul
Transporturilor in conditiile legii, pe termen de 20 de ani.
(2) Contravaloarea bunurilor proprietate publica nu este inclusa in
valoarea capitalului social initial al Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu.
(3) Contractul de concesiune se va incheia intre Ministerul Transporturilor
si Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" -
S.A. Giurgiu in termen de 30 de zile de la data inmatricularii ei in registrul
comertului. Controlul respectarii de catre concesionar a obligatiilor asumate
se face de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 6
(1) Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu va asigura utilizarea de catre terti, in mod
liber si nediscriminatoriu, a bunurilor proprietate publica a statului pe care
le administreaza, prin inchiriere, concesionare sau asociere, in conformitate
cu legislatia in vigoare.
(2) Sumele rezultate din exploatarea bunurilor concesionate companiei
nationale prin inchiriere, concesionare sau asociere se constituie ca venituri
proprii ale acesteia.
(3) Pentru serviciile efectuate in conformitate cu obiectul de activitate,
Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A.
Giurgiu percepe tarife stabilite in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 7
(1) Fondurile necesare desfasurarii activitatii Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu se
constituie din veniturile proprii ale acesteia. In situatii deosebite, pentru
intretinerea si repararea bunurilor proprietate publica, Compania Nationala
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu poate
primi subventii de la bugetul de stat. Lucrarile de intretinere si reparatii,
pentru care se acorda subventii de la bugetul de stat, si fondurile necesare
pentru efectuarea acestor lucrari se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Crearea de noi bunuri proprietate publica, dezvoltarea si modernizarea
celor existente se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Transporturilor si, in completare, din sursele proprii ale companiei.
Obiectivele de investitii respective se aproba prin hotarare a Guvernului sau
de catre Ministerul Transporturilor, potrivit legislatiei in vigoare.
(3) Finantarea obiectivelor de investitii aprobate de catre Guvern pana la
data infiintarii Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu se asigura din surse proprii, credite bancare si,
in completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor.
(4) Bunurile proprietate publica a statului, rezultate in urma finalizarii
obiectivelor de investitii aprobate de Guvern pana la data infiintarii
Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale", -
S.A. Giurgiu, precum si alte bunuri de natura proprietatii publice nou-create
sau rezultate in urma dezvoltarii sau/si modernizarii celor existente se
concesioneaza Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu in conformitate cu prevederile prezentei
hotarari.
(5) Obligatiile de plata ale Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, nescadente pana la data
infiintarii acesteia, se vor asigura din surse proprii, credite bancare si, in
completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor,
conform conditiilor si perioadelor prevazute in contractele aflate in derulare
pentru realizarea obiectivelor de investitii apartinand domeniului privat al
statului sau domeniului privat al companiei.
(6) Plata obligatiilor nescadente ale Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu pentru
crearea de noi bunuri proprietate publica a statului, pentru modernizarea
sau/si dezvoltarea bunurilor publice existente, inclusiv sumele aferente din
imprumuturi, impreuna cu dobanzile si comisioanele, se vor executa din surse
proprii si, in completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Transporturilor, conform conditiilor si perioadelor prevazute in contractele
aflate in derulare.
Art. 8
(1) Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu este condusa de adunarea generala a actionarilor.
(2) Adunarea generala a actionarilor are atributii si competente stabilite
prin statut, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(3) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor se numesc
prin ordin al ministrului transporturilor.
(4) Pana la privatizarea Companiei Nationale "Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de ministrul transporturilor prin imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor.
Art. 9
(1) Compania Nationala "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu este administrata de catre un consiliu de
administratie.
(2) In perioada in care statul, prin Ministerul Transporturilor, este
actionar majoritar, consiliul de administratie si presedintele acestuia sunt
numiti prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) Presedintele consiliului de administratie este si directorul general al
Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" -
S.A. Giurgiu.
(4) Atributiile consiliului de administratie si ale presedintelui acestuia
sunt stabilite prin statut.
Art. 10
Personalul Regiei Autonome "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" Giurgiu, preluat de Compania Nationala "Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, este considerat transferat.
Art. 11
Prezenta hotarare intra in vigoare in 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 12
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile
referitoare la Regia Autonoma "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" Giurgiu din Hotararea Guvernului nr. 19/1991 privind infiintarea
unor administratii cu statut de regii autonome si societati comerciale pe
actiuni din domeniul transporturilor navale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 9 din 17 ianuarie 1991, cu modificarile ulterioare
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul reformei,
presedintele
Consiliului pentru Reforma,
Ioan Muresan
ANEXA 1
STATUTUL
Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" -
S.A. Giurgiu
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata, obiectul de activitate
Art. 1
Denumirea companiei
Denumirea companiei este Compania Nationala "Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, cu sigla A.P.D.F. Giurgiu, denumita in
continuare companie.
In toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanand de la
companie se mentioneaza denumirea acesteia, precedata sau urmata de cuvintele:
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul
social, din care cel efectiv varsat potrivit ultimului bilant contabil aprobat,
sediul, numarul de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica a companiei
Compania este persoana juridica romana cu capital initial integral de stat,
avand forma juridica de societate comerciala pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul companiei
Sediul companiei este in municipiul Giurgiu, Sos. Portului nr. 1, judetul
Giurgiu.
Compania poate infiinta reprezentante, agentii, sucursale si alte asemenea
subunitati fara personalitate juridica pe teritoriul Romaniei sau in
strainatate, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor.
Art. 4
Durata companiei
Compania se constituie pe o perioada nelimitata, cu incepere de la data
inmatricularii ei in registrul comertului.
Art. 5
Scopul companiei
Compania desfasoara, sub autoritatea Ministerului Transporturilor,
activitati de interes public national, asigurand serviciile publice portuare,
intretinerea si repararea infrastructurilor de transport fluvial, bunuri
proprietate publica a statului sau aflate in patrimoniul propriu.
Art. 6
Obiectul de activitate al companiei
Obiectul de activitate al companiei este:
1. indeplinirea unor angajamente luate de statul roman prin acorduri si
conventii internationale la care Romania este parte, in conformitate cu
mandatul dat de Ministerul Transporturilor;
2. asigurarea tuturor serviciilor publice portuare, direct sau prin
concesionare:
a) pilotajul navelor fluviale la intrarea si iesirea in/din porturi si la
manevrele in interiorul porturilor, acolo unde pilotajul este obligatoriu;
b) preluarea reziduurilor, apelor uzate si gunoaielor de la nave;
c) salubrizarea si depoluarea acvatoriilor portuare, preluarea gunoiului de
la agentii economici care desfasoara activitati in porturi;
d) semnalizarea si balizarea acvatoriilor portuare si a senalelor de acces
in porturi, semnalizarea, mentinerea functionalitatii si iluminarea drumurilor
de circulatie, a pasarelelor, podetelor si intrarilor in porturi in zonele unde
acestea apartin companiei;
e) mentinerea functionalitatii tuturor constructiilor hidrotehnice portuare
si de aparare a porturilor;
f) asigurarea adancimilor de navigatie in danele de operare si in bazinele
portuare;
3. intretinerea si repararea bunurilor apartinand domeniului public al
statului, care i-au fost concesionate de Ministerul Transporturilor, si a
bunurilor proprietate a companiei;
4. asigurarea utilizarii de catre terti a infrastructurilor de transport
fluvial, bunuri proprietate publica a statului, prin contracte de concesiune,
inchiriere sau prin asociere;
5. concesionarea serviciilor publice portuare;
6. refurnizarea de apa, energie electrica si termica tuturor agentilor
economici care desfasoara activitati in porturi;
7. asigurarea facilitatilor pentru nave de agrement si turism nautic si a
serviciilor pentru pasageri si turisti;
8. supravegherea navelor fara echipaj;
9. asigurarea serviciilor de telecomunicatii, radiotelefonice, telex si
transmisiuni de date;
10. efectuarea controlului pietonal si auto pe teritoriile portuare;
11. avizarea studiilor si proiectelor privind dezvoltarea sau modificarea
infrastructurilor portuare, precum si a proiectelor de dezvoltare si
modernizare a suprastructurilor portuare, propuse de agentii economici care isi
desfasoara activitatea in porturi;
12. elaborarea tarifelor pentru toate facilitatile si serviciile cuprinse
in obiectul de activitate;
13. centralizarea informatiilor referitoare la traficul de marfuri si de
nave;
14. prestarea de servicii cu masini, utilaje, nave si instalatii proprii;
15. punerea la dispozitia agentilor economici, pe baza de contract, a
constructiilor hidrotehnice pentru acostarea navelor;
16. elaborarea programelor anuale si de perspectiva pentru lucrari de
intretinere, reparare si modernizare a bunurilor apartinand domeniului public
al statului si a bunurilor proprietate a companiei;
17. urmarirea aplicarii normelor tehnice pentru constructia, modernizarea
si exploatarea infrastructurii si suprastructurii portuare;
18. avizarea proiectelor de constructii si instalatii in apropierea zonelor
portuare care ar putea afecta activitatea porturilor;
19. intocmirea sau avizarea documentatiilor privind realizarea de noi
infrastructuri portuare;
20. contractarea de credite cu bancile si cu alte institutii financiare
pentru realizarea de constructii portuare;
21. incheierea - pentru necesitati proprii - de contracte de
vanzare-cumparare cu agenti economici romani si straini pentru echipamente,
instalatii, materiale, piese de schimb, combustibil etc.;
22. promovarea porturilor fluviale pe plan intern si international, prin
actiuni publicitare, studii de piata, editare si tiparire de materiale
informative si inregistrari pe suporturi informatice;
23. participarea la targuri, expozitii si la alte manifestari interne si
internationale cu specific portuar;
24. derularea de activitati directe de comert exterior;
25. participarea la activitati sau asocierea cu agenti economici,
organizatii economice patronale si profesionale, din tara si din strainatate;
26. realizarea informatizarii porturilor fluviale si a legaturilor cu alte
sisteme informatice, nationale sau internationale, si asigurarea serviciilor informatice
legate de activitatea portuara;
27. coordonarea traficului portuar in perioade aglomerate sau ca urmare a
unor comenzi guvernamentale si, in aceste situatii, stabilirea cu operatorii
portuari a programelor de incarcare-descarcare a marfurilor in/din nave si
prioritatile la intrarea navelor la danele de operare;
28. orice alte operatiuni in legatura cu realizarea obiectului sau de
activitate.
CAP. 2
Domeniul public, capitalul social si actiunile
Art. 7
Domeniul public
Bunurile care constituie domeniul public al statului se concesioneaza
companiei de catre Ministerul Transporturilor, in conditiile legii, pe o
perioada de 20 de ani.
Contractul de concesiune se va incheia intre Ministerul Transporturilor si
companie in termen de 30 de zile de la data inmatricularii ei la registrul
comertului. Controlul respectarii de catre concesionar a obligatiilor asumate
prin contractul de concesiune se va face de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 8
Capitalul social
Capitalul social initial al companiei se constituie prin preluarea
patrimoniului Regiei Autonome - "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" Giurgiu, conform datelor din evidenta contabila la data de 31
decembrie 1997 in valoare de 12.734.300.719 lei, impartit in 127.343 actiuni
nominative, fiecare actiune avand valoarea de 100.000 lei.
Capitalul social initial este in intregime subscris si varsat de statul
roman, in calitate de actionar unic, la data constituirii companiei.
Compania poate fi privatizata in conditiile legii, statul roman pastrand
pachetul de actiuni care sa ii asigure o pozitie majoritara.
Pana la privatizare actiunile sunt detinute in totalitate de catre statul
roman, iar drepturile si obligatiile decurgand din dreptul de proprietate
asupra acestora sunt exercitate de catre actionarul unic prin Ministerul
Transporturilor.
Dupa intrarea in vigoare a prezentei hotarari, adunarea generala
extraordinara a actionarilor va decide asupra modificarii capitalului social al
companiei, in conditiile legii.
Art. 9
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurilor prevazute de lege, fara ca prin aceasta sa fie afectata pozitia de
actionar majoritar a statului.
Art. 10
Actiunile
Actiunile nominative ale companiei vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al companiei si semnaturile a doi
administratori.
Compania va tine evidenta actionarilor si a actiunilor intr-un registru
numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie,
care se pastreaza la sediul companiei.
Persoanele fizice sau juridice, romane si straine, vor putea detine actiuni
ale companiei, fara a afecta pozitia de actionar majoritar a statului.
Art. 11
Obligatiuni
Compania este autorizata sa emita obligatiuni in conditiile legii.
Art. 12
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii certifica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane nu se va
inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un
reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
Cand o actiune este proprietatea indiviza a mai multor persoane, acestea
sunt raspunzatoare in mod solidar pentru efectuarea varsamintelor datorate.
Obligatiile companiei sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul companiei nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii
personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din
profitul companiei ce i se va repartiza de catre adunarea generala a
actionarilor sau asupra cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea companiei,
efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 13
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la companie, care nu recunoaste
decat un singur proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre terti
se efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 14
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare
de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul companiei.
Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAP. 3
Adunarea generala a actionarilor
Art. 15
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al companiei,
care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei economice.
Pana la privatizarea companiei interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de Ministerul Transporturilor, prin imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor.
Pentru activitatea depusa, imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor au dreptul
la o indemnizatie stabilita prin ordin al ministrului transporturilor.
Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii principale:
a) aproba propunerile privind strategia globala de dezvoltare,
retehnologizare, modernizare, de restructurare economico-financiara a
companiei;
b) aproba structura organizatorica a companiei si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
c) alege cenzorii, in numar de 3 cenzori si 3 cenzori supleanti, dintre
care cel putin unul trebuie sa fie expert contabil sau contabil autorizat cu
studii superioare. Unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul
Finantelor;
d) alege administratorii conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, ii descarca de gestiune si ii revoca;
e) stabileste, dupa caz, nivelul salariilor sau al indemnizatiilor lunare
ale administratorilor, precum si al indemnizatiilor lunare ale cenzorilor;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
g) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi dupa analizarea
raportului consiliului de administratie si al cenzorilor, aproba repartizarea
profitului conform legii;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe;
i) hotaraste cu privire la fuzionarea, divizarea, participarea la
constituirea de noi persoane juridice sau la asocierea cu alte persoane
juridice sau fizice;
j) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si perspectivele
referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si internationala,
nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului, relatiile cu
clientii;
k) se pronunta asupra gestiunii administratorilor si asupra modului de recuperare
a prejudiciilor produse companiei de catre acestia;
l) stabileste competentele si nivelul de contractare a imprumuturilor
bancare curente, a creditelor comerciale si a garantiilor, inclusiv prin
gajarea actiunilor, potrivit legii;
m) hotaraste schimbarea formei juridice a companiei, schimbarea sediului, a
obiectului de activitate, precum si prelungirea duratei acesteia;
n) aproba majorarea capitalului social, reducerea sau reintregirea acestuia
prin emisiune de noi actiuni, precum si emisiunea de obligatiuni;
o) hotaraste dizolvarea anticipata a companiei;
p) hotaraste asupra constituirii comisiei de selectie pentru desemnarea
directorului general;
q) incheie contractul de administrare cu membrii consiliului de
administratie.
Pentru atributiile mentionate la lit. h), i), k), m), n) si o), adunarea
generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma obtinerii de
catre fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la organul care
l-a numit.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 16
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor este convocata de catre presedintele
consiliului de administratie sau de catre vicepresedinte, pe baza
imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc o data pe an, in cel
mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea
bilantului si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru
stabilirea programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata de administratori
ori de cate ori va fi nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu
cel putin 30 de zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata intr-unul dintre ziarele de larga circulatie.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor acesteia.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul companiei sau in
alt loc indicat in convocare.
Pana la privatizarea companiei, interesele capitalului de stat vor fi
reprezentate de Ministerul Transporturilor, prin imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor.
Art. 17
Organizarea adunarii generale a actionarilor
In ziua si la ora precizate in convocare, sedinta adunarii generale a
actionarilor va fi deschisa de catre presedintele consiliului de administratie
sau, in lipsa acestuia, de catre cel care ii tine locul.
Adunarea generala a actionarilor va alege dintre actionarii prezenti 2 sau
mai multi secretari care vor verifica lista de prezenta a actionarilor,
indicand capitalul social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor
formalitatilor cerute de lege si de statut pentru tinerea sedintei, si va
desemna secretarul care va intocmi procesul-verbal al adunarii generale a
actionarilor.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretar.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si
listele de prezenta a actionarilor.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul companiei, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 18
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotararilor referitoare la raspunderea administratorilor.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor
sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o
patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarilor generale ale
actionarilor vor fi depuse in termen de 15 zile la oficiul registrului
comertului, pentru a fi mentionate, in extras, in registru si publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Ele nu vor putea fi executate inainte de aducerea la indeplinire a
formalitatilor prevazute mai sus.
Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor in limitele legii
si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la adunarea generala a actionarilor sau care au votat impotriva.
Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile generale
ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, la mutarea
sediului sau la schimbarea formei juridice a companiei au dreptul de a se
retrage din aceasta si de a recupera contravaloarea actiunilor pe care le
poseda, conform prevederilor legale.
CAP. 4
Consiliul de administratie
Art. 19
Organizare
Compania este administrata de un consiliu de administratie compus din 9
membri, dintre care unul este reprezentant al Ministerului Transporturilor si
unul al Ministerului Finantelor, alesi de adunarea generala a actionarilor
pentru o perioada de 4 ani; jumatate din numarul membrilor poate fi inlocuita,
pe motive intemeiate, la 2 ani.
Conducerea executiva a companiei este asigurata de directorul general, care
este si presedintele consiliului de administratie.
Administratorii pot avea calitatea de actionar.
In situatia in care se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie,
adunarea generala a actionarilor va alege un nou administrator in vederea
ocuparii acestui loc. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a
ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea
mandatului predecesorului sau.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala
a actionarilor.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul companiei ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai.
Sedinta este condusa de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre
vicepresedinte.
Secretariatul va fi asigurat de o persoana care va fi numita de
presedintele consiliului de administratie.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin doua treimi
din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea voturilor membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite si comunicate de presedinte cu cel putin 7 zile inainte de data
tinerii sedintei.
Dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de toti membrii consiliului de administratie
si de secretar.
Pe baza procesului-verbal, secretarul consiliului de administratie
redacteaza hotararea acestuia, care este semnata de presedintele sau, in lipsa
acestuia, de vicepresedintele consiliului de administratie si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega prin regulamentul de functionare o
parte dintre atributiile sale comitetului de directie si poate recurge, de
asemenea, la experti pentru studierea anumitor probleme.
Presedintele consiliului de administratie este directorul general, calitate
in care conduce si comitetul de directie.
In relatiile cu tertii, compania este reprezentata de catre directorul
general, pe baza si in limitele imputernicirilor date de consiliul de
administratie, care semneaza actele ce o angajeaza fata de acestia.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea companiei in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera prin lege si prin prezentul statut.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
companiei.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de companie pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau din
abateri de la prevederile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru
greseli in administrarea companiei.
In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii
generale a actionarilor.
Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie reprezentand
contravaloarea nominala a zece actiuni, conform prevederilor legale.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie
persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, nu pot fi fondatori,
precum si cele care, personal, rudele sau afinii lor pana la gradul al doilea
inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati in societati comerciale cu
capital privat cu acelasi profil sau cu care sunt in relatii comerciale
directe.
Nu pot fi directori, fondatori sau administratori ai companiei persoanele
prevazute in Legea nr. 31/1990, republicata.
Administratorii sunt reeligibili potrivit legii.
In perioada in care statul este actionar majoritar, consiliul de
administratie si presedintele acestuia sunt numiti prin ordin al ministrului
transporturilor.
Pentru activitatea depusa membrii consiliului de administratie primesc o
indemnizatie stabilita de adunarea generala a actionarilor.
Art. 20
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul de organizare si functionare a companiei;
b) negociaza si incheie contractul de management cu managerul sau cu echipa
manageriala desemnata castigatoare a concursului de selectie;
c) numeste si revoca directorii executivi ai companiei, atunci cand acestia
nu fac parte din echipa manageriala;
d) aproba nivelul garantiilor si modul de constituire a acestora pentru
directorul general, directorii executivi ai companiei si pentru persoanele care
au calitatea de gestionar;
e) aproba constituirea comitetului de directie si regulamentul de
organizare si functionare, desemneaza membrii acestuia si propune adunarii
generale a actionarilor remuneratia acestora;
f) poate incheia acte juridice prin care sa dobandeasca, sa instraineze, sa
inchirieze, sa schimbe sau sa constituie in garantie bunuri aflate in
patrimoniul companiei, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor, atunci
cand legea impune aceasta conditie;
g) aproba regulamentul delegarilor de competenta pentru directorul general,
directorii executivi si persoanele din conducerea subunitatilor companiei, in
vederea executarii atributiilor acesteia;
h) aproba incheierea oricaror contracte pentru care nu a delegat competenta
directorilor din conducerea executiva a companiei;
i) avizeaza proiectul contractului colectiv de munca;
j) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de cel mult 3
luni de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la gestiunea
administratorilor, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
companiei pentru exercitiul financiar urmator;
k) convoaca adunarea generala extraordinara a actionarilor ori de cate ori
este nevoie;
l) rezolva orice alte probleme cu care a fost insarcinat de adunarea
generala a actionarilor.
CAP. 5
Comitetul de directie
Art. 21
Consiliul de administratie poate delega o parte dintre atributiile sale
unui comitet de directie.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
CAP. 6
Gestiunea companiei
Art. 22
Cenzorii
Compania va avea 3 cenzori si 3 cenzori supleanti.
Cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor; durata mandatului
lor este de 3 ani, ei putand fi realesi.
Cenzorii isi exercita personal mandatul.
Cel putin unul dintre ei trebuie sa fie contabil autorizat sau expert
contabil, in conditiile legii.
Unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor.
Cenzorii sunt obligati sa depuna a treia parte din garantia ceruta pentru
administratori.
Cenzorii trebuie sa fie actionari, cu exceptia cenzorilor contabili.
Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa, stabilita de adunarea
generala a actionarilor care i-a ales.
Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) sa supravegheze gestiunea companiei;
b) sa verifice daca bilantul contabil si contul de profit si pierderi sunt
legal intocmite si in concordanta cu registrele de evidenta contabila;
c) sa verifice daca registrele sunt tinute la zi;
d) sa verifice daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea bilantului.
La incheierea exercitiului financiar cenzorii vor efectua un raport
amanuntit, care va fi prezentat adunarii generale a actionarilor.
Bilantul contabil nu va putea fi aprobat in lipsa raportului cenzorilor.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea companiei sau care
au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, inserand in ordinea de zi propunerile pe care le vor considera
necesare;
c) sa controleze depunerea regulata a garantiei din partea
administratorilor;
d) sa convoace adunarea generala ordinara sau extraordinara a actionarilor,
cand nu a fost convocata de administratori;
e) sa vegheze ca dispozitiile legii, ale contractului de societate sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si de lichidatori.
Cenzorii se intrunesc la sediul companiei si iau decizii in unanimitate.
Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza
adunarii generale a actionarilor.
Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregulile in
administratie si incalcarile dispozitiilor legale si statutare pe care le
constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii
generale a actionarilor.
Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie si ale
adunarii generale a actionarilor fara drept de vot.
Este interzis cenzorilor sa comunice actionarilor, in particular, sau
tertilor date referitoare la operatiunile companiei, constatate cu ocazia
exercitarii mandatului lor.
Cenzorii vor delibera impreuna asupra rapoartelor intocmite. In caz de
neintelegere vor intocmi rapoarte separate, care vor fi prezentate adunarii
generale a actionarilor.
Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
In caz de impiedicare fizica sau legala de exercitare a mandatului
cenzorului, de incetare sau de renuntare la mandat a unui cenzor, acesta va fi
inlocuit de cenzorul supleant cel mai in varsta.
In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, adunarea generala
a actionarilor va proceda la numirea altor cenzori.
CAP. 7
Activitatea companiei
Art. 23
Finantarea activitatii proprii
Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu
atributiile stabilite, compania utilizeaza sursele proprii de finantare,
constituite conform legii, credite bancare, alocatii bugetare si alte surse
financiare.
Art. 24
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii companiei.
Art. 25
Personalul companiei
Directorul general si directorii executivi ai companiei sunt desemnati prin
contractul de management sau numiti de consiliul de administratie.
Angajarea si concedierea personalului, cu exceptia celui din conducere, se
fac de catre directorul general.
Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari sociale,
precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului companiei se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare si prin regulamentul de ordine
interioara.
Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
prin contractul colectiv de munca sau de catre consiliul de administratie
pentru personalul numit de acesta.
Pentru luarea unor decizii complexe directorul general poate atrage in
activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate, urmand ca acestia sa fie recompensati material pe baza de conventie
civila.
Art. 26
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, regimul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 27
Evidenta contabila si bilantul contabil
Compania asigura organizarea si conducerea contabilitatii proprii.
Raspunderea pentru neindeplinirea obligatiilor prevazute la alineatul
precedent revine conducerii executive a companiei.
Organizarea si conducerea contabilitatii se vor efectua in conditiile Legii
contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, si ale celorlalte acte
normative in domeniu.
Compania va intocmi bilant contabil anual, repartizarea profitului
facandu-se conform legii.
Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
Art. 28
Repartizarea profitului
Profitul companiei, ramas dupa plata impozitului pe profit, va fi
repartizat conform hotararii adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor
legale in vigoare.
Compania isi constituie fond de rezerva si alte fonduri in conditiile
legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre companie in
conditiile legii, dupa aprobarea bilantului de catre adunarea generala a
actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul de capital social si in limita capitalului social subscris.
Art. 29
Registrele companiei
Compania tine, prin grija administratorilor, registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Asocierea
Art. 30
Compania poate incheia contracte de asociere cu alte persoane juridice sau
fizice, cu sau fara constituirea de noi persoane juridice.
Art. 31
Modificarea formei juridice
Compania va putea fi transformata in alta forma de societate comerciala
prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a companiei se va putea face numai cu aprobarea Ministerului
Transporturilor, prin imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele
capitalului de stat.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 32
Dizolvarea companiei
Urmatoarele situatii conduc la dizolvarea companiei:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al companiei;
b) declararea nulitatii companiei;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive
temeinice, precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica
functionarea companiei;
e) deschiderea procedurii lichidarii judiciare, in cazul declararii
falimentului;
f) in cazul si in conditiile prevazute la art. 110 din Legea nr. 31/1990,
republicata;
g) cand capitalul social se reduce sub minimul legal;
h) cand numarul actionarilor scade sub minimul legal;
i) alte cauze prevazute de lege sau de statut.
Dizolvarea companiei trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 33
Lichidarea companiei
Dizolvarea companiei are ca efect deschiderea proceduri de lichidare.
Lichidarea companiei si repartizarea patrimoniului acesteia se fac in
conditiile legii si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 34
Litigiile
Litigiile de orice fel aparute intre companie si persoane fizice sau
juridice, romane sau straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti de
drept comun din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre companie si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 35
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale cu capital de stat, ale Legii nr.
31/1990, republicata, precum si ale Codului comercial.