HOTARARE Nr. 384 din 2 aprilie 2003
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 520/1998 privind
infiintarea Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 254 din 12 aprilie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. III din Legea nr. 528/2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea
porturilor si serviciilor in porturi,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 520/1998 privind infiintarea Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 333 din 4 septembrie 1998, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu se organizeaza si functioneaza in conformitate
cu legislatia in vigoare si cu statutul prevazut in anexa nr. 1 la prezenta
hotarare si indeplineste functia de autoritate portuara in porturile si
punctele de lucru Cernavoda, Calarasi, Oltenita, Giurgiu, Corabia, Bechet,
Calafat, Drobeta-Turnu Severin, Orsova, Moldova Veche, Chiciu, Ostrov, Rast,
Cetate, Gruia, Tisovita, Dubova, Svinita, Drencova, Bazias aflate in zona de
activitate a companiei si ale caror limite sunt prevazute in anexa nr. 2 la
prezenta hotarare."
2. Alineatul (3) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Actiunile Companiei Nationale <<Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu sunt detinute initial in totalitate de
catre statul roman care isi exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Compania poate fi privatizata
in conditiile legii, statul pastrand pachetul de actiuni care ii va asigura o
pozitie majoritara."
3. Alineatul (2) al articolului 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cadrul activitatilor de interes public national pe care le
desfasoara, Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu va centraliza de la toti agentii economici care
desfasoara activitati de transport naval in porturi si pe caile navigabile din
zona sa de activitate datele referitoare la volumul de marfa operat, portul de
incarcare/descarcare a marfurilor, numarul de nave operate si normele de
operare din zona sa de activitate, necesare Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, si va asigura publicarea anuala a acestora."
4. Alineatul (3) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Agentii economici care desfasoara activitati de transport naval
in porturi si pe caile navigabile din zona de activitate a companiei sunt
obligati sa puna la dispozitie Companiei Nationale <<Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu aceste date."
5. Alineatul (1) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Infrastructura de transport naval din zona de activitate a Companiei
Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A.
Giurgiu este proprietate publica a statului si se concesioneaza acesteia,
conform prevederilor legale in vigoare."
6. Dupa alineatul (1) al articolului 5 se introduc doua alineate noi, (1^1)
- (1^6), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
stabileste infrastructura de transport naval din zona de activitate a Companiei
Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A.
Giurgiu, care se concesioneaza acesteia pe baza unui contract de concesiune
incheiat in conditiile legii.
(1^2) In cazul infrastructurii de transport naval din zona de activitate a
Companiei Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> -
S.A. Giurgiu concesionate altor persoane juridice, Compania Nationala
<<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu poate
fi desemnata de concedent ca reprezentant al sau in raporturile cu
concesionarii.
(1^3) Reprezentarea concedentului de catre Compania Nationala
<<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu in
raporturile cu concesionarii se face pe baza de contract.
(1^4) In calitatea sa de reprezentant al concedentului in raporturile cu
concesionarii, Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu are urmatoarele obligatii:
a) verifica respectarea de catre concesionari a prevederilor contractului
de concesiune, cum ar fi: modul de derulare a lucrarilor de investitii
prevazute in contractul de concesiune si calitatea acestor lucrari,
intretinerea si repararea de catre concesionari a bunurilor concesionate;
b) avizeaza documentele de plata a redeventei.
(1^5) Pentru efectuarea activitatilor prevazute la alin. (1^4) Compania
Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A.
Giurgiu are dreptul la plata unei sume in cuantum de 25% din redeventa
incasata.
(1^6) Modul de plata se stabileste prin contractul de reprezentare incheiat
intre concedent si Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu va asigura utilizarea de catre terti, in mod
liber si nediscriminatoriu, a infrastructurii de transport naval ce i-a fost
concesionata de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu va exploata infrastructura portuara
concesionata conform art. 5, pe baza unor contracte de asociere, inchiriere.
Sumele rezultate din exploatarea bunurilor concesionate companiei se constituie
ca venituri proprii ale acesteia.
(3) Pentru punerea la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de
transport naval si pentru serviciile prestate in conformitate cu obiectul de
activitate, Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu percepe tarife stabilite in conformitate cu
legislatia in vigoare.
(4) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu are obligatia sa faca publice tarifele
prevazute la alin. (3), precum si facilitatile care se acorda privind plata
acestor tarife.
(5) Facilitatile prevazute la alin. (4) se acorda in mod
nediscriminatoriu."
8. Dupa articolul 6 se introduc doua articole noi, 6^1 si 6^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 6^1
(1) Serviciile de siguranta pentru care Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a instituit obligativitatea prestarii acestora,
conform prevederilor legale, sunt servicii publice de interes national, care
pot fi concesionate de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in conditiile legii, persoanelor juridice romane care indeplinesc
conditiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei poate
desemna Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu ca reprezentant al sau in raporturile cu
concesionarii serviciilor de siguranta din zona de activitate a acesteia.
(3) Reprezentarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei de catre Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu in raporturile cu concesionarii serviciilor de
siguranta se face pe baza de contract.
(4) In calitate de reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, Compania Nationala <<Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu are urmatoarele obligatii:
a) urmareste respectarea de catre concesionari a prevederilor din
contractul de concesiune;
b) urmareste efectuarea serviciilor de siguranta in conditii de
continuitate si securitate;
c) avizeaza documentele de plata a redeventei;
d) urmareste respectarea tarifelor stabilite prin contract si modul de
aplicare a acestora.
(5) Pentru efectuarea, in numele Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei a activitatilor prevazute la alin. (4), Compania
Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A.
Giurgiu are dreptul la plata unei sume in cuantum de 25% din redeventa
incasata.
(6) In cazul in care intr-un port situat in zona de activitate a Companiei
Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A.
Giurgiu nu exista persoane juridice autorizate sa efectueze serviciile de
siguranta prevazute la alin. (1) sau in situatia imposibilitatii derularii
contractelor de concesiune incheiate, furnizarea acestor servicii va fi
asigurata de catre Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu.
(7) In situatiile prevazute la alin. (6) Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei concesioneaza temporar Companiei Nationale
<<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu, prin
incredintare directa, serviciile publice respective.
(8) In zona sa de activitate furnizarea serviciilor de siguranta, altele
decat serviciile publice de interes national prevazute la alin. (1), se asigura
de catre Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>>
- S.A. Giurgiu.
Art. 6^2
(1) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu are obligatia de a tine evidenta muncitorilor
portuari care participa la operatiile de incarcare/descarcare a marfurilor
si/sau a containerelor in si din nave, de manipulare in si din magaziile
portuare sau in si/sau din alte mijloace de transport, de depozitare, stivuire,
amarare, sortare, paletizare, pachetizare, containerizare, slinguire, insacuire
a marfurilor, precum si la operatiunile de curatare a hambarelor si a
magaziilor navelor si altele asemenea.
(2) Compania Nationala <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu elibereaza carnetele de lucru in port pentru
fiecare muncitor portuar, pe baza carora ii inregistreaza si ii percepe pentru
efectuarea acestei activitati tarife stabilite conform prevederilor legale.
(3) Preschimbarea carnetelor eliberate de capitaniile de port se va face
fara perceperea de tarife."
9. Alineatul (4) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Bunurile proprietate publica a statului, rezultate in urma
finalizarii obiectivelor de investitii aprobate de Guvern pana la data
infiintarii Companiei Nationale <<Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale>> - S.A. Giurgiu, precum si alte bunuri de natura proprietatii
publice nou-create ori rezultate in urma dezvoltarii sau/si modernizarii celor
existente se concesioneaza Companiei Nationale <<Administratia Porturilor
Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu, in conformitate cu prevederile legale
in vigoare.
10. Dupa alineatul (6) al articolului 7 se introduc doua alineate noi, (7)
si (8), cu urmatorul cuprins:
"(7) Prin delegare de competenta Compania Nationala
<<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu poate
duce la indeplinire si unele obligatii ce revin statului din acordurile si
conventiile internationale la care Romania este parte.
(8) Pentru desfasurarea activitatilor avand ca scop aducerea la indeplinire
a obligatiilor prevazute la alin. (7), Compania Nationala <<Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale>> - Giurgiu primeste fonduri de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei."
Art. 2
Statutul Companiei Nationale "Administratia Porturilor Dunarii
Fluviale" - S.A. Giurgiu, prevazut in anexa care devine anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 520/1998, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Scopul companiei
(1) Compania indeplineste functia de autoritate portuara in cadrul zonei
sale de activitate, in limitele terenurilor portuare, limitele radelor portuare
si pentru infrastructura de transport naval, stabilite de Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, in conditiile legii.
(2) In calitate de autoritate portuara, compania aplica politicile portuare
si programele de dezvoltare a infrastructurilor portuare si a cailor
navigabile, elaborate de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, asigura functionalitatea porturilor si a infrastructurii de
transport naval, administrarea acestora si urmarirea si/sau furnizarea
serviciilor de siguranta in baza contractelor de concesiune si/sau reprezentare
incheiate cu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
desfasurarea activitatilor auxiliare activitatilor de transport naval si a
celorlalte activitati prevazute in obiectul de activitate, potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
(3) Asigura aducerea la indeplinire, in zona sa de activitate, a
obligatiilor care revin statului din acordurile si conventiile internationale
la care Romania este parte."
2. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Obiectul de activitate
Obiectul de activitate al companiei este:
1. Desfasurarea activitatilor auxiliare activitatilor de transport naval,
care cuprind:
a) asigurarea repararii, intretinerii si mentinerii caracteristicilor
tehnice minime ale infrastructurii de transport naval care i-a fost concesionata;
b) punerea la dispozitie utilizatorilor a infrastructurii de transport
naval prevazute la lit. a), in mod nediscriminatoriu, in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare;
c) semnalizarea terestra si plutitoare pentru navigatie;
d) dragajul de intretinere pentru asigurarea adancimilor in porturi si pe
cai navigabile;
e) asistenta navelor la operarea marfurilor periculoase;
f) preluarea reziduurilor si a apelor uzate de la nave;
g) preluarea gunoiului si a resturilor menajere de la nave;
h) servicii pentru nave de agrement si turism;
i) refurnizarea de apa, energie electrica si termica;
j) salvarea si ranfluarea navelor.
2. Desfasurarea activitatilor conexe activitatilor de transport naval, care
cuprind serviciile de siguranta, in conditiile legii.
3. Desfasurarea activitatilor de control, care cuprind:
a) stabilirea ordinii de intrare a navelor in port, alocarea danelor in
care navele urmeaza sa opereze si eliberarea permisului de acostare la aceste
dane pe baza acceptului de intrare in port eliberat de capitaniile de port;
b) urmarirea traficului de marfuri in port, centralizarea datelor privind
volumul de marfa operat, portul de incarcare/descarcare a marfurilor, numarul
de nave operate si normele de operare, precum si publicarea anuala a acestor
date;
c) supravegherea agentilor economici care transporta sau opereaza marfuri
periculoase in apele nationale navigabile sau in porturile aflate in zona sa de
activitate;
d) tinerea evidentei muncitorilor portuari si eliberarea carnetelor de
lucru in port.
4. asigurarea utilizarii de catre terti a infrastructurii de transport
naval prin contracte de inchiriere sau asociere;
5. asigurarea serviciilor de telecomunicatii radiofonice, telex si transmisiuni
de date;
6. eliberarea avizelor in vederea autorizarii agentilor economici care
desfasoara activitati de transport naval in perimetrul porturilor;
7. aprobarea desfasurarii de activitati in porturile si punctele de lucru
aflate in administrarea companiei, altele decat cele supuse autorizarii,
eliberand permise de lucru;
8. avizarea studiilor si proiectelor privind dezvoltarea infrastructurii de
transport naval;
9. elaborarea tarifelor pentru toate facilitatile si serviciile cuprinse in
obiectul de activitate;
10. prestarea de servicii cu masini, utilaje, nave si instalatii proprii;
11. punerea la dispozitie agentilor economici, pe baza de contract, a
constructiilor hidrotehnice pentru acostarea navelor;
12. elaborarea programelor anuale si de perspectiva pentru lucrari de
intretinere, reparare si modernizare a bunurilor proprietate publica a statului
si a bunurilor proprietate a companiei;
13. urmarirea aplicarii normelor tehnice pentru constructia, modernizarea
si exploatarea infrastructurii si suprastructurii portuare;
14. avizarea proiectelor de constructii si instalatii in apropierea zonelor
portuare, care ar putea afecta activitatea porturilor;
15. intocmirea sau avizarea documentatiilor privind realizarea de noi
infrastructuri portuare;
16. contractarea de credite la banci sau la alte institutii financiare
pentru realizarea de constructii portuare;
17. incheierea de contracte de vanzare-cumparare cu agenti economici romani
si straini pentru echipamente, instalatii, materiale, piese de schimb,
combustibil etc., in vederea desfasurarii activitatii proprii;
18. promovarea porturilor maritime si fluviale pe plan intern si
international, prin actiuni publicitare, studii de piata, editare si tiparire
de materiale informative si inregistrari pe suporturi informatice;
19. participarea la targuri, expozitii si la alte manifestari interne si
internationale cu specific portuar;
20. derularea de activitati directe de comert exterior;
21. participarea in asociere cu agenti economici, organizatii economice,
patronale si profesionale, din tara si din strainatate, la activitati specifice
obiectului de activitate al companiei;
22. realizarea informatizarii porturilor maritime si fluviale si a legaturilor
cu alte sisteme informatice, nationale sau internationale, si asigurarea
serviciilor informatice legate de activitatea portuara;
23. coordonarea traficului portuar in perioade aglomerate sau ca urmare a
unor comenzi guvernamentale si, in aceste situatii, stabilirea cu operatorii
portuari a programelor de incarcare-descarcare a marfurilor in/din nave si
prioritatile la intrarea navelor la danele de operare;
24. elaborarea, supunerea spre aprobare Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei si urmarirea respectarii regulamentului de
exploatare portuara;
25. reprezentarea concedentului in raporturile cu concesionarii
infrastructurii de transport naval si ai serviciilor de siguranta de interes
national, in conditiile legii;
26. desfasurarea activitatilor de transport de marfuri si de persoane cu
nave;
27. prin delegare de competenta asigura aducerea la indeplinire in zona sa
de activitate a obligatiilor ce revin statului roman din acordurile si
conventiile la care Romania este parte;
28. orice alte operatiuni in legatura cu realizarea obiectului sau de
activitate.
3. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Domeniul public
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei stabileste
elementele de infrastructura de transport naval ce se concesioneaza companiei
pe baza de contract de concesiune incheiat in conditiile legii.
(2) Contractul de concesiune se incheie pe o perioada de pana la 49 de
ani."
4. Litera b) a alineatului 1 al articolului 20 se abroga.
5. Litera c) a alineatului 1 al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"c) numeste si revoca directorii executivi ai companiei si le
stabileste drepturile salariale;"
6. Alineatul 1 al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Personalul companiei
(1) Directorul general se numeste prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei."
Art. 3
Limitele porturilor aflate in zona de jurisdictie a Companiei Nationale
<<Administratia Porturilor Dunarii Fluviale>> - S.A. Giurgiu sunt
prevazute in anexa la prezenta hotarare, care devine anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 520/1998.
Art. 4
Contractele de concesiune incheiate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari isi pastreaza valabilitatea, in conditiile legii.
Art. 5
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari orice alte dispozitii
contrare se abroga.
Art. 6
Hotararea Guvernului nr. 520/1998 privind infiintarea Companiei Nationale
"Administratia Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 333 din 4 septembrie 1998, cu
modificarile aduse prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
(Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 520/1998)
LIMITELE PORTURILOR SI PUNCTELOR DE LUCRU
aflate in zona de activitate a Companiei Nationale "Administratia
Porturilor Dunarii Fluviale" - S.A. Giurgiu km 294 - km 374 pe Dunare -
ambele maluri si km 377 - km 1.073 pe Dunare - mal stang, km 91 - km 99 Bratul
Borcea mal stang
________________________________________________________________________________
Nr. Localitatea Rada portuara Lungimea Suprafata incintei
crt. cheurilor portuare
pereate si
verticale
________________________________________________________________________________
1. Cernavoda km 294+500 - km 300+000 - 1.469 m 13,20 ha
mal drept
2. Ostrov km 365+000 - km 366+500 - 256 m 2,80 ha
mal drept
3. Complex km 91+000 - km 99+000 - 828 m Calarasi
Portuar Bratul Borcea mal stang Comercial 8,155
ha;
Calarasi Calarasi
(Bratul Industrial 6,25 ha
Borcea)
4. Calarasi km 370+000 - km 377+000 - -
(Dunare) pe Dunare - mal drept;
5. Calarasi - km 374+000 pe Dunare 57 m 0,58 ha
Chiciu
6. Oltenita km 428+000 - km 431+000 900 m 8,80 ha
7. Giurgiu km 489+000 - km 497+000 1.742 m 39,40 ha
8. Corabia km 627+000 - km 633+000 1.490 m 22,70 ha
9. Bechet km 678+000 - km 681+000 713 m 7,65 ha
10. Rast km 737+500 - km 738+500 159 m 0,30 ha
11. Calafat km 793+000 - km 796 700 m 5,48 ha
12. Cetate km 810+000 - km 813+000 1.000 m 10,50 ha
13. Gruia km 850+000 - km 852+000 135 m 1,00 ha
14. Drobeta-Turnu km 927+000 - km 933+150 1.920 m 14,11 ha
Severin
15. Orsova km 953+000 - km 957+000 1.060 m 5,04 ha
16. Dubova km 960+000 - km 970+000 50 m 0,05 ha
17. Tisovita km 981+600 - km 984+000 169 m 0,43 ha
18. Svinita km 994+000 - km 996+000 170 m 0,66 ha
19. Drencova km 1.015+000 - km 1.017+000 270 m 5,04 ha
20. Moldova Veche km 1.047+000 - km 1.050+500 720 m 3,22 ha
21. Bazias km 1.071+000 - km 1.073+000 880 m 1,94 ha
mal natural
________________________________________________________________________________