HOTARARE Nr. 547 din 9 iunie 2005
pentru aprobarea Strategiei nationale de protectie civila
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 600 din 12 iulie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 22
lit. a) din Legea nr. 481/2004 privind protectia civila,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de protectie civila, prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Finantarea actiunilor cuprinse in strategia prevazuta la art. 1 se face in
limita fondurilor aprobate anual prin legea bugetului de stat.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul apararii nationale,
Teodor Atanasiu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRATEGIA NATIONALA DE PROTECTIE CIVILA
INTRODUCERE
Strategia nationala de protectie civila este documentul de baza al
sistemului constituit in Romania, conform legii, care cuprinde obiectivele si
optiunile fundamentale privind indeplinirea, prin mijloace si pe cai de actiune
specifice fortelor de protectie, a politicii de securitate nationala a statului
roman in domeniul prevenirii si protectiei populatiei, bunurilor materiale,
valorilor de patrimoniu si factorilor de mediu in caz de dezastre si/sau razboi
precum si pregatire si ducerea actiunilor de interventie pentru inlaturarea
efectelor acestora.
Ea stabileste locul si rolul Protectiei Civile din Romania in cadrul
eforturilor de realizare a obiectivelor prevazute in Strategia de securitate
nationala si strategia de ordine publica precum si a obiectivelor Uniunii
Europene privind cooperarea in domeniu.
Strategia protectiei civile constituie documentul fundamental care
orienteaza sistemul national al protectiei civile din Romania pentru
indeplinirea misiunilor stabilite prin lege.
In Romania, protectia civila, in calitatea sa de componenta a structurilor
de protectie, reprezinta una din formele de asigurare a securitatii nationale.
Potrivit legii, protectia civila este componenta a sistemului securitatii
nationale si reprezinta un ansamblu integrat de activitati specifice, masuri si
sarcini organizatorice, tehnice, operative, cu caracter umanitar si de
informare publica, planificate, organizate si realizate potrivit prezentei
legi, in scopul prevenirii si reducerii riscurilor de producere a dezastrelor,
protejarii populatiei, bunurilor si mediului impotriva efectelor negative ale
situatiilor de urgenta, conflictelor armate si inlaturarii operative a
urmarilor acestora si asigurarii conditiilor necesare supravietuirii
persoanelor afectate. Activitatea de protectie civila este de interes national,
are caracter permanent si se bazeaza pe indeplinirea obligatiilor ce revin,
potrivit legii, autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
celorlalte persoane juridice de drept public si privat romane precum si
persoanelor fizice.
Misiunea principala a protectiei civile din Romania este de a asigura
cetatenilor sai, bunurilor materiale individuale si colective ale acestora,
valorilor de patrimoniu si factorilor de mediu siguranta si protectie impotriva
efectelor dezastrelor naturale si/sau actiunilor militare pe timp de pace,
criza si razboi, prin respectarea stricta a drepturilor omului, intr-un stat
national, suveran, independent, unitar si indivizibil, angajat activ in
procesul de integrare europeana si euro-atlantica, in conditiile unui regim
politic bazat pe democratie constitutionala, sub strict control democratic
civil asupra sistemului protectiei civile. Pentru indeplinirea acestor misiuni,
sistemul national al protectiei civile este si va fi un serviciu public
comunitar.
In aceste conditii, sistemul national al protectiei civile din Romania
trebuie sa fie pregatit, inca din timp de pace si normalitate, sa-si ridice
capacitatea de interventie in situatii de urgenta ori criza si sa actioneze in
situatii de conflict militar cu capacitatea completa pentru asigurarea
prevenirii si protectiei populatiei, bunurilor materiale, animalelor, valorilor
de patrimoniu si factorilor de mediu, precum si sa fie in masura sa participe,
cu toate resursele umane, tehnice, materiale si financiare de care dispune,
pentru inlaturarea efectelor dezastrelor si/sau a conflictelor militare.
Aceste masuri sunt obligatorii, la nivel national, pentru toate structurile
administrativ teritoriale stabilite prin lege, dar si la nivelul institutiilor
publice si al agentilor economici, indiferent de forma de proprietate.
Strategia protectiei civile a fost elaborata pe urmatoarele considerente:
- Romania, membra NATO nu are inamici declarati, se bucura de relatii
pasnice cu vecinii, iar probabilitatea aparitiei, pe termen scurt si mediu, a
unei amenintari militare majore la adresa securitatii sale este minima, dar
prin dispunerea sa geografica, formele de relief, caracterul
temperat-continental al climei, densitatea elementelor de infrastructura, a
gradului mediu de dezvoltare economica, prin densitatea populatiei, gradul si
nivelul de instruire a populatiei in vederea cunoasterii modului de comportare
si acordare a ajutorului sau a primului ajutor in situatii de dezastre, prin
teritoriul sau si populatia dispusa in acest areal, ramane vulnerabila la
formele de manifestare violenta a tuturor tipurilor de dezastre si conflicte
militare, iar necesitatea unei capacitati de raspuns credibile si permanente se
impune.
- Strategia este in mod evident preventiva si participativa.
Esenta strategiei cuprinde patru concepte strategice:
- CAPACITATE DE RASPUNS CREDIBILA - presupune o permanenta capacitate de
reactie eficienta si adecvata la riscurile existente si probabile la adresa
securitatii individuale si colective a populatiei civile. Pe baza evaluarilor
si prognozelor realiste asupra riscurilor existente structurile de protectie civila
trebuie sa aiba permanent capacitatea de interventie corespunzatoare gradului
de pericol la care este supusa populatia.
- RESTRUCTURAREA SI MODERNIZAREA - consta in realizarea unor structuri
adecvate riscurilor la care este supusa Romania, dar si celor specifice
structurilor teritorial-administrative, institutiilor publice sau agentilor
economici, dimensionate si inzestrate la posibilitatile de sustinere financiara
de care dispun administratiile publice centrale si locale. In componenta
structurilor de protectie civila (profesioniste si voluntare), trebuie incluse
toate serviciile care concura la indeplinirea misiunilor protectiei civile. Va
fi gandit si operationalizat un sistem al protectiei civile pe baza de
voluntariat.
Concomitent, se va actiona pentru revederea structurilor ce urmeaza a fi
constituite prin completare si/sau mobilizare, in vederea redimensionarii
acestora, precum si pentru reducerea timpului de operationalizare si cresterea
mobilitatii de interventie.
Inzestrarea acestor structuri cu tehnica si aparatura moderna se va realiza
progresiv, in functie de repartitia alocatiilor bugetare nationale si locale,
pana cel mai tarziu in 2008 - 2012.
- PARTENERIATUL OPERATIONAL INTENSIFICAT - cu structuri similare din tari
membre si partenere NATO si UE se bazeaza pe parteneriatele speciale,
bilaterale si multilaterale, ca si pe dezvoltarea altora, care servesc la
cresterea gradului de siguranta si protectie al populatiei civile, atat pe timp
de pace, cat si pe timp de criza sau razboi.
- INTEGRAREA GRADUALA - are in vedere accelerarea procesului de aderare la
structurile europene, concomitent cu interoperabilizarea treptata a
structurilor militare si civile de protectie civila cu cele similare ale
celorlalte state membre NATO, fapt ce va permite Romaniei sa-si ocupe locul
dorit si meritat in cadrul comunitatii internationale. Protectia Civila din
Romania trebuie sa pregateasca si sa demareze demersurile necesare acceptarii
sale, cu responsabilitati si drepturi depline, in randul membrilor Organizatiei
Internationale a Protectiei Civile. Un mediu de securitate colectiva reprezinta
cel mai bun mijloc de a ne proteja interesele nationale in secolul XXI.
MEDIUL DE SECURITATE
Amenintarea cu o confruntare militara majora in Europa s-a diminuat in mod
semnificativ. Odata cu colapsul regimurilor comuniste, Romania se confrunta cu
o perioada de tranzitie, care prezinta atat aspecte favorabile, cat si
provocari.
Paralel cu progresele cooperarii si integrarii, au loc procese perturbatoare
la adresa securitatii, cum ar fi fragmentarea, marginalizarea sau izolarea unor
actori internationali. In lipsa dialogului, conflictele tind sa dobandeasca un
caracter international, antrenand utilizarea fortei militare si creand pericole
la adresa securitatii statelor, cu consecinte in plan regional si global. Toate
statele participante la edificarea securitatii europene s-au angajat sa adopte
masuri pentru intarirea cooperarii, cresterea stabilitatii si reducerea
posibilitatii izbucnirii unui conflict armat.
Mediul de securitate ofera, pe termen scurt, ocazia favorabila de afirmare
a Romaniei imediat dupa integrarea in Alianta Nord-Atlantica.
Exista o instabilitate regionala care poate determina accentuarea
riscurilor pe termen mediu si lung. Spiritul de deschidere, de alianta si
cooperare in Europa contribuie la intarirea tendintei de stabilitate. Sistemul
national al protectiei civile din Romania joaca un rol activ in dezvoltarea
cooperarii cu structurile similare ale altor state, pentru a sustine intarirea
increderii si stabilitatii. Actualul mediu de securitate permite realizarea
reformei protectiei civile in cadrul unor limite de risc acceptabile.
Intr-un mediu de securitate contradictoriu, complex, dinamic si incert,
conditiile economico-financiare existente in Romania si in alte state din
regiune reprezinta o sursa potentiala de instabilitate. Aceasta ar putea
intarzia efectele pozitive ale evolutiei in plan regional si ar accentua
tendintele negative.
Printre sursele potentiale de instabilitate cu care s-ar putea confrunta
Romania in perioada imediat urmatoare pot fi enumerate: confruntarile
interetnice, interconfesionale si sociale; terorismul de stat; comertul ilicit
cu arme, explozibil, cu droguri si cu carne vie; afluxul de refugiati;
sabotajele; exploatarea abuziva a unor resurse (paduri, resurse minerale etc.);
insuficienta amenajarilor si ameliorarilor etc.
In acest context, Protectia Civila din Romania trebuie sa fie pregatita sa
raspunda provocarilor inceputului secolului al XXI-lea, care se manifesta cu
precadere in spatiul de interes al strategiei de securitate nationale a
Romaniei. Acest spatiu este variabil in functie de evolutia mediului de
securitate, interesele nationale si este determinat atat de existenta surselor
active sau potentiale de generare a unor crize, a caror rezolvare obliga la
promovarea obiectivelor sistemului national de protectie civila. Romania este
situata la interferenta a patru evolutii strategice dezvoltate in spatiile:
central-european - viitor pol de prosperitate regionala; sud-est european -
generator de instabilitate; al Comunitatii Statelor Independente - aflat in
criza de identitate si cel al Marii Negre - care constituie atat zona de
importanta strategica pentru flancul sudic al NATO, cat si spatiu de tranzit
pentru sursele energetice din Asia Centrala.
RISCURILE LA CARE SUNT SUPUSE TERITORIUL SI POPULATIA ROMANIEI
In prezent, riscul confruntarii militare ramane redus. Totusi exista
riscuri non-militare si militare dificil de prevazut si apreciat si care ar
putea evolua in amenintari. Din punct de vedere al protectiei civile, o anumita
parte a riscurilor non-militare pot fi clasificate in riscuri naturale si
tehnologice care, la randul lor, pot fi transnationale, zonale, judetene si
locale.
Riscurile naturale cuprind totalitatea fenomenelor naturale periculoase in
cadrul carora parametrii de stare se pot manifesta in limite variabile de
instabilitate de la normal catre pericol, datorate pamantului (cutremure,
alunecari de teren, avalanse), apei (inundatii, ninsori abundente), aerului
(furtuni, uragane, taifunuri), variatiilor de temperatura (inghet, seceta,
canicula), alte evenimente neprevazute (epidemii, epizootii).
Riscurile tehnologice cuprind totalitatea evenimentelor datorate actiunii
umane, involuntare sau intentionate, care confera elementelor infrastructurii
probabilitatea de a functiona in limite cuprinse intre normal si periculos pana
la dezastre cu efecte distructive asupra sigurantei cetatenilor, bunurilor
materiale, valorilor de patrimoniu.
Din punct de vedere al ariei de manifestare riscurile pot fi clasificate
astfel:
Riscurile naturale si tehnologice transnationale sunt acele riscuri care,
datorita evolutiei lor, ameninta teritoriul a doua sau mai multe state.
Riscurile naturale si tehnologice zonale sunt acele riscuri care, datorita
evolutiei lor, ameninta teritoriul a doua sau mai multe judete.
Riscurile naturale si tehnologice judetene sunt acele riscuri care,
datorita evolutiei lor, ameninta teritoriul unui singur judet (doua sau mai
multe localitati).
Riscurile naturale si tehnologice locale sunt acele riscuri care, ca urmare
a evolutiei lor, ameninta teritoriul unei singure localitati).
Consecintele riscurilor militare la adresa securitatii individuale si
colective a cetatenilor Romaniei cumulate cu cele non-militare pot afecta grav
capacitatea de raspuns la formele evolutive de manifestare a acestora prin
diminuarea resurselor umane, tehnice, materiale si financiare, scaderea brusca
a nivelului de trai si a increderii cetatenilor in institutiile statului cu rol
decizional in domeniul securitatii nationale.
Pentru diminuarea efectelor riscurilor sunt necesare masuri ferme si
oportune. Amanarea lor va accentua numarul si formele de manifestare ale
riscurilor si va mari costul actiunilor viitoare. Pentru a raspunde adecvat la
intreaga gama de riscuri trebuie sa dispunem la timp de fortele si mijloacele
necesare, cu un inalt nivel al capacitatii actionale.
Pentru indeplinirea misiunilor sale specifice, pe baza deciziei
autoritatilor nationale de comanda, structurile de protectie civila vor coopera
cu celelalte elemente ale sistemului de aparare, ordine publica si siguranta
nationala specializate in combaterea categoriilor de riscuri specifice
teritoriului national.
INTERESELE NATIONALE SI OBIECTIVUL FUNDAMENTAL AL PROTECTIEI CIVILE
Din punct de vedere al protectiei civile, asigurarea intereselor nationale
se realizeaza prin aplicarea normelor juridice, masurilor si actiunilor
specifice menite sa previna, sa asigure protectia populatiei, bunurilor
materiale, valorilor de patrimoniu si a factorilor de mediu, sa contracareze
efectele actiunilor militare, pe cele ale dezastrelor naturale si tehnologice,
sa initieze si sa desfasoare urgent masuri pentru inlaturarea efectelor
acestora.
Sub aspectul complexului masurilor urgente pe care protectia civila trebuie
sa le desfasoare in acest context, cea de-a patra Conventie de la Geneva din
12.08.1949 si Protocoalele aditionale I si II din 1977, adoptate de Romania
prin Decretul nr. 224 din 11.05.1990, stabilesc ca prin expresia
"protectie civila" se intelege indeplinirea tuturor sarcinilor
umanitare destinate sa protejeze populatia civila impotriva pericolelor,
ostilitatilor sau dezastrelor, asigurand conditiile necesare supravietuirii.
Aceste sarcini sunt: serviciul de alerta, evacuarea, organizarea de adaposturi,
aplicarea masurilor de camuflaj, salvarea, primul ajutor si asistenta
religioasa, decontaminarea, adapostirea, aprovizionarea de urgenta, ordinea in
zona sinistratilor, serviciile funerare de urgenta, prevenirea si stingerea
incendiilor si altele.
Indeplinirea acestor sarcini are la baza principii si norme adoptate si
recunoscute pe plan mondial, astfel:
SOLIDARITATEA: Protectia Civila este o miscare universala al carei obiectiv
este protectia populatiei, a proprietatilor si mediului acestora, in fata
dezastrelor naturale sau provocate de accidente si ajutorarea acestora in
spiritul umanitatii, impartialitatii si solidaritatii.
SERVICIUL PUBLIC: Protectia Civila este un serviciu stabilit de catre un
stat, pe baza legislatiei fiecarei tari, in spiritul Dreptului International
Umanitar. Sarcinile sale principale sunt prevenirea, pregatirea, planificarea
si interventia in contextul dezastrelor naturale sau provocate de accidente
si/sau actiuni militare.
COORDONAREA: Protectia Civila are functia de coordonator al intregii
protectii, asistentei si operatiunilor desfasurate pentru indeplinirea scopului
fundamental.
EMBLEMA UNIFICATOARE: Emblema distinctiva internationala a Protectiei
Civile este un triunghi echilateral albastru pe fond portocaliu. Persoanele
care au acest insemn au datoria sa protejeze si sa asiste in orice imprejurare
victimele dezastrelor sau conflictelor armate si sa promoveze in randul
populatiei o cultura a prevenirii in fata dezastrelor. Personalul protectiei
civile, echipamentul si instalatiile acestuia, precum si proprietatea sub
controlul acestora trebuie respectate.
Obiectivul fundamental al protectiei civile in Romania il constituie
realizarea capacitatii nationale de raspuns, necesara si adecvata pentru
asigurarea prevenirii populatiei in cazul producerii atacurilor executate de un
eventual agresor terestru, aerian sau maritim, precum si in cazul iminentei
producerii unor dezastre naturale sau tehnologice, sa asigure protectie
populatiei in caz de dezastre si/sau conflict armat, sa participe la
planificarea, pregatirea, organizarea, si conducerea eficienta a actiunilor de interventie
pentru inlaturarea efectelor acestora.
OBIECTIVELE PROTECTIEI CIVILE NATIONALE
In vederea indeplinirii acestui deziderat fundamental, strategia protectiei
civile in Romania defineste urmatoarele obiective:
- identificarea, monitorizarea si gestionarea tipurilor de riscuri
generatoare de dezastre naturale si tehnologice existente pe teritoriul
Romaniei sau pe teritoriul statelor vecine, care ar putea afecta teritoriul
national;
- informarea si pregatirea preventiva a populatiei cu privire la pericolele
la care este expusa, masurile de autoprotectie ce trebuie indeplinite,
mijloacele de protectie puse la dispozitie, obligatiile ce ii revin si modul de
actiune pe timpul situatiei de urgenta;
- organizarea si asigurarea starii de operativitate si capacitatii de
interventie optime a serviciilor pentru situatii de urgenta si a celorlalte
organisme specializate cu atributii in domeniu;
- instiintarea oportuna a autoritatilor administratiei publice centrale si
locale despre evolutia spre dezastru a factorilor de risc natural sau
tehnologic, cat si in cazul aparitiei pericolului iminent al actiunilor
militare si alarmarea populatiei in cazul producerii acestora precum si
alarmarea populatiei in situatiile de urgenta;
- protectia populatiei, bunurilor materiale, valorilor culturale si
arhivistice precum si a mediului impotriva efectelor dezastrelor si ale
conflictelor armate;
- realizarea preventiva a masurilor de protectie civila prin evacuare,
adapostire, asanare pirotehnica, asistenta sanitara si decontaminare;
- pregatirea pentru protectie civila a personalului de conducere din
administratia publica centrala si locala, a unitatilor si formatiunilor, a
salariatilor, elevilor, studentilor si a populatiei neincadrate in munca;
- planificarea, organizarea, pregatirea si conducerea actiunilor de
interventie pentru inlaturarea urmarilor dezastrelor si/sau actiunilor
militare;
- organizarea si executarea interventiei operative pentru reducerea
pierderilor de vieti omenesti, limitarea si inlaturarea efectelor situatiilor
de urgenta civila si pentru reabilitarea utilitatilor publice afectate;
- limitarea si inlaturarea efectelor dezastrelor si efectelor atacurilor
din aer pe timpul conflictelor armate;
- participarea cu forte si mijloace specifice la normalizarea activitatilor
serviciilor de utilitate publica si acordarea de ajutor pentru restabilirea si
mentinerea ordinii in zonele afectate de dezastre si/sau conflicte militare;
- participarea la activitati internationale cu caracter umanitar;
- constituirea rezervelor de resurse financiare si tehnico-materiale, in
conditiile legii.
In vederea promovarii si apararii intereselor Romaniei si pentru realizarea
obiectivelor de securitate nationala, prin utilizarea adecvata a fortelor si
mijloacelor specifice, trebuie sa se previna producerea unor dezastre naturale
si/sau tehnologice independent sau in cooperare cu partenerii (vecinii) si cu
aliatii.
Totodata, se impune intensificarea eforturilor consacrate
interoperabilitatii depline cu standardele NATO pentru a beneficia in egala
masura de avantajele participarii la apararea colectiva. Pentru a fi credibile,
structurile de protectie civila din Romania trebuie sa dispuna de structuri
modulare, mobile, eficiente si moderne.
Prin continuarea actualelor parteneriate strategice, multilaterale si
bilaterale, precum si prin dezvoltarea altora, se vor crea conditii favorabile
intaririi securitatii populatiei civile in fata dezastrelor si/sau actiunilor
militare in regiune si se va facilita modernizarea structurilor actionale ale
protectiei civile.
In acest fel, protectia civila din Romania va contribui la stabilitatea
regionala, ca o participanta activa la siguranta si securitatea civila
europeana.
PRINCIPII STRATEGICE
Fortele si mijloacele de protectie civila din Romania sunt chemate sa
mentina libertatea de actiune a Romaniei in relatiile cu alte state, sa asigure
participarea activa a statului roman la gestionarea situatiilor de urgenta
determinate de dezastre si sa sprijine autoritatile centrale si locale, in
gestionarea acestora.
Potrivit optiunilor politice fundamentale ale statului roman si traditiilor
nationale, Strategia nationala de protectie civila a Romaniei se bazeaza pe
principiul controlului democratic civil asupra structurilor de protectie civila
de catre conducerea politica a statului - Parlament, Presedinte, Consiliul
Suprem de Aparare a Tarii, Guvern, Prim-ministru.
Politica privind protectia civila in Romania si procesul de bugetar al
acesteia sunt transparente si se desfasoara pe baza hotararilor Parlamentului.
Strategia nationala de protectie civila se bazeaza pe principiul
capacitatii de raspuns credibile, asigurata preponderent prin efort national.
Deficitul de protectie civila va fi acoperit in concordanta cu apartenenta
Romaniei la Alianta Nord-Atlantica, parteneriatele strategice si speciale,
acordurile bilaterale si prin alte aranjamente de securitate cu diferite state.
Totodata, in conformitate cu Decizia Consiliului European nr. 792/2001/CE
pentru stabilirea unui mecanism al Comunitatii pentru facilitarea cooperarii in
cadrul interventiilor de asistenta de protectie civila, se va actiona pentru
adoptarea legislatiei secundare pentru asigurarea participarii efective la
mecanismul Comunitatii, urmand a se reglementa concret modalitatile de
tranzitare a spatiului aerian in situatii de urgenta, asigurarea transportului
echipelor nationale din Romania spre zonele de interventie, precum si celelalte
obligatii impuse de decizia Consiliului, in vederea integrarii protectiei
civile din Romania in mecanismul de referinta, inclusiv privind asigurarea
fondurilor necesare pentru operationalizarea sistemului, in conformitate cu
angajamentele asumate. In perspectiva integrarii in Uniunea Europeana, Romania
isi propune sa sprijine intentia Uniunii de a crea un cadru financiar de
sustinere a constituirii unui instrument de reactie rapida si pregatire in caz
de urgente majore si participarea Romaniei la acesta.
Strategia directioneaza structurile de protectie civila catre o forta cu
capabilitati sporite, in masura sa actioneze oportun si eficient. Un asemenea
sistem serveste cel mai bine interesele Romaniei, deoarece faciliteaza
participarea activa la structurile internationale de protectie civila si se
adapteaza rapid pentru prevenirea dezvoltarii ariei de manifestare a tuturor
tipurilor de dezastre.
Evolutiile in conceptele strategice de pregatire si conducere a actiunilor
de interventie pentru inlaturarea urmarilor dezastrelor si/sau a actiunilor
militare, complexitatea crescanda a formelor de manifestare a acestora impun ca
protectia civila sa fie in masura sa duca actiuni de prevenire, protectie si
interventie intr-o conceptie unitara la nivel central si local, operational si
strategic.
Pentru indeplinirea acestor misiuni raman primordiale principiile Aliantei
Nord-Atlantice privind solidaritatea aliata, unitatea strategica, partajarea
echilibrata a rolurilor, riscurilor si responsabilitatilor, efortul colectiv pentru
prevenire protectie si interventie, finantarea multinationala, sprijinirea
dezvoltarii Identitatii de Securitate si Aparare Europeana (ESDI).
CONCEPTE STRATEGICE
Conceptele strategice descriu principalele modalitati de folosire a
fortelor de protectie civila in operationalizarea Strategiei de protectie
civila.
Ele definesc, de asemenea, directia in care sistemul national de protectie
civila va fi structurat, inzestrat si instruit. Aceste concepte sunt:
capacitatea de raspuns credibila, restructurarea si modernizarea, parteneriatul
operational intensificat si integrare graduala.
- CAPACITATEA DE RASPUNS CREDIBILA. Sistemul national de protectie civila
din Romania trebuie sa mentina permanent capacitatea de a raspunde eficient si
adecvat la orice forma de manifestare evolutiva a riscurilor naturale si
tehnologice sau pe timpul pregatirii si desfasurarii actiunilor militare.
Raspunsul protectiei civile, in caz de dezastre si/sau actiuni militare,
cuprinde un ansamblu de masuri si actiuni succesive, prin utilizarea
componentelor actionale ale Sistemului National de Management al Situatiilor de
Urgenta, voluntarilor de protectie civila, existente la pace, precum si, in
unele cazuri de dezastre majore, a structurilor profesioniste care se vor
constitui prin completare si mobilizare.
Aceste importante categorii de forte sunt sprijinite de serviciile publice
de ambulanta, spitalele de urgenta si sectiile de urgenta organizate pe langa
spitalele din reteaua medicala nationala, institutul si sectiile de medicina
legala, alte servicii publice, politia, Oficiul National pentru Refugiati,
jandarmeria romana, precum si forte si mijloace din cadrul Ministerului
Apararii Nationale.
Riposta protectiei civile cuprinde trei faze:
Actiuni si masuri predezastru (in timp de pace) presupun identificarea si
luarea in evidenta a surselor si zonelor probabile de risc la dezastre sau
conflict militar, monitorizarea acelor surse de risc ale caror parametrii de
manifestare permit acest lucru, constituirea si pregatirea fortelor si
mijloacelor de protectie civila, constituirea sistemului de instiintare si
alarmare (prevenire) in cazul atingerii sau depasirii parametrilor de
siguranta, realizarea graduala a masurilor specifice de protectie civila
corespunzator fondurilor alocate, constituirea sistemelor de conducere,
elaborarea unor prognoze la sursele si zonele de risc la care procesul de
predictie permite, elaborarea planurilor de protectie si interventie pentru mai
multe variante posibile pe baza unor scenarii ipotetice, elaborarea planurilor
de cooperare intre structurile de urgente si alte forte si mijloace prevazute
pentru a participa la misiuni de sprijin si asistenta umanitara. Pe baza
evaluarii permanente a riscurilor trebuie sa se mentina permanent forte
credibile, suficiente cantitativ si pregatite la nivelul standardelor moderne.
Actiuni si masuri pe timpul producerii si desfasurarii dezastrului (in timp
de criza) - vor consta in luarea masurilor urgente de alarmare (alertare) a
populatiei, pentru scoaterea ei in afara zonelor de pericol, desfasurarea unor
actiuni oportune si energice pentru protejarea vietii cetatenilor si
animalelor, salvarea unor bunuri materiale de valoare, intensificarea masurilor
de protectie, in vederea reducerii efectelor dezastrelor si/sau actiunilor
militare, ridicarea capacitatii de interventie a fortelor si mijloacelor
participante, prin mobilizare si efectuarea de rechizitii, punerea in aplicare
a planurilor de protectie si interventie intocmite din timp de normalitate dupa
revederea si actualizarea acestora. Concomitent, trebuie avuta in vedere
obligatia de a notifica catre tarile vecine si organismele internationale
specializate in producerea unor dezastre care pe baza prognozelor elaborate ar
putea depasi granitele nationale in vederea pregatirii procedurilor de acordare
a asistentei si sprijinului umanitar, in situatia in care s-ar depasi
capacitatea de raspuns a protectiei civile si statul roman ar solicita acest
sprijin.
Masuri si actiuni post dezastru (pe termen scurt, mediu si lung):
- in cazul masurilor si actiunilor pe termen scurt, misiunile protectiei
civile au in vedere continuarea actiunilor de cautare - salvare, evaluarea
situatiei pierderilor si distrugerilor provocate de dezastru si/sau actiunile
militare, analiza capacitatii de raspuns impusa de situatia si existentul
fortelor si mijloacelor planificate sa participe la actiuni de interventie
completate cu structurile prevazute a se infiinta la mobilizare si cu cele din
planurile de cooperare, analiza necesarului de sprijin si asistenta umanitara
din exterior si demararea demersurilor pentru obtinerea acestui sprijin,
coordonarea unitara a fortelor si mijloacelor de interventie, asigurarea
conditiilor minimale de protectie si siguranta pentru populatia aflata in
dificultate;
- in cazul actiunilor si masurilor pe termen mediu se are in vedere
continuarea actiunilor de cautare - salvare si a celor de evaluare a situatiei
pierderilor si distrugerilor, crearea conditiilor de trai normale pentru populatia
sinistrata, colectarea, depozitarea si distribuirea echitabila a ajutoarelor
umanitare de stricta necesitate, inlaturarea esalonata a urmarilor dezastrelor
si/sau a actiunilor militare, refacerea principalelor elemente de
infrastructura si a utilitatilor de gospodarie comunala;
- in cazul masurilor si actiunilor pe termen lung se vor continua actiunile
de sprijinire a populatiei afectate, inlaturarea efectelor dezastrelor si/sau a
actiunilor militare, participarea la refacerea tuturor elementelor de
infrastructura si a utilitatilor de gospodarie comunala, relocarea populatiei
evacuate, eventual a celor sinistrati, asigurarea conditiilor pentru reluarea
in situatie de normalitate a activitatilor social-economice, refacerea
masurilor de protectie civila afectate si a capacitatii de interventie a
fortelor si mijloacelor participante la actiunile de interventie.
- RESTRUCTURAREA SI MODERNIZAREA - Numarul si pericolul pe care-l
reprezinta riscurile existente pe teritoriul Romaniei, dar si instabilitatea
politico-militara din zona de interes geostrategic a tarii noastre presupune
ca, in viitor, fortele si mijloacele structurilor de urgenta sa creasca din
punct de vedere al eficientei si specializarii.
Dimensionarea si inzestrarea acestora va depinde de capacitatea de
sustinere financiara din partea administratiei centrale si locale corespunzator
parcurgerii procesului de tranzitie catre economia de piata si a insanatosirii
economice preconizate.
In paralel cu realizarea acestora, structurile de protectie civila de la
nivel central si local vor sprijini infiintarea unor formatiuni de voluntari,
prin intermediul carora sa se reduca timpul de interventie in caz de dezastre,
precum si cheltuielile de infiintare, dotare si functionare.
- PARTENERIATUL OPERATIONAL INTENSIFICAT - in conceptia nationala, sistemul
de parteneriat este, in prezent, cea mai buna cale pentru pregatirea
structurilor de protectie civila din Romania in vederea integrarii intr-un
mediu de securitate colectiva. Se va amplifica dinamica relatiilor cu
structurile de protectie civile ale celorlalte state membre NATO. De asemenea,
se va intari colaborarea bilaterala cu tarile candidate la integrarea in NATO.
In cadrul cooperarii bilaterale si multilaterale, structurile sistemului national
de protectie civila din Romania vor participa la exercitii in cadrul gruparilor
de forte intrunite si la operatiuni multinationale de sprijin si asistenta
umanitara. Contributia va fi, in primul rand, cu Detasamentul de interventie
nominalizat in cadrul inventarului national pentru actiuni de sprijin si
asistenta umanitara, precum si cu experti pe domenii specifice din cadrul altor
ministere.
In cadrul cooperarii subregionale, se va continua incheierea conventiilor
bilaterale cu statele vecine, indiferent daca sunt sau nu membre NATO, in
domeniul protectiei civile, pentru notificare si sprijin reciproc, in cazul
producerii unor dezastre naturale sau tehnologice transfrontaliere.
- INTEGRAREA GRADUALA - are in vedere faptul ca pentru realizarea
obiectivelor de securitate nationala, Romania trebuie sa se integreze in
institutiile euro-atlantice si europene si sa-si consolideze rolul si locul in
alte structuri de securitate. Integrarea in NATO a fost prioritara si
reprezinta cea mai buna optiune pentru Romania de a avansa catre un mediu de
securitate colectiva.
Apartenenta la NATO. Romania si-a oferit disponibilitatea de a participa,
la solicitarea Centrului Euro-Atlantic de Coordonare a Raspunsului in Caz de
Dezastre, EADRCC, la constituirea unei unitati multinationale de raspuns la
dezastre, cu Detasamentul de Interventie nominalizat in cadrul inventarului
national la acest organism, precum si cu experti din alte ministere.
Comitetul Superior de Planificare a Urgentelor Civile (SCEPC) din NATO a
analizat posibilitatea stabilirii capacitatii Euro-Atlantice de raspuns in caz
de dezastre in folosul tarilor din Consiliul Euro-Atlantic pentru Parteneriat
(EAPC), concluzionand ca Centrul Euro-Atlantic de Coordonare a Raspunsului in
Caz de Dezastre (EADRCC) poate da un raspuns unei tari afectate, la solicitare
acesteia sau prin Biroul de Coordonare a Afacerilor Umanitare din ONU
(UN-OCHA). Prin constituire si operationalizarea unei Unitati Euro-Atlantice de
Raspuns in Caz de Dezastre (EADRU), formata din elemente nationale oferite de
tarile membre EAPC se realizeaza un cadru unitar de actiune pentru inlaturarea
urmarilor eventualelor dezastre, in timp mai scurt, cu pierderi si consumuri
mai mici. EADRU nu este o forta stabila, ci o grupare de elemente nationale
voluntare de interventie in caz de dezastre.
In acest sens, principalele directii de actiune ale protectiei civile din
Romania sunt urmatoarele:
- indeplinirea obiectivelor stabilite in Programele Nationale Anuale de
pregatire ale Aliantei;
- angajarea operational deplina in alianta;
- abordarea problemelor de securitate si protectia civila colectiva
potrivit noului Concept Strategic al NATO de planificare a urgentelor civile;
- amplificarea progresiva a participarii la structurile si actiunile comune
organizate si conduse de Comitetul Superior de Planificare a Urgentelor Civile
(SCEPC) din NATO;
- asigurarea capacitatii reale de raspuns pentru protectia civila colectiva
si pentru implementarea altor masuri luate de Alianta Nord-Atlantica;
- realizarea deplina a standardizarii si interoperabilitatii cu structuri
similare din celelalte tari membre NATO.
Romania sprijina dezvoltarea Identitatii de Securitate si Aparare Europeana
(ESDI).
Integrarea in Uniunea Europeana
Prin semnarea <<Memorandumului de intelegere dintre Comunitatea
Europeana si Romania>> privind participarea la mecanismul de intarire a
cooperarii de asistenta in interventiile specifice protectiei civile, Romania
accepta ca importanta semnarii de catre statele asociate a documentelor de
aderare la Mecanism deriva din faptul ca aria de acoperire a acestui instrument
se extinde pe tot cuprinsul Europei, iar eficienta capacitatii de raspuns
creste prin aportul statelor semnatare care, pe langa faptul ca beneficiaza de
avantaje, de drepturi, vor trebui sa contribuie in aceeasi masura ca si statele
membre la mentinerea unui nivel ridicat al structurii de raspuns.
Aceasta constituie un element important al politicii de integrare a
Romaniei reprezentand un instrument de abordare si solutionare a manifestarilor
evolutive ale surselor de risc nationale si transnationale. Intentionam sa
sprijinim si sa participam la exercitiile de management a urgentelor civile in
caz de dezastre planificate, incluzand operatiuni de raspuns la acestea, prin
operatiile de cautare - salvare, precum si de asistenta si sprijin umanitar.
Romania isi propune sa finalizeze crearea cadrului legislativ subsecvent
Deciziei Parlamentului si a Consiliului nr. 2850/2000/CE privind stabilirea
unui cadru comunitar de cooperare in domeniul poluarilor marine accidentale sau
deliberate, concomitent cu intensificarea procesului de implementare a
Directivei 96/82 privind controlul accidentelor majore care implica substante
periculoase (SEVESO).
Participanta activa la Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa
Romania va continua sa participe la operatiile de management al urgentelor
civile in caz de dezastre. Implicarea in acest gen de operatii va demonstra ca
Romania este pe deplin angajata in construirea noii arhitecturi a securitatii
si protectiei colective, regionale si europene. Participarea noastra va avea la
baza interesele nationale. In OSCE, in special, vor fi sprijinite diplomatia
preventiva, prevenirea si notificarea reciproca a dezastrelor naturale si
tehnologice care pot afecta teritoriul statelor vecine, precum si acordarea de
asistenta si sprijin umanitar pentru inlaturarea efectelor. Angajamentele se
vor materializa in participarea structurilor de protectie civila din Romania la
initiativele de cooperare, pentru constituirea unor forte multinationale,
destinate in special executarii misiunilor de sprijin si asistenta umanitara.
Integrarea in Organizatia Internationala a Protectiei Civile (OIPC).
Autoritatile nationale vor pregati si demara demersurile necesare pentru
acceptarea protectiei civile din Romania ca membru cu drepturi depline in
aceasta organizatie. In acest sens, se vor lua masuri pentru realizarea
scopurilor impuse prin "Planul Mondial de actiune pentru dezvoltarea
structurilor de protectie civila" adoptat la cea de-a XI-a Conferinta
Mondiala a Protectiei Civile, desfasurata la BEIJING, in perioada 26 - 28
octombrie 1998, sens in care se vor intreprinde urmatoarele:
- elaborarea unei doctrine a protectiei civile particularizata la
specificul, experienta si traditia Romaniei;
- elaborarea unui punct de vedere national si aderarea la o conventie cadru
de asistenta mutuala in domeniul protectiei civile;
- intensificarea eforturilor pentru armonizarea procedurilor aplicate in
caz de urgenta civila;
- acceptarea si respectarea principiilor fundamentale ale protectiei civile
bazate pe valori universal recunoscute;
- elaborarea unui plan de promovare si difuzare a reglementarilor dreptului
international umanitar in situatii de protectie civila.
MISIUNI STRATEGICE
Misiunile strategice ale protectiei civile au la baza obiectivele politicii
in domeniul protectiei civile si prioritatile acesteia, principiile strategice,
hotararile organismelor de conducere abilitate, precum si evolutia mediului de
securitate interna si internationala. In raport cu starea mediului de
securitate, misiunile se grupeaza astfel:
- in timp de pace (in conditii de normalitate sau de producere a unor dezastre
care nu impun decretarea starii de urgenta);
- in situatii de criza determinata de dezastre si decretarea starii de
urgenta;
- in timp de razboi.
In timp de pace, structurile de protectie civila trebuie sa actioneze
pentru realizarea si cresterea progresiva a unei capacitati de raspuns
credibila pentru orice situatie la care ar putea fi solicitata, in tara sau
strainatate, bazata pe prognoza, planificare, organizare, instruire si
cooperare. Principalele misiuni strategice sunt:
- stabilirea fortelor si mijloacelor pentru realizarea unui nivel al
capacitatii de raspuns cat mai apropiat nevoilor determinate de numarul si
gradul de pericol al surselor de risc luate in evidenta si monitorizate;
- realizarea masurilor necesare pentru informarea oportuna a factorilor de
decizie si alarmarea populatiei referitor la iminenta producere a dezastrelor
naturale si/sau tehnologice sau declansarea prin surprindere a unor actiuni
militare din interior sau exterior;
- realizarea masurilor de protectie a populatiei si animalelor, bunurilor
materiale, valorilor de patrimoniu si factorilor de mediu conform situatiilor
de risc la care ar putea fi supus teritoriul national prin evacuare,
adapostire, aparare NBC si asistenta sanitara.
- pregatirea personalului de conducere din comandament si unitatile
subordonate, precum si a celor cu atributii in domeniul protectiei civile din
administratia publica centrala si locala, de la nivelul institutiilor publice
si agentilor economici prin sedinte teoretice si practice, cursuri si convocari
in tara si strainatate;
- instruirea populatiei neincadrate, a studentilor si elevilor, in vederea
insusirii regulilor de comportare inainte, pe timpul si dupa producerea
dezastrelor sau actiunilor militare, precum si pentru acordarea autoajutorului
sau a primului ajutor, in caz de dificultate;
- asanarea teritoriului national de munitia ramasa neexplodata in urma
conflictelor militare sau in cazul tragerilor de instructie, exercitiilor,
aplicatiilor cu trageri de lupta sau experimentarilor in poligoanele
Ministerului Apararii Nationale sau ale Ministerului Administratiei si
Internelor;
- luarea in evidenta a tuturor surselor si zonelor de risc natural si
tehnologic existente pe teritoriul, in spatiul aerian si maritim al Romaniei;
- elaborarea prognozelor privind urmarile probabile ale producerii unor
dezastre, calculul necesarului de forte si mijloace de interventie pentru
diferite variante;
- monitorizarea parametrilor de stare cuantificabili la toate sursele de
risc luate in evidenta, culegerea si prelucrarea datelor si informatiilor
referitoare la depasirea limitelor de atentie;
- initierea si elaborarea de acte normative, regulamente, instructiuni si
norme cu privire la organizare, functionare si principiile de intrebuintare a
structurilor de protectie civila pe timp de pace, criza sau razboi;
- participarea la actiuni de instruire in comun cu structuri similare din
tarile vecine, din celelalte tari membre NATO si partenere;
- participarea la misiuni de sprijin si asistenta umanitara in tarile
afectate de dezastre majore, la solicitarea acestora, cu aprobarea
Parlamentului, conform tratatelor si conventiilor internationale la care
Romania a aderat, prin elaborarea de proceduri specifice, care sa permita un
raspuns rapid.
Toate acestea pot fi considerate ca actiuni pregatitoare corespunzatoare
fazei (fazelor) de predezastru.
In situatii de criza determinate de dezastre (situatii de urgenta):
In conformitate cu tratatele si conventiile internationale la care Romania
a aderat, protectia civila nu poate fi implicata in gestionarea unor situatii
de criza politico-militara sau de alta natura, singura urgenta civila pe care o
poate gestiona fiind cea determinata de dezastre.
Intrucat teritoriul Romaniei, spatiul sau aerian si maritim, constituie
arealul de manifestare a majoritatii tipurilor de dezastre cunoscute, este
necesar sa existe permanent structuri de protectie civila capabile sa ofere
raspunsul ce se impune unor astfel de provocari.
Decretarea <<Starii de Urgenta>> din considerentul producerii
unui dezastru major este justificata numai de afectarea unei insemnate portiuni
din teritoriul national, existenta unui mare numar de pierderi si distrugeri,
afectarea partiala sau totala a capacitatii de raspuns a protectiei civile din
zona de dezastru.
Gestionarea situatiilor de criza (<<starii de urgenta>>)
determinate de dezastre revine Comitetului National pentru Situatii de Urgenta,
care pregateste, organizeaza si conduce activitatile necesare conform actelor
normative in vigoare. In functie de situatia creata dupa producerea unui
dezastru aceasta poate propune Presedintelui Romaniei instituirea "Starii
de Urgenta" pe intreg teritoriul national sau numai intr-o anumita zona, ori
de cate ori inlaturarea urmarilor dezastrului nu este posibila fara instituirea
unor masuri exceptionale.
In acest context, misiunile strategice ale protectiei civile, indiferent
daca s-a dispus sau nu instituirea starii de urgenta, se refera la:
Masuri pe timpul producerii dezastrului:
- salvarea (prevenirea si protectia) populatiei, animalelor, bunurilor
materiale si valorilor de patrimoniu, de actiunile distructive ale dezastrelor
prin instiintare, alarmare si evacuare sau dispersare temporara, adapostire,
descarcerare;
- decontaminarea chimica radioactiva a personalului, terenului, cladirilor,
instalatiilor si echipamentului, in cazul producerii unor accidente nucleare
sau chimice;
- limitarea si inlaturarea avariilor la retelele de utilitate publica;
- izolarea focarelor epidemiilor sau epizootiilor;
- acordarea primului ajutor, trierea si evacuarea ranitilor la formatiunile
medicale fixe sau mobile cele mai apropiate;
- acordarea asistentei medicale specializate si spitalizarea persoanelor
ranite, arse, iradiate, contaminate, intoxicate;
- amenajarea unor spatii de locuit improvizate sau specializate, inclusiv a
unor tabere de sinistrati (refugiati), pentru persoanele ramase fara locuinte;
- paza si supravegherea zonelor calamitate; colectarea, depozitarea,
transportul si distribuirea ajutoarelor umanitare de stricta necesitate pentru
populatia ramasa fara locuinte;
- paza si insotirea convoaielor umanitare;
- inlaturarea tuturor urmarilor dezastrelor si participarea la refacerea
conditiilor pentru reluarea, in stare de normalitate a activitatilor sociale si
economice;
Toate acestea se pot desfasura succesiv sau simultan in faza de producere a
dezastrului precum si dupa producerea acestuia (post-dezastru), in acest ultim
caz, misiunile fiind impartite in misiuni post-dezastru pe termen scurt, pe
termen mediu, respectiv pe termen lung.
In timp de conflicte militare:
Majoritatea misiunilor protectiei civile ce se executa in timp de pace sau
in situatii de criza se executa si in timp de razboi, indeosebi in zonele
aflate in afara dispozitivului trupelor, la distante apreciabile de zona
actiunilor de lupta. Nu este exclus ca in perioada desfasurarii actiunilor
militare, in acelasi areal, sa se produca dezastre naturale sau tehnologice ale
caror urmari cumulate sa produca efecte greu sau imposibil de suportat de catre
populatia civila, la inlaturarea carora, structurile de protectie civila ajung,
uneori, in imposibilitatea de a opune o capacitate de raspuns corespunzatoare.
Misiunile specifice protectiei civile, pe timpul conflictelor militare
sunt:
- instiintarea personalului de conducere cu sarcini de raspundere in
domeniul protectiei civile cu privire la pericolul actiunilor agresorului din
aer, terestru sau de pe mare, pentru anumite zone geografice ale teritoriului
national sau pentru anumite directii operative sau strategice;
- alarmarea personalului de conducere si a populatiei din zona probabila de
actiune iminenta a agresiunii din aer, de pe mare sau terestra;
- evacuarea autoritatilor administratiei centrale si locale, a unei parti a
populatiei, animalelor, bunurilor materiale si valorilor de patrimoniu din zona
frontierei de stat, din zona actiunilor de lupta, din marile aglomerari urbane
(in mod deosebit din Municipiul Bucuresti, capitala Romaniei si din municipiile
resedintele de judet), conform actelor normative in vigoare si a planurilor
intocmite din timp;
- adapostirea personalului de conducere din administratia publica centrala
si locala, a altor categorii de personal cu responsabilitati in domeniul
managementului sistemului national de protectie civila, a populatiei necuprinse
in masurile de evacuare;
- dispersarea temporara a salariatilor din institutiile publice si agentii
economici cu sarcini in productia nationala de aparare, care nu au asigurate
spatii de adapostire la locul de munca sau in localitatea in care-si au
domiciliul;
- inlaturarea urmarilor actiunilor militare prin masuri specifice
corespunzatoare tipului de munitii utilizate de agresor, a efectului si ariei
de manifestare a puterii distructive a acestora;
- refacerea infrastructurii protectiei civile in teritoriul eliberat, dupa
respingerea agresorului;
- refacerea capacitatii de interventie a fortelor si mijloacelor
participante la actiuni de inlaturare a urmarilor actiunilor militare;
- relocarea autoritatilor administratiei centrale si locale precum si
populatiei evacuate in conditiile asigurarii conditiilor de protectie si siguranta;
- participarea la reabilitarea conditiilor de viata si reluarea in
normalitate a activitatilor economice si sociale.
Succesul actiunilor structurilor de protectie civile din Romania in
prevenirea si protectia populatiei si bunurilor materiale si in inlaturarea
urmarilor actiunilor militare sau celor provocate de dezastre va depinde, in
primul rand, de cantitatea si calitatea informatiilor cu privire la acest
aspect, capacitatea de riposta eficienta a structurilor planificate sa
participe la actiuni de interventie, realizarea, mentinerea si dezvoltarea
cooperarii cu toate fortele capabile sa duca actiuni de interventie in folosul
protectiei civile, operationalizarea oportuna a fortelor de rezerva.
CONDUCEREA SISTEMULUI NATIONAL DE PROTECTIE CIVILA
Conducerea de ansamblu a fortelor sistemului national de protectie civila
se realizeaza prin Parlament, Presedintele Romaniei, Consiliul Suprem de
Aparare a Tarii, Guvernul, Primul-ministru. Comitetul National pentru Situatii
de Urgenta, autoritatile publice centrale si locale cu atributii in domeniu.
Primul-ministru este sef al Protectiei Civile in Romania si coordoneaza
Comitetul National pentru Situatii de Urgenta prin ministrul administratiei si
internelor.
Potrivit deciziilor autoritatii nationale de conducere, la nivel national
se constituie Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta in componenta
Ministerului Administratiei si Internelor caruia ii revine responsabilitatea
executarii conducerii operationale. Coordonarea unitara a activitatilor de
aparare impotriva dezastrelor revine Comitetului National pentru Situatii de
Urgenta si numai in cazul in care efectele dezastrelor, ca arie de manifestare
si amploare, pun in pericol securitatea nationala.
In conformitate cu legislatia in vigoare, actiunea de evacuare in caz de
conflict armat a autoritatilor administratiei centrale si locale, a unor
categorii de populatie, bunuri materiale si valorilor de patrimoniu este
coordonata de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta. Punerea in
aplicare a planurilor intocmite in timp de pace pentru astfel de situatii se
executa cu aprobarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sau a Marelui
Cartier General in caz de conflict armat.
La nivel local conducerea actiunilor de protectie civila se exercita,
potrivit legii, de catre autoritatile administratiei publice, prin comitetele
pentru situatii de urgenta si inspectoratele judetene si al Municipiului
Bucuresti pentru situatiile de urgenta.
In vederea coordonarii unitare a actiunilor de prevenire, protectie si
interventie pentru inlaturarea efectelor dezastrelor naturale si tehnologice pe
timp de pace, criza si razboi, in subordinea Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta se constituie Centrul Operational National, iar la
inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta, centre operationale
judetene, cu serviciul permanent in functiune.
Responsabilitatea pentru organizarea, inzestrarea, pregatirea structurilor,
a sustinerii logistice si administrative a fortelor de interventie, precum si
conducerea operationala curenta a actiunilor cu caracter teritorial revin
Centrului Operational National din cadrul Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta.
Pe timpul situatiei de urgenta sau de criza, Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta propune ministrului Ministerului Administratiei si
Internelor mobilizarea unora dintre unitatile sau subunitatile de protectie
civila din rezerva.
In cazul declansarii unui conflict armat Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta mobilizeaza, la ordin, toate structurile de rezerva.
Coordonarea actiunilor de protectie civila, pe timp de razboi, se realizeaza de
catre Marele Cartier General, in compunerea caruia va functiona o Grupa
Operativa de Protectie Civila, a carei organizare, inzestrare si atributii se
stabilesc de catre seful Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
Structura Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta la pace si la
razboi, precum si procedurile de lucru pentru elaborarea conceptiilor,
planurilor si documentelor organizatorice de aplicare a acestora vor fi
similare standardelor Aliantei Nord-Atlantice si celor ale U.E. Procesul de
standardizare si interoperabilitate cu structuri similare din celelalte tari
membre NATO, are drept scop perfectionarea conducerii structurilor de
interventie la toate nivelurile.
ORGANIZAREA SISTEMULUI NATIONAL AL PROTECTIEI CIVILE
Capabilitatile sistemului national al protectiei civile trebuie sa
corespunda cerintelor legate de indeplinirea intregii game de masuri ce-i
revin, atat pe timp de pace, pe timp de criza, cat si pe timp de razboi. Pentru
a face fata situatiilor de risc la care este supusa populatia si bunurile
materiale, valorile de patrimoniu, animalele si factorii de mediu Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgenta stabileste fortele destinate sa duca actiuni
de interventie pentru inlaturarea urmarilor dezastrelor, precum si cele ale
efectelor actiunilor militare.
In acest sens, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta constituie
in timp de pace forte operationale iar pe timp de criza sau conflict armat,
forte de rezerva si ia in evidenta formatiunile voluntare si organizatiile
neguvernamentale cu sarcini in domeniu.
Fortele operationale sunt alcatuite din Detasamentul de Interventie de
protectie civila, Detasamentul Pirotehnic, unitatile si sectiile de pompieri
militari, spitalele de urgenta, serviciile publice de ambulanta si serviciile
de medicina legala, alte servicii comunitare cu atributii in gestionarea
urgentelor civile.
La solicitarea organismelor internationale, a Centrului pentru Coordonare
Euro-Atlantica pentru Raspuns la Dezastre (EADRCC) din structura NATO sau a
Biroului pentru Asistenta Umanitara (OCHA), din structura ONU precum si a unor
tari cu care Romania are incheiate conventii bilaterale in domeniul protectiei
civile, anumite structuri nominalizate vor participa, cu aprobarea autoritatii
nationale (Parlament, CSAT), la actiuni de sprijin si asistenta umanitara, pe
teritoriul altor tari afectate de dezastre.
Pentru indeplinirea misiunilor specifice, pe teritoriul national, aceste
forte vor coopera cu marile unitati, unitatile si subunitatile Ministerului
Apararii Nationale si cele ale Ministerului Administratiei si Internelor stabilite
prin planurile operative, conform legii.
Fortele de rezerva vor fi alcatuite din unitati si subunitati de protectie
civila care se completeaza sau se constituie la mobilizare, acestea fiind
destinate pentru participarea la inlaturarea urmarilor dezastrelor, pe timp de
criza sau razboi.
Acestea vor actiona direct in subordinea Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta sau a inspectoratelor judetene si cel al Municipiului
Bucuresti in functie de situatiile create, de natura si urmarile dezastrelor.
Formatiunile voluntare de protectie civila se constituie conform legii, la
nivelul localitatilor, institutiilor publice si agentilor economici si
actioneaza pe timp de pace, criza sau razboi, in prima urgenta in zone de
dezastre pentru salvarea de vieti omenesti, acordarea primului ajutor si
limitarea extinderii dezastrului.
In functie de decizia conducatorilor actiunilor de interventie, aceste
forte vor continua actiunile si dupa intrarea in dispozitiv a formatiunilor
specializate, operationale sau de rezerva.
CONCEPTIA DE PREGATIRE SI ANGAJARE A FORTELOR DE PROTECTIE CIVILA IN
ACTIUNI DE LIMITARE SI INLATURARE A URMARILOR DEZASTRELOR SI/SAU CONFLICTELOR
MILITARE
Pregatirea fortelor cuprinde trei componente: formarea, specializarea si
perfectionarea personalului profesionalizat, pregatirea pentru interventie a
structurilor constituite conform legii, specializarea si perfectionarea
personalului de conducere din administratia publica centrala si locala cu
responsabilitati in domeniul protectiei civile si apararii impotriva
dezastrelor.
Sistemul de invatamant este astfel conceput, incat sa asigure o buna
pregatire manageriala, tehnica si de specialitate. Un rol important in
pregatirea si perfectionarea personalului profesionalizat il va avea Scoala
Nationala de Pregatire in Domeniul Managementului Situatiilor de Urgenta.
Un accent deosebit se va pune pe participarea cat mai multor cadre de
conducere din structurile sistemului in colegiile, scolile si institutele de
pregatire (inclusiv cele in domeniul cunoasterii limbilor straine) din alte
tari. Centrul Regional de Pregatire NATO din Romania va specializa personalul
in cunoasterea si lucrul cu procedurile NATO, la nivel tactic si intrunit.
Locul si rolul specialistilor in structura profesionala a fortelor de protectie
civila vor fi redefinite.
Pregatirea pentru interventie a fortelor de protectie civila are ca
obiectiv general cresterea capacitatii structurilor centrale si zonale, ale
formatiunilor profesionalizate si voluntare de a desfasura actiuni de
interventie, independent si intrunit, in cooperare cu celelalte forte ale
sistemului national de aparare, precum si in cadrul coalitiilor sau aliantelor.
Pregatirea pentru interventie a elementelor componente va avea unele
particularitati, in functie de locul lor in structura fortelor de protectie
civila.
Pregatirea pentru interventie a fortelor operationale se va executa
concomitent cu indeplinirea misiunilor de baza ce le revin. In perioada
premergatoare datei la care vor participa la operatiuni de sprijin si asistenta
umanitara in afara granitelor tarii, ele vor executa o pregatire
particularizata intensiva, la specificul fiecarei misiuni. Nucleul activ al
fortelor de rezerva executa pregatirea de comandament, concomitent cu
activitatile care vizeaza aplicarea planurilor de mobilizare. Pentru
rezervistii prevazuti in planurile proprii, structurile care se mobilizeaza
organizeaza convocari sau concentrari de instructie.
Principala caracteristica a procesului de pregatire va fi standardizarea
instruirii de baza la un nivel maxim posibil pentru fiecare componenta a
fortelor de protectie civila. O atentie deosebita va fi acordata problemelor
specifice, procedurilor de stat major si intrebuintarii tehnicii de interventie,
punandu-se accent pe indeplinirea misiunilor prin utilizarea in perspectiva a
sistemului C3I.
Sarcina prioritara a instruirii o va constitui profesionalizarea
personalului potrivit standardelor nationale, ale Aliantei Nord-Atlantice si
Uniunii Europene.
Personalul profesionalizat va fi instruit in scopul mentinerii
deprinderilor impuse de utilizarea tehnicii de interventie necesara
indeplinirii misiunilor.
Treptat, se vor mari numarul antrenamentelor si exercitiilor de
specialitate. Instruirea va fi orientata catre cresterea starii de
operativitate a fortelor.
Fortele operationale de protectie civila vor respecta standardele de
operativitate stabilite.
Acestea vor fi incadrate in proportie de 90% . Unitatilor si subunitatilor
nu li se vor repartiza mai putin de 90% din necesarul tehnicii de lupta.
Standardul pentru capacitatea operativa va fi de 80% . In vederea asigurarii
cerintelor de pregatire vor fi repartizate cel putin 80% din resursele
necesare. Pe masura ce resursele necesare vor fi realizate, standardele
operative vor fi ridicate la niveluri cat mai inalte.
Conceptia de angajare a fortelor de protectie civila pe plan intern are in
vedere trecerea imediata la indeplinirea unei misiuni de interventie pentru
limitarea si inlaturarea urmarilor unui dezastru, la solicitarea oricarei
persoane fizice sau juridice care constata sau ia la cunostinta despre
producerea unui dezastru natural sau tehnologic. Angajarea fortelor si
mijloacelor de protectie civila se executa progresiv, dupa executarea
cercetarii si recunoasterilor, introducerea in dispozitivul de interventie a
fortelor realizandu-se in functie de volumul pierderilor si distrugerilor
constatate.
In cazul participarii la operatiuni de sprijin si asistenta umanitara in
afara granitelor tarii, independent sau in compunerea unor forte
multinationale, fortele romane de protectie civila vor fi organizate si conduse
potrivit regulilor de angajare si planurilor operationale comune convenite, sub
comanda autoritatilor stabilite prin acord.
Primirea sau acordarea de sprijin si asistenta umanitara se va efectua
conform procedurilor nationale, armonizate cu procedurile partenerilor din NATO
si UE si au in vedere eficienta si oportunitate maxima.
Comandamentul national isi va exercita autoritatea de personal, de
jurisdictie si disciplina, precum si responsabilitatile privind inzestrarea,
sprijinul logistic, asistenta medicala si spirituala (religioasa).
Interactiunea dintre structurile militare si mediul civil (atat guvernamental,
cat si neguvernamental) in care se actioneaza este important pentru succesul
operatiunilor.
LOGISTICA
Logistica trebuie sa-si adapteze capabilitatile la scopurile si obiectivele
cuprinse in strategia protectiei civile, prin stabilirea prioritatilor necesare
asigurarii unui sprijin adecvat, dinamic si oportun pentru sustinerea fortelor.
Sistemul logistic trebuie sa asigure libertatea de actiune atat pe timp de
pace, cat si in situatii de criza sau razboi. Pentru sustinerea participarii la
noi tipuri de angajamente/misiuni multinationale de sprijin si asistenta
umanitara, acesta trebuie sa fie suplu si flexibil. In acest scop modernizarea
sistemul logistic, va avea in vedere urmatoarele obiective:
- sistemul logistic al protectiei civile sa devina un sistem integrat, cu
structuri modulare si mobile, interoperabil cu sistemele logistice moderne ale
protectiei civile din celelalte tari membre NATO, care sa asigure o autonomie
initiala a unitatilor in functie de locul lor in cadrul structurii operationale;
- asigurarea unui inalt grad de viabilitate, flexibilitate si capacitate de
adaptare in sprijinirea fortelor, in functie de natura misiunilor;
- realizarea unei conceptii de planificare centralizata si de implementare
descentralizata pentru a asigura sprijinul logistic necesar in vederea
executarii operatiilor planificate pe teritoriul national si in spatiul de
interes strategic;
- dezvoltarea unui sistem informatic de logistica, compatibil cu cel al
NATO;
- renuntarea la principiul preventiv planificat, de executare a
reparatiilor de tehnica din inzestrare si aplicarea sistemului de mentenanta
dupa necesitate, pe baza de diagnostic;
INFRASTRUCTURA
Pentru indeplinirea misiunilor specifice, atat pe timp de pace cat si pe
timp de criza sau razboi, protectia civila trebuie sa-si realizeze o
infrastructura capabila sa asigure prevenirea si protectia autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, populatiei, bunurilor materiale si
valorilor de patrimoniu, ca si suportul organizarii, pregatirii, desfasurarii
si conducerii actiunilor de interventie pentru inlaturarea urmarilor
dezastrelor si/sau actiunilor militare.
Realizarea infrastructurii protectiei civile este responsabilitatea
autoritatilor administratiei publice, centrale si locale, a personalului de
conducere a institutiilor publice si agentilor economici in baza normelor si
instructiunilor elaborate de componentele Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta.
Infrastructura protectiei civile consta in constructii si instalatii
permanente, dar si mobile, executate din timp.
Infrastructura de protectie civila se materializeaza in:
- locuri special amenajate pentru observare (puncte de observare)
constructii permanente sau improvizate dispuse pe constructii inalte sau forme
de relief proeminente din apropierea localitatilor sau obiectivelor economice
surse de risc;
- linii telefonice proprii, permanente sau temporare, pentru instiintarea
organelor de conducere in cazul pericolului producerii unor dezastre sau in caz
de conflict militar;
- frecvente radio proprii repartizate de autoritatea nationala in domeniu
pentru nevoi de comunicatii;
- sistem principal de alarmare a populatiei despre pericolul iminent al
producerii dezastrelor sau atacurilor inamice, in caz de conflict militar,
compus din sirene electrice, electronice si dinamice de diferite capacitati,
cofrete cu sau fara automate de semnal si circuite de actionare;
- sistem secundar de alarmare, cu aceleasi atributii, compus din sirene de
incinta, motosirene, fluiere cu aburi sau aer comprimat, sirene manuale,
clopote, toaca si panouri optico-acustice;
- sistem de adapostire necesar protejarii populatiei in cazul producerii
unor dezastre tehnologice la sursele de risc nuclear si chimic sau in caz de
conflict armat, compus din constructii permanente, adaposturi de protectie
civila pentru conducere (puncte de comanda) si pentru populatie si salariati,
adaposturi in subsoluri fara instalatii speciale, spatii si subsoluri neamenajate,
tunele tehnologice, pesteri, statii de metrou, transee si santuri adapost
acoperite sau neacoperite, adaposturi individuale la locul de munca sau in
locuinte proprietate personala (in apropierea acesteia), in caz de contaminare;
- puncte de decontaminare radioactiva, chimica sau biologica amenajate in
cadrul unor bai comunale sau a grupurilor sanitare de pe langa internate si
camine, precum si spalatorii chimice sau auto ce necesita amenajari simple in
vederea realizarii unui flux de personal, tehnica, echipament si instalatii, ce
urmeaza a fi trecute prin aceste puncte;
- sediul (cazarmile) institutiilor, unitatilor si formatiunilor militare
profesioniste care sa includa spatii de lucru pentru personal, spatii pentru
depozitare materiale si tehnica, sali si poligoane de pregatire, alte
facilitati.
Cetatenii neincadrati in munca sunt obligati sa-si procure contra cost sau
sa-si confectioneze dupa tipare (modele) elaborate de Inspectoratul General
pentru Situatii de Urgenta, mijloace de protectie individuala. De asemenea,
cetatenii care isi construiesc locuinte sunt obligati sa-si amenajeze la
subsolul acelei constructii, spatii de adapostire, potrivit normelor legale in
vigoare.
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta analizeaza anual gradul
realizarii suportului logistic si prezinta periodic, in sedintele Consiliului
National pentru Situatii de Urgenta si cele ale Consiliului Suprem de Aparare a
Tarii realizarile si neajunsurile din acest domeniu. Insuficienta fondurilor
bugetare anuale nationale si locale va conduce la cautarea de noi solutii,
pentru asigurarea unei depline protectii a populatiei in cazul producerii unor
dezastre si/sau a declansarii unor conflicte armate.
RESURSELE PROTECTIEI CIVILE
Resursele protectiei civile cuprind personalul, mijloacele financiare,
tehnologice, stiintifice, materiale si de alta natura care vor fi alocate
pentru asigurarea indeplinirii atributiilor ce revin structurilor sistemului
national al protectiei civile. Ele determina din punct de vedere cantitativ si
calitativ, compunerea fortelor si dotarea lor cu tehnica de interventie
necesara.
Sistemul romanesc de planificare, programare si bugetare face eforturi
pentru a deveni compatibil cu sistemele similare ale celorlalte state membre
NATO. Abordarea integrata a gestionarii resurselor va fi in concordanta cu
misiunile fortelor de interventie si va influenta direct capabilitatile
protectiei civile.
Efectivele profesionalizate ale fortelor de protectie civila nu sunt supuse
procesului de reducere, fenomenul de restructurare avand numai sensul
modernizarii si al indeplinirii cerintelor de asigurare a unei reale protectii
a populatiei, bunurilor materiale si valorilor de patrimoniu in caz de dezastre
sau conflict armat.
In primul rand fondurile vor fi repartizate cu prioritate, pentru
programele care asigura realizarea eficientei si economisirea costurilor printr
o eliminare rapida a mijloacelor si programelor care nu mai sunt necesare. In
al doilea rand, o directie prioritara va fi echilibrarea bugetului in privinta
alocarii resurselor. In anul 2005, bugetul de venituri si cheltuieli pentru
protectie civila va aloca 56% pentru personal, 13% pentru operare si
mentenanta, 18% pentru achizitionare de tehnica pentru interventie, 13% pentru
regie. Estimam ca in anul 2008 sa ajungem la standardele realizate de celelalte
state membre ale Aliantei Nord Atlantice (40% personal, 35 40%
inzestrare, 25 20% operare si mentenanta).
Alocarea resurselor va fi strans legata de bugetul prevazut pentru procesul
multinational de planificare. Procesul cuprinde doua faze. In prima faza
(2005 2008), activitatea va fi concentrata pe orientarea resurselor catre
constituirea si operationalizarea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta
si catre restructurarea fortelor operationale, la nivelul cerintelor minime
pentru a asigura prevenirea, protectia si interventia in caz de dezastre si
pentru interoperabilitate. Faza a doua (2008 2012) se va concentra in special
pe modernizarea tehnicii si aparaturii pentru interventie. Fazele procesului se
intrepatrund, iar termenul limita pentru executarea lor se poate modifica in
functie de alocarea fondurilor de la bugetul de stat si bugetele locale.