HOTARARE Nr. 590 din 6 iulie 2000
pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 1.303/1996 privind infiintarea
Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 20 iulie 2000
In temeiul art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 1.303/1996 privind infiintarea Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN Bucuresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 11 decembrie
1996, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti, sos. Pantelimon nr. 6 - 8 si 10 -
12, sectorul 2."
2. Articolul 4 se completeaza cu alineatul 2 cu urmatorul cuprins:
"Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina -
CEFIN Bucuresti poate infiinta in cadrul structurii sale organizatorice
sucursale, sectii, laboratoare si alte subunitati, fara personalitate juridica,
necesare in vederea realizarii obiectului sau de activitate."
Art. 2
Anexele nr. 1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 1.303/1996 privind
infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina
- CEFIN Bucuresti se inlocuiesc cu anexele nr. 1 si 2 la prezenta hotarare.
Art. 3
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica
Fina - CEFIN Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la data
de 31 decembrie 1998, este de 3.514.156 mii lei.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare,
Lanyi Szabolcs
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU MECANICA FINA - CEFIN BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
________________
_________________ | Consiliul |
| Consiliul |__ |de administratie|
|tehnico-economic | | |________________|
|_________________| | |
_________________ | _______|________ ____________________
|Control-financiar|__|____| |_ _ _ _|Consiliul stiintific|
|_________________| | |Director general| |____________________|
_________________ | | | _________________
| Oficiul juridic |__| |________________|__________|Director economic|
|_________________| | |_________________|
_______________________|_____________ _________|__________
| _______|________ | | Compartiment |
| |Director adjunct| | |economico-financiar,|
| | stiintific | | | contabilitate, |
| |________________| | | administrativ |
| | | |____________________|
__________|_________ | _________|___________
| Compartiment | | | Compartiment |
|asigurarea calitatii| | |strategie, marketing,|
| | | | transfer tehnologic |
|____________________| | |_____________________|
______________________________|
| __________________|___________________________
| ______|_____ _________|_____________ __________|__________
| |Compartiment| |Compartiment aparatura | |Compartiment |
| |tehnica | |de cercetare | |tehnologii specifice,|
| |masurarii | |stiintifica, laborator | |scule de precizie, |
| | | |medicala si biomedicala| |materiale noi |
| |____________| |_______________________| |_____________________|
___|__________________
|Compartiment executie,|
|modele experimentale, |
|prototipuri, unicate |
|______________________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Mecanica Fina - CEFIN Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica romana aflata
in coordonarea Ministerului Industriei si Comertului, care functioneaza conform
prevederilor art. 17 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in
vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale organizatorice
sucursale, sectii, laboratoare si alte subunitati fara personalitate juridica,
necesare in vederea realizarii obiectului sau de activitate, in conditiile
legii. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
(1) Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de
cercetare stiintifica si de dezvoltare tehnologica in domeniul mecanicii fine,
prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
programelor nationale pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
(2) Domeniul mecanicii fine, in sensul alin. (1), cuprinde tehnici si procedee
de masurare, echipamente si aparate de masurat in domeniul marimilor
neelectrice, aparatura medicala, aparate de investigatie si analiza, aparate de
laborator, scule si dispozitive de precizie, elemente specifice de
micromecanica si mecatronica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
1. In cadrul programelor nationale de cercetare stiintifica, dezvoltare
tehnologica si inovare institutul efectueaza cu o pondere majoritara cercetari
fundamentale si aplicative de interes national si de interes public, care
privesc:
a) metode, tehnologii si mijloace de masurare si control pentru verificarea
caracteristicilor de calitate prin procedee specifice tehnicii de masurare;
b) sisteme informatizate de control si asigurarea calitatii;
c) tehnici si metode destinate cresterii competitivitatii, fiabilitatii si
capabilitatii produselor si proceselor industriale;
d) colaborare la elaborarea standardelor nationale si a normelor specifice
domeniului, in vederea alinierii la reglementarile internationale;
e) realizari de materiale noi si tehnologii de baza si neconventionale,
specifice mecanicii fine, pentru procese industriale;
f) realizarea de cercetari in domeniul ingineriei calitatii;
g) conceperea si realizarea de standuri specifice domeniului.
2. In afara de activitatile desfasurate in cadrul programelor nationale de
cercetare-dezvoltare si inovare institutul efectueaza si alte cercetari
aplicative pentru solutionarea unor probleme din domeniul sau de activitate:
a) dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor in laborator;
b) elaborarea de tehnologii si proceduri pentru testare si investigare in
cadrul proceselor de productie;
c) la cererea agentilor economici, realizarea de produse, tehnologii si
utilaje specifice domeniului;
d) studii de piata si sondaje, strategii sectoriale, studii de
fezabilitate, studii de diagnoza si prognoza, sinteze tehnico-stiintifice;
e) activitati informatice, realizarea de software, prelucrari de date,
activitati de banci de date;
f) activitati de implementare a managementului calitatii in unitati de
profil.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) asistenta tehnica si consultanta de specialitate pentru proiectarea si
executia de obiective specifice domeniului;
b) service, reparatii pentru produse din profilul de activitate;
c) expertize tehnice privind gradul de functionalitate si siguranta
operationala a instalatiilor si echipamentelor de masurare si control;
d) solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
proiectare si executie de produse din domeniu;
e) oferte, documentatii pentru participare la licitatii;
f) certificare de produse si tehnologii, rapoarte de calitate conform
testarilor efectuate;
g) executie de modele experimentale si prototipuri.
C. Activitati de formare si de specializare profesionala in domeniul
propriu de activitate:
a) formarea si specializarea personalului din activitatea de
cercetare-dezvoltare;
b) pregatire profesionala si specializare de nivel mediu in profil de
mecanica fina;
c) pregatire profesionala la nivel postuniversitar (cursuri
postuniversitare, studii aprofundate, stagii de doctorantura), in colaborare cu
unitati de invatamant in domeniul propriu de activitate.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
a) "Revista romana de mecanica fina si optica";
b) colectiile "Tehnica masurarii si ingineria calitatii" si
"Marketing si ofertare in mecanica fina";
c) cataloage cu fise de prezentare a rezultatelor cercetarii in domeniu;
d) buletine de informare pentru mecanica fina;
e) studii, rapoarte, sinteze, cursuri tematice si alte publicatii in
domeniul propriu de activitate.
E. Activitati de transfer tehnologic si valorificare a rezultatelor
cercetarii:
a) deservirea fabricatiei din industria de mecanica fina;
b) organizari si participari la expozitii si manifestari tehnico-stiintifice
interne si internationale;
c) activitati de cooperare tehnico-stiintifica internationale.
F. Activitati de comert interior si activitati de import-export, potrivit
legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de activitate
G. Activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala in
domeniul mecanicii fine.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Institutul are un patrimoniu in valoare de 3.514.156 mii lei, conform
bilantului contabil incheiat la data de 31 decembrie 1998.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite sunt in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel,
inregistrandu-se in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii ori activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura compartimente ca: sucursale, sectii,
laboratoare, subunitati si alte structuri organizatorice necesare in vederea
realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
(3) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
sunt propuse de directorul general, cu avizul consiliului de administratie, si
sunt aprobate de Ministerul Industriei si Comertului.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre conducatorii
compartimentelor aflate in structura institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii si le poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele
institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii compartimentelor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului este asigurata de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit, iar cel mult jumatate din numarul
membrilor poate fi reinnoita la fiecare 2 ani.
(2) Consiliul de administratie are urmatoarea structura:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Industriei si Comertului;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(2) Celalalt membru al consiliului de administratie poate fi inginer,
economist, jurist sau alt specialist din domeniul de activitate al
institutului.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului industriei si comertului, pe baza propunerii directorului general
si a conducatorului autoritatii de la care acestia provin.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi organ care
a facut numirea.
Art. 13
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau unitatea de la care
provin, precum si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta
calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa in aceasta calitate la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care personal, sotul ori sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv sunt in acelasi timp patroni ori asociati la societati
comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla
in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de presedinte
sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului sau al salariatilor.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare.
Activitatea acestora va fi recompensata material conform prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund daca au consemnat
expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de
administratie si daca au comunicat in scris despre aceasta organului
coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de compartimente din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu de activitate;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune spre aprobare Ministerului Finantelor si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea ori locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca si,
ulterior, contractul colectiv de munca pe unitate;
o) executa orice alte atributii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 23
(1) Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie alcatuit din directorul general, directorul adjunct stiintific,
directorul economic si din conducatorii principalelor compartimente aflate in
structura organizatorica a institutului.
(2) Componenta comitetului de directie se propune de directorul general si
se aproba de consiliul de administratie.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii;
- programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general care
este numit de ministrul industriei si comertului, pe baza rezultatelor
concursului organizat conform criteriilor propuse de consiliul stiintific al
institutului si aprobate de ministrul industriei si comertului.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu autoritatile publice, cu alte organizatii si agenti economici,
precum si cu persoane fizice, din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie, aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca directorii din structura organizatorica a
institutului, cu avizul consiliului de administratie, precum si conducatorii
compartimentelor de munca din aparatul propriu;
f) angajeaza si concediaza personalul institutului, conform prevederilor
legale;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
stiintific principal gradele I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, si ale art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind
stimularea cercetarii stiintifice, dezvoltarii tehnologice si inovarii,
aprobata si modificata prin Legea nr. 95/1998;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele specializate ale institutului;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din reprezentantii tuturor
compartimentelor stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, din cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi pe o perioada de 2 ani prin vot secret de catre salariatii cu
studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de membrii consiliului. Din consiliul stiintific fac
parte de drept directorul general si directorul adjunct stiintific al
institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare, la elaborarea de propuneri pentru planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, in domeniul propriu
de activitate;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare-dezvoltare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare interna si internationala, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
k) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului;
l) propune criteriile si conditiile de selectie si evaluare a ofertelor
pentru functia de director general al institutului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Industriei
si Comertului, se transmite Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de Guvern, la propunerea
ministerului coordonator.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limitele fondului
destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 35
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul unui
an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute
in termeni reali realizate in anul precedent. Contractarea de credite peste
plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa fie
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993
privind unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a
bugetului, iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si
cheltuieli sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legii privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite care depasesc limita admisa prin legea anuala a
bugetului de stat, in vederea realizarii de investitii de natura celor
prevazute la alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului
Industriei si Comertului, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune potrivit legii.
CAP. 7
Solutionarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Industriei
si Comertului si cu avizul Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare care are loc intr un interval de maximum 5 ani.