HOTARARE Nr. 1303 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Mecanica Fina - CEFIN Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 11 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica
Fina - CEFIN Bucuresti, persoana juridica romana aflata in coordonarea
Ministerului Industriilor, care functioneaza dupa modelul regiilor autonome
conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea institutului de Cercetare si
Proiectare pentru Mecanica Fina, care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti are sediul in municipiul Bucuresti, sos. Pantelimon nr. 6 - 8,
sectorul 2.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti are ca obiect principal de activitate cercetari fundamentale si
aplicative, dezvoltare tehnologica, reglementari tehnice si economice, de
interes public si national, care privesc domeniul mecanicii fine.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Mecanica Fina - CEFIN Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica
Fina - CEFIN Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la data
de 30 iunie 1996, este de 2.222.337 mii lei, din care: imobilizari corporale si
necorporale 685.000 mii lei si active circulante 1.537.337 mii lei, si se preia
pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de Cercetare si
Proiectare pentru Mecanica Fina.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile in
vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in
anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica
Fina - CEFIN Bucuresti se preia prin transfer de la Institutul de Cercetare si
Proiectare pentru Mecanica Fina si isi pastreaza salariile avute la data
transferului, pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Industriilor, in calitate de minister coordonator, va cuprinde
in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare realizarii unor
investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU MECANICA FINA - CEFIN BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - DIRECTOR COORDONATOR
__________________________ __________________ ____________________
|CONSILIUL DE ADMINISTRATIE|_____|DIRECTORUL GENERAL|____|CONSILIUL STIINTIFIC|
|__________________________| |__________________| |____________________|
|
|
____________ | ___________________
| CONSILIERI |_____________|_______________| CONTROL FINANCIAR |
|____________| | |___________________|
|
|
__________________________________|_____________________________
| | | | | | | |
| | | | | | ____|_____ |
_|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ | DIRECTOR | |
| A | | A | | A | | A | | A | | A | | ECONOMIC | |
|___| |___| |___| |___| |___| |___| |__________| |
_____|_______ | _____|_______ | _____|_____ | ______|_______ |
|DEPARTAMENTUL|||DEPARTAMENTUL|||DIRECTIA | | |DIRECTIA | |
|TEHNICA |||APARATURA DE |||INGINERIA | | |ECONOMICA, | |
|MASURARII |||CONTROL, |||CALITATII, | | |FINANCIARA, | |
|DIMENSIONALE |||LABORATOR SI |||ASIGURARE, | | |CONTABILITATE,| |
| |||ECHIPAMENTE |||CERTIFICARE| | |ADMINISTRATIV,| |
| |||SPECIALE ||| | | |APROVIZIONARE | |
| |||BIOMEDICALE ||| | | | | |
| |||SI MEDIU ||| | | | | |
|_____________|||_____________|||___________| | |______________| |
______|______ ______|________ ____|_____ ________|______
|DEPARTAMENTUL| |DEPARTAMENTUL ||DIRECTIA | | COMPARTIMENTE |
|SISTEME DE | |PENTRU EXECUTII||STRATEGIE,| | FUNCTIONALE |
|MASURARE | |MODELE ||PROGRAME, | |_______________|
|MARIMI | |EXPERIMENTALE, ||CERCETARE,|
|NEELECTRICE | |PROTOTIPURI, ||RESURSE |
|SI TEHNOLOGII| |UNICATE, SERIE || |
|SPECIFICE | |MICA || |
|PENTRU | | || |
|MECANICA FINA| | || |
|_____________| |_______________||__________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru MecanicA Fina - CEFIN
Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecanica Fina - CEFIN
Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica romana aflata
in coordonarea Ministerului Industriilor, care functioneaza dupa modelul
regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996, si isi desfasoara activitatea pe
baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.303 din 25 noiembrie 1996.
(2) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, si alte
subunitati fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului de
activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de
organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul mecanicii fine, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea, cu prioritate, a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde, in principal, urmatoarele
categorii de activitati reglementate prin Nomenclatorul activitatilor
comunitatii europene (NACE):
1. Activitati de cercetare-dezvoltare - NACE 73:
1.1. In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative, de
interes public si interes national - NACE 73.1, privind:
1.1.1. metode, tehnologii si mijloace de masurare si control pentru
verificarea caracteristicilor de calitate prin procedee specifice tehnicii de
masurare;
1.1.2. sisteme informatizate de control si asigurare a calitatii, specifice
ingineriei calitatii;
1.1.3. concepte si metode destinate ameliorarii competitivitatii, cresterii
fiabilitatii si capabilitatii proceselor industriale;
1.1.4. igiena, sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului; in
acest scop institutul efectueaza:
- cercetari fundamentale de baza si orientate, pentru dezvoltarea
domeniului de mecanica fina;
- realizari de materiale noi si tehnologii specifice de fabricatie si
utilizare specifice mecanicii fine;
- realizarea echipamentelor si instalatiilor pentru tehnici medicale si
biomedicale;
- realizarea de echipamente pentru controlul si protectia mediului;
- cercetari in domeniul ingineriei calitatii;
- realizarea de produse, tehnologii si utilaje specifice subdomeniilor de
micromecanica si mecatronica;
- cercetari aplicative pentru dezvoltarea si perfectionarea tehnicilor, tehnologiilor
si sistemelor specifice domeniului de mecanica fina;
- realizarea de aparatura si echipamente pentru cercetare si laborator;
1.1.5. elaborari de standarde si norme specifice domeniului.
1.2. Activitati informatice - NACE 72:
1.2.1. realizare de software - NACE 72.2;
1.2.2. tratarea datelor - NACE 72.3;
1.2.3. activitati de banci de date - NACE 72.4.
1.3. Studii si cercetari - NACE 74.13, cuprinzand:
- studii de piata si sondaje;
- strategii sectoriale;
- studii de diagnoza si prognoza;
- sinteze tehnico-stiintifice.
1.4. Consultanta manageriala - NACE 839.1.
1.5. In afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, institutul efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea
problemelor din domeniul de activitate - NACE 74.3.:
1.5.1. dezvoltarea tehnicilor experimentale si a masuratorilor in
laborator;
1.5.2. elaborarea de tehnologii si proceduri pentru testare si investigare
in cadrul proceselor de productie;
1.5.3. realizarea de produse, tehnologii si utilaje specifice domeniului si
subdomeniilor de mecanica fina, la cererea agentilor economici.
2. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare - NACE 74.8, pe
care le desfasoara institutul:
2.1. asistenta tehnica si consultanta de specialitate pentru proiectarea si
executia obiectivelor specifice domeniului;
2.2. expertize tehnice privind gradul de functionalitate si siguranta
operationala a instalatiilor si echipamentelor de masurare si control;
2.3. solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
proiectare si executie de aparatura, scule si dispozitive;
2.4. studii de fezabilitate, oferte, documentatii pentru participarea la
licitatii pentru proiectare si executie de obiective din domeniu;
2.5. certificare de produse si tehnologii;
2.6. certificate si rapoarte de calitate in urma testarilor efectuate.
3. Activitatea de formare si specializare profesionala in domeniul propriu
de activitate - NACE 74.5:
Institutul desfasoara urmatoarele activitati:
3.1. pregatire profesionala si specializare de nivel mediu;
3.2. pregatire profesionala de nivel universitar, postuniversitar si
doctorantura, potrivit legii.
4. Activitati de editare si tipizare a publicatiilor de specialitate - NACE
74.4:
- Revista Romana de Mecanica Fina si Optica;
- Catalog cu fise de prezentare a rezultatelor cercetarii din domeniu;
- Buletin informativ de mecanica fina;
- Colectia "Tehnica masurarii si ingineria calitatii";
- Colectia "Marketing si ofertare in mecanica fina";
- studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate.
5. Activitati privind deservirea fabricatiei de:
5.1. instrumente si aparate de masurare si control de precizie - NACE 37.1.
5.2. echipamente medico-chirurgicale si de ortopedie - NACE 37.2.;
5.3. instrumente optice si echipamente fotografice - NACE 37.3.;
5.4. orologerie - NACE 37.4.;
5.5. masini si echipamente mecanice - NACE 29.1.;
5.6. masini de uz general - NACE 29.2.;
5.7. scule de mana - NACE 31.6.
Aceste activitati se realizeaza prin:
- activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul de mecanica fina;
- valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul de mecanica fina.
6. Activitatea de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin realizarea de modele experimentale si prototipuri,
precum si expozitii de profil - NACE 73.
7. Institutul poate efectua si activitati de import-export potrivit legii -
NACE 51 si NACE 52.
8. Activitati in invatamantul superior - NACE 80.3, prin:
- elaborare documentatie - suport cursuri;
- cursuri tematice;
- dotare laboratoare.
9. Activitati asociative - NACE 91, prin:
- organizatii profesionale.
10. Activitati extrateritoriale - NACE 99.0, cuprinzand:
- colaborari tehnico-stiintifice internationale;
- participari la manifestari tehnico-stiintifice internationale;
- participari la burse de studii, specializare si doctorat;
- participari la foruri de coordonare tehnico-stiintifica.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Institutul are un patrimoniu in valoare de 2.222.337 mii lei, conform
bilantului contabil incheiat la 30 iunie 1996, din care: imobilizari corporale
si necorporale 685.000 mii lei si active circulante 1.537.337 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acesta, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Industriilor si a Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare,
precum si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Industriilor;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din domeniul de activitate al
institutului.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului industriilor, cu avizul ministrului cercetarii si tehnologiei, la
propunerea directorului general.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele Consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor
legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Aplicativa si Dezvoltare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba contractul colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de directie,
compus din directorul general si directorii din structura organizatorica a
institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiuni concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- programul anual de elaborare a reglementarilor tehnice;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului industriilor, cu acordul ministrului cercetarii
si tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare
Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica, dintre cercetatorii stiintifici
principali care lucreaza in domeniu si au pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu al institutului;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) exercita atributiile de ordonator de credite pentru sumele alocate
institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 15 membri reprezentand toate
departamentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorii
stiintifici ai institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul mecanicii fine;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II, III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea ministerului coordonator.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuieli totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului
Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub incidenta
prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993 privind unele masuri pentru restructurarea
activitatii regiilor autonome, finantate integral sau partial de la bugetul de
stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Industriilor, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului
Industriilor si cu acordul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.