HOTARARE Nr.
597 din 13 mai 2009
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 517/1998 privind înfiintarea Companiei
Nationale „Administratia Porturilor Maritime" - S.A. Constanta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 391 din 10 iunie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea
Guvernului nr. 517/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Administraţia
Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 331 din 2 septembrie 1998, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatele (2)-(5) se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
„(2) Compania Naţională «Administraţia Porturilor
Maritime» - S.A. Constanţa, denumită în continuare Compania, se
organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu statutul
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Compania este persoană juridică de naţionalitate
română, organizată ca societate pe acţiuni, cu sediul în municipiul Constanţa,
cod poştal 900900, incinta Portului Constanţa, Gara maritimă, judeţul
Constanţa.
(4) Compania funcţionează sub autoritatea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi desfăşoară activităţi de interes public
naţional conform reglementărilor legale în vigoare şi statutului.
(5) Compania poate înfiinţa sau desfiinţa pe teritoriul
României sau în străinătate sedii secundare: sucursale, agenţii, puncte de
lucru, reprezentanţe şi alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, prin
hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor."
2. Articolul 11
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Infrastructura de transport naval
aparţinând domeniului public al statului i se concesionează Companiei de către
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază de contract de
concesiune, în vederea administrării.
(2) Compania îndeplineşte funcţia de autoritate
portuară în porturile a căror infrastructură i-a fost concesionată de către
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(3) Pe suprafeţele de teren aparţinând domeniului
public prevăzut la alin. (1) pe care s-a instituit regimul de zonă liberă,
Compania este şi administraţie de zonă liberă.
(4) Compania pune la dispoziţia utilizatorilor
infrastructura de transport naval aparţinând domeniului public al statului
prevăzută la alin. (1), în mod nediscriminatoriu, pe baza unor contracte de
subconcesiune sau închiriere, în conformitate cu legislaţia în vigoare."
3. După articolul 11 se introduc patru
noi articole, articolele 12-15, cu următorul cuprins:
„Art. 12. - Compania are în principal
următoarele atribuţii:
a) întreţinerea, repararea, modernizarea şi dezvoltarea
infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionată;
b) punerea la dispoziţia tuturor utilizatorilor a
acestei infrastructuri, în mod liber şi nediscriminatoriu;
c) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
serviciilor de siguranţă în porturi;
d) asigurarea în permanenţă a adâncimilor minime în
bazinele portuare şi la dane şi a semnalizării pe şenalele de acces şi în
porturi;
e) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi;
f) ducerea la îndeplinire, prin delegare de competenţă,
a unor obligaţii ce revin statului român din acordurile şi convenţiile la care
România este parte.
Art. 13. - In vederea îndeplinirii funcţiei
de autoritate portuară şi în calitatea sa de administraţie portuară şi/sau de
zonă liberă, Compania are următoarele atribuţii şi obligaţii:
a) aplicarea politicilor portuare elaborate de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;
b) întocmirea planurilor de dezvoltare a porturilor
maritime în concordanţă cu politica şi programele de dezvoltare elaborate de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi a regulamentului portuar;
c) implementarea programelor de dezvoltare a
infrastructurilor porturilor maritime;
d) elaborarea sau avizarea studiilor şi proiectelor
privind dezvoltarea sau modificarea infrastructurilor portuare, precum şi a
proiectelor de dezvoltare şi modernizare a suprastructurilor portuare, propuse
de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în porturi;
e) elaborarea programelor anuale de întreţinere şi
reparaţie, de semnalizare şi de dragaj pentru asigurarea adâncimilor minime, cu
consultarea operatorilor portuari;
f) coordonarea activităţilor care se desfăşoară în
porturile maritime;
g) acordarea de avize sau autorizaţii pentru
activităţile de transport naval ori licenţe de lucru şi permise de acces în
zona liberă, după caz, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) aprobarea desfăşurării de activităţi în porturi,
altele decât cele supuse autorizării, eliberând permisele de lucru;
i) asigurarea funcţionalităţii, administrarea,
întreţinerea, repararea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce
i-a fost concesionată şi a patrimoniului propriu, precum şi menţinerea
caracteristicilor tehnice minime ale acestora şi punerea lor la dispoziţie
utilizatorilor în mod nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările în
vigoare;
j) stabilirea ordinii de intrare a navelor în porturile
maritime şi alocarea danelor;
k) urmărirea şi luarea măsurilor necesare pentru ca
traficul de mărfuri în porturile maritime, precum şi modul de depozitare a
acestora să nu afecteze siguranţa infrastructurii portuare, securitatea în
porturi şi operarea navelor;
l) coordonarea traficului portuar în perioade
aglomerate ca urmare a unor comenzi guvernamentale şi, în aceste situaţii,
stabilirea cu operatorii portuari a programelor de încărcare/descărcare a
mărfurilor în/din nave şi a priorităţilor la intrarea navelor la operare;
m) urmărirea traficului de nave şi de mărfuri în
porturi, centralizarea datelor privind numărul de nave în tranzit şi volumul de
marfă tranzitat, precum şi volumul de marfă operat, portul de
încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate şi a datelor privind
normele de operare, precum şi publicarea anuală a acestor date;
n) asigurarea desfăşurării activităţilor privind:
(i) semnalizarea costieră şi plutitoare pentru
navigaţie în porturile maritime şi pe căile de acces pe mare spre acestea;
(ii) semnalizarea, menţinerea funcţionalităţii şi
iluminarea drumurilor de circulaţie, a pasarelelor şi a intrărilor în porturi;
(iii) semnalizarea în mare largă în zona porturilor
Constanţa, Mangalia, Midia şi Tomis;
(iv) preluarea reziduurilor şi a apelor uzate, a gunoiului
şi a resturilor menajere de la nave;
o) asigurarea asistenţei pentru prevenirea poluării la
operarea navelor cu produse petroliere;
p) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
permanente a serviciilor de siguranţă, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
q) dragajul de întreţinere pentru asigurarea
adâncimilor minime de navigaţie în porturi şi pe şenalele de acces;
r) asigurarea de servicii pentru nave de agrement şi
turism nautic şi de servicii pentru pasageri şi turişti;
s) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi şi eliberarea carnetelor de lucru în
port, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
t) prestarea de servicii cu navele proprii;
u) prestarea de servicii, operaţiuni şi lucrări în
scopul îndeplinirii unor obligaţii ce revin statului român din acorduri şi
convenţii internaţionale la care România este parte, prin delegare de
competenţă;
v) reprezentarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii în relaţiile cu concesionarii infrastructurii de transport
naval sau a serviciilor de siguranţă, în limitele mandatului acordat de către
minister în acest sens, în condiţiile legii;
w) orice alte activităţi necesare realizării scopului
pentru care a fost înfiinţată.
Art. 14. - Obiectul de activitate al
Companiei, cu precizarea domeniului şi a activităţii principale, precum şi
activităţile specifice desfăşurate de aceasta sunt prevăzute în statut.
Art. 15. - Compania poate încheia, conform
legislaţiei în vigoare, acorduri sau convenţii cu organisme interne ori
internaţionale şi poate participa la colaborări şi cooperări pe plan naţional
sau internaţional, în domeniul său de activitate."
4. La articolul 2, alineatul (4) se abrogă.
5. La articolul 2, alineatul (5) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(5) Contravaloarea bunurilor proprietate publică nu
este inclusă în valoarea capitalului social iniţial al Companiei."
6. Articolul 21 se abrogă.
7. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 5. - (1) Veniturile proprii ale Companiei se
constituie din:
a) redevenţele/chiriile obţinute din subconcesionarea/
închirierea infrastructurii de transport naval şi a bunurilor proprietate ale
Companiei;
b) redevenţele obţinute din concesionarea serviciilor
de siguranţă;
c) tarifele de utilizare a infrastructurii de transport
naval şi de furnizare a serviciilor de siguranţă;
d) tarifele percepute pentru efectuarea activităţilor
cuprinse în statut.
(2) Nivelul minim al redevenţelor şi chiriilor, precum
şi tarifele prevăzute la alin. (1) se aprobă de consiliul de administraţie, cu
respectarea legislaţiei în vigoare.
(3) Compania are obligaţia de a face publice tarifele
prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d), precum şi facilităţile care se acordă
privind plata acestor tarife."
8. Articolul 51 se abrogă.
9. Articolul 8 se abrogă.
10. La articolul 9, alineatul (3) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Persoanele împuternicite să reprezinte interesele
capitalului de stat în adunarea generală a acţionarilor sunt numiţi prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii, dintre care unul este
reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice."
11. La articolul 9, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Pentru activitatea depusă, persoanele
împuternicite să reprezinte interesele capitalului de stat în adunarea generală
a acţionarilor beneficiază de o indemnizaţie stabilită prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, cu respectarea dispoziţiilor
legale în vigoare."
12. La articolul 10, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Pe perioada în care statul este
acţionar majoritar, reprezentanţii statului în consiliul de administraţie sunt
desemnaţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."
13. La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Pe perioada în care statul este acţionar
majoritar, directorul general al Companiei este numit şi revocat prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii."
14. La articolul 10, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Pe perioada în care statul este
acţionar majoritar, directorul general al Companiei este şi preşedintele
consiliului de administraţie."
15. La articolul 10, alineatul (4) se abrogă.
16. La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Finanţarea obiectivelor de investiţii
privind modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval
aparţinând domeniului public al statului se asigură de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, şi/sau din surse
atrase."
17. La articolul 11, după alineatul (1) se introduc
trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul
cuprins:
„(11) Finanţarea lucrărilor de întreţinere
şi reparaţii, precum şi cheltuielile de exploatare a infrastructurii de
transport naval se asigură din veniturile proprii ale Companiei.
(12) In situaţii deosebite, pentru lucrările
de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii de transport naval, Compania
poate primi fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, sub formă de subvenţii. Lucrările de
întreţinere şi reparaţii pentru care se acordă subvenţii de la bugetul de stat
şi fondurile necesare pentru efectuarea acestor lucrări se aprobă prin hotărâre
a Guvernului.
(13) Pentru prestarea serviciilor,
operaţiunilor şi lucrărilor prevăzute la art. 13 lit. u), Compania
poate primi fonduri de la bugetul de stat în conformitate cu legislaţia în
vigoare, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază
de decont de cheltuieli întocmit pentru fiecare activitate."
18. La articolul 11, alineatul (3) se abrogă.
19. La articolul 11, alineatul (6) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(6) Obligaţiile de plată ale Regiei Autonome
«Administraţia Portului Constanţa», nescadente până la data înfiinţării
Companiei, pentru crearea de bunuri publice, pentru modernizarea sau
dezvoltarea bunurilor publice existente, inclusiv sumele aferente din
împrumuturi, împreună cu dobânzile şi comisioanele, se vor asigura de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,
conform condiţiilor şi perioadelor prevăzute în contractele aflate în derulare.
Aceste bunuri se concesionează direct Companiei conform prevederilor legale în
vigoare."
20. Articolul 16 se abrogă.
21. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu
anexa la prezenta hotărâre.
22. Anexa nr. 2 se abrogă.
Art. II. - Contractele
de concesiune şi subconcesiune la care Compania este parte, aflate în derulare,
rămân în vigoare.
Art. III. - După
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, modificarea capitalului social,
precum şi a statutului Companiei se va face prin hotărârea adunării generale
extraordinare a acţionarilor, în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind
societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. IV. - Hotărârea
Guvernului nr. 517/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Administraţia
Porturilor Maritime" - S.A., Constanţa, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 331 din 2 septembrie 1998, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotărâre, se va
republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA (Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 517/1998)
STATUTUL
Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor
Maritime" - S.A. Constanţa
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul şi durata
ARTICOLUL 1
Denumirea
(1) Denumirea companiei este Compania Naţională
„Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa, cu sigla „Portul
Constanţa", denumită în continuare Compania.
(2) In orice factură, ofertă, comandă, tarif, prospect
şi alte documente întrebuinţate în comerţ, emanând de la Companie, se vor
menţiona denumirea, forma juridică, sediul social, numărul de înmatriculare în
registrul comerţului, codul unic de înregistrare, capitalul social, din care
cel efectiv vărsat, precum şi contul bancar.
ARTICOLUL 2
Forma juridică
(1) Compania este persoană juridică de naţionalitate
română, organizată ca societate pe acţiuni.
(2) Compania îşi desfăşoară activitatea în conformitate
cu legile române şi cu prezentul statut.
(3) Compania are în structură 4 subunităţi cu statut de
sucursală, şi anume:
a) Sucursala energetică port Constanţa;
b) Sucursala de servicii port Constanţa;
c) Sucursala nave tehnice port Constanţa;
d) Sucursala de administrare Constanţa Sud - Basarabi.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul social al Companiei este în România,
municipiul Constanţa, cod poştal 900900, incinta Portului Constanţa, Gara
maritimă, judeţul Constanţa.
(2) Compania poate înfiinţa sau desfiinţa pe teritoriul
României sau în străinătate sedii secundare: sucursale, agenţii, puncte de
lucru, reprezentanţe şi alte asemenea unităţi fără personalitate juridică, prin
hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor.
(3) Sediul social al Companiei poate fi mutat în altă
localitate din România cu aprobarea adunării generale extraordinare a
acţionarilor.
ARTICOLUL 4
Durata
Compania se constituie pe o durată nelimitată, cu
începere de la data înmatriculării ei în registrul comerţului.
CAPITOLUL II
Scopul, domeniul şi obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Scopul
(1) Compania se organizează şi funcţionează în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prezentul statut.
(2) Infrastructura de transport naval aparţinând
domeniului public al statului i se concesionează Companiei de către Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, pe bază de contract de concesiune, în
vederea administrării.
(3) Compania îndeplineşte funcţia de autoritate
portuară în porturile a căror infrastructură i-a fost concesionată de către
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(4) Pe suprafeţele de teren aparţinând domeniului
public prevăzut la alin. (2), pe care s-a instituit regimul de zonă liberă,
Compania este şi administraţie de zonă liberă.
(5) Compania are în principal următoarele atribuţii:
a) întreţinerea, repararea, modernizarea şi dezvoltarea
infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionată;
b) punerea la dispoziţia tuturor utilizatorilor a
acestei infrastructuri, în mod liber şi nediscriminatoriu;
c) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
serviciilor de siguranţă în porturi;
d) asigurarea în permanenţă a adâncimilor minime în
bazinele portuare şi la dane şi a semnalizării pe senalele de acces şi în
porturi;
e) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi;
f) ducerea la îndeplinire, prin delegare de competenţă,
a unor obligaţii ce revin statului român din acordurile şi convenţiile la care
România este parte.
ARTICOLUL 6
Domeniul şi obiectul de activitate
(1) Domeniul de activitate în care Compania îşi va
desfăşura activitatea este cel cu privire la „Activităţi anexe pentru transporturi"
- cod CAEN 522.
(2) Activitatea principală a Companiei constă în:
„Activităţi de servicii anexe transporturilor pe apă" - cod CAEN 5222.
(3) In secundar, Compania va desfăşura următoarele
activităţi:
- „Alte activităţi de tipărire n.c.a." - cod CAEN
1812;
- „Servicii pregătitoare pentru pretipărire" - cod
CAEN 1813;
- „Reproducerea înregistrărilor" - cod CAEN 1820;
- „Repararea şi întreţinerea altor echipamente de
transport n.c.a." - cod CAEN 3317;
- „Producţia de energie electrică" - cod CAEN
3511;
- „Transportul energiei electrice" - cod CAEN
3512;
- „Distribuţia energiei electrice" - cod CAEN
3513;
- „Comercializarea energiei electrice" - cod CAEN
3514;
- „Distribuţia combustibililor gazosi prin
conducte" - cod CAEN 3522;
- „Comercializarea combustibililor gazosi prin
conducte" - cod CAEN 3523;
- „Furnizarea de abur si aer condiţionat" - cod
CAEN 3530;
- „Captarea, tratarea şi distribuţia apei" - cod
CAEN 3600;
- „Colectarea şi epurarea apelor uzate" - cod CAEN
3700;
- „Colectarea deşeurilor nepericuloase" - cod CAEN
3811;
- „Colectarea deşeurilor periculoase" - cod CAEN
3812;
- „Tratarea si eliminarea deşeurilor
nepericuloase" - cod CAEN 3821;
- „Tratarea si eliminarea deşeurilor periculoase"
- cod CAEN 3822;
- „Recuperarea materialelor reciclabile sortate" -
cod CAEN 3832;
- „Activităţi si servicii de decontaminare" - cod
CAEN 3900;
- „Construcţii hidrotehnice" - cod CAEN 4291;
- „Lucrări de demolare a construcţiilor" - cod
CAEN 4311;
- „Lucrări de pregătire a terenului" - cod CAEN
4312;
- „Lucrări de instalaţii electrice" - cod CAEN
4321;
- „Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi aer
condiţionat" - cod CAEN 4322;
- „Alte lucrări de instalaţii pentru construcţii"
- cod CAEN 4329;
- „Lucrări de tâmplărie şi dulgherie" - cod CAEN
4332;
- „Lucrări de pardosire si placare a pereţilor" -
cod CAEN 4333;
- „Lucrări de vopsitorie, zugrăveli si montări de
geamuri" - cod CAEN 4334;
- „Alte lucrări de finisare" - cod CAEN 4339;
- „Lucrări de învelitori, şarpante si terase la
construcţii" - cod CAEN 4391;
- „Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a." -
cod CAEN 4399; _
- „Intreţinerea si repararea autovehiculelor" -
cod CAEN 4520;
- „Inchirierea utilajelor de construcţii şi demolare,
cu personalul de deservire aferent" - cod CAEN 4550;
- „Comerţ cu ridicata al deşeurilor si resturilor"
- cod CAEN 4677;
- „Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru
autovehicule în magazine specializate" - cod CAEN 4730;
- „Alte transporturi terestre de călători n.c.a."
- cod CAEN 4939;
- „Transporturi rutiere de mărfuri" - cod CAEN
4941;
- „Activităţi de servicii anexe pentru transporturi
terestre" - cod CAEN 5221;
- „Alte activităţi anexe transporturilor" - cod
CAEN 5229;
- „Alte servicii de cazare" - cod CAEN 5590;
- „Alte servicii de alimentaţie n.c.a." - cod CAEN
5629;
- „Activităţi de editare a revistelor si
periodicelor" - cod CAEN 5814;
- „Activităţi de realizare a înregistrărilor audio şi
activităţi de editare muzicală" - cod CAEN 5920;
- „Activităţi de telecomunicaţii prin reţele cu
cablu" - cod CAEN 6110;
- „Activităţi de telecomunicaţii prin reţele fără cablu
(exclusiv prin satelit)" - cod CAEN 6120;
- „Alte activităţi de telecomunicaţii" - cod CAEN
6190;
- „Activităţi de realizare a software-ului la comandă
(software orientat client)" - cod CAEN 6201;
- „Activităţi de consultantă în tehnologia
informaţiei" - cod CAEN 6202;
- „Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a
mijloacelor de calcul" - cod CAEN 6203;
- „Alte activităţi de servicii privind tehnologia
informaţiei" - cod CAEN 6209;
- „Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi
activităţi conexe" - cod CAEN 6311;
- „Activităţi ale portalurilor web" - cod CAEN
6312;
- „Inchirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare
proprii sau închiriate" - cod CAEN 6820;
- „Administrarea imobilelor pe bază de comision sau
contract" - cod CAEN 6832;
- „Activităţi de consultantă pentru afaceri si
management" - cod CAEN 7022;
- „Inchirierea autoturismelor şi utilitarelor de
capacitate mică" -cod CAEN 7110;
- „Activităţi de arhitectură" -cod CAEN 7111;
- „Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică
legate de acestea" - cod CAEN 7112;
- „Activităţi detestări şi analize tehnice" - cod
CAEN 7120;
- „Servicii de reprezentare media" - cod CAEN
7312;
- „Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a
opiniei publice" - cod' CAEN 7320;
- „Activităţi de închiriere şi leasing cu autoturisme
şi autovehicule rutiere uşoare" - cod CAEN 7711;
- „Activităţi de închiriere si leasing cu autovehicule
rutiere grele" -cod CAEN 7712;
- „Activităţi de închiriere şi leasing cu maşini şi
echipamente pentru construcţii" - cod CAEN 7732;
- „Activităţi de închiriere şi leasing cu maşini şi
echipamente de birou (inclusiv calculatoare)" - cod CAEN 7733;
- „Activităţi de închiriere şi leasing cu echipamente
de transport pe apă" - cod CAEN 7734;
- „Activităţi de închiriere şi leasing cu alte maşini,
echipamente şi bunuri tangibile n.c.a." - cod CAEN 7739;
- „Activităţi ale agenţiilor turistice" - cod CAEN
7911;
- „Activităţi de protecţie şi gardă" - cod CAEN
8010;
- „Activităţi de investigaţii" - cod CAEN 8030;
- „Activităţi generale de curăţenie a clădirilor"
- cod CAEN 8121;
- „Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor
şi congreselor" - cod CAEN 8230;
- „Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi
n.c.a." - cod CAEN 8299;
- „Activităţi de luptă împotriva incendiilor şi de
prevenire a acestora" - cod CAEN 8425;
- „Alte forme de învăţământ n.c.a." - cod CAEN
8559;
- „Activităţi ale muzeelor" - cod CAEN 9102;
- „Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi a
altor obiective de interes turistic" - cod CAEN 9103;
- „Activităţi ale bazelor sportive" - cod CAEN
9311.
(4) In vederea îndeplinirii funcţiei de autoritate
portuară şi în calitatea sa de administraţie portuară şi/sau de zonă liberă,
Compania execută următoarele activităţi specifice:
a) aplicarea politicilor portuare elaborate de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;
b) întocmirea planurilor de dezvoltare a porturilor
maritime în concordanţă cu politica şi programele de dezvoltare elaborate de
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi a regulamentului portuar;
c) implementarea programelor de dezvoltare a
infrastructurilor porturilor maritime;
d) elaborarea sau avizarea studiilor şi proiectelor
privind dezvoltarea sau modificarea infrastructurilor portuare, precum şi a
proiectelor de dezvoltare şi modernizare a suprastructurilor portuare, propuse
de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în porturi;
e) elaborarea programelor anuale de întreţinere şi
reparaţie, de semnalizare şi de dragaj pentru asigurarea adâncimilor minime, cu
consultarea operatorilor portuari;
f) coordonarea activităţilor care se desfăşoară în
porturile maritime;
g) acordarea de avize sau autorizaţii pentru
activităţile de transport naval ori licenţe de lucru şi permise de acces în
zona liberă, după caz, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) aprobarea desfăşurării de activităţi în porturi,
altele decât cele supuse autorizării, eliberând permisele de lucru;
i) asigurarea funcţionalităţii, administrarea,
întreţinerea, repararea şi dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce
i-a fost concesionată şi a patrimoniului propriu, precum şi menţinerea
caracteristicilor tehnice minime ale acestora şi punerea lor la dispoziţie
utilizatorilor în mod nediscriminatoriu, în conformitate cu reglementările în
vigoare;
j) stabilirea ordinii de intrare a navelor în porturile
maritime şi alocarea danelor;
k) urmărirea şi luarea măsurilor necesare pentru ca
traficul de mărfuri în porturile maritime, precum şi modul de depozitare a
acestora să nu afecteze siguranţa infrastructurii portuare, securitatea în
porturi şi operarea navelor;
l) coordonarea traficului portuar în perioade
aglomerate ca urmare a unor comenzi guvernamentale şi, în aceste situaţii,
stabilirea cu operatorii portuari a programelor de încărcare/descărcare a
mărfurilor în/din nave şi a priorităţilor la intrarea navelor la operare;
m) urmărirea traficului de nave şi de mărfuri în
porturi, centralizarea datelor privind numărul de nave în tranzit şi volumul de
marfă tranzitat, precum şi volumul de marfă operat, portul de
încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate şi a datelor privind
normele de operare, precum şi publicarea anuală a acestor date;
n) asigurarea desfăşurării activităţilor privind:
(i) semnalizarea costieră şi plutitoare pentru
navigaţie în porturile maritime şi pe căile de acces pe mare spre acestea;
(ii) semnalizarea, menţinerea funcţionalităţii şi
iluminarea drumurilor de circulaţie, a pasarelelor şi a intrărilor în porturi;
(iii) semnalizarea în mare largă în zona porturilor
Constanţa, Mangalia, Midia şi Tomis;
(iv) preluarea reziduurilor şi a apelor uzate, a
gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
o) asigurarea asistenţei pentru prevenirea poluării la
operarea navelor cu produse petroliere;
p) urmărirea sau asigurarea, după caz, a furnizării
permanente a serviciilor de siguranţă, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
q) dragajul de întreţinere pentru asigurarea
adâncimilor minime de navigaţie în porturi şi pe şenalele de acces;
r) asigurarea de servicii pentru nave de agrement şi
turism nautic şi de servicii pentru pasageri şi turişti;
s) ţinerea evidenţei muncitorilor portuari care
efectuează muncă specifică în porturi şi eliberarea carnetelor de lucru în
port, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
t) prestarea de servicii cu navele proprii;
u) prestarea de servicii, operaţiuni şi lucrări în
scopul îndeplinirii unor obligaţii ce revin statului român din acorduri şi
convenţii internaţionale la care România este parte, prin delegare de
competenţă;
v) reprezentarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii în relaţiile cu concesionarii infrastructurii de transport
naval sau a serviciilor de siguranţă, în limitele mandatului acordat de către
minister în acest sens, în condiţiile legii;
w) orice alte activităţi necesare realizării scopului
pentru care a fost înfiinţată.
(5) Obiectul de activitate al Companiei poate fi
modificat prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor, cu
respectarea legislaţiei în vigoare şi a prezentului statut.
CAPITOLUL III
Domeniul public, capitalul social, participarea
acţionarilor la profit şi pierderi, acţiunile
ARTICOLUL 7
Domeniul public
(1) Infrastructura de transport naval aparţinând domeniului
public al statului i se concesionează Companiei de către Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii pe bază de contract de concesiune, în
vederea administrării.
(2) Compania pune la dispoziţia utilizatorilor
infrastructura de transport naval aparţinând domeniului public al statului
prevăzută la alin. (1), în mod nediscriminatoriu, pe baza unor contracte de
subconcesiune sau închiriere, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ARTICOLUL 8
Capitalul social şi participarea acţionarilor la
profit şi pierderi
(1) Capitalul social subscris şi integral vărsat
la data de 31 decembrie 2008 este în valoare de 68.456.270 lei, fiind divizat
în 6.845.627 acţiuni nominative, dematerializate, cu o valoare nominală de 10
lei fiecare.
(2) Participarea acţionarilor la profit şi pierderi
este după cum urmează:
a) statul român, reprezentat prin Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, deţine un număr de 4.107.377 acţiuni
reprezentând 60% din capitalul social şi din profitul sau pierderile Companiei;
b) Societatea Comercială „Fondul Proprietatea" -
S.A. deţine un număr de 1.369.125 acţiuni reprezentând 20% din capitalul social
şi din profitul sau pierderile Companiei;
c) Consiliul Local al Municipiului Constanţa deţine un
număr de 1.369.125 acţiuni reprezentând 20% din capitalul social şi din
profitul sau pierderile Companiei.
ARTICOLUL 9
Majorarea sau reducerea capitalului social
(1) Majorarea sau reducerea capitalului social
al Companiei se hotărăşte de către adunarea generală extraordinară a acţionarilor
cu cvorumul şi majoritatea prevăzute de lege şi de prezentul statut.
(2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi în numerar şi/sau în natură în
condiţiile legii;
b) încorporarea rezervelor, cu excepţia diferenţelor
favorabile din reevaluarea patrimoniului şi a rezervelor legale, precum şi a
beneficiilor sau a primelor de emisiune;
c) compensarea unor creanţe lichide şi exigibile asupra
Companiei cu acţiuni ale acesteia;
d) alte surse stabilite potrivit legii.
(3) Capitalul social poate fi majorat prin:
a) emisiune de noi acţiuni;
b) majorarea valorii nominale a acţiunilor existente.
(4) Capitalul social poate fi majorat prin mărirea
valorii nominale a acţiunilor existente numai cu acordul tuturor acţionarilor,
exceptând cazurile în care majorarea este realizată prin încorporarea
rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune.
(5) Acţiunile emise pentru majorarea capitalului social
vor fi oferite spre subscriere în primul rând acţionarilor existenţi,
proporţional cu numărul acţiunilor pe care le posedă. Hotărârea adunării
generale extraordinare a acţionarilor pentru majorarea capitalului social se va
publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, acordându-se pentru
exerciţiul dreptului de preferinţă un termen de cel puţin o lună, cu începere
din ziua publicării.
(6) Reducerea capitalului social se poate face şi în
situaţia în care Compania înregistrează pierderi, cu respectarea prevederilor
legale în vigoare. Pierderile trebuie să fie stabilite şi evidenţiate prin
situaţiile financiare ale Companiei.
(7) In situaţia în care în urma pierderilor activul net
al Companiei, determinat ca diferenţă între totalul activelor şi totalul
datoriilor Companiei, s-a diminuat la mai puţin de jumătate din valoarea
capitalului social subscris, Consiliul de administraţie va convoca de îndată
Adunarea generală extraordinară a acţionarilor pentru a decide fie reducerea
capitalului social cu un cuantum cel puţin egal cu cel al pierderilor care nu
au putut fi acoperite din rezerve, fie reîntregirea capitalului social cu un
cuantum cel puţin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din
rezerve, fie dizolvarea Companiei. In situaţia în care Adunarea generală
extraordinară a acţionarilor nu hotărăşte dizolvarea Companiei, atunci Compania
este obligată ca, cel târziu până la încheierea exerciţiului financiar ulterior
celui în care au fost constatate pierderile şi sub rezerva respectării
cerinţelor de capital social minim, să procedeze la reducerea capitalului
social cu un cuantum cel puţin egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi
acoperite din rezerve, dacă în acest interval activul net al Companiei nu a
fost reconstituit până la nivelul unei valori cel puţin egale cu jumătate din
valoarea capitalului social.
(8) Capitalul social poate fi redus prin:
a) micşorarea numărului de acţiuni;
b) reducerea valorii nominale a acţiunilor;
c) răscumpărarea propriilor acţiuni, urmată de anularea
lor.
(9) Capitalul social mai poate fi redus, atunci când
reducerea nu este motivată de pierderi, prin:
a) scutirea totală sau parţială a acţionarilor de
vărsămintele datorate;
b) restituirea către acţionari a unei cote-părţi din
aporturi, proporţională cu reducerea capitalului social şi calculată egal
pentru fiecare acţiune;
c) alte procedee prevăzute de lege.
(10) Reducerea capitalului social va putea fi făcută
numai după trecerea a două luni din ziua în care hotărârea adunării generale
extraordinare a acţionarilor a fost publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a.
ARTICOLUL 10
Acţiunile
(1) Acţiunile Companiei subscrise şi plătite
integral de către acţionari sunt acţiuni nominative, de valori egale şi care
acordă posesorilor drepturi egale. Acestea sunt indivizibile, liber
transferabile şi liber negociabile, cu excepţia acţiunilor depuse ca garanţii.
(2) Acţiunile sunt emise sub formă dematerializată,
admise la tranzacţionare în cadrul Bursei de Valori Bucureşti - Piaţa
reglementată la vedere, registrul acţionarilor fiind ţinut de către Societatea
Comercială „Depozitarul Central" - S.A. Evidenţa acţionariatului este
actualizată de Societatea Comercială „Depozitarul Central" - S.A. ca
urmare a oricărui tip de transferuri de acţiuni.
(3) Exercitarea drepturilor conferite de acţiuni se
realizează de către persoanele care au calitatea de acţionar înscrisă în
registrul acţionarilor recepţionat de la Societatea Comercială „Depozitarul
Central" - S.A., în conformitate cu prevederile legale incidente.
(4) Acţiunile Companiei sunt tranzacţionate în cadrul
Bursei de Valori Bucureşti - Piaţa reglementată la vedere, care reprezintă o
fracţiune din capitalul social al Companiei şi care încorporează drepturile
prevăzute de lege şi de prezentul statut.
ARTICOLUL 11
Obligaţiuni
Compania este autorizată să emită obligaţiuni în
condiţiile legilor în vigoare.
ARTICOLUL 12
Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
(1) Fiecare acţiune subscrisă şi integral plătită
conferă acţionarului drepturile prevăzute de lege şi de prevederile prezentului
statut.
(2) Deţinerea acţiunii certifică adeziunea de drept la
statut.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmează
acţiunile în cazul transmiterii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Când o acţiune nominativă devine proprietatea mai
multor persoane, nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care
acestea desemnează un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor
rezultând din acţiune.
(5) Obligaţiile sociale sunt garantate cu patrimoniul
social, iar acţionarii răspund numai până la concurenţa capitalului social
subscris.
(6) Patrimoniul Companiei nu poate fi grevat de datorii
sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor.
(7) Un creditor al unui acţionar poate formula
pretenţii asupra părţii din profitul cuvenit acţionarului după aprobarea
situaţiilor financiare anuale, iar după dizolvarea Companiei, asupra părţii
cuvenite acestuia prin lichidare.
ARTICOLUL 13
Transferul dreptului de proprietate asupra
acţiunilor
(1) Dreptul de proprietate asupra acţiunilor se
transferă conform reglementărilor pieţei de capital, respectiv reglementărilor
Bursei de Valori Bucureşti - Piaţa reglementată la vedere.
(2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
transferă dreptul de proprietate asupra acţiunilor pe care le gestionează
conform reglementărilor pieţei de capital, respectiv reglementărilor Bursei de
Valori Bucureşti - Piaţa reglementată la vedere şi/sau prevederilor legale în
domeniul privatizării societăţilor comerciale cu capital de stat.
(3) Orice transfer al dreptului de proprietate asupra
acţiunilor, indiferent de natura juridică a acestuia, se înscrie în registrul
acţionarilor Companiei, ţinut de Societatea Comercială „Depozitarul
Central" - S.A.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a acţionarilor
ARTICOLUL 14
Atribuţii
(1) Adunarea generală a acţionarilor reprezintă organul
suprem de conducere al Companiei. Şedinţele adunării generale a acţionarilor se
desfăşoară cu participarea acţionarilor/reprezentanţilor acţionarilor Companiei
potrivit registrului acţionarilor, la data de referinţă indicată în convocator.
(2) Adunările generale ale acţionarilor sunt ordinare
şi extraordinare.
(3) In afară de dezbaterea altor probleme înscrise pe
ordinea de zi, adunarea generală ordinară este obligată:
a) să discute, să aprobe sau să modifice situaţiile
financiare anuale, pe baza rapoartelor prezentate de Consiliul de administraţie
şi de auditorul financiar, şi să fixeze dividendul;
b) să aleagă şi să revoce membrii Consiliului de
administraţie;
c) să aleagă şi să revoce cenzorii, dacă consideră
oportună o astfel de măsură;
d) să numească şi să demită auditorul financiar şi să
fixeze durata minimă a contractului de audit financiar;
e) să fixeze remuneraţia cuvenită pentru exerciţiul în
curs membrilor Consiliului de administraţie, cenzorilor şi auditorului
financiar;
f) să se pronunţe asupra gestiunii Consiliului de
administraţie şi să dea descărcare de gestiune administratorilor;
g) să stabilească bugetul de venituri şi cheltuieli şi,
după caz, programul de activitate pe exerciţiul financiar următor;
h) să hotărască gajarea, închirierea sau desfiinţarea
uneia sau mai multor unităţi ale Companiei;
i) să analizeze rapoartele Consiliului de administraţie
privind stadiul şi perspectivele referitoare la profit şi dividende, poziţia pe
piaţa internă şi internaţională, nivelul tehnic, calitatea, forţa de muncă,
protecţia mediului, relaţiile cu clienţii, precum şi orice alte rapoarte ale
acestuia;
j) să desemneze persoana împuternicită să încheie
contractele de administraţie cu membrii Consiliului de administraţie, în
situaţia în care statul român nu mai este acţionar;
k) să hotărască cu privire la acţionarea în justiţie a
membrilor Consiliului de administraţie, a directorului general şi a auditorului
financiar pentru pagubele pricinuite Companiei;
l) să fixeze limitele generale ale remuneraţiilor
suplimentare acordate membrilor Consiliului de administraţie însărcinaţi cu
funcţii specifice, precum şi limitele generale ale remuneraţiilor acordate
directorului general, asigurându-se că acestea sunt justificate în raport cu
îndatoririle specifice ale persoanelor în cauză şi cu situaţia economică a
Companiei;
m) să fixeze limitele oricăror alte avantaje pe care
Compania decide să le acorde membrilor Consiliului de administraţie,
asigurându-se că acestea sunt justificate în raport cu îndatoririle specifice
ale persoanelor în cauză şi cu situaţia economică a Companiei;
n) să fixeze limitele oricăror alte avantaje pe care
Compania decide să le acorde directorului general, asigurându-se că acestea
sunt justificate în raport cu îndatoririle specifice ale persoanelor în cauză
şi cu situaţia economică a Companiei;
o) să hotărască în orice alte probleme privind
activitatea Companiei, politica şi strategia economico-socială a acesteia.
(4) Pe perioada în care statul român este acţionar
majoritar, unul dintre cenzori este, în mod obligatoriu, reprezentant al
Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Pentru validitatea deliberărilor adunărilor
generale ordinare ale acţionarilor este necesară prezenţa acţionarilor care să
deţină cel puţin 51% din numărul total de drepturi de vot. Hotărârile Adunării
generale ordinare a acţionarilor se iau cu majoritatea voturilor exprimate.
(6) In situaţia în care Adunarea generală ordinară nu
poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor de cvorum prevăzut la alin.
(5), adunarea ce se va întruni la o a doua convocare poate să delibereze asupra
punctelor de pe ordinea de zi a celei dintâi adunări, indiferent de cvorumul
întrunit, luând hotărâri cu majoritatea voturilor exprimate.
(7) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor se
întruneşte ori de câte ori este nevoie pentru a adopta o hotărâre cu privire
la:
a) schimbarea formei juridice a Companiei;
b) mutarea sediului Companiei;
c) schimbarea obiectului de activitate al Companiei;
d) înfiinţarea sau desfiinţarea unor sedii secundare:
sucursale, agenţii, puncte de lucru, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi
fără personalitate juridică;
e) majorarea capitalului social;
f) reducerea capitalului social sau reîntregirea lui
prin emisiune de noi acţiuni, modificarea numărului de acţiuni ori a valorii
nominale a acesteia;
g) fuziunea cu alte societăţi sau divizarea Companiei;
h) dizolvarea anticipată şi lichidarea sau dizolvarea
anticipată a Companiei;
i) conversia acţiunilor nominative în acţiuni la
purtător sau a acţiunilor la purtător în acţiuni nominative;
j) conversia acţiunilor dintr-o categorie în cealaltă;
k) conversia unei categorii de obligaţiuni în altă
categorie sau în acţiuni;
l) emisiunea de obligaţiuni;
m) schimbarea sistemului de administrare a Companiei;
n) participarea la constituirea de noi persoane
juridice sau la asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
o) decizia în privinţa vânzării, asocierii în
participaţiune, aportului la capitalul social al unei societăţi comerciale,
leasingului imobiliar şi constituirii uzufructului, având ca obiect activele
Companiei;
p) oricare altă modificare a statutului sau oricare
altă hotărâre pentru care este cerută aprobarea Adunării generale
extraordinare;
q) decizia în privinţa contractării de împrumuturi
bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe;
r) stabilirea competenţelor şi a nivelului de
contractare a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale şi a
garanţiilor, inclusiv prin gajarea acţiunilor, potrivit legii.
(8) Pentru validitatea deliberărilor Adunării generale
extraordinare a acţionarilor este necesară la prima convocare prezenţa
acţionarilor deţinând cel puţin 51% din numărul total de drepturi de vot, iar
la convocările următoare, prezenţa acţionarilor reprezentând cel puţin o
cincime din numărul total de drepturi de vot.
(9) Hotărârile Adunării generale extraordinare a
acţionarilor sunt luate cu majoritatea voturilor deţinute de acţionarii
prezenţi sau reprezentaţi.
(10) Decizia de modificare a obiectului principal de
activitate al Companiei, de reducere sau majorare a capitalului social, de
schimbare a formei juridice, de fuziune, divizare sau de dizolvare a Companiei
se ia cu o majoritate de cel puţin două treimi din drepturile de vot deţinute
de acţionarii prezenţi sau reprezentaţi.
ARTICOLUL 15
Convocarea Adunării generale a acţionarilor
(1) Adunarea generală ordinară şi extraordinară
a acţionarilor se convoacă de către Consiliul de administraţie ori de câte ori
va fi nevoie, în conformitate cu prevederile statutului.
(2) Adunarea generală ordinară se întruneşte cel puţin
o dată pe an, în cel mult 4 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
(3) Adunarea generală ordinară şi/sau extraordinară a
acţionarilor va fi convocată de îndată, de către Consiliul de administraţie, la
cererea acţionarilor reprezentând, individual sau împreună, cel puţin 5% din
capitalul social, dacă cererea cuprinde dispoziţii ce intră în atribuţiile
adunării. Adunarea generală va fi convocată în termen de cel mult 30 de zile şi
se va întruni în termen de cel mult 60 de zile de la data primirii cererii. In
cazul în care Consiliul de Administraţie nu convoacă Adunarea generală,
instanţa de la sediul Companiei, cu citarea Consiliului de administraţie, va
putea autoriza convocarea Adunării generale de către acţionarii care au formulat
cererea. Prin aceeaşi încheiere instanţa aprobă ordinea de zi, stabileşte data
de referinţă, data ţinerii Adunării generale şi, dintre acţionari, persoana
care o va prezida.
(4) Termenul de întrunire, atât pentru adunările
generale ordinare, cât şi pentru cele extraordinare, nu poate fi mai mic de 30
de zile de la data publicării convocării în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a.
(5) Convocarea se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, şi în unul dintre ziarele de largă răspândire din
localitatea în care se află sediul social al Companiei sau din cea mai
apropiată localitate.
(6) Convocarea va cuprinde denumirea emitentului, data
Adunării generale, ora de începere a Adunării generale, locul de desfăşurare a
Adunării generale, data de referinţă, ordinea de zi, cu arătarea explicită a
tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterii adunării, data-limită
până la care se pot depune candidaturile, în cazul în care pe ordinea de zi
este înscrisă alegerea administratorilor, modalitatea de distribuire a
documentelor şi informaţiilor referitoare la problemele incluse pe ordinea de
zi a Adunării generale, precum şi data începând cu care acestea vor fi
disponibile, modalitatea de obţinere a formularului de procură specială pentru
reprezentare în Adunarea generală a acţionarilor, data-limită şi locul unde vor
fi depuse/primite procurile speciale, propunerea privind data de înregistrare.
Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. Când pe
ordinea de zi figurează numirea membrilor Consiliului de administraţie, în
convocare se va menţiona că lista cuprinzând informaţii cu privire la numele,
localitatea de domiciliu şi calificarea profesională a persoanelor propuse
pentru funcţia de administrator se află la dispoziţia acţionarilor, putând fi
consultată şi completată de aceştia. Data de referinţă este ulterioară cu cel
puţin 4 zile lucrătoare datei de publicare în presă a convocatorului Adunării
generale şi este anterioară datei-limită până la care se pot depune/expedia
către Companie procurile speciale.
(7) Adunarea generală a acţionarilor se întruneşte la
sediul social al Companiei sau în alt loc indicat în convocare.
(8) Prin excepţie, acţionarii reprezentând întreg
capitalul social vor putea, dacă niciunul dintre ei nu se opune, să ţină
Adunarea generală şi să ia orice hotărâre de competenţa Adunării, fără
respectarea formalităţilor cerute pentru convocarea ei.
ARTICOLUL 16
Organizare
(1) Adunările generale ale acţionarilor vor fi
prezidate de preşedintele Consiliului de administraţie sau de persoana care îi
ţine locul, în temeiul unei împuterniciri speciale, care deschide şedinţa
respectivă în ziua şi la ora arătate în convocare.
(2) Pe perioada în care statul român este acţionar
majoritar, reprezentanţii acestuia în Adunarea generală a acţionarilor vor
nominaliza în Consiliul de administraţie specialişti din cadrul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi unul din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice.
(3) Adunarea generală a acţionarilor va alege dintre
acţionarii prezenţi unu până la 3 secretari, care vor verifica lista de
prezenţă a acţionarilor, indicând capitalul social pe care îl reprezintă
fiecare, procesul-verbal întocmit de secretarul tehnic pentru constatarea
numărului acţiunilor depuse şi îndeplinirea tuturor formalităţilor cerute de
lege şi de statut pentru ţinerea Adunării generale.
(4) Procesul-verbal, semnat de preşedinte şi de
secretari, va constata îndeplinirea formalităţilor de convocare, data şi locul
Adunării generale, acţionarii prezenţi, numărul acţiunilor, dezbaterile în
rezumat, hotărârile luate, iar la cererea acţionarilor, declaraţiile făcute de
ei în şedinţă. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare,
precum şi listele de prezenţă a acţionarilor.
(5) Preşedintele Consiliului de administraţie va putea
desemna dintre angajaţii Companiei unul sau mai mulţi secretari tehnici, care
să îndeplinească atribuţiile ce le revin în conformitate cu prevederile legale.
(6) Şedinţele adunărilor generale ordinare şi
extraordinare ale acţionarilor pot fi înregistrate atât audio, cât şi video.
(7) Procesul-verbal se trece în registrul adunărilor
generale.
(8) In înştiinţarea privind prima convocare a Adunării
generale a acţionarilor se vor putea fixa ziua şi ora pentru cea de-a doua
Adunare generală, când cea dintâi nu s-ar putea ţine. A doua adunare nu se
poate însă întruni în chiar ziua fixată pentru cea dintâi adunare.
(9) In situaţia în care ziua pentru a doua Adunare
generală nu este menţionată în înştiinţarea publicată pentru prima adunare,
termenul prevăzut la art. 15 alin. (4) va putea fi redus la 8 zile.
(10) Acţionarii reprezentând întreg capitalul social
vor putea, dacă niciunul dintre ei nu se opune, să ţină o Adunare generală şi
să ia orice hotărâre de competenţa adunării, fără respectarea formalităţilor
cerute pentru convocarea ei.
(11) Acţiunea în răspundere contra administratorilor,
auditorului financiar şi directorilor cu atribuţii delegate aparţine Adunării
generale a acţionarilor, care va decide cu majoritatea voturilor exprimate în
adunarea generală respectivă. Hotărârea va putea fi luată chiar dacă problema
răspunderii acestora nu figurează în ordinea de zi. Adunarea desemnează cu aceeaşi
majoritate persoana însărcinată să exercite acţiunea în justiţie.
ARTICOLUL 17
Exercitarea dreptului de vot
(1) Orice acţiune plătită dă dreptul la un vot în
Adunarea generală a acţionarilor.
(2) Hotărârile Adunării generale a acţionarilor se iau,
de regulă, prin vot deschis.
(3) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea
membrilor Consiliului de administraţie, a cenzorilor şi auditorului financiar
şi revocarea lor, precum şi pentru luarea hotărârilor referitoare la
răspunderea membrilor organelor de administrare, de conducere şi de control ale
Companiei.
(4) La propunerea persoanei care prezidează Adunarea
generală a acţionarilor sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi,
care deţin cel puţin o pătrime din capitalul social, se va putea decide ca
votul să fie secret.
(5) Pentru a fi opozabile terţilor, hotărârile
adunărilor generale vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul registrului
comerţului, spre a fi menţionate în registru şi publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a. Hotărârile se vor publica, după caz, în acelaşi termen
şi pe pagina de internet a Companiei. Ele nu vor putea fi executate înainte de
ducerea la îndeplinire a formalităţilor prevăzute mai sus.
(6) Hotărârile luate de adunările generale ale
acţionarilor în limitele legii şi ale statutului sunt obligatorii chiar şi
pentru acţionarii absenţi, nereprezentaţi, care s-au abţinut de la vot sau care
au votat împotrivă.
(7) Acţionarii care nu au votat în favoarea unei
hotărâri a Adunării generale care priveşte schimbarea obiectului principal de
activitate, mutarea sediului social al Companiei în străinătate, schimbarea
formei juridice a Companiei sau fuziunea ori divizarea Companiei au dreptul de
a se retrage din Companie şi de a solicita acesteia cumpărarea acţiunilor lor
la o valoare medie determinată de către un expert autorizat independent, numit
de judecătorul-delegat, la cererea Consiliului de administraţie, prin folosirea
a cel puţin două metode de evaluare recunoscute de legislaţia în vigoare la
data evaluării, costurile de evaluare urmând a fi suportate de către Companie.
(8) Acţionarii pot participa şi vota în Adunarea
generală fie personal, fie prin reprezentare, în baza unei împuterniciri
acordate pentru respectiva adunare generală, în conformitate cu legislaţia
pieţei de capital. Acţionarii Companiei pot fi reprezentaţi în cadrul
adunărilor generale de către o singură persoană îndreptăţită să exercite
dreptul de vot.
(9) Imputernicirile vor fi depuse la Companie, în
original, cu 48 de ore înainte de adunare, sub sancţiunea pierderii
exerciţiului dreptului de vot în acea adunare. Imputernicirile vor fi reţinute
de Companie, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal.
(10) Membrii Consiliului de administraţie, directorii cu
sau fără atribuţii delegate de către Consiliul de administraţie ori
funcţionarii Companiei nu îi pot reprezenta pe acţionari, sub sancţiunea
nulităţii hotărârii, dacă, fără votul acestora, nu s-ar fi obţinut majoritatea
cerută.
(11) Acţionarii care nu au capacitate de exerciţiu,
precum şi persoanele juridice pot fi reprezentaţi/reprezentate prin
reprezentanţii lor legali care, la rândul lor, pot da altor persoane
împuternicire pentru respectiva adunare generală.
CAPITOLUL V
Consiliul de administraţie
ARTICOLUL 18
Organizare
(1) Compania este administrată de către un consiliu de
administraţie format din 15 (cincisprezece) administratori, aceştia fiind aleşi
de către Adunarea generală ordinară a acţionarilor pe o perioadă de 4 (patru)
ani, cu posibilitatea de a fi realeşi. Consiliul de administraţie este condus
de către un preşedinte care este şi directorul general al Companiei.
(2) Membrii Consiliului de administraţie pot fi aleşi
prin utilizarea metodei votului cumulativ, în condiţiile legii, iar pe perioada
cât statul român este acţionar majoritar, reprezentanţii acestuia în Adunarea
generală a acţionarilor vor aproba Consiliul de administraţie compus din
specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi un
specialist din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, desemnaţi prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(3) Pentru ca numirea unui administrator să fie
valabilă din punct de vedere juridic, persoana numită trebuie să o accepte în
mod expres, în scris.
(4) Membrii Consiliului de administraţie au obligaţia
de a-şi exercita mandatul cu prudenţa şi diligenta unui bun administrator, cu
loialitate, în interesul Companiei şi nu au voie să divulge informaţii
confidenţiale şi secrete de afaceri ale Companiei.
(5) Administratorii pot avea calitatea de acţionar.
(6) In caz de vacanţă a unuia sau a mai multor posturi
de administrator, Consiliul de administraţie - deliberând în prezenţa a două
treimi din numărul membrilor Consiliului şi cu majoritatea membrilor prezenţi -
procedează la numirea unor administratori provizorii, până la întrunirea
Adunării generale ordinare a acţionarilor. In situaţia în care vacanţa mai
multor posturi de administrator determină scăderea numărului administratorilor
sub minimul legal, administratorii rămaşi convoacă de îndată Adunarea generală
ordinară a acţionarilor, pentru a completa numărul de membri ai Consiliului de
administraţie.
(7) Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul
social al Companiei ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o dată la 3
(trei) luni.
(8) Convocarea Consiliului de administraţie va fi
făcută de către preşedintele Consiliului de administraţie, care va stabili
ordinea de zi, va veghea asupra informării adecvate a membrilor Consiliului cu
privire la punctele aflate pe ordinea de zi şi va prezida întrunirea. In lipsa
preşedintelui, întrunirea Consiliului de administraţie va fi prezidată de către
vicepreşedintele Consiliului de administraţie, ales de acesta. Consiliul de
administraţie mai poate fi convocat la cererea motivată a cel puţin 2 dintre
membrii săi sau a directorului general. In acest caz, ordinea de zi este
stabilită de către autorii cererii. Preşedintele Consiliului de administraţie
este obligat să dea curs unei astfel de cereri. Convocarea pentru întrunirea
Consiliului de administraţie va fi transmisă administratorilor cu 7 (şapte)
zile înainte de data întrunirii sau în alt termen, stabilit prin decizie a
Consiliului de administraţie. Convocarea va cuprinde locul, data, ora unde se
va ţine şedinţa şi ordinea de zi. Asupra punctelor care nu sunt prevăzute pe
ordinea de zi se pot lua decizii doar în cazuri de urgenţă. In cazul în care pe
ordinea de zi este înscrisă dezbaterea problemelor de interes profesional,
economic, social, cultural sau sportiv, preşedintele Consiliului de
administraţie are obligaţia de a invita la aceste discuţii reprezentantul
desemnat din partea sindicatului Companiei sau pe cel al salariaţilor.
(9) Membrii Consiliului de administraţie pot fi
reprezentaţi la întrunirile Consiliului de administraţie doar de către alţi
membri ai săi. Un membru prezent poate reprezenta un singur membru absent.
(10) Preşedintele Consiliului de administraţie numeşte
un secretar fie dintre membrii Consiliului, fie din afara acestuia.
(11) Pentru valabilitatea deciziilor este necesară
prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor Consiliului de
administraţie.
(12) Deciziile Consiliului de administraţie vor fi
luate cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi.
(13) Preşedintele Consiliului de administraţie nu
beneficiază de vot decisiv în caz de paritate de voturi, propunerea supusă
votului considerându-se respinsă în această situaţie.
(14) Dezbaterile Consiliului de administraţie au loc conform
ordinii de zi stabilite şi comunicate de preşedinte cu cel puţin 7 zile înainte
de data ţinerii şedinţei.
(15) Dezbaterile se consemnează în procesul-verbal al
şedinţei, care se scrie într-un registru, sigilat şi parafat de preşedintele
Consiliului de administraţie.
(16) Şedinţele Consiliului de administraţie pot fi
înregistrate atât audio, cât şi video.
(17) Procesul-verbal se semnează de către preşedintele
de şedinţă şi de către toţi membrii Consiliului de administraţie prezenţi
personal sau prin reprezentant la şedinţă.
(18) Pe baza procesului-verbal, secretarul Consiliului
de administraţie redactează decizia acestuia, care este semnată de preşedintele
sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedintele Consiliului de administraţie şi de
secretar.
(19) Consiliul de administraţie este însărcinat cu
îndeplinirea tuturor actelor necesare şi utile pentru realizarea obiectului de
activitate al Companiei, cu excepţia celor rezervate de lege pentru Adunarea
generală a acţionarilor.
(20) Informaţiile privind structura acţionariatului
Companiei vor fi puse la dispoziţia acţionarilor şi a oricăror alţi
solicitanţi, la cererea şi pe cheltuiala acestora, de către S.C. Depozitarul
Central - S.A. Consiliul de administraţie este obligat să pună la dispoziţia
acţionarilor şi a deţinătorilor de obligaţiuni, în aceleaşi condiţii, registrul
şedinţelor şi deliberărilor adunărilor generale şi registrul obligaţiunilor.
Consiliul de administraţie, la cerere, poate elibera acţionarilor fotocopii de
pe raportul auditorului financiar, precum şi de pe alte documente prevăzute de
lege.
(21) Membrii Consiliului de administraţie sunt solidar
răspunzători faţă de Companie pentru îndeplinirea tuturor obligaţiilor cu
privire la organizarea, conducerea şi gestionarea activităţii Companiei. Consiliul
de administraţie răspunde faţă de Companie pentru actele îndeplinite de către
directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de conducere sau de către
personalul încadrat, când dauna nu s-ar fi produs dacă ar fi exercitat
supravegherea impusă de îndatoririle ce-i revin potrivit legii.
(22) Administratorii Companiei - membrii Consiliului de
administraţie sunt solidar răspunzători cu predecesorii lor imediaţi dacă,
având cunoştinţă de neregulile săvârşite de aceştia, nu le denunţă auditorului
financiar. Răspunderea pentru actele săvârşite sau pentru omisiuni nu se
întinde şi la administratorii care au făcut să se constate, în registrul
deciziilor Consiliului de administraţie, împotrivirea lor şi au încunoştinţat
despre aceasta în scris auditorul financiar.
(23) In situaţia în care Adunarea generală decide să
pornească acţiune în răspundere contra administratorilor, mandatul acestora
încetează de drept de la data adoptării hotărârii şi Adunarea generală va
proceda la înlocuirea lor.
(24) Persoana numită în funcţia de administrator
trebuie să fie asigurată pentru răspundere profesională, la un nivel de
asigurare stabilit de Adunarea generală a acţionarilor.
(25) Nu pot fi administratori, directori cu atribuţii
delegate de către Consiliul de administraţie, auditori interni sau
reprezentanţi ai Companiei persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau
care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals,
uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită,
precum şi pentru infracţiunile prevăzute la art. 143-145 din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, sau
pentru cele prevăzute de art. 2703-2821 din Legea nr.
31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. In situaţia în care, ulterior numirii, un
administrator este condamnat definitiv pentru una dintre infracţiunile
menţionate mai sus, acesta este decăzut din dreptul de a îndeplini funcţia de
administrator.
(26) Un administrator poate exercita concomitent cel
mult 5 mandate de administrator şi/sau de membru al consiliului de supraveghere
în societăţi pe acţiuni al căror sediu se află pe teritoriul României.
Interdicţia nu se referă la cazurile când cel ales în consiliul de
administraţie sau în consiliul de supraveghere este proprietar a cel puţin o
pătrime din totalul acţiunilor respectivei societăţi comerciale sau este membru
în consiliul de administraţie ori în consiliul de supraveghere al unei societăţi
pe acţiuni ce deţine pătrimea arătată.
(27) Membrii Consiliului de administraţie şi directorii
Companiei cărora le-au fost delegate atribuţii de conducere de către acesta nu
vor putea fi, fără autorizarea consiliului de administraţie, directori, administratori,
membri ai directoratului ori ai consiliului de supraveghere, cenzori sau, după
caz, auditori interni ori asociaţi cu răspundere nelimitată în alte societăţi
concurente sau având acelaşi obiect de activitate, nici nu pot exercita acelaşi
comerţ sau altul concurent, pe cont propriu sau al altei persoane, sub pedeapsa
revocării şi răspunderii pentru daune.
(28) Consiliul de administraţie reprezintă Compania în
raporturile cu directorii cu atribuţii delegate de Consiliul de administraţie.
(29) Administratorul care are într-o anumită
operaţiune, direct sau indirect, interese contrare intereselor Companiei
trebuie să înştiinţeze despre aceasta pe ceilalţi administratori şi pe
auditorii interni şi să nu ia parte la nicio deliberare privitoare la această operaţiune.
Aceeaşi obligaţie o are administratorul în cazul în care, într-o anumită
operaţiune, ştie că sunt interesate soţia, rudele sau afinii săi până la gradul
al patrulea inclusiv. Administratorul care nu a respectat prevederile
prezentului alineat va răspunde de daunele ce au rezultat pentru Companie.
(30) In situaţia în care Consiliul de administraţie
constată că, în urma unor pierderi stabilite prin situaţiile financiare anuale
aprobate conform legii, activul net al Companiei, determinat ca diferenţă între
totalul activelor şi totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puţin de
jumătate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de îndată
Adunarea generală extraordinară pentru a decide dacă se va recurge la
reconstituirea capitalului, limitarea lui la suma rămasă sau dizolvarea
Companiei.
(31) Consiliul de administraţie trebuie să prezinte
auditorului financiar şi auditorilor interni, cu cel puţin 30 de zile înainte
de ziua stabilită pentru şedinţa Adunării generale, situaţia financiară anuală
pentru exerciţiul financiar precedent, însoţit de raportul lor şi de
documentele justificative.
(32) Pe durata îndeplinirii mandatului, administratorii
nu pot încheia cu Compania un contract de muncă. In cazul în care
administratorii au fost aleşi dintre salariaţii Companiei, contractul
individual de muncă se suspendă de la data alegerii, pe toată durata
mandatului. Administratorii vor încheia pe durata mandatului şi numai după ce
statul român nu mai este acţionar contracte de administraţie cu Compania, care
vor fi semnate în numele acesteia de către o persoană desemnată de Adunarea
generală ordinară a acţionarilor.
(33) Răspunderile şi obligaţiile administratorilor care
formează Consiliul de administraţie sunt reglementate de dispoziţiile Codului comercial
şi ale Codului civil, referitoare la mandat, de cele speciale prevăzute în
legea societăţilor comerciale, precum şi de cele cuprinse în prezentul statut
şi în contractul de mandat.
(34) Remuneraţia, remuneraţia suplimentară şi orice
alte avantaje ale membrilor Consiliului de administraţie sunt stabilite prin
hotărâre a Adunării generale ordinare a acţionarilor.
ARTICOLUL 19
Atribuţii
(1) Consiliul de administraţie are în principal
următoarele atribuţii şi competenţe:
a) stabileşte direcţiile principale de activitate şi de
dezvoltare ale Companiei;
b) stabileşte politicile contabile şi a sistemului de
control financiar, precum şi aprobarea planificării financiare;
c) numeşte şi revocă directorii cu atribuţii delegate
de către Consiliul de administraţie şi le stabileşte remuneraţia;
d) supraveghează activitatea directorilor cu atribuţii
delegate de către Consiliul de administraţie;
e) pregăteşte raportul anual, organizarea Adunării
generale a acţionarilor şi implementarea hotărârilor acesteia;
f) introduce cerere pentru deschiderea procedurii
insolvenţei Companiei, potrivit Legii nr. 85/2006, cu modificările şi
completările ulterioare;
g) concepe şi aplică strategii şi politici de
dezvoltare a Companiei, stabileşte tactica şi strategia de marketing, precum şi
politica internă şi externă de preţuri şi tarife pentru produsele realizate şi
serviciile prestate de Companie;
h) negociază contractul colectiv de muncă şi
împuterniceşte persoanele care să reprezinte patronatul în această operaţiune;
i) aprobă tarifele percepute pentru activităţile
desfăşurate de companie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
j) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a
Companiei, precum şi regulamentul intern;
k) aprobă structura organizatorică, organigrama
Companiei cu numărul de posturi, normativul de constituire a compartimentelor
funcţionale şi de producţie, stabileşte îndatoririle şi responsabilităţile
acestora;
l) aprobă operaţiunile de încasări şi plăţi potrivit
competenţelor acordate şi prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli
aprobate anual;
m) aprobă introducerea de noi tehnologii şi
modernizarea celor existente;
n) aprobă operaţiunile de cumpărare şi vânzare de
bunuri potrivit competenţelor acordate; aprobă încheierea contractelor de închiriere
(luare sau dare în chirie), aprobă încheierea sau rezilierea contractelor
potrivit competenţelor acordate şi obiectului de activitate, cu limitarea că
actele de dobândire, înstrăinare, schimb sau de constituire în garanţie a unor
active din categoria activelor imobilizate ale Companiei, a căror valoare
depăşeşte, individual sau cumulat, pe durata unui exerciţiu financiar, 20% din
totalul activelor imobilizate, mai puţin creanţele, vor fi încheiate de către
Consiliul de administraţie numai după aprobarea prealabilă de către Adunarea
generală extraordinară a acţionarilor. Inchirierile de active corporale, pentru
o perioadă mai mare de un an, a căror valoare individuală sau cumulată faţă de
acelaşi cocontractant sau persoane implicate ori care acţionează în mod
concertat depăşeşte 20% din valoarea totalului activelor imobilizate, mai puţin
creanţele la data încheierii actului juridic, precum şi asocierile pe o
perioadă mai mare de un an, depăşind aceeaşi valoare, se aprobă, de asemenea,
în prealabil de Adunarea generală extraordinară a acţionarilor;
o) decide cu privire la împrumuturile bancare necesare
desfăşurării activităţii curente a creditelor comerciale şi a garanţiilor,
conform competenţelor stabilite de Adunarea generală a acţionarilor;
p) organizează controlul pentru asigurarea integrităţii
gestiunii Companiei, aprobă comisiile de inventariere şi de scoatere din
evidenţă a elementelor din patrimoniul Companiei şi aprobă lista de casări a
imobilizărilor corporale ale Companiei;
q) aprobă cheltuielile de protocol peste limita
prevăzută de lege, dacă este cazul;
r) aprobă normativele de muncă şi personal, normele
metodologice ce vizează aplicarea prevederilor contractului colectiv de muncă,
instrucţiunile şi procedurile ce privesc asigurarea calităţii şi orice
reglementări interne necesare bunei desfăşurări a activităţii Companiei;
s) propune modificări ale statutului,
t) alege şi revocă vicepreşedintele Consiliului de
administraţie;
u) aprobă scoaterea din funcţiune a mijloacelor fixe;
v) rezolvă orice alte probleme stabilite de Adunarea
generală a acţionarilor;
w) aprobă rapoartele periodice ale compartimentelor de
control din cadrul Companiei;
x) propune Adunării generale extraordinare a
acţionarilor reducerea sau majorarea capitalului social;
y) propune Adunării generale a acţionarilor fuzionarea,
divizarea, participarea la constituirea de noi persoane juridice sau pentru
asocierea cu alte persoane juridice ori fizice, în conformitate cu
reglementările în vigoare;
z) propune spre aprobare Adunării generale
extraordinare a acţionarilor înfiinţarea sau desfiinţarea unor sedii secundare:
sucursale, agenţii, puncte de lucru, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi
fără personalitate juridică;
aa) convoacă Adunarea generală a acţionarilor ori de
câte ori este nevoie.
(2) Consiliul de administraţie poate crea comitete
consultative, formate din cel puţin 2 (doi) membri ai Consiliului de
administraţie, în condiţiile şi cazurile prevăzute de lege.
(3) Consiliul de administraţie poate delega atribuţii
de conducere a Companiei directorilor.
CAPITOLUL VI
Directorii
ARTICOLUL 20
Directorii
(1) Pe perioada în care statul este acţionar majoritar,
directorul general este numit şi revocat din funcţie prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii şi încheie pe durata mandatului un contract
de mandat care are ca obiect îndeplinirea unor obiective şi criterii de
performanţă aprobate de Adunarea generală a acţionarilor. Contractul de mandat
este încheiat între Companie, reprezentată de Consiliul de administraţie, şi
directorul general.
(2) Directorii cu atribuţii delegate de Consiliul de
administraţie sunt numiţi şi revocaţi de Consiliul de administraţie. Directorii
cu atribuţii delegate de Consiliul de administraţie nu pot încheia cu Compania
contracte individuale de muncă pe durata mandatului. In cazul în care aceştia
au fost numiţi dintre salariaţii Companiei, contractul individual de muncă se
suspendă de la data numirii, pe perioada mandatului. Directorii cu atribuţii
delegate de către Consiliul de administraţie vor încheia contract de mandat,
care va fi semnat de o persoană desemnată de Consiliul de administraţie.
(3) Directorii fără atribuţii delegate de către
Consiliul de administraţie sunt angajaţi de către Companie potrivit prevederilor
Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Directorii cu atribuţii delegate de către Consiliul
de administraţie pot fi dintre administratori sau din afara Consiliului de
administraţie.
(5) Directorul general va reprezenta Compania în
relaţia cu terţii şi în justiţie, conform atribuţiilor sale.
(6) Pentru ca numirea unui director cu atribuţii
delegate de către Consiliul de administraţie să fie valabilă din punct de
vedere juridic, persoana numită trebuie să o accepte în mod expres, în scris.
(7) Directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de
către Consiliul de administraţie trebuie să fie asiguraţi pentru răspundere
profesională, la un nivel de asigurare stabilit de Consiliul de administraţie.
(8) Directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de
către Consiliul de administraţie sunt responsabili cu luarea tuturor măsurilor
aferente conducerii Companiei, în limitele obiectului de activitate al
Companiei şi cu respectarea competenţelor prevăzute de lege, de statut, precum
şi de delegările acordate de către Consiliul de administraţie.
(9) Directorul general are în principal următoarele
atribuţii:
a) propune numirea şi, după caz, revocarea directorilor
cu atribuţii delegate de către Consiliul de administraţie;
b) angajează şi, după caz, concediază, în condiţiile
legii, personalul din cadrul Companiei, cu excepţia directorilor cu atribuţii
delegate de Consiliul de administraţie;
c) numeşte şi, după caz, revocă directorii unităţilor
Companiei şi celelalte persoane din conducerea compartimentelor Companiei;
d) asigură conducerea operativă a Companiei împreună cu
directorii cărora le-au fost delegate atribuţii de către Consiliul de
administraţie;
e) reprezintă Compania în relaţiile cu terţii şi
semnează actele ce o angajează faţă de aceştia, pe baza şi în limitele
împuternicirilor date de Consiliul de administraţie şi ale celor conferite de
legislaţia în vigoare;
f) prezintă Consiliului de administraţie propuneri
privind solicitarea de alocaţii bugetare pentru a fi aprobate de organele
competente;
g) exercită orice atribuţii ce îi revin din
regulamentul de organizare şi funcţionare şi din hotărârile Consiliului de
administraţie, precum şi din prevederile legale.
(10) Modul de organizare a activităţii directorilor
cărora le-au fost delegate atribuţii de către Consiliul de administraţie va fi
stabilit prin decizie a Consiliului de administraţie.
(11) Orice administrator poate solicita directorilor
cărora le-au fost delegate atribuţii de către Consiliul de administraţie
informaţii cu privire la conducerea operativă a Companiei. Directorii cărora
le-au fost delegate atribuţii de către Consiliul de administraţie au obligaţia
de a informa Consiliul de administraţie în mod regulat şi cuprinzător asupra
operaţiunilor întreprinse şi asupra celor avute în vedere.
(12) Acţiunea în răspundere contra directorilor cărora
le-au fost delegate atribuţii de către Consiliul de administraţie aparţine
Adunării generale a acţionarilor, care va decide cu majoritatea voturilor exprimate
în adunarea generală respectivă. Hotărârea va putea fi luată chiar dacă
problema răspunderii acestora nu figurează în ordinea de zi. Adunarea
desemnează cu aceeaşi majoritate persoana însărcinată să exercite acţiunea în
justiţie, In situaţia în care acţiunea se porneşte împotriva unui director
căruia i-au fost delegate atribuţii de către Consiliul de administraţie, acesta
este suspendat de drept din funcţie până la rămânerea definitivă a hotărârii.
CAPITOLUL VII
Gestiunea Companiei
ARTICOLUL 21
Auditul financiar
(1) Situaţiile financiare ale Companiei vor fi
elaborate în conformitate cu prevederile legale aplicabile în vigoare.
(2) Compania, prin Adunarea generală ordinară a
acţionarilor, va alege un auditor financiar cu care va încheia un contract de
prestări servicii. Auditorul financiar va avea în principal următoarele
atribuţii:
a) verifică conformitatea activităţilor din Companie cu
politicile, programele şi managementul acestuia, în conformitate cu prevederile
legale;
b) evaluează gradul de adecvare şi aplicare a
controalelor financiare şi nefinanciare dispuse şi efectuate de către
conducerea Companiei în scopul creşterii eficienţei activităţii acesteia;
c) evaluează gradul de adecvare a datelor/informaţiilor
financiare şi nefinanciare destinate conducerii, pentru cunoaşterea realităţii
din Companie;
d) protejează elementele patrimoniale bilanţiere şi
extrabalanţiere şi identifică metodele de prevenire a fraudelor şi pierderilor
de orice fel.
(3) Auditorul financiar are obligaţia legală de a întocmi
şi prezenta Adunării generale a acţionarilor un raport cu privire la situaţiile
financiare anuale.
(4) Compania îşi organizează auditul intern potrivit
normelor elaborate de Camera Auditorilor Financiari din România.
(5) In cazul în care Adunarea generală ordinară
consideră oportun, se vor putea alege 3 cenzori care vor avea atribuţiile
prevăzute de lege.
CAPITOLUL VIII
Activitatea Companiei
ARTICOLUL 22
Finanţarea activităţii proprii
Pentru îndeplinirea obiectului de activitate şi în
conformitate cu atribuţiile stabilite, Compania utilizează veniturile proprii
de finanţare, constituite conform legii, credite bancare, alocaţii bugetare şi
alte surse financiare.
ARTICOLUL 23
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie
la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data
constituirii Companiei.
ARTICOLUL 24
Personalul
(1) Angajarea şi concedierea personalului, cu excepţia
directorilor cu atribuţii delegate de Consiliul de administraţie, se fac de
către directorul general, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a
cotelor de asigurări sociale, precum şi a altor obligaţii faţă de bugetul de
stat se va face potrivit legii.
(3) Drepturile şi obligaţiile personalului Companiei se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin regulamentul
intern.
(4) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de
personal se stabilesc prin contractul colectiv de muncă sau de către Consiliul
de administraţie pentru personalul numit de acesta.
(5) Pentru luarea unor decizii complexe, directorul
general poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din
diferite sectoare de activitate, în condiţiile legii.
ARTICOLUL 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile
legii, regimul de amortizare a mijloacelor fixe.
ARTICOLUL 26
Evidenţa contabilă şi situaţiile financiare
(1) Compania asigură organizarea şi conducerea
contabilităţii proprii.
(2) Răspunderea pentru neîndeplinirea obligaţiilor
prevăzute la alineatul precedent revine administratorilor Companiei.
(3) In cazul în care contabilitatea este condusă pe
bază de contract de prestări de servicii, încheiat cu persoane fizice sau
juridice, autorizate potrivit legii, membri ai Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România, răspunderea pentru conducerea
contabilităţii revine acestora, potrivit legii şi prevederilor contractuale.
(4) Organizarea şi conducerea contabilităţii se vor
efectua în condiţiile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi ale
celorlalte acte normative în domeniu.
(5) Compania va întocmi situaţiile financiare anuale,
repartizarea profitului făcându-se conform hotărârii Adunării generale ordinare
a acţionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare.
(6) Situaţiile financiare anuale vor fi supuse
aprobării Adunării generale, fiind însoţite de raportul Consiliului de
administraţie, de raportul auditorului financiar şi de documente justificative
ale acestora. După aprobarea de către Adunarea generală, aceste situaţii
financiare anuale, însoţite de procesul-verbal al şedinţei Adunării generale,
vor fi depuse la oficiul registrului comerţului de pe lângă Tribunalul
Constanţa, prin grija Consiliului de administraţie, în termen de 15 zile de la
data şedinţei Adunării generale.
ARTICOLUL 27
Repartizarea profitului
(1) Profitul Companiei rămas după plata impozitului pe
profit va fi repartizat conform hotărârii Adunării generale ordinare a
acţionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Compania îşi constituie fond de rezervă şi alte
fonduri în condiţiile legii.
(3) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face de
către Companie în condiţiile legii, după aprobarea situaţiilor financiare
anuale de către Adunarea generală a acţionarilor.
(4) In cazul înregistrării de pierderi, Adunarea
generală a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotărî în consecinţă.
(5) Suportarea pierderilor de către acţionari se va
face proporţional cu aportul la capitalul social şi în limita capitalului
social subscris.
ARTICOLUL 28
Registrele Companiei
Compania ţine, prin grija Consiliului de administraţie,
respectiv a auditorului intern, registrele prevăzute de lege, cu excepţia
registrului acţionarilor, care va fi ţinut prin grija S.C. Depozitarul Central
- S.A., după admiterea la tranzacţionare a acţiunilor.
CAPITOLUL IX
Asocierea, modificarea formei juridice, dizolvarea,
lichidarea şi litigiile companiei
ARTICOLUL 29
Asocierea
Compania poate încheia contracte de asociere cu
persoane juridice sau fizice, cu ori fără constituirea de noi persoane
juridice, în condiţiile legii.
ARTICOLUL 30
Modificarea formei juridice
Compania îşi poate modifica forma juridică prin
hotărâre a Adunării generale extraordinare a acţionarilor.
ARTICOLUL 31
Dizolvarea
(1) Următoarele situaţii conduc la dizolvarea
Companiei:
a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
b) declararea nulităţii Companiei;
c) falimentul Companiei;
d) hotărârea Adunării generale a acţionarilor;
e) hotărârea tribunalului, la cererea oricărui
acţionar, pentru motive temeinice, precum neînţelegerile grave dintre
acţionari, care împiedică funcţionarea Companiei;
f) în urma pierderilor, dacă valoarea activului net
(determinată ca diferenţă între totalul activelor şi datoriile Companiei)
ajunge să reprezinte mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social
subscris şi dacă, cel târziu până la încheierea exerciţiului financiar ulterior
celui în care au fost constatate pierderile, Adunarea generală a acţionarilor
nu procedează la reducerea capitalului social cu suma cel puţin egală cu cea a
pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve sau la reconstituirea
activului net al Companiei până la nivelul unei valori cel puţin egale cu
jumătate din capitalul social subscris;
g) când capitalul social se reduce sub minimul legal,
dacă valoarea sa nu este adusă la un nivel cel puţin egal cu minimul legal prin
adoptarea unei hotărâri de majorare de capital în acelaşi timp cu hotărârea de
reducere a capitalului;
h) când numărul acţionarilor scade sub minimul legal
pentru o perioadă mai mare de 9 luni;
i) alte cauze prevăzute de lege sau de statut.
(2) Dizolvarea Companiei trebuie să fie înscrisă la oficiul
registrului comerţului şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a.
ARTICOLUL 32
Lichidarea
(1) Dizolvarea Companiei are ca efect deschiderea
procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea Companiei şi repartizarea patrimoniului
se fac în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 33
Litigiile
Litigiile de orice fel apărute între Companie şi
acţionarii săi se soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ARTICOLUL 34
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Prevederile prezentului statut se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Codului comercial, iar pe perioada în care statul este acţionar
majoritar şi cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2008
privind măsuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, cu
modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 35
Dispoziţii tranzitorii şi finale
(1) Prevederile din prezentul statut cărora le sunt
aplicabile dispoziţiile legislaţiei care reglementează piaţa de capital vor
intra în vigoare odată cu admiterea la tranzacţionare a acţiunilor Companiei în
cadrul Bursei de Valori Bucureşti.
(2) De la data admiterii la tranzacţionare a acţiunilor
în cadrul Bursei de Valori Bucureşti, prevederile prezentului statut se
completează cu dispoziţiile Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu
valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare
nr. 23/2006.
(3) Până la admiterea la tranzacţionare a acţiunilor
emise de către Companie, registrul acţionarilor Companiei va fi ţinut prin
grija Consiliului de administraţie. După admiterea la tranzacţionare a
acţiunilor Companiei, registrul acţionarilor va fi ţinut de către S.C. Depozitarul
Central - S.A., cu respectarea legislaţiei pieţei de capital şi a prezentului
statut.
(4) Prezentul statut poate fi modificat prin hotărârea
Adunării generale extraordinare a acţionarilor.