HOTARARE Nr. 618 din 13 iulie 2000
pentru aprobarea Criteriilor pe baza carora se aloca agentilor economici din
industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale, a Grilei de evaluare pentru
alocarea sumelor, precum si a Normelor metodologice de programare, de calcul,
de raportare si de control referitoare la acest fond special
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 371 din 10 august 2000
In temeiul art. 107 din Constitutia Romaniei si al art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1999 privind constituirea si utilizarea Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Criteriile pe baza carora se aloca agentilor economici din
industrie sumele din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale, Grila de evaluare pentru
alocarea sumelor, precum si Normele metodologice de programare, de calcul, de
raportare si de control referitoare la acest fond special, prezentate in
anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
CRITERIILE
pe baza carora se aloca agentilor economici din industrie sumele din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale si Grila de evaluare pentru alocarea sumelor
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Stabilirea prioritatilor pentru incadrarea in conditiile Legii nr. 72/1996
privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, in lista de investitii a
obiectivelor, dupa caz, a cheltuielilor de investitii cuprinse intr-o pozitie
globala sub denumirea "Alte cheltuieli de investitii", ce urmeaza sa
se finanteze din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale, se realizeaza numai pentru urmatoarele
cheltuieli stabilite de Ordonanta Guvernului nr. 96/1999:
a) expertizarea instalatiilor tehnologice industriale;
b) intocmirea unor documentatii specifice fiecarui agent economic din
industrie care prezinta riscuri tehnologice industriale, in vederea instruirii
salariatilor si facilitarii reducerii efectelor in caz de dezastre;
c) realizarea unor interventii strict necesare la instalatii, echipamente
si conducte magistrale, in scopul reducerii riscurilor privind exploziile si
accidentele chimice;
d) facilitarea realizarii unor alimentari in siguranta cu gaze naturale ale
unor zone intens populate;
e) elaborarea si actualizarea reglementarilor specifice pentru proiectarea,
executarea si exploatarea instalatiilor si echipamentelor industriale, precum
si armonizarea acestora cu normele europene;
f) dotari privind prevederi si interventii in caz de dezastre, pentru
salvarea vietilor omenesti.
Art. 2
In listele de investitii, anexa la legea anuala a bugetului de stat, se
inscriu numai obiectivele de investitii ale caror documentatii
tehnico-economice au fost elaborate si aprobate potrivit dispozitiilor cuprinse
in Legea nr. 72/1996, cu modificarile ulterioare.
Art. 3
Cheltuielile pentru investitiile cuprinse intr-o pozitie globala in
lista-anexa la legea anuala a bugetului de stat, aferenta Ministerului
Industriei si Comertului, se detaliaza si se aproba prin liste separate de
catre ordonatorul principal de credite, pe baza de note de fundamentare care
vor cuprinde elemente referitoare la:
a) necesitate;
b) oportunitate;
c) indicatorii caracteristici unor asemenea investitii.
Art. 4
In pozitia globala, sub denumirea "Alte cheltuieli de investitii"
vor fi cuprinse:
a) dotarile independente;
b) interventiile pentru consolidarea lucrarilor de montaj la instalatii,
echipamente si conducte magistrale;
c) cheltuieli de proiectare pentru elaborarea studiilor de fezabilitate,
precum si elaborarea, actualizarea si urmarirea reglementarilor specifice, in
raport cu normele europene;
d) expertizarea instalatiilor tehnologice industriale.
Art. 5
Indicatorii caracteristici unor asemenea investitii, care vor fi prezentati
in nota de fundamentare spre aprobare de catre ordonatorul principal de
credite, vor cuprinde:
a) fundamentarea necesitatii si oportunitatii cheltuielilor de capital in
conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 96/1999;
b) destinatia cheltuielilor, respectiv riscurile tehnologice ce trebuie
diminuate, sustinute prin documente atestate de organele abilitate prin lege;
c) datele privind protectia umana necesara, atestata de organele
administratiei publice locale;
d) principalii indicatori tehnico-economici ai investitiei:
- valoarea totala;
- durata de realizare a investitiei;
- bonitatea financiara a agentului economic, atestata de directia generala
a finantelor publice si controlului financiar de stat;
- ponderea sustinerii financiare cu surse proprii sau atrase ale
autoritatii contractante;
- avizele si acordurile necesare, dupa caz, in conditiile legii;
- efectele directe si conjuncturale ale realizarii sau nerealizarii
cheltuielilor propuse.
Art. 6
Toate cheltuielile de capital pentru achizitii, alocate din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale, vor fi efectuate in conditiile prevederilor legale privind
achizitiile publice.
CAP. 2
Criterii privind conditiile obligatorii necesare in vederea includerii in
lista anuala a cheltuielilor de capital
Art. 7
Pot fi incluse in lista de investitii de catre ordonatorul principal de
credite, in conditiile legii, cheltuielile de investitii ale autoritatilor
contractante care indeplinesc urmatoarele criterii:
a) achitarea constanta a taxelor trimestriale pentru constituirea Fondului
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale;
b) obtinerea avizelor si a acordurilor in conditiile legii;
c) ponderea cheltuielilor de capital, aferente achizitiei, sustinuta de
autoritatea contractanta din surse proprii sau atrase, este de minimum 50%;
d) sustinerea reducerii riscurilor tehnologice in conformitate cu
prevederile Legii nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati
pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii;
e) includerea activitatilor de riscuri tehnologice industriale, in temeiul
art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului
general de urbanism, in anexa la Ordinul ministrului industriei si comertului
nr. 1.587/1997 pentru aprobarea listei categoriilor de constructii si
instalatii industriale generatoare de riscuri tehnologice;
f) sunt incluse in programele anuale, pe baza propunerilor facute de
autoritatea contractanta, aprobate prin hotarare a Guvernului, conform
prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999.
CAP. 3
Criterii determinate de nivelul riscului tehnologic
Art. 8
La includerea in lista de investitii de catre ordonatorul principal de
credite, in conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 96/1999, a
cheltuielilor de investitii se vor avea in vedere si urmatoarele criterii:
a) numarul si frecventa dezastrelor produse pana in prezent, generate de
riscurile tehnologice provocate de activitatea tehnologica industriala a
autoritatii contractante;
b) gradul de uzura fizica si nivelul riscurilor tehnologice, atestate prin
documente eliberate de organele abilitate in conditiile legii;
c) nivelul consecintelor in raport cu riscul tehnologic al activitatilor
industriale;
d) dotarea marilor platforme industriale cu echipamente, instalatii, utilaje,
aparatura si mijloace de protectie, precum si instalarea personalului desemnat
pentru interventie, inclusiv descarcerarea si salvarea vietii personalului de
executie;
e) repornirea unor instalatii tehnologice industriale.
CAP. 4
Criterii determinate de protectia mediului si a populatiei din zona
Art. 9
In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 96/1999, la
includerea in lista de investitii ordonatorul principal de credite va avea in
vedere si urmatoarele criterii:
a) cerinte legate de protectia mediului ISO 14000;
b) impactul pe care riscurile tehnologice generate de activitatile
industriale in cauza le au asupra mediului, precum si asupra sanatatii si
securitatii oamenilor din acea zona;
c) incadrarea in actiunile minime necesare in vederea preintampinarii si
reducerii riscurilor tehnologice.
CAP. 5
Criterii determinate de obligatii ce decurg din tratatele si conventiile
internationale la care Romania este parte semnatara
Art. 10
In conformitate cu prevederile tratatelor si conventiilor internationale la
care Romania este parte semnatara, la includerea in lista de investitii
ordonatorul principal de credite va avea in vedere urmatoarele criterii:
a) respectarea prevederilor tratatelor si ale conventiilor internationale
la care Romania este parte semnatara, prin prevenirea si reducerea riscurilor
tehnologice, asigurarea dotarilor necesare pentru interventie si limitarea
efectelor unor potentiale dezastre ce pot avea ca sursa riscurile tehnologice;
b) respectarea obligatiilor internationale ale Romaniei privind eventualul
sprijin pentru limitarea efectelor dezastrelor produse de riscurile tehnologice
in zonele limitrofe ale Romaniei.
CAP. 6
Criterii generate in cazuri de forta majora provocate de dezastre avand ca
surse activitatile tehnologice industriale
Art. 11
Promptitudinea interventiilor pentru limitarea efectelor dezastrelor,
asigurarea indeplinirii cu profesionalism a acestei activitati si in mod
deosebit salvarea vietii personalului afectat prin descarcerarea acestuia si
prin acordarea asistentei medicale in timp util se vor asigura prin finantarea
acestor activitati in temeiul urmatoarelor criterii:
a) semnalarea si confirmarea din partea organelor abilitate in conditiile
legii a existentei unor dezastre provocate de riscurile tehnologice si
solicitarea din partea autoritatii contractante de sprijin financiar motivat de
necesitatea si oportunitatea unor interventii urgente, conform prevederilor
art. 4;
b) semnalarea unor iminente dezastre provocate de riscurile tehnologice,
confirmate de organele abilitate in conditiile legii si la solicitarea
autoritatilor contractante in cauza, cu sustinerea solicitata conform art. 4.
Art. 12
In scopul asigurarii finantarilor solicitate in baza criteriilor mentionate
la art. 11 este necesar ca in permanenta ordonatorul principal de credite sa
dispuna de un fond la dispozitie pentru cazuri de forta majora, in cuantum de
20% din fondul constituit in anul anterior.
Art. 13
Disponibilitatile fondului la dispozitie pentru cazuri de forta majora,
neutilizate la finele anului, se reporteaza in anul urmator si se utilizeaza in
conditiile art. 12.
CAP. 7
Criterii generate din considerente de eficienta privind folosirea
cheltuielilor de capital din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
Art. 14
La inscrierea in listele de investitii a obiectivelor propuse, precum si a
categoriilor de cheltuieli cuprinse, in conditiile legii, in pozitia globala
sub denumirea "Alte cheltuieli de investitii" se vor avea in vedere
si urmatoarele criterii:
a) raportul dintre nivelul cheltuielilor solicitate si nivelul efectelor
certe ce vor fi realizate in scopul preintampinarii, interventiei si reducerii
efectelor unor potentiale riscuri tehnologice;
b) importanta social-economica a punerii in siguranta a activitatilor
industriale aferente autoritatii contractante si reducerii gradului de risc
pentru comunitatea umana din zona;
c) locul in strategia pentru dezvoltarea economica.
CAP. 8
Alte criterii
Art. 15
In conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 47/1994 privind
apararea impotriva dezastrelor, aprobata prin Legea nr. 124/1995, inscrierea in
listele de investitii a obiectivelor propuse si a finantarii propunerilor care
fac obiectul "altor cheltuieli de investitii" se va efectua cu avizul
prealabil al Comisiei tehnice centrale privind exploziile la suprafata si in
subteran, accidentele chimice si avarierea grava a conductelor magistrale si
urbane - categorii de dezastre pentru care, in conditiile legii, Ministerul
Industriei si Comertului are responsabilitati.
In vederea selectarii propunerilor de cheltuieli de capital pentru
inscrierea lor in lista de investitii-anexa la legea anuala a bugetului de
stat, se va proceda la evaluarea acestora, utilizandu-se grila de evaluare
avand la baza toate categoriile de criterii mentionate mai sus.
Propunerile de capital trebuie sa indeplineasca doua conditii:
- sa indeplineasca toate criteriile de incadrare in prevederile legale,
care insumeaza 51 de puncte; si
- sa totalizeze impreuna cu punctajul obtinut de la criteriile specifice
minimum 80 de puncte.
Inscrierea in liste se va face in ordinea descrescatoare a punctajelor
obtinute, cu conditia prezentarii propunerilor in termenul precizat de
prevederile Legii nr. 72/1996, cu modificarile ulterioare.
Art. 16
Grila de evaluare pentru alocarea sumelor din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentele
criterii.
ANEXA 1
la criterii
GRILA DE EVALUARE
pentru alocarea sumelor din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
_____________________________________________________________________________
Codul Criterii de performanta Pondere Observatii
(punctaj)
_____________________________________________________________________________
CRITERII OBLIGATORII TOTAL = 51
1. Criterii privind conditiile obligatorii 51
necesare in vederea includerii in lista
anuala a cheltuielilor de capital
1.1. achitarea constanta a taxelor trimestriale Intrucat sunt
pentru constituirea Fondului special pentru criterii
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, obligatorii,
echipamente si instalatii industriale trebuie ca
1.2. ponderea cheltuielilor de capital, aferente fiecare dintre
achizitiei, sustinuta de autoritatea acestea sa fie
contractanta din surse proprii sau atrase, intrunit de
este de minimum 50% toate
1.3. sustinerea reducerii riscurilor tehnologice documentatiile
in conformitate cu prevederile Legii nr. transmise
133/1999 privind stimularea pentru a fi
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea incluse in
si dezvoltarea intreprinderilor mici si lista, in
mijlocii conditiile
legii, de
catre
ordonatorul
principal de
credite.
1.4. includerea activitatilor de riscuri Sustinere
tehnologice industriale, in temeiul art. 12 directa, dupa
din Hotararea Guvernului nr. 525/1996 pentru caz, indirecta
aprobarea Regulamentului general de urbanism,
in anexa la Ordinul ministrului industriei si
comertului nr. 1.587/1997 pentru aprobarea
listei categoriilor de constructii si
instalatii industriale generatoare de riscuri
tehnologice
1.5. sunt incluse in programele anuale, pe baza
propunerilor facute de autoritatea
contractanta, aprobate prin hotarare a
Guvernului
1.6. obtinerea avizelor si a acordurilor in
conditiile legii
CRITERII SPECIFICE DE PERFORMANTA TOTAL = 49, din care:
2. Criterii determinate de nivelul riscului 15
tehnologic
2.1. numarul si frecventa dezastrelor produse pana 3
in prezent, generate de riscurile tehnologice
provocate de activitatea tehnologica
industriala a autoritatii contractante
2.2. gradul de uzura fizica si nivelul riscurilor 3
tehnologice, atestate prin documente
eliberate de organele abilitate in conditiile
legii
2.3. nivelul consecintelor in raport cu riscul 3
tehnologic al activitatilor industriale
2.4. dotarea marilor platforme industriale cu 3
echipamente, instalatii, utilaje, aparatura
si mijloace de protectie, precum si
instalarea personalului desemnat pentru
interventie, inclusiv descarcerarea si
salvarea vietii personalului de executie
2.5. repornirea unor instalatii tehnologice 3
industriale
3. Criterii determinate de protectia mediului si 5
a populatiei din zona
3.1. cerinte legate de protectia mediului ISO 1
14000
3.2. impactul pe care riscurile tehnologice 2
generate de activitatile industriale in cauza
le au asupra mediului, precum si asupra
sanatatii si securitatii oamenilor din acea
zona
3.3. incadrarea in actiunile minime necesare in 2
vederea preintampinarii si reducerii
riscurilor tehnologice
4. Criterii determinate de obligatii ce decurg 8
din tratatele si conventiile internationale
la care Romania este parte semnatara
4.1. respectarea prevederilor tratatelor si ale 4
conventiilor internationale la care Romania
este parte semnatara, prin prevenirea si
reducerea riscurilor tehnologice, asigurarea
dotarilor necesare pentru interventie si
limitarea efectelor unor potentiale dezastre
ce pot avea ca sursa riscurile tehnologice
4.2. respectarea obligatiilor internationale ale 4
Romaniei privind eventualul sprijin pentru
limitarea efectelor dezastrelor produse de
riscurile tehnologice in zonele limitrofe
ale Romaniei
5. Criterii generate in cazuri de forta majora 10
provocate de dezastre avand ca surse
activitatile tehnologice industriale
5.1. semnalarea si confirmarea din partea 5
organelor abilitate in conditiile legii a
existentei unor dezastre provocate de
riscurile tehnologice si solicitarea din
partea autoritatii contractante de sprijin
financiar motivat de necesitatea si
oportunitatea unor interventii urgente,
conform prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 96/1999
5.2. semnalarea unor iminente dezastre provocate 5
de riscurile tehnologice, confirmate de
organele abilitate in conditiile legii si la
solicitarea autoritatilor contractante in
cauza, cu sustinerea solicitata in Ordonanta
Guvernului nr. 96/1999
6. Criterii generate din considerente de 9
eficienta privind folosirea cheltuielilor de
capital din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale
6.1. raportul dintre nivelul cheltuielilor 3
solicitate si nivelul efectelor certe ce vor
fi realizate in scopul preintampinarii,
interventiei si reducerii efectelor unor
potentiale riscuri tehnologice
6.2. importanta social-economica a punerii in 3
siguranta a activitatilor industriale
aferente autoritatii contractante si
reducerii gradului de risc pentru comunitatea
umana din zona
6.3. locul in strategia pentru dezvoltarea 3
economica
7. Alte criterii 2
_____________________________________________________________________________
NOTA:
Intrucat raportul dintre nivelul solicitarilor si nivelul Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale care se constituie, in conditiile legii, conduce la necesitatea
determinarii unor prioritati de inscriere in lista cheltuielilor de investitii
sau, dupa caz, in categoria cheltuielilor globale sub denumirea "Alte
cheltuieli" (in care fiecare propunere va fi nominalizata conform
prevederilor Legii nr. 72/1996), desemnarea acestora in limita plafonului
aprobat al fondului se va face astfel:
I. Preselectia: Conditia pentru a fi inclusa in lista de preselectie pentru
fiecare cheltuiala de capital (achizitie) este ca aceasta sa intruneasca un
total minim de 80 de puncte.
II. Inscrierea in liste (selectia) se va face in ordinea descrescatoare a
punctajelor obtinute, cu conditia prezentarii propunerilor in termenul precizat
de prevederile Legii nr. 72/1996, cu modificarile ulterioare.
ANEXA 2
NORME METODOLOGICE
de programare, de calcul, de raportare si de control, referitoare la Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In scopul prevenirii si reducerii riscurilor tehnologice industriale,
astfel cum sunt definite la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1999, se
constituie Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale, in completarea surselor proprii de
finantare ale agentilor economici din industrie, gestionat de Ministerul
Industriei si Comertului.
Art. 2
Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale se constituie din taxele trimestriale
care vor fi achitate de agentii economici din industrie, indiferent de forma de
proprietate, si care, potrivit Clasificarii activitatilor din economia
nationala - CAEN, elaborata de Comisia Nationala pentru Statistica, aprobata
prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, sunt cuprinse in urmatoarele sectiuni:
______________________________________________________
Sectiunea Denumirea
______________________________________________________
D Industria extractiva
E Industria prelucratoare
F Energie electrica si termica,
gaze si apa
______________________________________________________
Art. 3
Nivelul taxelor trimestriale datorate de agentii economici se stabileste la
un cuantum de o patrime din a mia parte a cifrei anuale de afaceri, precizata
in bilantul contabil avizat de directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat teritoriale la data de 31 decembrie a anului
anterior.
Virarea sumelor reprezentand taxele trimestriale se face in primele 15 zile
ale lunilor ianuarie, aprilie, iulie si octombrie, la nivelul precizat la alin.
1.
Agentii economici vireaza sumele datorate Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale in
contul 30.23.4192863 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale",
deschis la Trezoreria Municipiului Bucuresti pe seama Ministerului Industriei
si Comertului.
CAP. 2
Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
Art. 4
Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale se
elaboreaza in conformitate cu normele metodologice de elaborare a bugetului de
stat anual, emise de Ministerul Finantelor.
Art. 5
Ministerul Industriei si Comertului, pe baza raportarilor statistice de
bilant ale anului precedent, existente in evidenta Centrului de calcul al
Institutului de Management si Informatica, fundamenteaza nivelul programat al
veniturilor Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale, pe care il inscrie in anexa la
bugetul de stat.
Art. 6
Ordonatorul de credite, in conformitate cu prevederile art. 25 din Legea
nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, la termenele
de depunere a propunerilor pentru proiectul bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale si bugetelor fondurilor speciale, potrivit metodologiei si
conditiilor stabilite de Ministerul Finantelor, va intocmi si va transmite si
bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale.
Art. 7
Cheltuielile la Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale se stabilesc anual prin programe
elaborate de Ministerul Industriei si Comertului, supuse spre aprobare prin
hotarare a Guvernului, conform prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
96/1999.
Art. 8
Criteriile pe baza carora se aloca sumele din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale, care vor sta la baza elaborarii listei cuprinzand obiectivele si
agentii economici, beneficiari ai sumelor alocate din acest fond, sunt:
a) existenta unor niveluri ridicate ale riscurilor tehnologice, pentru care
se impun actiuni de prevenire sau de inlaturare a lor;
b) includerea actiunilor si lucrarilor in programul anual;
c) necesitatea unor interventii urgente pentru salvarea de vieti omenesti,
a instalatiilor, obiectivelor si mediului;
d) obtinerea de efecte economice si sociale pozitive prin mentinerea in
stare de siguranta a utilajelor si instalatiilor tehnologice;
e) achitarea obligatiilor ce decurg din afilierea Romaniei la organisme
internationale avand ca obiectiv reducerea riscurilor tehnologice;
f) solutionarea cazurilor de forta majora provocate de dezastre care au ca
sursa activitatile tehnologice industriale;
g) atingerea parametrilor de siguranta impusi de normele de exploatare si
asigurarea eficientei alocatiilor de capital.
CAP. 3
Executia bugetului de venituri si cheltuieli
Art. 9
Programul anual transmis de Ministerul Industriei si Comertului spre
aprobare Guvernului va cuprinde, potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1999, urmatoarele categorii de lucrari:
a) interventie de urgenta in conditiile legii privind salvarea de vieti
omenesti, protectia mediului si a unor obiective economice prin actiuni pentru:
descarcerarea victimelor, scoaterea acestora din locul dezastrului, acordarea
primului ajutor cu dotarea necesara si transportarea acestora in timp util la
spital; alarmarea populatiei din zona prin mijloace audio si video eficiente;
interventii operative pentru protejarea florei si faunei si prevenirea poluarii
si infestarii aerului, solului si panzei freatice din zonele limitrofe
dezastrului; deconectarea, dupa caz, de la surse de alimentare poluate sau
periculoase a agentilor economici, protejarea echipamentelor si instalatiilor
industriale impotriva exploziilor si incendiilor;
b) efectuarea de expertize la instalatii tehnologice cu grad ridicat de
pericol;
c) intocmirea de instructiuni, norme tehnice de exploatare si regulamente
de lucru la instalatii cu grad mare de risc (instalatii sub presiune,
prelucrare de substante inflamabile sau explozive, emisiile de gaze nocive,
verificarea periodica a aparaturii de masura si control);
d) instruirea salariatilor din industrie in vederea luarii de masuri de
prevenire si interventie in caz de dezastre;
e) reducerea efectelor provocate de accidente la instalatii tehnologice ale
agentilor economici contribuabili;
f) finantarea interventiilor la instalatii si echipamente industriale,
precum si la conducte magistrale, in vederea reducerii riscului de explozie si
contaminare chimica;
g) verificarea periodica a conductelor stradale, a punctelor de distributie
pentru energie electrica, apa si gaze si dotarea cu aparatura corespunzatoare
de prevenire a avariilor;
h) verificarea calitatii lucrarilor de constructii-montaj, actualizarea
reglementarilor specifice de proiectare, executie si exploatare in conditii de
securitate a utilajelor si instalatiilor tehnologice industriale;
i) achizitii de dotari independente necesare in vederea prevenirii si/sau
interventiile necesare in cazul dezastrelor provocate de riscurile tehnologice
industriale;
j) programul anual va cuprinde actiuni si lucrari prioritare care vizeaza
agenti economici contribuabili, indiferent de forma de proprietate.
Art. 10
Contul de disponibil din care Ministerul Industriei si Comertului
efectueaza plati, respectiv 50.79.4192863 "Disponibil din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli", este deschis la Trezoreria
Municipiului Bucuresti.
Art. 11
Documentul justificativ pe baza caruia Ministerul Industriei si Comertului
va dispune plati este Nota de fundamentare prevazuta in anexa A sau, dupa caz,
in anexele B si C, vizate de Directia generala strategie si programe de
dezvoltare.
Anexele A, B si C fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
Art. 12
Cheltuielile de capital din acest fond special, aprobate pe obiective si
incluse in lista-anexa la legea anuala a bugetului de stat, in conditiile
legii, vor fi programate anual de ordonatorul principal de credite.
In cazul in care situatiile de lucrari depuse depasesc sumele acumulate in
contul de disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale, ordonatorul principal de
credite va repartiza suma disponibila proportional cu ponderea acesteia in
valoarea situatiilor de lucrari insumate.
CAP. 4
SECTIUNEA 1
Continutul si functionarea conturilor nou-introduse
Art. 13
Executia bugetara va fi evidentiata prin fisa pentru operatiuni bugetare
cod 14-6-23, reglementata de normele metodologice emise de Ministerul
Finantelor.
Pentru reflectarea operatiunilor Fondului special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale in
evidenta contabila a ordonatorului principal de credite vor fi introduse
urmatoarele conturi:
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" (cont
trezorerie 30.23);
182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru efectuarea
de cheltuieli" (cont trezorerie 50.79);
382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale";
482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale".
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta
sumelor colectate, reprezentand contributia agentilor economici la Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale.
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
este un cont de activ. In debit se inregistreaza sumele incasate de Ministerul
Industriei si Comertului in contul acestui fond special, iar in credit se
inregistreaza virarea sumelor colectate in contul de disponibil pentru
efectuarea cheltuielilor. Soldul debitor al contului reprezinta
disponibilitatile banesti existente in cont la un moment dat.
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
se debiteaza prin creditul contului 382 "Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
cu sumele colectate reprezentand contributia agentilor economici la Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale.
Contul 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
se crediteaza prin debitul contului 182.02 "Disponibil din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli" cu sumele virate in contul de
disponibil pentru efectuarea de cheltuieli.
Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru
efectuarea de cheltuieli"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta
sumelor incasate in contul de disponibil, deschis la trezoreria statului,
pentru efectuarea cheltuielilor potrivit bugetului aprobat.
In cadrul contului 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de cheltuieli" se tine evidenta analitica a
platilor de casa pe articole si alineate, potrivit bugetului aprobat.
Acest cont este un cont de activ. In debit se inregistreaza sumele
incasate, transmise de minister, pentru efectuarea cheltuielilor din acest
fond, potrivit legii, iar in credit se inregistreaza cheltuielile efectuate din
acest fond, potrivit bugetului aprobat. Soldul debitor al contului reprezinta
disponibilitatile banesti existente in cont la un moment dat.
Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru
efectuarea de cheltuieli" se debiteaza prin creditul conturilor:
182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" - cu sumele
virate in contul de disponibil pentru efectuarea de cheltuieli;
220 "Debitori" - la finele anului, cu sumele ramase neutilizate,
virate in contul fondului special.
Contul 182.02 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale pentru
efectuarea de cheltuieli" se crediteaza prin debitul contului:
220 "Debitori" - cu sumele avansate agentilor economici, pentru
efectuarea cheltuielilor din fondul special, potrivit legii.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta
fondului constituit din contributia agentilor economici si utilizat potrivit
destinatiilor legale.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale" este un cont de pasiv. In
credit se inregistreaza constituirea fondului din contributia agentilor
economici, iar in debit se inregistreaza totalitatea cheltuielilor efectuate
pentru inchiderea contului de cheltuieli. Soldul creditor reprezinta fondul
constituit si neutilizat.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale" se crediteaza prin debitul
contului 182.01 "Disponibil din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" cu sumele
colectate reprezentand contributia agentilor economici la Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale.
Contul 382 "Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale" se debiteaza prin creditul
contului 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" - la
sfarsitul anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din acest fond, pentru
inchiderea contului de cheltuieli.
Contul 482 " Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
Cu ajutorul acestui cont Ministerul Industriei si Comertului tine evidenta
cheltuielilor efectuate din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale. In cadrul
acestui cont se tine evidenta analitica a cheltuielilor pe articole si alineate,
potrivit bugetului aprobat.
Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje echipamente si instalatii industriale" este un cont
de activ. In debit se inregistreaza cheltuielile efectuate din acest fond, iar
in credit se inregistreaza totalitatea cheltuielilor efectuate pentru
inchiderea contului de cheltuieli. Soldul debitor, inaintea operatiunilor de
inchidere la sfarsitul anului, reprezinta cheltuielile efectuate in cursul
anului.
Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" se
debiteaza prin creditul contului 220 "Debitori" - trimestrial, pe
baza contului de executie, preluarea cheltuielilor efectuate din sumele puse la
dispozitie agentilor economici din fondul special.
Contul 482 "Cheltuieli din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale" se
crediteaza prin debitul contului 382 "Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale"
- la sfarsitul anului, cu totalul cheltuielilor efectuate din acest fond,
pentru inchiderea contului de cheltuieli.
SECTIUNEA a 2-a
Evidentierea in contabilitate a principalelor operatiuni
A. La Ministerul Industriei si Comertului
Art. 14
Evidenta sumelor colectate reprezentand contributia agentilor economici la
Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente
si instalatii industriale:
182.01 = 382
"Disponibil din Fondul special "Fondul special pentru
reducerea
pentru reducerea riscurilor riscurilor tehnologice la
tehnologice la utilaje, utilaje, echipamente si
echipamente si instalatii instalatii industriale"
industriale"
Art. 15
Virarea sumelor colectate in contul de disponibil pentru efectuarea de
cheltuieli:
182.02 = 182.01
"Disponibil din Fondul special "Disponibil din Fondul
special
pentru reducerea riscurilor pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea industriale"
de cheltuieli"
Art. 16
Sume avansate agentilor economici din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale:
220 = 182.02
"Debitori" "Disponibil din Fondul
special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea de
cheltuieli"
Art. 17
Trimestrial, pe baza contului de executie, preluarea cheltuielilor
efectuate din sumele puse la dispozitie agentilor economici din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale:
482 = 220
"Cheltuieli din Fondul special "Debitori"
pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii
industriale"
Art. 18
La finele anului, virarea sumelor ramase necheltuite in contul Fondului
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale:
182.02 = 220
"Disponibil din Fondul special "Debitori"
pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii
industriale pentru efectuarea
de cheltuieli"
Art. 19
La sfarsitul anului, inchiderea contului de cheltuieli efectuate din Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale:
382 = 482
"Fondul special pentru reducerea "Cheltuieli din Fondul
special
riscurilor tehnologice la utilaje, pentru reducerea riscurilor
echipamente si instalatii tehnologice la utilaje, echipamente
industriale" si instalatii industriale"
B. La agentii economici care contribuie la constituirea Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale
Art. 20
Inregistrarea contributiei din Fondul special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale potrivit legii:
635 = 447
"Cheltuieli cu alte impozite, "Fonduri speciale, taxe si
taxe si varsaminte asimilate" varsaminte asimilate" -
analitic
distinct
Art. 21
Virarea contributiei la Ministerul Industriei si Comertului:
447 = 5121
"Fonduri speciale, taxe si "Conturi la banci, in
lei"
varsaminte asimilate"
- analitic distinct
C. La agentii economici care beneficiaza de sume alocate din Fondul special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale de la Ministerul Industriei si Comertului:
5121 = 118
"Conturi la banci in lei" "Alte fonduri" -
analitic distinct
SECTIUNEA a 3-a
Raportarea Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale
Evidenta analitica a sumelor incasate, respectiv a platilor de casa si a
cheltuielilor efective in cadrul conturilor de disponibil si cheltuieli, se
organizeaza distinct pe subdiviziunile clasificatiei veniturilor si
cheltuielilor Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale.
Contul de executie a bugetului Fondului special pentru reducerea riscurilor
tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale se prezinta
Directiei generale a trezoreriei din Ministerul Finantelor pe formularul
prezentat in anexa nr. 15 b) la Instructiunile de completare a bilanturilor
contabile pentru institutii publice nr. 61.746 din 11 iulie 2000, emise de
Ministerul Finantelor, o data cu darea de seama contabila trimestriala si
anuala, respectandu-se structura indicatorilor privind veniturile si
cheltuielile bugetului Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice
la utilaje, echipamente si instalatii industriale, aprobat.
CAP. 5
Exercitarea controlului privind incasarea si utilizarea sumelor alocate din
Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente
si instalatii industriale
Art. 22
Organele fiscale, cu ocazia verificarii modului de indeplinire a
obligatiilor catre stat, vor urmari si modul de virare a sumelor privind Fondul
special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si
instalatii industriale.
Art. 23
Pentru neplata la termen si integrala a taxei datorate Fondului special
pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale si pentru sumele utilizate cu alta destinatie, celor vinovati li se
vor aplica amenzi contraventionale si majorari de intarziere, conform
prevederilor in vigoare cu privire la obligatiile catre bugetul de stat.
ANEXA A
la normele metodologice
UNITATEA .......................
NOTA DE FUNDAMENTARE
privind sumele necesare de alocat pentru investitii din Fondul special pentru
reducerea riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii
industriale
____________________________________________________________________________
|Nr. | | Valoarea |Sume alocate | Sume de |
|crt.| |____________________________________|cumulat de | alocat |
| | |lucrarii de |situatiei lucrarilor |la inceputul | |
| | |investitii, |executate cumulat de |anului pana | |
| |Obiectivul|conform listei|la inceputul anului |la finele | |
| | |aprobate pe |pana la finele lunii |lunii | |
| | |anul curent |precedente |precedente | |
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
| A | B | 1 | 2 | 3 |4 = 2 - 3|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
| | TOTAL: | | | | |
|____|__________|______________|_____________________|_____________|_________|
Confirmam realitatea datelor de mai sus.
Director general, Director investitii, Director economic,
.................... ........................ ......................
ANEXA B
la normele metodologice
BORDEROU Nr. ........
privind platile din Fondul special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale
din data de ...................
__________________________________________________________________________
| Nr.| Codul | Sucursala | Denumirea | Suma |
|crt.| investitiei | | obiectivului de investitie | repartizata |
| | | | |(milioane lei)|
|____|_____________|___________|____________________________|______________|
| 1. | ........... | | | |
|____|_____________|___________|____________________________|______________|
| 2. | ........... | | | |
|____|_____________|___________|____________________________|______________|
| 3. | ........... | | | |
|____|_____________|___________|____________________________|______________|
Director general, Director economic,
................. ...............
ANEXA C
la normele metodologice
BORDEROU
privind platile ce se vor efectua din Fondul special pentru reducerea
riscurilor tehnologice la utilaje, echipamente si instalatii industriale
din data de ...................
Suma repartizata
(milioane lei)
Sucursala ...............................
1. Obiectivul de investitii
1.1. Executanti
....................................
....................................
1.2. Furnizor de echipamente
....................................
....................................
1.3. Alti prestatori de servicii
....................................
....................................
Sucursala ...............................
2. Obiectivul de investitii
2.1. Executanti
....................................
....................................
2.2. Furnizor de echipamente
....................................
....................................
2.3. Alti prestatori de servicii
....................................
....................................
Director general, Director economic,
................. ..................