HOTARARE Nr
HOTARARE Nr. 64 din 22 ianuarie 1991
privind stabilirea unor masuri pentru evaluarea economica si financiara a
unitatilor economice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 24 ianuarie 1991

Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
In scopul transformarii intreprinderilor de stat in regii autonome si
societati comerciale, precum si in scopul gestionarii regiilor autonome si
societatilor comerciale cu capital integral de stat infiintate in baza Legii
nr. 15/1990, atat la nivel microeconomic, cat si la nivel macroeconomic se
instituie obligativitatea evaluarii economice si financiare a tuturor agentilor
economici, corespunzator economiei de piata.
In acest sens fiecare agent economic mentionat la alineatul precedent are
obligatia intocmirii in conditiile stabilite prin prezenta hotarare a unui
studiu de fezabilitate, bazat pe analiza propriei activitati, precum si a
perspectivelor sale, prin metoda cost-beneficii.
Art. 2
Studiul de fezabilitate va lua in consideratie ca principali indicatori ai
analizei indicatorii prevazuti in anexa la prezenta hotarare, acordand o
atentie maxima resurselor financiare si materiale, precum si pietelor de
desfacere, pe care se poate baza sau pe care le poate mobiliza agentul economic
in cauza.
Art. 3
Studiul de fezabilitate va fi intocmit in asa fel incat sa permita:
a) fundamentarea deciziilor la nivel de agent economic si la nivel
guvernamental privind organizarea intreprinderii si modificarea structurilor
sale interne, concomitent sau consecutiv transformarii in regie autonoma sau
societate comerciala, dupa caz;
b) stabilirea politicii economice de ramura, a orientarilor si
recomandarilor ce cad in sarcina ministerelor de resort;
c) luarea deciziilor vizand urgenta privatizarii fiecarui agent economic in
parte, gradul de privatizare, respectiv numarul ce urmeaza a fi vandute, forma
de privatizare, precum si altele asemenea;
d) stabilirea masurilor vizand orientarea investitorilor straini atat in
scopul impulsionarii asocierilor si retehnologizarilor, cat si in vederea
cumpararii integrale a unor capacitati de productie;
e) stabilirea politicii microeconomice a programelor de ajustare
structurala globala, a instrumentelor macroeconomice de interventie a statului
in economie, precum si evaluarea impactului social al unor asemenea
interventii.
Art. 4
In vederea intocmirii studiului de fezabilitate, Institutul Roman de
Management impreuna cu Banca Romana pentru Dezvoltare vor intocmi si distribui
tuturor ministerelor si agentilor economici interesati in termen de 15 zile de
la data prezentei hotarari, instructiuni metodologice la un nivel corespunzator
de detaliere.
Art. 5
Pentru efectuarea studiilor de fezabilitate, consiliile de administratie
vor desemna in termen de 10 zile de la data prezentei hotarari, dintre cadrele
de conducere si alti specialisti, un numar de trei persoane cu urmatorul profil
profesional: un economist, un inginer si un expert financiar-contabil.
Echipa de analiza constituita potrivit alin. 1 va urma in mod obligatoriu
un stagiu de pregatire la Institutul Roman de Management pe o perioada de 2-3
saptamani, in ordinea stabilita cu consultarea Ministerului Finantelor:
cheltuielile pe perioada de stagiu ca si cele legate de analiza economica si
financiara se suporta de unitate.
Studiul se va finaliza in termen de cel mult 3 saptamani de la terminarea
stagiului de pregatire si se va inainta cu avizul Bancii Romane pentru
Dezvoltare urmatoarelor foruri spre a le utiliza potrivit sarcinilor lor
specifice:
a) ministerul de resort;
b) Agentia Nationala pentru Privatizare;
c) Agentia Romana pentru Promovarea Investitiilor si Asistentei Economice
din Strainatate;
d) Comisia Nationala pentru Prognoza, Plan si Conjunctura Economica;
e) Consiliul pentru Reforma, Relatii si Informatii Publice.
Art. 6
Studiile de fezabilitate vor fi intocmite cu implicarea obligatorie a unor
institutii de specialitate neutre, cum ar fi institutele de cercetare si
proiectare, institutii financiar-bancare, de invatamant superior etc. Costurile
acestei implicari vor fi suportate de agentii economici interesati.
Art. 7
Consiliul pentru Reforma, Relatii si Informatii Publice si Ministerul
Finantelor vor urmari organizarea unor echipe de analiza la care sa fie atrasi
experti romani si straini, care vor efectua studii de fezabilitate model la
10-20 de unitati economice selectionate dintre cele sustinute masiv prin subventii
de stat.
Art. 8
Consiliul pentru Reforma, Relatii si Informatii Publice va asigura
expertizarea studiilor de fezabilitate primite potrivit prezentei hotarari si
va prezenta guvernului rezultatele acestei expertize.
Art. 9
Pe baza studiilor de fezabilitate primite ministerele si Comisia pentru
Prognoza, Plan si Conjunctura Economica vor elabora obiectivele de politica
economica si de ajustare structurala in domeniul lor de activitate si vor
propune masuri de redresare economica a agentilor economici, dupa caz.
Art. 10
Bancile cu capital integral de stat vor avea in vedere, la acordarea
creditelor solicitate de agentii economici, studiile de fezabilitate intocmite
potrivit prezentei hotarari si reactualizate dupa caz.
Art. 11
Consiliul pentru Reforma, Relatii si Informatii Publice si Ministerul
Finantelor vor lua masuri pentru a asigura finantarea inclusiv din surse
externe a cheltuielilor legate de aplicarea prezentei hotarari si care nu
trebuie suportate de agentii economici implicati.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
INDICATORII PRINCIPALI AI ANALIZEI
I. Analiza economica
- Raportul venituri actualizate/costuri actualizate
- Valoarea neta actualizata
- Cursul de revenire net actualizat (testul Bruno)
- Rata economica de rentabilitate
II. Analiza financiara
- Raportul venituri actualizate/costuri actualizate
- Valoarea neta actualizata
- Cursul de revenire net actualizat (testul Bruno)
- Rata financiara de rentabilitate
III. Analiza de sinsitivitate
Principalii indicatori
Varianta
---------------
I II
- Rata financiara de rentabilitate
Rata economica de rentabilitate