HOTARARE Nr.
65 din 11 februarie 2009
privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei pentru Implementarea Proiectelor si
Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 83 din 11 februarie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 4/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi al art. 12 alin. (1) şi (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia,
cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Agenţia pentru
Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
prin reorganizarea activităţii oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici
şi mijlocii, denumită în continuare Agenţia, instituţie publică având
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Intreprinderilor Mici şi
Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, care realizează politica
Guvernului în domeniul implementării proiectelor şi programelor pentru întreprinderile
mici şi mijlocii de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării
acestora.
(2) Agenţia are sediul în municipiul Bucureşti, str.
Poteraşi nr. 11, sectorul 4.
(3) Agenţia are ca scop implementarea tehnică şi
financiară a proiectelor şi programelor de sprijinire a înfiinţării de noi
întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii,
la nivel naţional şi local, potrivit strategiilor guvernamentale pentru
susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii şi în Programul de
guvernare.
Art. 2. - (1) Finanţarea activităţii Agenţiei se
asigură din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului
de Afaceri.
(2) Veniturile proprii ale Agenţiei şi ale unităţilor
din subordine se constituie din:
a) tarife pentru cursurile de perfecţionare organizate
de Agenţie pentru reprezentanţii mediului de afaceri;
b) asistenţă tehnico-financiară din partea organismelor
internaţionale;
c) sponsorizări şi donaţii;
d) alte venituri.
Art. 3. -Agenţia îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de implementare - prin care
se asigură programarea, identificarea, derularea, finanţarea, monitorizarea,
evaluarea şi controlul programelor finanţate de la bugetul de stat;
b) de administrare - prin care se asigură
administrarea programelor de dezvoltare şi a proiectelor destinate
întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local;
c) de reprezentare - prin care se asigură
reprezentarea intereselor întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit legii;
d) de autoritate - prin care se asigură controlul
oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, în
vederea îndeplinirii atribuţiilor şi obligaţiilor ce le revin în condiţiile
legii.
Art. 4. - (1) Pentru îndeplinirea funcţiilor prevăzute
la art. 3, Agenţia are următoarele atribuţii:
A. In domeniul programelor
finanţate de la bugetul de stat:
1. pe baza strategiei Ministerului Intreprinderilor
Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de Afaceri, implementează şi
monitorizează programele de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi de creştere a competitivităţii şi
a eficienţei acestora în condiţiile mediului concurenţial şi ale fenomenelor
specifice economiei de piaţă;
2. administrează, gestionează şi derulează direct
programele de încurajare şi stimulare a înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, finanţate de la bugetul de stat, la nivel
naţional, regional şi local şi asigură managementul financiar şi/sau tehnic al
fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare;
3. sprijină, împreună cu alte organe ale administraţiei
publice, elaborarea şi implementarea politicilor şi programelor de cercetare,
inovare şi a transferului tehnologic în sectorul întreprinderilor mici şi
mijlocii;
4. aplică strategia şi politicile specifice în
domeniul programelor de încurajare şi de stimulare a înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, în conformitate cu Programul de guvernare şi
cu Strategia guvernamentală pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici
şi mijlocii;
5. implementează schemele privind acordarea ajutorului
de stat, facilitând exploatarea mai eficientă a posibilităţilor oferite
întreprinderilor mici şi mijlocii de a beneficia de acest tip de ajutoare;
6. asigură, prin intermediul centrelor de informare,
asistenţă şi instruire create la nivelul oficiilor teritoriale, servicii de
informare, asistenţă, consiliere primară şi instruire pentru întreprinderile
mici şi mijlocii;
7. instituie şi gestionează, prin oficiile teritoriale
pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, baza de date privind
întreprinderile mici şi mijlocii la nivel naţional, precum şi din regiunea în
care îşi desfăşoară activitatea oficiile teritoriale respective şi se
constituie ca baze de date cuprinzând întreprinderile mici şi mijlocii care au
efectuat transferul afacerilor conform prevederilor Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
8. colaborează cu sucursalele/filialele Fondului
Naţional de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii şi
cu alte asemenea organisme, în scopul îmbunătăţirii accesului întreprinderilor
mici şi mijlocii la finanţare;
9. exercită calitatea de
Agenţie naţională de execuţie în implementarea Programului naţional multianual
de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare de afaceri, derulat conform
Memorandumului de înţelegere încheiat cu Programul Naţiunilor Unite pentru
Dezvoltare România (PNUD);
10. facilitează accesul întreprinderilor mici şi
mijlocii la activele aparţinând regiilor autonome, societăţilor/companiilor
naţionale şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, potrivit
legii;
11. constată, prin intermediul oficiilor teritoriale
pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, contravenţiile şi aplică
sancţiunile prevăzute de Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
12. asigură implementarea şi monitorizarea
prevederilor Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei,
la nivel local;
13. primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre
soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările persoanelor
fizice şi juridice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind
transparenţa decizională în administraţia publică;
14. administrează bunurile proprietate publică a
statului pe care le deţine cu acest titlu şi exercită dreptul de proprietate
privată asupra bunurilor dobândite în conformitate cu legea.
B. In domeniul gestionării programelor europene:
1. participă la activităţi de informare şi promovare a
fondurilor europene, precum şi la cele de consiliere a potenţialilor
beneficiari în vederea întocmirii unor proiecte competitive şi a absorbţiei
rapide a fondurilor comunitare;
2. participă la implementarea programelor şi a
proiectelor Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică în domeniul
Intreprinderilor Mici şi Mijlocii;
3. derulează şi alte programe şi proiecte cu finanţare
externă destinate întreprinderilor mici şi mijlocii, prin înfiinţarea de
unităţi de implemetare a programelor în condiţiile legale în vigoare.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale, Agenţia
colaborează cu ministerele şi autorităţile administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice
locale, precum şi cu organizaţii de reprezentare a intereselor întreprinderilor
mici şi mijlocii, cu persoane juridice sau fizice.
(3) In scopul îndeplinirii atribuţiilor sale, Agenţia
are dreptul să solicite informaţii, în condiţiile legii, de la celelalte organe
ale administraţiei publice centrale, de la autorităţile administraţiei publice
locale, de la alte instituţii şi autorităţi publice, precum şi de la
societăţile comerciale la care statul este acţionar sau asociat, acestea având
obligaţia de a furniza datele solicitate.
(4) Agenţia îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite
prin acte normative pentru domeniul său de activitate, prin ordinele
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri, precum şi cele conferite expres sau care decurg din acorduri
internaţionale la care România este parte.
Art. 5. - (1) Agenţia este condusă de un preşedinte cu
rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de
afaceri.
(2) Preşedintele conduce activitatea Agenţiei şi o
reprezintă în raporturile cu Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu celelalte autorităţi ale administraţiei
publice centrale şi locale, precum şi cu persoane fizice şi juridice, române
sau străine.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite decizii.
(4) Preşedintele Agenţiei este ordonator secundar de
credite.
(5) Preşedintele Agenţiei este ajutat de un
vicepreşedinte cu rang de subsecretar de stat.
(6) Vicepreşedintele este numit prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii,
comerţului şi mediului de afaceri.
(7) Atribuţiile preşedintelui şi ale vicepreşedintelui
se stabilesc prin ordin al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii,
comerţului şi mediului de afaceri.
(8) Agenţia are un secretar general, înalt funcţionar
public, numit în conformitate cu prevederile legale, care asigură stabilitatea
funcţionării Agenţiei, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor
funcţionale dintre structurile acesteia.
(9) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile şi
responsabilităţile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările
şi completările ulterioare.
(10) Secretarul general poate îndeplini şi alte
însărcinări prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei
ori încredinţate de preşedinte.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a Agenţiei este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. In cadrul
acesteia, prin ordin al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii,
comerţului şi mediului de afaceri, se pot organiza servicii, birouri şi colective temporare de lucru,
în condiţiile legii, la propunerea preşedintelui.
(2) Organizarea şi atribuţiile compartimentelor din
cadrul Agenţiei se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare,
care se aprobă prin ordin al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii,
comerţului şi mediului de afaceri, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 7. - (1) In subordinea Agenţiei funcţionează
oficii teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie,
organizate ca unităţi cu personalitate juridică, finanţate din venituri proprii
şi subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii ale oficiilor teritoriale pentru
întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie se constituie din:
a) tarife pentru cursurile de perfecţionare organizate
de Agenţie pentru reprezentanţii mediului de afaceri;
b) asistenţă tehnico-financiară din partea organismelor
internaţionale;
c) sponsorizări şi donaţii;
d) alte venituri.
(3) Conducerea fiecărui oficiu teritorial pentru
întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie se asigură de către un şef oficiu.
(4) Activitatea oficiilor teritoriale pentru
întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, ca unităţi cu personalitate
juridică, se poate desfăşura şi în spaţii închiriate în condiţiile legii.
(5) Oficiile teritoriale prevăzute la alin. (1) au
număr total de 195 de posturi. Personalul din oficiile teritoriale pentru
întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie este salarizat potrivit
prevederilor legale aplicabile personalului din serviciile deconcentrate ale
administraţiei publice centrale.
(6) Infiinţarea de noi oficii teritoriale se face prin
ordin al ministrului întreprinderilor mci şi mijlocii, comerţului şi mediului
de afaceri, la propunerea preşedintelui Agenţiei, potrivit prevederilor legale
în vigoare, în funcţie de resursele financiare alocate cu această destinaţie
prin bugetul anual.
(7) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri, se aprobă, prin ordin al ministrului întreprinderilor mici
şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri, statul de funcţii şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale
Agenţiei.
Art. 8. - (1) Incadrarea personalului, modificarea,
suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu
ori, după caz, a raporturilor de muncă se face prin decizie a preşedintelui
Agenţiei, în condiţiile legii.
(2) Numărul maxim de posturi al aparatului propriu al
Agenţiei este de 31, exclusiv demnitarii şi posturile aferente oficiilor
teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie.
(3) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile personalului
încadrat în Agenţie se stabilesc prin fişa postului.
(4) Salarizarea personalului Agenţiei se va realiza în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 9. -Agenţia va prelua în subordinea sa, de la
Ministerul Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi Mediului de
Afaceri, oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi
cooperaţie, unităţi cu personalitate juridică, cu finanţare din venituri
proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, conform legii.
Art. 10. - (1) Imobilul situat în municipiul Bucureşti,
str. Poteraşi nr. 11, sectorul 4, aflat în patrimoniul public al statului şi în
administrarea Ministerului Intreprinderilor Mici şi Mijlocii, Comerţului şi
Mediului de Afaceri, se transmite Agenţiei, pe bază de protocol de
predare-preluare, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(2) In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, Agenţia
are în dotare un număr de 3 autoturisme şi un consum de combustibil stabilit
potrivit reglementărilor în vigoare. Pentru activităţile specifice desfăşurate,
fiecare oficiu teritorial are în dotare un autoturism, cu un consum lunar de carburant de 150 litri/autoturism.
Art. 11. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
se abrogă Ordinul ministrului pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ,
turism şi profesii liberale nr. 20/2007 privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici şi
mijlocii şi cooperaţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 11 iunie 2007, cu
modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul întreprinderilor mici
şi mijlocii, comerţului şi
mediului de afaceri,
Constantin Niţă
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mariana Nedelcu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ*)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Agenţiei pentru
Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii
Numărul maxim de posturi = 31, exclusiv demnitarii şi
personalul oficiilor teritoriale
*) Anexa este reprodusă în facsimil.