HOTARARE Nr. 766 din 18 iulie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 558 din 30 iulie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 lit. a) si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor scoase din
functiune, aflate in administrarea Ministerului Justitiei - Directia Generala a
Penitenciarelor
Art. 1
Bunurile aflate in administrarea Ministerului Justitiei - Directia Generala
a Penitenciarelor, scoase din functiune potrivit reglementarilor in vigoare,
pot fi valorificate in starea fizica in care se afla sau ca materiale si piese
rezultate in urma demolarii ori dezmembrarii lor, prin licitatie, selectie de
oferte sau negociere directa.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produse,
echipamente si alte obiecte fizice de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor, terenurilor si a animalelor de serviciu.
Art. 3
(1) Pentru bunurile scoase din functiune potrivit reglementarilor in
vigoare, care urmeaza sa fie valorificate, se interzice efectuarea oricaror
lucrari, cu exceptia celor de dezmembrare, care necesita consum de manopera si
materiale pentru schimbarea starii tehnice in care se aflau la data scoaterii
din functiune.
(2) Daca in urma dezmembrarii bunurilor scoase din functiune rezulta repere
de natura altor domenii de activitate (auto, cazarmare, informatica, echipament
etc.), acestea se predau cu documente catre compartimentele respective, care
vor decide asupra modului de valorificare.
Art. 4
Bunurile care privesc apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate vor
fi valorificate conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 5
Bunurile dezafectate din dotarile specific militare, precum si cele care
pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot fi
valorificate prin licitatie, selectie de oferte sau negociere directa.
Art. 6
Bunurile care urmeaza a fi valorificate vor fi evaluate de o comisie de
evaluare, numita in acest scop prin ordin de zi pe unitate, cu urmatoarea
componenta:
a) presedinte - seful compartimentului de al carui resort sunt bunurile in
cauza;
b) 2 - 4 membri, dintre care in mod obligatoriu un cadru din compartimentul
financiar si unul din compartimentul logistic de al carui resort sunt bunurile.
Art. 7
(1) Comisia de evaluare stabileste pretul initial de vanzare, conform
reglementarilor in vigoare, si intocmeste un raport de evaluare care va fi
supus spre aprobare ordonatorului de credite al unitatii care are in evidenta
contabila bunurile ce urmeaza sa fie valorificate.
(2) Prin raportul prevazut la alin. (1) comisia de evaluare va supune
totodata spre aprobare ordonatorului de credite preturile diminuate potrivit
prevederilor art. 24.
Art. 8
(1) Structurile organizatoare numesc prin ordin de zi pe unitate, cu cel
putin 30 de zile inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie
formata din minimum 3 membri cu experienta profesionala si probitate morala, in
urmatoarea componenta:
a) presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din unitatea
organizatoare a licitatiei;
b) membri - alti reprezentanti, specialisti in domeniu.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiei de evaluare
a bunurilor care urmeaza a fi valorificate.
Art. 9
(1) In vederea asigurarii transparentei unitatea care organizeaza licitatia
va publica un anunt de vanzare.
(2) Anuntul de vanzare se prezinta spre avizare comisiei de licitatie
inainte de data publicarii.
Art. 10
(1) Anuntul de vanzare prin licitatie pentru bunurile al caror pret initial
de vanzare este de peste 500 euro/produs se va publica prin grija unitatii
organizatoare, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru licitatie,
intr-o publicatie cu circulatie la nivel national.
(2) Anuntul se va afisa, de asemenea, la aceeasi data atat la sediul
unitatii organizatoare, cat si la sediul autoritatii administratiei publice
locale in a carei raza teritoriala functioneaza.
(3) In cazul bunurilor al caror pret initial de vanzare este sub 500
euro/produs, anuntul publicitar se va face numai prin afisare la sediul
unitatii organizatoare si la sediul autoritatii administratiei publice locale
in a carei raza teritoriala functioneaza.
Art. 11
Anuntul de vanzare va contine urmatoarele date:
a) denumirea si adresa unitatii organizatoare, numarul de telefon si/sau de
fax, precum si locul unde pot fi vizionate bunurile scoase la licitatie;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei, precum si datele de desfasurare
a urmatoarelor licitatii in caz de neadjudecare;
c) conditiile de participare la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cuantumul garantiei de participare la licitatie.
Art. 12
(1) Garantia de participare reprezinta 10% din preturile initiale de
vanzare rezultate in urma evaluarii bunurilor si se depune in contul unitatii
organizatoare a licitatiei sau se plateste la casieria acesteia cu cel putin 3
zile lucratoare inaintea desfasurarii licitatiei.
(2) Garantia de participare se restituie participantilor carora nu li s-au
adjudecat bunuri sau care nu s-au prezentat la licitatie, in termen de maximum
15 zile de la data desfasurarii acesteia.
Art. 13
(1) La licitatiile de vanzare a bunurilor poate participa orice persoana
fizica sau juridica care va prezenta pana la data limita stabilita prin caietul
de sarcini urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a taxei de participare la licitatie, eliberata de
casieria unitatii organizatoare; taxa de participare reprezinta contravaloarea
documentelor intocmite in vederea organizarii licitatiei - liste, cataloage si
altele, puse la dispozitie persoanelor interesate;
b) copie de pe certificatul de inregistrare la registrul comertului sau,
dupa caz, copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si
de pe codul fiscal, pentru persoanele juridice, sau copie de pe actul de
identitate, pentru persoanele fizice;
c) dovada virarii in contul unitatii a garantiei de participare la
licitatie.
(2) Documentele de participare la licitatie se primesc de unitatea
organizatoare cu cel mult 5 zile inaintea datei stabilite pentru desfasurarea
licitatiei de vanzare a bunurilor.
Art. 14
La licitatiile organizate de unitati nu pot participa, in calitate de
cumparator, membrii comisiei de evaluare, membrii comisiei de licitatie si nici
rudele de gradul I - IV ale acestora.
Art. 15
(1) Unitatea organizatoare a licitatiei va intocmi si va pune la dispozitie
persoanelor fizice si juridice interesate, contra cost, cu cel putin 10 zile
calendaristice inainte de data desfasurarii licitatiei, urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) fisele tehnice ale bunurilor scoase la licitatie, in care se vor face si
precizari referitoare la starea de functionare a acestora;
c) modelul contractului de vanzare-cumparare, continand clauzele
asiguratorii pe care comisia de licitatie le considera necesare pentru a fi
incluse;
d) liste, cataloage etc.
(2) Caietul de sarcini cuprinde:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita;
c) pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea minima a salturilor
de supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitator;
f) data, ora, locul si modalitatea de desfasurare a licitatiei;
g) cuantumul garantiei, precum si locul unde solicitantii trebuie sa o
depuna pentru a fi admisi la licitatie.
(3) Salturile de supralicitare vor fi stabilite de comisia de licitatie
procentual sau in progresie aritmetica.
Art. 16
Licitatorul are obligatia sa examineze documentele prevazute la art. 15 si
poate solicita in scris lamuriri sau poate propune modificarea acestora.
Organizatorul licitatiei raspunde in scris la toate solicitarile primite,
inainte de termenul limita de depunere a documentelor de catre licitatori.
Art. 17
Modificarea documentelor licitatiei, efectuata de organizator din proprie
initiativa sau la solicitarea licitatorilor, va fi notificata in scris tuturor
licitatorilor cu cel putin 5 zile inainte de termenul limita de depunere a
documentelor.
Art. 18
Comisia de licitatie va analiza documentele prezentate, cu doua zile
inainte de data desfasurarii licitatiei, si va intocmi lista cuprinzand
potentialii cumparatori acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei care
nu au prezentat in totalitate si la termenul stabilit documentele de participare.
Art. 19
Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a taxei de
participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a bunurilor,
fara punerea in functiune sau fara efectuarea de probe.
Art. 20
(1) Licitatia se desfasoara in prezenta comisiei de licitatie.
(2) Sedinta de licitatie este condusa de presedintele comisiei de
licitatie.
(3) In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in
care sunt cel putin 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie verifica
daca sunt indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea licitatiei,
inclusiv cele de publicitate, face prezenta participantilor, citeste lista
celor exclusi si motivele excluderii, dupa care anunta obiectul licitatiei si
pretul initial de vanzare de la care se porneste strigarea, cu precizarea
salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
(4) Participantii la licitatie vor prezenta oferta de pret prin strigare.
Oferta de pret trebuie sa respecte conditiile de salt minim precizate la
deschiderea licitatiei. Presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare
si clar suma oferita de licitant.
(5) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea bunului licitat in
favoarea participantului care a oferit ultima suma.
(6) Dupa anuntarea castigatorului presedintele comisiei de licitatie
declara inchisa licitatia, intocmindu-se un proces-verbal care se semneaza de
membrii comisiei de licitatie si de participantii la licitatie.
(7) Procesul-verbal impreuna cu documentele privind organizarea si
desfasurarea licitatiei se arhiveaza la sediul unitatii organizatoare. Un
exemplar al procesului-verbal se va trimite unitatii militare gestionare,
constituind baza legala a incheierii contractului de vanzare-cumparare.
Art. 21
(1) Eventualele contestatii formulate de participantii la licitatie se
depun la sediul unitatii care a organizat licitatia, in termen de 24 de ore de
la incheierea acesteia.
(2) Unitatea este obligata sa solutioneze contestatiile in termen de 5 zile
lucratoare de la depunerea acestora.
Art. 22
(1) Castigatorul licitatiei este obligat sa semneze contractul de
vanzare-cumparare si sa achite integral pretul bunului adjudecat, in termen de
10 zile de la data licitatiei. In cazul neprezentarii pentru semnarea
contractului castigatorul pierde garantia de participare.
(2) Daca s-a formulat o contestatie la licitatie, contractul de
vanzare-cumparare va fi semnat in termen de 5 zile de la solutionarea acesteia.
Art. 23
In cazul in care la licitatie nu s-au prezentat minimum 2 participanti sau
nici un participant nu a oferit pretul de pornire, licitatia va fi repetata,
incheindu-se proces-verbal de constatare.
Art. 24
(1) Licitatia se va repeta dupa trecerea a cel putin 5 zile de la data
organizarii precedentei licitatii, iar pretul initial va fi diminuat cu pana la
20% .
(2) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta cel putin 2
participanti la licitatie sau nu se ofera cel putin pretul de pornire,
licitatia va fi reluata dupa cel putin 5 zile, iar pretul va fi diminuat cu
pana la 40% fata de cel stabilit pentru prima licitatie.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu a fost oferit pretul de
pornire a licitatiei, bunurile se vor valorifica prin organizarea selectiei de
oferte sau a negocierii directe.
Art. 25
(1) Selectia de oferte de pret reprezinta procedura simplificata prin care
se solicita, fara publicarea unui anunt publicitar, oferte de pret de la cel
putin 2 potentiali cumparatori.
(2) In acest sens se trimit invitatii de participare care vor cuprinde cel
putin urmatoarele elemente:
a) obiectul selectiei de oferta de pret;
b) modalitatea de transmitere a ofertei;
c) cantitatea oferita;
d) pretul minim de incepere a procedurii;
e) starea bunurilor supuse valorificarii;
f) termenul limita de prezentare a ofertei.
(3) Fiecare ofertant are voie sa faca o singura oferta de pret, pe care nu
o poate schimba.
(4) Ofertele de pret se depun sau se transmit la sediul organizatorului
procedurii de valorificare, in plic inchis si sigilat, pana la data si ora
precizate, semnate de ofertantul interesat. Ofertele sunt analizate in prezenta
membrilor comisiei. Rezultatul analizei ofertelor de pret se consemneaza
intr-un proces-verbal.
(5) Contractul de vanzare-cumparare se incheie cu persoana care a oferit
pretul cel mai mare.
(6) Daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, bunurile se valorifica
catre acesta prin negociere directa.
Art. 26
(1) Negocierea directa reprezinta procedura prin care se negociaza clauzele
contractuale, inclusiv pretul, cu un singur cumparator.
(2) Rezultatele negocierii se consemneaza intr-un proces-verbal semnat de
ambele parti si care constituie baza stabilirii valorii contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 27
Bunurile care nu au putut fi valorificate pot fi declasate si casate
conform reglementarilor in vigoare.
Art. 28
Veniturile realizate din valorificarea bunurilor, potrivit prezentului
regulament, vor fi retinute integral de unitatile care le au avut in dotare,
sub forma de venituri extrabugetare, si vor fi utilizate potrivit
reglementarilor in vigoare.