ORDIN
Nr. 259 din 20 aprilie 2004
pentru aprobarea Statutului Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine,
bovine si ovine, in care se stabilesc atributiile, modul de organizare si
functionare, precum si alte reglementari specifice
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII
RURALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 379 din 29 aprilie 2004
Avand in vedere prevederile art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 267/2004
privind instituirea Sistemului de clasificare a carcaselor de porcine, bovine
si ovine,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Statutul Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine
si ovine, in care se stabilesc atributiile, modul de organizare si functionare,
precum si alte reglementari specifice, cuprins in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
STATUTUL
Comisiei de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Comisia de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine, denumita
in continuare Comisie, se inregistreaza in Romania, in conformitate cu
prevederile legale, ca persoana juridica romana, cu personalitate juridica,
neguvernamentala si fara scop lucrativ, de interes general si de utilitate
publica, apolitica, cu conducere si finantare proprii.
(2) Membrii Comisiei sunt persoane fizice din cadrul sectoarelor de pe
filiera carnii de bovina, porc si ovina si din cadrul Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 2
Comisia isi desfasoara activitatea la nivel national.
Art. 3
(1) Sediul Comisiei este in municipiul Bucuresti, bd. Hristo Botev nr. 1,
sectorul 3.
(2) Sediul Comisiei poate fi mutat in orice alt loc din Romania, in baza
deciziei consiliului director.
(3) Comisia poate deschide sucursale, birouri sau orice alte puncte de
activitate fara personalitate juridica in Romania si/sau in strainatate, in
baza deciziei adunarii generale.
(4) Comisia poate organiza activitati cu scop lucrativ, cu respectarea
prevederilor legale in privinta organizatiilor cu scop nelucrativ, a Legii nr.
31/1990, republicata, coroborata cu prevederile Legii nr. 26/1990, republicata,
si a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si
fundatii, modificata si completata cu Ordonanta Guvernului nr. 37/2003.
(5) Comisia poate adopta diverse forme de constituire, conform deciziilor
adunarii generale, in vederea organizarii specifice.
(6) Comisia se constituie pentru o perioada de timp nelimitata.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al Comisiei
Art. 4
Scopul principal al Comisiei este de a conduce si de a gestiona Sistemul de
clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine, denumit in continuare
Sistem de clasificare, precum si de a asigura aplicarea acestuia, potrivit
legislatiei in vigoare.
Art. 5
Comisia are urmatorul obiect de activitate, care poate fi completat in baza
deciziei adunarii generale si cu respectarea prevederilor legale in vigoare in
acest domeniu:
a) administreaza si implementeaza Sistemul de clasificare;
b) elaboreaza proiectele de acte normative in domeniul clasificarii;
c) organizeaza programe de formare profesionala pentru ocupatia de
clasificator si examenele pentru absolvirea acestora, in conditiile prevazute
de legislatia in vigoare privind formarea profesionala a adultilor;
d) stabileste nivelul de referinta pentru carcasa din fiecare specie;
e) elaboreaza grila de preturi pentru carcasele din fiecare specie, in
functie de calitatea acestora;
f) presteaza servicii in domeniul sau de activitate si incaseaza taxe
destinate acoperirii cheltuielilor proprii de organizare si functionare, cu
respectarea prevederilor legale;
g) prezinta Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
lista cuprinzand clasificatorii si agentiile de clasificare care indeplinesc
conditiile pentru acordarea atestatului, respectiv autorizatiei de clasificare,
insotite de documente care atesta acest lucru;
h) desemneaza persoanele care verifica, prin sondaj sau la cerere,
corectitudinea clasificarii carcaselor;
i) prezinta Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
propunerile de suspendare si/sau de retragere a atestatului/autorizatiei de
clasificare;
j) rezolva contestatiile care apar la clasificare, conform prevederilor
legale;
k) primeste rapoartele de clasificare si centralizeaza baza de date a
Sistemului de clasificare;
l) prezinta Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
rapoarte asupra stadiului de implementare a Sistemului de clasificare;
m) reprezinta Romania la simpozioane, expozitii, intalniri de afaceri,
deplasari in strainatate, schimburi de informatii, mese rotunde, conferinte,
concursuri profesionale si alte manifestari avand ca tema Sistemul de
clasificare;
n) tine legatura cu scolile si universitatile de profil, in vederea
asigurarii formarii de specialisti in domeniul clasificarii, al calitatii
carcaselor si carnii;
o) colaboreaza cu organizatiile profesionale si interprofesionale pe
produsele carne de vita, carne de porc si carne de oaie;
p) sprijina introducerea de tehnici si echipamente noi de clasificare
utilizate in Uniunea Europeana;
q) achizitioneaza, inchiriaza, intretine, construieste si doteaza bunuri
imobile in vederea realizarii scopurilor sale si a obiectului de activitate;
r) desfasoara orice alte activitati considerate utile pentru atingerea
scopurilor Comisiei, pentru crearea fondurilor necesare acesteia, cu aprobarea
consiliului director.
CAP. 3
Organizarea si functionarea Comisiei
Art. 6
Comisia este formata din 25 de membri si are urmatoarea structura,
componenta si pondere de participare pe categorii de membri:
- reprezentanti ai crescatorilor de porcine, bovine sau ovine, ai
asociatiilor acestora si ai organizatiilor profesionale pe produs sau grupe de
produse - 44%;
- reprezentanti ai patronatelor si organizatiilor profesionale pe produs
sau grupe de produse ale procesatorilor de carne - 40%;
- reprezentanti ai comerciantilor - 8%;
- reprezentanti ai Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale - 8% .
Art. 7
(1) Propunerile nominale de membri se fac de catre organizatiile
diferitelor sectoare, respectiv de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale, si sunt validate de catre adunarea generala.
(2) Adunarea generala poate respinge o propunere cu doua treimi din
voturile membrilor prezenti, cu conditia ca aceasta respingere sa fie
fundamentata obiectiv de cel care o solicita.
Art. 8
Membrii se pot retrage din Comisie in baza vointei lor exprimate in mod
liber sau la propunerea organizatiilor care i-au desemnat si vor comunica acest
lucru consiliului director cu cel putin doua luni inainte de data retragerii.
Art. 9
(1) Excluderea din randul membrilor Comisiei se aplica in urmatoarele
cazuri:
- abateri repetate de la prevederile statutului;
- actiuni sau atitudini daunatoare Comisiei: exprimarea in numele Comisiei
a unor pozitii contrare vointei majoritatii sau apartenenta la organizatii ale
caror obiective sunt contrare sau adverse obiectivelor Comisiei;
- pierderea drepturilor civile sau punerea sub interdictie.
(2) Excluderea se aproba de catre Comisie, in baza hotararii consiliului
director, in urmatoarea sedinta a adunarii generale.
(3) Contestatiile se depun si se analizeaza conform Ordonantei Guvernului
nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 10
Inlocuirea membrilor Comisiei cu membri noi se face la propunerea
organismelor pe care le reprezinta, cu respectarea ponderii prevazute in
prezentul statut.
Art. 11
(1) Comisia raspunde pentru obligatiile sale cu patrimoniul dobandit.
(2) Membrii Comisiei nu sunt solidari si personal responsabili pentru
debitele Comisiei. Acestia nu se vor putea indrepta asupra bunurilor apartinand
Comisiei, chiar daca acestea au fost contributii proprii.
Art. 12
(1) Membrii Comisiei au urmatoarele drepturi:
a) sa primeasca indemnizatie de sedinta proportional cu activitatea depusa
in Comisie si in cadrul grupelor de lucru; de asemenea, unde este cazul, sa le
fie rambursate cheltuielile de deplasare pentru participarea la activitatile
Comisiei;
b) sa se adreseze cu cereri, sesizari sau propuneri organelor de conducere
ale Comisiei in orice problema privind activitatea Comisiei sau activitatea
profesionala;
c) sa participe la adunarile generale, conferintele, sedintele Comisiei sau
ale grupelor de lucru de care apartin si sa-si exprime punctele de vedere in
legatura cu activitatea Comisiei si a organelor de conducere ale acesteia;
d) sa aleaga si sa fie alesi in organele de conducere ale Comisiei;
e) sa primeasca publicatiile Comisiei si sa poata publica in acestea
articole, comunicari;
f) sa ia parte la toate activitatile Comisiei.
(2) Membrii Comisiei au urmatoarele indatoriri:
a) sa participe activ la indeplinirea scopurilor Comisiei;
b) sa respecte prevederile statutului Comisiei si hotararile adunarii
generale;
c) sa participe la adunarile generale si actiunile Comisiei;
d) sa furnizeze Comisiei informatiile cu caracter public necesare pentru
indeplinirea scopului acesteia;
e) sa respecte confidentialitatea informatiilor la care au acces in cadrul
Comisiei, cu exceptia celor cu caracter public.
Art. 13
(1) Adunarea generala este organul suprem de conducere si decizie al
Comisiei.
(2) Adunarea generala are urmatoarele atributii:
a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale Comisiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) validarea admiterii si excluderii, dupa caz, a membrilor Comisiei;
d) alegerea si revocarea membrilor consiliului director;
e) alegerea si revocarea cenzorilor;
f) infiintarea de sucursale, birouri sau orice alte puncte de activitate
fara personalitate juridica in Romania si/sau in strainatate;
g) modificarea statutului;
h) dizolvarea si lichidarea Comisiei, precum si stabilirea destinatiei
bunurilor ramase dupa lichidare.
(3) Toti membrii au drept de vot egal, uninominal in adunarea generala. In
cazuri de forta majora pot delega in scris dreptul de vot unui alt membru.
(4) Adunarea generala ordinara se convoaca anual de catre consiliul
director, prin scrisoare cu confirmare de primire, expediata tuturor membrilor
cu cel putin 10 zile inainte de data programata.
(5) Adunarea generala extraordinara se convoaca de cate ori este nevoie,
din initiativa consiliului director sau la cererea scrisa si motivata a cel
putin doua treimi din numarul membrilor adunarii generale.
(6) Hotararile din adunarea generala se iau cu majoritatea simpla a celor
prezenti. In caz de egalitate, votul presedintelui este decisiv.
(7) a) In cazuri speciale, cand trebuie luate decizii rapide care intra in
atributiile adunarii generale, consiliul director poate organiza un referendum,
prin scrisoare cu confirmare de primire, expediata tuturor membrilor.
b) Raspunsul va fi adresat Comisiei in scris.
c) Hotararile se iau cu majoritatea simpla a voturilor exprimate in
termenul fixat de consiliul director.
Art. 14
(1) Consiliul director este format din 5 membri alesi pe o perioada de 2
ani, fiind compus din:
- presedinte,
- vicepresedinte,
- 3 membri.
(2) Consiliul director este nominal, membrii sai putand fi realesi.
(3) Atributiile consiliului director sunt urmatoarele:
a) asigura conducerea operativa a activitatii Comisiei intre adunarile
generale si realizarea actelor de administrare privind activitatea curenta a
Comisiei;
b) asigura indeplinirea prevederilor statutului Comisiei si a hotararilor
adunarilor generale;
c) propune adunarii generale programul de activitate al Comisiei;
d) numeste si elibereaza din functie directorul executiv;
e) alege membrii grupelor de lucru si stabileste atributiile acestora;
f) propune bugetul de venituri si cheltuieli al Comisiei, il supune
aprobarii in adunarea generala si urmareste realizarea lui;
g) desemneaza persoanele cu drept de semnatura in banca;
h) organizeaza si administreaza activitatea Comisiei conform obiectului de
activitate;
i) aproba primirea si excluderea membrilor, cu conditia validarii de catre
adunarea generala;
j) decide afilierea la federatii, uniuni etc. si iesirea din acestea;
k) decide suspendarea presedintelui sau a persoanelor delegate de acesta ca
purtatori de cuvant, atunci cand pozitia exprimata de acestia nu este conforma
cu obiectivele Comisiei sau cu deciziile adunarii generale. Suspendarea va fi
validata de adunarea generala prin revocare;
l) stabileste sediul Comisiei;
m) primeste alte atributii si sarcini stabilite de adunarea generala.
(4) Consiliul director se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
necesar.
(5) Hotararile se iau cu majoritatea simpla a celor prezenti.
(6) In caz de egalitate, votul presedintelui este decisiv.
(7) Consiliul director este obligat sa prezinte adunarii generale situatia
prezentei la sedintele consiliului.
Art. 15
Presedintele consiliului director al Comisiei, care este si presedintele
adunarii generale, iar in lipsa acestuia vicepresedintele sau directorul
executiv sau alti membri delegati nominal de catre presedinte reprezinta
Comisia in relatiile cu tertii, in justitie si in fata altor autoritati.
Art. 16
(1) Comisia de cenzori este organul de control al Comisiei si va fi formata
din una sau trei persoane, care trebuie sa fie experti contabili autorizati
conform legii.
(2) Cenzorii nu pot fi membri ai Comisiei.
(3) Cenzorii pot primi pentru activitatile efectuate o indemnizatie care se
va stabili de catre Comisie, in functie de resursele financiare si legislatia
in vigoare.
(4) Cenzorii sunt alesi pe o perioada de un an.
(5) Comisia de cenzori verifica trimestrial gestiunea Comisiei, prezentand
adunarii generale rapoarte cu concluzii si propuneri pentru buna desfasurare a
activitatii.
Art. 17
(1) Membrii consiliului director sunt alesi prin vot secret de catre
adunarea generala.
(2) Presedintele consiliului director nu poate face parte din structura de
conducere centrala a vreunui partid politic.
(3) Presedintele consiliului director reprezinta Comisia in fata organelor
de stat, precum si in fata altor institutii si organizatii din tara si
strainatate cu care Comisia are relatii si legaturi, in cadrul obiectului de
activitate.
(4) Presedintele exercita urmatoarele activitati:
a) conduce sedintele consiliului director si urmareste indeplinirea
deciziilor acestuia;
b) semneaza actele de gestiune ale Comisiei, vizate de controlul preventiv
sau de alta persoana imputernicita in acest scop, in limita bugetului;
c) semneaza contractele, conventiile, imputernicirile si corespondenta
Comisiei;
d) convoaca adunarea generala a Comisiei;
e) in caz de imposibilitate a executarii uneia sau mai multor sarcini,
poate delega preluarea temporara a respectivelor responsabilitati de catre
vicepresedintele Comisiei sau de catre alt membru din consiliul director;
f) verifica angajarile personalului Comisiei, precum si concedierile si
nivelul drepturilor banesti, conform conditiilor de salarizare, limitelor
bugetului aprobat si veniturilor Comisiei.
Art. 18
(1) Directorul executiv al Comisiei duce la indeplinire deciziile
consiliului director si dispozitiile presedintelui, asigura si urmareste
rezolvarea tuturor problemelor legate de activitatea curenta a Comisiei.
(2) Directorul executiv indeplineste urmatoarele atributii:
a) angajeaza Comisia in raporturile cu persoanele fizice si juridice, in
limitele mandatului primit de la presedinte;
b) administreaza si gestioneaza activitatea Comisiei, in limita bugetului
de venituri si cheltuieli aprobat de adunarea generala;
c) angajeaza, recompenseaza, sanctioneaza si demite personalul angajat;
d) stabileste atributii si competente personalului angajat;
e) participa la sedintele consiliului director.
Art. 19
(1) Consiliul director, pentru indeplinirea atributiilor Comisiei,
constituie grupe de lucru, ale caror componenta si atributii se stabilesc in
cadrul sedintei acestuia.
(2) Membrii grupelor de lucru sunt specialisti din diverse sectoare, in
functie de obiectul de activitate al grupei de lucru, care fac parte sau nu din
Comisie.
(3) Membrii grupelor de lucru pot primi pentru activitatile efectuate o
indemnizatie care se va stabili de catre Comisie, in functie de resursele
financiare si legislatia in vigoare.
(4) Coordonatorii grupelor de lucru fac parte din Comisie si au obligatia
sa prezinte stadiul indeplinirii atributiilor si propunerile de imbunatatire a
activitatii acestor grupuri ori de cate ori adunarea generala sau consiliul
director o cere.
CAP. 4
Patrimoniul
Art. 20
(1) Patrimoniul initial al Comisiei se constituie din taxa de inscriere a
membrilor achitata de catre membrii fondatori in contul deschis pe numele
Comisiei la Banca Transilvania.
(2) Patrimoniul initial al Comisiei se completeaza cu donatii, legate, bunuri
mobile si imobiliare, cotizatii, diferite forme de sponsorizare sau orice alte
contributii de la membri sau de la alte persoane fizice si/sau juridice din
Romania si/sau din strainatate, de la bugetul statului, precum si din
activitati proprii sau orice alte surse conform dispozitiilor legale.
(3) Veniturile Comisiei constau sau provin din:
a) contributiile si cotizatiile membrilor;
b) vanzarea publicatiilor Comisiei sau a altor documente tehnice elaborate
sau aprobate de Comisie;
c) ajutoare financiare nerambursabile sau bunuri imobiliare ori mobile ale
membrilor Comisiei, ale persoanelor juridice pe care le reprezinta sau ale
tertilor, persoane fizice si juridice din tara sau strainatate;
d) diverse forme de valorificare a patrimoniului: dobanzi, dividende,
chirii, actiuni, cota-parte din beneficiile legal obtinute si altele;
e) tarife sau onorarii pentru executarea unor servicii, studii, expertize,
angajate pe baza contractuala, potrivit scopului Comisiei si prevederilor
legii;
f) cota procentuala de 15% din tariful de clasificare practicat de
agentiile de clasificare;
g) alte activitati, fara scop lucrativ, organizate de Comisie sau in
colaborare, potrivit prezentului statut;
h) subscriptii, sponsorizari si alte surse permise de lege;
i) aporturi in natura.
Art. 21
Comisia elaboreaza bugetul de venituri si cheltuieli, precum si situatii
financiare anuale, conform dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 22
Cuantumul taxelor, ca si modul de calcul al acestora se stabilesc de
adunarea generala pe baza propunerilor consiliului director.
Art. 23
Persoanele care indeplinesc atributii in cadrul Comisiei raspund, potrivit
legii, de prejudiciile aduse.
Art. 24
(1) Comisia isi pierde personalitatea juridica in unul dintre urmatoarele
cazuri:
- cand scopul Comisiei nu mai poate fi realizat;
- cand Comisia, din cauza de insolvabilitate, nu isi poate continua
activitatea, fiind nevoita sa se lichideze;
- in orice alte cazuri, prin decizia adunarii generale.
(2) In cazurile de dizolvare, lichidarea patrimoniului Comisiei se va face
de catre organele de conducere si administrare sau de persoanele numite de
adunarea generala in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 25
Comisia este subiect de drept roman, supusa legislatiei in vigoare din
Romania, si orice modificare sau completare a statutului ori in componenta
organelor de conducere si administrare se face prin hotarari adoptate de
Comisie, cu votul majoritatii simple a celor prezenti. In caz de egalitate,
votul presedintelui este decisiv.
Art. 26
Prevederile prezentului statut se completeaza in conformitate cu
prevederile legale.