HOTARARE Nr. 857 din 18 octombrie 1999
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Ministerului Apararii Nationale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 4 noiembrie 1999

In temeiul art. 1 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Ministerului Apararii Nationale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Ministerului Apararii Nationale, cuprins in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Apararii Nationale va emite norme metodologice in aplicarea
prezentei hotarari in termen de 45 de zile de la publicarea acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Prezenta hotarare va intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Plangu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea licitatiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din
functiune, aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Bunurile scoase din functiune, aflate in administrarea structurilor din
compunerea Ministerului Apararii Nationale, pot fi valorificate in starea
fizica in care se afla sau ca materiale si piese rezultate in urma demolarii
sau dezmembrarii lor, astfel:
a) prin licitatie;
b) prin valorificare directa fara organizare de licitatie, in cazul in care
producatorul sau alt ofertant accepta schimbarea bunului cu altul nou, cu
aceiasi parametri, sau in alte situatii aprobate de ministrul apararii
nationale, la propunerea sefului Statului Major General;
c) prin transmitere, fara plata, la alte institutii publice, in conditiile
legii.
2. In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte, de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor si terenurilor.
3. Fac obiectul valorificarii bunurile materiale:
- cu resursele de functionare (ani, ore, km etc.) indeplinite, care pentru
refacerea resursei necesita cheltuieli mai mari de 60% din valoarea de
inlocuire;
- cu resursele de functionare (ani, ore, km etc.) neindeplinite, daca
acestea nu mai sunt necesare armatei, sunt excedentare sau daca Ministerul
Apararii Nationale nu mai are dreptul sa le foloseasca, dar care pot fi
folosite in continuare de catre alte persoane juridice sau fizice;
- rezultate din dezmembrari, delaborari sau cele reziduale, in urma
tragerilor.
4. Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot
fi valorificate la intern prin agentii economici acreditati in
productia-comercializarea unor asemenea bunuri, iar la extern, prin Regia
Autonoma "Romtehnica", pe baza preturilor negociate intre parti.
5. Deseurile rezultate in urma delaborarilor se pot valorifica prin agenti
economici romani producatori de munitii, prin negocierea pretului.
6. Bunurile aflate in administrarea structurilor din compunerea
Ministerului Apararii Nationale, dezafectate de dotarea specific militara,
precum si cele care pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de
activitate pot fi valorificate prin licitatie publica deschisa cu strigare.
7. Pentru bunurile a caror valorificare a fost aprobata se interzice
efectuarea oricaror lucrari ce necesita consum de manopera si materiale pentru
schimbarea starii tehnice in care se aflau la data intocmirii
proceselor-verbale de scoatere din functiune.
Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedemolate sau nedezmembrate,
precum si pentru materialele sau piesele rezultate in urma demolarii sau
dezmembrarii, al caror pret initial de vanzare este de peste 10.000.000
lei/bucata, structurile abilitate prin ordin al ministrului apararii nationale
vor publica anunturile de vanzare intr-o publicatie cu circulatie la nivel
national, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru licitatie.
De asemenea, unitatile militare gestionare afiseaza anuntul de vanzare la
sediul propriu, precum si la sediul autoritatii administratiei publice locale
in a carei raza teritoriala functioneaza, cu 15 zile inainte de desfasurarea
licitatiei.
Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedemolate sau nedezmembrate,
precum si pentru materialele sau piesele rezultate in urma demolarii sau
dezmembrarii, al caror pret initial de vanzare este sub 10.000.000 lei/bucata,
unitatile militare gestionare vor face publica data stabilita pentru licitatie
numai prin afisarea anuntului de vanzare la sediul propriu, precum si la sediul
autoritatii administratiei publice locale in a carei raza teritoriala
functioneaza, cu 15 zile inainte de desfasurarea licitatiei.
8. Anuntul privind vanzarea prin licitatie va contine urmatoarele
informatii:
a) denumirea si adresa unitatii organizatoare a licitatiei, precum si locul
unde pot fi vazute bunurile scoase din functiune sau, dupa caz, materialele si
piesele care fac obiectul licitatiei;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei pentru vanzarea bunurilor, precum
si datele de desfasurare a urmatoarelor licitatii, in caz de neadjudecare;
c) numarul de telefon sau de fax la care se pot obtine informatii despre
bunurile ce fac obiectul licitatiei, precum si conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca eventualii achizitori spre a fi admisi la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cota garantiei de participare la licitatie.
9. La licitatiile de vanzare a bunurilor scoase din functiune sau, dupa
caz, a materialelor ori pieselor rezultate in urma demolarii ori dezmembrarii
acestora poate participa orice persoana fizica sau juridica care prezinta, pana
la data tinerii sedintei de licitatie, urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a cotei de cheltuieli de participare la licitatie,
eliberata de casieria unitatii organizatoare;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si de
pe codul fiscal, pentru persoane juridice romane, sau copie de pe actul de
identitate pentru persoanele fizice.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
10. Evaluarea bunurilor propuse pentru valorificare prin vanzare se face de
catre o comisie de evaluare numita prin ordin al comandantului structurii
abilitate, compusa din 3 - 5 membri, din care, in mod obligatoriu, va face
parte un reprezentant al compartimentului financiar-contabil.
11. Comisia de evaluare astfel constituita va intocmi un raport de evaluare
a bunurilor care urmeaza sa fie valorificate. Pretul initial de vanzare si,
dupa caz, preturile diminuate vor fi aprobate de ordonatorul de credite de la
structura care organizeaza procedura de valorificare.
La evaluarea bunurilor se vor avea in vedere formula prevazuta in anexa la
prezentul regulament, precum si pretul pietei la bunuri de acelasi fel.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea licitatiilor
12. Licitatiile se organizeaza de catre structurile stabilite prin ordin al
ministrului apararii nationale.
Locul de desfasurare a licitatiei se va stabili de organizatorul acesteia,
in functie de dispunerea unitatilor militare gestionare ale bunurilor materiale
si de cheltuielile ocazionate de aceasta activitate.
13. Structurile organizatoare numesc prin ordin de zi pe unitate, cu cel
putin 30 de zile inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie
formata din minimum 3 membri, in urmatoarea componenta:
- presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din partea unitatii
care organizeaza vanzarea prin licitatie;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care trebuie sa
fie specialisti cu experienta profesionala in domeniu si cu probitate morala.
Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiei de evaluare.
14. Nu pot participa la licitatie, in calitate de cumparatori, membrii
comisiilor de evaluare si ai celor de licitatie si nici sotul (sotia), fratii
(surorile), copiii, parintii, socrii sau cumnatii acestor membri.
15. Garantia de participare la licitatie va fi stabilita de comisia de
licitatie, va reprezenta 5 - 10% din valoarea bunurilor si va fi depusa in
contul unitatii militare organizatoare a licitatiei ori va fi platita la
casieria acesteia cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea desfasurarii
licitatiei.
Garantia de participare se returneaza participantilor care nu si-au
adjudecat bunul material licitat sau care nu s-au prezentat la licitatie.
16. Organizatorul licitatiei intocmeste urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini, care cuprinde:
- obiectul licitatiei;
- cantitatea oferita;
- pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
- modalitatile de plata;
- termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitatori;
- data si locul de desfasurare a licitatiei;
- modul de desfasurare a licitatiei;
- cuantumul garantiei care trebuie sa fie depusa de catre solicitanti
pentru a fi admisi la licitatie;
- modelul de contract (ca anexa);
- o declaratie a licitatorului de acceptare a modelului de contract;
- clauze asiguratorii privind:
- pierderea garantiei de participare la licitatie, in cazul in care
castigatorul licitatiei renunta la cumpararea bunului si refuza semnarea
contractului de vanzare-cumparare;
- neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate
documentele sau care prezinta documente incomplete;
- alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie considera ca
este necesar sa le introduca;
b) fisa tehnica a bunului scos din functiune, intocmita de unitatea
militara gestionara;
c) raportul de evaluare;
d) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie. Tabelul se
intocmeste de catre comisia de licitatie pe baza documentelor, a taxei de
participare si a garantiei;
e) anuntul publicitar.
17. Caietul de sarcini si fisa tehnica se pun la dispozitie solicitantilor,
contra cost, cu cel putin 10 zile inainte de desfasurarea licitatiei.
18. Licitatorul are obligatia sa examineze instructiunile, formularele,
termenii si specificatiile din documentele licitatiei, iar in cazul in care are
nevoie de lamuriri in legatura cu documentele prezentate, le solicita in scris
organizatorului licitatiei. Organizatorul licitatiei raspunde, in scris, la
toate solicitarile primite, inainte de termenul limita de depunere a
documentelor de catre licitatori.
19. Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor
licitatiei, din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarilor licitatorilor.
Modificarile la documentele de licitatie vor fi notificate in scris tuturor
licitatorilor, prin telex sau fax, cu cel putin 5 zile inainte de termenul
limita de depunere a documentelor.
Omiterea vreunei informatii in documentele licitatiei sau prezentarea unor
documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin caietul de sarcini
determina descalificarea licitatorului respectiv.
Documentele licitatiei vor fi puse la dispozitie persoanelor juridice si
fizice interesate, contra cost, sub forma unei taxe de participare la
licitatie. In aceasta suma se includ valoarea caietului de sarcini, precum si
cheltuielile de organizare si desfasurare a licitatiei.
20. Comisia de licitatie va analiza documentele prezentate cu doua zile
inainte de inceperea licitatiei si va intocmi lista cuprinzand ofertantii
acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei care nu au indeplinit
conditiile sau care nu au prezentat, in totalitate si la termenul stabilit,
documentele cerute prin caietul de sarcini. Cu aceasta ocazie comisia va
verifica:
- dosarele cu documentele licitatiei;
- daca publicitatea s-a facut in mod corespunzator;
- documentele privind calificarea participantilor la licitatie, cerute prin
caietul de sarcini.
21. Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a taxei
de participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a bunurilor
materiale, fara punerea in functiune sau fara efectuarea probelor de rulaj (nu
se admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau de piese de
schimb si materiale).
22. Desfasurarea licitatiei:
a) Licitatiile se desfasoara sub conducerea comisiei de licitatie.
Sedinta de licitatie este condusa de presedintele comisiei de licitatie.
In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in care
sunt minimum 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie anunta obiectul
licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt indeplinite
conditiile legale pentru desfasurarea acesteia. Presedintele anunta pretul
initial de vanzare de la care porneste strigarea, cu precizarea salturilor de
supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
b) In cazul in care nu s-au prezentat minimum 2 participanti la licitatie
sau daca nici un ofertant din cei prezenti nu a oferit cel putin pretul de
pornire, licitatia se va repeta, incheindu-se proces-verbal de constatare.
c) Repetarea licitatiei se va face numai dupa trecerea a cel putin doua
zile lucratoare de la data precedentei licitatii, iar pretul initial va fi
diminuat cu 20% .
In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta la licitatie cel putin
2 participanti si nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia se va
relua dupa cel putin doua zile lucratoare, iar pretul va fi diminuat cu 40%
fata de prima licitatie.
d) Participantii la licitatie vor prezenta oferta de pret prin strigari.
Oferta trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea
licitatiei. Presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitant.
e) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma.
f) Dupa anuntarea verbala a castigatorului de catre presedintele comisiei
de licitatie licitatia se declara inchisa. Se intocmeste procesul-verbal care
se semneaza de catre membrii comisiei de licitatie si de catre participantii la
licitatie.
g) Procesul-verbal al licitatiei, impreuna cu documentele privind organizarea
si desfasurarea acesteia, se arhiveaza la sediul unitatii militare
organizatoare a licitatiei, iar un exemplar al procesului-verbal se va trimite
unitatii militare gestionare, constituind baza legala a incheierii contractului
de vanzare-cumparare.
23. Participantii la licitatie pot formula contestatii in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei.
Contestatiile se depun la sediul unitatii militare organizatoare a
licitatiei in termen de 24 de ore de la incheierea acesteia.
24. Unitatea organizatoare a licitatiei este obligata sa solutioneze
contestatia in termen de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa
comunice rezultatul in scris. In acest sens va fi numita o comisie formata din
2 - 4 membri, altii decat cei care fac parte din comisia de licitatie.
25. In maximum 10 zile lucratoare de la adjudecare sau de la solutionarea
contestatiilor persoana careia i s-a adjudecat bunul sau bunurile licitate este
obligata sa semneze contractul de vanzare-cumparare si sa achite pretul
acestuia.
Daca persoana care si-a adjudecat produsul renunta la cumpararea acestuia
sau daca nu se prezinta in termen de 10 zile lucratoare, aceasta pierde
garantia depusa.
26. In cazul in care, dupa a treia licitatie, nu a fost oferit cel putin
pretul de pornire a licitatiei, bunurile se vor valorifica conform art. 1 lit.
b) si c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999.
27. Bunurile care nu au fost vandute prin licitatie, schimbate cu altele
noi, cu aceiasi parametri, sau transmise fara plata catre alte institutii
publice pot fi valorificate nedezmembrate sau nedemolate, cu aprobarea
ordonatorului de credite stabilit prin ordin al ministrului apararii nationale,
prin agenti economici care au ca obiect de activitate achizitionarea de
materiale refolosibile, prin oferte de pret negociabil.
In cazul in care s-au desfasurat negocierile de pret, acestea se vor
consemna intr-un proces-verbal de negociere.
CAP. 4
Dispozitii finale
28. Cota cheltuielilor de participare la licitatie se determina astfel
incat sa nu depaseasca cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea
licitatiei.
ANEXA 1
la regulament
FORMULA DE EVALUARE
Evaluarea reala a produsului trebuie sa tina seama de: pretul de achizitie,
uzura in functionare, influenta vechimii in functionare, consumul de resursa,
numarul si felul reparatiilor executate, nivelul tehnic etc.
Determinarea valorii unitare reale de inventar, actualizata, a produsului
nedezmembrat (Vr) la data aprobarii scoaterii din functiune, in lei, se face
utilizand formula:
Tef Def
(1-0,9 -----) + (1-0,9 -----)
Tnorm Dnorm
Vr = V act x ----------------------------- x Cst x Cnt,
2
in care:
Vact = valoarea unitara de inventar actualizata a produsului nou la data la
care se face evaluarea. Se utilizeaza valoarea de inlocuire a produsului aflat
in fabricatie sau, prin asimilare, cu unul din aceeasi grupa sau subgrupa de
produse, la data la care se face evaluarea;
Tef
(1-0,9 -----) = coeficient de diminuare a valorii produsului datorita
Tnorm imbatranirii,
in care:
Tef = durata efectiva de exploatare;
Tnorm = timpul total de viata normat (daca nu este prevazut in normative,
se va considera Tnorm = 30 de ani).
Daca Tef > Tnorm, coeficientul de diminuare a valorii produsului
datorita imbatranirii se va lua egal cu 0,1;
Def
(1-0,9 ------) = coeficient de diminuare a valorii produsului datorita
Dnorm uzurii fizice in timpul functionarii,
in care:
Def = durata de functionare efectiva (durata in ore, km echivalenti,
cicluri etc.);
Dnorm = durata de functionare totala normata (ore, km echivalenti,
cicluri etc.).
Daca Def > Dnorm, coeficientul de diminuare a valorii produsului
datorita uzurii fizice se va lua egal cu 0,1;
Cst = coeficient de stare tehnica, egal cu:
- 1, daca produsul este inaintea primei reparatii medii sau echivalent;
- 0,8, daca s-a efectuat prima reparatie medie sau echivalent;
- 0,75, daca s-a indeplinit norma si nu s-a efectuat prima reparatie medie;
- 0,6, daca s-a efectuat prima reparatie capitala sau echivalent;
- 0,5, daca s-a indeplinit norma si nu s-a efectuat prima reparatie
capitala sau echivalent;
- 0,45, daca s-a efectuat a doua reparatie medie sau echivalent;
- 0,4, daca s-a indeplinit norma, dar nu s-a efectuat a doua reparatie
medie sau echivalent;
- 0,3, daca s-a efectuat a doua reparatie capitala sau echivalent;
- 0,2, daca s-a indeplinit norma, dar nu s-a efectuat a doua reparatie
capitala sau echivalent.
Coeficientul de stare tehnica astfel determinat se diminueaza cu 0,1 pentru
fiecare 5 ani vechime in exploatare (sau diviziuni, ca urmare a deteriorarii
starii tehnice prin coroziune, imbatranire, putrezire etc.). In cazul in care
valoarea astfel determinata este mai mica de 0,2,
Cst = 0,2;
Cnt = coeficient de nivel tehnic, care reprezinta diminuarea valorii
produsului datorita uzurii morale.
Cnt = 1-0,03 x n,
in care:
n = vechimea in ani a produsului.
NOTA:
1. Valoarea reala astfel obtinuta poate fi corectata de comisia de evaluare
pentru fiecare produs, astfel:
- in plus, atunci cand produsul este intr-o stare tehnica corespunzatoare;
- in minus, cu pana la 20%, atunci cand produsul necesita reparatii, altele
decat cele regulamentare, completari cu echipamente etc.
2. Daca organizatorul licitatiei are informatii privind pretul pietei la
produsele ce urmeaza a fi scoase la licitatie, va pune aceste informatii la
dispozitie comisiei de licitatie, pentru orientare pe parcursul desfasurarii
licitatiei propriu zise.
3. Valoarea evaluata conform acestei anexe constituie baza formarii
pretului de vanzare la export al bunului respectiv, daca exista solicitari de
acest fel.