Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Hotărârea Nr.859 din 11.08.2021

pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor cu aeronave în spaţiul aerian naţional
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 19 august 2021



SmartCity1

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 13 alin. (1) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Articolul 1
(1) Prezenta hotărâre aprobă procedura de autorizare a zborurilor cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional.
(2) Prevederile prezentei hotărâri se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice care efectuează operaţiuni aeriene cu aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional, indiferent de cetăţenia, respectiv naţionalitatea acestor persoane şi indiferent de categoriile de aeronave utilizate şi de statul de înmatriculare/identificare a acestora.
Articolul 2
(1) În sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a)materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României - bunurile periculoase încadrate conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, ediţia în vigoare, în categoriile explozibili (clasa 1), explozibili desensibilizaţi în lichide (clasa 3 - codurile UN 1204, 2059, 3064, 3343, 3357 şi 3379), substanţe infecţioase (clasa 6, diviziunea 6.2, categoria A - codurile UN 2814, 2900), precum şi materialele radioactive (clasa 7) pentru care este necesară obţinerea unei autorizaţii din partea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare; b)spaţiu aerian de clasa G - zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian; c)zbor IFR - zbor efectuat în conformitate cu regulile zborului instrumental.
(2) Expresiile „aeronavă civilă", „aeronavă fără pilot la bord", „aeronavă de stat", „operaţiuni aeriene civile", „operator al aeronavei", „regiune de informare a zborurilor - FIR Bucureşti", „reglementări specifice", „spaţiu aerian naţional", „spaţiu aerian restricţionat", „spaţiu aerian segregat", „spaţiu aerian rezervat", „trafic aerian operaţional", „zbor VFR" au înţelesul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian.
(3) Expresiile „UAS", „operaţiune UAS din categoria deschise", „certificat de operator UAS uşor" şi „operaţiune UAS din categoria certificate" au înţelesul prevăzut la art. 2 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 al Comisiei din 24 mai 2019 privind normele şi procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947.
Articolul 3
(1) Zborul unei aeronave civile cu pilot la bord în spaţiul aerian naţional se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor şi:a)pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor IFR sau VFR, în conformitate cu reglementările specifice; sau b)aeronava este operată într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat pentru zborul respectiv, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare.
(2) Zborul unei aeronave civile fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional se consideră autorizat dacă este efectuat în afara zonelor de spaţiu aerian unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor şi:a)aeronava este utilizată într-o operaţiune UAS din categoria deschise, cu respectarea tuturor cerinţelor prevăzute, pentru o astfel de operaţiune, la art. 4 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947; sau b)pentru zborul în cauză operatorul a depus o declaraţie în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/947, confirmată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, şi respectă condiţiile prevăzute în declaraţie; sau c)operatorul aeronavei deţine o autorizare de operare, eliberată sau confirmată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română pentru zborul în cauză, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/947, şi respectă condiţiile prevăzute în autorizaţie; sau d)operatorul aeronavei deţine un certificat de operator UAS uşor conform dispoziţiilor părţii C din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947, iar printre privilegiile acordate prin certificat se regăseşte şi efectuarea tipului respectiv de zbor/operaţiune şi operatorul a depus un plan de zbor în conformitate cu reglementările specifice în vigoare; sau e)operatorul aeronavei deţine un certificat de operator UAS pentru operaţiuni UAS din categoria certificate conform dispoziţiilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/947, iar printre privilegiile acordate prin certificat se regăseşte şi efectuarea tipului respectiv de zbor/operaţiune şi operatorul a depus un plan de zbor în conformitate cu reglementările specifice în vigoare; sau f)aeronava este operată într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat pentru zborul respectiv, în conformitate cu reglementările specifice în vigoare, astfel încât să nu fie afectată activitatea de zbor cu aeronave cu pilot la bord; sau g)zborul este efectuat în baza unei autorizări de operaţiuni cu aeronave fără pilot la bord, în cadrul cluburilor şi asociaţiilor de aeromodelism, emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile art. 16 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947.
(3) În situaţia în care o aeronavă care îndeplineşte dispoziţiile alin. (1) şi (2) are la bord bunuri sau persoane care, conform obligaţiilor sau angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau unor sancţiuni internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 202/2008, fac obiectul unor restricţii privind utilizarea spaţiului aerian naţional, zborul este neautorizat. Măsurile aplicabile întro asemenea situaţie sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(4) În situaţia în care, potrivit obligaţiilor sau angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau sancţiunilor internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din OUG nr. 202/2008, aeronava este supusă restricţiilor privind utilizarea spaţiului aerian naţional, zborul este neautorizat.
(5) Zborul unei aeronave civile fără pilot la bord în zonele din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie se consideră autorizat dacă operatorul aeronavei respectă procedura civilo-militară pentru coordonarea activităţii de zbor cu aeronave fără pilot la bord şi stabilirea limitelor şi condiţiilor de operare ale acestor aeronave astfel încât să nu fie afectat traficul aerian general sau operaţional cu aeronave cu pilot la bord, elaborată de unitatea de trafic care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective şi aprobată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română şi Autoritatea Aeronautică Militară Naţională.
(6) Prin procedura prevăzută la alin. (5) se pot stabili porţiuni de spaţiu aerian în cadrul zonelor din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, delimitate orizontal şi vertical, în care accesul aeronavelor civile fără pilot la bord utilizate exclusiv în operaţiuni UAS din categoria deschise se consideră autorizat fără nicio altă formalitate.
Articolul 4În plus faţă de cerinţele prevăzute la art. 3 alin. (1), orice aeronavă civilă cu pilot la bord care efectuează un zbor într-o porţiune din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie trebuie să aibă posibilitatea de a efectua comunicaţii radio bilaterale şi trebuie să fie echipată cu un dispozitiv de identificare a poziţiei aeronavei în zbor, denumit în continuare transponder, care va funcţiona pe tot parcursul zborului respectiv, indiferent dacă o parte a acestuia se desfăşoară într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G. Cu autorizarea expresă a unei unităţi de control al traficului aerian pentru zona proprie de responsabilitate, o aeronavă civilă poate efectua zborul în zona respectivă şi fără a fi echipată cu transponder. Articolul 5
(1) Suplimentar cerinţelor prevăzute la art. 3 şi 4, următoarele categorii de zboruri ale aeronavelor civile pot fi efectuate în spaţiul aerian naţional numai în condiţiile obţinerii unei autorizări, derogări şi/sau, după caz, a unui aviz, astfel: a)zborurile interne şi internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României, pot fi executate numai în condiţiile autorizării de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, direct ori prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în condiţiile tratatelor internaţionale la care România este parte; b)zborurile interne si internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României, pot fi executate numai cu condiţia autorizării de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română, cu avizul Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu); c)zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate pot fi executate: (i) în cazul unui zbor într-o zonă de spaţiu aerian în care furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, numai în condiţiile autorizării accesului de către unitatea de trafic care efectuează controlul traficului aerian în zona respectivă; (ii) în cazul unui zbor într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, numai în condiţiile autorizării de către entitatea care a făcut rezervarea ori a solicitat restricţionarea zonei respective de spaţiu aerian; d)zborurile deasupra municipiului Bucureşti, la înălţimi mai mici de 3.000 de metri, în zona restricţionată publicată în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP-România, pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizări de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu). Excepţie fac zborurile executate în limita zonei de control de aerodrom Băneasa, zborurile de îndepărtare după decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate, zborurile care ocolesc zone orajoase prin coordonare între serviciile de trafic aerian civile şi militare, precum şi zborurile executate cu aeronave fără pilot la bord în porţiuni de spaţiu aerian rezervat sau în zonele restricţionate înfiinţate pentru zborurile aeronavelor fără pilot la bord în conformitate cu reglementările specifice aplicabile; e)zborurile pentru activităţi de fotografiere, filmare şi cartografiere, conform legislaţiei naţionale privind protecţia informaţiilor clasificate, pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unui aviz din partea Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu); zborurile de fotografiere şi filmare efectuate cu aeronave civile fără pilot la bord care execută operaţiuni din categoria deschise, în afara zonelor restricţionate pentru operarea aeronavelor fără pilot la bord, nu necesită obţinerea avizului Ministerului Apărării Naţionale; f)zborurile cu aeronave civile care transportă bunurile periculoase încadrate conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale în categoria bunurilor interzise în mod normal la transportul aerian, altele decât cele prevăzute la lit. b), pot fi executate numai cu condiţia solicitării de către operatorul aerian şi a obţinerii de către acesta a unei derogări, acordate de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română; g)zborurile cu aeronave civile care efectuează operaţiuni comerciale specializate cu risc ridicat, aşa cum sunt definite acestea la art. 2 pct. 8 din Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei din 5 octombrie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizări din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române.
(2) Metodologia de acordare a autorizărilor şi, respectiv, derogării prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi, respectiv, lit. f) este menţionată în anexa nr. 1. Metodologia de acordare a autorizării de survol prevăzute la alin. (1) lit. d), respectiv a avizelor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi e) este prevăzută în anexa nr. 2.
Articolul 6
(1) Zborurile cu aeronave de stat în spaţiul aerian naţional se consideră autorizate dacă: a)pentru aeronavele de stat româneşti a fost depus un plan de zbor sau a fost efectuată o planificare de zbor la Ministerul Apărării Naţionale, prin Statul Major al Forţelor Aeriene, în condiţiile stabilite prin protocol încheiat între Ministerul Apărării Naţionale şi instituţiile care folosesc aeronave de stat; b)pentru aeronavele de stat străine a fost obţinută o autorizare de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu) şi a fost depus un plan de zbor; c)pentru aeronavele de stat străine participante la aplicaţii, exerciţii antrenamente sau alte activităţi aeronautice militare în spaţiul aerian naţional a fost efectuată o planificare de zbor la Ministerul Apărării Naţionale prin Statul Major al Forţelor Aeriene; autorizările de survol pentru zborurile de sosire şi de plecare pe/de pe teritoriul României se acordă conform lit. b); d)pentru aeronavele de stat străine aflate în custodia operatorilor economici din România pentru reparaţii, modernizări, modificări, precum şi pentru aeronavele noufabricate destinate a deveni aeronave de stat a fost efectuată o planificare de zbor la Ministerul Apărării Naţionale prin Statul Major al Forţelor Aeriene sau a fost depus un plan de zbor în cazul operării ca trafic aerian general de către operatorul aeronavelor; e)pentru aeronavele de stat fără pilot la bord româneşti care execută zbor în spaţiul aerian naţional dacă zborul este efectuat în baza unei planificări de zbor la Ministerul Apărării Naţionale prin Statul Major al Forţelor Aeriene sau a unui plan de zbor sau, după caz, aeronava este operată într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat pentru zborul respectiv, în conformitate cu reglementările specifice aplicabile, astfel încât să nu fie afectată activitatea de zbor cu aeronave cu pilot la bord.
(2) În plus faţă de cerinţele prevăzute la alin. (1):a)operatorul unei aeronave de stat fără pilot la bord, atunci când execută un zbor într-o porţiune de spaţiu aerian controlat, trebuie să respecte procedura elaborată de unitatea de control al traficului aerian corespunzătoare, pentru coordonarea activităţii de zbor cu aeronave fără pilot la bord şi stabilirea limitelor de operare ale acestor aeronave astfel încât să nu fie afectat traficul aerian general sau operaţional cu aeronave cu pilot la bord; b)zborurile cu aeronave de stat româneşti pentru activităţi de fotografiere, filmare şi cartografiere pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei autorizări de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu).
(3) Metodologia de acordare de către Ministerul Apărării Naţionale a autorizării de survol prevăzute la alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. b) este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Zborurile prevăzute la alin. (1) lit. d) se efectuează sub responsabilitatea operatorilor economici în a căror custodie se află aeronavele de stat străine respective sau, după caz, a fabricantului, care poartă şi răspunderea pentru daunele produse terţilor în timpul zborurilor, în condiţiile legii civile.
Articolul 7Planificarea de zbor prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a), c)-e) se va efectua în condiţiile aprobate prin ordin al ministrului apărării naţionale. Articolul 8Autorizările, derogările şi avizele prevăzute în prezenta hotărâre pot fi acordate, iar rezervarea unei zone de spaţiu aerian poate fi efectuată pentru fiecare zbor în parte, pentru o serie de zboruri sau pentru perioade determinate de timp, fără a depăşi un an calendaristic. Articolul 9
(1) Operatorul unei aeronave care intenţionează să execute un zbor în spaţiul aerian naţional este obligat ca înainte de începerea zborului să se informeze cu privire la cerinţele, limitările şi restricţiile aplicabile zborului respectiv, prevăzute în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, în circularele de informare aeronautică şi în mesajele de înştiinţare - NOTAM, şi este direct răspunzător de respectarea acestora.
(2) Operatorul aeronavei este obligat să respecte ruta/traiectul sau zona de zbor pentru care a depus plan de zbor, pentru care a primit autorizare, aviz sau derogare, parametrii de zbor şi parametrii senzorilor de înregistrare declaraţi în cererea de solicitare a avizului prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. e), precum şi condiţionările, restricţiile ori limitările care i-au fost impuse la acordarea autorizării, derogării sau avizului în cauză. Operatorul aeronavei care intenţionează să efectueze un zbor într-o zonă restricţionată sau periculoasă ori în spaţiul aerian rezervat sau segregat este obligat să se informeze atât înainte de începerea zborului, cât şi în timpul acestuia cu privire la condiţiile de acces în respectiva zonă ori în respectivul spaţiu aerian şi să le respecte.
(3) Pentru a facilita informarea operatorilor aeronavelor, mesajele de înştiinţare - NOTAM, precum şi secţiunile din documentele de informare aeronautică care conţin deciziile de stabilire a zonelor de spaţiu aerian rezervat sau segregat, precum şi a zonelor interzise, restricţionate ori periculoase, împreună cu condiţiile asociate acestora, se publică pe site-urile furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi. Lista unităţilor certificate să furnizeze servicii civile de informare aeronautică pe teritoriul României se publică pe site-ul Autorităţii Aeronautice Civile Române.
(4) Prevederile alin. (2) nu aduc atingere dreptului operatorului aeronavei de a modifica planul de zbor depus, cu respectarea procedurilor şi reglementărilor specifice aplicabile, şi nici dreptului unităţii de control al traficului aerian de a solicita modificarea rutei/traiectului zborului din considerente de securitate şi/sau siguranţă a zborului.
(5) Zborurile în zona de frontieră se execută cu respectarea prevederilor specifice ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Prevederile prezentei hotărâri nu exonerează operatorul aeronavei de obligaţia deţinerii, după caz, a competenţelor, autorizaţiilor, certificatelor şi/sau licenţelor prevăzute de reglementările specifice referitoare la desfăşurarea tipului respectiv de operaţiune aeriană în spaţiul aerian naţional şi la operarea staţiilor de radiocomunicaţii ce funcţionează în spectrul radio atribuit serviciului mobil aeronautic şi utilizate în cadrul aviaţiei sau de obligaţia respectării tuturor cerinţelor, limitărilor şi restricţiilor aplicabile activităţii de zbor pe care urmează să o desfăşoare, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 21/2020, ale Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată, precum şi ale reglementărilor specifice naţionale şi europene aplicabile.
Articolul 10Orice plan de zbor depus se actualizează şi se închide la o unitate de trafic aerian în conformitate cu procedurile şi reglementările specifice aplicabile în vigoare, în cel mult 30 de minute de la aterizare. Planurile de zbor depuse de operatorii aeronavelor de stat, care nu aparţin Ministerului Apărării Naţionale, se închid la unităţile de trafic aerian la care a fost activat planul de zbor, în cel mult 30 de minute de la aterizare. Activitatea de zbor într-un spaţiu aerian rezervat se închide prin informarea structurii care a autorizat rezervarea spaţiului, în cel mult 20 de minute de la încheierea activităţii, de către operatorul care a solicitat rezervarea respectivului spaţiu. Articolul 11Constituie contravenţii, în măsura în care, potrivit legii, nu sunt infracţiuni, următoarele fapte: a)executarea unui zbor în spaţiul aerian naţional cu o aeronavă civilă, cu sau fără pilot la bord, pentru care nu s-a încheiat un contract de asigurare pentru acoperirea răspunderii faţă de terţi şi, după caz, faţă de pasageri, bagaje sau marfă, în condiţiile stabilite de legislaţia naţională în vigoare şi de regulamentele europene aplicabile; b)efectuarea unui zbor al unei aeronave civile cu pilot la bord în spaţiul aerian naţional cu încălcarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1); c)efectuarea unui zbor al unei aeronave civile fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional cu încălcarea dispoziţiilor art. 3 alin. (2); d)efectuarea unui zbor neautorizat în spaţiul aerian naţional, în conformitate cu dispoziţiile art. 3 alin. (3) şi (4); e)efectuarea unui zbor cu o aeronavă civilă fără pilot la bord, într-o zonă din spaţiul aerian naţional unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, fără a respecta procedura civil-militară prevăzută la art. 3 alin. (5); f)efectuarea unui zbor cu o aeronavă civilă care transportă trupe, tehnică militară, materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României, fără autorizarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi avizul Ministerului Apărării Naţionale, prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b); g)efectuarea unui zbor într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat, segregat ori într-o zonă restricţionată fără deţinerea unei autorizări din partea unităţii de trafic care efectuează controlul traficul aerian în spaţiul sau zona respectivă, conform cerinţei de la art. 5 alin. (1) lit. c); h)efectuarea unui zbor într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat, segregat ori într-o zonă restricţionată, situate într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, fără deţinerea unei autorizări din partea entităţii care a făcut rezervarea, respectiv a impus utilizarea exclusivă sau restricţionarea; i)efectuarea unui zbor deasupra municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 de metri, cu aeronavă cu pilot la bord, cu încălcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. d); j)efectuarea unui zbor deasupra municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 de metri, cu o aeronavă fără pilot la bord, în afara zonelor rezervate sau restricţionate stabilite pentru aeronavele fără pilot la bord, fără deţinerea autorizării de survol prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. d); k)efectuarea zborurilor pentru activităţi de fotografiere, filmare şi cartografiere, conform legislaţiei naţionale privind protecţia informaţiilor clasificate, fără aviz din partea Ministerului Apărării Naţionale, conform cerinţei de la art. 5 alin. (1) lit. e); l)efectuarea unui zbor cu o aeronavă civilă care transportă bunurile periculoase încadrate, conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, în categoria bunurilor interzise în mod normal la transportul aerian, fără obţinerea unei derogări acordate de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română, conform cerinţei de la art. 5 alin. (1) lit. f); m)efectuarea unei operaţiuni aeriene încadrate, conform reglementărilor specifice aplicabile, în categoria operaţiunilor cu risc ridicat, fără deţinerea unei autorizări din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române sau cu nerespectarea condiţiilor/limitărilor din autorizare, conform cerinţei de la art. 5 alin. (1) lit. g); n)nerespectarea de către operatorul aeronavei a dispoziţiilor art. 10. Articolul 12
(1) Contravenţia prevăzută la art. 11 lit. c) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei.
(2) Contravenţia prevăzută la art. 11 lit. e) se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 9.000 lei.
(3) Contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. g)-l) se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 25.000 lei.
(4) Contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. a), b), d), f), m) şi n) se sancţionează cu amendă de la 25.000 lei la 40.000 lei.
(5) Sancţiunile prevăzute la alin. (1)-(4) se aplică operatorului aeronavei sau, în cazul neidentificării acestuia, persoanei pe numele căreia este emis certificatul de înmatriculare/identificare al aeronavei.
(6) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale, de către:a)personalul împuternicit în acest scop de Autoritatea Aeronautică Civilă Română pentru contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. a)-h), l)-n); b)personalul împuternicit în acest scop prin ordin al ministrului apărării naţionale pentru contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. i), j) şi k); c)ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române, ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Jandarmeriei Române, ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei de Frontieră Române în zonele specifice de competenţă, precum şi poliţiştii locali pentru contravenţiile prevăzute la art. 11 lit. a), c)-f), j) şi k) în ceea ce priveşte exclusiv operatorii aeronavelor fără pilot la bord.
(7) Contravenţiilor prevăzute la art. 11 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 13În scopul exercitării atribuţiilor de control al utilizării spaţiului aerian de către Ministerul Apărării Naţionale, prevăzute de Legea nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată, autorizările, planurile de zbor, precum şi derogările acordate prevăzute în prezenta hotărâre se transmit Ministerului Apărării Naţionale prin Statul Major al Forţelor Aeriene de către unităţile de trafic aerian sau, după caz, instituţiile emitente. Articolul 14În cazul în care în urma nerespectării de către operatorul aeronavei a prevederilor prezentei hotărâri au fost declanşate operaţiunile de căutare-salvare, operatorul în cauză suportă costurile generate de derularea respectivelor operaţiuni. Articolul 15Orice activitate care implică prelucrarea datelor cu caracter personal, realizată în aplicarea prevederilor prezentei hotărâri, se efectuează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). Articolul 16În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri: a)Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe site-ul propriu, www.caa.ro, procedurile pentru emiterea autorizărilor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. c) şi g) şi la art. 5 alin. (1) lit. g); b)procedurile prevăzute la art. 3 alin. (5) şi art. 6 alin. (2) lit. a) se publică prin circulare de informare aeronautică, pe siteul Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi pe site-ul Autorităţii Aeronautice Militare Naţionale; c)Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi Ministerul Apărării Naţionale stabilesc proceduri comune privind transmiterea datelor prevăzute la art. 13. Articolul 17Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Articolul 18Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 16, care se aplică de la data publicării. Articolul 19 La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 8 septembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare. PRIM-MINISTRUFLORIN-VASILE CÎŢUContrasemnează:p. Viceprim-ministru, Elena Tudose,secretar de statp. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,Costin-Traian Ţîra-Rădulescu,secretar de statMinistrul apărării naţionale,Nicolae-Ionel CiucăMinistrul finanţelor, interimar,Florin-Vasile CîţuMinistrul afacerilor interne,Lucian Nicolae Bodep. Ministrul afacerilor externe,Cornel Feruţă,secretar de statBucureşti, 11 august 2021.Nr. 859.ANEXA Nr. 1METODOLOGIE de acordare a autorizărilor şi, respectiv, a derogării prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-c) şi, respectiv, lit. f) din hotărâre A. Zboruri interne şi internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial efectuate prin curse regulate, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României Articolul 1Autorizarea pentru executarea zborurilor interne şi internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial efectuate prin curse regulate, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României, se acordă de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, denumit în continuare MTI, în urma constatării îndeplinirii de către operatorul aeronavelor respective a cerinţelor conţinute, după caz, în legislaţia naţională, în tratatele internaţionale care reglementează efectuarea serviciilor de transport aerian, la care România este parte, ori în cele încheiate de către Uniunea Europeană şi care sunt aplicabile României. Articolul 2
(1) Cererea pentru obţinerea autorizării prevăzute la art. 1 se transmite la MTI la termenul prevăzut în tratatul internaţional în baza căruia operatorul aeronavei urmează să efectueze curse aeriene regulate spre/dinspre România şi va conţine toate informaţiile menţionate în respectivul tratat, inclusiv datele de contact ale operatorului pentru relaţia cu autorităţile competente române, programul de operare, tipul şi înmatricularea aeronavelor care urmează să fie utilizate.
(2) Cererea va fi însoţită de copii ale certificatului de operator aerian deţinut de operatorul respectiv şi ale contractelor de asigurare încheiate pentru aeronavele care urmează să fie utilizate, precum şi pentru pasageri, bagaje şi terţi.
Articolul 3
(1) În cazul în care zborurile urmează să fie executate între România şi un stat care nu este parte la un tratat încheiat de către statul român sau de către Uniunea Europeană, aplicabil României, cererea pentru acordarea autorizării se transmite la MTI de către operatorul aeronavei cu cel puţin 60 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea operării.
(2) Fără a aduce atingere obligaţiilor ce rezultă pentru România din calitatea de stat membru al Uniunii Europene, autorizarea va fi acordată doar operatorilor care au sediul principal sau secundar în România sau sediul principal în statul prevăzut la alin. (1).
(3) Cererea prevăzută la alin. (1) va cuprinde următoarele informaţii şi documente: desemnarea din partea autorităţii statului de provenienţă a operatorului în vederea operării zborurilor regulate spre/dinspre România, adresa şi datele de contact ale operatorului pentru relaţia cu autorităţile competente române, copia certificatului de înregistrare la registrul comerţului, certificatul de operator aerian şi anexele la acesta, tipul aeronavelor şi însemnele de înmatriculare ale acestora, certificatele acustice ale aeronavelor, copia certificatului de asigurare pentru aeronavă, pasageri, bagaje şi terţi, programul de operare.
Articolul 4Prin excepţie de la prevederile art. 1 şi 2, zborurile interne şi internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial efectuate prin curse regulate, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinători ai unei licenţe de operare valide emise în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate (reformare), se consideră autorizate dacă operatorul aeronavei îndeplineşte, după caz, cerinţele de desemnare conţinute în tratatele internaţionale la care statul român este parte, aplicabile zborurilor respective, iar operatorul aeronavei a notificat la MTI cu cel puţin 48 de ore înainte de începerea operării datele de contact ale operatorului pentru relaţia cu autorităţile competente române, programul de zbor, modificările ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate. Articolul 5Înainte de solicitarea autorizării sau, după caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de handling solicitate. În cazul aeroporturilor coordonate se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare. Articolul 6Autorizările acordate, incluzând şi notificările prevăzute la art. 4, vor fi comunicate de către MTI aerodromurilor implicate situate pe teritoriul României, Autorităţii Aeronautice Civile Române, denumită în continuare A.A.C.R., Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră. Articolul 7După obţinerea autorizării din partea MTI, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevăzute de reglementările specifice aplicabile. Articolul 8
(1) Modificările survenite în programul de operare a curselor regulate după obţinerea autorizării, constând în schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea timpilor de zbor, anularea unor zboruri, vor fi notificate de operatorul aeronavei la A.A.C.R. cu cel puţin 48 de ore înainte de data prevăzută pentru introducerea modificării.
(2) Autorizarea pentru modificările prevăzute la alin. (1) va fi considerată ca fiind acordată dacă nu se primeşte niciun răspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului. Orice modificare autorizată va fi comunicată MTI, aeroporturilor implicate, Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră de către A.A.C.R. B. Zboruri internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial efectuate prin curse neregulate, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României
Articolul 9
(1) Autorizarea pentru executarea zborurilor internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial efectuate prin curse neregulate, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României, se acordă în numele MTI de către A.A.C.R., cu respectarea, după caz, a prevederilor legislaţiei naţionale, a tratatelor internaţionale care reglementează efectuarea serviciilor de transport aerian la care România este parte ori a celor încheiate de către Uniunea Europeană şi care sunt aplicabile României.
(2) În lipsa unui tratat internaţional şi fără a aduce atingere obligaţiilor ce rezultă pentru România în calitate de stat membru al Uniunii Europene, dreptul de a executa zboruri încadrate în categoria operaţiuni de transport aerian comercial efectuate prin curse neregulate, spre/dinspre România, este acordat: a)operatorilor aeronavelor care au sediul în statul de origine sau de destinaţie a zborului; b)operatorilor din state terţe, în cazul operaţiunilor cu aeronave având masa maximă la decolare mai mică de 5.700 kg sau a celor cu mai puţin de 10 locuri pentru pasageri; c)operatorilor din state terţe care execută zboruri din categoria urgenţe medicale, umanitare, operaţiuni de căutare-salvare sau intervenţii în zone calamitate; d)operatorilor din state terţe, alţii decât cei care intră sub incidenţa lit. b) şi c), în măsura în care autoritatea aeronautică a respectivului stat terţ confirmă acordarea, pe bază de reciprocitate, de drepturi de trafic similare pentru operatorii aerieni români.
(3) Dreptul de a executa zboruri, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), cu drepturi de trafic pe rute interne, poate fi acordat operatorilor din alte state doar în condiţiile unui tratat internaţional la care România este parte sau care este aplicabil României.
Articolul 10
(1) În cazul în care legislaţia naţională sau tratatele internaţionale specifice menţionate la art. 9 alin. (1) nu prevăd altfel, cererea pentru obţinerea autorizării se transmite la A.A.C.R., după cum urmează: a)în cazul unei serii de cel mult 3 zboruri într-un interval de 14 zile, cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data primului zbor; b)în cazul seriilor de 4 sau mai multe zboruri într-un interval de 14 zile, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data primului zbor.
(2) Formularul-tip al cererii prevăzute la alin. (1) este cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul zborurilor din categoria urgenţe medicale, umanitare, operaţiuni de căutare-salvare sau intervenţii în zone calamitate, cererea pentru obţinerea aprobării de zbor se poate transmite cu cel puţin 30 de minute înainte de decolarea aeronavei.
Articolul 11Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1) şi art. 10, zborurile interne şi internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian comercial efectuate prin curse neregulate, cu decolare de pe şi/sau aterizare pe teritoriul României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinători ai unei licenţe valide emise în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008, se consideră autorizate dacă pentru zborurile respective operatorul aeronavei a notificat la A.A.C.R., cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea operării, datele de contact ale operatorului pentru relaţia cu autorităţile competente române, programul de zbor, modificările ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate. Articolul 12Înainte de solicitarea autorizării sau, după caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de handling solicitate. În cazul aeroporturilor coordonate se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare. Articolul 13Autorizările acordate, incluzând şi notificările prevăzute la art. 10, vor fi comunicate de A.A.C.R. către aeroporturile implicate situate pe teritoriul României, Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră. Articolul 14După obţinerea autorizării, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevăzute de reglementările specifice aplicabile. Articolul 15
(1) Orice modificare survenită în graficul de operare a zborurilor după obţinerea autorizării, respectiv după notificare, cum ar fi introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi notificată la A.A.C.R. de către operatorul aeronavei, cu cel puţin două zile înainte de data prevăzută pentru introducerea modificării.
(2) Aprobarea pentru modificarea graficului de operare a zborurilor va fi considerată ca fiind acordată dacă nu se primeşte niciun răspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului. Orice aprobare acordată se comunică de către A.A.C.R. aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA.C. Zboruri interne şi internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României
Articolul 16
(1) Zborurile interne şi internaţionale cu aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României, executate cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, pot fi efectuate numai după obţinerea unei autorizări din partea MTI. Autorizarea se emite în numele MTI de către A.A.C.R. Aceste categorii de zboruri necesită şi obţinerea unui aviz din partea Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu), conform legislaţiei în vigoare.
(2) Cererea pentru obţinerea autorizării şi avizului prevăzute la alin. (1) se transmite la A.A.C.R. cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data zborului şi trebuie să conţină toate informaţiile şi documentele specificate în formularul-tip prevăzut în anexa la prezenta metodologie.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul zborurilor cu aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă efectuate în folosul statelor cu care România are încheiate tratate, acorduri sau înţelegeri în domeniul apărării şi securităţii naţionale, cererea pentru obţinerea autorizării şi avizului prevăzute la alin. (1) se poate transmite la A.A.C.R. cu cel puţin 48 de ore înainte de data zborului.
(4) În cazul operatorilor aerieni străini va fi transmisă şi o copie a certificatului emis de autoritatea competentă a statului de provenienţă care să ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri periculoase.
(5) În cazul transportului de materiale radioactive, operatorul aeronavei va transmite la A.A.C.R. şi o copie de pe autorizaţia/avizul emisă/emis de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
(6) Autorizaţia şi avizul pot fi emise, la cerere, pentru un zbor sau pentru o serie de zboruri.
(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), zborurile din categoria urgenţe medicale se consideră autorizate dacă pentru fiecare zbor operatorul aerian a notificat A.A.C.R., înainte de executarea zborului, programul de zbor, tipul/înmatricularea aeronavei utilizate, precum şi detalii cu privire la bunurile periculoase care urmează să fie transportate: clasa, codul UN, denumirea oficială a produsului, cantitatea. Aeronava va avea la bord o copie a certificatului emis de autoritatea competentă a statului de provenienţă a operatorului aerian, care să ateste dreptul şi capacitatea acestuia de a transporta bunuri periculoase. Notificarea completă se transmite imediat de către A.A.C.R. Ministerului Apărării Naţionale prin Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu), Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA şi aeroportului de destinaţie, în cazul în care acesta se află pe teritoriul României, împreună cu informaţii cu privire la tipul aeronavei şi numărul de zbor.
(8) În cazul zborurilor cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României efectuate cu aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României nu se aplică prevederile lit. A şi B. D. Zborurile cu aeronave civile care transportă bunuri periculoase încadrate conform documentului Doc 9284 în categoria bunurilor interzise în mod normal la transportul aerian
Articolul 17
(1) Zborurile interne şi internaţionale cu aeronave civile care transportă bunuri periculoase, altele decât cele care îndeplinesc condiţiile de la lit. C, încadrate conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, ediţia în vigoare, în categoria bunurilor interzise în mod normal la transportul aerian, pot fi efectuate numai după obţinerea unei derogări emise de A.A.C.R., în numele MTI.
(2) În condiţiile în care nu contravine reglementărilor europene aplicabile, cererea pentru obţinerea derogării prevăzute la alin. (1) se transmite la A.A.C.R. cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data zborului şi trebuie să conţină toate informaţiile specificate în formularul-tip prevăzut în anexa la prezenta metodologie. Cererea va avea anexate documente care să justifice interesul public general în efectuarea zborului respectiv.
(3) A.A.C.R. emite derogarea solicitată, pentru un zbor sau, după caz, pentru o serie de zboruri. Derogările emise de A.A.C.R. se comunică Ministerului Apărării Naţionale.E. Zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate
Articolul 18
(1) Zborurile prevăzute la lit. E, executate într-o zonă de spaţiu aerian în care furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie, pot fi efectuate numai în condiţiile solicitării şi obţinerii unei autorizări din partea entităţii care efectuează controlul traficului aerian în zona respectivă.
(2) Pentru efectuarea unui zbor într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat/segregat sau într-o zonă restricţionată, situate în spaţiul aerian de clasă G, operatorul aeronavei va solicita o autorizare din partea entităţii care a făcut rezervarea zonei respective ori a solicitat restricţionarea porţiunii respective de spaţiu aerian.
(3) Spaţiile aeriene rezervate sau restricţionate pentru perioade mai mari de 90 de zile se publică, împreună cu condiţiile/limitările de utilizare, prin grija unităţilor certificate să furnizeze servicii de informare aeronautică pe teritoriul României, în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, iar cele cu durată de peste 6 luni, şi în hărţile aeronautice.
Articolul 19
(1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 18 alin. (3), datele de contact ale entităţilor prevăzute la art. 18 alin. (2), împreună cu dimensiunile zonelor şi perioadele de timp pentru care este valabilă rezervarea sau restricţionarea, se aduc la cunoştinţa operatorilor prin mesajele de înştiinţare - NOTAM şi se publică pe site-urile furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi.
(2) Cererea pentru solicitarea autorizării prevăzute la art. 18 se transmite entităţii care a făcut rezervarea sau a solicitat restricţionarea zonei respective de spaţiu aerian sau celei care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective, cu cel puţin 60 de minute înainte de ora prevăzută pentru decolare. În lipsa primirii unei autorizări exprese, zborul în zona respectivă nu poate avea loc. F. Zboruri despre care există informaţii că sunt executate de aeronave civile care au la bord bunuri sau persoane care, conform obligaţiilor sau angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau unor sancţiuni internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din OUG nr. 202/2008, fac obiectul unor restricţii privind utilizarea spaţiului aerian naţional
Articolul 20Informaţiile privind existenţa la bordul unei aeronave civile a unor bunuri sau persoane care, conform obligaţiilor sau angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau unor sancţiuni internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din OUG nr. 202/2008, fac obiectul unor restricţii privind utilizarea spaţiului aerian naţional se transmit A.A.C.R. de către autorităţile competente care au primit aceste informaţii în conformitate cu dispoziţiile art. 7 alin. (1) din OUG nr. 202/2008 sau de către Ministerul Afacerilor Externe. Articolul 21
(1) Canalele de comunicare a informaţiilor prevăzute la art. 20 se stabilesc între A.A.C.R. şi autorităţile respective, prin corespondenţă, în scris.
(2) Informaţiile primite pe alte canale decât cele stabilite conform alin. (1) nu se iau în considerare.
Articolul 22
(1) La primirea unei informaţii privind existenţa la bordul unei aeronave a unor bunuri sau persoane care, conform obligaţiilor sau angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau unor sancţiuni internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din OUG nr. 202/2008, fac obiectul unor restricţii la privind utilizarea spaţiului aerian naţional, pe canalele de comunicare stabilite potrivit art. 21 alin. (1), A.A.C.R. notifică de urgenţă operatorul aeronavei şi Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA cu privire la faptul că zborul aeronavei în cauză nu este autorizat în spaţiul aerian naţional.
(2) În cazul în care zborul declarat neautorizat este continuat, iar aeronava intră în spaţiul aerian naţional, Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA informează Ministerul Apărării Naţionale prin Statul Major al Forţelor Aeriene, iar împotriva aeronavei se acţionează în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, republicată.
ANEXĂla metodologie FORMULARUL-TIP al cererii pentru acordarea autorizaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), precum şi a derogării prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. f) din hotărâre - APPLICATION FORM - 1. Numele, adresa, naţionalitatea operatorului aerian şi numărul de telefon/fax (Name, address, nationality of the air operator and telephone/fax number) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 2. Indicativul OACI de 3 litere al operatorului aerian (ICAO three letter designator of the air operator) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 3. Indicativul radio (Radio call sign) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 4. Tipul, însemnele de înmatriculare ale aeronavei/aeronavelor (Type and registration marks of the aircraft) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 5. Informaţii cu privire la certificatul acustic (Information regarding Noise Certificate) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 6. Capacitatea aeronavelor (pasageri şi/sau cargo) (Passenger and/or cargo capacity of the aircraft) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 7. Punctul de intrare/ieşire FIR LRBB şi ora (UTC), ruta de urmat pe teritoriul României (Entry/Exit points FIR LRBB and UTC time, route to be followed over the Romanian territory) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 8. Aeroportul de origine şi/sau ultimul aeroport de plecare înainte de intrarea în spaţiul aerian al României şi ora de decolare (UTC) (Airport of origin and/or last airport of departure before entering the Romanian air space and UTC time of departure) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 9. Aeroportul din România şi ora de sosire/plecare (UTC) (Airport in Romania and UTC time of arrival/departure) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 10. Aeroportul de destinaţie şi/sau primul aeroport de aterizare după ieşirea din spaţiul aerian al României şi ora de aterizare (UTC) (Airport of destination and/or first airport of arrival after leaving the Romanian air space and UTC time of arrival) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 11. Data şi/sau perioada de operare şi ziua de operare (Date and/or period and day of operation) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 12. Date cu privire la tipul (categoria) zborului/zborurilor sau scopul zborurilor (Information regarding type/category of intended flights or purpose of flights) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 13. Numărul de pasageri şi/sau natura şi cantitatea încărcăturii (tur/retur) (Number of passengers and/or nature and amount of cargo to be taken on or put down) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 14. Tehnică militară, armament şi/sau alte materiale militare, aparatură fotografică şi/sau senzori de înregistrare la bord şi/sau bunuri periculoase care pun în pericol securitatea naţională (Arms, ammunition and any other military supplies, taking photos, making films equipment or electromagnetic recorders on board and/or dangerous goods that endanger national security) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 15. Locul de îmbarcare/debarcare şi/sau încărcare/descărcare a pasagerilor şi/sau încărcăturii (Place of embarkation/disembarkation of passengers and/or cargo, as the case may be) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 16. Numele şi adresa afretatorului şi copie de pe contractul charter sau alt document similar (comanda charter, AWB etc.), copie de pe contractul de închiriere, dacă aeronava/aeronavele este/sunt închiriată/închiriate (Name, address and business of charterer, copy of charter contract signed by the airline and the charterer or of a similar document, such as charter order, AWB, etc., copy of aircraft lease agreement, if applicable) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 17. Numele şi adresa agenţiei de turism sau ale turoperatorului din România (Name and address of the Romanian travel agent or of the Romanian tour operator) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 18. Numele şi adresa expeditorului şi beneficiarului încărcăturii (Name and address of the consignor and consignee of the cargo) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... 19. Certificate de asigurare pentru pasageri şi bunuri, precum şi pentru daune cauzate terţilor (Certificate showing passenger and baggage accident insurance and third-party legal liability insurance) ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ......... ANEXA Nr. 2METODOLOGIE de solicitare şi de acordare de către Ministerul Apărării Naţionale a autorizărilor de survol prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. d), art. 6 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. b) şi a avizelor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) şi e) din hotărâre I. Procedura generală Articolul 1Ministerul Apărării Naţionale prin structura de specialitate Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice din cadrul Centrului naţional militar de comandă (nucleu), denumit în continuare M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., acordă autorizări de survol pentru efectuarea următoarelor tipuri de activităţi aeronautice în spaţiul aerian naţional: a)survolul municipiului Bucureşti, la înălţimi mai mici de 3.000 m, de către aeronave de stat sau civile, în zona restricţionată publicată în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, cu excepţia zborurilor executate în limita zonei de control de aerodrom Băneasa, a zborurilor de îndepărtare după decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate, a zborurilor care ocolesc zone orajoase prin coordonare între serviciile de trafic aerian civile şi militare, precum şi a zborurilor executate cu aeronave fără pilot la bord în porţiuni de spaţiu aerian rezervat sau în zone restricţionate, înfiinţate pentru zborurile aeronavelor fără pilot la bord, în conformitate cu reglementările specifice aplicabile; b)survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi orice alte tipuri de încărcătură periculoasă; c)survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi care nu transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi orice alte tipuri de încărcătură periculoasă; d)zboruri pentru activităţi de fotografiere, filmare şi cartografiere, conform legislaţiei naţionale privind protecţia informaţiilor, executate cu aeronave de stat; e)zboruri executate cu aeronave de stat şi civile străine, care aterizează sau decolează pe/de pe aerodromuri militare sau solicită acces pe platformele de îmbarcare-debarcare militare; f)zboruri executate cu aeronave de stat străine fără pilot la bord. Articolul 2M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. acordă avizul prealabil pentru efectuarea următoarelor zboruri cu aeronave civile: a)zboruri interne şi internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase şi orice alte tipuri de încărcătură care, prin natura lor, pot afecta securitatea naţională a României; b)zboruri pentru activităţi de fotografiere, filmare şi cartografiere, conform legislaţiei naţionale privind protecţia informaţiilor clasificate. Articolul 3M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. obţine autorizări diplomatice de survol pentru aeronavele de stat româneşti care execută misiuni în afara Regiunii de informare a zborului - FIR Bucureşti şi autorizează planurile de zbor ale aeronavelor de stat româneşti. Articolul 4
(1) Acordarea autorizărilor de survol şi a avizelor prevăzute la art. 1 şi 2 şi obţinerea autorizărilor prevăzute la art. 3 se realizează în baza aprobării din partea persoanelor desemnate prin ordin al ministrului apărării naţionale.
(2) Acordarea autorizărilor de survol şi a avizelor prevăzute la art. 1 şi 2 se realizează cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 291/2007 privind intrarea, staţionarea, desfăşurarea de operaţiuni sau tranzitul forţelor armate străine pe teritoriul României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 5
(1) Cererile pentru acordarea autorizărilor de survol prevăzute la art. 1 se formulează în următoarele termene: a)5 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 m, în zonele restricţionate publicate în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, de către aeronavele de stat sau civile care nu execută zboruri de intervenţie în situaţii de urgenţă; b)7 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi orice alte tipuri de încărcătură periculoasă; c)3 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi care nu transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi orice alte tipuri de încărcătură periculoasă; la acest termen de adresare, pentru aeronavele de stat şi civile străine, se adaugă două zile lucrătoare pentru solicitările de operare pe aerodromurile militare sau de acces pe platformele de îmbarcare-debarcare militare; d)10 zile lucrătoare înainte de data estimată de operare, pentru aeronavele de stat străine fără pilot la bord; e)10 zile lucrătoare înainte de data estimată de decolare, pentru zborurile de fotografiere, filmare şi cartografiere, conform legislaţiei naţionale privind protecţia informaţiilor clasificate, executate cu aeronave de stat străine, şi 5 zile lucrătoare pentru zborurile executate cu aeronave de stat româneşti; pentru aeronavele de stat româneşti care execută misiuni operative urgente şi intervenţii în situaţii de urgenţă şi care nu pot respecta termenul de adresare a cererii, operatorul notifică activităţile de fotografiere şi filmare la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., cu cel puţin 30 de minute înainte de decolare; f)două ore înainte de ora de decolare, pentru survolul teritoriului României de către aeronave de stat străine, care execută misiuni din categoria intervenţii în situaţii de urgenţă, zboruri speciale, zboruri umanitare sau operaţiuni de căutare-salvare.
(2) Pentru zborurile cu aeronave de stat străine echipate cu senzori/sisteme de informaţii, cercetare, supraveghere şi recunoaştere, echipamente/dispozitive de detectare, identificare şi localizare, precum şi cu aeronave înarmate aparţinând statelor care au încheiat tratate, înţelegeri sau acorduri în acest sens cu statul român, eliberarea autorizării de survol se face în conformitate cu prevederile acestora.
(3) Pentru zborurile aeronavelor de stat străine cu aterizare pe aeroporturi sau aerodromuri din România, operatorul aeronavei are obligaţia de a contacta autorităţile aeroportuare sau centrele de operaţii ale bazelor aeriene pentru coordonarea timpilor de sosire şi de plecare sau, după caz, de a obţine o aprobare de operare pe platformele militare de îmbarcare-debarcare (Prior Permission Request - PPR), precum şi de a solicita şi confirma serviciile de handling la sol, serviciile vamale şi de trecere a frontierei. Numărul PPR va fi menţionat în câmpul 18 al planului de zbor.
(4) Autorizările de survol eliberate pentru aeronavele de stat străine sunt valabile 72 de ore de la ora solicitată de începere a operării în spaţiul aerian naţional.
(5) Cererile pentru obţinerea avizului prevăzut la art. 2 lit. a) se adresează prin A.A.C.R. la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A, în următoarele termene:a)cu 3 zile lucrătoare înainte de executarea zborului, pentru zborurile cu aeronave civile aparţinând statelor care nu sunt semnatare ale unor tratate, acorduri sau înţelegeri în acest sens cu statul român; b)cu 48 de ore înainte de executarea zborului, pentru aeronave civile care transportă trupe, armament, tehnică de luptă efectuate în folosul statelor cu care România are încheiate tratate, acorduri sau înţelegeri cu statul român.
(6) Pentru zborurile de fotografiere, filmare şi cartografiere prevăzute la art. 2 lit. b), cererile pentru acordarea avizului se adresează direct la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. cu cel puţin 7 zile lucrătoare înainte de executarea zborului. Termenul nu se aplică operatorilor certificaţi să execute misiuni de intervenţii în situaţii de urgenţă pentru care activităţile de fotografiere şi filmare, desfăşurate în cadrul acestor misiuni, se notifică la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. cu cel puţin două ore înainte de decolare. Cererile sunt completate cu date şi informaţii despre identificarea operatorului aerian, aeronavă, parametrii de zbor şi de înregistrare ai senzorilor de la bord, precum şi zonele de operare. Cererile sunt însoţite de copii ale certificatului de operator aerian, certificatului de înmatriculare/identificare al aeronavei şi, după caz, ale autorizaţiei speciale emise de Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat (O.R.N.I.S.S.), conform legislaţiei privind protecţia informaţiilor clasificate.
(7) Formularele-tip ale cererilor prevăzute alin. (1) şi alin. (6) sunt cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie. Operatorii aeronavelor întocmesc cererile pentru obţinerea autorizării de survol şi a avizelor în conformitate cu versiunile curente ale formularelor-tip publicate pe site-ul M.Ap.N., www.mapn.ro.
(8) Cererile de obţinere a autorizărilor de survol pentru aeronave de stat româneşti care urmează să execute zboruri internaţionale se înaintează la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. în termenele stabilite de fiecare stat survolat. M.Ap.N. transmite solicitările de survol pe cale diplomatică, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, în condiţiile stabilite prin protocol încheiat între Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Afacerilor Externe. Cererile pentru acordarea autorizărilor de survol pentru aeronavele de stat străine se transmit la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. prin Ministerul Afacerilor Externe, în condiţiile stabilite prin protocol sau direct prin intermediul canalelor diplomatice, pentru statele cu care România are încheiate acorduri sau înţelegeri în acest sens.II. Excepţii de la procedura generală
Articolul 6
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. a), survolul municipiului Bucureşti la înălţimi mai mici de 3.000 m de către aeronavele civile sau de stat care execută zbor de intervenţie în situaţii de urgenţă se poate executa, după depunerea planului de zbor, numai în baza informării, cu cel puţin 15 minute înainte de decolare, a M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., cu privire la tipul de aeronavă, indicativul radio, traiectul de zbor, ora estimată de aterizare şi locul aterizării; această excepţie este valabilă numai pentru operatorii aerieni civili şi de stat autorizaţi să execute misiunile menţionate.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. c), se consideră autorizare de survol aprobarea de către M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. a planului de zbor depus pentru aeronavele de stat ale statelor semnatare ale unor acorduri încheiate în acest sens cu statul român.
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (1) lit. b), c), d) şi e) şi alin. (2), pentru aeronavele de stat aparţinând statelor semnatare ale unor tratate, acorduri sau înţelegeri cu statul român, pentru care se solicită survolul spaţiului aerian naţional, cu sau fără aterizare pe aeroporturi civile sau pe aerodromuri militare din România, cererile pentru acordarea autorizării de survol se formulează în termenele şi cu respectarea condiţiilor stipulate în acordurile sau înţelegerile încheiate în acest sens.
(4) Pentru aeronavele de stat aparţinând statelor membre ale NATO şi/sau ale Uniunii Europene şi partenere, care participă sau execută sprijinul de operaţii sau exerciţii militare, cererile pentru acordarea autorizării de survol se formulează în următoarele termene:a)cu cel puţin 48 de ore înainte de data estimată de decolare, pentru aeronavele care solicită aterizare pe aeroporturi din România şi care transportă materiale periculoase clasificate conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi orice alte tipuri de încărcătură periculoasă; b)cu cel puţin 48 de ore înainte de data estimată de decolare, pentru aeronavele care solicită acces pe platformele de îmbarcare-debarcare militare; c)cu cel puţin 24 de ore înainte de data estimată de decolare, pentru aeronavele care aterizează pe aeroporturi din România şi care transportă trupe, armament individual, muniţia aferentă pentru acesta şi alte bunuri care nu fac parte din categoria materialelor periculoase.
(5) În situaţii de forţă majoră, cererile pentru obţinerea autorizărilor de survol şi a avizelor prevăzute în prezenta anexă pot fi transmise şi fără respectarea termenelor de adresare stabilite.
(6) Zborurile care intră sub incidenţa prezentei anexe, executate cu aeronave civile sau de stat româneşti în cadrul intervenţiei antiteroriste/contrateroriste, utilizate de către instituţiile statului ce au responsabilităţi legale în materie, se consideră autorizate/avizate dacă a fost efectuată o notificare către M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., cu cel puţin 15 minute înainte de decolare, în conformitate cu protocolul încheiat între M.Ap.N. şi instituţiile respective. III. Dispoziţii finale
Articolul 7
(1) Operatorii aeronavelor sau intermediarii acestora vor înainta către M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., concomitent cu cererea de autorizare/avizare, copiile avizelor necesare executării misiunii sau, după caz, copiile documentelor aprobatoare de executare a activităţilor respective.
(2) În cazul transportului de materiale radioactive, operatorul va transmite la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. şi o copie a autorizaţiei/avizului emise/emis de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
(3) Cererile pentru acordarea autorizării de survol/avizului, adresate M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. de către operatorii aeronavelor, direct sau prin intermediar, implică, în ambele cazuri, răspunderea cu privire la corectitudinea informaţiilor cuprinse în cereri. Cererile se transmit prin e-mail, fax sau prin intermediul aplicaţiilor informatice.
(4) Orice modificare survenită în graficul de operare, schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor sau anularea unor zboruri, după obţinerea autorizării de survol sau a avizului de la M.Ap.N., pentru zborurile cu aterizare sau decolare pe/de pe aeroporturi sau aerodromuri din România sau care transportă trupe, armament, tehnică de luptă, materiale periculoase conform documentului Doc 9284 al Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale şi orice alte tipuri de încărcătură periculoasă şi care nu execută misiuni de intervenţii în situaţii de urgenţă, zboruri speciale, zboruri umanitare, sau operaţiuni de căutare-salvare, se notifică la M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. cu cel puţin 12 ore înainte de data de operare în regiunea de informare a zborurilor - FIR Bucureşti, cu excepţia aeronavelor aparţinând statelor membre NATO şi ale Uniunii Europene. Autorizarea se consideră acordată dacă, cu cel puţin 3 ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului, operatorul aerian nu primeşte niciun răspuns din partea M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., care a confirmat primirea notificării de la acesta.
Articolul 8
(1) M.Ap.N. prin S.S.R.R.A. transmite solicitanţilor autorizarea sau avizul acordat şi informează instituţiile cu atribuţii în controlul utilizării spaţiului aerian şi managementul traficului aerian, autorităţile aeroportuare pe care urmează să opereze zborurile autorizate, precum şi alte instituţii, după caz.
(2) După obţinerea autorizării, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevăzute de standardele internaţionale aplicabile.
Articolul 9Zborurile executate cu aeronave de stat care au la bord bunuri sau persoane care, conform obligaţiilor sau angajamentelor asumate de România prin tratatele internaţionale la care este parte sau unor sancţiuni internaţionale instituite prin actele prevăzute la art. 1 alin. (1) din OUG nr. 202/2008, fac obiectul unor restricţii privind utilizarea spaţiului aerian naţional nu sunt autorizate. Articolul 10În cazul zborurilor cu aeronave de stat străine, solicitările de scutire de la plata tarifelor de navigaţie terminală şi aeroportuare, în condiţiile legii, se adresează M.Ap.N. prin S.S.R.R.A., care va întreprinde demersurile necesare în acest sens.
ANEXĂ*)*) Anexa este reprodusă în facsimil.la metodologie FORMULARUL-TIP al cererii pentru acordarea autorizărilor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b) din hotărâre FORMULARUL-TIP al cererii/notificării pentru solicitarea autorizării de survol/avizului prevăzute/prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. e) şi art. 6 alin. (2) lit. b) din hotărâre



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 859/2021

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 859 din 2021
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu