HOTARARE Nr.
912 din 25 august 2010
pentru aprobarea procedurii
de autorizare a zborurilor în spatiul aerian national, precum si a conditiilor
în care decolarea si aterizarea aeronavelor civile se pot efectua si de pe/pe
alte terenuri sau suprafete de apa decât aerodromurile certificate
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 633 din 8 septembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte procedura de
autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi condiţiile în
care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte
terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate.
(2) Prevederile prezentei hotărâri se aplică tuturor
persoanelor fizice şi juridice care efectuează operaţiuni aeriene cu aeronave
civile sau de stat în spaţiul aerian naţional, indiferent de cetăţenia,
respectiv naţionalitatea acestor persoane şi indiferent de categoriile de
aeronave utilizate şi de statul de înmatriculare/identificare al acestora.
Art. 2. - (1) In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) operator al aeronavei-
persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă
civilă ori de stat; în cazul operaţiunilor aeriene civile operator al aeronavei
este considerat persoana al cărei certificat, autorizaţie şi/sau licenţă
stau/stă la baza efectuării operaţiunii respective sau în cazul în care,
conform reglementărilor aplicabile, un astfel de document nu este necesar,
pilotul comandant al aeronavei;
b) zone dens populate - zonele cu ansambluri de clădiri situate în localităţi urbane sau rurale, precum şi orice
terenuri pe care se adună un număr mare de persoane în scop recreaţional ori
pentru participarea la diverse manifestaţii în aer liber;
c) forţă majoră - eveniment imprevizibil şi inevitabil care generează
imposibilitatea temporară sau definitivă de executare a unui zbor în condiţii
de siguranţă;
d) spaţiu aerian de clasa G - zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate
servicii de trafic aerian;
e) zbor VFR - un zbor efectuat în conformitate cu
regulile zborului la vedere;
f) spaţiu aerian segregat - un volum de spaţiu aerian definit care în mod normal se află sub
responsabilitatea unei autorităţi de aviaţie, care este temporar segregat prin
acord comun, pentru folosire exclusivă pentru altă autoritate de aviaţie şi prin
care, pe perioada respectivă, alt trafic nu este autorizat să tranziteze;
g) spaţiu aerian
restricţionat- un volum de spaţiu aerian definit
în interiorul căruia pot fi executate activităţi periculoase pentru zbor în
intervale de timp specificate - zonă periculoasă; sau spaţiul aerian situat
deasupra suprafeţei terestre ori apelor teritoriale ale unui stat în interiorul
căreia zborul aeronavelor este restricţionat în conformitate cu nişte condiţii
specificate - zonă restricţionată; sau spaţiul aerian situat deasupra
suprafeţei terestre ori apelor teritoriale ale unui stat în interiorul căreia
zborul aeronavelor este interzis - zonă interzisă;
h) regiune de informare a zborurilor- FIR Bucureşti - zonă de spaţiu aerian de dimensiuni definite în care România are obligaţia furnizării serviciilor de informare a zborurilor şi de
alarmare.
(2) Termenii aeronavă de
stat, spaţiu aerian naţional, spaţiu aerian rezervat şi operaţiuni aeriene civile au înţelesul din Ordonanţa
Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Zborul unei aeronave civile în spaţiul
aerian naţional, cu excepţia zborului VFR executat în întregime într-o zonă de
spaţiu aerian de clasa G, precum şi zborul unei aeronave civile care
traversează graniţa regiunii de informare a zborurilor - FIR Bucureşti se
consideră autorizate dacă pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus
un plan de zbor, în conformitate cu reglementările aeronautice în vigoare, iar
aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse
terţilor.
(2) Zborul VFR al unei aeronave civile, executat în
întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasa G, se consideră autorizat dacă
aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse
terţilor, iar pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de
zbor în conformitate cu reglementările aeronautice în vigoare sau, la alegerea
operatorului, a făcut o informare de trafic VFR la Ministerul Apărării
Naţionale, în conformitate cu procedura prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Prevederile alin. (1) şi
(2) nu exonerează operatorul aeronavei de obligaţia deţinerii, după caz, a
autorizaţiilor, certificatelor şi/sau licenţelor prevăzute de reglementările
referitoare la desfăşurarea tipului respectiv de operaţiune aeriană civilă în
spaţiul aerian naţional. Extrase din actele normative în vigoare referitoare la
documentele sus-menţionate, corespunzătoare tuturor categoriilor de aeronave
civile, respectiv fiecărui tip de operaţiune aeriană, se publică prin grija
Autorităţii Aeronautice Civile Române pe pagina de web proprie şi în Publicaţia
de Informare Aeronautică a României (AIP - România).
(4) Orice aeronavă civilă care
efectuează un zbor într-o porţiune din spaţiul aerian naţional unde furnizarea
serviciilor de trafic aerian este obligatorie trebuie să aibă posibilitatea de
a efectua comunicaţii radio bilaterale şi trebuie să fie echipată cu
transponder care va funcţiona pe tot parcursul zborului respectiv, indiferent
dacă o parte a acestuia se desfăşoară într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G.
Cu autorizarea expresă a unei unităţi de control al traficului aerian pentru
zona proprie de responsabilitate, o aeronavă civilă poate efectua zborul în
zona respectivă şi fără a fi echipată cu transponder.
(5) Pe timp de pace,
modalitatea de clasificare şi de organizare a spaţiului aerian naţional,
inclusiv cea de stabilire a spaţiilor aeriene segregate, restricţionate sau
rezervate, se stabilesc prin ordin comun al ministrului transporturilor şi
infrastructurii şi al ministrului apărării naţionale,
potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
29/1997, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
reglementărilor internaţionale aplicabile.
Art. 4. - (1) In plus faţă de cerinţele menţionate la
art. 3 alin. (1) şi (2), următoarele categorii de zboruri ale aeronavelor
civile pot fi efectuate în spaţiul aerian naţional numai în condiţiile
obţinerii unei autorizări şi, după caz, a unui aviz:
a) zborurile tehnice, care pot fi executate numai în
condiţiile autorizării de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau de
către organismul căruia i s-a delegat competenţă de către Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, prin reglementări specifice, în domeniul
certificării tehnice ori al autorizării aeronavei respective;
b) zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de
transport aerian public, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul
României, care pot fi executate numai în condiţiile autorizării de către
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii direct ori prin Autoritatea
Aeronautică Civilă Română, potrivit prevederilor anexei nr. 1 lit. B, respectiv
C, în condiţiile tratatelor internaţionale la care România este parte;
c) zborurile interne şi
internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu
aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale
radioactive şi alte bunuri periculoase, care pot fi executate numai cu condiţia
autorizării de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul
Ministerului Apărării Naţionale;
d) zborurile în porţiunile de spaţiu aerian rezervat,
segregat sau în zonele restricţionate, care pot fi executate numai în
condiţiile autorizării de către unitatea de trafic care efectuează controlul
traficului aerian în spaţiul ori zona respectiv/respectivă sau, în cazul unui
zbor într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, de către entitatea care a făcut
rezervarea ori a solicitat utilizarea exclusivă, respectiv restricţionarea zonei
respective de spaţiu aerian;
e) zborurile deasupra municipiului Bucureşti la
înălţimi mai mici de 3.000 de metri, care pot fi executate numai în condiţiile
obţinerii unei autorizaţii de survol din partea Ministerului Apărării
Naţionale, cu excepţia zborurilor executate în limita zonei de control de
aerodrom (CTR) Băneasa şi a zborurilor de îndepărtare după decolare şi de
apropiere pentru aterizare pe aerodromurile certificate situate pe raza
municipiului Bucureşti;
f) zborurile pentru activităţi de determinări
topogeodezice la o scară mai mare de 1: 20.000, fotografiere aeriană sau
filmări aeriene care pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unui aviz
din partea Ministerului Apărării Naţionale.
(2) Procedura de acordare a
autorizaţiilor şi, respectiv, a avizului prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) este
menţionată în anexa nr. 1. Procedura de acordare a autorizaţiei de survol şi,
respectiv, a avizului prevăzute la alin. (1) lit. e) şi f) este menţionată în
anexa nr. 2.
Art. 5. - (1) Zborurile cu aeronave de stat în spaţiul
aerian naţional se consideră autorizate dacă:
a) pentru aeronavele de stat
româneşti - a fost depus un plan de zbor sau s-a efectuat o planificare de zbor
la Ministerul Apărării Naţionale;
b) pentru aeronavele de stat
străine - a fost obţinută o autorizare de survol din partea Ministerului
Apărării Naţionale şi a fost depus un plan de zbor în cazul unei operări ca
trafic aerian general (GAT);
c) pentru aeronavele militare
de stat străine participante la aplicaţii, exerciţii sau antrenamente în
spaţiul aerian naţional, s-a efectuat o planificare de zbor la Ministerul
Apărării Naţionale.
(2) In plus faţă de cerinţa menţionată la alin. (1)
lit. a) zborurile cu aeronave de stat româneşti pentru activităţi de filmare, fotografiere aeriană sau
determinări topogeodezice pot fi executate numai în condiţiile obţinerii unei
autorizări de survol din partea Ministerului Apărării Naţionale.
(3) Procedura de acordare a autorizărilor de survol de
către Ministerul Apărării Naţionale, prevăzute la alin. (1) lit. b) şi la alin.
(2), este menţionată în anexa nr. 2.
Art. 6. - Planificarea prevăzută la art. 5 alin. (1)
lit. a) şi c) se va efectua în conformitate cu dispoziţiile specifice ale
Ministerului Apărării Naţionale/Statului Major al Forţelor Aeriene.
Art. 7. - (1) Aeronavele civile care execută zboruri
internaţionale spre/dinspre România sunt obligate să efectueze prima aterizare
pe teritoriul României şi ultima decolare de pe teritoriul României numai pe
aerodromuri internaţionale sau deschise traficului internaţional, certificate
conform reglementărilor în vigoare şi publicate în AIP - România, în vederea
efectuării controlului pentru trecerea frontierei, precum şi a inspecţiei şi
controlului de siguranţă a zborurilor şi de securitate aeronautică, conform
prevederilor legale.
(2) Dacă, din cauze de forţă majoră, aterizarea şi
decolarea prevăzute la alin. (1) nu pot fi executate pe unul dintre
aerodromurile internaţionale sau deschise traficului internaţional, controlul
pentru trecerea frontierei, precum şi inspecţia şi controlul de siguranţă a
zborurilor şi de securitate aeronautică se efectuează la locul de aterizare ori
decolare, conform prevederilor legale.
Art. 8. - (1) Aeronavele civile care efectuează zboruri
interne sunt obligate să decoleze şi să aterizeze numai de pe/pe aerodromuri
civile certificate conform reglementărilor în vigoare emise de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, cu respectarea restricţiilor şi limitărilor
tehnice şi operaţionale ale aeronavelor, stabilite potrivit reglementărilor
aplicabile.
(2) Autoritatea Aeronautică Civilă Română asigură
publicarea listei aerodromurilor certificate şi caracteristicile
tehnico-operaţionale ale acestora în AIP - România şi pe pagina web proprie.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), o
aeronavă civilă cu masa maximă la decolare mai mică de 5.700 kg, care execută
un zbor intern VFR pe timp de zi, încadrat în categoria operaţiunilor aeriene
civile de lucru aerian sau aviaţie generală, poate ateriza pe şi, respectiv,
poate decola de pe un teren/o suprafaţă de apă, altul/alta decât un aerodrom
civil certificat, în următoarele condiţii cumulative:
a) terenul sau suprafaţa de apă
este amplasat/ă în extravilanul unei localităţi şi s-a obţinut avizul
primarului localităţii respective pentru desfăşurarea activităţilor de zbor pe
terenul ori suprafaţa de apă respectiv/respectivă;
b) proprietarul sau, în cazul
domeniului public, administratorul terenului ori al suprafeţei de apă a aprobat
utilizarea acestora de către aeronava în cauză;
c) dimensiunile şi configuraţia terenului sau ale
suprafeţei de apă permit desfăşurarea activităţii de zbor cu categoria
respectivă de aeronavă, în condiţii de siguranţă;
d) restricţiile privind activitatea de zbor pe
respectivul teren/ respectiva suprafaţă de apă, stabilite de primar şi de
proprietarul sau, după caz, administratorul terenului/suprafeţei de apă, precum
şi de către operatorii de aeronave care, potrivit prevederilor alin. (4), au
obţinut anterior avizul şi aprobarea prevăzute la lit. a) şi b), sunt cunoscute
şi respectate de către operatorul aeronavei.
(4) Cererea pentru obţinerea avizului prevăzut la alin.
(3) lit. a) se adresează primarului localităţii pe raza căreia se găseşte
terenul/suprafaţa de apă, de către operatorul aeronavei interesat în utilizarea
respectivului teren sau a respectivei suprafeţe de apă, cu cel puţin 5 zile
lucrătoare înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii de zbor.
Cererea va conţine în mod obligatoriu datele de contact şi de identificare ale
operatorului aeronavei, date
privind poziţionarea şi dimensiunile terenului/suprafeţei de apă ales/alese
pentru operare, date despre aeronavă/aeronave, datele de identificare şi de
contact ale proprietarului sau, după caz, ale administratorului
terenului/suprafeţei de apă, aprobarea proprietarului ori, după caz, a
administratorului pentru utilizarea terenului/suprafeţei de apă, zilele şi
intervalul orar pentru care terenul/suprafaţa de apă va fi deschis/ă operării,
restricţiile privind activitatea de zbor pe respectivul teren sau respectiva
suprafaţă de apă.
(5) In cazul în care terenul prevăzut la alin. (3) este
amplasat la mai puţin de 500 de metri de obiective aparţinând organelor de stat
cu atribuţii în siguranţa naţională, la acordarea avizului prevăzut la alin.
(3) lit. a), primarul are obligaţia de a solicita acordul conducătorului
obiectivului respectiv.
(6) Eliberarea avizului poate
fi refuzată numai în cazul nedepunerii de către operatorul aeronavei a tuturor
informaţiilor prevăzute la alin. (4) sau al neobţinerii de către primar a
acordului prevăzut la alin. (5). Avizul primarului se eliberează în termen de
cel mult 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii prevăzute la alin. (4). In
cazul în care în termenul de 3 zile nu este eliberat avizul sau, după caz,
solicitantul acestuia nu este informat cu privire la respingerea solicitării de
acordare a unui aviz şi motivele acestei decizii, avizul se consideră acordat
tacit, exceptând cazul în care nu a fost obţinut acordul prevăzut la alin. (5).
(7) Prin aviz, primarul are
dreptul, în funcţie de interesele locuitorilor rezidenţi în respectiva
localitate, ca eventual să limiteze intervalul orar în care pe terenul sau pe
suprafaţa de apă în cauză vor avea loc activităţi de zbor şi să restricţioneze
direcţiile pe care aeronavele pot decola, respectiv ateriza, astfel încât să
fie evitat zborul pe deasupra locuinţelor.
(8) Un aviz acordat poate fi retras de către emitent în
cazul în care se constată nerespectarea restricţiilor impuse potrivit
prevederilor alin. (7) sau dacă, în urma măsurătorilor efectuate de către o
persoană autorizată conform legislaţiei aplicabile, se constată depăşirea
nivelului de zgomot admis conform legii pentru zonele rezidenţiale.
(9) Răspunderea pentru
desfăşurarea activităţii de zbor pe terenurile sau suprafeţele de apă prevăzute
la alin. (3), cu respectarea reglementărilor aeronautice în vigoare privind
siguranţa zborului şi securitatea aeronautică, precum şi răspunderea în cazul
producerii de daune ca urmare a activităţii de zbor desfăşurate pe astfel de
terenuri ori suprafeţe de apă revin în totalitate operatorului aeronavei.
Proprietarul sau, după caz, administratorul terenului ori al suprafeţei de apă
răspunde dacă a fost de acord ca operatorii aeronavelor să execute activităţi de
zbor fără îndeplinirea condiţiilor menţionate la alin. (3) lit. a).
Art. 9. - (1) Pot ateriza pe şi, respectiv, pot decola
de pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât cele prevăzute la art. 8, cu
respectarea procedurilor aplicabile în astfel de situaţii:
a) aeronavele civile aflate în situaţii de forţă
majoră;
b) aeronavele civile nepropulsate de un organ motor,
precum şi aeronavele civile care le tractează în cursul zborurilor de
recuperare;
c) aeronavele civile care
execută zboruri din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone
calamitate şi operaţiuni de căutare-salvare;
d) elicopterele civile care
efectuează operaţiuni de supraveghere din aer de lucrări sau elemente de
infrastructură, precum şi de transport obiecte suspendate, în condiţiile stabilite
prin autorizarea specială emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română,
conform reglementărilor specifice aplicabile.
(2) Răspunderea pentru desfăşurarea activităţii de zbor
pe terenurile sau suprafeţele de apă prevăzute la alin.
(1), cu respectarea reglementărilor aeronautice în
vigoare privind siguranţa zborului şi securitatea aeronautică, precum şi
răspunderea în cazul încălcării dreptului de proprietate şi al producerii de
daune ca urmare a activităţii de zbor desfăşurate pe astfel de terenuri sau
suprafeţe de apă revin în totalitate operatorului aeronavei.
Art. 10. - Autorizările şi avizele prevăzute în
prezenta hotărâre pot fi acordate, iar planificarea şi informarea pot fi
efectuate pentru fiecare zbor în parte, pentru o serie
de zboruri sau pentru perioade determinate de timp.
Art. 11. - (1) Operatorul unei aeronave care
intenţionează să execute un zbor în spaţiul aerian naţional, inclusiv în
spaţiul aerian de clasă G, este obligat ca înainte de începerea zborului să se
informeze cu privire la cerinţele, limitările şi restricţiile aplicabile
zborului respectiv, prevăzute în AIP - România, în circularele de informare
aeronautică şi în mesajele de înştiinţare (NOTAM), şi este direct răspunzător
de respectarea acestora.
(2) Pentru a facilita informarea
operatorilor aeronavelor, mesajele NOTAM, precum şi secţiunile din documentele
de informare aeronautică care conţin deciziile de stabilire a zonelor de spaţiu
aerian rezervat sau segregat, precum şi a zonelor interzise, restricţionate ori
periculoase, împreună cu condiţiile asociate acestora, se publică pe paginile
web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi. Lista
unităţilor certificate să furnizeze servicii de informare aeronautică pe
teritoriul României se publică pe pagina web a Autorităţii Aeronautice Civile
Române.
(3) Operatorul aeronavei este
obligat să respecte ruta/traiectul sau zona de zbor pentru care a depus plan de
zbor, pentru care a primit autorizare ori aviz sau pentru care a făcut
informarea conform prevederilor prezentei hotărâri, precum şi condiţionările,
restricţiile ori limitările care i-au fost impuse la acordarea autorizării sau
avizului respective/respectiv. Operatorul aeronavei care intenţionează să
efectueze un zbor într-o zonă restricţionată sau periculoasă ori în spaţiul
aerian rezervat sau segregat este obligat să se informeze atât înainte de
începerea zborului, cât şi în timpul acestuia cu privire la condiţiile de acces
în respectiva zonă ori în respectivul spaţiu aerian şi să le respecte.
(4) Prevederile alin. (3) nu
aduc atingere dreptului operatorului aeronavei de a modifica planul de zbor
depus, respectiv informarea transmisă, cu respectarea procedurilor şi
reglementărilor aplicabile.
(5) Prevederile prezentei hotărâri nu exonerează
operatorul unei aeronave care a depus un plan de zbor, a obţinut o autorizare
sau aviz ori care a efectuat o informare despre zborul pe care urmează să-l
desfăşoare de obligaţia de a respecta şi de a îndeplini condiţiile impuse prin
alte reglementări legale în vigoare, aplicabile zborului respectiv. Zborurile
în zona de frontieră se execută cu respectarea prevederilor specifice ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a
României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 12. - (1) Deasupra zonelor dens populate sunt
interzise:
a) efectuarea de către
aeronavele civile a zborurilor la înălţimi mai mici de 300 de metri faţă de cel
mai înalt obstacol fix, cu excepţia celor care execută proceduri de aterizare/
decolare pe/de pe aerodromuri certificate;
b) efectuarea de zboruri de către aeronavele civile
care nu deţin certificat de navigabilitate, emis conform legislaţiei şi
reglementărilor în vigoare;
c) efectuarea de către aeronavele
civile a zborurilor de acrobaţie sau a zborurilor tehnice.
(2) In afara zonelor dens populate, aeronavelor civile
le sunt interzise zborurile la o înălţime mai mică de 150 de metri faţă de sol,
cu excepţia aeronavelor care execută proceduri de aterizare/decolare pe/de pe aerodromuri certificate sau
terenuri/suprafeţe de apă stabilite conform prevederilor art. 8 alin. (3),
aeronavelor care execută zboruri de acrobaţie, în condiţiile autorizării de
către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, precum şi aeronavelor care execută
zboruri aferente operaţiunilor aeriene prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d).
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a) şi
alin. (2) zborurile din categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone
calamitate şi operaţiuni de căutare-salvare.
Art. 13. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) executarea unui zbor în
spaţiul aerian naţional cu o aeronavă civilă pentru care nu s-a încheiat un
contract de asigurare pentru acoperirea răspunderii faţă de terţi şi, după caz,
faţă de pasageri, bagaje sau marfă, în condiţiile stabilite de legislaţia
naţională în vigoare şi de regulamentele comunitare aplicabile;
b) efectuarea unui zbor al unei
aeronave civile în spaţiul aerian naţional sau a unui zbor care traversează
graniţa FIR Bucureşti fără depunerea unui plan de zbor, potrivit dispoziţiilor
art. 3 alin. (1);
c) efectuarea unui zbor VFR al
unei aeronave civile, în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G,
fără depunerea unui plan de zbor ori, după caz, fără informarea Ministerului
Apărării Naţionale, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2);
d) efectuarea unui zbor într-o
zonă de spaţiu aerian unde furnizarea serviciilor de trafic aerian este
obligatorie, cu încălcarea prevederilor art. 3 alin. (4);
e) efectuarea unui zbor tehnic
fără deţinerea autorizării emise de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română
sau de către organismul căruia i s-a delegat competenţă în domeniul
certificării tehnice ori al autorizării aeronavei respective, prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. a);
f) efectuarea unui zbor cu o
aeronavă civilă care transportă trupe, tehnică militară, materiale radioactive
sau bunuri periculoase, fără autorizarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii şi/ori a avizului Ministerului Apărării Naţionale, prevăzute la
art. 4 alin. (1) lit. c), respectiv fără respectarea procedurii de notificare
prevăzute la art. 19 alin. (6) din anexa nr. 1;
g) efectuarea unui zbor într-o
zonă interzisă sau într-o porţiune de spaţiu aerian rezervat, segregat ori
într-o zonă restricţionată fără deţinerea unei autorizări din partea entităţii
care a făcut rezervarea, respectiv a impus utilizarea exclusivă sau
restricţionarea, ori al unităţii de trafic care efectuează controlul traficul
aerian în spaţiul sau zona respectivă, conform cerinţei de la art. 4 alin. (1)
lit. d);
h) efectuarea unui zbor deasupra municipiului Bucureşti
la înălţimi mai mici de 3.000 de metri fără deţinerea autorizaţiei prevăzute la
art. 4 alin. (1) lit. e);
i) efectuarea unui zbor internaţional
spre/dinspre România cu încălcarea cerinţei de la art. 7 alin. (1), cu excepţia
cazurilor de forţă majoră;
j) amenajarea şi/sau utilizarea de către operatorul
aeronavei a unui teren ori a unei suprafeţe de apă, altul/alta decât un
aerodrom certificat, cu încălcarea condiţiilor şi cerinţelor prevăzute la art.
8 alin. (3), cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 9;
k) darea spre utilizare de către proprietar sau, după
caz, administrator către un operator al aeronavei a unui teren ori a unei
suprafeţe de apă, altul/alta decât un aerodrom certificat, care nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a);
l) efectuarea unui zbor aferent
unei operaţiuni de transport aerian public pe alte terenuri/suprafeţe de apă
decât aerodromurile certificate;
m) aterizarea pe un teren sau o suprafaţă de apă,
altul/alta decât cele prevăzute la art. 8 alin. (3), cu încălcarea condiţiilor
şi cerinţelor prevăzute la art. 9 alin. (1);
n) nerespectarea de către operatorul aeronavei a
obligaţiilor prevăzute la art. 11 alin. (3);
o) efectuarea unui zbor deasupra sau în afara unei zone
dens populate, cu încălcarea interdicţiilor prevăzute la art. 12 alin. (1) şi
(2).
Art. 14. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 13 lit.
a), e), f), h)-k) se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 35.000 lei.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 13 lit. b)-d), g),
l)-o) se sancţionează cu
amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei.
(3) Sancţiunile prevăzute la
alin. (1) şi (2) se aplică operatorului aeronavei sau, în cazul neidentificării
acestuia, persoanei pe numele căreia este emis certificatul de
înmatriculare/identificare al aeronavei, cu excepţia sancţiunii pentru
contravenţia prevăzută la art. 13 lit. k) care se aplică proprietarului ori,
după caz, administratorului terenului/suprafeţei de apă.
(4) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale, de
către:
a) personalul împuternicit în
acest scop de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, pentru toate
contravenţiile prevăzute la art. 13;
b) personalul împuternicit de
primarul localităţii pe raza căreia s-a produs fapta contravenţională, pentru
contravenţiile prevăzute la art. 13 lit. j), k) şi m).
(5) Autoritatea Aeronautică
Civilă Română şi Aeroclubul României vor acorda sprijin primarilor pentru
identificarea operatorilor sau deţinătorilor aeronavelor civile în cazul
constatării unor contravenţii.
(6) Contravenţiilor prevăzute
la art. 13 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15. - (1) Orice plan de zbor depus se închide în
conformitate cu procedurile şi reglementările aplicabile, în vigoare.
(2) In cazul în care, în urma
nerespectării de către operatorul aeronavei a prevederilor prezentei hotărâri
sau ale reglementărilor aeronautice în vigoare, au fost declanşate operaţiunile
de căutare-salvare ori de poliţie aeriană, operatorul în cauză suportă
costurile generate de derularea respectivelor operaţiuni.
Art. 16. - (1) Controlul utilizării spaţiului aerian
naţional se efectuează de către Ministerul Apărării Naţionale în conformitate
cu prevederile Legii nr. 257/2001 privind modul de acţiune împotriva
aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României,
republicată.
(2) In scopul exercitării atribuţiilor de control ale
Ministerului Apărării Naţionale, rezultate din Legea nr. 257/2001, republicată,
planurile de zbor şi autorizaţiile prevăzute în prezenta hotărâre se transmit
Ministerului Apărării Naţionale de către unităţile de trafic aerian şi, după
caz, entităţile emitente.
(3) Primarii au obligaţia
informării Ministerului Apărării Naţionale şi a Autorităţii Aeronautice Civile
Române cu privire la orice aviz acordat sau retras în
baza prevederilor art. 8, în termen de 3 zile de la acordarea ori retragerea
acestuia.
Art. 17. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 18. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare după
90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia alin. (2) şi (3), care intră
în vigoare la data publicării.
(2) Până la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Ministerul Apărării Naţionale şi furnizorii de servicii de
informare aeronautică certificaţi vor duce la îndeplinire, după caz, cerinţele
de publicare a informaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (3) şi art. 11 alin.
(2), precum şi la art. 20 alin. (3), art. 21 alin. (1),
art. 22 şi art. 23 alin. (2) din anexa nr. 1.
(3) In termen de 90 de zile de la publicarea prezentei
hotărâri, Autoritatea Aeronautică Civilă Română, Regia Autonomă „Administraţia
Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSAşi Ministerul Apărării
Naţionale vor stabili proceduri comune privind transmiterea datelor prevăzute
la art. 16 alin. (2).
(4) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
Hotărârea Guvernului nr. 1.172/2003 pentru aprobarea procedurii de autorizare a
zborurilor cu aeronave civile şi de stat în spaţiul aerian naţional, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 16 octombrie 2003, cu modificările ulterioare, şi
Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 793/1974 privind aprobarea Regimului de
zbor în spaţiul aerian al Republicii Socialiste România, publicată în Buletinul
Oficial nr. 98 din 4 iulie 1974, cu modificările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
de acordare a autorizaţiilor şi avizului prevăzute
la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din hotărâre si de informare a Ministerului Apărării Naţionale conform art. 3
alin. (2) din hotărâre
A. Zboruri tehnice ale aeronavelor civile
Art. 1. - (1) Zborul tehnic cu o aeronavă civilă
înmatriculată sau identificată în România poate fi efectuat în spaţiul aerian
naţional doar în condiţiile în care pentru respectivul zbor a fost emisă o
autorizaţie de zbor de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în
continuare A.A.C.R., sau
de către organismul tehnic căruia i s-a delegat competenţă de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii, denumit în continuare MTI, prin reglementări specifice, în
domeniul certificării tehnice ori autorizării aeronavei respective.
(2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de zbor se
transmite la A.A.C.R. sau, după caz, organismului tehnic prevăzut la alin. (1)
cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea zborului.
Art. 2. - In cazul zborurilor tehnice cu aeronave
civile înmatriculate în alt stat, cererea pentru obţinerea autorizaţiei de zbor
se transmite la A.A.C.R. sau, după caz, organismului tehnic prevăzut la alin.
(1) cu 24 de ore înainte de începerea zborului şi va avea anexată autorizaţia
care să ateste navigabilitatea aeronavei, emisă de autoritatea competentă a
statului de înmatriculare a aeronavei.
Art. 3. - Ministerul Apărării
Naţionale va fi informat, de către entităţile emitente, în regim de prioritate,
cu privire la orice autorizaţie de zbor acordată, conform prevederilor art. 1
şi 2, pentru efectuarea zborurilor tehnice cu aeronave civile.
B. Zboruri internaţionale
aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe
teritoriul României
Art. 4. - Autorizaţia pentru executarea zborurilor
internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin
curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, se
acordă de către MTI în urma constatării îndeplinirii de către operatorul aeronavelor respective a
cerinţelor conţinute în acordurile aeriene bilaterale ori multilaterale
specifice încheiate de către statul român sau de către Uniunea Europeană şi
care sunt aplicabile României.
Art. 5. - (1) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei
prevăzută la art. 4 se transmite la MTI la termenul prevăzut în acordul aerian
în baza căruia operatorul aeronavei a fost desemnat să efectueze curse aeriene
regulate spre/dinspre România şi va conţine toate informaţiile menţionate în
respectivul acord, inclusiv date privind programul de zbor şi aeronavele care
urmează să fie utilizate.
(2) Cererea va fi însoţită de
copii de pe certificatul de operator aerian deţinut de operatorul respectiv,
precum şi de pe contractele de asigurare încheiate pentru aeronavele care
urmează să fie utilizate.
Art. 6. - (1) In cazul în care operatorul aeronavei provine dintr-un stat care nu a încheiat un acord aerian cu
România, cererea pentru acordarea autorizaţiei se transmite la MTI cu cel puţin
60 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea operării.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) va cuprinde cel
puţin următoarele informaţii şi documente: certificatul de operator aerian şi
anexele la acesta, tipul aeronavelor şi însemnele de înmatriculare ale
acestora, certificatele acustice ale aeronavelor, copia certificatului de
asigurare pentru aeronavă, pasageri, bagaje şi terţi, programul de operare.
Art. 7. - Prin excepţie de la prevederile art. 4, 5 şi
6, zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public
efectuate prin curse regulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul
României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinători ai unei licenţe
valide emisă în conformitate cu Regulamentul (CE) nr.
1.008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor
aeriene în Comunitate, se consideră autorizate dacă pentru zborurile respective
operatorul aeronavei a notificat la MTI programul de zbor, modificările
ulterioare la acesta, precum şi tipul şi înmatricularea aeronavelor care vor fi
utilizate.
Art. 8. - Inainte de solicitarea autorizaţiei sau, după
caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a
informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de
handling solicitate. In cazul aeroporturilor coordonate se va solicita
acordarea sloturilor de decolare/aterizare.
Art. 9. - Autorizaţiile acordate, incluzând şi
notificările prevăzute la art. 7, vor fi comunicate de către MTI aerodromurilor
implicate situate pe teritoriul României, A.A.C.R. şi Regiei Autonome
„Administraţia Română a Serviciilor de trafic Aerian" - ROMATSA.
Art. 10. - După obţinerea autorizării din partea MTI,
operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi
condiţiile prevăzute de standardele internaţionale aplicabile.
Art. 11. - (1) Orice modificare survenită în graficul
de operare a curselor regulate după obţinerea autorizaţiei, respectiv
introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a tipului de
avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri, va fi
notificată de operatorul aeronavei la A.A.C.R. cu cel puţin două zile înainte
de data prevăzută pentru introducerea modificării.
(2) Autorizaţia pentru
modificarea graficului de operare a curselor regulate va fi considerată ca
fiind acordată dacă nu se primeşte niciun răspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de
ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului. Orice modificare
autorizată va fi comunicată MTI, aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome
„Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, de către
A.A.C.R.
C. Zboruri
internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe
teritoriul României
Art. 12. - (1) Autorizaţia pentru executarea zborurilor
internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public efectuate prin
curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul României, se
acordă în numele MTI de către A.A.C.R., cu respectarea prevederilor tratatelor
internaţionale specifice la care România este parte ori a celor încheiate de
către Uniunea Europeană şi care sunt aplicabile României.
(2) Dreptul de a executa
zboruri încadrate în categoria operaţiuni de transport aerian public efectuate
prin curse neregulate, spre/dinspre România, este în mod normal acordat
operatorilor aeronavelor din cele două ţări interesate, respectiv ţara de
origine şi de destinaţie a traficului. Operatorii din state terţe pot primi
autorizaţia să efectueze astfel de zboruri în măsura în care autoritatea aeronautică
a respectivului stat terţ confirmă acordarea, pe bază de reciprocitate, de
drepturi de trafic similare pentru operatorii aerieni români şi pentru cei din
statele membre ale Uniunii Europene, stabiliţi în România,
Art. 13. - (1) In cazul în care tratatele
internaţionale specifice menţionate la art. 12 alin. (1) nu prevăd altfel,
cererea pentru obţinerea autorizaţiei se transmite la A.A.C.R., după cum
urmează:
a) în cazul unei serii de cel mult 3 zboruri într-un
interval de 14 de zile, cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data
primului zbor;
b) în cazul seriilor de 4 sau mai multe zboruri într-un
interval de 14 de zile, cu cel puţin 3 zile lucrătoare
înainte de data primului zbor.
(2) Formularul-tip al cererii
prevăzute la alin. (1) este cuprins în anexa care face parte integrantă din
prezenta procedură.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în cazul
zborurilor din categoria urgenţe medicale, operaţiuni de căutare-salvare sau
intervenţii în zone calamitate, cererea pentru obţinerea aprobării de zbor se
poate transmite cu cel puţin 30 de minute înainte de decolarea aeronavei.
Art. 14. - Prin excepţie de la prevederile art. 12 şi
13, zborurile internaţionale aferente operaţiunilor de transport aerian public
efectuate prin curse neregulate, cu aterizare pe sau decolare de pe teritoriul
României, efectuate de operatori ai aeronavelor deţinători ai unei licenţe
valide emise în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.008/2008, se consideră
autorizate dacă pentru zborurile respective operatorul aeronavei a notificat la
A.A.C.R. programul de zbor, modificările ulterioare la acesta, precum şi tipul
şi înmatricularea aeronavelor care vor fi utilizate.
Art. 15. -Inainte de solicitarea autorizaţiei sau, după
caz, notificarea programului de zbor, operatorul aeronavei are obligaţia de a
informa aerodromurile implicate şi de a obţine confirmarea serviciilor de
handling solicitate. In cazul aeroporturilor coordonate
se va solicita acordarea sloturilor de decolare/aterizare.
Art. 16. -Autorizaţiile acordate, incluzând şi
notificările prevăzute la art. 14, vor fi comunicate de A.A.C.R. către
aerodromurile implicate situate pe teritoriul României, precum şi Regiei
Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de trafic Aerian" - ROMATSA.
Art. 17. - După obţinerea autorizaţiei, operatorul
aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile
prevăzute de standardele internaţionale aplicabile.
Art. 18. - (1) Orice modificare survenită în graficul
de operare a zborurilor după obţinerea autorizaţiei, respectiv după notificare,
cum ar fi introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a
tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri,
va fi notificată la A.A.C.R. de către operatorul aeronavei, cu cel puţin două
zile înainte de data prevăzută pentru introducerea modificării.
(2) Aprobarea pentru modificarea graficului de operare a
zborurilor va fi considerată ca fiind acordată dacă nu
se primeşte niciun răspuns din partea A.A.C.R. cu 24 de ore înainte de ora
prevăzută pentru începerea zborului. Orice aprobare acordată se comunică de
către A.A.C.R. aeroporturilor implicate şi Regiei Autonome „Administraţia
Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA.
D. Zboruri interne şi
internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu
aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale
radioactive şi alte bunuri periculoase.
Art. 19. - (1) Zborurile interne şi internaţionale cu
aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale
radioactive şi alte bunuri periculoase, executate cu sau fără
decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, pot fi executate numai după
obţinerea unei autorizaţii din partea MTI. Aceste categorii de zboruri necesită
şi obţinerea unui aviz din partea Ministerului Apărării Naţionale.
(2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei şi a avizului
prevăzute la alin. (1) se transmite la A.A.C.R. cu cel puţin 10 zile lucrătoare
înainte de data zborului şi va trebui să conţină toate
informaţiile şi documentele specificate în
formularul-tip prevăzut în anexă.
(3) Autorizaţia şi avizul pot fi emise pentru un zbor sau pentru o serie de zboruri.
(4) In cazul transportului bunurilor periculoase,
cererea va conţine şi informaţii referitoare la natura încărcăturii, conform
ediţiei curente a documentului Doc 9284 al Organizaţiei pentru Aviaţia Civilă
Internaţională. De asemenea, în cazul operatorilor aerieni străini va fi
transmisă şi o copie a certificatului emis de autoritatea competentă a statului
de provenienţă care să ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri
periculoase.
(5) In cazul transportului de materiale
radioactive, operatorul aeronavei va transmite la A.A.C.R. şi o copie de pe
autorizaţia emisă de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţii Nucleare.
(6) In condiţiile alin. (2) şi
prin excepţie de la prevederile alin. (3), operatorilor care transportă, prin
curse aeriene regulate cargo sau de pasageri, numai bunuri periculoase permise
în condiţii normale la transportul aerian şi încadrate, conform Doc 9284 al
Organizaţiei pentru Aviaţia Civilă Internaţională, în clasele 2, 3 (mai puţin
explozibili desensibilizaţi în lichide, coduri ONU 1204, 2059, 3064, 3343, 3357
şi 3379),4, 5, 6 (mai puţin substanţe infecţioase Diviziunea 6.2, categoria A,
coduri ONU 2814, 2900), 8 sau 9, li se pot emite, la cerere, autorizaţii,
respectiv avize generale, valabile pentru perioade limitate de timp/sezoane de
operare, cu respectarea de către operatorul aeronavei a următoarelor cerinţe:
a) depunerea, înainte de
începerea sezonului de operare pentru care se solicită autorizaţie şi aviz, a
următoarelor documente, în limba engleză sau română: copie de pe certificatul
de operator aerian şi de pe specificaţiile de operare anexate acestuia, copie
de pe certificatul emis de autoritatea competentă a statului de provenienţă
care să ateste dreptul operatorului de a transporta bunuri periculoase, copie
de pe cap. 9 din Manualul de operaţiuni - partea A, copie de pe programul de
pregătire pentru bunuri periculoase din Manualul de operaţiuni - partea D ori
alt document echivalent referitor la pregătire, aprobat de autoritatea
aeronautică a statului de provenienţă a operatorului aerian;
b) notificarea către A.A.C.R. cu 12 ore înainte de
decolare a detaliilor cu privire la bunurile periculoase care urmează să fie
transportate: clasa, codul ONU, denumirea oficială a produsului, instrucţiunile
de împachetare aplicate, tipul coletului, greutatea unui colet, numărul
coletelor; notificarea completă se transmite imediat de către A.A.C.R.
Ministerului Apărării Naţionale/Secţia survol, relaţii şi reglementări
aeronautice, Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian" - ROMATSA şi
aeroportului de destinaţie, în cazul în care acesta se află pe teritoriul
României, împreună cu informaţii cu privire la tipul aeronavei şi numărul de
zbor.
E. Zborurile în
porţiunile de spaţiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricţionate
Art. 20. - (1) Zborurile prevăzute la lit. E, executate
în spaţiul aerian naţional, cu excepţia spaţiului de clasă G, pot fi efectuate
numai în condiţiile solicitării şi obţinerii unei autorizaţii din partea
entităţii care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective.
(2) Pentru efectuarea unui zbor într-o porţiune de
spaţiu aerian rezervat/segregat sau într-o zonă restricţionată, situate în
spaţiul aerian de clasă G, operatorul aeronavei va solicita o autorizare din
partea entităţii care a făcut rezervarea zonei respective ori a impus
utilizarea exclusivă sau restrictionarea porţiunii respective de spaţiu aerian.
(3) Spaţiile aeriene rezervate sau restricţionate
pentru perioade mai mari de 90 de zile se publică, prin grija unităţilor
certificate să furnizeze servicii de informare aeronautică pe teritoriul
României, în Publicaţia de Informare Aeronautică AIP - România, iar cele cu
durată de peste 6 luni, şi în hărţile aeronautice.
Art. 21. - (1) Fără a aduce
atingere prevederilor art. 20 alin. (3), datele de contact ale entităţilor
prevăzute la art. 20 alin. (2), împreună cu dimensiunile zonelor şi perioadele
de timp pentru care este valabilă rezervarea sau restrictionarea, se aduc la
cunoştinţa operatorilor prin mesajele NOTAM şi se publică pe paginile web ale
furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificaţi.
(2) Cererea pentru solicitarea autorizaţiei prevăzută
la art. 20 se transmite entităţii care a făcut rezervarea sau a solicitat
utilizarea exclusivă ori restrictionarea zonei respective de spaţiu aerian sau
celei care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective, cu cel
puţin 60 de minute înainte de ora prevăzută pentru decolare. In lipsa primirii
unei autorizaţii exprese, zborul în zona respectivă nu poate avea loc.
F. Zboruri VFR
efectuate în întregime în zone de spaţiu aerian de clasă G
Art. 22. - Zborurile VFR efectuate cu aeronave civile,
executate în întregime într-o zonă de spaţiu aerian de clasă G, se consideră
autorizate dacă pentru acestea operatorul aeronavei a depus un plan de zbor la
o unitate de trafic aerian civilă sau a efectuat o informare de trafic VFR la
Ministerul Apărării Naţionale. Lista unităţilor certificate pentru furnizarea
serviciilor de trafic aerian se publică pe pagina web a A.A.C.R.
Art. 23. - (1) Informarea prevăzută la art. 22 poate fi
efectuată de operatorul aeronavei direct sau prin reprezentanţi autorizaţi,
pentru un zbor, o serie de zboruri ori pentru perioade determinate de timp, şi
va conţine:
a) tipul aeronavei (numărul şi
tipul aeronavelor în cazul zborului în formaţie);
b) înmatricularea/identificarea aeronavei;
c) operatorul aeronavei/numele pilotului comandant;
d) traiectul sau zona de zbor;
e) nivelul sau înălţimea de
zbor;
f) ora estimată pentru decolare
şi aterizare (ora primei decolări şi a ultimei aterizări pentru zborul în formaţie).
(2) Informarea se transmite Centrului de Operaţii
Aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, cu cel puţin 30 de minute
înainte de ora prevăzută pentru decolare sau începerea activităţii de zbor,
prin unul dintre următoarele canale de comunicaţii:
a) telefon;
b) fax;
c) e-mail;
d) internet;
e) radio, la unităţile de trafic aerian militare.
Numerele de telefon, fax, adresa de e-mail, adresa paginii web şi frecvenţele radio prevăzute mai sus
se publică în publicaţiile de informare aeronautică civile şi militare prin
grija Ministerului Apărării Naţionale.
(3) Modificările la informarea efectuată se comunică
imediat, de la sol sau din aer.
(4) Pentru zborurile din
categoriile urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate şi operaţiuni de
căutare-salvare se admite comunicarea informării imediat după decolare (în
maximum 5 minute).
ANEXĂ
la Procedura de acordare a autorizaţiilor si
avizului prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) din hotărâre si de informare a Ministerului Apărării Naţionale conform
art. 3 alin. (2) din hotărâre
FORMULARUL - TIP
al cererii pentru acordarea autorizaţiilor prevăzute
la art. 4 alin. (1) lit. c) şi d) din hotărâre
-APPLICATION FORM-
1. Numele, adresa,
naţionalitatea operatorului aerian şi numărul de telefon/fax (Name, address,
nationality of the air operator and telephone/fax number) .................................................................................................................................................
2. Indicativul OACI de 3 litere al operatorului aerian
(ICAO three letter designator of the air operator)
........................................................................................................................................................................ ...
3. Indicativul radio
(Radio call sign)
........................................................................................................................................................................ ..............................................
4. Tipul, însemnele de înmatriculare ale
aeronavei/aeronavelor
(Type and registration marks of the aircraft)
........................................................................................................................................................................ ...........
5. Informaţii cu privire la
certificatul acustic
(Information regarding Noise Certificate)
........................................................................................................................................................................ ................
6. Capacitatea aeronavelor (pasageri şi/sau cargo)
(Passenger and/or cargo capacity of the aircraft)
........................................................................................................................................................................ ......
7. Punctul de intrare/ieşire
FIR LRBB şi ora (UTC), ruta de urmat pe teritoriul
României
(Entry/Exit points FIR LRBB and UTC time, route to be
followed over the Romanian territory)
..........................................................................................................
..............................................................................................................................
8. Aeroportul de origine şi/sau ultimul aeroport de
plecare înainte de intrarea în spaţiul aerian al României şi ora de decolare
(UTC)
(Airport of origin and/or last airport of departure
before entering the Romanian air space and UTC time of departure)
........................................................................................................................................................................ ..............
9. Aeroportul din România şi ora de sosire/plecare
(UTC)
(Airport in Romania and UTC time of
arrival/departure)....................................
..............................................................................................................................
10. Aeroportul de destinaţie şi/sau primul aeroport de
aterizare după ieşirea din spaţiul aerian al României şi ora de aterizare (UTC)
(Airport of destination and/or first airport of arrival
after leaving the Romanian air space and UTC time of arrival)
........................................................................................................................................................................ ......................
11. Data şi/sau perioada de
operare şi ziua de operare
(Date and/or period and day of operation)
........................................................................................................................................................................ ...............
12. Date cu privire la tipul (categoria)
zborului/zborurilor sau scopul zborurilor
(Information regarding type/category of intended flights
or purpose of flights)
.............................................................................................................................
13. Numărul de pasageri şi/sau
natura şi cantitatea încărcăturii (tur/retur)
(Number of passengers and/or nature and amount of cargo
to be taken on or put down)
.......................................................................................................................
14. Tehnică militară, armament şi/sau alte materiale
militare, aparatură fotografică şi/sau senzori de înregistrare la bord
(Arms, ammunition and any other military supplies,
taking photos, making films equipment or electromagnetic recorders on board)
........................................................................................................................................................................ ....
15. Locul de
îmbarcare/debarcare şi/sau încărcare/descărcare a pasagerilor şi/sau încărcăturii
(Place of embarkation/disembarkation of passengers
and/or cargo, as the case may be)
.............................................................................................................................
16. Numele şi adresa afretatorului şi copie de pe
contractul chartersau alt document similar (comanda charter, AWB etc), copie de
pe contractul de închiriere, dacă aeronava/aeronavele este/sunt
închiriată/închiriate
(Name, address and business of charterer, copy of
charter contract signed by the airline and the charterer or of a similar
document, such as charter order, AWB, etc, copy of aircraft lease agreement, if
applicable)......................................................
.............................................................................................................................
17. Numele şi adresa agenţiei
de turism sau ale tour-operatorului din România
(Name and address of the Romanian travel agent or of
the Romanian tour operator)
.............................................................................................................................
18. Numele şi adresa
expeditorului şi beneficiarului încărcăturii
(Name and address of the consignor and consignee of the
cargo)
.............................................................................................................................
19. Certificate de asigurare
pentru pasageri şi bunuri, precum şi pentru daune cauzate terţilor
(Certificate showing passenger and baggage accident
insurance and third-party legal liability insurance)
.............................................................................................................................
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
de solicitare şi de
acordare de către Ministerul Apărării Naţionale a autorizărilor de
survol/avizelor pentru efectuarea zborurilor cu aeronave civile sau de stat în
spaţiul aerian naţional
I. Procedura generală
Art. 1. - Ministerul Apărării Naţionale, denumit în
continuare M.Ap.N., prin
Secţia Survol, relaţii şi reglementări aeronautice, acordă autorizarea de
survol pentru efectuarea următoarelor tipuri de activităţi aeronautice în
spaţiul aerian naţional:
a) survolul municipiului Bucureşti sub înălţimea de
3.000 m de către aeronave de stat sau civile, cu excepţia zborurilor executate
în limita zonei de control de aerodrom (CTR) Băneasa şi a zborurilor de
îndepărtare după decolare şi de apropiere pentru aterizare pe aerodromurile
certificate situate pe raza municipiului Bucureşti;
b) survolul teritoriului
României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe
aeroporturi din România, şi care transportă trupe, armament, muniţii,
explozivi, materiale radioactive şi alte materiale periculoase;
c) survolul teritoriului
României de către aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe
aeroporturi din România şi fără transport de trupe, armament, muniţii,
explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase;
d) zboruri pentru activităţi de determinări
topogeodezice la o scară mai mare de 1: 20.000, fotografiere aeriană sau
filmări aeriene, executate cu aeronave de stat;
e) zboruri executate cu
aeronave de stat străine şi civile străine, care aterizează/decolează pe/de pe
aerodromuri militare.
Art. 2. - M.Ap.N., prin Secţia
survol, relaţii si reglementări aeronautice, acordă avizul prealabil pentru
efectuarea următoarelor tipuri de activităţi aeronautice în spaţiul aerian
naţional:
a) zboruri interne şi
internaţionale, cu sau fără decolare/aterizare de pe/pe teritoriul României, cu
aeronave civile care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale
radioactive şi alte bunuri periculoase;
b) zboruri pentru activităţi de determinări
topogeodezice la o scară mai mare de 1: 20.000, fotografiere aeriană sau
filmări aeriene, executate cu aeronave civile.
Art. 3. - M.Ap.N., prin Secţia survol, relaţii şi
reglementări aeronautice, obţine autorizări de survol ale altor state pentru
aeronavele de stat româneşti care execută misiuni internaţionale.
Art. 4. - (1) Cererile pentru
acordarea autorizării de survol prevăzută la art. 1 se formulează în
următoarele termene:
a) 7 zile lucrătoare înainte de
data estimată de decolare, pentru survolul municipiului Bucureşti sub înălţimea
de 3.000 m, de către aeronavele de stat sau civile, care nu execută misiuni de
urgenţă;
b) 10 zile lucrătoare înainte
de data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către
aeronave de stat străine, cu sau fără aterizare pe aeroporturi din România, şi
care transportă trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi
alte bunuri periculoase;
c) 3 zile lucrătoare înainte de
data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către
aeronave de stat străine, fără aterizare pe aeroporturi din România şi fără
transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte
bunuri periculoase;
d) 5 zile lucrătoare înainte de
data estimată de decolare, pentru survolul teritoriului României de către
aeronave de stat străine, cu aterizare pe aeroporturi din România şi fără
transport de trupe, armament, muniţii, explozivi, materiale radioactive şi alte bunuri periculoase; la acest termen
de adresare, pentru aeronavele de stat străine şi civile străine, se adaugă
două zile lucrătoare pentru solicitările de acces pe platformele de parcare
militare ale bazelor aeriene;
e) 10 zile lucrătoare înainte
de data estimată de decolare, pentru zboruri de determinări topogeodezice la o
scară mai mare de 1:20.000, fotografiere aeriană sau filmări aeriene, executate
cu aeronave de stat; cererea va fi însoţită de avizele prevăzute de actele
normative în vigoare;
f) 2 ore înainte de ora de decolare, pentru survolul
teritoriului României de către aeronave de stat străine, care execută misiuni
din categoria urgenţe medicale, intervenţii în zone calamitate sau operaţiuni
de căutare-salvare.
(2) Cererile pentru obţinerea avizului prevăzut la art.
2 lit. a) se adresează prin A.A.C.R. la termenul prevăzut la art. 19 alin. (2)
din anexa nr. 1, iar cele pentru obţinerea avizului prevăzut la art. 2 lit. b)
direct la M.Ap.N./Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, cu 10
zile lucrătoare înainte de data estimată pentru efectuarea zborului; cererile
pentru obţinerea avizului M.Ap.N. vor fi însoţite de avizele prevăzute de
actele normative în vigoare, inclusiv de autorizaţia specială emisă de Oficiul
Registrului National al Informaţiilor Secrete de Stat (O.R.N.I.S.S.).
(3) Cererile de obţinere a
autorizărilor de survol pentru aeronave de stat româneşti care urmează să
execute zboruri internaţionale se înaintează către M.Ap.N. - Secţia survol,
relaţii şi reglementări aeronautice - în termenele stabilite de fiecare stat
survolat. M.Ap.N. înaintează solicitările de survol pe cale diplomatică, prin
intermediul Ministerului Afacerilor Externe.
II. Excepţii de la
procedura generală
Art. 5. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 1
lit. a), survolul municipiului Bucureşti sub înălţimea de 3.000 m de către
aeronavele civile sau de stat, care execută misiuni din categoria urgenţe
medicale, cu aterizare pe platformele de aterizare ale instituţiilor medicale,
se poate executa, după depunerea planului de zbor, numai în baza informării, cu
cel puţin 15 minute înainte de decolare, a M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi
reglementări aeronautice, cu privire la tipul de aeronavă, indicativul radio,
traiectul de zbor, ora estimată de aterizare şi locul aterizării; această
excepţie este valabilă numai pentru operatorii aerieni civili autorizaţi să
execute serviciul de ambulanţă aeriană şi pentru aeronavele de stat desemnate
să execute misiuni din categoria urgenţe medicale.
(2) Prin excepţie de la
prevederile art. 1 lit. a), zborurile executate în limita zonei de aerodrom
(CTR) Băneasa, precum şi pe rutele de apropiere în vederea aterizării sau de
îndepărtare după decolare de pe aerodromurile certificate situate pe raza
municipiului Bucureşti nu necesită autorizarea/avizul M.Ap. N. şi se execută în
condiţiile stipulate în Publicaţia de informare aeronautică a României (AIP -
România), în circularele de informare aeronautică şi în mesajele NOTAM.
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 1 lit. c), se
consideră autorizare de survol acceptarea de către M.Ap.N. a planului de zbor depus pentru
aeronavele militare ale statelor semnatare ale unor
acorduri încheiate în acest sens cu statul român.
III. Dispoziţii
finale
Art. 6. - (1) Operatorii aeronavelor sau intermediarii
acestora vor înainta către M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi reglementări aeronautice, concomitent cu
cererea de autorizare/avizare, copiile avizelor necesare executării misiunii
sau, după caz, copiile documentelor aprobatorii de executare a activităţilor
respective.
(2) Cererile pentru acordarea
autorizării de survol/avizului, adresate M.Ap.N. - Secţia survol, relaţii şi
reglementări aeronautice de către operatorii aeronavelor, direct sau prin
intermediar, implică, în ambele cazuri, răspunderea cu privire la
corectitudinea informaţiilor cuprinse în cereri.
(3) Operatorii aeronavelor de stat vor întocmi cererile
pentru obţinerea autorizării de survol în conformitate cu formularul-tip
prezentat în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură. In cazul
zborurilor cu aeronave de stat străine, cererile se vor transmite pe canal
diplomatic.
(4) Orice modificare survenită
în graficul de operare a zborurilor aeronavelor de stat străine care nu execută
misiuni de urgenţă, după obţinerea aprobării, respectiv introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea
justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea
unor zboruri, va fi notificată la M.Ap. N. - Secţia survol, relaţii şi
reglementări aeronautice cu cel puţin 48 de ore înainte de data de operare.
Art. 7. - Secţia survol, relaţii şi reglementări
aeronautice din M.Ap. N. va transmite solicitanţilor autorizarea acordată şi va
informa instituţiile cu atribuţii în organizarea, conducerea şi controlul
activităţilor aeronautice în spaţiul aerian al României.
Art. 8. - In cazul zborurilor cu aeronave de stat
străine, solicitările de scutire de la plata tarifelor de navigaţie terminală
şi aeroportuare, în condiţiile legii, se adresează Secţiei survol, relaţii şi
reglementări aeronautice din cadrul M.Ap. N. care va întreprinde demersurile
necesare în acest sens.
Art. 9. -Activitatea de procesare şi de emitere a autorizărilor
de survol se asimilează activităţilor aeronautice de prestare de servicii de
trafic aerian, cu toate obligaţiile şi drepturile ce decurg din aceasta.
ANEXĂ
la Procedura de solicitare si de acordare de către
Ministerul Apărării Naţionale a autorizărilor de survol/avizelor pentru efectuarea zborurilor cu
aeronave civile sau de stat în spaţiul aerian naţional
FORMULARUL - TIP
al cererii pentru acordarea autorizării de survol de
către Ministerul Apărării Naţionale
Cerere pentru aprobare diplomatică de zbor
-REQUEST FOR DIPLOMATIC CLEARANCE-
1. Ţara (Country) :
................................................................
2. Naţionalitatea aeronavei
(Nationality of aircraft) : ...........................
3. Operatorul aerian (Air Operator) :
....................................
4. Nr. şi tipul aeronavei
(Number and Type of the aircraft) :
..................................
5. Nr. înmatriculare (Registration Number) :
.............................................................
6. Indicativ radio (Callsign) :
................................................
7. Echipaj: nume comandant, nr.
şi grade (Crew: captain, number and ranks) : ......
.............................................................................................................................
8. Data zborului (Date of Flight):
........................................................................
9. Aeroport de decolare, data şi ora UTC (Origin
Airfield, date and time UTC) :
.......................................................................
10. Punctul de intrare în România, data şi ora UTC
(Entry Point into Romanian Airspace, date and time UTC)
: ..............................
11. Ruta de zbor în România (Flight Route into Romanian
Airspace): ..............................................................................
12. Aeroport de aterizare/decolare în/din România, data şi ora UTC (Landing/Departure Airfield in/from Romania, date and
time UTC):
..............................................................................................................
13. Punctul de ieşire din
România, data şi ora UTC (Exit Point from Romanian Airspace, date and time
UTC):
14. Aeroport de destinaţie, data şi ora UTC
(Destination Airfield, date and time UTC):
......................................................
15. Scopul zborului (Purpose of Flight) :
.................................................................
16. Pasageri VIP: nivelul de reprezentare (VIP pax.:
officials level) : .................................................
17. Pasageri: număr, tip
(militari, civili) (Pax: number, type (troops, civilians) :
.....................................................................
18. Cargo: natura încărcăturii,
cantitatea (cargo: type, amount) :
.........................................................................................
19. Organizatorul (Freighter) :
............................................................................
20. Beneficiarul (Beneficiary) : ..........................................................................
21. Armament, muniţie, materiale periculoase şi
echipament foto/video la bord (Fixed armaments, ammo, dangerous goods and air
photo/video equipment on board):
..............................................................................................................................
22. Solicitări (Facilities
Requested):
a) alimentare (Refuel) :
...........................................................................................;
b) pază aeronavă (Aircraft Guards) :
......................................................................;
c) scutiri de taxe (Free Charges) :
..........................................................................;
d) parcare în baza militară (Parking on Military Air
Base) : ....................................;
e) alte solicitări (other requests) :
............................................................................
23. Semnătura şi ştampila
(Signature and stamp)
.........................................
Data solicitării
(Date of application)
…………………………………