HOTARARE Nr. 980 din 4 octombrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Serviciului de Informatii Externe
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 19 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 lit a) si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Serviciului de Informatii Externe, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
In aplicarea prezentei hotarari Serviciul de Informatii Externe emite norme
metodologice in termen de 45 de zile de la data publicarii prezentei hotarari
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Prezenta hotarare va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Directorul Serviciului de
Informatii Externe,
Marcel Alexandru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea licitatiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din
functiune, aflate in administrarea Serviciului de Informatii Externe
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Bunurile scoase din functiune, aflate in administrarea Serviciului de
Informatii Externe, pot fi valorificate in starea fizica in care se afla sau ca
materiale si piese rezultate in urma dezmembrarii lor, astfel:
a) prin licitatie;
b) prin valorificare directa fara organizare de licitatie, in cazul in care
producatorul sau alt ofertant accepta schimbarea bunului cu altul nou avand
aceiasi parametri sau in alte situatii aprobate de directorul Serviciului de
Informatii Externe;
c) prin transmitere fara plata la alte institutii publice, in conditiile
legii.
(2) Modalitatea de valorificare se aproba de directorul Serviciului de
Informatii Externe, la propunerea structurilor cu atributii de inzestrare.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte, de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor si a terenurilor.
Art. 3
Fac obiectul valorificarii bunurile:
- cu resursele de functionare (ani, ore, km etc.) indeplinite si care
pentru refacerea resurselor necesita cheltuieli mai mari de 60% din valoarea de
inlocuire;
- cu resursele de functionare (ani, ore, km etc.) neindeplinite, daca
acestea nu mai sunt necesare institutiei, daca sunt excedentare sau daca
Serviciul de Informatii Externe nu mai are dreptul sa le foloseasca, dar care
pot fi folosite in continuare de catre alte persoane juridice sau fizice;
- care nu au putut fi improspatate sau cand pastrarea lor in depozite ar
duce la deprecieri sau stari periculoase de orice fel, stabilite prin analize
si incercari in laboratoare si in poligoane specializate, potrivit normelor
care vor fi emise de ministere;
- rezultate din dezmembrari, delaborari sau cele reziduale in urma
tragerilor.
Art. 4
Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot
fi valorificate la intern sau extern prin agentii economici acreditati in
productia si comercializarea unor asemenea bunuri, pe baza preturilor negociate
intre parti.
Art. 5
Deseurile rezultate in urma delaborarilor se pot valorifica prin agenti
economici romani producatori de munitii, prin negocierea pretului.
Art. 6
Bunurile aflate in administrarea Serviciului de Informatii Externe,
dezafectate de dotarea specific militara, precum si cele care pot fi folosite
in mod curent in alte sectoare de activitate pot fi valorificate prin licitatie
publica deschisa cu strigare.
Art. 7
(1) Pentru bunurile a caror valorificare a fost aprobata se interzice
efectuarea oricaror lucrari ce necesita consum de manopera si materiale pentru
schimbarea starii tehnice in care se aflau la data intocmirii
proceselor-verbale de scoatere din functiune.
(2) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii Serviciul de
Informatii Externe va publica anunturile de vanzare intr-o publicatie cu
circulatie la nivel national, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita
pentru licitatie.
Art. 8
Anuntul privind vanzarea prin licitatie va contine urmatoarele informatii:
a) denumirea si adresa structurii organizatoare a licitatiei, precum si
locul unde pot fi vazute bunurile scoase din functiune sau, dupa caz,
materialele si piesele care fac obiectul licitatiei;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei pentru vanzarea bunurilor, precum
si datele de desfasurare a urmatoarelor licitatii in caz de neadjudecare;
c) numarul de telefon sau de fax la care se pot obtine informatii despre
bunurile ce fac obiectul licitatiei, precum si conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca eventualii achizitori pentru a fi admisi la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cota garantiei de participare la licitatie.
Art. 9
La licitatiile pentru vanzarea bunurilor scoase din functiune sau, dupa
caz, a materialelor ori pieselor rezultate in urma dezmembrarii acestora poate
participa orice persoana fizica sau juridica care prezinta pana la data tinerii
sedintei de licitatie urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a taxei de participare la licitatie, eliberata de
casieria structurii organizatoare;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si de
pe codul fiscal pentru persoane juridice romane sau copie de pe actul de
identitate pentru persoanele fizice;
c) dovada privind depunerea garantiei de participare la licitatie.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
Art. 10
Evaluarea bunurilor propuse pentru valorificare prin vanzare se face de
catre o comisie de evaluare numita prin ordin al ordonatorului principal de
credite, compusa din 3 - 5 membri, din care in mod obligatoriu vor face parte
un reprezentant al structurii financiar-contabile si un reprezentant al
structurii logistice.
Art. 11
(1) Comisia de evaluare astfel constituita intocmeste un raport de evaluare
a bunurilor care urmeaza sa fie valorificate si propune pretul acestora. Pretul
initial de vanzare si, dupa caz, preturile diminuate vor fi aprobate de
ordonatorul principal de credite.
(2) La evaluarea bunurilor se vor avea in vedere procedura si criteriile
stabilite prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe, precum
si pretul pietei pentru bunuri de acelasi fel.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea licitatiilor
Art. 12
(1) Licitatiile se organizeaza de catre structura stabilita prin ordin al
directorului Serviciului de Informatii Externe.
(2) Locul de desfasurare a licitatiei se va stabili de organizatorul
acesteia, in functie de dispunerea structurilor gestionare ale bunurilor
materiale si de cheltuielile ocazionate de aceasta activitate.
Art. 13
(1) Structura organizatoare numeste prin ordin de zi pe unitate, cu cel
putin 30 de zile inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie
formata din minimum 3 membri, cu urmatoarea componenta:
- presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din partea structurii
care organizeaza vanzarea prin licitatie;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care trebuie sa
fie specialisti cu experienta profesionala in domeniu si cu probitate morala.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiei de
evaluare.
Art. 14
Nu pot participa la licitatie in calitate de cumparator membrii comisiilor
de evaluare si ai comisiilor de licitatie si nici sotul (sotia), fratii
(surorile), copiii, parintii, socrii sau cumnatii acestor membri.
Art. 15
(1) Garantia de participare la licitatie va fi stabilita de comisia de
licitatie, va reprezenta 5 - 10% din valoarea bunurilor si va fi depusa in
contul Serviciului de Informatii Externe ori va fi platita la casieria acestuia
cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea desfasurarii licitatiei.
(2) Garantia de participare se returneaza participantilor care nu si-au
adjudecat bunul material licitat.
Art. 16
(1) Organizatorul licitatiei intocmeste urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) fisa tehnica a bunului scos din functiune, intocmita de structura
gestionara;
c) raportul de evaluare;
d) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie, intocmit de
catre comisia de licitatie pe baza documentelor, a taxei de participare si a
garantiei;
e) anuntul publicitar.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita;
c) pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitatori;
f) data si locul de desfasurare a licitatiei;
g) modul de desfasurare a licitatiei;
h) cuantumul garantiei care trebuie sa fie depusa de solicitanti pentru a
fi admisi la licitatie;
i) modelul de contract (ca anexa);
j) o declaratie a licitatorului privind acceptarea modelului de contract;
k) clauze asiguratorii privind:
- pierderea garantiei de participare la licitatie, in cazul in care
castigatorul licitatiei renunta la cumpararea bunului si refuza semnarea
contractului de vanzare-cumparare;
- neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate documentele
sau care prezinta documente incomplete;
l) alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie considera ca
este necesar sa le introduca.
Art. 17
Caietul de sarcini si fisa tehnica se pun la dispozitie solicitantilor,
contra cost, cu cel putin 10 zile calendaristice inainte de desfasurarea
licitatiei.
Art. 18
Persoana care a achizitionat caietul de sarcini, denumita in continuare
licitator, are dreptul sa examineze instructiunile, formularele, termenii si
specificatiile din documentele licitatiei, iar in cazul in care are nevoie de
lamuriri in legatura cu documentele prezentate, le solicita in scris
organizatorului licitatiei. Acesta va raspunde in scris la toate solicitarile
primite, inainte de termenul limita de depunere a documentelor de catre
licitatori.
Art. 19
(1) Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor
licitatiei, din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarilor licitatorilor.
(2) Modificarile la documentele licitatiei vor fi notificate in scris
tuturor licitatorilor, prin telex sau fax, cu cel putin 5 zile calendaristice
inainte de termenul limita de depunere a documentelor.
(3) Omiterea vreunei informatii in documentele licitatiei sau prezentarea
unor documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin caietul de sarcini
determina descalificarea licitatorului respectiv.
Art. 20
Comisia de licitatie va analiza documentele prezentate, cu doua zile
inainte de inceperea licitatiei, si va intocmi lista cuprinzand ofertantii
acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei care nu au indeplinit
conditiile sau care nu au prezentat, in totalitate si la termenul stabilit,
documentele cerute prin caietul de sarcini. Cu aceasta ocazie comisia de
licitatie va verifica:
- dosarele cu documentele licitatiei;
- daca publicitatea s-a facut in mod corespunzator;
- documentele privind calificarea participantilor la licitatie, cerute prin
caietul de sarcini.
Art. 21
Licitatorilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a taxei de
participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a bunurilor
materiale, fara punerea in functiune sau fara efectuarea probelor de rulaj (nu
se admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau de piese de
schimb si materiale).
Art. 22
(1) Licitatiile se desfasoara sub conducerea comisiei de licitatie.
(2) Sedinta de licitatie este condusa de presedintele comisiei de
licitatie.
(3) In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in
care sunt minimum 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie anunta
obiectul licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt
indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia. Presedintele anunta
pretul initial de vanzare de la care porneste strigarea, cu precizarea
salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
(4) Participantii la licitatie vor prezenta oferta de pret prin strigari.
Oferta trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea
licitatiei. Presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitator.
(5) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma.
(6) Licitatia se declara inchisa dupa anuntarea verbala a castigatorului de
catre presedintele comisiei de licitatie si dupa intocmirea procesului-verbal,
care se semneaza de membrii comisiei de licitatie si de participantii la
licitatie.
(7) Procesul-verbal al licitatiei, impreuna cu documentele privind
organizarea si desfasurarea acesteia, se arhiveaza si se pastreaza timp de 10
ani la sediul structurii organizatoare a licitatiei, iar un exemplar se va
trimite structurii gestionare, constituind baza legala a incheierii
contractului de vanzare-cumparare.
Art. 23
Participantii la licitatie pot formula contestatii in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei. Contestatiile
se depun la sediul structurii organizatoare a licitatiei, in termen de doua
zile lucratoare de la incheierea acesteia.
Art. 24
Structura organizatoare a licitatiei este obligata sa solutioneze contestatia
in termen de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa comunice
rezultatul in scris. In acest sens va fi numita o comisie formata din 2 - 4
membri, altii decat cei care fac parte din comisia de licitatie.
Art. 25
(1) In maximum 10 zile lucratoare de la adjudecare sau de la solutionarea
contestatiilor persoana careia i s-a adjudecat bunul licitat va semna
contractul de vanzare-cumparare si va achita pretul acestuia.
(2) Daca persoana renunta la cumpararea bunului sau daca nu se prezinta in
termen de 10 zile lucratoare pentru semnarea contractului de vanzare-cumparare,
pierde garantia depusa.
Art. 26
(1) In cazul in care nu s-au prezentat minimum 2 participanti la licitatie
sau daca nici un ofertant dintre cei prezenti nu a oferit cel putin pretul de
pornire, comisia de licitatie va incheia un proces-verbal de constatare, urmand
ca licitatia sa se repete. Repetarea licitatiei se va face numai dupa trecerea
a cel putin 15 zile lucratoare de la data precedentei licitatii, iar noul pret
de pornire, diminuat potrivit normelor aprobate prin ordin al directorului
Serviciului de Informatii Externe, va fi aprobat de ordonatorul principal de
credite.
(2) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta la licitatie
minimum 2 participanti si nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia se
va relua dupa cel putin 15 zile lucratoare, iar pretul va fi diminuat cu
aprobarea ordonatorului principal de credite. Procentul de diminuare va fi
stabilit prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe.
(3) In situatia in care dupa a treia licitatie nu a fost oferit cel putin
pretul de pornire a licitatiei, bunurile se vor valorifica conform celorlalte
modalitati prevazute la art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001, precum si la art. 9
lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
improspatarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apararii
nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu modificarile ulterioare.
(4) Procedurile de valorificare prin selectie de oferte sau prin negociere
directa pot fi stabilite prin ordin al directorului Serviciului de Informatii
Externe.
Art. 27
(1) Bunurile care nu au fost vandute prin licitatie, selectie de oferte sau
prin negociere directa, care nu au fost schimbate cu altele noi avand aceiasi
parametri ori care nu au fost transmise fara plata altor institutii publice, in
conditiile legii, pot fi valorificate nedezmembrate, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite, prin agenti economici care au ca obiect de activitate
achizitionarea de materiale refolosibile.
(2) Pretul de valorificare se stabileste prin negociere directa, urmand ca
acesta sa se consemneze intr-un proces-verbal de negociere.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
Bunurile materiale de natura mijloacelor si/sau instalatiilor specifice
activitatii Serviciului de Informatii Externe, scoase din functiune sau
declasate, nu fac obiectul valorificarii conform prevederilor prezentului
regulament, ele urmand sa fie casate potrivit normelor aprobate prin ordin al
conducatorului acestei institutii.
Art. 29
Taxa de participare la licitatie se determina astfel incat sa nu depaseasca
cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea licitatiei.