HOTARARE Nr. 982 din 4 octombrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Serviciului de Protectie si Paza
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 19 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 lit. a) si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Serviciului de Protectie si Paza, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Directorul Serviciului
de Protectie si Paza,
Gabriel Naghi
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea licitatiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din
functiune, aflate in administrarea Serviciului de Protectie si Paza
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Bunurile scoase din functiune, aflate in administrarea Serviciului de
Protectie si Paza, pot fi valorificate in starea fizica in care se afla sau ca
materiale si piese rezultate in urma dezmembrarii lor, astfel:
a) prin licitatie;
b) prin valorificare directa fara organizare de licitatie, in cazul in care
producatorul sau alt ofertant accepta schimbarea bunului cu altul nou avand
aceiasi parametri sau in alte situatii aprobate de directorul Serviciului de
Protectie si Paza la propunerea prim-adjunctului directorului, sef al Statului Major,
sau adjunctului directorului;
c) prin transmitere fara plata la alte institutii publice, in conditiile
legii.
(2) Modalitatea de valorificare se aproba de directorul Serviciului de
Protectie si Paza la propunerea prim-adjunctului directorului, sef al Statului
Major, sau adjunctului directorului.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte, de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor si a terenurilor.
Art. 3
Fac obiectul valorificarii, potrivit prezentului regulament, bunurile
scoase din functiune:
a) care au resursele de functionare (ani, ore, km etc.) indeplinite si care
pentru refacerea resurselor necesita cheltuieli mai mari de 60% din valoarea de
inlocuire;
b) care au resursele de functionare (ani, ore, km etc.) neindeplinite, daca
acestea nu mai sunt necesare institutiei, daca sunt excedentare sau daca
Serviciul de Protectie si Paza nu mai are dreptul sa le foloseasca, dar care
pot fi folosite in continuare de catre alte persoane juridice sau fizice;
c) care nu au putut fi improspatate sau a caror pastrare in depozite ar
duce la deprecieri sau stari periculoase de orice fel, stabilite prin analize
si incercari in laboratoare si poligoane specializate, potrivit normelor care
vor fi emise de ministere;
d) care au rezultat din dezmembrari.
Art. 4
Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot
fi valorificate la intern sau extern prin agentii economici acreditati in
productia si comercializarea unor asemenea bunuri, pe baza preturilor negociate
intre parti.
Art. 5
Deseurile rezultate in urma delaborarilor se pot valorifica prin agenti
economici romani producatori de munitii, prin negocierea pretului.
Art. 6
Bunurile aflate in administrarea Serviciului de Protectie si Paza,
dezafectate de dotarea specific militara, precum si cele care pot fi folosite
in mod curent in alte sectoare de activitate pot fi valorificate prin licitatie
publica deschisa cu strigare.
Art. 7
(1) Pentru bunurile a caror valorificare a fost aprobata se interzice
efectuarea oricaror lucrari ce necesita consum de manopera si materiale din
fondurile Serviciului de Protectie si Paza pentru schimbarea starii tehnice in
care se aflau la data intocmirii proceselor-verbale de scoatere din functiune.
(2) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii, al caror pret
initial de vanzare este de peste 10.000.000 lei, Serviciul de Protectie si Paza
va publica anuntul de vanzare prin licitatie intr-o publicatie cu circulatie la
nivel national, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru
licitatie.
(3) De asemenea, Serviciul de Protectie si Paza va afisa anuntul de vanzare
prin licitatie la sediul propriu, precum si la sediul autoritatii
administratiei publice locale in a carei raza teritoriala functioneaza, cu 15
zile inainte de desfasurarea licitatiei.
(4) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii, al caror pret
initial de vanzare este sub 10.000.000 lei, Serviciul de Protectie si Paza va
face publica data stabilita pentru licitatie numai prin afisarea anuntului la
sediul propriu, precum si la sediul autoritatii administratiei publice locale
in a carei raza teritoriala functioneaza, cu 15 zile inainte de desfasurarea
licitatiei.
Art. 8
Anuntul privind vanzarea prin licitatie va contine urmatoarele informatii:
a) denumirea si adresa organizatorului licitatiei, precum si locul unde pot
fi vazute bunurile scoase din functiune sau, dupa caz, materialele si piesele
care fac obiectul licitatiei;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei pentru vanzarea bunurilor, precum
si datele de desfasurare a urmatoarelor licitatii, in caz de neadjudecare;
c) numarul de telefon sau de fax la care se pot obtine informatii despre
bunurile ce fac obiectul licitatiei, precum si conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca eventualii achizitori pentru a fi admisi la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cota de cheltuieli de participare la licitatie;
f) cuantumul garantiei de participare la licitatie.
Art. 9
La licitatiile pentru vanzarea bunurilor scoase din functiune sau, dupa
caz, a materialelor ori pieselor rezultate in urma dezmembrarii acestora poate
participa orice persoana fizica sau juridica care prezinta pana la data tinerii
sedintei de licitatie urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a cotei de cheltuieli de participare la licitatie,
eliberata de casieria Serviciului de Protectie si Paza;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si de
pe codul fiscal pentru persoanele juridice romane sau copie de pe actul de
identitate pentru persoanele fizice;
c) dovada privind depunerea garantiei de participare la licitatie.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
Art. 10
Evaluarea bunurilor propuse pentru valorificare prin vanzare se face de
catre o comisie de evaluare numita prin ordin al directorului Serviciului de
Protectie si Paza, compusa din 3 - 5 membri, din care in mod obligatoriu vor
face parte un reprezentant al structurii financiare si alti specialisti
cunoscatori ai bunurilor care se vor valorifica.
Art. 11
(1) Comisia de evaluare astfel constituita va intocmi un raport de evaluare
a bunurilor care urmeaza sa fie valorificate. Pretul initial de vanzare si,
dupa caz, preturile diminuate vor fi aprobate de directorul Serviciului de Protectie
si Paza, dupa ce au fost vizate pentru controlul financiar preventiv propriu.
(2) La evaluarea bunurilor se vor avea in vedere formula stabilita in
normele metodologice aprobate prin ordin al directorului Serviciului de
Protectie si Paza in termen de 30 de zile de la data aprobarii prezentului
regulament, precum si pretul pietei pentru bunuri de acelasi fel.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea licitatiilor
Art. 12
(1) Licitatiile se organizeaza de catre Serviciul de Protectie si Paza prin
ordin al directorului acestuia.
(2) Locul de desfasurare a licitatiei se va stabili in functie de
dispunerea structurilor gestionare ale bunurilor materiale si de cheltuielile
ocazionate de aceasta activitate.
Art. 13
(1) Directorul Serviciului de Protectie si Paza, la propunerea
prim-adjunctului directorului, sef al Statului Major, sau adjunctului
directorului, dupa caz, numeste prin ordin scris, cu cel putin 30 de zile
inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie formata din minimum 5
persoane, care trebuie sa fie specialisti cu experienta profesionala in domeniu
si cu probitate morala.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiei de
evaluare.
Art. 14
Nu pot participa la licitatie in calitate de cumparator membrii comisiei de
evaluare si ai comisiei de licitatie si nici sotul (sotia) ori rudele si afinii
acestor membri pana la gradul al treilea inclusiv.
Art. 15
(1) Garantia de participare la licitatie va fi stabilita de comisia de licitatie,
va reprezenta 5 - 10% din valoarea bunurilor si va fi depusa in contul
Serviciului de Protectie si Paza ori va fi platita la casieria acestuia cu cel
putin 3 zile lucratoare inainte de data desfasurarii licitatiei.
(2) Garantia de participare se returneaza participantilor care nu si-au
adjudecat bunul material licitat.
Art. 16
(1) Organizatorul licitatiei, prin comisia de licitatie, intocmeste
urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) fisa tehnica a bunului scos din functiune, pe baza celei intocmite de
structura gestionara;
c) raportul de evaluare;
d) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie, intocmit de
comisia de licitatie pe baza documentelor, a cotei de cheltuieli de participare
si a garantiei;
e) anuntul publicitar.
(2) Caietul de sarcini cuprinde:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita;
c) pretul de pornire a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare de catre licitatori a documentelor
prevazute la art. 9;
f) data si locul de desfasurare a licitatiei;
g) modul de desfasurare a licitatiei;
h) cuantumul garantiei care trebuie sa fie depusa de solicitanti pentru a
fi admisi la licitatie;
i) modelul de contract (ca anexa);
j) o declaratie a licitatorului privind acceptarea modelului de contract;
k) clauze asiguratorii.
(3) Clauzele asiguratorii privesc:
a) pierderea garantiei de participare la licitatie, in cazul in care
castigatorul licitatiei renunta la cumpararea bunului si refuza semnarea
contractului de vanzare-cumparare;
b) neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate
documentele sau care prezinta documente incomplete;
c) alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie considera ca
este necesar sa le introduca.
Art. 17
Caietul de sarcini si fisa tehnica se pun la dispozitie solicitantilor,
contra cost, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de desfasurarea licitatiei.
Art. 18
Licitatorul are dreptul sa examineze instructiunile, formularele, termenii
si specificatiile din documentele licitatiei, iar in cazul in care are nevoie
de lamuriri in legatura cu documentele prezentate, le solicita in scris
organizatorului licitatiei. Organizatorul licitatiei raspunde in scris la toate
solicitarile primite, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de termenul limita
de depunere a documentelor de catre licitatori.
Art. 19
(1) Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor licitatiei
din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarilor licitatorilor.
(2) Modificarile la documentele licitatiei vor fi notificate tuturor
licitatorilor, prin telex sau fax, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de
termenul limita de depunere a documentelor.
(3) Omiterea vreunei informatii in documentele licitatiei sau prezentarea
unor documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin caietul de sarcini
determina descalificarea licitatorului respectiv.
(4) Documentele licitatiei vor fi puse la dispozitie persoanelor juridice
si fizice interesate, contra cost, sub forma unei cote de cheltuieli de
participare la licitatie. In aceasta suma se includ valoarea caietului de
sarcini, precum si cheltuielile de organizare si desfasurare a licitatiei.
Art. 20
Comisia de licitatie va analiza documentele prezentate, cu doua zile
calendaristice inainte de data desfasurarii licitatiei, si va intocmi lista
cuprinzand ofertantii acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei care nu
au indeplinit conditiile sau care nu au prezentat, in totalitate si la termenul
stabilit, documentele cerute prin caietul de sarcini. Cu aceasta ocazie comisia
de licitatie va verifica:
a) dosarele cu documentele licitatiei;
b) daca publicitatea s-a facut in mod corespunzator;
c) documentele privind calificarea participantilor la licitatie, cerute
prin caietul de sarcini.
Art. 21
Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a cotei de
cheltuieli de participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a
bunurilor materiale, fara punerea in functiune sau fara efectuarea probelor de
rulaj (nu se admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau piese
de schimb si materiale).
Art. 22
(1) Licitatiile se desfasoara sub conducerea comisiei de licitatie. Sedinta
de licitatie este condusa de presedintele comisiei de licitatie.
(2) In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in
care sunt minimum 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie anunta
obiectul licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt
indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia. Presedintele anunta
pretul initial de vanzare de la care porneste strigarea, cu precizarea
salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
(3) Participantii la licitatie vor prezenta oferta de pret prin strigari.
Oferta trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea
licitatiei. Presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitator.
(4) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma.
(5) Licitatia se declara inchisa dupa anuntarea verbala a castigatorului de
catre presedintele comisiei de licitatie si dupa intocmirea procesului-verbal
care se semneaza de membrii comisiei de licitatie si de participantii la
licitatie.
(6) Procesul-verbal al licitatiei, impreuna cu documentele privind
organizarea si desfasurarea acesteia, se arhiveaza la structura financiara timp
de 15 ani, constituind baza legala a incheierii contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 23
(1) Participantii la licitatie pot formula contestatii in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei.
(2) Contestatiile se depun la sediul organizatorului licitatiei in termen
de doua zile lucratoare de la incheierea acesteia.
Art. 24
Organizatorul licitatiei este obligat sa solutioneze contestatia in termen
de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa comunice rezultatul in
scris. In acest sens va fi numita o comisie formata din 2 - 4 membri, altii
decat cei care fac parte din comisia de licitatie.
Art. 25
(1) In maximum 10 zile lucratoare de la adjudecare sau de la solutionarea
contestatiilor persoana careia i s-a adjudecat bunul licitat este obligata sa
semneze contractul de vanzare-cumparare si sa achite pretul acestuia.
(2) Daca persoana renunta la cumpararea bunului sau daca nu se prezinta in
termen de 10 zile lucratoare pentru semnarea contractului de vanzare-cumparare,
pierde garantia depusa.
Art. 26
(1) In cazul in care nu s-au prezentat minimum 2 participanti la licitatie
sau daca nici un ofertant dintre cei prezenti nu a oferit cel putin pretul de
pornire, licitatia se va repeta, incheindu-se un proces-verbal de constatare.
(2) Repetarea licitatiei se va face numai dupa trecerea a cel putin 15 zile
lucratoare de la data precedentei licitatii, iar noul pret de pornire diminuat
va fi aprobat de directorul Serviciului de Protectie si Paza.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta minimum 2
participanti si nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia se va relua
dupa cel putin 15 zile lucratoare, iar pretul va fi diminuat din nou, cu
aprobarea directorului Serviciului de Protectie si Paza. Procentul de diminuare
va fi stabilit prin ordin al directorului Serviciului de Protectie si Paza.
(4) In situatia in care dupa a treia licitatie nu a fost oferit cel putin
pretul de pornire a licitatiei, bunurile se vor valorifica conform prevederilor
art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala,
aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001, precum si ale art. 9 lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
improspatarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apararii
nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu modificarile ulterioare.
(5) Procedurile de valorificare prin selectie de oferte sau prin negociere
directa pot fi stabilite prin ordin al directorului Serviciului de Protectie si
Paza.
Art. 27
(1) Bunurile care nu au fost vandute prin licitatie, selectie de oferte sau
prin negociere directa, care nu au fost schimbate cu altele noi avand aceiasi
parametri ori care nu au fost transmise fara plata altor institutii publice, in
conditiile legii, pot fi valorificate nedezmembrate, cu aprobarea directorului
Serviciului de Protectie si Paza, prin agenti economici care au ca obiect de
activitate achizitionarea de materiale refolosibile.
(2) Pretul de valorificare se stabileste prin negociere directa, urmand ca
acesta sa se consemneze intr-un proces-verbal de negociere.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
Cota cheltuielilor de participare la licitatie se determina astfel incat sa
nu depaseasca cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea
licitatiei.
Art. 29
Bunurile materiale de natura mijloacelor si/sau a instalatiilor speciale in
legatura cu care ordonatorul principal de credite apreciaza ca prin procedura
de valorificare se poate aduce atingere metodelor de munca specifice
Serviciului de Protectie si Paza nu fac obiectul valorificarii.
Art. 30
Sumele obtinute in urma organizarii licitatiilor de valorificare a
bunurilor scoase din functiune vor fi retinute integral de Serviciul de
Protectie si Paza si li se va da destinatia prevazuta de lege.