LEGE
din 31 iulie 1929*)
pentru reorganizarea Inaltei Curti de Conturi
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 31 iulie 1929
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) Aceasta Lege s-a votat de Adunarea deputatilor si Senat in sedintele de
la 26 si 27 Iulie 1929. Promulgata cu decret Nr. 2674/929 si publicat in
Monitorul Oficial Nr. 167 din 31 Iulie 1929. Ea abroga Legea din 29 Ianuarie
1895.
CAP. 1
Instituirea si compunerea Curtii
1. Pentru toata Romania este o singura Inalta Curte de conturi.
Curtea de conturi este o institutiune de sine statatoare, are acelasi rang
cu Inalta Curte de casatie si se bucura de aceleasi drepturi.
2. Sediul Curtii este in Capitala tarii.
3. Curtea de conturi este compusa din membrii Curtii, ministerul public,
personalul de control si verificare, secretariatul general cu personalul de
cancelarie, arhiva si de serviciu.
Membrii Curtii sunt: un prim-presedinte, 4 presedinti de sectiuni si 8
consilieri.
Ministerul public este reprezentat printr-un procuror general si 3
procurori de sectie.
Personalul de control si verificare se compune din:
Consilieri-controlori, care pot fi cate unul de fiecare minister si
administratie publica autonoma, 4 referendari sefi, 24 referendari si 30
referendari stagiari.
Numarul acestora poate fi sporit prin lege, dupa trebuinta.
Referendarii sunt impartiti in trei clase.
Secretariatul general al Curtii e compus din un secretar general asimilat
cu referendarii sefi, secretari, subsecretari, sefi de birou, subsefi de birou,
impiegati si conservatori de acte si personalul de serviciu necesar prevazut
dupa trebuinta in buget.
4. Membrii Curtii, ai ministerului public, consilierii-controlori si
referendarii sunt inamovibili.
Referendarii-stagiari au numai stabilitate.
5. Membrii Curtii si ai ministerului public sunt numiti prin decret regal
la propunerea ministrului de finante.
Primul-presedinte, procurorul general si procurorii de sectii se numesc
fara recomandarea Curtii, iar presedintii de sectii vor fi numiti dintre
consilieri dupa recomandarea Curtii.
Pentru fi numit consilier si consilier-controlor se cer urmatoarele
conditiuni:
a) Sa aiba un titlu academic de doctor sau licentiat in drept, matematici,
stiintele comerciale, sau un titlu echivalent in stiintele financiare, politice
si administrative, recunoscut conform regulilor instructiunii;
b) Sa aiba un stagiu de cel putin 15 ani in administratia Curtii, in
administratia finantelor Statului, in administratiile centrale ale celorlalte
ministere sau in magistratura si sa fi ocupat in acest timp cel putin de 3 ani
functiunile de referendar clasa I, de secretar general al Ministerului de
Finante, director ori inspector financiar in Ministerul de Finante, director de
contabilitate in administratia centrala a celorlalte ministere, membru la o
Curte de apel.
Se pot numi, cu dispensa conditiunilor de la litera a, intendantii generali
care au ocupat cel putin 5 ani functiunea de sefi al serviciului contabilitatii
in Ministerul de Razboi.
6. La fiecare vacanta de consilier sau consilier-controlor, numirea se va
face prin decret regal, la propunerea ministrului de finante, luand si avizul
Curtii.
Consilierii controlori avand o vechime in grad de 6 ani impliniti, vor
putea fi inaintati pe loc in gradul de consilier.
7. Referendarii sefi si secretarul general se numesc dintre referendarii de
clasa I cu o vechime de 3 ani in clasa, iar referendarii dintre stagiari.
8. Stagiarii se vor recruta prin concurs.
Spre a fi primit la concurs se cer urmatoarele conditiuni:
a) Sa fie cetateni romani;
b) Sa fi satisfacut legea recrutarii;
c) Sa posede un titlu academic din cele prevazute la art. 5.
d) Sa aiba 24 ani.
Concursul se va tine la Curtea de conturi, juriul se va compune din doi
membri ai Curtii, delegati de sectiunile unite, si de un delegat al
Ministerului de Finante.
Conditiunile concursului se vor stabili printr-un regulament elaborat de
Curte, aprobat de ministrul de finante*).
Se pot numi stagiari si fara concurs functionari din administratia generala
a finantelor si din serviciile centrale de contabilitate ale celorlalte
administratii, care intrunesc conditiunile de mai sus si au gradul de cel putin
de sef de birou.
------------------
*) A se vedea Regulamentul pentru concurs de referendar la Curtea de
Conturi, din 9 Martie 1895.
9. Numirea referendarilor-sefi, secretarului general, referendarilor si
referendarilor stagiari se face prin decret regal la propunerea ministrului de
finante dupa recomandatia Curtii.
Personalul de cancelarie si arhiva, prevazut la art. 3 alin. 1, se numeste
de catre ministrul de finante conform statutului functionarilor publici cu
avizul Curtii, iar personalul de serviciu se numeste de catre primul-presedinte
al Curtii.
10. Conditiunile generale pentru admisibilitatea in functiune,
incompatibilitati, numiri, inaintari, ordine si disciplina pentru personalul de
cancelarie si arhiva sunt cele din statutul functionarilor publici, cu
deosebirile anume prevazute in legea de fata*).
Comisiunea de disciplina si aceea de numiri si inaintari pentru Curtea de
conturi o formeaza sectiunile unite ale Curtii.
------------------
*) A se vedea Statutul functionarilor publici, din 19 Iunie 1923.
11. Primul-presedinte al Curtii depune juramantul inaintea M. S. Regelui.
Ceilalti magistrati ai Curtii, precum si ai parchetului, presteaza
juramantul de intrare in functiune inaintea sectiunilor-unite ale Curtii, iar
consilierii, controlorii-referendari si ceilalti functionari ai ei, inaintea
primului-presedinte asistat de procurorul general.
12. Membrii Curtii de conturi si ai ministerului public nu pot fi rude sau
afini intre dansii pana la a patra spita inclusiv.
De asemenea nu pot fi interesati nici direct, nici indirect, nici figura ca
mandatari in vreo afacere supusa controlului Curtii, nici lua parte la
cercetarea vreunei asemenea afaceri in care vor fi fost interesati o ruda a sa
sau un afin pana la a patra spita inclusiv.
Recuzarea unui membru al Curtii se poate invoca de el insusi sau cere de
parte ori de ministerul public si se decide de sectiunea respectiva a Curtii
completata cu un membru de la alta sectie, delegat de primul-presedinte. In caz
de admiterea recuzarii, sectiunea astfel constituita procedeaza la judecarea
chestiunii.
13. Functiunile de prim-presedinte, presedinte, consilier,
procuror-general, procuror de sectie, consilier-controlor, referendar-sef,
referendar si referendar-stagiar sunt incompatibile cu:
a) Mandatul legislativ si functiunile publice de orice natura, ocupate prin
alegere sau prin numire;
b) Profesiunile libere;
c) Calitatea de director, administrator-delegat, membru in consiliul de
administratie sau cenzor in societatile particulare sau la vreo institutiune
pusa sub controlul Curtii.
14. Se vor pune in retragere din oficiu, prin decret regal, membrii Curtii
si ai ministerului public, care au implinit etatea de 65 ani.
Asemenea se pune in retragere din oficiu, dupa avizul conform al Curtii in
sectiuni-unite, acela care din cauza unei infirmitati valabil constatata nu va
mai fi in stare sa-si indeplineasca atributiunile functiunii.
Cei pusi in retragere isi vor exercita imediat drepturile lor la pensiune.
15. Curtea este impartita in 4 sectiuni, compusa fiecare dintr-un
presedinte si 2 consilieri.
Repartizarea presedintilor si consilierilor pe sectiuni se va face la
inceputul fiecarui an, de catre sectiunile-unite ale Curtii.
In caz de neintelegere se va proceda prin tragere la sorti.
La aceeasi data sectiunile-unite vor repartiza la sectiuni referendari
sefi, referendari si referendari stagiari.
Atributiunile sectiunilor sunt identice. Ele se vor repartiza la inceputul fiecarui
an, de catre sectiunile-unite, repartitia lor putandu-se modifica in caz de
necesitate, chiar in cursul anului.
16. Sectiunile-unite ale Curtii se intrunesc ori de cate ori este necesar,
convocate de primul-presedinte din propria initiativa sau dupa cererea
procurorului-general.
Primul-presedinte prezideaza Curtea in sectiuni-unite si poate prezida,
cand crede de cuviinta sau serviciul cere, oricare dintre sectiuni. Daca in
acest din urma caz se face paritate de voturi, se va chema prin tragere la
sorti un consilier de la o alta sectiune si chestiunea se va dezbate din nou.
17. Pentru a se lua o deciziune de catre Curte este necesar sa fie prezenti
pentru o sectiune trei membri, iar pentru sectiunile-unite cel putin sapte
membri. In caz de paritate de voturi, la sectiunile-unite, votul celui ce
prezideaza decide.
Toate deciziunile si incheierile Curtii se pronunta cu majoritatea absoluta
a membrilor prezenti.
Minoritatea este datoare a-si formula parerea sa motivata.
In lipsa primului-presedinte, cel mai vechi dupa ordinea numirii dintre
presedintii de sectii il inlocuieste.
In lipsa presedintelui de sectie membrul cel mai vechi ii tine locul.
Lipsind un consilier, sectiunea se completeaza printr-un consilier de la o
alta sectiune, delegat de primul-presedinte.
CAP. 2
Atributiuni si competinta
18. Curtea de conturi exercita controlul preventiv si cel de gestiune
asupra tuturor veniturilor si cheltuielilor Statului, conform art. 115 din
Constitutiune*).
Ea are atributiuni de control si atributiuni judecatoresti.
-----------------
*) A se vedea Constitutiunea, din 29 Martie 1923.
19. Ca organ suprem de control, Curtea:
a) Controleaza preventiv angajarile de cheltuieli si venituri, cum si ordonantarile
de cheltuieli, prin consilieri-controlori, in conformitate cu dispozitiunile
legii asupra contabilitatii publice*);
b) Controleaza actele justificative ale ordonantarilor primite de la
contabilitatile ordonatorilor primari si secundari, pe masura primirii lor;
c) Examineaza situatiunile lunare de ordonantari si plati primite de la
contabilitatile centrale ale ministerelor si ale diferitelor administratiuni
publice, precum si conturile generale lunare si anuale de executiunea
bugetului;
d) Controleaza incasarile si platile efectuate prin casieriile Statului,
dupa borderourile lunare si dupa conturile si actele ce i se trimit de
contabilitatea generala a Statului.
-----------------
*) A se vedea Legea asupra contabilitatii publice, din 31 Iulie 1929.
20) Tot ca organ suprem de control, Curtea cerceteaza, constata si
certifica exactitatea conturilor administratorilor insarcinati cu stabilirea si
centralizarea veniturilor publice, cum si a tuturor administratiilor si
asezamintelor publice care au in atributia lor administrarea banilor publici.
Pe baza statuarilor sale date asupra a actelor trimise de administratori si
ordonatori si asupra conturilor individuale ale administratorilor de venituri
si ale manuitorilor de bani, ea cerceteaza, constata si certifica exactitatea
conturilor ministerelor si a conturilor generale ale administratiunii
finantelor Statului.
Ea controleaza inventarul general al Statului, iar prin cercetari in
localitate controleaza tinerea in regula a inventariilor patrimoniului
Statului.
Ea controleaza emisiunile de titluri si bonuri de tezaur ale Datoriei
Publice spre a fi facute in conformitate cu legile si conventiunile respective.
21. Ca organ judecatoresc judeca gestiunile manuitorilor de bani, valori si
materiale publice.
Ea judeca in prima si ultima instanta:
a) Conturile manuitorilor de bani publici care au in atributiunile lor atat
incasarea veniturilor cat si plata cheltuielilor;
b) Conturile de materiale si bani ale corpurilor, diviziilor, arsenalelor,
manutantelor si tuturor stabilimentelor centrale ale armatei, jandarmeriei si
granicerilor; conturile fabricilor, uzinelor, manufacturilor, santierelor,
atelierelor centrale, salinelor si ale tuturor stabilimentelor centrale in care
se produc si se transforma materiale publice;
c) Conturile depozitelor centrale in care se aprovizioneaza si se conserva
materialele publice destinate pentru vanzare, consumatie, ori transformari;
d) Si in genere toate conturile manuitorilor de bani, valori si materiale
publice, care nu sunt date prin legi speciale in competinta altor instante sau
pentru care Curtea de conturi este competenta ca instanta de apel.
22. Curtea mai judeca, in prima si ultima instanta, pe orice functionar
public, precum si pe orice mandatar al administratiunii, intrucat n-a
justificat sumele ce i s-au incredintat pentru indeplinirea unui serviciu,
furnituri sau efectuarea unei lucrari.
Pentru sumele de bani ramase neintrebuintate, care nu se vor fi restituit
in termenele prevazute ale legea contabilitatii publice, Curtea, ascultand pe
cei in cauza, ii va putea obliga la restituirea banilor cu dobanda legala, iar
in cazul cand sunt functionari publici, pot fi condamnati la o amenda pana la
retributiunea lor pe trei luni.
Contabilii administratiunilor care n-au urmarit la timp justificarea
avansurilor, pot fi si ei condamnati de Curte, solidari cu titularii, la
restituirea sumelor, precum si la aceeasi amenda.
23. Mai sunt justitiabili, in prima si ultima instanta, directorul
contabilitatii generale a Statului, directorii serviciilor de contabilitate ale
tuturor departamentelor, sefii de contabilitate ai tuturor administratiunilor
publice, precum si toti ceilalti administratori, contabili si manuitori de bani,
valori si materiale publice, pentru intarziere in depunerea conturilor si in
prezentarea scriptelor si actelor justificative, pentru defecte si omisiuni in
conturi, pentru ordonantari, neregulate, pentru ingaduinte acordate ilegal
debitorilor Statului, care ingaduinte au provocat pagube administratiunilor,
pentru necomunicarea la termenul fixat a documentelor si lamuririlor cerute de
Curte, pentru necercetarea conturilor de gestiune ale perceptorilor de venituri
dependinte de ei, precum si pentru orice alte calcari de legi sau
neregularitati constatate in gestiunile lor.
Pentru neindeplinirea acestor obligatiuni ei vor putea fi condamnati la o
amenda egala cu retributiunea lor de la 15 zile pana la 4 luni. Daca nici dupa
aceasta amendare nu se vor conforma dispozitiunilor luate de Curte, ori repeta
aceleasi fapte, Curtea va comunica faptul ministrului respectiv spre a li se
aplica sanctiunile prevazute de legea contabilitatii publice.
24. Curtea judeca in prima si ultima instanta pe orice functionar public
care contravine la dispozitiunile legii si regulamentului contabilitatii
publice si a controlului bugetului si patrimoniului public.
25. Ca instanta de apel Curtea judeca:
a) Apelurile facute de gestionarii insarcinati numai cu perceperile de
venituri, pe care le varsa la oficiile de casierii publice in contra
incheierilor serviciilor insarcinate cu administrarea si centralizarea acelor
venituri;
b) Apelurile gestionarilor diverselor unitati ale armatei, jandarmeriei si
granicerilor, ale serviciilor de navigatiune fluviala si maritima, ale
atelierelor, pepinierelor, fermelor, hergheliilor, tamazlacurilor, inchisorilor
centrale, depozitelor filiale de materiale, administratiunilor regionale de
mosii, paduri, balti si alte domenii ale intendentilor si economilor de
spitale, in contra incheierilor administratiunilor respective;
c) Apelurile contra deciziilor ministrilor sau sefilor administratiilor
publice date conform art. 226, alin. 3 si 4 din legea contabilitatii publice,
asupra controlului bugetului si patrimoniului public;
d) Apelurile contra deciziunilor Ministerului de Razboi prin care se ordona
retineri din solda pentru pierderi de materiale, sume nejustificate si diferite
alte pagube aduse fondurilor si materialelor Statului, in conformitate cu legea
soldelor in armata;
e) Apelurile functionarilor insarcinati direct si special cu supravegherea
contabililor si controlul contabilitatii lor, contra deciziunilor
administratiilor respective prin care sunt facuti raspunzatori de deficitele
acelor contabili;
f) Apelurile comitetelor scolare si epitropiilor bisericesti in contra
deciziunilor date de autoritatile insarcinate cu verificarea conturilor lor;
g) Apelurile prevazute de art. 37 din legea pensiunilor in contra hotaririlor
comisiunilor regionale de pensiuni*), care pana la punerea in aplicare a
acestei legi erau in competinta comisiunii centrale de pensiuni; deciziunile
Curtii asupra acestor apeluri se vor pronunta cu majoritate de trei voturi;
------------------
*) A se vedea Legea pentru modificarea unor dispozitiuni din Legea generala
de pensiuni, din 20 August 1929.
h) Apelurile in contra deciziunilor comitetelor locale de revizuire,
potrivit dispozitiunilor legii pentru organizatia administratiunii locale*);
------------------
*) A se vedea Legea organizarii administratiunii locale, din 3 August 1929.
i) Orice alte apeluri ce i s-ar mai da prin legi speciale;
26. Termenul de apel la Curte este de 30 zile de la comunicarea hotararii.
27. Curtea mai are in atributiunile sale judecarea:
a) Cererilor de degajare de garantii totale sau partiale ale manuitorilor
de bani publici, justitiabili in prima instanta;
b) Cererilor de prescriptii ale debitorilor, potrivit legilor de
contabilitate publica de percepere si urmariri.
28. Curtea isi va da avizul in sectiuni unite asupra tuturor proiectelor de
legi si regulamente privitoare la contabilitatea publica, chiar atunci cind
numai partial ar fi referitoare la contabilitatea unei administratii publice.
CAP. 3
Procedura inaintea Curtii
29. Toti gestionarii justitiabili de Curte in prima instanta, precum si
toate administratiile publice, indatorate prin legea contabilitatii publice ca
sa trimita Curtii conturile lor sunt obligati a le depune la grefa acesteia in
termenele prevazute de acea lege.
Contul general al administratiei finantelor va fi prezentat Curtii, insotit
de rezumate generale, indicand pe casieri, incasarile si platile cuprinse in
el.
1. Prezentarea conturilor
30. In caz de neprezentare la termen a conturilor de gestiune si
administratiune Curtea, dupa cererea procurorului sau din proprie initiativa,
prin insasi faptul netrimiterii la termen, va judeca si condamna pe cei
vinovati la o amenda egala cu retributiunea lor, de la 15 zile la patru luni,
fixandu-le si un ultim termen pentru prezentare.
Daca nici la termenul fixat de Curte nu vor inainta conturile si nu vor
justifica intarzierea, ei vor putea fi condamnati la dublul amenzii de mai sus,
comunicandu-se faptul si autoritatii respective spre a i se aplica sanctiunile
prevazute de legea contabilitatii publice si insarcina pe inlocuitor cu
indeplinirea acestor indatoriri. Daca contabilul nu mai este in functiune si
n-a prezentat la timp conturile, succesorul este obligat a-i incheia si
prezenta conturile la termenul ce i se va fixa de Curte.
Aceleasi sanctiuni se vor aplica si contabililor, ordonatorilor primari si
secundari care nu vor prezenta la termen avizele cu actele justificative ale
ordonantelor si mandatelor de plata emise, precum si situatiile lunare de
ordonantari.
2. Procedura verificarii
31. Primul-presedinte al Curtii, primind actele, conturile, cererile,
apelurile si toate celelalte lucrari date in competinta Curtii, le distribuie
sectiilor respective.
Borderourile cu avizele si acte justificative ale ordonantarilor se vor
primi direct de catre referendarii insarcinati cu verificarea lor.
32. Presedintii de sectii distribuie impreuna cu referendarul-sef, intre
referendarii sectiunii, lucrarile repartizate ce sunt date in atributiunile
sectiunii.
Distribuirea se va face pe ministere si administratiunii astfel ca actele
din cursul unui an si privitoare la acelasi buget sa fie examinate de acelasi
birou.
33. Referendarii, sub supravegherea referendarilor sefi, studiaza,
controleaza si verifica prin ei insasi si cu ajutorul referendarilor stagiari
ce le sunt atasati, lucrarile repartizate lor.
Ei adreseaza sectiunii respective a Curtii, raport motivat privitor la aceste
lucrari, continand observatiunile lor asupra legalitatii operatiunilor,
validitatii actelor prezentate defectelor de contabilitate si ori si ce alte
observatiuni ar crede necesar sa aduca la cunostinta Curtii.
In ce priveste controlul actelor justificative ale ordonantarilor,
referendarul va face raport numai in cazul cand constata lipsuri, greseli sau
alte nereguli. In toate celelalte cazuri vizeaza borderoul respectiv pentru
constatarea verificarii.
De asemenea asupra borderourilor lunare de incasari si plati, Curtea va fi
sesizata prin rapoarte numai in cazul cand se constata nepotriviri, omisiuni
sau alte nereguli. Borderourile gasite in regula se vor certifica pentru
verificare de referendarul respectiv.
Referendarii ingrijesc de tinerea in regula, de clasarea si predarea
actelor.
Pentru ordonantele de plata, emise fara acte justificative, ei vor lua nota
si vor urmari prezentarea actelor la termenele prevazute de legea
contabilitatii publice, referind Curtii indata dupa inchiderea anului, spre a
se aplica sanctiunile prevazute de lege.
34. Referendarii stagiari executa toate lucrarile cu care vor fi
insarcinati de referendarii pe langa care sunt atasati.
Ei pot adresa rapoarte Curtii, insa numai prin intermediul referendarilor
respectivi.
35. Rapoartele referendarilor prezentate sectiunii vor fi examinate de
catre presedintele sectiunii sau un consilier desemnat de acesta, care sunt
tinuti a constata daca lucrarea e facuta in mod constiincios si daca
defectuozitatile semnalate sunt intemeiate.
Pentru lucrarile asupra carora nu se fac rapoarte, borderourile si
situatiunile verificate vor fi cercetate si vizate si de membrul sectiei
insarcinat cu supravegherea acestei lucrari.
3. Procedura judecarii
36. Presedintele sectiunii, primind raportul consilierului raportor,
fixeaza ziua judecarii si trimite lucrarea parchetului spre a lua cunostinta de
ea.
La ziua fixata, referendarul raportor prezinta lucrarea, se asculta
partile, care se vor cita prin agentii administrativi, precum si concluziunile
parchetului, se ia avizul referendarului raportor, care nu-i decat consultativ
si apoi votul fiecarui consilier, incepand cu cel mai nou numit, dupa care
presedintele pronunta deciziunea.
Procesul-verbal al sedintei si deciziunea se redacteaza si contrasemneaza
de referendarul raportor si se semneaza de judecatorii care au luat parte la
sedinta.
Curtea va putea judeca si in lipsa partilor, legalmente citate.
37. Daca in cursul judecarii, Curtea gaseste ca e nevoie de alte deslusiri,
de prezentare de noi acte sau de infatisarea gestionarului, incheie un
proces-verbal, aratand cerintele sale si fixand termenul pentru satisfacerea
lor.
Ea va aplica sanctiunile prevazute de art. 30 daca la termenul fixat gestionarul
lipseste sau nu prezinta deslusirile ori actele cerute. Curtea va putea de
asemenea sa trimita un delegat al ei care sa cerceteze la localitate, cand ar
gasi necesar.
38. Asupra lucrarilor date in atributiunile sale judecatoresti, Curtea
pronunta deciziuni, iar asupra celora date in atributiunile ei de control, in
afara de vizele prevazute pentru controlul preventiv, pronunta declaratiuni.
Deciziunile trebuie sa constate daca justitiabilii sunt lichidati sau
datoresc vreo suma; in primul caz Curtea pronunta descarcarea definitiva, iar
in al doilea caz ii condamna la plata sumei cu dobanda legala de la data cand o
datoresc.
Declaratiunile trebuie sa stabileasca daca conturile sunt exacte, daca
contin defecte, nereguli sau calcari de legi, care sunt administratorii
vinovatii si masurile ce s-au luat sau trebuie sa se ia in contra lor.
39. In toate cazurile cand Curtea semnaleaza autoritatilor superioare
abateri de natura a prejudicia oficiile de casierii publice, autoritatile sunt
datoare sa ia masuri de asigurarea asupra averii vinovatilor pentru
despagubirea fiscului sau administratiunilor respective, iar daca s-au facut
vinovati si de fapte penale, sa-i trimita in judecata instantelor ordinare
competente.
40. Cand in cercetarea unei chestiuni se va ridica o banuiala de fals in
scripte, sau delapidare, in contra unui gestionar, Curtea, dupa ce va fi
ascultat mai intai concluziunile parchetului, va suspenda cercetarea si va
instiinta indata autoritatea de care depinde acel gestionar si pe ministrul de
justitie care vor lua masuri sa urmareasca pe culpabili inaintea instantelor
ordinare competinte.
41. Descarcarea valabila si definitiva a gestionarilor care manuiesc sau
administreaza bani ori materiale publice si ale caror conturi sunt supuse
jurisdictiunii de prima si ultima instanta a Curtii, nu se poate da decat de
catre Curtea de Conturi.
Orice verificari si descarcari date de catre comisiuni administrative
instituite in orice mod, nu sunt decat provizorii si nu dispenseaza pe acei
gestionari de a prezenta Curtii conturile lor de gestiune.
4. Declaratiunile Curtii asupra conturilor generale
42. Dupa judecarea conturilor de gestiune ale tuturor casieriilor Statului
pe intreg anul financiar, Curtea procedeaza la confruntarea rezultatelor
constatate prin deciziunile sale cu cele cuprinse in contul general de gestiune
al administratiunii finantelor publice.
Presedintii celor patru sectiuni, intruniti in comisiune, intocmesc
raportul general privitor la aceste confruntari, pe care il supune
primului-presedinte, spre a fi pus in dezbaterea sectiunilor unite care vor
pronunta o declaratie generala de conformitate asupra contului general de
gestiune al administratiunii finantelor publice.
43. De asemenea dupa cercetarea tuturor conturilor serviciilor insarcinate
cu administrarea veniturilor si a tuturor actelor relative la angajarea ori
ordonantarea si plata cheltuielilor Statului, pe intregul exercitiu de
executiune al bugetului si a creditelor extraordinare speciale, Curtea
procedeaza la adunarea rezultatelor constatate si le confrunta cu conturile
ministerelor, pronuntand declaratiuni speciale de conformitate asupra contului
bugetului de venituri, cum si asupra contului bugetului de cheltuieli al
fiecarui minister in parte.
Contul anual al Datoriei Publice de provizioanele facute la diferite banci
pentru achitarea anuitatilor Datoriei Publice va face obiectul unei
declaratiuni speciale.
44. Dupa ce Curtea a pronuntat declaratiunile prevazute la articolele de
mai sus presedintii celor patru sectiuni, intruniti in comisiune, procedeaza la
confruntarea tuturor rezultatelor constatate de Curte, cu cele cuprinse in
contul general de executie a bugetului Statului la strangerea tuturor
observatiunilor facute de toate sectiunile in cursul cercetarilor si a vizelor
date conform deciziunilor Consiliului de Ministri.
Referatul privitor la aceste confruntari va fi inaintat primului-presedinte
pentru a fi pus in dezbaterea sectiunilor unite, care vor pronunta o
declaratiunile generala, de conformitate asupra contului general de executiune
a bugetului.
45. Declaratiunile generale prevazute la art. 42 si 44 se vor inainta de
Curte Adunarii deputatilor si se vor trimite spre publicare in Monitorul
Oficial, conform legii asupra contabilitatii publice si asupra controlului
bugetului si patrimoniului public*).
Un exemplar se va trimite ministerului de finante spre a servi la
intocmirea proiectului de lege pentru regularea definitiva a bugetului.
------------------
*) A se vedea Legea asupra contabilitatii publice, din 31 Iulie 1929.
46. Odata cu declaratiunile generale Curtea va mai alcatui un memoriu
cuprinzand observatiunile sale asupra defectelor de orice natura ale conturilor
ministeriale, calcarile de legi ce ar fi constatat, precum si vederile sale
asupra reformelor si imbunatatirilor pe care le-ar crede necesare in
contabilitatea publica.
Acest memoriu se va comunica ministerelor prin mijlocirea Ministerului de
Finante, pentru ca diferitele departamente sa-si formuleze raspunsurile lor la
observatiile Curtii. Memoriul Curtii, insotit de aceste raspunsuri si de lista
tuturor vizelor, date conform deciziilor Consiliului de Ministri, se va supune
Adunarii deputatilor si se va publica in Monitorul Oficial.
5. Deciziunile Curtii si caile de atac impotriva lor
47. Deciziunile Curtii de conturi sunt executorii, ele au autoritatea
deciziunilor judecatoresti si se aduc la indeplinire prin agentii fiscului, cu
aplicarea legii de urmarire.
Curtea in memoriul sau anual va face mentiunile despre rezultatele
executarii deciziunilor sale.
48. Deciziunile Curtii se vor redacta in cel mult 8 zile libere de la
pronuntarea lor. Curtea este datoare a libera, la cerere, partilor interesate,
copii legalizate de pe toate deciziunile si incheierile ei.
49. Deciziunile Curtii, date in prima si ultima instanta sunt supuse
revizuirii precum si recursului in Casatie.
Deciziunile date in apel sunt supuse numai recursului in Casatie.
50. Revizuirea se poate cere de partile interesate, gestionari, garantii
sau mostenitorii lor, pentru erori de fapt sau acte ce nu s-au avut in vedere
la judecare; de procurorul general pentru erori de fapt, omisiuni duble sau
false inscrieri, ori acte ce nu s-au avut in vedere la judecare. Curtea poate
revizui si din oficiu deciziunile sale pentru motivele de mai sus.
51. Termenul de revizuire pentru partile interesate si procurorul general
este de sase luni de la comunicarea deciziunii. Cererea de revizuire nu se
poate face de aceeasi parte interesata decat singura data. Deciziunile asupra
cererilor de revizuire sunt supuse numai recursului in Casatie.
Judecarea cererii de recurs se suspenda pana la judecarea revizuirii in caz
cand partea a facut si recurs si revizuirea se suspenda de Curte pana la
judecarea recursului, in cazul cand partea a facut si recurs in Casatie.
52. Erorile materiale de redactiune asupra numelui ori calitatii
gestionarului, erorile de scris, ori de calcul, care nu schimba dispozitivul
deciziunii, nu pot da loc la revizuire.
Ele se indrepteaza de Curte pe marginea sau in josul deciziunii.
53. Deciziunile Curtii de Conturi sunt supuse recursului in casatie in
termen de trei zeci zile de la comunicarea lor. Recursul nu impiedica
executarea deciziunii.
54. In caz de casare a deciziuni, Curtea de casatie trimite afacerea sa se
judece din nou de catre Curtea de conturi, care o va judeca in sectiuni unite.
Daca sectiunile-unite ale Curtii de conturi persista in deciziunea de mai
inainte, partea interesanta in acelasi termen, poate face din nou recurs. Acest
recurs se va judeca de Curtea de casatie in sectiuni unite, care se va pronunta
definitiv si trimite inapoi afacerea la Curtea de conturi spre a se conforma
intocmai.
CAP. 4
Atributiunile primului-presedinte si ale secretariatului
55. Primul-presedinte are conducerea si supravegherea intregii Curti, el
controleaza mersul regulat al tuturor serviciilor; are politia Curtii, ia
masuri de ordine si pronunta pedepsele disciplinare date in competinta sa.
Primul-presedinte reprezinta Curtea, lui se adreseaza toata corespondenta.
Citatiunile, copiile de pe deciziunile, declaratiunile si toate incheierile
Curtii, precum si intreaga corespondenta a Curtii se semneaza de primul-presedinte
sau de inlocuitorul sau.
56. Secretariatul Curtii se conduce de un secretar general, ajutat de
secretarii si personalul necesar pentru serviciul corespondentei si a arhivei
documentelor.
57. Secretariatul primeste, claseaza si conserva conturile, apelurile,
cererile, actele justificative si toate lucrarile Curtii; tine registre de
partida justitiabililor pentru notarea conturilor primite si a deciziunilor
pronuntate asupra lor; tine registre pentru inscrierea incheierilor,
deciziunilor si declaratiunilor pronuntate de toate sectiunile Curtii, cum si
orice alte registre necesare si ingrijeste de expedierea copiilor de trimis
partilor si administratiunilor respective.
58. La cererea partilor, secretariatul libereaza certificate, copii sau
extracte de pe actele emanate de la Curte sau aflate in arhivele ei.
Deciziunile definitive ce se trimit in copie partilor si administratiunilor
respective vor purta formula executorie prevazuta de legea organizarii
judecatoresti*).
-------------------
*) A se vedea Legea organizarii judecatoresti, din 14 Aprilie 1925.
59. Secretarul general are conducerea directa a secretariatului si
supravegherea mersului regulat al serviciului arhivei documentelor. El
contrasemneaza intreaga corespondenta a Curtii.
El asista la sectiuni unite si redacteaza deciziunile respective.
In lipsa secretarului general unul din secretari il inlocuieste.
60. Secretarul general are sub supravegherea sa serviciul de intendenta al
Curtii.
CAP. 5
Atributiunile ministerului public
61. Ministerul public de pe langa Curtea de conturi se conduce de
procurorul general, ajutat de procurorii de sectie. In lipsa procurorului
general, procurorul cel mai vechi il inlocuieste in toate atributiunile sale.
Secretariatul ministerului public se compune dintr-un secretar si
impiegatii necesari pentru registratura, arhiva si celelalte lucrari de
cancelarie, pusi sub directa supraveghere a procurorului general.
62. Procurorul general tine un registru de toti gestionarii obligati a
prezenta Curtii conturile lor de gestiune si administratiune, urmareste
depunerea regulata la termenele fixate de lege a acestor conturi si propune
Curtii aplicarea sanctiunilor prevazute contra acelora care sunt in intarziere.
Primirea conturilor la Curte va fi adusa imediat la cunostinta ministerului
public.
63. Toti gestionarii justitiabili de Curte sunt datori ca, in termen de 30
de zile de la numirea lor in functiune, sa inainteze procurorului general:
copie de pe ordinul de numire si de pe procesul-verbal dc instalare si luare in
primire a serviciului. Cei ce nu se vor conforma acestei obligatiuni vor fi
condamnati de Curte, dupa cererea procurorului, la amenda egala cu leafa pe o
luna.
De asemenea toate administratiunile publice sunt datoare sa comunice
imediat procurorului general numirile si orice mutatiune ar face in personalul
gestionarilor pusi sub jurisdictiunea Curtii, precum si masurile luate
privitoare la garantia lor.
64. Functionarii care vor inspecta sau ancheta pe gestionarii justitiabili
in prima instanta a Curtii, sunt obligati sa trimita direct procurorului
general copie de pe procesele-verbale prin care ar constata lipsuri de bani sau
de materiale publice, in termen de 3 zile de la dresarea acelor procese-verbale.
Neindeplinirea acestor obligatiuni atrage pentru cel in cauza penalitatile
prevazute in articolul precedent.
Procurorul general, pe baza acestor procese-verbale, va cere Curtii
judecarea cu preferinta a gestiunilor respective.
Procurorul general sau procurorul de sectie asista la sedinte si pune
concluziuni in toate chestiunile ce se dezbat inaintea Curtii.
Lucrarile sectiunilor se vor comunica ministerului public cu cel putin o zi
inainte de ziua fixata pentru judecare. Procurorii nu sunt special atasati la o
sectiune. Procurorul general va desemna pe procurorul care va lua parte la
sedintele la care nu va participa el insusi.
66. Deciziunile Curtii se comunica ministerelor si administratiunilor
respective, prin intermediul procurorului general. Toate deciziunile de
condamnare se vor pune in executare direct de catre procurorul general, care va
ordona inscrierea in debitele agentilor incasatori, a sumelor datorate,
instiintand si pe administratiunile respective. El tine un registru de toate
deciziunile condamnatorii ale Curtii, urmareste aducerea lor la indeplinire si
comunica Curtii rezultatele la finele fiecarui an, aratand motivele pentru care
nu s-au executat.
67. Procurorul general, pentru indeplinirea indatoririlor sale, corespunde
direct cu ministrii si cu toate celelalte autoritati.
Toate cererile administratiunilor pentru darea in judecata Curtii a
functionarilor care s-au facut vinovati de abateri la indatoririle prevazute de
legea contabilitatii publice, se adreseaza Curtii prin rechizitoriul
ministerului public.
68. Procurorul general supravegheaza exacta indeplinire a serviciilor
Curtii si daca intreg personalul de control, verificare si al secretariatului,
indeplineste cu exactitate serviciul. In caz de va constata neglijente si
pentru orice imbunatatiri ar crede ca sunt necesare sa se aduca in serviciul
Curtii, adreseaza cererea in scris primului-presedinte.
CAP. 6
Retributiuni, vacante, concedii, masuri de ordine si disciplina
69. Presedintii Curtii de conturi vor avea acelasi grad si retributii
inclusiv toate accesoriile de orice fel ca si presedintii Curtii de casatie si
justitie, iar consilierii pe acelea ale consilierilor de la aceeasi Curte.
Procurorul general va avea gradul si retributiunea, inclusiv toate
accesoriile procurorului general al Curtii de casatie si justitie, iar
procurorii de sectie pe acelea ale procurorilor de sectie de la aceeasi Curte.
Consilierii controlori, referendarii sefi si secretarul general vor avea
acelasi grad si retributiuni ca si consilierii Curtilor de apel.
Referendarii si stagiarii vor avea grad si retributiunea dupa cum urmeaza:
Referendarii clasa I sunt asimilati primului-presedinte de tribunal.
Referendarii clasa II sunt asimilati presedintilor de tribunale.
Referendarii clasa III sunt asimilati cu judecatorii de tribunale.
Referendarii stagiarii sunt asimilati cu supleantilor de tribunale.
Ceilalti functionarii, precum si personalul de serviciu, vor avea
retributiunile functiunilor corespunzatoare din administratia centrala a
Ministerului de Finante, secretarii fiind asimilati sefilor de serviciu si
subsecretarii sefilor de birou.
70. Vacantele si sarbatorile legale pentru Curtea de conturi sunt cele
prevazute in legea de organizare judecatoreasca pentru Curti si tribunale.
71. Pentru vacantele mari, Curtea, dupa o comuna intelegere luata in
sectiuni-unite sau prin tragere la sorti, va delega cate un consilier de
fiecare sectiune, care impreuna cu jumatate din personalul respectiv sa
cerceteze si sa rezolve lucrarile urgente ale sectiunilor. Cei patru consilieri
se vor intruni in sectiune spre a judeca procesele in curs. Lucrarile
ministerului public vor fi conduse in acest timp de unul din procurori.
Personalul Curtii va beneficia in timpul vacantelor, pe rand de concedii de
odihna, in conformitate cu prevederile Statutului functionarilor publici*).
------------------
*) A se vedea Statutul functionarilor publici, din 19 Iunie 1923.
72. Concediile cerute in cursul anului pana la cel mult o luna, pentru
intreg personalul Curtii, se acorda de primul-presedinte, care va lua avizul
presedintelui de sectie asupra cererilor consilierilor si personalului
sectiunii respective. Concediile mai mari de o luna si cele cerute de
primul-presedinte se acorda numai de Curte, in sectiuni-unite. Nu se va putea
acorda concedii de odata la mai mult de trei consilieri, afara de cazurile de
boala bine constatata.
Concediile pana la cel mult o luna cerute in cursul anului de procurorii de
sectie si functionarii parchetului, se acorda de procurorul general. Concediile
mai mari de o luna ale acestora se acorda numai de ministrul finantelor cu
avizul procurorului general. Concediul cerut de procurorul general se aproba de
ministrul finantelor.
73. Nimeni nu poate lipsi de la serviciu fara o invoire. Se pot acorda
invoiri de o zi de presedintii de sectii si pana la 5 zile de
primul-presedinte.
Lipsa fara concediu sau invoire atrage pierderea salariului pe timpul absentei.
Iar daca lipsa se prelungeste peste o luna, magistratul sau functionarul absent
se va socoti demisionat.
74. Orele de serviciu ale Curtii vor fi cel putin sase. Pana la elaborarea
unui regulament, orariul se va stabili de Curte, in sectiuni unite. Registrele
de prezenta pentru membrii Curtii si personalul sectiilor se tin de
primul-presedinte, pentru procurori si personalul ministerului public de
procurorul general, iar pentru secretariat, de secretarul general.
75. Pedepsele disciplinare ce se pot aplica personalului sunt:
1. Prevenirea.
2. Mustrarea in scris cu pierderea salariului pana la 15 zile.
3. Suspendarea cu pierderea salariului de la 15 zile pana la 2 luni.
4. Punerea in disponibilitate.
5. Destituirea.
Cazurile in care se aplica aceste pedepse sunt cele prevazute in legea de
organizare judecatoreasca pentru Curti si tribunale.
75. Prevenirea si mustrarea se aplica de primul-presedinte pentru
personalul Curtii si de procurorul general pentru personalul ministerului
public.
Prevenirea si mustrarea in scris cu pierderea salariului pe 15 zile se
poate aplica membrilor Curtii si ministerului public de catre Curte in
sectiuni-unite.
Suspendarea, punerea in disponibilitate si destituirea se aplica de Curte
in sectiuni-unite.
77. Membrii Curtii si procurorii sunt justitiabili de catre inalta Curte de
casatie, in aceleasi conditiuni ca si membrii Curtii de casatie. In comisiunea
disciplinara pentru judecarea magistratilor Curtii de conturi insa, cei trei
membri trasi la sorti vor fi inlocuiti prin trei membri ai Curtii de conturi,
desemnati in aceleasi conditiuni.
Trimiterea inaintea comisiunii disciplinare se va face de catre ministrul
finantelor, in urma avizului conform al Curtii, sectiuni-unite.
CAP. 7
Desfiintarea actelor din arhiva documentelor
78. Actele depuse in arhiva Curtii vor putea fi desfiintate dupa implinirea
termenului de sase ani de la finele anului financiar la care se refera, daca se
va socoti ca nu mai sunt de nici o utilitate istorica sau de orice alta natura.
79. Nu se vor desfiinta si se vor trimite spre pastrare in arhiva Statului:
a) Conturile de gestiune si bugetare ale administratiunii generale a
finantelor;
b) Conturile de gestiune ale oficiilor de casierii publice;
c) Actele atingatoare de bunuri sechestrate, de consemnatiuni si de
depozite de tot felul;
d) Procurile, actele de vanzare, cesiuni, delegatiuni si tranzactiuni;
e) Contractele in genere:
f) Deciziunile si declaratiunile Curtii de Conturi.
80. Actele ce vor trebui desfiintate se vor constata si deosebi dupa natura
lor, intr-un inventar ce se va forma sub privegherea secretarului general al
Curtii.
Acest inventar se va supune Curtii, care in sectiuni-unite va decide care
anume acte vor fi desfiintate.
Un exemplar de pe acest inventar se va pastra la Curtea de conturi, iar un
alt exemplar la Ministerul de Finante. Nici conturi, nici acte atingatoare de
ele nu se vor putea desfiinta decat dupa ce se va constata ca au trecut doi ani
de la predarea copiei de pe deciziunea sau declaratiunea pronuntata asupra
contului si numai dupa ce se va fi pronuntat Curtea asupra contului respectiv
pe anul urmator.
81. Actele de desfiintat se vor vinde conform legii contabilitatii.
CAP. 8
Dispozitiuni finale si transitorii
82. Pentru cercetarea conturilor ramase neverificate pana la punerea in
aplicare a prezentei legi, Curtea, de acord cu ministrul finantelor, va lua
masurile necesare cu lucrarile pe trecut sa fie complet terminate in maximum
cinci ani.
Conturile referitoare la operatiunile anilor pana la 1923 inclusiv se vor
putea verifica dupa o procedura sumara stabilita de Curte, de acord cu
Ministerul de Finante.
83. Personalul definitiv in fiinta la punerea in aplicare a acestei legi va
fi confirmat in functiunile nou corespunzatoare.
In mod exceptional intr-un interval de 6 luni de la punerea in aplicare a
prezentei legi pentru completarea locurilor de presedinti de sectie, consilieri
si referendari, numirile se pot face si cu dispensa conditiunilor cerute de
art. 4, art. 5 alin. b si art. 7. Pentru consilierilor controlori, numirile se
pot face cu dispensa conditiunilor de la art. 5, alin. b, de acord cu Curtea de
conturi.
84. Aceasta lege se pune in aplicare de la data promulgarii ei.
Curtea in sectiuni unite va elabora pentru aplicarea dispozitiunilor ei un
regulament care va fi supus sanctiunii regale prin in termen Ministerului de
Finante.
85. Toate dispozitiile contrarii legii de fata sunt si raman abrogate*).
*) Curtea de Conturi s a infiintat prin Legea din 24 Ianuarie 1864, si dupa
10 ani de functionare, s a modificat in forma de azi prin Legea din 14 Martie
1874; iar dupa alti 21 ani Curtea de conturi este reorganizata prin Legea din
29 Ianuarie 1895, functionand astfel 34 ani, pana la noua lege din 31 Iulie
1929.