LEGE
Nr. 1 din 17 martie 1971
cu privire la activitatea de comert exterior, de cooperare economica si
tehnico-stiintifica a Republicii Socialiste Romania
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 33 din 17 martie 1971
EXPUNERE DE MOTIVE
Dezvoltarea schimburilor cu strainatatea, ca o consecinta a dezvoltarii
impetuoase din ultimii ani a intregii economii nationale, impune perfectionarea
continua a structurii organizatorice a comertului exterior, de natura sa
asigure modernizarea si cresterea eficientei activitatii de comert exterior,
precum si largirea cooperarii economice si tehnico-stiintifice a Romaniei cu
alte tari.
In aceasta directie, Conferinta Nationala a Partidului Comunist Roman din
decembrie 1967 si Directivele Congresului al X-lea al Partidului Comunist Roman
au stabilit masurile de perfectionare a organizarii si conducerii comertului
exterior, sector a carui contributie este esentiala pentru propasirea economiei
nationale si construirea societatii socialiste multilateral dezvoltate.
Aceste masuri au avut drept scop orientarea activitatii de comert exterior
in directia realizarii unei legaturi cit mai directe intre producatorul intern
si pietele externe. In consecinta, a fost eliminat fenomenul de centralism
excesiv in comertul exterior, s-au adus imbunatatiri metodologiei de
planificare in acest domeniu si au fost create noi pirghii
economico-financiare.
In acest context nou, caracterizat prin integrarea activitatii de comert
exterior in sfera productiei, alaturata lege asigura o reglementare unitara, de
ansamblu, a normelor generale care guverneaza activitatea de comert exterior,
de cooperare tehnico-stiintifica a tarii noastre, planificarea si organizarea
in tara si in strainatate a acestei activitati, precum si principalele
atributii ale ministerelor, altor organe centrale de stat si cooperatiste,
centralelor industriale, unitatilor producatoare, intreprinderilor de comert
exterior si ale tuturor factorilor care concura la activitatea de comert
exterior.
Legea contine sapte capitole. Primul capitol "Dispozitii
generale" cuprinde reglementarile de esenta ale organizarii si
functionarii comertului nostru exterior pe baza principiilor constitutionale
ale relatiilor cu alte state, a principiului monopolului de stat asupra
comertului exterior si conducerii generale a relatiilor economice externe ale
Republicii Socialiste Romania de catre Consiliul de Ministri, precum si rolul
Ministerului Comertului Exterior in infaptuirea politicii partidului si
statului in domeniul care face obiectul legii si rolul celorlalte ministere si
organe centrale economice. De asemenea, se enunta principiile care stau la baza
relatiilor dintre unitatile producatoare si banci.
In contextul legii, rolul si raspunderea Ministerului Comertului Exterior
cresc si mai mult - dupa cum s-a aratat de altfel si la consfatuirea de
exterior din februarie 1971 - si, de aceea, legea ii asigura mijloacele si instrumentele
necesare indeplinirii atributiilor sale sporite. De asemenea, primul capitol
statorniceste o mai strinsa conlucrare a Ministerului Comertului Exterior cu
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Finantelor, Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania, Comitetul de Stat al Planificarii, Banca Romana
de Comert Exterior si celelalte organe centrale economice.
Dispozitiile din primul capitol stau la baza celorlalte capitole.
Capitolul II reglementeaza planificarea activitatii de comert exterior si
de cooperare economica si tehnica internationala, acordind o mai mare autonomie
unitatilor producatoare si intreprinderilor de comert exterior care, cu
sprijinul centralelor industriale si al ministerelor, isi elaboreaza planul de
export, import si de cooperare economica si tehnica internationala pe baza
prospectarii pietei externe, a studiilor proprii si a contractelor externe.
Planul unitatilor producatoare sta la baza elaborarii planului de comert
exterior si de cooperare economica si tehnica internationala al centralelor
industriale, al ministerelor si al celorlalte organe centrale economice.
Capitolul III organizeaza detaliat activitatea de comert exterior in tara,
stabilind atributiile tuturor organelor si organizatiilor economice care
concura la realizarea acestei activitati.
Capitolul IV reglementeaza organizarea in strainatate a activitatii de
comert exterior, pentru a se asigura o coordonare a actiunilor diferitelor
forme de reprezentare de catre seful misiunii diplomatice, caruia ii revine o
raspundere sporita.
Capitolul V "Cooperarea economica si tehnico-stiintifica
internationala" constituie un cadru juridic flexibil al asocierii
organizatiilor economice romane autorizate sa desfasoare activitate de comert
exterior, cu firme si organizatii economice straine, pentru construirea de
obiective economice in tara sau in strainatate, conditiile asocierii urmind a
se stabili in strainatate conform legilor tarii unde se constituie societatea,
iar in Romania prin contractul incheiat de asociati, care se inregistreaza la
Ministerul Comertului Exterior si devine valabil dupa ce este aprobat.
Capitolul VI contine normele de baza ale regimului vamal, iar
Capitolul VII contine o dispozitie generala pentru cei care incalca
prevederile legii si un text de abrogare a Decretului nr. 317/1949.
Prin adoptarea acestei legi se asaza relatiile de comert exterior intr-un
cadru corespunzator dezvoltarii intereselor generale ale economiei nationale in
scopul ridicarii bunastarii oamenilor muncii si fauririi societatii socialiste
multilateral dezvoltate.
In scopul folosirii avantajelor participarii la diviziunea internationala a
muncii in conditiile cresterii continue a potentialului economic, tehnic si
stiintific al Republicii Socialiste Romania,
pentru largirea participarii Republicii Socialiste Romania la schimburile
economice cu alte state,
avind in vedere principiile constitutionale ale politicii Republicii
Socialiste Romania in domeniul relatiilor economice externe,
Marea Adunare Nationala adopta urmatoarea lege:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Comertul exterior al Republicii Socialiste Romania se infaptuieste in
conformitate cu politica partidului si statului privind dezvoltarea relatiilor
economice externe cu tarile membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc,
cu toate tarile socialiste si cu celelalte tari ale lumii, indiferent de
orinduirea lor social-politica, pe baza respectarii suveranitatii si
independentei nationale, egalitatii in drepturi si avantajului reciproc,
neamestecului in treburile interne.
Art. 2
In Republica Socialista Romania comertul exterior este monopol de stat si
se exercita in conditiile prezentei legi.
Art. 3
Prin activitatea de comert exterior, in sensul prezentei legi, se inteleg
operatiunile comerciale sau de cooperare economica si tehnico-stiintifica in
raporturile cu strainatatea, privind: vinzarea, cumpararea sau schimburile de
marfuri, prestarile de servicii, transportul si expeditiile internationale,
proiectarea si executarea de lucrari, asistenta sau colaborarea tehnica,
vinzarea sau cumpararea de licente pentru folosirea brevetelor de inventii sau
a procedeelor tehnologice, consignatia sau depozitul, reprezentarea si
comisionul, operatiunile financiar-valutare, asigurarile, turismul si, in
general, orice acte sau fapte de comert, precum si prospectarile, ofertele,
demersurile, tratativele si intelegerile privind asemenea operatiuni.
Introducerea sau scoaterea din tara, definitiva sau temporara, prin colete
sau de catre calatori, de bunuri destinate uzului sau consumului personal sau
familial, conform dispozitiilor legale, nu constituie activitate de comert
exterior.
Art. 4
Conducerea generala a relatiilor economice externe ale Republicii
Socialiste Romania se exercita de Consiliul de Ministri.
Art. 5
Ministerul Comertului Exterior asigura infaptuirea politicii partidului si
statului in domeniul comertului exterior si cooperarii economice si tehnice
internationale.
Ministerul Comertului Exterior impreuna cu ministerele economice si cu
celelalte organe centrale elaboreaza planul de comert exterior si de cooperare
economica si tehnica internationala; raspund de realizarea lui.
Art. 6
Ministerele si alte organe de stat si cooperatiste, titulare de plan,
raspund direct, fiecare in sectorul sau, de aplicarea in practica a politicii
partidului si statului in domeniul relatiilor economice externe, de
indeplinirea planului de comert exterior si de organizarea activitatii de comert
exterior.
Art. 7
Operatiunile de comert exterior se realizeaza direct de catre centrale
industriale, unitati cu statut de centrala si alte unitati producatoare,
prestatoare de servicii sau care executa lucrari - autorizate in acest scop -
si de catre intreprinderi specializate de comert exterior.
Fiecare intreprindere producatoare se ocupa nemijlocit si raspunde de
activitatea de comert exterior, chiar daca nu intra direct in relatii cu piata
straina, ci isi realizeaza aceasta activitate prin intermediul centralei sau al
unei intreprinderi specializate de comert exterior.
Conducatorul unitatii economice autorizate sa desfasoare activitati de
comert exterior poarta raspunderea realizarii planului de export si import si
semneaza contractele externe, putind da imputerniciri si altor membri ai
conducerii unitatii sa semneze contracte externe.
Principalele contracte de import si export - in mod deosebit exportul si
importul de utilaje complexe si actiunile de cooperare in productie - sint semnate
de directorul general al centralei industriale sau al unitatii cu statut de
centrala, chiar daca centrala sau unitatea respectiva actioneaza pe pietele
externe prin intermediul altei unitati de comert exterior.
Art. 8
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si unitatile
producatoare - centrale industriale, unitati cu statut de centrala, fabrici,
uzine - sint obligate sa asigure aprovizionarea ritmica, sa organizeze
productia la nivel tehnic ridicat si sa ia masuri de desfacere integrala a
produselor.
Ciclul de productie se considera incheiat odata cu valorificarea productiei
si incasarea efectiva a contravalorii acesteia.
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si unitatile
producatoare trebuie sa organizeze cu prioritate productia destinata
exportului.
In cazul nerealizarii exportului pe ministere sau alte organe - titulare de
plan - sau pe unitati producatoare, din cauza nelivrarii productiei la export,
chiar daca productia globala a fost indeplinita, se considera ca planul nu a
fost indeplinit cu valoarea productiei nelivrate. Pentru unitatea producatoare
livrarea produsului destinat exportului se considera realizata atunci cind
produsul a fost receptionat conform reglementarilor legale. In acelasi mod este
considerata realizarea planului si pentru unitatile producatoare care participa
la fabricarea produsului finit destinat exportului cu anumite subansamble,
piese, materii prime si materiale.
In cazul valorificarii superioare a marfurilor pe pietele externe sau a
depasirii exporturilor si obtinerii de valuta suplimentara prin depasirea
planului de incasari valutare, unitatile producatoare si organizatiile de
comert exterior vor beneficia de stimulente suplimentare, in conditii ce vor fi
stabilite de Consiliul de Ministri.
Art. 9
In vederea asigurarii unei eficiente cit mai ridicate a activitatii de
comert exterior, ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive
ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si unitatile
producatoare sint obligate sa puna in fabricatie pentru export acele produse
prin care se asigura o valorificare superioara a materiilor prime, la un nivel
tehnic calitativ ridicat si sint competitive pe pietele externe.
In vederea cresterii competitivitatii pe pietele externe, ministerele,
centralele industriale si unitatile cu statut de centrala, unitatile producatoare,
institutele de cercetari si proiectari sint obligate sa ia masuri pentru
modernizarea si reinnoirea continua a produselor destinate exportului, pentru
cercetarea, proiectarea, asimilarea si introducerea in fabricatie de produse
care sa aiba calitati tehnice de nivel mondial si sa se realizeze la costuri de
productie scazute.
Art. 10
Unitatile producatoare pot introduce in fabricatie numai acele marfuri
pentru care este asigurata desfacerea pe piata interna si pe pietele externe.
Pentru a-si asigura necesarul de comenzi externe, pe perioade cit mai lungi,
unitatile producatoare trebuie sa prospecteze sistematic pietele externe, sa
intre in raporturi de cooperare cu intreprinderi si firme din alte tari, sa
adapteze productia cererilor de pe pietele straine.
Art. 11
Centralele industriale, unitatile cu statut de centrala si intreprinderile
de comert exterior trebuie sa actioneze pe pietele externe pentru obtinerea
unor preturi avantajoase la export, la import, la executare de lucrari si la
prestatiile de servicii.
Art. 12
Unitatile care produc pentru export si cele care beneficiaza de importuri
trebuie sa aiba in vedere, inca de la elaborarea planurilor, asigurarea unei
valorificari cit mai bune a produselor exportate si o utilizare cit mai
rationala a mijloacelor financiare necesare importurilor.
In activitatea de aprovizionare tehnico-materiala trebuie sa se aiba in
vedere utilizarea in primul rind a posibilitatilor interne, inclusiv utilizarea
de inlocuitori ai unor materii prime si materiale.
Art. 13
Fiecare unitate producatoare trebuie sa tinda nu numai spre a-si crea in
intregime - din activitati proprii - mijloacele valutare necesare pentru
asigurarea importurilor, ci si sa realizeze plusuri de valuta necesare
economiei nationale.
Pentru fiecare titular de plan - prin planurile valutare - se va stabili
volumul incasarilor si platilor in valuta, determinindu-se incasarile
excedentare pentru titularii de plan care sint prevazuti sa aiba exporturi mai
mari decit importurile, sau necesarul suplimentar de valuta pentru titularii de
plan care sint prevazuti cu exporturi mai mici decit importurile.
Ministerele, alte organe centrale, centralele industriale si unitatile cu
statut de centrala, intreprinderile producatoare care au sarcina de a varsa
statului o parte din incasarile valutare, vor putea sa angajeze importuri numai
in masura in care au efectuat trimestrial varsamintele de valuta stabilite.
Art. 14
Valuta rezultata din export, executare de lucrari, prestari de servicii si
din alte activitati de comert exterior, se cedeaza statului prin Banca Romana
de Comert Exterior.
Valuta necesara pentru plata importurilor, serviciilor si pentru alte
activitati de comert exterior se obtine de la stat prin Banca Romana de Comert
Exterior.
Valuta cedata sau obtinuta se deconteaza in lei, potrivit normelor legale.
Sumele in lei obtinute din valorificarea produselor la export si din alte
activitati de comert exterior, cit si cele necesare pentru plata importurilor
se cuprind direct in gestiunea proprie a unitatilor economice, conform
reglementarilor legale.
Art. 15
Raporturile dintre unitati cu sarcini de comert exterior si banci se
intemeiaza pe principii economice.
In acest scop:
a) bancile sint autorizate sa acorde credite in valuta unitatilor economice
cu activitate de comert exterior si sa constituie depozite in valuta pentru
aceste unitati, din incasarile realizate peste prevederile din planul anual;
b) unitatile cu activitate de comert exterior pot obtine, pentru
indeplinirea sarcinilor de plan de import si export, credite in valuta pentru
nevoi temporare, daca fac dovada ca au posibilitati reale pentru restituirea la
timp a valutei imprumutate;
c) pentru creditele acordate si depozitele constituite, bancile percep si
platesc dobinda in valuta;
d) bancile percep comisioane pentru serviciile pe care le presteaza
unitatilor economice.
CAP. 2
Planificarea activitatii de comert exterior si cooperare economica si
tehnica internationala
Art. 16
Schimburile economice externe ale Republicii Socialiste Romania se
realizeaza pe baza planului de comert exterior si de cooperare economica si
tehnica internationala si a balantei de plati externe, care constituie parti componente
ale planului de stat privind dezvoltarea economiei nationale.
Art. 17
Unitatile producatoare, cu sprijinul, dupa caz, al centralelor industriale,
unitatilor cu statut de centrala, ministerelor, altor organe centrale si al
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, isi elaboreaza planul de export, import si cooperare economica si
tehnica internationala pe baza prospectarii pietelor externe, a studiilor
proprii si a contractelor externe.
Planul de export, import si cooperare economica si tehnica internationala
al unitatilor producatoare sta la baza elaborarii planului de comert exterior
si cooperare economica si tehnica internationala al centralelor industriale si
unitatilor cu statut de centrala, al ministerelor, organelor centrale, al
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Pe baza propunerilor ministerelor si ale celorlalte organe centrale,
Ministerul Comertului Exterior si Comitetul de Stat al Planificarii intocmesc
planul de comert exterior si de cooperare economica si tehnica internationala
pe ansamblul economiei si, impreuna cu Ministerul Finantelor, Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania si Banca Romana de Comert Exterior, elaboreaza
balanta de plati externe, corelindu-le cu celelalte sectiuni ale planului de
dezvoltare a economiei nationale, tinind seama de directivele de dezvoltare a
economiei nationale, de asigurarea eficientei si echilibrului schimburilor,
precum si de angajamentele externe.
Art. 18
Pe baza Legii planului de stat, Consiliul de Ministri stabileste sarcinile
de plan privind comertul exterior si cooperarea economica si tehnica
internationala pe ministere, celelalte organe centrale si comitetele executive
ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti.
Art. 19
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti repartizeaza
sarcinile de export, import si cooperare economica si tehnica internationala pe
centrale, unitati cu statut de centrala si alte unitati economice subordonate,
precum si pe intreprinderile de comert exterior.
In acelasi mod se procedeaza si in ceea ce priveste repartizarea planului
de incasari si plati in valuta.
Art. 20
Centralele, unitatile cu statut de centrala, repartizeaza sarcinile de
export, import si cooperare economica si tehnica internationala pe unitatile
productive, care executa lucrari sau presteaza servicii, precum si pe unitatile
de comert exterior subordonate lor.
CAP. 3
Organizarea activitatii de comert exterior; atributii, raspunderi
Art. 21
Activitatea de comert exterior se organizeaza in raport cu cerintele
dezvoltarii economice si sociale ale Republicii Socialiste Romania.
Consiliul de Ministri stabileste formele concrete de organizare a acestei
activitati, precum si unitatile economice care au dreptul sa efectueze direct
operatiuni de comert exterior.
Art. 22
Unitatile economice cu activitati de comert exterior au, potrivit
obiectului lor de activitate, urmatoarele atributii principale:
a) elaborarea planului de export si import pe baza studiilor proprii, a
prospectarii pietelor externe si a contractelor incheiate cu partenerii
straini;
b) realizarea integrala a sarcinilor de export si import si a planului de
incasari si plati in valuta, incheierea nemijlocita de contracte externe sau
participarea la incheierea contractelor externe de catre unitatile autorizate
sa desfasoare activitati de comert exterior;
c) organizarea productiei destinate exportului si asimilarea de noi produse
si sortimente cu caracteristici tehnice si economice superioare, cerute pe
pietele externe;
d) valorificarea superioara a marfurilor pe pietele externe si cresterea
eficientei exportului, asigurind competitivitatea marfurilor, calitatea,
conditiile de prezentare, de ambalaj si de livrare sau a altor conditii care
pot influenta nivelul preturilor externe;
e) executarea de proiecte, lucrari de constructii-montaj si prestarea de
servicii in strainatate, in conditii competitive de calitate, pret, termen si
eficienta economica;
f) respectarea obligatiilor si asigurarea valorificarii drepturilor ce le
revin din contractele incheiate cu partenerii externi, luind masuri de indeplinire
a acestora;
g) indeplinirea obligatiilor ce le revin pentru realizarea parametrilor
tehnico-economici ai utilajelor si instalatiilor importate;
h) buna gospodarire a materiilor prime, materialelor si altor bunuri
provenite din import;
i) participarea la tirguri si expozitii in strainatate, realizarea in
termen a exponatelor si prezentarea acestora, organizarea reclamei comerciale,
asigurarea materialelor de propaganda comerciala, cataloage, prospecte si alte
materiale pentru produsele din nomenclatorul lor;
j) organizarea de depozite si magazine proprii de prezentare si vinzare a
produselor in strainatate;
k) trimiterea in strainatate de delegati permanenti sau temporari si
stabilirea altor forme de reprezentare in exterior;
l) asigurarea - in cadrul planului de import - a aprovizionarii unitatilor
subordonate cu produsele din import;
m) organizarea, potrivit reglementarilor in vigoare, a cooperarii in
productie cu firme si organizatii din strainatate, atit pentru nevoile interne,
cit si pentru export si incheierea de conventii, in limita competentelor ce le
revin;
n) selectionarea si pregatirea personalului necesar activitatii de comert
exterior.
Art. 23
Unitatile economice producatoare de marfuri pentru export sau beneficiare
de marfuri din import, precum si cele prestatoare de servicii sau care executa
lucrari pentru strainatate si care nu sint autorizate sa incheie direct
contracte cu partenerii externi, efectueaza activitatile de comert exterior
prin intermediul unitatilor autorizate sa efectueze operatiuni de comert
exterior, pe baza contractuala.
Aceste unitati pot participa impreuna cu organizatiile de comert exterior
la prospectarea pietelor externe, la negocierea si contractarea produselor
proprii.
Art. 24
Intreprinderile specializate de comert exterior au, potrivit obiectului lor
de activitate, urmatoarele atributii principale:
a) indeplinirea planului de export si valorificarea superioara a marfurilor
pe piata externa;
b) indeplinirea planului de import in conditiile de calitate si la
termenele necesare unitatilor beneficiare de importuri;
c) negocierea si incheierea de contracte externe la preturile cele mai
avantajoase, in conditii de plata si de derulare care sa fie in concordanta cu
interesele si posibilitatile financiare si de productie ale unitatilor
economice producatoare sau beneficiare;
d) prospectarea permanenta si sistematica a pietei externe si informarea
unitatilor producatoare asupra nivelului preturilor si tendintelor pietei
externe la produsele care fac obiectul lor de activitate;
e) sprijinirea unitatilor producatoare in orientarea si adaptarea
productiei la cerintele pietei externe, pentru a se asigura valorificarea
superioara a resurselor materiale si de forta de munca.
De asemenea, indeplinesc atributiile prevazute la articolul 22 lit. a, e,
i, j, k si n.
Pentru executarea sarcinilor de plan ce le revin, intreprinderile de comert
exterior incheie cu organizatiile economice romane contracte economice de
comert exterior pe baza de comision sau rabat comercial.
Intreprinderile de comert exterior pot efectua si cumparari de marfuri,
pentru a le vinde pe contul lor la export.
Art. 25
Pentru realizarea operatiunilor de comert exterior, centralele, unitatile
cu statut de centrala si celelalte organizatii economice autorizate sa
efectueze activitati de comert exterior au autonomie in prospectarea pietei,
alegerea partenerilor externi, negocierea si incheierea contractelor, cu
respectarea dispozitiilor legale.
Art. 26
Organizatiile economice autorizate sa desfasoare activitate de comert
exterior pot face si operatiuni de cumparari-revinzari pe alte piete.
Art. 27
Organizatiile economice de interes republican care desfasoara activitate de
comert exterior se inregistreaza la Ministerul Finantelor, iar cele de interes
local se inregistreaza la administratia financiara in a carei raza de
activitate isi au sediul.
Art. 28
Raporturile contractuale cu partenerii externi, precum si modificarea
acestor raporturi se constata in forma scrisa, cu respectarea conditiilor
pentru validitatea conventiilor, luindu-se toate garantiile necesare pentru
apararea intereselor economiei nationale.
Art. 29
Orice import sau export se realizeaza numai pe baza de autorizatie
eliberata de Ministerul Comertului Exterior, pentru fiecare produs sau grupa de
produse.
Pe baza aprobarii Consiliului de Ministri, pot fi supuse regimului
autorizatiilor de export si import si alte operatiuni de comert exterior.
Unitatile cu activitate de comert exterior solicita Ministerului Comertului
Exterior autorizatii de export sau de import.
Art. 30
Ministerul Comertului Exterior poate introduce restrictii sau interzice
importul sau exportul unor marfuri in scopul echilibrarii balantei platilor
externe.
De asemenea, la propunerea organelor centrale interesate, Ministerul
Comertului Exterior poate introduce restrictii sau interzice importul sau
exportul unor marfuri in scopul ocrotirii sanatatii publice, al apararii
nationale si securitatii statului.
Art. 31
Ministerele si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, precum si organizatiile centrale cooperatiste si obstesti exercita, in
domeniul activitatii de comert exterior, urmatoarele atributii principale:
a) indruma, coordoneaza si controleaza organizatiile economice si
intreprinderile din subordinea lor, care desfasoara activitate de comert
exterior si cooperare economica si tehnica;
b) elaboreaza propuneri privind planul de import si export, proportiile,
structura si orientarea schimburilor comerciale in perspectiva; urmaresc si
raspund de realizarea planului de comert exterior din sectorul lor de
activitate, in mod ritmic, asigurind cu prioritate marfurile contractate la
export;
c) organizeaza si orienteaza productia destinata exportului pe baza
studierii si prospectarii cererii si tendintelor pietei externe;
d) sprijina unitatile producatoare subordonate pentru a asigura calitatea,
competitivitatea si valorificarea superioara a marfurilor pe piata externa,
indruma si controleaza unitatile cu activitate de comert exterior subordonate
in ce priveste realizarea preturilor interne si externe;
e) asigura, in conditiile legii, eficienta investitiilor realizate cu
instalatii complexe din import;
f) negociaza si incheie, in conditiile legii, impreuna cu Ministerul
Comertului Exterior, sau direct, atunci cind sint imputernicite, acorduri,
conventii si protocoale de cooperare economica si tehnica cu alte state, precum
si intelegeri cu firme straine;
g) asigura, impreuna cu Ministerul Comertului Exterior, indeplinirea
obligatiilor ce le revin din intelegerile incheiate cu alte state in domeniul
relatiilor economice externe;
h) coordoneaza, sprijina si raspund de participarea unitatilor din
subordine la tirgurile si expozitiile internationale si alte forme de
propaganda si reclama comerciala in strainatate;
i) organizeaza selectionarea si instruirea sistematica a personalului care
lucreaza in sectoarele de comert exterior din unitatile subordonate;
j) asigura, cu avizul Ministerului Comertului Exterior, participarea,
formele si conditiile de reprezentare permanenta in strainatate, a sectoarelor
si activitatilor de comert exterior care le revin.
Art. 32
Ministerele si celelalte organe centrale si locale ale administratiei de
stat, precum si organizatiile centrale cooperatiste si obstesti sint obligate
ca, inainte de trimiterea unor delegatii economice in strainatate, sa examineze
impreuna cu Ministerul Comertului Exterior oportunitatea si sarcinile concrete
care fac obiectul deplasarilor respective; de asemenea, dupa terminarea
misiunii in strainatate, delegatiile economice au obligatia sa informeze
Ministerul Comertului Exterior asupra problemelor economice discutate,
rezultatelor obtinute, masurilor stabilite, precum si asupra altor aspecte care
intereseaza relatiile economice externe.
Art. 33
Ministerele, precum si alte organe centrale si locale cu activitate de
comert exterior pot organiza in cadrul lor compartimente distincte de comert
exterior sub forma unor directii generale, directii, oficii, servicii de
export-import-cooperare, in functie de volumul si complexitatea sarcinilor de
comert exterior.
Art. 34
Ministerul Comertului Exterior, in vederea aplicarii in practica a
politicii economice externe stabilite de partid si de stat, asigurarii
echilibrului si eficientei schimburilor economice cu strainatatea, exercita
urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste planul de comert exterior si cooperare economica si tehnica
internationala, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii;
b) exercita controlul si indrumarea generala asupra exportului si
importului si raspunde direct de modul cum se realizeaza planul de comert
exterior;
c) participa, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul
Finantelor, Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania si Banca Romana de
Comert Exterior, la elaborarea si realizarea balantei de plati externe;
d) asigura largirea continua a relatiilor comerciale externe ale tarii si
promovarea cooperarii economice si tehnice internationale; negociaza si incheie
acorduri, conventii si protocoale, din insarcinarea Consiliului de Ministri,
precum si alte intelegeri comerciale si de cooperare economica si tehnica,
urmareste si raspunde de realizarea acestora;
e) elaboreaza, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale,
programe anuale si de perspectiva cu privire la promovarea si dezvoltarea
schimburilor economice internationale;
f) urmareste, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, obtinerea de
facilitati si tratament preferential din partea altor state;
g) asigura contactele si participarea Republicii Socialiste Romania si
unitatilor cu activitate de comert exterior la organismele economice
internationale;
h) coordoneaza si controleaza nivelul preturilor externe in valuta,
practicate de organizatiile economice la produsele de export si import;
i) urmareste cresterea continua a eficientei comertului exterior, in care
scop ia masuri de prospectare sistematica a pietelor externe, studiaza
tendintele imediate si de perspectiva de pe pietele externe si elaboreaza pe
aceasta baza analize si propuneri, informeaza operativ ministerele si unitatile
economice interesate pentru a lua masurile care se impun;
j) indruma si controleaza activitatea de comert exterior a organizatiilor
economice care efectueaza asemenea activitate, indiferent de subordonarea lor;
k) elibereaza autorizatii de export si import, urmarind realizarea unor
schimburi echilibrate si eficiente, in concordanta cu prevederile planului de
stat, balantei de plati externe si cu obligatiile asumate prin acorduri,
conventii si alte obligatii externe;
l) organizeaza, in conditiile prevazute de lege, reprezentantele economice
permanente in strainatate, asigura indrumarea si controlul lor in problemele
concrete de comert exterior si cooperare economica si tehnica internationala;
m) colaboreaza cu Ministerul Invatamintului la imbunatatirea programelor
invatamintului superior si liceelor de specialitate, care sa asigure pregatirea
temeinica a cadrelor necesare activitatii de comert exterior; elaboreaza - in
colaborare cu alte ministere - programe de scolarizare periodica a cadrelor
care lucreaza in domeniul comertului exterior;
n) editeaza lucrari si publicatii in domeniul comertului exterior;
o) asigura si controleaza aplicarea legilor, decretelor si hotaririlor
Consiliului de Ministri in domeniul schimburilor economice externe si al
activitatii vamale.
Art. 35
In exercitarea atributiilor Ministerului Comertului Exterior, ministrul
comertului exterior emite instructiuni si alte norme cu caracter obligatoriu
pentru toate ministerele, organele centrale si organizatiile economice cu
activitate de comert exterior.
Art. 36
In unele centre importante din tara se pot infiinta oficii sau birouri
subordonate Ministerului Comertului Exterior, pentru sprijinirea si indrumarea
unitatilor producatoare in promovarea exporturilor si actiunilor de cooperare
si in desfasurarea activitatii lor de comert exterior.
Art. 37
Ministerul Comertului Exterior, impreuna cu Directia Centrala de
Statistica, elaboreaza sistemul informational in domeniul comertului exterior,
urmareste si raporteaza realizarea planului de comert exterior. In acest scop,
ministerele, celelalte organe centrale, unitatile cu activitati de comert
exterior, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti sint obligate sa asigure datele si informatiile
necesare.
Art. 38
Comitetul de Stat al Planificarii intocmeste, impreuna cu Ministerul
Comertului Exterior, planul de comert exterior, ca parte integranta a planului
de stat.
Comitetul de Stat al Planificarii ia masuri in colaborare cu ministerele si
alte organe - titulare de plan - ca la intocmirea planului de dezvoltare a
economiei nationale sa se prevada fondul de marfuri destinate exportului, care
sa asigure echilibrul balantei de plati externe, cresterea continua a eficientei
comertului exterior prin imbunatatirea structurii exporturilor si importurilor,
stabilitatea schimburilor economice cu strainatatea si respectarea
angajamentelor externe.
In colaborare cu ministerele si alte organe centrale, duce tratative cu organele
centrale de planificare si economice din tarile socialiste si din alte tari cu
privire la problemele colaborarii, specializarii si cooperarii economice in
perspectiva.
Art. 39
Ministerul Finantelor verifica respectarea prevederilor cu caracter valutar
din legi, decrete, precum si din hotariri ale Consiliului de Ministri, urmarind
apararea intereselor financiare ale statului, controleaza - impreuna cu
Ministerul Comertului Exterior - operatiile de comert exterior, executare de
lucrari si prestatii de servicii, precum si orice alte operatii din care
rezulta drepturi sau obligatii valutare, propunind masuri pentru cresterea
eficientei activitatii economice externe. Indruma si verifica activitatea
celorlalte organe care - potrivit legii - exercita controlul financiar in
aceste probleme si sectoare de activitate.
Art. 40
Bancile, prin activitatea de creditare, de decontare, prin regimul
dobinzilor, sprijina si exercita un control sistematic asupra realizarii
productiei pentru export, determinind luarea de masuri care sa duca la
dezvoltarea exportului, cresterea eficientei schimburilor economice si
cheltuirea cu economicitate a fondurilor valutare.
Banca Romana de Comert Exterior dezvolta permanent relatiile cu bancile din
strainatate si incheie aranjamente si conventii cu acestea pentru fructificarea
disponibilitatilor bancare care sa contribuie la sprijinirea dezvoltarii
schimburilor economice ale Republicii Socialiste Romania cu alte state. In
acest scop, Banca Romana de Comert Exterior urmareste evolutia conjuncturii
financiare si monetare internationale, dezvolta contactele cu institutiile
financiare si bancare internationale si poate organiza reprezentante proprii pe
principalele piete monetare.
Art. 41
Ministerul Finantelor impreuna cu Ministerul Comertului Exterior si bancile
au obligatia de a urmari cresterea permanenta a eficientei comertului exterior,
de a veghea la mentinerea unei balante de plati externe echilibrate si
participa la elaborarea unui plan valutar corespunzator.
Art. 42
Ministerul Afacerilor Externe actioneaza pentru promovarea relatiilor
economice ale Romaniei cu celelalte state, raspunde pentru realizarea de
acorduri si intelegeri care sa faciliteze largirea schimburilor economice,
cooperarea economica si tehnico-stiintifica ale Republicii Socialiste Romania
cu alte state.
Ministerul Afacerilor Externe, impreuna cu Ministerul Comertului Exterior,
acorda ajutor permanent si operativ tuturor ministerelor si organizatiilor
economice romane in relatiile pe care acestea le au cu organisme si firme din
alte state.
Ministerul Afacerilor Externe, in colaborare cu Ministerul Comertului
Exterior, cu alte ministere si organe centrale, potrivit competentei lor,
asigura participarea Republicii Socialiste Romania la organismele economice
internationale.
Art. 43
Ministerul Transporturilor, impreuna cu Ministerul Comertului Exterior,
asigura aplicarea conventiilor si acordurilor internationale privitoare la
expeditia si transporturile internationale, controleaza indeplinirea de catre
unitatile din subordine a obligatiilor ce decurg din acestea si raspunde de
indeplinirea planului de transporturi internationale.
Ministerul Transporturilor raspunde de folosirea eficienta a mijloacelor de
transport romanesti in traficul international.
Art. 44
Ministerul Turismului elaboreaza, in colaborare cu celelalte organe
centrale si locale interesate, planul de incasari si plati in valuta pentru
activitatea de turism si raspunde de realizarea lui.
Art. 45
Organizatiile centrale cooperatiste pot efectua operatiuni de export,
import, executare de lucrari, prestatii de servicii si alte operatiuni de
comert exterior in conditiile legii, prin unitatile lor autorizate.
Art. 46
Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitatii Produselor
infaptuieste, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale, politica
partidului si statului in domeniul calitatii si al controlului tehnic de
calitate al produselor, lucrarilor si serviciilor care fac obiectul activitatii
de comert exterior.
Art. 47
Camera de Comert a Republicii Socialiste Romania este o organizatie
obsteasca din care fac parte de drept organele si organizatiile care desfasoara
activitate de comert exterior. Pot fi membri ai Camerei de Comert a Republicii
Socialiste Romania si alte organizatii socialiste, precum si oameni de stiinta
sau specialisti in probleme de comert exterior.
Camera de Comert a Republicii Socialiste Romania contribuie la dezvoltarea
si intarirea legaturilor economice ale Republicii Socialiste Romania prin
dezvoltarea de relatii cu organizatii internationale similare, firme,
organizatii economice si asociatii profesionale din strainatate, prin
organizarea de tirguri si expozitii in tara sau in strainatate, prin actiuni de
propaganda economica si comerciala, precum si prin alte mijloace prevazute de
lege.
Camera de Comert a Republicii Socialiste Romania, prin organele sale,
asigura: protejarea drepturilor de proprietate industriala; controlul calitativ
si cantitativ al marfurilor din mandatul clientilor sai; editarea de publicatii
periodice, cataloage, prospecte.
Pe linga Camera de Comert a Republicii Socialiste Romania functioneaza
Comisia de arbitraj pentru rezolvarea litigiilor de comert exterior.
CAP. 4
Organizarea in strainatate a activitatii de comert exterior
Art. 48
Seful misiunii diplomatice, in calitate de reprezentant al statului roman,
poarta raspunderea pentru dezvoltarea cooperarii economice si
tehnico-stiintifice, pentru largirea continua si realizarea schimburilor
comerciale dintre Republica Socialista Romania si tara in care este acreditat.
Seful misiunii diplomatice trebuie sa cunoasca temeinic posibilitatile
Romaniei si ale tarii in care este acreditat, de cooperare economica si
tehnico-stiintifica, de largire a comertului exterior si sa actioneze pentru
folosirea acestor posibilitati in vederea dezvoltarii continue a schimburilor
economice dintre Romania si tara respectiva.
Sectia sau agentia economica, precum si alte reprezentante economice
permanente sau temporare in tara respectiva, sint subordonate si raspund de
activitatea lor si in fata sefului misiunii diplomatice; de asemenea, orice
delegatie economica care se deplaseaza intr-o tara straina este obligata sa
informeze si sa se consulte cu seful misiunii diplomatice asupra problemelor
care fac obiectul deplasarii sale.
Seful misiunii diplomatice acorda sprijinul necesar sectiei sau agentiei
economice, tuturor reprezentantelor economice, permanente sau temporare, precum
si delegatiilor economice pentru ca acestea sa-si poata realiza in bune
conditii sarcinile ce le revin.
Art. 49
Ministerul Comertului Exterior, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe,
organizeaza reprezentarea economica permanenta in strainatate prin sectii
economice ale misiunilor diplomatice, agentii comerciale, birouri comerciale si
alte forme de reprezentare, in functie de necesitatile schimburilor economice
si specificul tarii respective, purtind denumiri si functionind in conditiile
convenite cu autoritatile din tara de resedinta.
Sectiile economice, agentiile comerciale, birourile comerciale si celelalte
forme de reprezentare functioneaza conform normelor si orientarilor generale
date in comun de Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Comertului
Exterior, iar in problemele specifice de comert exterior, dupa instructiunile
Ministerului Comertului Exterior; ele sint subordonate Ministerului Comertului
Exterior, in fata caruia poarta raspunderea pentru activitatea depusa.
Art. 50
Sectiile economice ale misiunilor diplomatice, agentiile comerciale si
celelalte forme de reprezentare raspund de dezvoltarea continua a schimburilor
economice ale Republicii Socialiste Romania cu tara in care isi desfasoara
activitatea, in care scop le revin urmatoarele atributii si sarcini principale:
a) sa cunoasca economia tarilor de resedinta, realizarile in domeniul
economic si tehnic, tendintele de dezvoltare si conjuncturale ale acestora;
b) sa faca cunoscute realizarile in domeniul economic si tehnico-stiintific
ale Republicii Socialiste Romania, produsele romanesti si posibilitatile de
schimburi comerciale si de cooperare ale organizatiilor economice romane;
c) sa prospecteze permanent piata, sa urmareasca continuu conjunctura
pietei si sa informeze operativ Ministerul Comertului Exterior si ministerele
sau unitatile economice interesate, facind propuneri de folosire a pietelor sau
conjuncturii favorabile;
d) sa ia toate masurile care se impun pentru realizarea sarcinilor de
export si import in tara sau zona geografica in care isi desfasoara
activitatea;
e) sa stabileasca si sa mentina legaturi permanente pe linie economica cu
autoritatile din tara de resedinta pentru crearea conditiilor necesare
realizarii sarcinilor de comert exterior;
f) sa faca propuneri privind largirea schimburilor comerciale si
dezvoltarea cooperarii economice si tehnico-stiintifice cu tara de resedinta;
g) sa urmareasca si sa sprijine indeplinirea prevederilor acordurilor
comerciale si altor intelegeri bilaterale de cooperare economica si
tehnico-stiintifica, precum si a protocoalelor sesiunilor comisiilor mixte, de
cooperare economica si tehnica internationala;
h) sa coordoneze si sa sprijine activitatea de reclama comerciala, sa
prezinte propuneri de participare la expozitii, tirguri internationale si alte
manifestari cu caracter economic si comercial in tara de resedinta;
i) sa elaboreze studii conjuncturale privind tara unde activeaza; sa
elaboreze propuneri privind organizarea si adaptarea in perspectiva a
productiei de export la cerintele pietei respective; sa informeze operativ
despre situatia preturilor pe piata respectiva;
j) sa faca propuneri privind formele de organizare a desfacerii produselor
in tarile respective, tinind seama de specificul marfurilor si al pietelor,
urmarind o apropiere cit mai mare a producatorilor romani de consumatorii
externi ai marfurilor respective.
Art. 51
Sectiile economice ale misiunilor diplomatice, agentiile si birourile comerciale
din strainatate coordoneaza activitatea tuturor reprezentantilor permanenti sau
temporari ai unitatilor industriale, unitatilor cu statut de centrala,
intreprinderilor de comert exterior, ai misiunilor economice, actionind in
strinsa unitate si sub indrumarea si controlul sefului misiunii diplomatice.
Art. 52
In vederea realizarii sarcinilor de export sau import, unitatile cu
activitate de comert exterior pot fi reprezentate in strainatate prin delegati
permanenti sau temporari, birouri tehnice si comerciale, societati proprii sau
cu participare straina, reprezentanti locali, precum si alte forme proprii, in
functie de specificul pietelor si conditiile concrete din fiecare tara.
Trimiterea de delegati permanenti in strainatate se face cu acordul
Ministerului Comertului Exterior.
Art. 53
Atributiile principale ale reprezentantilor in strainatate ai centralelor
industriale, unitatilor cu statut de centrala, fabricilor, uzinelor si
intreprinderilor specializate de comert exterior sint urmatoarele:
a) sa asigure realizarea sarcinilor de comert exterior ale unitatilor pe
care le reprezinta pentru tara respectiva;
b) sa stabileasca legaturi directe cu conducerile firmelor si
intreprinderilor straine;
c) sa prospecteze pietele externe in vederea cresterii volumului si
diversificarii exporturilor, sporirii eficientei operatiunilor de comert
exterior;
d) sa intocmeasca studii si analize conjuncturale pentru sectoarele si
produsele pe care le reprezinta pe piata respectiva;
e) sa asigure o informare larga asupra realizarilor in domeniul sectorului
pe care il reprezinta si asupra posibilitatilor de export ale sectorului
respectiv;
f) sa urmareasca executarea contractelor de export si import, prestari de
servicii si executari de lucrari;
g) sa rezolve unele probleme legate de exportul produselor, care sint:
urmarirea comportarii in exploatarea masinilor si utilajelor in perioada de
garantie, asigurarea asistentei tehnice necesare, organizarea service-ului;
h) sa initieze si sa urmareasca realizarea de actiuni de cooperare
economica si tehnica pe baza de contracte de lunga durata in domeniul de
activitate al organizatiilor economice pe care le reprezinta;
i) sa faca propuneri sau sa organizeze reteaua de comercializare a
produselor organizatiilor economice pe care le reprezinta;
j) alte sarcini primite de la organizatiile economice pe care le
reprezinta, precum si de la seful reprezentantei economice din tara respectiva.
Art. 54
Organizatiile de turism, de transporturi sau alte organizatii prestatoare
de servicii pot fi reprezentate in strainatate prin agentii sau birouri
proprii.
CAP. 5
Cooperarea economica si tehnico-stiintifica internationala
Art. 55
Pe baza principiilor generale ale politicii externe a statului, cooperarea
economica si tehnico-stiintifica a Republicii Socialiste Romania cu alte tari
are drept scop:
a) intensificarea participarii Republicii Socialiste Romania la diviziunea
internationala a muncii, prin cooperarea economica si tehnico-stiintifica cu
tarile membre ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, cu toate tarile
socialiste si cu celelalte tari ale lumii, indiferent de orinduirea lor
social-politica, care sa asigure dezvoltarea independenta a economiei noastre
nationale;
b) realizarea in conditii optime a planurilor de stat privind dezvoltarea
economiei nationale;
c) imbunatatirea si diversificarea continua a structurii schimburilor
comerciale, cresterea eficientei exportului;
d) accelerarea introducerii in productie a celor mai noi si eficiente
realizari ale stiintei si tehnicii pe plan mondial, in vederea ridicarii
nivelului tehnic calitativ al productiei;
e) participarea Republicii Socialiste Romania in alte tari la realizarea
unor programe de dezvoltare, in domeniul economic, comercial, financiar si in
alte domenii de activitate.
Art. 56
Cooperarea economica si tehnico-stiintifica internationala poate fi
realizata in forme variate, in functie de interesele economiei nationale, de
obiectul cooperarii, de destinatia produselor.
Coordonarea pe intreaga economie a actiunilor de cooperare economica si
tehnica internationala se realizeaza de Comisia Guvernamentala de Colaborare si
Cooperare Economica si Tehnica si de Ministerul Comertului Exterior, in strinsa
legatura cu ministerele si organizatiile centrale cooperatiste si obstesti.
Coordonarea actiunilor de cooperare stiintifica cu alte tari se realizeaza
de Consiliul National al Cercetarii Stiintifice in colaborare cu Comisia
Guvernamentala de Colaborare si Cooperare Economica si Tehnica, Ministerul
Comertului Exterior, Ministerul Afacerilor Externe si celelalte ministere si
organe centrale interesate.
Art. 57
Organizatiile economice romane pot coopera cu firme sau organizatii
economice straine la construirea in comun de obiective economice in Republica
Socialista Romania si in strainatate.
Art. 58
Organizatiile economice romane pot constitui, cu aprobarea organelor in
drept, societati mixte in strainatate si in Republica Socialista Romania, in
domeniul productiei industriale si agricole, al activitatii de constructii,
transporturi, comert, cercetare tehnico-stiintifica si servicii.
Conditiile privind constituirea, organizarea, durata si functionarea
societatilor mixte, drepturile si obligatiile partilor, modalitatile de formare
a patrimoniului, precum si de retragere a cotei de participare, criteriile de
repartizare a beneficiului si alte clauze specifice se prevad in contractul
incheiat intre parti.
Art. 59
Societatile mixte constituite in Romania sint persoane juridice si isi
desfasoara activitatea in conformitate cu legislatia Republicii Socialiste
Romania; participarea partii romane la patrimoniul acestor societati mixte este
de cel putin 51 la suta.
Contractul de constituire, organizare si functionare a societatilor mixte
din Romania se inregistreaza la Ministerul Comertului Exterior si devine
valabil dupa ce este aprobat.
In vederea aprobarii contractului, Ministerul Comertului Exterior verifica
legalitatea clauzelor acestuia si oportunitatea infiintarii societatii mixte
respective.
Art. 60
Statul roman asigura si garanteaza aportul financiar al organizatiilor
economice romane la societatile mixte din strainatate, precum si functionarea
societatilor mixte in Romania.
Statul roman, prin institutiile imputernicite, da garantii partenerilor
straini in legatura cu transferul in strainatate al cotelor de amortisment, al
beneficiilor, precum si al altor drepturi ce li se cuvin, dupa plata
impozitelor legale si indeplinirea altor obligatii prevazute in contract.
Art. 61
Firmele comerciale si organizatiile economice straine pot obtine
autorizarea pentru infiintarea de reprezentante in Republica Socialista Romania
in conditiile legii.
Art. 62
Prin lege pot fi create pe teritoriul Republicii Socialiste Romania porturi
sau zone libere de taxe vamale, fiscale si de impozite, pentru exporturile si
importurile efectuate prin aceste puncte.
CAP. 6
Regimul vamal
Art. 63
Ministerul Comertului Exterior realizeaza politica vamala a Republicii
Socialiste Romania.
Art. 64
Marfurile, mijloacele de transport, precum si orice alte bunuri, pot intra
sau iesi din Republica Socialista Romania prin punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat unde functioneaza organe vamale, fiind supuse
controlului vamal, potrivit legii.
Art. 65
Marfurile care se importa sint supuse regimului taxelor vamale, fiscale,
sau altor taxe stabilite prin lege.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 66
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, administrativa sau penala.
Art. 67
Pe data publicarii prezentei legi se abroga Decretul nr. 317/1949 pentru reglementarea
operatiunilor de export, import si tranzit.
Aceasta lege a fost votata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 17
martie 1971, intrunind din cele 450 voturi exprimate, 449 voturi pentru si 1
vot impotriva.
Presedintele
Marii Adunari Nationale,
STEFAN VOITEC
In conformitate cu articolul 57 din Constitutia Republicii Socialiste
Romania, semnam aceasta lege.
Presedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU