LEGE
Nr. 126 din 16 octombrie 1996
privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului
Belgiei pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu
privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bruxelles la 4 martie
1996
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 25 octombrie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului
Belgiei pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu
privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bruxelles la 4 martie
1996.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 iunie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
VALER SUIAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30
septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIE
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Belgiei pentru evitarea dublei
impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si
pe capital
Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Belgiei,
dorind sa promoveze si sa intareasca relatiile economice dintre cele doua
tari prin incheierea unei conventii pentru evitarea dublei impuneri si
prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital,
au convenit dispozitiile urmatoare:
Art. 1
Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unui stat
contractant sau ale ambelor state contractante.
Art. 2
Impozite vizate
1. Prezenta conventie se aplica impozitelor pe venit si pe capital
percepute in contul fiecaruia dintre statele contractante, al unitatilor lor
administrativ-teritoriale sau al colectivitatilor lor locale, oricare ar fi
sistemul de percepere.
2. Sunt considerate impozite pe venit si pe capital toate impozitele
percepute pe venitul total, pe capitalul total sau pe elemente ale venitului
ori ale capitalului, inclusiv impozitele pe castigurile provenind din
instrainarea bunurilor mobiliare sau imobiliare, precum si impozitele pe
cresterea valorii acestor bunuri.
3. Impozitele actuale carora li se aplica conventia sunt, in principal:
a) In ce priveste Romania:
(i) impozitul pe venitul persoanelor fizice;
(ii) impozitul pe profit;
(iii) impozitul pe salarii si pe alte remuneratii similare;
(iv) impozitul pe venitul nerezidentilor;
(v) impozitul pe dividende;
(vi) impozitul pe venitul agricol;
(vii) impozitul pe cladiri si pe terenurile ocupate de cladiri sau de alte
constructii,
denumite in continuare impozit roman;
b) In ce priveste Belgia:
(i) impozitul persoanelor fizice;
(ii) impozitul societatilor;
(iii) impozitul persoanelor juridice;
(iv) impozitul nerezidentilor;
(v) cotizatia speciala asimilata impozitului persoanelor fizice;
(vi) contributia complementara de criza, inclusiv preconturile, centimele
aditionale la aceste impozite si preconturi, precum si taxele aditionale la
impozitul persoanelor fizice,
denumite in continuare impozit belgian.
4. Conventia se va aplica, de asemenea, impozitelor de natura identica sau
analoaga, care vor fi stabilite dupa data semnarii acestei conventii si care se
vor adauga la impozitele actuale sau care le vor inlocui. Autoritatile
competente ale statelor contractante isi vor comunica modificarile importante
aduse legislatiilor lor fiscale.
Art. 3
Definitii generale
1. In sensul prezentei conventii, in masura in care contextul nu cere o
interpretare diferita:
a) expresiile un stat contractant si celalalt stat contractant inseamna,
dupa context, Romania sau Belgia;
b) termenul Romania desemneaza teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa
teritoriala, precum si zona economica exclusiva si spatiile aeriene, asupra
carora Romania isi exercita suveranitatea, drepturile suverane si jurisdictia,
in virtutea legislatiei sale interne si in conformitate cu dreptul
international;
c) termenul Belgia desemneaza teritoriul Regatului Belgiei, inclusiv marea
sa teritoriala, precum si zonele maritime si spatiile aeriene, asupra carora
Regatul Belgiei exercita drepturi suverane sau jurisdictia sa, in conformitate
cu dreptul international;
d) termenul persoana cuprinde persoanele fizice, societatile si orice alte
grupari de persoane legal constituite intr-un stat contractant;
e) termenul societate inseamna orice persoana juridica sau orice entitate
care este considerata ca o persoana juridica in vederea impozitarii;
f) expresiile intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a
celuilalt stat contractant inseamna o intreprindere exploatata de un rezident
al unui stat contractant, respectiv o intreprindere exploatata de un rezident
al celuilalt stat contractant;
g) termenul nationali inseamna:
(i) orice persoana fizica care are cetatenia Romaniei sau nationalitatea
Belgiei, dupa caz;
(ii) orice persoana juridica, societate de persoane sau asociatie
constituita in conformitate cu legislatia in vigoare intr-un stat contractant;
h) expresia trafic international inseamna orice transport efectuat cu o
nava, o aeronava, un vehicul feroviar sau rutier exploatat de o intreprindere
al carei sediu al conducerii sale efective este situat intr-un stat
contractant, cu exceptia cazului in care un astfel de transport nu este
efectuat decat intre puncte situate in celalalt stat contractant;
i) expresia autoritate competenta inseamna, in fiecare dintre statele
contractante, ministrul finantelor sau reprezentantul sau autorizat.
2. In ce priveste aplicarea acestei conventii de catre un stat contractant,
orice expresie care nu este definita are, daca contextul nu cere o interpretare
diferita, intelesul pe care il are in cadrul legislatiei acestui stat, cu
privire la impozitele la care prezenta conventie se aplica.
Art. 4
Rezident
1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat
contractant inseamna orice persoana care, in virtutea legislatiei acestui stat,
este supusa impunerii in acest stat datorita domiciliului sau, rezidentei sale,
sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura analoaga. Totusi
aceasta expresie nu cuprinde persoanele care nu sunt supuse impunerii in acest
stat decat pentru veniturile din surse aflate in acest stat sau pentru averea
situata in acest stat.
2. Cand, potrivit dispozitiilor paragrafului 1, o persoana fizica este un
rezident al ambelor state contractante, situatia sa se solutioneaza in modul
urmator:
a) aceasta persoana este considerata un rezident al statului in care
dispune de o locuinta permanenta; daca dispune de o locuinta permanenta in
ambele state, ea este considerata un rezident al statului cu care legaturile
sale personale si economice sunt cele mai stranse (centrul intereselor vitale);
b) daca statul in care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale
nu poate fi determinat sau daca nu dispune de o locuinta permanenta in nici
unul dintre state, ea este considerata un rezident al statului in care
locuieste in mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state sau daca
nu locuieste in mod obisnuit in nici unul dintre ele, ea este considerata un
rezident al statului al carui national este;
d) daca aceasta persoana este un national al ambelor state sau daca nu este
un national al nici unuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor
contractante vor rezolva problema de comun acord.
3. Cand, potrivit dispozitiilor paragrafului 1, o persoana, alta decat o
persoana fizica, este un rezident al ambelor state contractante, ea este
considerata un rezident al statului unde este situat sediul conducerii sale
efective.
Art. 5
Sediu permanent
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu permanent inseamna un loc
fix de afaceri prin intermediul caruia o intreprindere exercita, total sau in
parte, activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent cuprinde, indeosebi:
a) un sediu de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o uzina;
e) un atelier;
f) o mina, un put de petrol sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de
extractie a resurselor naturale.
3. Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea, un santier de
constructii sau de montaj, sau activitati de supraveghere sau de consultanta in
legatura cu acestea, dar numai atunci cand acest santier sau aceste activitati
continua o perioada mai mare de 9 luni.
4. Independent de dispozitiile precedente ale prezentului articol, se
considera ca nu este sediu permanent, daca:
a) se folosesc instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau
livrarii de marfuri apartinand intreprinderii;
b) marfurile apartinand intreprinderii sunt pastrate numai in scopul
depozitarii, expunerii sau livrarii;
c) marfurile apartinand intreprinderii sunt pastrate numai in scopul
prelucrarii de catre o alta intreprindere;
d) un loc fix de afaceri este folosit numai in scopul de a cumpara marfuri
sau de a culege informatii pentru intreprindere;
e) un loc fix de afaceri este folosit numai in scopul de a desfasura,
pentru intreprindere, orice alta activitate cu caracter pregatitor sau
auxiliar;
f) marfurile apartinand unei intreprinderi si expuse la un targ comercial
sau expozitie sunt vandute de intreprindere la inchiderea acestui targ sau
expozitii;
g) un loc fix de afaceri este folosit numai in scopul desfasurarii cumulate
de activitati mentionate la subparagrafele a) - f), cu conditia ca activitatea
de ansamblu a locului fix de afaceri ce rezulta din acest cumul sa pastreze un
caracter pregatitor sau auxiliar.
5. Independent de dispozitiile paragrafelor 1 si 2, atunci cand o persoana
- alta decat un agent avand statut independent, la care se aplica paragraful 6
- activeaza in contul unei intreprinderi si dispune intr-un stat contractant de
puteri pe care le exercita in mod obisnuit, permitandu-i sa incheie contracte
in numele intreprinderii, aceasta intreprindere este considerata ca avand un
sediu permanent in acest stat pentru toate activitatile pe care aceasta
persoana le exercita pentru intreprindere, cu conditia ca activitatile acestei
persoane sa nu fie limitate la cele care sunt mentionate la paragraful 4 si
care, daca ar fi exercitate prin intermediul unui loc fix de afaceri, nu ar
permite considerarea acestui loc fix drept un sediu permanent, potrivit
dispozitiilor acestui paragraf.
6. O intreprindere nu este considerata ca avand un sediu permanent intr-un
stat contractant numai prin faptul ca isi exercita in acest stat activitatea
prin intermediul unui curtier, unui comisionar general sau al oricarui alt
agent avand statut independent, cu conditia ca aceste persoane sa actioneze in
cadrul obisnuit al activitatii lor.
7. Faptul ca o societate care este un rezident al unui stat contractant
controleaza sau este controlata de o societate care este un rezident al
celuilalt stat contractant, sau care isi exercita activitatea in acest stat
(fie prin intermediul unui sediu permanent sau nu), nu este suficient, prin el
insusi, pentru a face din vreuna dintre aceste societati un sediu permanent al
celeilalte.
Art. 6
Venituri imobiliare
1. Veniturile pe care un rezident al unui stat contractant le obtine din
bunuri imobiliare (inclusiv veniturile din exploatari agricole sau forestiere),
situate in celalalt stat contractant, sunt impozabile in acest celalalt stat.
2. Expresia bunuri imobiliare are sensul pe care i-l atribuie dreptul
statului contractant in care sunt situate bunurile considerate. Expresia
cuprinde, in orice caz, accesoriile bunurilor imobiliare, echipamentul sau
inventarul viu al exploatarilor agricole si forestiere, drepturile asupra
carora se aplica dispozitiile dreptului comun privind proprietatea funciara,
uzufructul bunurilor imobiliare si drepturile la plati variabile sau fixe
pentru exploatarea sau concesionarea exploatarii zacamintelor minerale,
izvoarelor si a altor resurse naturale; navele, vapoarele, aeronavele,
vehiculele feroviare sau rutiere nu sunt considerate ca bunuri imobiliare.
3. Dispozitiile paragrafului 1 se aplica veniturilor ce provin din
exploatarea directa, inchirierea sau arendarea, precum si din orice alta forma
de exploatare a bunurilor imobiliare.
4. Dispozitiile paragrafelor 1 si 3 se aplica, de asemenea, veniturilor provenind
din bunurile imobiliare ale unei intreprinderi, precum si veniturilor din
bunurile imobiliare folosite la exercitarea unei profesii independente.
Art. 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant nu sunt
impozabile decat in acest stat, in afara de cazul in care intreprinderea isi
exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin intermediul unui
sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitatea sa
intr-un asemenea mod, profiturile intreprinderii sunt impozabile in celalalt
stat, dar numai in masura in care sunt atribuibile acestui sediu permanent.
2. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3, atunci cand o intreprindere a
unui stat contractant exercita activitatea sa in celalalt stat contractant prin
intermediul unui sediu permanent situat in acel celalalt stat, se atribuie in
fiecare stat contractant, acelui sediu permanent profiturile pe care le-ar fi
putut realiza daca ar fi constituit o intreprindere distincta exercitand
activitati identice sau analoage, in conditii identice si analoage, si tratand
cu toata independenta cu intreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise la scadere
cheltuielile efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu permanent,
inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administrare,
efectuate fie in statul in care este situat acest sediu permanent, fie in alta
parte.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste a se determina
profiturile atribuibile unui sediu permanent pe baza unei repartizari a
profiturilor totale ale intreprinderii intre diversele sale parti componente,
nici o dispozitie a paragrafului 2 nu impiedica acest stat contractant sa
determine profiturile impozabile in functie de repartitia uzuala; metoda de
repartitie adoptata trebuie sa fie, totusi, aceea prin care rezultatul obtinut
sa fie in conformitate cu principiile cuprinse in prezentul articol.
5. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul
ca acesta a cumparat produse sau marfuri pentru intreprindere.
6. In vederea aplicarii paragrafelor precedente, profiturile atribuibile
unui sediu permanent sunt determinate in fiecare an prin aceeasi metoda, in
afara de cazul cand exista motive valabile si suficiente de a proceda altfel.
7. Cand profiturile cuprind elemente de venit, tratate separat in alte
articole ale prezentei conventii, dispozitiile acestor articole nu sunt
afectate de dispozitiile prezentului articol.
Art. 8
Intreprinderi de transport
1. Profiturile provenind din exploatarea in trafic international a navelor,
aeronavelor sau a vehiculelor feroviare ori rutiere nu sunt impozabile decat in
statul contractant in care se afla sediul conducerii efective a intreprinderii.
2. Dispozitiile paragrafului 1 se aplica, de asemenea:
a) profiturilor ocazionale, provenind din inchirierea ca "nava
nuda" a navelor sau aeronavelor exploatate in trafic international;
b) profiturilor provenind din folosirea sau din inchirierea conteinerelor,
cu conditia ca aceste profituri sa fie complementare sau secundare fata de
profiturile la care sunt aplicabile dispozitiile paragrafului 1.
3. Profiturile provenind din exploatarea vapoarelor servind navigatiei
interioare nu sunt impozabile decat in statul contractant in care se afla
sediul conducerii efective a intreprinderii.
4. Daca sediul conducerii efective a unei intreprinderi de navigatie
maritima sau interioara se afla la bordul unei nave maritime sau al unui vapor,
acest sediu se considera situat in statul contractant in care este situat
portul de inregistrare a navei maritime sau a vaporului sau, daca nu exista un
atare port, in statul contractant in care cel care exploateaza nava maritima
sau vaporul este un rezident.
5. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 se aplica, de asemenea profiturilor
provenind din participarea la un pool, la o exploatare in comun sau la un
organism international de exploatare.
Art. 9
Intreprinderi asociate
1. Atunci cand:
a) o intreprindere a unui stat contractant participa direct sau indirect la
conducerea, la controlul sau la capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat
contractant, sau cand:
b) aceleasi persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, la
controlul sau la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si a unei
intreprinderi a celuilalt stat contractant si cand, intr-unul si in celalalt
caz, cele doua intreprinderi sunt legate, in relatiile lor financiare sau
comerciale, prin conditii convenite sau impuse, care difera de cele care ar fi
fost convenite intre intreprinderi independente, profiturile care, fara aceste
conditii, ar fi fost realizate de catre una dintre intreprinderi, dar nu au putut
fi realizate, in fapt, din cauza acestor conditii, pot fi incluse in
profiturile acestei intreprinderi si impuse in consecinta.
2. Cand un stat contractant include in profiturile unei intreprinderi
apartinand acestui stat si impune, in consecinta, profiturile asupra carora o
intreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusa impozitarii in acest
celalalt stat si profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi fost
realizate de intreprinderea primului stat contractant, daca conditiile convenite
intre cele doua intreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost convenite intre
intreprinderi independente, atunci celalalt stat contractant va proceda la
modificarea corespunzatoare a sumei impozitului stabilit asupra acestor
profituri. La efectuarea acestei modificari, se tine seama de celelalte
dispozitii ale prezentei conventii si, daca este necesar, autoritatile
competente ale statelor contractante se vor consulta reciproc.
Art. 10
Dividende
1. Dividendele platite de o societate care este un rezident al unui stat
contractant unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile in
acest celalalt stat.
2. Totusi aceste dividende sunt, de asemenea, impozabile in statul
contractant in care societatea platitoare de dividende este un rezident si,
potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv al
dividendelor este un rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel
stabilit nu poate depasi:
a) 5% din suma bruta a dividendelor, daca beneficiarul efectiv este o
societate care detine in mod direct sau indirect cel putin 25% din capitalul
societatii care plateste dividendele;
b) 15% din suma bruta a dividendelor, in toate celelalte cazuri.
Prezentul paragraf nu afecteaza impunerea societatii pentru profiturile ce
folosesc la plata dividendelor.
3. Termenul dividende, folosit in prezentul articol, indica veniturile
provenind din actiuni, din actiuni sau drepturi de folosinta, din parti
miniere, din parti de fondator sau din alte parti beneficiare, cu exceptia
creantelor, precum si din veniturile chiar atribuite sub forma de dobanzi,
supuse aceluiasi regim fiscal ca veniturile din actiuni de catre legislatia
statului al carui rezident este societatea distribuitoare de dividende.
4. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica atunci cand beneficiarul
efectiv al dividendelor, rezident al unui stat contractant, exercita in
celalalt stat contractant, al carui rezident este societatea care plateste
dividendele, fie o activitate industriala sau comerciala prin intermediul unui
sediu permanent situat acolo, fie o profesie independenta prin intermediul unei
baze fixe situate acolo si cand participarea generatoare de dividende este
legata efectiv de acestea. In aceasta situatie sunt aplicabile dispozitiile
art. 7 sau ale art. 15, dupa caz.
5. Cand o societate care este un rezident al unui stat contractant
realizeaza profituri sau venituri din celalalt stat contractant, acest celalalt
stat nu poate percepe nici un impozit pe dividendele platite de societate, cu
exceptia cazului in care aceste dividende sunt platite unui rezident al acestui
celalalt stat sau in cazul in care participarea generatoare de dividende este
legata efectiv de un sediu permanent sau de o baza fixa, situate in acest
celalalt stat, nici nu poate preleva vreun impozit pe profiturile nedistribuite
ale societatii, cu titlu de impozit asupra profiturilor nedistribuite ale
societatii, chiar daca dividendele platite sau profiturile nedistribuite
constau, in total sau in parte, din profituri sau din venituri provenind din
acest celalalt stat.
Art. 11
Dobanzi
1. Dobanzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant sunt impozabile in acest celalalt stat
contractant.
2. Totusi aceste dobanzi sunt, de asemenea, impozabile in statul
contractant din care provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca
beneficiarul efectiv al dobanzilor este un rezident al celuilalt stat
contractant, impozitul astfel stabilit nu poate depasi 10% din suma bruta a
dobanzilor.
3. Independent de dispozitiile paragrafului 2, dobanzile platite pentru
imprumuturi sau creante acordate ori consimtite, garantate sau asigurate de
celalalt stat contractant, de una dintre unitatile sale administrativ-teritoriale
sau de colectivitatile sale locale ori de una dintre institutiile acestora sunt
scutite de impozit in statul contractant din care provin.
4. Termenul dobanzi, folosit in prezentul articol, indica veniturile din
creante de orice natura, insotite sau nu de garantii ipotecare sau de o clauza
de participare la profiturile debitorului si, mai ales, veniturile din fonduri
publice si din obligatii de imprumut, inclusiv primele si premiile legate de
aceste titluri; in acelasi timp, termenul dobanzi nu cuprinde, in sensul
prezentului articol, penalizarile pentru plata cu intarziere, nici dobanzile
considerate ca dividende potrivit paragrafului 3 al art. 10.
5. Dispozitiile paragrafelor 1, 2 si 3 nu se aplica atunci cand
beneficiarul efectiv al dobanzilor, rezident al unui stat contractant, exercita
in celalalt stat contractant din care provin dobanzile fie o activitate
industriala sau comerciala prin intermediul unui sediu permanent care este
situat acolo, fie o profesie independenta prin intermediul unei baze fixe care
este situata acolo si cand creanta generatoare de dobanzi este legata efectiv
de acestea. In aceasta situatie, sunt aplicabile dispozitiile art. 7 sau ale
art. 15, dupa caz.
6. Dobanzile sunt considerate ca provenind dintr-un stat contractant cand
debitorul este insusi acest stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
colectivitate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, atunci cand
debitorul dobanzilor, fie ca este sau nu un rezident al unui stat contractant,
are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa pentru care
datoria in legatura cu plata dobanzilor a fost contractata si sediul permanent
sau baza fixa suporta aceste dobanzi, acestea sunt considerate ca provenind din
statul in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
7. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre debitorul si
beneficiarul efectiv sau pe care unul sau celalalt le intretine cu terte
persoane, suma dobanzilor, tinand seama de creanta pentru care sunt platite,
depaseste pe cea asupra careia debitorul si beneficiarul efectiv ar fi convenit
in lipsa unor asemenea relatii, dispozitiile prezentului articol nu se aplica
decat la aceasta ultima suma. In aceasta situatie, partea excedentara a
platilor ramane impozabila conform legislatiei fiecarui stat contractant si
tinand seama de celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 12
Redevente
1. Redeventele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant sunt impozabile in acest celalalt stat.
2. Totusi aceste redevente sunt, de asemenea, impozabile in statul
contractant de unde provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca
beneficiarul efectiv al redeventelor este un rezident al celuilalt stat
contractant, impozitul astfel stabilit nu poate depasi 5% din suma bruta a
redeventelor.
3. Termenul redevente, folosit in prezentul articol, indica remuneratiile
de orice natura platite pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui drept
de autor asupra unei opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra
filmelor cinematografice, filmelor si inregistrarilor pentru transmisiile
radiofonice si televizate, precum si pentru orice alte forme de transmisii,
asupra unui program de calculator, unui brevet, unei marci de fabrica sau de
comert, unui desen sau unui model, unui plan, unei formule sau unui procedeu,
secrete, precum si pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui echipament
industrial, comercial sau stiintific si pentru informatii in legatura cu o experienta
acumulata in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
4. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica atunci cand beneficiarul
efectiv al redeventelor, rezident al unui stat contractant, exercita in
celalalt stat contractant din care provin redeventele fie o activitate
industriala sau comerciala prin intermediul unui sediu permanent situat acolo,
fie o profesie independenta prin intermediul unei baze fixe situate acolo si
cand dreptul sau bunul generator al redeventelor este legat efectiv de acestea.
In aceasta situatie sunt aplicabile dispozitiile art. 7 sau ale art. 15, dupa
caz.
5. Redeventele sunt considerate ca provenind dintr-un stat contractant
atunci cand debitorul este acel stat insusi, o unitate
administrativ-teritoriala, o colectivitate locala sau un rezident al acestui
stat. Totusi, atunci cand debitorul redeventelor, fie ca este sau nu un
rezident al unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu
permanent sau o baza fixa pentru care a fost incheiat contractul ce da nastere
la plata redeventelor si care le suporta, acestea sunt considerate ca provenind
din statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre debitorul si
beneficiarul efectiv sau pe care unul si celalalt le intretin cu terte
persoane, suma redeventelor platite, tinand seama de prestatia pentru care sunt
platite, depaseste pe cea asupra careia ar fi convenit debitorul si
beneficiarul efectiv in lipsa unor asemenea relatii, dispozitiile prezentului
articol nu se aplica decat la aceasta ultima suma. In acest caz, partea
excedentara a platilor ramane impozabila, conform legislatiei fiecarui stat
contractant, tinand seama de celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 13
Comisioane
1. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platite unui
rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile in acest celalalt stat.
2. Totusi aceste comisioane sunt, de asemenea, impozabile in statul
contractant din care provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca
beneficiarul efectiv al comisioanelor este un rezident al celuilalt stat
contractant, impozitul astfel stabilit nu poate depasi 5% din suma bruta a
comisioanelor.
3. Termenul comisioane, folosit in prezentul articol, inseamna
remuneratiile platite oricarei persoane pentru serviciile pe care le presteaza
in calitate de intermediar; acest termen nu cuprinde veniturile vizate la art.
15 si 16.
4. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica cand beneficiarul efectiv
al comisioanelor, rezident al unui stat contractant, desfasoara in celalalt
stat contractant din care provin comisioanele fie o activitate industriala sau
comerciala prin intermediul unui sediu permanent situat acolo, fie o profesie
independenta prin intermediul unei baze fixe situate acolo si comisioanele sunt
efectiv legate de acestea. In aceasta situatie sunt aplicabile dispozitiile
art. 7 sau ale art. 15, dupa caz.
5. Comisioanele sunt considerate ca provenind dintr-un stat contractant
cand debitorul este insusi acest stat, o unitate administrativ-teritoriala, o
colectivitate locala sau un rezident al acestui stat. Totusi, atunci cand
debitorul comisioanelor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant,
are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa pentru care a
fost contractata obligatia de plata a comisioanelor si care suporta plata
acestor comisioane, acestea sunt considerate ca provenind din statul in care
este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Cand, datorita relatiilor speciale existente intre debitorul si
beneficiarul efectiv sau pe care unul si celalalt le intretin cu terte
persoane, suma comisioanelor, tinand seama de serviciile pentru care sunt
platite, depaseste suma care ar fi fost convenita intre debitor si beneficiarul
efectiv, in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol nu
se aplica decat la aceasta ultima suma. In acest caz, partea excedentara a
comisioanelor ramane impozabila conform legislatiei fiecarui stat contractant,
tinand seama de celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
7. Cand un rezident al unui stat contractant care primeste comisioane
provenind din celalalt stat contractant, le solicita pentru un an stabilit,
impozitul putand fi perceput asupra acestor comisioane in statul contractant
din care acestea provin, impozitul este calculat ca si cand acest rezident ar
fi avut un sediu permanent in acest stat si comisioanele ar fi fost profituri
atribuibile acestui sediu permanent.
Art. 14
Castiguri de capital
1. Castigurile pe care un rezident al unui stat contractant le obtine din
instrainarea de bunuri imobiliare vizate la art. 6 si situate in celalalt stat
contractant sunt impozabile in acest celalalt stat contractant.
2. Castigurile provenind din instrainarea de bunuri mobiliare care fac
parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant sau de bunuri mobiliare care
apartin unei baze fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant in
celalalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente,
inclusiv din asemenea castiguri provenind din instrainarea acestui sediu
permanent (singur sau cu intreaga intreprindere) sau a acestei baze fixe, sunt
impozabile in acest celalalt stat.
3. Castigurile provenind din instrainarea navelor, aeronavelor, vehiculelor
feroviare sau rutiere exploatate in trafic international, a vapoarelor servind
navigatiei interioare, precum si din bunuri mobiliare afectate exploatarii
acestor mijloace de transport nu sunt impozabile decat in statul contractant in
care este situat sediul conducerii efective a intreprinderii.
4. Castigurile provenind din instrainarea oricaror bunuri, altele decat
cele vizate la paragrafele 1, 2 si 3, nu sunt impozabile decat in statul
contractant al carui rezident este cel care instraineaza.
Art. 15
Profesii independente
1. Veniturile pe care un rezident al unui stat contractant le obtine
dintr-o profesie independenta sau din alte activitati cu caracter independent
nu sunt impozabile decat in acest stat contractant, daca acest rezident nu
dispune in mod obisnuit, in celalalt stat contractant, de o baza fixa pentru
exercitarea activitatilor sale. Daca el dispune de o asemenea baza fixa,
veniturile sunt impozabile in celalalt stat, dar numai in masura in care ele
sunt atribuibile acestei baze fixe.
2. Expresia profesie independenta cuprinde, in special, activitatile
independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic,
precum si activitatile independente ale medicilor, avocatilor, inginerilor,
arhitectilor, dentistilor si contabililor.
Art. 16
Profesii dependente
1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19, 20 si 21, salariile si alte
remuneratii similare, pe care un rezident al unui stat contractant le primeste
pentru o activitate salariata, nu sunt impozabile decat in acest stat, cu
conditia ca activitatea sa sa nu fie exercitata in celalalt stat contractant.
Daca activitatea este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile
primite cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat contractant.
2. Independent de dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un
rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata
exercitata in celalalt stat contractant nu sunt impozabile decat in primul stat
contractant, daca:
a) beneficiarul ramane in celalalt stat contractant o perioada sau perioade
care nu depasesc in total 183 de zile in cursul oricarei perioade de 12 luni;
b) remuneratiile sunt platite de catre o persoana sau in numele unei
persoane care angajeaza si care nu este rezident al celuilalt stat; si
c) sarcina remuneratiilor nu este suportata de catre un sediu permanent sau
o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat.
3. Independent de dispozitiile precedente ale prezentului articol,
remuneratiile primite pentru o activitate salariata exercitata la bordul unei
nave, aeronave sau vehicul feroviar sau rutier, exploatate in trafic
international, sau la bordul unul vapor servind navigatiei interioare sunt
impozabile in statul contractant in care este situat sediul conducerii efective
a intreprinderii.
Art. 17
Tantieme si remuneratii ale conducatorilor de societati
1. Tantiemele, jetoanele de prezenta si alte plati similare, pe care un
rezident al unui stat contractant le primeste in calitatea sa de membru al
consiliului de administratie sau de supraveghere al unei societati, care este
un rezident al celuilalt stat contractant, sunt impozabile in acest celalalt
stat.
2. Remuneratiile pe care o persoana vizata la paragraful 1 le primeste de
la societate pentru exercitarea unei activitati zilnice de conducere sau cu
caracter tehnic, precum si remuneratiile pe care un rezident al unui stat
contractant le primeste din activitatea sa personala ca asociat la o societate
care nu este o societate pe actiuni si care este un rezident al celuilalt stat
contractant sunt impozabile potrivit dispozitiilor art. 16, ca si cand ar fi
remuneratii pe care un salariat le obtine dintr-o activitate salariata si cel
care angajeaza ar fi acea societate.
Art. 18
Artisti si sportivi
1. Independent de dispozitiile art. 15 si 16, veniturile pe care un
rezident al unui stat contractant le obtine din activitatile sale personale
exercitate in celalalt stat contractant, in calitate de artist de spectacol,
cum ar fi un artist de teatru, de cinema, de radio sau televiziune sau un
muzician, sau in calitate de sportiv, sunt impozabile in acest celalalt stat
contractant.
2. Cand veniturile provenind din activitati pe care un artist de spectacol
sau un sportiv le exercita in mod personal si, in aceasta calitate, sunt
atribuite nu artistului sau sportivului insusi, ci unei alte persoane, aceste
venituri sunt impozabile, independent de dispozitiile art. 7, 15 si 16 in
statul contractant in care sunt exercitate activitatile artistului sau ale
sportivului.
3. Independent de dispozitiile paragrafelor 1 si 2, veniturile obtinute din
activitati exercitate in aceasta calitate de artisti de spectacol sau de
sportivi, care sunt rezidenti ai unui stat contractant, nu sunt impozabile
decat in acest stat contractant, cand activitatile sunt exercitate in celalalt
stat contractant in cadrul unui program de schimburi culturale sau sportive
aprobat de guvernele ambelor state contractante.
Art. 19
Pensii
1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 2 al art. 20, pensiile si
celelalte remuneratii similare, platite unui rezident al unui stat contractant
pentru o activitate salariata desfasurata anterior, nu sunt impozabile decat in
acest stat contractant.
2. Totusi pensiile si alte sume periodice sau nu, platite ca aplicare a
legislatiei sociale a unui stat contractant sau in cadrul unui sistem general
organizat de acest stat contractant pentru completarea avantajelor prevazute de
aceasta legislatie, sunt impozabile in acest stat contractant.
Art. 20
Functii publice
1. a) Remuneratiile, altele decat pensiile, platite de un stat contractant
sau de una dintre unitatile sale administrativ-teritoriale sau de catre
colectivitati locale unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui
stat contractant sau acestei unitati sau colectivitati, nu sunt impozabile
decat in acest stat contractant.
b) Totusi aceste remuneratii nu sunt impozabile decat in celalalt stat
contractant, daca serviciile sunt prestate in acest stat contractant si daca
persoana fizica este un rezident al acestui stat contractant, care:
(i) este un national al acestui stat contractant; sau
(ii) nu a devenit un rezident al acestui stat contractant numai in scopul
prestarii serviciilor.
2. a) Pensiile platite de un stat contractant sau de una dintre unitatile
sale administrativ-teritoriale sau de catre colectivitati locale, fie direct,
fie prin prelevari din fonduri pe care le-au constituit, unei persoane fizice
pentru serviciile prestate acestui stat sau acestei unitati sau colectivitati,
nu sunt impozabile decat in acest stat contractant.
b) Totusi aceste pensii nu sunt impozabile decat in celalalt stat
contractant, daca persoana fizica este un rezident al acestui stat contractant
si este un national al acestuia.
3. Dispozitiile art. 16, 17 si 19 se aplica remuneratiilor si pensiilor platite
pentru serviciile prestate in legatura cu o activitate industriala sau
comerciala desfasurata de un stat contractant sau de una dintre unitatile sale
administrativ-teritoriale sau de colectivitatile sale locale.
Art. 21
Profesori, cercetatori si studenti
1. Remuneratiile de orice fel primite de profesori sau de alti membri ai
personalului didactic, precum si de cercetatori, rezidenti ai unui stat
contractant, care se afla ocazional in celalalt stat contractant pentru a preda
acolo sau pentru a face cercetari stiintifice intr-o universitate sau intr-o
alta institutie de invatamant recunoscuta oficial, nu sunt impozabile decat in
primul stat contractant, pentru o perioada ce nu poate depasi 2 ani, socotiti
de la data sosirii acestor persoane in celalalt stat contractant. Aceasta
dispozitie nu se aplica remuneratiilor primite pentru activitati de cercetare,
daca aceste activitati sunt intreprinse in principal in interesul particular al
uneia sau al mai multor persoane.
2. Un student care este sau care a fost, imediat inaintea sosirii sale
intr-un stat contractant, un rezident al celuilalt stat contractant si care
locuieste temporar in primul stat contractant numai in scopul de a urma aici
studiile sau pregatirea sa intr-o universitate sau in alta institutie de
invatamant recunoscuta oficial de acest prim stat contractant, este scutit de
impozit in primul stat contractant:
a) pentru sumele pe care le primeste din surse aflate in afara acestui stat
contractant, pentru acoperirea cheltuielilor sale de intretinere, de studii sau
de pregatire;
b) pentru remuneratiile primite intr-o perioada de maximum 2 ani, pentru o
activitate salariata exercitata in acest stat in legatura cu studiile sale sau
cu pregatirea sa, cu conditia ca aceste remuneratii sa nu depaseasca, intr-un
an civil, 120.000 franci belgieni sau echivalentul acestei sume in moneda
romaneasca, dupa caz.
Art. 22
Alte venituri
1. Elementele de venit al unui rezident al unui stat contractant, care sunt
de natura diferita sau provin din surse nementionate in articolele precedente
ale prezentei conventii si care sunt supuse impunerii in acest stat, nu sunt
impozabile decat in acest stat contractant.
2. Dispozitiile paragrafului 1 nu se aplica veniturilor, altele decat veniturile
provenind din bunuri imobiliare, asa cum sunt definite in paragraful 2 al art.
6, cand beneficiarul unor asemenea venituri, rezident al unui stat contractant,
exercita in celalalt stat contractant fie o activitate industriala sau
comerciala prin intermediul unui sediu permanent care este situat acolo, fie o
profesie independenta prin intermediul unei baze fixe care este situata acolo
si cand dreptul sau bunul generator de venituri este legat efectiv de acestea.
In aceasta situatie sunt aplicabile dispozitiile art. 7 sau ale art. 15, dupa
caz.
Art. 23
Impunerea capitalului
1. Capitalul constituit din bunurile imobiliare vizate la art. 6, pe care
le poseda un rezident al unui stat contractant si care sunt situate in celalalt
stat contractant, este impozabil in acest celalalt stat contractant.
2. Capitalul constituit din bunuri mobiliare care fac parte din activul
unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in
celalalt stat contractant sau din bunuri mobiliare care apartin unei baze fixe
de care dispune un rezident al unui stat contractant pentru exercitarea unei
profesii independente este impozabil in acest celalalt stat contractant.
3. Capitalul constituit din nave, aeronave, vehicule feroviare sau rutiere
exploatate in trafic international, din vapoare servind navigatiei interioare,
precum si din bunuri mobiliare destinate exploatarii acestor mijloace de
transport nu este impozabil decat in statul contractant in care este situat
sediul conducerii efective a intreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital al unui rezident al unui stat
contractant nu sunt impozabile decat in acest stat contractant.
Art. 24
Metode pentru eliminarea dublei impuneri
1. In Romania, dubla impunere este evitata in modul urmator:
a) cand un rezident al Romaniei primeste venituri sau poseda elemente de
capital care, in conformitate cu dispozitiile prezentei conventii, sunt
impozabile in Belgia, Romania scuteste de impozit aceste venituri sau aceste
elemente de capital, sub rezerva dispozitiilor subparagrafului b) si c) de mai
jos, dar poate, pentru calcularea sumei impozitului pentru restul de venit sau
de capital al acestui rezident, sa aplice aceleasi cote de impozite ca si cand
veniturile sau elementele de capital respective nu ar fi fost scutite;
b) cand un rezident al Romaniei primeste venituri care, in concordanta cu
dispozitiile art. 10-13 sunt impozabile in Belgia, Romania acorda, din
impozitul pe care-l percepe pe veniturile acestui rezident, o deducere egala ca
suma cu impozitul platit in Belgia. Aceasta deducere nu poate, totusi, sa
depaseasca fractiunea de impozit calculat inainte de deducere, ce corespunde
acestor venituri primite din Belgia;
c) independent de dispozitiile subparagrafului b), dividendele, in sensul
paragrafului 3 al art. 10, pe care o societate care este un rezident al
Romaniei le primeste de la o societate care este un rezident al Belgiei, sunt
scutite de impozitul pe profit in Romania, in masura in care aceasta scutire ar
fi acordata daca cele doua societati ar fi rezidente ale Romaniei.
2. In Belgia, dubla impunere este evitata in modul urmator:
a) cand un rezident al Belgiei primeste venituri care nu sunt vizate la
subparagrafele b) si c) de mai jos sau poseda elemente de capital care sunt
impozabile in Romania, in conformitate cu dispozitiile prezentei conventii,
Belgia scuteste de impozit aceste venituri sau aceste elemente de capital, dar
ea poate, pentru calcularea sumei impozitelor sale pentru restul de venit sau
de capital al acestui rezident, sa aplice aceeasi cota de impozit ca si cand
veniturile sau elementele de capital respective nu ar fi fost scutite;
b) sub rezerva dispozitiilor legislatiei belgiene cu privire la deducerea
din impozitul belgian a impozitelor platite in strainatate, atunci cand un
rezident al Belgiei realizeaza elemente de venit care sunt cuprinse in venitul
global supus impozitului belgian si care constau din dividende impozabile in
conformitate cu paragraful 2 al art. 10 si neexceptate de la impozitul belgian
potrivit subparagrafului c) de mai jos, din dobanzi impozabile in conformitate
cu paragraful 2 sau 7 al art. 11 sau din redevente impozabile in conformitate
cu paragraful 2 sau 6 al art. 12, impozitul roman perceput asupra acestor
venituri este dedus din impozitul belgian aferent veniturilor respective;
c) dividendele, in sensul paragrafului 3 al art. 10, pe care o societate
care este un rezident al Belgiei le primeste de la o societate care este un
rezident al Romaniei, sunt scutite de impozitul aplicabil societatilor in
Belgia, in conditiile si in limitele prevazute de legislatia belgiana;
d) atunci cand, in conformitate cu legislatia belgiana, pierderile suferite
de o intreprindere exploatata de un rezident al Belgiei, intr-un sediu
permanent situat in Romania, au fost efectiv deduse din profiturile acestei
intreprinderi pentru impunerea sa in Belgia, scutirea prevazuta la
subparagraful a) de mai sus nu se aplica in Belgia asupra profiturilor din alte
perioade impozabile care privesc acest sediu permanent, in masura in care
aceste profituri au fost, de asemenea, scutite de impozit in Romania in ce
priveste compensarea cu pierderile mentionate.
Art. 25
Nediscriminarea
1. Nationalii unui stat contractant nu sunt supusi in celalalt stat
contractant nici unei impuneri sau obligatii in legatura cu aceasta, care este
diferita sau mai impovaratoare decat aceea la care sunt sau ar putea fi supusi
nationalii acestui celalalt stat contractant aflati in aceeasi situatie,
indeosebi in ceea ce priveste rezidenta. Aceasta dispozitie se aplica, de
asemenea, independent de dispozitiile art. 1, persoanelor care nu sunt
rezidente ale unui stat contractant sau ale ambelor state contractante.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in acest
celalalt stat contractant intr-un mod mai putin favorabil decat impunerea
intreprinderilor acestui celalalt stat contractant ce exercita aceeasi
activitate. Aceasta dispozitie nu poate fi interpretata ca obligand un stat
contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant deducerile
personale, inlesnirile si reducerile de impozit in functie de situatia sau de
sarcinile de familie pe care le acorda propriilor rezidenti.
3. In masura in care dispozitiile paragrafului 1 al art. 9, paragrafului 7
al art. 11 sau paragrafului 6 al art. 12 nu sunt aplicabile, dobanzile,
redeventele si alte cheltuieli facute de o intreprindere a unui stat
contractant unui rezident al celuilalt stat contractant sunt deductibile pentru
determinarea profiturilor impozabile ale acestei intreprinderi, in aceleasi
conditii ca si cand ar fi fost platite unui rezident al primului stat
contractant.
In mod similar, datoriile unei intreprinderi a unui stat contractant fata
de un rezident al celuilalt stat contractant sunt deductibile, in scopul
determinarii capitalului impozabil al acestei intreprinderi, in aceleasi
conditii ca si cand acestea ar fi fost contractate fata de un rezident al
primului stat contractant.
4. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este, in
totalitate sau in parte, direct sau indirect, detinut sau controlat de unul sau
de mai multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu sunt supuse in primul
stat nici unei impuneri sau nici unei obligatii legate de aceasta, care este
alta sau mai impovaratoare decat acelea la care sunt sau ar putea fi supuse
alte intreprinderi similare ale primului stat contractant.
5. Nici o dispozitie a prezentului articol nu poate fi interpretata ca
impiedicand un stat contractant:
a) sa impuna cu cota prevazuta de legislatia sa interna profiturile unui
sediu permanent, situat in acest stat, al unei societati care este un rezident
al celuilalt stat contractant, cu conditia ca aceasta cota sa nu depaseasca
cota maxima aplicabila profiturilor societatilor care sunt rezidente ale
primului stat contractant;
b) de a preleva impozitul retinut la sursa pe dividendele aferente unei
participari legate efectiv de un sediu permanent de care dispune in acest stat
contractant o societate care este un rezident al celuilalt stat contractant.
6. Dispozitiile prezentului articol se aplica, independent de dispozitiile
art. 2, impozitelor de orice natura sau cu orice denumire.
Art. 26
Procedura amiabila
1. Cand o persoana apreciaza ca masurile luate de un stat contractant sau
de catre ambele state contractante ii atrag sau ii vor atrage o impunere care
nu este conforma cu dispozitiile prezentei conventii, ea poate, indiferent de
caile prevazute de legislatia interna a acestor state contractante, sa supuna
cazul sau autoritatii competente a statului contractant al carui rezident este
sau, daca acest caz intra sub incidenta paragrafului 1 al art. 25, aceleia a
statului contractant al carui national este. Cazul trebuie supus in cei 3 ani
urmatori primei notificari a masurii care atrage o impunere ce nu este conforma
dispozitiilor prezentei conventii.
2. Autoritatea competenta se straduieste, daca reclamatia i se pare
intemeiata si daca ea insasi nu este in masura sa dea o solutie satisfacatoare,
sa rezolve cazul pe cale de intelegere amiabila cu autoritatea competenta a
celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei impuneri care nu este
conforma cu prezenta conventie.
3. Autoritatile competente ale statelor contractante se straduiesc, pe cale
de acord amiabil, sa rezolve dificultatile sau sa inlature dubiile ce pot
aparea ca urmare a interpretarii sau aplicarii prezentei conventii.
4. Autoritatile competente ale statelor contractante se pun de acord cu
privire la masurile necesare aplicarii dispozitiilor prezentei conventii si mai
ales cu privire la documentele justificative ce trebuie furnizate de catre
rezidentii fiecarui stat contractant pentru a beneficia in celalalt stat
contractant de scutirile sau de reducerile de impozit prevazute in aceasta
conventie.
5. Autoritatile competente ale statelor contractante pot sa comunice in mod
direct intre ele in ce priveste aplicarea conventiei.
Art. 27
Schimbul de informatii
1. Autoritatile competente ale statelor contractante fac schimb de
informatii necesare aplicarii dispozitiilor prezentei conventii si celor
privitoare la legislatia interna a statelor contractante referitoare la
impozitele vizate de conventie, in masura in care impunerea pe care o prevede
nu este contrara acesteia.
Schimbul de informatii nu se restrange la art. 1. Informatiile primite de
un stat contractant sunt tinute secrete, in acelasi mod ca si informatiile
obtinute in aplicarea legislatiei interne a acestui stat contractant, si nu
sunt comunicate decat persoanelor sau autoritatilor (inclusiv tribunalele si
organele administrative), insarcinate cu stabilirea si cu incasarea impozitelor
vizate de conventie, cu aplicarea sau urmarirea acestor impozite sau cu
deciziile privind recursurile in legatura cu impozitele respective. Aceste
persoane sau autoritati nu folosesc informatiile decat in aceste scopuri. Ele
pot sa faca uz de aceste informatii in cursul audientelor publice ale
tribunalelor sau in timpul actiunilor judecatoresti.
2. Dispozitiile paragrafului 1 nu pot sa fie in nici un caz interpretate ca
impunand unui stat contractant obligatia:
a) de a lua masuri administrative contrare legislatiei si practicii sale
administrative sau acelora ale celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informatii care nu ar putea fi obtinute pe baza legislatiei
sale proprii sau in cadrul practicii sale administrative normale, sau a acelora
ale celuilalt stat contractant;
c) de a furniza informatii care ar divulga un secret comercial, industrial,
profesional sau un procedeu comercial ori informatii a caror divulgare ar fi
contrara ordinii publice.
Art. 28
Asistenta la incasare
1. Statele contractante se angajeaza sa-si acorde reciproc sprijin si
asistenta in scopul de a notifica si de a incasa impozitele vizate la art. 2,
precum si toate modificarile, completarile, majorarile de intarziere,
cheltuielile si amenzile fara caracter penal legate de aceste impozite.
2. La solicitarea autoritatii competente a unui stat contractant,
autoritatea competenta a celuilalt stat contractant asigura, potrivit
dispozitiilor legale si reglementarilor aplicabile notificarii si incasarii
impozitelor respective a acestui din urma stat, notificarea si incasarea
creantelor fiscale vizate la paragraful 1, care sunt exigibile in primul stat.
Aceste creante nu se bucura de nici un privilegiu in statul solicitat, iar
acesta nu este obligat sa aplice modalitatile de incasare care nu sunt
autorizate prin dispozitiile legale sau reglementarile statului solicitant.
3. Solicitarile vizate la paragraful 2 sunt fundamentate cu o copie
oficiala de pe titlurile executorii, insotite, daca este necesar, de o copie
oficiala de pe deciziile administrative sau judiciare intrate in vigoare ca
urmare a procedurilor judecatoresti.
4. In ce priveste creantele fiscale care sunt susceptibile de recursuri,
autoritatea competenta a unui stat contractant poate, pentru apararea drepturilor
sale, sa solicite autoritatii competente a celuilalt stat contractant sa ia
masurile asiguratorii prevazute de legislatia acestuia; dispozitiile
paragrafelor 1-3 sunt aplicabile, mutatis mutandis, acestor masuri.
5. Dispozitiile paragrafului 1 al art. 27 se aplica, de asemenea, tuturor
informatiilor privind aplicarea prezentului articol, aduse la cunostinta
autoritatii competente a unui stat contractant.
Art. 29
Membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare
Dispozitiile prezentei conventii nu afecteaza privilegiile fiscale de care
beneficiaza membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare, in
virtutea fie a regulilor generale ale dreptului international, fie a
dispozitiilor acordurilor speciale.
Art. 30
Intrarea in vigoare
1. Fiecare stat contractant va notifica celuilalt stat contractant
indeplinirea procedurilor cerute de legislatia sa in ce priveste intrarea in
vigoare a acestei conventii. Aceasta va intra in vigoare in a 30-a zi urmatoare
datei ultimei notificari.
2. Dispozitiile prezentei conventii se vor aplica:
a) in ce priveste impozitele datorate la sursa la veniturile atribuite sau
de platit, incepand cu 1 ianuarie a anului imediat urmator anului intrarii in
vigoare a conventiei;
b) in ce priveste celelalte impozite stabilite pe veniturile realizate in
perioadele impozabile, incepand cu 1 ianuarie a anului imediat urmator anului
intrarii in vigoare a conventiei;
c) in ce priveste impozitele pe capital stabilite pe elementele de capital
existente la 1 ianuarie a oricarui an urmator anului intrarii in vigoare a
conventiei.
3. Dispozitiile Conventiei dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si
Guvernul Regatului Belgiei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele
pe venit si pe avere, semnata la Bucuresti la 14 octombrie 1976, vor inceta sa
se aplice cu privire la orice impozit roman sau belgian la care prezenta
conventie se aplica in conformitate cu dispozitiile paragrafului 2.
Art. 31
Denuntarea
1. Prezenta conventie va ramane in vigoare o perioada nedeterminata.
2. Fiecare dintre statele contractante va putea, totusi, pana la data de 30
iunie inclusiv a oricarui an calendaristic, incepand cu al 5-lea an urmator
anului de intrare in vigoare a conventiei, sa o denunte in scris si pe cale
diplomatica celuilalt stat contractant.
In cazul unei asemenea denuntari, conventia va inceta sa fie aplicabila:
a) in ce priveste impozitele datorate la sursa la veniturile atribuite sau
de platit, incepand cu 1 ianuarie a anului imediat urmator anului in cursul
caruia denuntarea a fost notificata;
b) in ce priveste celelalte impozite stabilite pe veniturile realizate in
perioadele impozabile, incepand cu 1 ianuarie a anului imediat urmator anului
in cursul caruia denuntarea a fost notificata;
c) in ce priveste impozitele pe capital stabilite pe elementele de capital
existente la 1 ianuarie a anului imediat urmator anului in cursul caruia
denuntarea a fost notificata.
Drept pentru care, subsemnatii, autorizati cum se cuvine de guvernele lor
respective, au semnat prezenta conventie.
Intocmita la Bruxelles la 4 martie 1996, in doua exemplare, in limbile
romana, franceza si flamanda, toate textele fiind egal autentice. In caz de
divergenta, textul in limba franceza va prevala.
Pentru Guvernul Romaniei,
Ioan Dan Popescu,
ministrul comertului
Pentru Guvernul Regatului Belgiei,
Philippe Maystadt,
viceprim ministru,
ministrul finantelor si comertului