LEGE Nr. 140
din 7 iulie 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 8 iulie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 22 alineatul (1), litera j) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,j) realizează recrutarea şi promovarea pentru
funcţiile publice pentru care organizează concurs, monitorizează recrutarea şi
promovarea pentru celelalte funcţii publice, în condiţiile prezentei
legi;".
2. La articolul 22 alineatul (1), după litera j) se
introduc două noi litere, literele j1) şi j2), cu
următorul cuprins:
,,j1) organizează concursuri sau examene
pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere vacante, în condiţiile
prevăzute la art. 58;
j2) dispune suspendarea organizării şi
desfăşurării concursurilor, în condiţiile legii;".
3. După articolul 22 se introduce un nou articol,
articolul 221, cu următorul cuprins:
„Art. 221. - Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici dispune suspendarea organizării şi desfăşurării
concursului sau, după caz, a examenului, în următoarele cazuri:
a) în situaţia în care este sesizată şi se constată că
nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind organizarea şi desfăşurarea
concursurilor de recrutare şi de promovare în funcţii publice din cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice;
b) autoritatea sau instituţia publică nu a transmis
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici planul de ocupare a funcţiilor
publice, potrivit prevederilor art. 23 alin. (4) şi (5);
c) autoritatea sau instituţia publică care
organizează concursul sau examenul nu a obţinut avizul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, potrivit prevederilor art. 107."
4. La articolul 57 alineatul (6), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) 3 ani în specialitatea studiilor necesare
exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere,
altele decât cele prevăzute la lit. a)."
5. La articolul 58, după alineatul (3) se introduc
cinci noi alineate, alineatele (4)-(8), cu următorul cuprins:
„(4) Inştiinţarea va cuprinde în mod obligatoriu
următoarele:
a) identificarea funcţiilor publice vacante prin
denumire, categorie, clasă şi, după caz, grad profesional, precum şi
compartimentul din care fac parte;
b) condiţiile de studii de specialitate şi, după caz,
alte condiţii specifice prevăzute în fişa postului pentru fiecare funcţie
publică vacantă;
c) data propusă pentru organizarea concursului.
(5) In termen de 10 zile, Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici verifică în baza de date privind evidenţa funcţiilor
publice şi a funcţionarilor publici dacă există funcţionari publici care
îndeplinesc condiţiile pentru a fi redistribuiţi.
(6) In condiţiile în care nu există funcţionari publici
care să poată fi redistribuiţi, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
comunică autorităţilor şi instituţiilor publice desemnarea unui responsabil de
procedură, funcţionar public, reprezentant al acesteia în comisia de concurs.
Responsabilul de procedură verifică îndeplinirea condiţiilor legale de
organizare şi desfăşurare a concursurilor şi îndeplineşte şi celelalte
activităţi corespunzătoare calităţii de membru în comisia de concurs.
(7) Responsabilul de procedură sesizează cu celeritate
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici în situaţia nerespectării de către
autorităţile şi instituţiile publice a procedurii de organizare şi desfăşurare
a concursurilor. Pe baza analizei sesizării formulate de responsabilul de
procedură, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici dispune suspendarea
organizării şi desfăşurării concursului.
(8) Responsabilul de procedură poate fi desemnat din
cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici sau din cadrul instituţiei
prefectului, pe baza propunerilor prefecţilor."
6. La articolul 62, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Numirea în funcţiile publice de conducere pentru
care se organizează concurs în condiţiile art. 58 alin. (1) lit. b) se face
prin actul administrativ emis de conducătorii autorităţilor sau instituţiilor
publice din administraţia publică centrală şi locală, la propunerea Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(3) Numirea în funcţiile publice pentru care se
organizează concurs în condiţiile art. 58 alin. (1) lit. c) se face prin actul
administrativ emis de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică centrală şi locală care au organizat concursul."
7. La articolul 64, alineatul (2) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Promovarea în funcţia publică de execuţie în
gradul profesional imediat superior celui deţinut de funcţionarul public se
face prin concurs sau examen, organizat semestrial de către autorităţile şi
instituţiile publice, prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public
ca urmare a promovării concursului sau examenului. Fişa postului funcţionarului
public care a promovat în funcţia publică se completează cu noi atribuţii şi
responsabilităţi sau, după caz, prin creşterea gradului de complexitate a
atribuţiilor exercitate."
8. La articolul 65, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 65. - (1) Concursul sau examenul de promovare în
gradul profesional se organizează de autoritatea sau instituţia publică, în
limita funcţiilor publice rezervate promovării, cu încadrarea în fondurile
bugetare alocate.
(2) Pentru a participa la concursul sau examenul de
promovare în gradul profesional imediat superior celui deţinut, funcţionarul
public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă cel puţin 3 ani vechime în gradul
profesional al funcţiei publice din care promovează;
b) să aibă cel puţin 2 ani vechime în treapta de
salarizare din care avansează;
c) să fi obţinut cel puţin calificativul «bine» la
evaluarea anuală a performanţelor individuale în ultimii 2 ani calendaristici;
d) să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune
disciplinară neradiată în condiţiile prezentei legi."
9. La articolul 65, după alineatul (3) se introduce
un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Prevederile art. 58 alin. (2) şi (3) se aplică în
mod corespunzător."
10. La articolul 68, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 68. - (1) In urma dobândirii unei diplome de
studii de nivel superior, funcţionarii publici de execuţie au dreptul de a
participa la examenul organizat pentru ocuparea unei funcţii publice într-o
clasă superioară celei în care sunt încadraţi, dacă studiile absolvite sunt în
specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau dacă autoritatea ori
instituţia publică apreciază că studiile absolvite sunt utile pentru
desfăşurarea activităţii."
11. La articolul 68, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Promovarea în clasă nu se poate face pe o funcţie
publică de auditor sau de consilier juridic."
12. La articolul 87 alineatul (1), litera b) se
abrogă.
13. La articolul 87 alineatul (2), litera d) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) mutarea în cadrul autorităţii sau instituţiei
publice ori în cadrul altei structuri fără personalitate juridică a autorităţii
sau instituţiei publice, în condiţiile prezentei legi;".
14. La articolul 87, alineatul (3) se abrogă.
15. La articolul 89, după alineatul (2) se introduc
trei noi alineate, alineatele (21)-(23), cu următorul
cuprins:
„(21) In mod excepţional, detaşarea se poate
dispune şi pe o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici, cu
aplicarea prevederilor art. 92 alin. (11), dacă funcţionarul public
îndeplineşte condiţiile de studii şi de vechime în specialitatea studiilor
necesare exercitării funcţiei publice în condiţiile prezentei legi. In acest
caz, detaşarea se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa
legală de numire a funcţionarilor publici care ocupă funcţii publice din
categoria înalţilor funcţionari publici, la propunerea conducătorului
autorităţii sau instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare
activitatea funcţionarul public detaşat.
(22) Funcţionarii publici cu statut special
pot fi detaşaţi pe funcţii publice generale echivalente funcţiilor publice
specifice ocupate, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (1)-(21)şi cu
respectarea prevederilor art. 110.
(23) Funcţionarii publici pot fi detaşaţi şi
pe funcţii publice cu statut special, cu avizul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, cu respectarea prevederilor art. 110."
16. La articolul 90, alineatul (6) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(6) In cazul funcţionarilor publici de conducere,
transferul se poate realiza pe funcţii publice de conducere de acelaşi nivel
sau, după caz, de nivel inferior, ale căror condiţii de ocupare şi experienţă
profesională necesară în vederea ocupării sunt similare cu cele ale funcţiei de
pe care se efectuează transferul, cu respectarea prevederilor alin. (2), (4) şi
(5). Autorităţile sau instituţiile publice între care se realizează transferul
sunt obligate să verifice îndeplinirea condiţiei de similaritate a condiţiilor
de ocupare şi a experienţei profesionale."
17. La articolul 90, după alineatul (7) se introduce
un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins:
„(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), în cazul
înalţilor funcţionari publici, transferul la cerere se poate dispune de
persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică, la
solicitarea motivată a înaltului funcţionar public şi cu aprobarea
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în a cărei structură se
găseşte funcţia publică vacantă pe care urmează a fi transferat, cu
îndeplinirea condiţiilor specifice prevăzute pentru funcţia publică de
conducere sau de execuţie respectivă şi cu respectarea prevederilor alin.
(7)."
18. Articolul 91 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 91. - (1) Mutarea în cadrul autorităţii sau
instituţiei publice ori în cadrul altei structuri fără personalitate juridică a
autorităţii sau instituţiei publice poate fi definitivă ori temporară.
(2) Mutarea definitivă poate avea loc în următoarele
situaţii:
a) când se dispune de către conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public
pe o funcţie publică vacantă echivalentă, de aceeaşi categorie, clasă şi, după
caz, de acelaşi grad profesional, sau pe o funcţie publică vacantă de nivel
inferior pentru care sunt îndeplinite condiţiile specifice prevăzute în fişa
postului. In cazuri temeinic justificate, mutarea se poate dispune motivat de
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, cu repartizarea postului
corespunzător funcţiei deţinute de funcţionarul public. In oricare dintre
situaţii este necesar acordul scris al funcţionarului public;
b) la solicitarea justificată a funcţionarului public,
cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, pe o funcţie
publică vacantă echivalentă, de aceeaşi categorie, clasă şi, după caz, la
acelaşi grad profesional, sau pe o funcţie publică vacantă de nivel inferior
pentru care sunt îndeplinite condiţiile specifice prevăzute în fişa postului;
c) în alte situaţii prevăzute de dispoziţiile legale.
(3) In cazul înalţilor funcţionari publici, mutarea
definitivă se poate dispune de persoana care are competenţa legală de numire în
funcţia publică, la solicitarea motivată a înaltului funcţionar public şi cu
aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care se găseşte
funcţia publică de conducere ori de execuţie vacantă pe care urmează a fi mutat
definitiv, cu îndeplinirea condiţiilor specifice prevăzute pentru funcţia
publică respectivă.
(4) Mutarea temporară pe o altă funcţie publică se
dispune motivat, în interesul autorităţii sau instituţiei publice, de către
conducătorul autorităţii ori instituţiei publice, pe o funcţie publică vacantă
echivalentă, de aceeaşi categorie, clasă şi, după caz, de acelaşi grad
profesional, pentru care sunt îndeplinite condiţiile specifice prevăzute în
fişa postului sau, după caz, cu repartizarea postului corespunzător
funcţiei deţinute de funcţionarul public, pentru o perioadă de maximum 6
luni într-un an calendaristic.
(5) In mod excepţional, mutarea temporară sau
definitivă poate fi solicitată de funcţionarul public în cazul în care starea
sănătăţii, dovedită pe baza unui examen de specialitate, nu îi mai permite
desfăşurarea activităţii în acel compartiment. Mutarea temporară sau definitivă
se face în condiţiile prezentei legi, dacă funcţionarul public în cauză este
apt profesional să îndeplinească atribuţiile care îi revin.
(6) Dacă mutarea se dispune în altă localitate,
funcţionarul public beneficiază de drepturile prevăzute la art. 90 alin. (3).
(7) Funcţionarul public poate refuza mutarea în cadrul
altei structuri a autorităţii sau instituţiei publice în altă localitate, dacă
se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 89 alin. (3). Refuzul
nejustificat constituie abatere disciplinară."
19. La articolul 92, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 92. - (1) Exercitarea cu caracter temporar a unei
funcţii publice de conducere vacante sau temporar vacante se realizează prin
promovarea temporară a unui funcţionar public care îndeplineşte condiţiile de
studii şi de vechime în specialitatea studiilor pentru ocuparea funcţiei
publice şi care nu are o sancţiune disciplinară aplicată, care nu a fost
radiată, în condiţiile prezentei legi."
20. La articolul 92, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) In mod excepţional, la propunerea
justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei
stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter
temporar a acesteia poate fi realizată de funcţionari publici sau, după caz, de
funcţionari publici cu statut special care îndeplinesc condiţiile prevăzute la
alin. (1), cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Această
măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa
legală de numire în funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici, în condiţiile în care, din motive obiective, funcţia
publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate."
21. La articolul 92, alineatele (2) şi (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Dacă funcţia publică este vacantă, măsura
prevăzută la alin. (1) se dispune de către persoana care are competenţa numirii
în funcţia publică, pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic,
cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(4) Dacă funcţia publică este temporar vacantă, măsura
prevăzută la alin. (1) se dispune de către persoana care are competenţa legală
de numire în funcţia publică, până la data încetării suspendării din funcţia
publică, a detaşării titularului funcţiei publice, până la radierea de drept a
sancţiunii disciplinare prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. c) sau, după caz,
în situaţia în care funcţionarul public de conducere exercită cu caracter
temporar o altă funcţie publică de conducere vacantă sau temporar vacantă ori
din categoria înalţilor funcţionari publici, până la expirarea perioadei pentru
care s-a dispus exercitarea cu caracter temporar, în condiţiile legii."
22. La articolul 93, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Refuzul neîntemeiat al numirilor prevăzute la
alin. (1) atrage eliberarea din funcţia publică. In această situaţie, înaltul
funcţionar public intră în corpul de rezervă al funcţionarilor publici,
beneficiind de dreptul de a fi redistribuit pe o funcţie publică de conducere
sau de execuţie vacantă, în condiţiile prezentei legi."
23. Articolul 107 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 107. - (1) Autorităţile şi instituţiile publice
au obligaţia de a solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici avizul
privind funcţiile publice în oricare dintre următoarele situaţii:
a) stabilirea sau modificarea structurii de funcţii
publice pentru fiecare autoritate şi instituţie publică, în parte, de către
conducătorul acesteia ori prin hotărâre a consiliului judeţean sau, după caz, a
consiliului local, pe baza activităţilor prevăzute la art. 2 alin. (3);
b) modificarea calităţii posturilor, potrivit art. 111
alin. (1) sau (5);
c) reorganizarea activităţii autorităţii sau
instituţiei publice.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
de a înştiinţa, în termen de 10 zile lucrătoare, Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici, în oricare dintre următoarele situaţii:
a) intervenirea unor modificări în structura
funcţiilor publice din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice, ca
urmare a promovării în clasă şi în grad profesional a funcţionarilor publici;
b) transformarea unei funcţii publice vacante într-o
funcţie publică cu o altă denumire sau într-o funcţie publică de nivel inferior
ori superior, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru
autoritatea sau instituţia publică şi în fondurile bugetare anuale alocate.
(3) Avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici
este prealabil şi obligatoriu în toate situaţiile prevăzute la alin. (1).
(4) In situaţia în care, după obţinerea avizului
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, actele administrative prin care se
stabilesc măsuri din categoria celor prevăzute la alin. (1) se aprobă cu
modificări sau completări, ordonatorii principali de credite din administraţia
publică locală au obligaţia de a comunica Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici aceste acte administrative, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de
la data aprobării lor prin hotărâre a consiliului local sau, după caz, prin
hotărâre a consiliului judeţean.
(5) In situaţia prevăzută la alin. (4), autorităţile
administraţiei publice locale pot pune în aplicare dispoziţiile hotărârii
consiliului local sau, după caz, a consiliului judeţean, numai după obţinerea
avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. In acest caz, avizul
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici se emite în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data primirii actelor administrative prevăzute la alin.
(4).
(6) Lista documentelor necesare pentru obţinerea
avizului Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, precum şi modalitatea de
transmitere a acestora de către autorităţile şi instituţiile publice se aprobă
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."
24. După articolul 107 se introduce un nou
articol, articolul 1071, cu următorul cuprins:
„Art. 1071. - (1) Pentru respectarea
drepturilor de carieră ale funcţionarilor publici, în cuprinsul actelor
normative sau administrative privind modificări ale structurii organizatorice,
reorganizări sau desfiinţări de structuri şi funcţii publice, autorităţile şi
instituţiile publice iniţiatoare din administraţia publică centrală şi locală
sunt obligate să prevadă un termen de minimum 30 de zile, în vederea aplicării
procedurilor legale prevăzute de prezenta lege.
(2) După aprobarea actelor normative, în condiţiile
legii, pentru structura de funcţii publice care rezultă în condiţiile alin.
(1), autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală
solicită avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în condiţiile
prevăzute la art. 107."
Art. II. -In cursul
anului 2010, intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici se poate face
pe orice funcţie publică vacantă corespunzătoare categoriei înalţilor
funcţionari publici, prin concurs de intrare în categoria înalţilor funcţionari
publici, organizat în condiţiile legii.
Art. III. - Procedurile
privind organizarea concursurilor de recrutare sau, după caz, de promovare,
aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi, se desfăşoară
potrivit regimului juridic aplicabil la data la care au fost demarate.
Art. IV. - In termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia de a reanaliza şi de a lua măsurile necesare
pentru stabilirea regimului juridic aplicabil posturilor, în condiţiile art.
111 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele
aduse prin prezenta lege, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici.
Art. V. - La data
intrării în vigoare a prezentei legi, prevederile art. I pct. 6-25 şi ale art.
VII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în
domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale
la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte
organe ale administraţiei publice centrale din unităţile
administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru
reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia
publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 6 octombrie
2009, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se
abrogă.
Art. VI. -Aplicarea
prevederilor art. 22 alin. (1) lit. o), art. 65 alin. (3) şi art. 70 alin. (1)
lit. b), alin. (2) şi (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se suspendă până la
data de 31 decembrie 2010.
Art. VII. - Legea nr.
188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, în condiţiile art. 147 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75
şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ