LEGE
Nr. 157 din 14 mai 2004
privind instituirea bursei speciale "Guvernul Romaniei" pentru
formarea managerilor din sectorul public
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 466 din 25 mai 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se instituie bursa speciala "Guvernul Romaniei", in scopul
formarii de manageri care se angajeaza sa desfasoare activitati de raspundere
in cadrul institutiilor publice, regiilor autonome, agentilor economici cu
capital majoritar de stat ori in cadrul structurilor sau organismelor
internationale, in calitate de reprezentant al statului roman. Bursa speciala
"Guvernul Romaniei" se instituie incepand cu anul universitar 2005 -
2006.
Art. 2
Bursa speciala "Guvernul Romaniei", denumita in continuare bursa,
se acorda tinerilor, denumiti in continuare beneficiari, care se califica in
urma unui concurs national si care sunt acceptati la studii de universitati de
prestigiu, acreditate sau recunoscute in statele Uniunii Europene si ale
Spatiului Economic European, Statele Unite ale Americii sau in alte state
relevante din perspectiva participarii Romaniei in structurile europene si
euroatlantice.
Art. 3
(1) Se infiinteaza Comisia pentru bursa speciala "Guvernul
Romaniei", denumita in continuare Comisie, cu atributii privind
organizarea concursului national, selectia si repartizarea beneficiarilor.
(2) Structura, componenta, atributiile, organizarea si functionarea
Comisiei se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Comisia este constituita din reprezentanti ai institutiilor publice
implicate, ai mediului academic, ai sectorului neguvernamental, ai mediului de
afaceri si ai mediului bancar, precum si ai unor institutii sau organisme
internationale.
(4) Secretariatul Comisiei se asigura de catre Ministerul Educatiei si
Cercetarii.
Art. 4
(1) Bursele se acorda pe baza rezultatelor concursului national, prin care
se evalueaza capacitatea de performanta academica a candidatilor, precum si
optiunea acestora de a servi in sectorul public.
(2) Concursul national se organizeaza anual, iar rezultatele sunt aduse la
cunostinta publica pana in luna noiembrie a anului premergator inceperii anului
universitar pentru care se acorda bursele.
(3) Selectarea candidatilor in vederea acordarii burselor se face de catre
Comisie.
(4) Metoda de organizare a concursului national si metodele de evaluare se
stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 5
(1) Bursa se acorda in vederea efectuarii de studii in domeniile prevazute
in anexa care face parte integranta din prezenta lege, dupa cum urmeaza:
a) studii universitare, pe perioada minima necesara absolvirii si obtinerii
diplomei, conform institutiei de invatamant, dar nu mai mult de 5 ani;
b) studii pe perioada minima necesara finalizarii cursurilor de masterat,
conform institutiei de invatamant, dar nu mai mult de 2 ani;
c) studii de doctorat pe o perioada care nu poate depasi 4 ani.
(2) Bursa se acorda unei persoane o singura data in viata si numai pentru
efectuarea uneia dintre formele de studiu prevazute la alin. (1).
Art. 6
(1) Bursa se acorda in limita fondurilor alocate anual cu aceasta destinatie
in bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Fondurile prevazute la alin. (1) vor asigura atat acoperirea sumelor
necesare pentru continuarea burselor acordate in anii precedenti, in conditiile
prezentei legi, cat si pentru acordarea de noi burse.
(3) Bursele noi se acorda in functie de criteriile stabilite prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi, dupa acordarea cu prioritate a
burselor pentru continuarea studiilor de catre beneficiarii care au fost
acceptati in anii anteriori.
Art. 7
Prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei si
Cercetarii si a Ministerului Afacerilor Externe, se stabilesc, cu un an
calendaristic inaintea inceperii anului universitar pentru care se acorda
bursele:
a) fondurile alocate, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (2);
b) specializarile pentru care se acorda burse;
c) categoriile de cheltuieli care se suporta din bursa;
d) cuantumul bursei, diferentiat in functie de tara si de institutia de invatamant
superior.
Art. 8
(1) Bursa se acorda in numele Guvernului Romaniei, iar derularea
operatiunilor aferente bursei se realizeaza de catre Ministerul Educatiei si
Cercetarii impreuna cu un partener de implementare, care poate fi, dupa caz, o
institutie bancara internationala selectata de catre minister, in conditiile
legii, sau o organizatie internationala interguvernamentala, pe baza unui acord
incheiat cu Romania sau cu autoritatile romane competente.
(2) Sumele aferente programului de acordare a burselor, inclusiv avansul,
se aloca partenerului de implementare in conditiile legii.
(3) Comisioanele si celelalte cheltuieli efectuate de Ministerul Educatiei
si Cercetarii sau de partenerul de implementare, ca urmare a efectuarii
operatiunilor determinate de acordarea bursei, se includ in bugetul programului
si se suporta din sumele alocate de la bugetul de stat.
(4) In baza contractului incheiat cu Ministerul Educatiei si Cercetarii,
partenerul de implementare efectueaza operatiunile de incasari si plati
aferente derularii bursei, incheie contracte cu beneficiarii, urmareste ducerea
la indeplinire a prevederilor contractuale, inclusiv in privinta efectuarii de
catre acestia, ulterior definitivarii studiilor, a activitatii in cadrul institutiilor
publice, regiilor autonome, agentilor economici cu capital majoritar de stat si
al structurilor sau organismelor internationale.
Art. 9
Bursa se plateste din fondurile prevazute in bugetul de stat, la inceputul
fiecarei perioade universitare - trimestru, semestru -, pe baza facturilor pro
forma emise de institutiile de invatamant acceptante.
Art. 10
Beneficiarii incheie cu partenerul de implementare un contract, al carui
model se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Prin contract beneficiarii se obliga:
a) sa mentina pe toata durata studiilor un nivel minim de performanta
echivalent calificativului "Bine";
b) sa revina in tara, la sfarsitul bursei, si sa desfasoare activitate o
perioada minima, stabilita in functie de durata studiilor si de cuantumul
bursei, prin hotarare a Guvernului, in cadrul unei institutii publice, al
regiilor autonome si agentilor economici cu capital majoritar de stat ori in
cadrul unor structuri sau organisme internationale, in calitate de reprezentant
al statului roman.
Art. 11
(1) In cazul nerespectarii clauzelor contractuale, beneficiarul restituie
partenerului de implementare sumele acordate, precum si penalizarile si
dobanzile stabilite prin contract.
(2) La randul sau, partenerul de implementare vireaza Ministerului
Educatiei si Cercetarii, in vederea restituirii catre bugetul de stat,
fondurile aferente obligatiilor nerespectate de beneficiari si recuperate de la
acestia.
(3) Pentru cazul neexecutarii de catre beneficiarul bursei a obligatiilor
prevazute in contractul incheiat cu partenerul de implementare, alaturi de
beneficiar se obliga solidar 3 garanti, la plata lunara a 50% din venitul net
pana la concurenta sumei totale acordate de la bugetul de stat, precum si a
penalitatilor si dobanzilor stabilite prin contract. Nu pot fi acceptati
garanti al caror venit se situeaza sub nivelul salariului mediu pe economie.
Art. 12
Ministerul Educatiei si Cercetarii impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe
comunica oficiilor consulare si reprezentantelor diplomatice ale Romaniei din
strainatate, precum si universitatilor straine acceptante lista nominala a
beneficiarilor bursei, precum si conditiile de acordare a acesteia.
Art. 13
(1) Institutiile publice, regiile autonome, agentii economici si
structurile sau organismele internationale prevazute la art. 10 lit. b), in
care isi pot desfasura activitatea beneficiarii, se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Incadrarea pe posturile vacante din institutiile publice, regiile
autonome, agentii economici si structurile sau organismele internationale
prevazute la alin. (1) se face prin derogare de la prevederile legale
referitoare la incadrarea pe post, pe baza de concurs sau examen, aplicabile
functionarilor publici si personalului contractual. Prin derogare de la
aceleasi prevederi, Guvernul va incadra beneficiarii in pozitii de conducere
sau de raspundere, cu conditia indeplinirii criteriilor de performanta prevazute
in fisa postului.
(3) Posturile vacante existente la institutiile publice, regiile autonome,
agentii economici si structurile sau organismele internationale prevazute la
alin. (1) se solicita de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici,
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv de catre
Ministerul Afacerilor Externe, se centralizeaza si se transmit Ministerului
Educatiei si Cercetarii pentru a fi puse la dispozitie Comisiei.
(4) Repartizarea beneficiarilor se face de catre Comisie in functie de
posturile vacante existente la institutiile publice, regiile autonome, agentii
economici si structurile sau organismele internationale prevazute la alin. (1),
pe baza optiunilor formulate de beneficiari si a specializarilor dobandite,
potrivit unei proceduri stabilite prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi.
Art. 14
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Afacerilor Externe vor supune
spre adoptare Guvernului proiectul de hotarare pentru aprobarea normelor
metodologice de aplicare a prezentei legi, prin care se stabilesc:
a) structura, componenta, atributiile, organizarea si functionarea
Comisiei;
b) metodologia de organizare si desfasurare a concursului national;
c) fondurile alocate acestei burse;
d) cuantumul maxim al bursei, in functie de tara si de institutia de
invatamant;
e) modelul contractului care se incheie intre beneficiar si partenerul de
implementare care actioneaza in numele Guvernului;
f) institutiile publice, regiile autonome, agentii economici si structurile
sau organismele internationale prevazute la art. 10 lit. b), in care isi vor
desfasura activitatea beneficiarii, si perioada in care isi vor desfasura
activitatea;
g) procedura de repartizare prevazuta la art. 13 alin. (4).
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27
aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ANEXA 1
DOMENIILE
pentru care se acorda bursa speciala "Guvernul Romaniei"
A. Domenii pentru care se acorda bursa speciala "Guvernul
Romaniei" pentru studii universitare si de master
1. Economie (management, finante etc.)
2. Drept*)
3. Studii europene*)
4. Relatii publice, comunicare
5. Administratie publica
6. Diplomatie, studii politice, relatii internationale
7. Inginerie: energie, protectia mediului, chimie sau petrochimie,
inginerie economica, constructii, transporturi, inginerie industriala sau
productie, tehnologia informatiei, comunicatii
8. Educatie
9. Agricultura, agronomie
10. Aparare nationala, ordine publica
11. Sociologie.
B. Domenii pentru care se acorda bursa speciala "Guvernul
Romaniei" pentru studii doctorale
1. Economie
2. Drept
3. Studii europene*)
4. Administratie publica
5. Diplomatie, studii politice, relatii internationale
6. Aparare nationala, ordine publica.
*) Doar in universitatile din statele membre ale Uniunii Europene si
Spatiului Economic European.