ORDONANTA DE URGENTA Nr. 56 din 25 iunie 2004
privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager
public
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 590 din 1 iulie 2004
In vederea atragerii tinerilor profesionisti bine pregatiti in
administratia publica din Romania se urmareste crearea unei noi functii publice
specifice cu statut special, denumita manager public, care sa beneficieze de un
sistem de promovare speciala si un nivel de salarizare motivant,
in cadrul procesului de reforma a administratiei publice a carui componenta
esentiala o reprezinta infiintarea si dezvoltarea unui corp profesionist de
functionari publici, neutru si comparabil cu cel existent in tarile Uniunii
Europene,
in vederea crearii unui corp de functionari publici profesionist, Romania a
primit fonduri in valoare de 4 milioane euro din partea Uniunii Europene pentru
derularea Proiectului PHARE RO 0106.03, denumit "Crearea unui corp
profesionist de manageri publici in administratia publica - Proiectul tinerilor
profesionisti", proiect cu o importanta componenta de instruire a
tinerilor functionari publici in tara si in strainatate, a carui prima promotie
va absolvi in luna august 2004,
in vederea evitarii riscului de a nu finaliza proiectul, de a pierde
fondurile U.E. alocate, in valoare de 4 milioane euro, si de a pierde
finantarea unui al doilea ciclu al proiectului, in valoare de 3,5 milioane
euro, ca urmare a absentei unui cadru normativ special,
in vederea redactarii in timp util a Termenilor de referinta si avand in
vedere conditia ceruta de Comisia Europeana de a se crea baza legala necesara
Proiectului tinerilor profesionisti pana la data de 30 iunie 2004,
avand in vedere necesitatea reglementarii statutului juridic pentru
absolventii Proiectului PHARE RO 0106.03 in termenul prevazut in Planul de
masuri urgente pentru integrare europeana al Guvernului Romaniei (To Do List),
avand in vedere respectarea calendarului prevazut de Foaia de parcurs
pentru Romania a Comisiei Europene privind incheierea capitolelor de negociere
cu Uniunea Europeana, elemente care vizeaza interesul public si constituie
situatii de urgenta si extraordinare,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza statutul special al
functionarilor publici numiti intr-o functie publica specifica de manager
public.
(2) In exercitarea functiei publice specifice, managerul public are rolul
de a contribui la asigurarea eficientei si continuitatii reformei in
administratia publica si la implementarea acquisului comunitar.
Art. 2
Prin derogare de la dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, prezenta ordonanta de urgenta stabileste
reguli specifice privind recrutarea, formarea, numirea, evaluarea, remunerarea
si promovarea rapida in categoria functionarilor publici de conducere, precum
si modalitatea de acces in categoria inaltilor functionari publici a
managerilor publici.
CAP. 2
Cadrul institutional
Art. 3
(1) Comisia pentru managerii publici, denumita in continuare Comisia, ca
organism independent, urmareste si asigura aplicarea prevederilor referitoare
la modalitatile de acces la functia de manager public si la mecanismele de
promovare rapida, reglementate prin prezenta ordonanta de urgenta si prin normele
de aplicare a acesteia.
(2) Denumirea Comisiei pentru bursa speciala "Guvernul Romaniei",
infiintata prin Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale
"Guvernul Romaniei" pentru formarea managerilor din sectorul public,
se modifica si se inlocuieste, in cuprinsul tuturor actelor normative in
vigoare, cu denumirea Comisia pentru managerii publici.
(3) In cadrul prezentei ordonante de urgenta, Comisia indeplineste
atributii in domeniul evaluarii, incadrarii in trepte, repartizarii, promovarii,
solutionarii contestatiilor si al excluderii din categoria managerilor publici,
asigurand transparenta, impartialitatea, reprezentativitatea si obiectivitatea.
Comisia indeplineste atributiile conferite prin dispozitiile Legii nr.
157/2004, referitoare la participantii la programul de burse speciale
"Guvernul Romaniei", si pe cele conferite prin prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 4
(1) Institutul National de Administratie asigura organizarea urmatoarelor
forme de pregatire destinate instruirii persoanelor care doresc sa acceada
intr-o functie publica de manager public:
a) programe de formare specializata cu durata de 2 ani;
b) programe de formare specializata specifice pentru tineri functionari
publici, cu durata de un an.
(2) Pentru realizarea atributiei prevazute la alin. (1) Institutul National
de Administratie poate beneficia de programe cu asistenta externa.
Art. 5
Agentia Nationala a Functionarilor Publici are urmatoarele atributii
principale:
a) colaboreaza cu Comisia si cu Institutul National de Administratie in
vederea stabilirii numarului maxim de functii publice care pot fi ocupate de
managerii publici;
b) stabileste anual, in conditiile legii, functiile publice rezervate
managerilor publici, conform planului de ocupare a functiilor publice;
c) propune conducatorului autoritatii sau al institutiei publice in al
carei stat de functii este prevazuta functia publica, in urma rezultatelor
evaluarii finale realizate de Comisie, numirea managerilor publici;
d) asigura transferul managerilor publici, in colaborare cu autoritatile si
institutiile publice;
e) alte atributii stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante
de urgenta.
Art. 6
(1) Autoritatile si institutiile publice din administratia publica centrala
infiinteaza, cu avizul sau la solicitarea Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici, posturile corespunzatoare functiilor publice specifice de manager
public.
(2) Posturile corespunzatoare functiilor publice specifice de manager
public pot fi infiintate si de catre autoritati si institutii ale
administratiei publice locale, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
(3) Posturile prevazute la alin. (1) si (2) se infiinteaza prin
transformarea functiilor publice de executie vacante in functii publice
specifice de manager public, ale caror grade sunt echivalate functiilor publice
de conducere, sau prin crearea de noi posturi, in conditiile legii.
(4) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa colaboreze cu
Agentia Nationala a Functionarilor Publici in vederea asigurarii transferului
managerilor publici.
CAP. 3
Cariera in functia publica de manager public
Art. 7
(1) Selectia pentru programele de formare specializata se realizeaza de catre
Institutul National de Administratie in colaborare cu Agentia Nationala a
Functionarilor Publici si este monitorizata de catre Comisie.
(2) Participantii declarati admisi la unul dintre programele prevazute la
art. 4 alin. (1) semneaza un angajament cu Ministerul Administratiei si
Internelor, prin care se obliga sa lucreze in administratia publica timp de 5
ani dupa incheierea programelor de formare, sub sanctiunea rambursarii
cheltuielilor efectuate cu formarea lor in conditiile prevazute prin angajament.
Art. 8
(1) Participantii la programul de formare specializata cu durata de un an,
organizat de Institutul National de Administratie, destinat tinerilor
functionari publici, se numesc stagiari, iar participantii la programul de
formare specializata cu durata de 2 ani, organizat de Institutul National de
Administratie, destinat absolventilor invatamantului superior, se numesc
cursanti. Pe perioada formarii stagiarii si cursantii sunt obligati sa respecte
Regulamentul de ordine interioara si regulamentele de studii ale Institutului
National de Administratie.
(2) Participantii la programele de formare specializata prevazute la art. 4
alin. (1), care anterior selectiei aveau statutul de functionar public, isi
pastreaza acest statut, fiind suspendati din functia publica pe durata
desfasurarii programului de formare.
(3) Participantii la programele de formare specializata prevazute la art. 4
alin. (1), care anterior selectiei nu aveau statutul de functionar public,
dobandesc, pe perioada formarii, calitatea de cursant la Institutul National de
Administratie.
(4) Posturile din cadrul autoritatilor si institutiilor publice in care
si-au desfasurat activitatea stagiarii si cursantii selectati, devenite vacante
sau, dupa caz, temporar vacante, pot fi ocupate in conditiile legii.
(5) Pe perioada stagiilor in administratia publica din Romania cursantii si
stagiarii nu beneficiaza de drepturi banesti din partea autoritatilor si
institutiilor publice la care acestea se desfasoara.
Art. 9
(1) Participantii la programele de formare specializata prevazute la art. 4
alin. (1) sunt exclusi de la acestea in urmatoarele situatii:
a) absenta nemotivata de la programele sau de la activitatile de formare;
b) cererea cursantului sau a stagiarului de a renunta la programele de
formare;
c) abateri disciplinare, stabilite prin normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta;
d) obtinerea unor rezultate nesatisfacatoare in cadrul studiilor si
stagiilor in strainatate sau in cazul nerevenirii in Romania la incheierea
perioadei de studii si de stagii in strainatate.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) stagiarii si cursantii sunt
obligati sa ramburseze cheltuielile de formare efectuate cu instruirea lor.
Modalitatile de calcul se stabilesc prin angajamentul prevazut la art. 7 alin.
(2).
Art. 10
(1) Pot ocupa functia publica de manager public, in urma unei evaluari
finale realizate de Comisie, urmatoarele categorii de persoane, dupa cum
urmeaza:
a) absolventii programului de formare specializata cu durata de 2 ani,
organizat de Institutul National de Administratie;
b) absolventii programului de formare specializata specific pentru tineri
functionari publici, cu durata de un an, organizat de Institutul National de
Administratie;
c) absolventii programului de burse speciale "Guvernul Romaniei",
cu conditia sa urmeze un program intensiv de formare specializata in
administratia publica, in Romania, organizat de Institutul National de
Administratie sau de alte institutii de formare continua.
(2) Pentru a ocupa o functie publica specifica de manager public,
absolventii prevazuti la alin. (1) trebuie sa indeplineasca conditiile
prevazute la art. 50 din Legea nr. 188/1999, republicata.
Art. 11
(1) Functia publica specifica de manager public se imparte in 3 trepte
profesionale de incadrare, definite astfel:
a) manager public treapta 1, corespunzator sistemului de promovare foarte
rapida;
b) manager public treapta 2, corespunzator sistemului de promovare rapida;
c) manager public treapta 3, corespunzator sistemului de promovare
accelerata.
(2) Functia publica specifica de manager public este structurata pe grade
profesionale, dupa cum urmeaza:
a) asistent, echivalent cel putin functiei publice de sef birou;
b) special, echivalent cel putin functiei publice de sef serviciu;
c) principal, echivalent cel putin functiei publice de director adjunct;
d) superior, echivalent cel putin functiei publice de director;
e) general, echivalent functiei publice de director general adjunct.
(3) Promovarea managerilor publici treapta 1 incepe cu gradul de manager
public special, iar pentru celelalte trepte incepe cu gradul de manager public
asistent.
Art. 12
(1) Persoanele prevazute la art. 10 alin. (1) sunt evaluate la finalizarea
programelor de formare specializata de catre Comisie, care decide treapta
profesionala de incadrare ca manager public. In aceasta evaluare se vor lua in
considerare rezultatele evaluarii de la absolvirea programelor de formare, in
proportie de 70%, si propria evaluare finala a Comisiei, in proportie de 30% .
(2) In functie de clasamentul final realizat de Comisie si de optiunile
absolventilor programelor prevazute la art. 10 alin. (1), Agentia Nationala a
Functionarilor Publici intocmeste, cu contrasemnatura Comisiei, in termenul
prevazut prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, schema de
repartizare a absolventilor pe functiile publice de manager public prevazute in
Planul anual de ocupare a functiilor publice.
(3) Numirea in functia de manager public se face prin act administrativ al
conducatorului autoritatii sau al institutiei publice in cadrul careia urmeaza
sa-si desfasoare activitatea, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
Art. 13
(1) Managerul public isi desfasoara activitatea, de regula, sub directa
coordonare a unui inalt functionar public din cadrul autoritatii sau al
institutiei publice in care isi va desfasura activitatea.
(2) In autoritatile sau institutiile publice in care nu exista inalti
functionari publici, managerul public isi desfasoara activitatea sub directa
coordonare a functionarului public de conducere situat pe cel mai inalt nivel
din cadrul acestora.
(3) Pentru posturile de manageri publici, superiorul ierarhic al acestora
stabileste, pe baza atributiilor si responsabilitatilor generale prevazute in
normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, cu consultarea Comisiei,
responsabilitatile corespunzatoare fisei postului.
(4) Orice contestatii cu privire la neconcordanta dintre atributiile
stabilite prin fisa postului se aduc in atentia Comisiei. Comisia poate
solicita sporirea sau micsorarea atributiilor si responsabilitatilor sau, dupa
caz, in situatii temeinic justificate, transferul managerului public.
Art. 14
(1) Managerii publici promoveaza succesiv in gradele profesionale, pe baza
vechimii in gradul profesional detinut si in urma deciziei Comisiei.
(2) Decizia Comisiei este bazata pe evaluarea performantelor profesionale
individuale, efectuata de catre superiorul ierarhic al managerului public
evaluat, si pe propria evaluare a acesteia.
(3) Evaluarea managerilor publici poate fi initiata la solicitarea
acestora, a superiorului ierarhic sau a Comisiei.
(4) In urma evaluarii Comisiei managerii publici pot obtine urmatoarele
rezultate, detaliate in normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta:
a) reconfirmarea sau pierderea statutului de manager public;
b) promovarea, reconfirmarea in grad sau retrogradarea managerului public;
c) incadrarea pe o treapta superioara sau inferioara, in cazuri
extraordinare.
(5) In urma evaluarii Comisiei managerii publici pot promova in gradele
superioare, dupa cum urmeaza:
a) conform sistemului de promovare foarte rapida, managerii publici treapta
1 pot promova dupa cel putin 8 luni;
b) conform sistemului de promovare rapida, respectiv de promovare
accelerata, managerii publici treapta 2 si treapta 3 pot promova dupa cel putin
12 luni.
(6) Managerii publici sunt evaluati obligatoriu de catre Comisie la
incheierea termenelor maxime prevazute la lit. a) - c), iar managerii publici
reconfirmati pe treapta profesionala promoveaza automat in gradele
profesionale, in functie de rezultatele obtinute, dupa cum urmeaza:
a) conform sistemului de promovare foarte rapida, managerii publici treapta
1 promoveaza in termen de 16 luni;
b) conform sistemului de promovare rapida, managerii publici treapta 2
promoveaza in termen de 24 de luni;
c) conform sistemului de promovare accelerata, managerii publici treapta 3
promoveaza in termen de 36 de luni.
(7) Evaluarea fiecarui manager public de catre Comisie trebuie sa fie
efectuata cel putin o data pe an, dar nu mai mult de doua ori.
(8) In urma promovarii in grad, in termenul prevazut in normele de aplicare
a prezentei ordonante de urgenta, superiorul ierarhic al managerului public
stabileste, cu consultarea Comisiei, atributiile si responsabilitatile sporite
ale noii functii publice, cu respectarea conditiilor art. 13 alin. (3).
Art. 15
(1) Managerii publici au obligatia sa fi desfasurat activitate in cadrul a
cel putin doua autoritati sau institutii publice ca o conditie necesara pentru
a participa la concursul organizat pentru accederea in categoria inaltilor
functionari publici.
(2) In vederea indeplinirii acestei obligatii, managerii publici pot
solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici transferul in cadrul altei
autoritati sau institutii publice, pe o functie publica de manager public
echivalenta.
(3) Comisia poate solicita, de asemenea, transferul in cadrul altei
autoritati sau institutii publice, pe o functie publica de manager public
echivalenta, in conditiile legii.
Art. 16
(1) Statutul de manager public se poate pierde in cazul obtinerii unor
rezultate nesatisfacatoare la evaluarile performantelor profesionale
individuale periodice, in cazul savarsirii de abateri disciplinare, precum si
in conditiile art. 84 din Legea nr. 188/1999, republicata.
(2) In cazul pierderii statutului de manager public, Agentia Nationala a
Functionarilor Publici ia masurile necesare pentru redistribuirea persoanelor
respective pe o functie publica generala, in limita functiilor publice vacante.
(3) In cazul pierderii statutului de manager public, persoanele care au
incheiat angajamentul prevazut la art. 7 alin. (2) au obligatia sa lucreze in
administratia publica pana la expirarea duratei prevazute in angajament.
Art. 17
(1) Managerii publici care indeplinesc conditiile prevazute de lege si
detin gradul de manager public superior sau de manager public general pot
participa la concursurile organizate pentru ocuparea functiilor publice
corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.
(2) Dupa intrarea in categoria inaltilor functionari publici, managerilor
publici le sunt aplicabile dispozitiile referitoare la inaltii functionari
publici.
CAP. 4
Regimul de salarizare a managerilor publici
Art. 18
(1) Pe perioada derularii programelor de formare specializata in Romania,
inclusiv in timpul vacantei si al stagiului, cursantii si stagiarii sunt
remunerati de la bugetul de stat prin bugetul Institutului National de
Administratie.
(2) Pentru persoanele prevazute la art. 8 alin. (2) si (3) sistemul de
remunerare consta intr-o bursa egala asigurata de Institutul National de
Administratie, stabilita prin hotarare a Guvernului.
(3) Perioada formarii se considera vechime in munca, in functia publica sau
in specialitate, dupa caz.
Art. 19
(1) Pentru activitatea desfasurata pana la intrarea in categoria inaltilor
functionari publici managerii publici au dreptul la un salariu egal functiei
publice de conducere din minister, echivalenta gradului de manager public, la
care se adauga un spor de manager public, determinat in functie de treapta
detinuta, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta
de urgenta.
(2) Managerul public care ocupa o functie de inalt functionar public
beneficiaza de un spor de manager public, calculat in functie de salariul de
baza, corespunzator nivelului acestei functii, prevazut in anexa.
(3) Managerii publici beneficiaza de toate drepturile salariale
suplimentare prevazute in Legea nr. 188/1999, republicata.
(4) Pierderea statutului de manager public atrage pierderea sporului de
manager public.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 20
(1) Pe durata derularii proiectelor din domeniul administratiei publice,
finantate prin Programul PHARE, numarul de locuri pentru cele doua programe
prevazute la art. 4 alin. (1) se stabileste de catre Agentia Nationala a
Functionarilor Publici, Institutul National de Administratie si Unitatea
Centrala pentru Reforma Administratiei Publice, cu consultarea echipelor de
asistenta tehnica ale acestor proiecte.
(2) Selectia pentru programele de formare specializata, derulate cu
asistenta tehnica din partea proiectelor PHARE prevazute la alin. (1), se face
de catre echipele de asistenta tehnica ale acestor proiecte, in colaborare cu
Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Institutul National de
Administratie si cu Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice.
Art. 21
(1) Absolventii programelor de formare organizate cu asistenta Proiectului
PHARE RO 0106.03, componentele "Stagiari 2003 - 2004" si
"Cursanti 2003 - 2005", sunt considerati ca facand parte din
categoriile prevazute la art. 8 alin. (1) si beneficiaza de drepturile banesti
prevazute pe perioada formarii.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 3 si 12, evaluarea finala si
clasamentul final ale absolventilor componentei "Stagiari 2003 -
2004", candidati pentru functia de manager public, sunt stabilite de catre
o comisie interimara infiintata prin ordin al ministrului administratiei si
internelor.
(3) Prin exceptie, absolventii proiectului prevazut la alin. (1),
componenta "Stagiari 2003 - 2004", pot fi numiti ca manageri publici
dupa maximum un an de la evaluarea finala.
(4) Absolventii proiectului prevazut la alin. (1), componentele
"Stagiari 2003 - 2004" si "Cursanti 2003 - 2005",
selectati, sunt numiti pe posturile de manager public potrivit prevederilor
prezentei ordonante de urgenta, cu conditia sa fi semnat angajamentul prevazut
la art. 7 alin. (2), beneficiind de drepturile corespunzatoare din prima zi in
care ocupa pozitia de manager public.
Art. 22
(1) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se completeaza in mod
corespunzator cu prevederile Legii nr. 188/1999, republicata.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se aproba, prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor, normele metodologice de aplicare a
acesteia, prin care se stabilesc:
a) mecanismul de gestionare a functiei publice de manager public: procesul
de selectie, evaluare, numire, plasare, transfer, promovare;
b) atributiile indeplinite de autoritatile si institutiile publice, precum
si de structurile care aplica prevederile prezentei ordonante de urgenta si
modalitatile de colaborare dintre acestea;
c) modalitatile de pierdere a statutului de manager public;
d) cazurile de intrerupere a programelor de formare;
e) atributiile si responsabilitatile specifice minimale ale managerilor
publici;
f) modalitatile de creare a functiilor publice de manager public;
g) nivelul bursei si mecanismele de remunerare ale stagiarilor si
cursantilor.
Art. 23
Numarul functiilor publice de manager public nu se ia in calcul la
stabilirea procentului de 12% prevazut de lege pentru functiile publice
corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici si categoriei
functionarilor publici de conducere.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Sporurile salariale corespunzatoare gradelor de manager public echivalente
functiilor publice de conducere (% din salariul de baza)
________________________________________________________________________________
Functia publica Gradul Functia echivalenta Spor de manager public
(procent)
_____________________________
Manager Manager Manager
public public public
treapta 1 treapta 2 treapta
3
________________________________________________________________________________
Manager public General Director general adjunct 60% 55% 25%
Manager public Superior Director 60% 55% 25%
Manager public Principal Director adjunct 60% 55% 25%
Manager public Special Sef serviciu 60% 55% 25%
Manager public Asistent Sef birou 60% 55% 25%
________________________________________________________________________________
Sporurile salariale corespunzatoare functiilor publice din categoria
inaltilor functionari publici cu statut de manager public (% din salariul de
baza)
________________________________________________________________________________
Functia publica Statutul Spor de manager public
(procent)
________________________________________________________________________________
Secretar general Manager public 50%
Secretar general adjunct Manager public 50%
Director general Manager public 60%
________________________________________________________________________________