LEGE
Nr. 188 din 8 decembrie 1999 * Republicata
privind Statutul functionarilor publici*)
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 22 martie 2004
*) Republicata in temeiul art. XXVI din Legea nr. 161/2003 privind unele
masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a
functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea
coruptiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21
aprilie 2003, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 188/1999 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999 si a mai fost modificata prin:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 293 din 28 iunie 2000, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 327/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 422 din 18 iunie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 284/2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 696 din 27 decembrie 2000, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 661/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 764 din 30 noiembrie 2001;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 291/2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 308/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 312 din 12 iunie 2001;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 386/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001;
- Legea nr. 743/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 784 si 784 bis din 11 decembrie 2001;
- Legea nr. 744/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 785 din 11 decembrie 2001;
- Legea nr. 631/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 863 si 863 bis din 29 noiembrie 2002;
- Legea nr. 632/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 871 din 3 decembrie 2002;
- Legea nr. 161/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 279 din 21 aprilie 2003;
- Legea nr. 507/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 853 si 853 bis din 2 decembrie 2003;
- Legea nr. 519/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 864 din 4 decembrie 2003.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza regimul general al raporturilor juridice
dintre functionarii publici si autoritatile si institutiile publice din
administratia publica centrala si locala, denumite in continuare raporturi de
serviciu.
(2) Scopul prezentei legi il constituie asigurarea, in conformitate cu
dispozitiile legale, a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent,
eficient si impartial, in interesul cetatenilor, precum si al autoritatilor si
institutiilor publice din administratia publica centrala si locala.
Art. 2
(1) Functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si
responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii
prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala si
locala.
(2) Functionarul public este persoana numita, in conditiile prezentei legi,
intr-o functie publica. Persoana careia i-a incetat raportul de serviciu din
motive neimputabile ei isi pastreaza calitatea de functionar public, continuand
sa faca parte din corpul de rezerva al functionarilor publici.
(3) Activitatile desfasurate de functionarii publici, care implica
exercitarea prerogativelor de putere publica, sunt urmatoarele:
a) punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative;
b) elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari
specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii
acestora;
c) elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a
studiilor, analizelor si statisticilor, precum si a documentatiei privind
aplicarea si executarea legilor, necesare pentru realizarea competentei
autoritatii sau institutiei publice;
d) consilierea, controlul si auditul public intern;
e) gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare;
f) colectarea creantelor bugetare;
g) reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in
raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau
privat, din tara si strainatate, in limita competentelor stabilite de
conducatorul autoritatii sau institutiei publice, precum si reprezentarea in
justitie a autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
h) realizarea de activitati in conformitate cu strategia de informatizare a
administratiei publice.
(4) Functiile publice sunt prevazute in anexa la prezenta lege.
(5) In sensul prezentei legi, totalitatea functionarilor publici din autoritatile
si institutiile publice din administratia publica centrala si locala constituie
corpul functionarilor publici.
Art. 3
Principiile care stau la baza exercitarii functiei publice sunt:
a) legalitate, impartialitate si obiectivitate;
b) transparenta;
c) eficienta si eficacitate;
d) responsabilitate, in conformitate cu prevederile legale;
e) orientare catre cetatean;
f) stabilitate in exercitarea functiei publice;
g) subordonare ierarhica.
Art. 4
(1) Raporturile de serviciu se nasc si se exercita pe baza actului
administrativ de numire, emis in conditiile legii.
(2) Exercitarea raporturilor de serviciu se realizeaza pe perioada
nedeterminata.
(3) Prin exceptie de la alin. (2), functiile publice pot fi ocupate pe
perioada determinata, in conditiile expres prevazute de lege.
Art. 5
(1) Pot beneficia de statute speciale functionarii publici care isi
desfasoara activitatea in cadrul urmatoarelor servicii publice:
a) structurile de specialitate ale Parlamentului Romaniei;
b) structurile de specialitate ale Administratiei Prezidentiale;
c) structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ;
d) serviciile diplomatice si consulare;
e) autoritatea vamala;
f) politia si alte structuri ale Ministerului Administratiei si Internelor;
g) alte servicii publice stabilite prin lege.
(2) Personalul din aparatul de lucru al autoritatilor si institutiilor
publice, care efectueaza activitati de secretariat, administrative, protocol, gospodarire,
intretinere-reparatii si de deservire, este angajat cu contract individual de
munca. Persoanele care ocupa aceste functii nu au calitatea de functionar
public si li se aplica legislatia muncii.
Art. 6
Prevederile prezentei legi nu se aplica:
a) personalului salariat din aparatul propriu al autoritatilor si
institutiilor publice, care desfasoara activitati de secretariat,
administrative, protocol, gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire,
precum si altor categorii de personal care nu exercita prerogative de putere
publica;
b) personalului salariat incadrat, pe baza increderii personale, la
cabinetul demnitarului;
c) corpului magistratilor;
d) cadrelor didactice;
e) persoanelor numite sau alese in functii de demnitate publica.
CAP. 2
Clasificarea functiilor publice. Categorii de functionari publici
Art. 7
(1) Functiile publice se clasifica dupa cum urmeaza:
a) functii publice generale si functii publice specifice;
b) functii publice din clasa I, functii publice din clasa a II-a, functii
publice din clasa a III-a.
(2) Functiile publice generale reprezinta ansamblul atributiilor si
responsabilitatilor cu caracter general si comun tuturor autoritatilor si
institutiilor publice, in vederea realizarii competentelor lor generale.
(3) Functiile publice specifice reprezinta ansamblul atributiilor si
responsabilitatilor cu caracter specific unor autoritati si institutii publice,
in vederea realizarii competentelor lor specifice.
Art. 8
Functiile publice se impart in trei clase, definite in raport cu nivelul
studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:
a) clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii
superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;
b) clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer
studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma;
c) clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii
medii liceale, absolvite cu diploma.
Art. 9
(1) Dupa nivelul atributiilor titularului functiei publice, functiile
publice se impart in trei categorii dupa cum urmeaza:
a) functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici;
b) functii publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici de
conducere;
c) functii publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici de
executie.
(2) Functionarii publici numiti in functiile publice din clasele a II-a si
a III-a pot ocupa numai functii publice de executie, cu exceptiile prevazute de
legile speciale.
Art. 10
(1) Functionarii publici sunt debutanti sau definitivi.
(2) Pot fi numiti functionari publici debutanti persoanele care au promovat
concursul pentru ocuparea unei functii publice si nu indeplinesc conditiile
prevazute de lege pentru ocuparea unei functii publice definitive.
(3) Pot fi numiti functionari publici definitivi:
a) functionarii publici debutanti, care au efectuat perioada de stagiu
prevazuta de lege si au obtinut rezultat corespunzator la evaluare;
b) persoanele care intra in corpul functionarilor publici prin concurs si
care au vechimea in specialitatea corespunzatoare functiei publice, de minimum
12 luni, 8 luni si, respectiv, 6 luni, in functie de nivelul studiilor
absolvite;
c) persoanele care au promovat programe de formare si perfectionare in
administratia publica.
Art. 11
Categoria inaltilor functionari publici cuprinde persoanele care sunt
numite in una dintre urmatoarele functii publice:
a) secretar general al Guvernului si secretar general adjunct al
Guvernului;
b) consilier de stat;
c) secretar general si secretar general adjunct din ministere si alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
d) prefect;
e) subprefect;
f) secretar general al prefecturii, secretar general al judetului si al
municipiului Bucuresti;
g) director general din cadrul ministerelor si al celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale.
Art. 12
(1) Categoria functionarilor publici de conducere cuprinde persoanele
numite in una dintre urmatoarele functii publice:
a) secretar al municipiului, al sectorului municipiului Bucuresti, al
orasului si comunei;
b) director general adjunct, director si director adjunct din aparatul
ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale;
c) director executiv si director executiv adjunct ai serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale altor organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si in cadrul aparatului propriu al
autoritatilor administratiei publice locale;
d) sef serviciu;
e) sef birou.
(2) Functionarii publici de conducere organizeaza, coordoneaza, indruma si
controleaza activitatile prevazute la art. 2 alin. (3), sub autoritatea unui
functionar public ierarhic superior sau a unui demnitar.
Art. 13
(1) Sunt functionari publici de executie din clasa I persoanele numite in
urmatoarele functii publice: expert, consilier, inspector, consilier juridic,
auditor.
(2) Sunt functionari publici de executie din clasa a II-a persoanele numite
in functia publica de referent de specialitate.
(3) Sunt functionari publici de executie din clasa a III-a persoanele
numite in functia publica de referent.
Art. 14
Functiile publice de executie sunt structurate pe grade profesionale, dupa
cum urmeaza:
a) superior, ca nivel maxim;
b) principal;
c) asistent;
d) debutant.
CAP. 3
Categoria inaltilor functionari publici
Art. 15
(1) Poate face parte din categoria inaltilor functionari publici persoana
care indeplineste cumulativ:
a) conditiile prevazute la art. 50;
b) are studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta
sau echivalenta;
c) a absolvit programe de formare specializata si perfectionare in
administratia publica sau in alte domenii specifice de activitate, organizate,
dupa caz, de Institutul National de Administratie sau de alte institutii
specializate, organizate in tara sau in strainatate, ori a dobandit titlul
stiintific de doctor in specialitatea functiei publice respective;
d) are cel putin 7 ani vechime in specialitatea functiei publice respective;
e) a promovat concursul organizat pentru ocuparea unei functii publice
prevazute la art. 11.
(2) In cazuri exceptionale, vechimea prevazuta la alin. (1) lit. d) poate
fi redusa cu pana la 3 ani de persoana care are competenta legala de numire in
functia publica.
Art. 16
(1) Concursul de admitere la programele de formare specializata in
administratia publica se organizeaza de catre Institutul National de
Administratie, in baza regulamentului de organizare si desfasurare a
concursului.
(2) Regulamentul de organizare si desfasurare a concursului de admitere la
programele de formare in administratia publica, organizate de Institutul
National de Administratie, se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 17
(1) Numirea inaltilor functionari publici se face de catre:
a) Guvern, pentru functiile publice prevazute la art. 11 lit. a) si d);
b) primul-ministru, pentru functiile publice prevazute la art. 11 lit. b),
c) si e);
c) ministrul administratiei si internelor, pentru functiile publice
prevazute la art. 11 lit. f);
d) ministrul sau, dupa caz, conducatorul autoritatii sau institutiei
publice, pentru functiile prevazute la art. 11 lit. g).
(2) Pentru numirea in functiile publice din categoria inaltilor functionari
publici se constituie o comisie de concurs, formata din cinci personalitati,
recunoscute ca specialisti in administratia publica, numite prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei si internelor.
Art. 18
Incetarea raporturilor de serviciu ale inaltilor functionari publici se
face, in conditiile legii, potrivit art. 17 alin. (1).
CAP. 4
Managementul functiilor publice si al functionarilor publici
SECTIUNEA 1
Agentia Nationala a Functionarilor Publici
Art. 19
(1) Pentru crearea si dezvoltarea unui corp de functionari publici
profesionist, stabil si impartial se infiinteaza, in subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici este condusa de un
presedinte, cu rang de secretar de stat, numit de catre primul-ministru, la
propunerea ministrului administratiei si internelor. In exercitarea
atributiilor care ii revin, presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici emite ordine cu caracter normativ si individual.
(3) Agentia Nationala a Functionarilor Publici este finantata de la bugetul
de stat.
Art. 20
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza politicile si strategiile privind managementul functiei
publice si al functionarilor publici;
b) elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative privind functia
publica si functionarii publici;
c) monitorizeaza si controleaza modul de aplicare a legislatiei privind
functia publica si functionarii publici in cadrul autoritatilor si
institutiilor publice;
d) elaboreaza reglementari comune, aplicabile tuturor autoritatilor si
institutiilor publice, privind functiile publice, precum si instructiuni
privind aplicarea unitara a legislatiei in domeniul functiei publice si al
functionarilor publici;
e) elaboreaza proiectul legii privind stabilirea sistemului unitar de
salarizare pentru functionarii publici;
f) stabileste criteriile pentru evaluarea activitatii functionarilor
publici;
g) centralizeaza propunerile de instruire a functionarilor publici,
stabilite ca urmare a evaluarii performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici;
h) colaboreaza cu Institutul National de Administratie la stabilirea
tematicii specifice programelor de formare specializata in administratia
publica si de perfectionare a functionarilor publici;
i) intocmeste si administreaza baza de date cuprinzand evidenta functiilor
publice si a functionarilor publici;
j) aproba conditiile de participare si procedura de organizare a selectiei
si recrutarii pentru functiile publice generale, avizeaza si monitorizeaza
recrutarea pentru functiile publice specifice;
k) realizeaza redistribuirea functionarilor publici carora le-au incetat
raporturile de serviciu din motive neimputabile lor;
l) acorda asistenta de specialitate si coordoneaza metodologic
compartimentele de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor
administratiei publice centrale si locale;
m) participa la negocierile dintre organizatiile sindicale reprezentative ale
functionarilor publici si Ministerul Administratiei si Internelor;
n) colaboreaza cu organisme si cu organizatii internationale din domeniul
sau de activitate;
o) elaboreaza anual, cu consultarea autoritatilor si institutiilor publice,
Planul de ocupare a functiilor publice, pe care il supune spre aprobare
Guvernului;
p) intocmeste raportul anual cu privire la managementul functiilor publice
si al functionarilor publici, pe care il prezinta Guvernului.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici indeplineste orice alte
atributii stabilite prin lege.
(3) Agentia Nationala a Functionarilor Publici are legitimare procesuala
activa si poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta cu
privire la:
a) actele prin care autoritatile sau institutiile publice incalca
legislatia referitoare la functia publica si functionarii publici, constatate
ca urmare a activitatii proprii de control;
b) refuzul autoritatilor si institutiilor publice de a aplica prevederile
legale in domeniul functiei publice si al functionarilor publici.
(4) Actul atacat potrivit alin. (3) este suspendat de drept.
(5) Presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici poate sesiza
si prefectul in legatura cu actele ilegale emise de autoritatile sau
institutiile publice locale.
Art. 21
(1) Planul de ocupare a functiilor publice stabileste:
a) numarul functiilor publice rezervate promovarii functionarilor publici
care indeplinesc conditiile legale;
b) numarul functiilor publice care vor fi rezervate absolventilor
programelor de formare specializata in administratia publica, organizate de
Institutul National de Administratie sau de institutii similare din
strainatate;
c) numarul functiilor publice care vor fi ocupate prin concurs;
d) numarul functiilor publice care vor fi infiintate;
e) numarul functiilor publice care vor fi supuse reorganizarii;
f) numarul maxim de functii publice pe fiecare clasa, categorie si pe grade
profesionale;
g) numarul maxim al functiilor publice de conducere.
(2) Planul prevazut la alin. (1) se elaboreaza de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative
la nivel national, si se supune spre aprobare Guvernului.
Art. 22
Gestiunea curenta a resurselor umane si a functiilor publice este
organizata si realizata, in cadrul fiecarei autoritati si institutii publice,
de catre un compartiment specializat, care colaboreaza direct cu Agentia
Nationala a Functionarilor Publici.
SECTIUNEA a 2-a
Evidenta functiilor publice si a functionarilor publici
Art. 23
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici administreaza evidenta
nationala a functiilor publice si a functionarilor publici, pe baza datelor
transmise de autoritatile si institutiile publice.
(2) Evidenta functiilor publice si a functionarilor publici in cadrul
autoritatilor si institutiilor publice se tine de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici.
(3) In scopul asigurarii gestionarii eficiente a resurselor umane, precum
si pentru urmarirea carierei functionarului public, autoritatile si
institutiile publice intocmesc dosarul profesional pentru fiecare functionar
public.
(4) Formatul standard al evidentei functiilor publice si a functionarilor publici,
precum si continutul dosarului profesional se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 24
(1) Autoritatile si institutiile publice raspund de intocmirea si
actualizarea dosarelor profesionale ale functionarilor publici si asigura
pastrarea acestora in conditii de siguranta.
(2) In cazurile de transfer sau de incetare a raporturilor de serviciu,
autoritatea sau institutia publica pastreaza o copie a dosarului profesional si
inmaneaza originalul functionarului public, pe baza de semnatura.
(3) Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a comunica
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in termen de 10 zile lucratoare,
orice modificare intervenita in situatia functionarilor publici.
(4) Persoanele care au acces la datele cuprinse in evidenta nationala a
functiilor publice si a functionarilor publici, precum si la dosarul
profesional al functionarului public au obligatia de a pastra
confidentialitatea datelor cu caracter personal, in conditiile legii.
(5) La solicitarea functionarului public, autoritatea sau institutia
publica este obligata sa elibereze un document care sa ateste activitatea
desfasurata de acesta, vechimea in munca, in specialitate si in functia
publica.
CAP. 5
Drepturi si indatoriri
SECTIUNEA 1
Drepturile functionarilor publici
Art. 25
(1) Dreptul la opinie al functionarilor publici este garantat.
(2) Este interzisa orice discriminare intre functionarii publici pe
criterii politice, de apartenenta sindicala, convingeri religioase, etnice, de
sex, orientare sexuala, stare materiala, origine sociala sau de orice alta
asemenea natura.
Art. 26
Functionarul public are dreptul de a fi informat cu privire la deciziile
care se iau in aplicarea prezentului statut si care il vizeaza in mod direct.
Art. 27
(1) Dreptul de asociere sindicala este garantat functionarilor publici, cu
exceptia celor care sunt numiti in categoria inaltilor functionari publici, functionarilor
publici de conducere si altor categorii de functionari publici carora le este
interzis acest drept prin statute speciale.
(2) Functionarii publici, cu exceptia celor prevazuti la alin. (1), pot, in
mod liber, sa infiinteze organizatii sindicale, sa adere la ele si sa exercite
orice mandat in cadrul acestora.
(3) Functionarii publici se pot asocia in organizatii profesionale sau in
alte organizatii avand ca scop reprezentarea intereselor proprii, promovarea
pregatirii profesionale si protejarea statutului lor.
Art. 28
Functionarilor publici le este recunoscut dreptul la greva, in conditiile
legii, cu respectarea principiului continuitatii si celeritatii serviciului
public.
Art. 29
(1) Pentru activitatea desfasurata, functionarii publici au dreptul la un
salariu compus din:
a) salariul de baza;
b) sporul pentru vechime in munca;
c) suplimentul postului;
d) suplimentul gradului.
(2) Functionarii publici beneficiaza de prime si alte drepturi salariale,
in conditiile legii.
(3) Salarizarea functionarilor publici se face in conformitate cu
prevederile legii privind stabilirea sistemului unitar de salarizare pentru
functionarii publici.
Art. 30
Functionarii publici care, potrivit legii, sunt obligati sa poarte uniforma
in timpul serviciului o primesc gratuit.
Art. 31
(1) Functionarii publici au dreptul de a-si perfectiona in mod continuu
pregatirea profesionala.
(2) Pe perioada in care functionarii publici urmeaza forme de perfectionare
profesionala, beneficiaza de drepturile salariale cuvenite, in situatia in care
acestea sunt:
a) organizate la initiativa ori in interesul autoritatii sau institutiei
publice;
b) urmate la initiativa functionarului public, cu acordul conducatorului autoritatii
sau institutiei publice;
c) organizate de Institutul National de Administratie, de centrele
regionale de formare continua pentru administratia publica locala, in
conditiile legii, sau de alte institutii specializate din tara sau strainatate.
(3) In cazul in care formarea si perfectionarea profesionala, in formele
prevazute la alin. (2), se organizeaza in afara localitatii unde isi are sediul
autoritatea sau institutia publica, functionarii publici beneficiaza de
drepturile de delegare, in conditiile legii.
(4) Pentru acoperirea cheltuielilor programelor de formare si perfectionare
profesionala a functionarilor publici, organizate in conditiile alin. (2) lit.
a) si c), autoritatile si institutiile publice au obligatia sa prevada in bugetul
anual propriu sumele necesare pentru cheltuielile respective.
Art. 32
(1) Durata normala a timpului de lucru pentru functionarii publici este de
8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
(2) Pentru orele lucrate din dispozitia conducatorului autoritatii sau
institutiei publice peste durata normala a timpului de lucru sau in zilele de
sarbatori legale ori declarate zile nelucratoare functionarii publici de
executie au dreptul la recuperare sau la plata majorata cu un spor de 100% din
salariul de baza. Numarul orelor platite cu sporul de 100% nu poate depasi 360
intr-un an*).
------------
*) Conform Legii bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 si Legii
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003, aplicarea
prevederilor art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda
pana la data de 31 decembrie 2004.
Pe perioada suspendarii, munca prestata peste durata normala a timpului de
lucru se compenseaza in conditiile art. 31 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 123/2003 privind cresterile salariale ce se vor acorda
personalului din sectorul bugetar.
Art. 33
Functionarii publici, cu exceptia functionarilor publici civili din
ministerele privind apararea nationala, ordinea publica si siguranta nationala,
pot fi alesi sau numiti intr-o functie de demnitate publica, in conditiile
legii.
Art. 34
(1) Functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de odihna,
la concedii medicale si la alte concedii.
(2) Functionarul public are dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la
o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu,
care se impoziteaza separat*).
------------
*) Conform Legii bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 si Legii
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003, aplicarea
prevederilor din actele normative in vigoare referitoare la primele ce se
acorda cu ocazia plecarii in concediul de odihna se suspenda pana la data de 31
decembrie 2004.
Art. 35
In perioada concediilor de boala, a concediilor de maternitate si a celor
pentru cresterea si ingrijirea copiilor, raporturile de serviciu nu pot inceta
si nu pot fi modificate decat din initiativa functionarului public in cauza.
Art. 36
(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa asigure
functionarilor publici conditii normale de munca si igiena, de natura sa le
ocroteasca sanatatea si integritatea fizica si psihica.
(2) Functionarilor publici li se poate aproba, in mod exceptional, pentru
motive de sanatate, schimbarea compartimentului in care isi desfasoara
activitatea. Schimbarea se poate face pe o functie publica corespunzatoare,
daca functionarul public in cauza este apt profesional sa indeplineasca noile
atributii care ii revin.
Art. 37
Functionarii publici beneficiaza de asistenta medicala, proteze si
medicamente, in conditiile legii.
Art. 38
Functionarii publici beneficiaza de pensii, precum si de celelalte drepturi
de asigurari sociale de stat, potrivit legii.
Art. 39
(1) In caz de deces al functionarului public, membrii familiei, care au,
potrivit legii, dreptul la pensie de urmas, primesc pe o perioada de 3 luni
echivalentul salariului de baza din ultima luna de activitate a functionarului
public decedat.
(2) In cazul in care decizia pentru pensia de urmas nu a fost emisa din
vina autoritatii sau a institutiei publice in termen de 3 luni de la data
decesului, aceasta va achita in continuare drepturile prevazute la alin. (1)
pana la emiterea deciziei pentru pensia de urmas.
Art. 40
(1) Functionarii publici beneficiaza in exercitarea atributiilor lor de
protectia legii.
(2) Autoritatea sau institutia publica este obligata sa asigure protectia
functionarului public impotriva amenintarilor, violentelor, faptelor de ultraj
carora le-ar putea fi victima in exercitarea functiei publice sau in legatura
cu aceasta. Pentru garantarea acestui drept, autoritatea sau institutia publica
va solicita sprijinul organelor abilitate, potrivit legii.
Art. 41
Autoritatea sau institutia publica este obligata sa il despagubeasca pe
functionarul public in situatia in care acesta a suferit, din culpa autoritatii
sau a institutiei publice, un prejudiciu material in timpul indeplinirii
atributiilor de serviciu.
SECTIUNEA a 2-a
Indatoririle functionarilor publici
Art. 42
(1) Functionarii publici au obligatia sa isi indeplineasca cu
profesionalism, impartialitate si in conformitate cu legea indatoririle de
serviciu si sa se abtina de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii
persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului corpului functionarilor
publici.
(2) Functionarii publici de conducere sunt obligati sa sprijine propunerile
si initiativele motivate ale personalului din subordine, in vederea
imbunatatirii activitatii autoritatii sau institutiei publice in care isi
desfasoara activitatea, precum si a calitatii serviciilor publice oferite
cetatenilor.
(3) Functionarii publici au indatorirea de a respecta normele de conduita
profesionala si civica prevazute de lege.
Art. 43
(1) Functionarii publici au obligatia ca, in exercitarea atributiilor ce le
revin, sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea publica a convingerilor
si preferintelor lor politice, sa nu favorizeze vreun partid politic si sa nu
participe la activitati politice in timpul programului de lucru.
(2) Functionarilor publici le este interzis sa faca parte din organele de
conducere ale partidelor politice.
Art. 44
(1) Functionarii publici raspund, potrivit legii, de indeplinirea
atributiilor ce le revin din functia publica pe care o detin, precum si a
atributiilor ce le sunt delegate.
(2) Functionarul public este obligat sa se conformeze dispozitiilor primite
de la superiorii ierarhici.
(3) Functionarul public are dreptul sa refuze, in scris si motivat,
indeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic, daca le considera
ilegale. Daca cel care a emis dispozitia o formuleaza in scris, functionarul
public este obligat sa o execute, cu exceptia cazului in care aceasta este
vadit ilegala. Functionarul public are indatorirea sa aduca la cunostinta
superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia, astfel de situatii.
Art. 45
Functionarii publici au obligatia sa pastreze secretul de stat, secretul de
serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau
documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice, in conditiile
legii, cu exceptia informatiilor de interes public.
Art. 46
(1) Functionarilor publici le este interzis sa solicite sau sa accepte,
direct sau indirect, pentru ei sau pentru altii, in considerarea functiei lor
publice, daruri sau alte avantaje.
(2) La numirea intr-o functie publica, precum si la incetarea raportului de
serviciu, functionarii publici sunt obligati sa prezinte, in conditiile legii,
conducatorului autoritatii sau institutiei publice declaratia de avere.
Declaratia de avere se actualizeaza anual, potrivit legii.
Art. 47
(1) Functionarii publici au obligatia de a rezolva, in termenele stabilite
de catre superiorii ierarhici, lucrarile repartizate.
(2) Functionarilor publici le este interzis sa primeasca direct cereri a
caror rezolvare intra in competenta lor sau sa discute direct cu petentii, cu
exceptia celor carora le sunt stabilite asemenea atributii, precum si sa
intervina pentru solutionarea acestor cereri.
Art. 48
(1) Functionarii publici sunt obligati sa urmeze forme de perfectionare
profesionala, organizate de Institutul National de Administratie sau alte
institutii abilitate potrivit legii, a caror durata cumulata este de minimum 7
zile pe an.
(2) Functionarii publici care urmeaza programe de formare specializata in
administratia publica, cu o durata mai mare de 90 de zile, organizate de
Institutul National de Administratie sau de alte institutii similare din
strainatate, finantate din bugetul de stat sau local, sunt obligati sa se
angajeze in scris ca vor lucra in administratia publica cel putin 5 ani de la
terminarea programelor.
(3) In cazul nerespectarii angajamentului, functionarii publici sunt
obligati sa restituie institutiei sau autoritatii publice contravaloarea
cheltuielilor efectuate pentru perfectionare, calculate in conditiile legii.
(4) Prevederile alin. (3) se aplica si in cazul in care persoanele care au
urmat o forma de perfectionare in conditiile alin. (2) si ale art. 31 alin. (2)
si nu au absolvit-o din vina lor. In acest caz, functionarii publici sunt
obligati sa restituie drepturile salariale primite pe aceasta perioada.
(5) Prevederile alin. (4) nu se aplica in cazul in care functionarul public
nu mai detine functia publica din motive neimputabile acestuia.
Art. 49
Functionarii publici au obligatia sa respecte intocmai regimul juridic al
conflictului de interese si al incompatibilitatilor, stabilite potrivit legii.
CAP. 6
Cariera functionarilor publici
SECTIUNEA 1
Recrutarea functionarilor publici
Art. 50
Poate ocupa o functie publica persoana care indeplineste urmatoarele
conditii:
a) are cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) cunoaste limba romana, scris si vorbit;
c) are varsta de minimum 18 ani impliniti;
d) are capacitate deplina de exercitiu;
e) are o stare de sanatate corespunzatoare functiei publice pentru care
candideaza, atestata pe baza de examen medical de specialitate;
f) indeplineste conditiile de studii prevazute de lege pentru functia publica;
g) indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice;
h) nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni contra
umanitatii, contra statului sau contra autoritatii, de serviciu sau in legatura
cu serviciul, care impiedica infaptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de
coruptie sau a unei infractiuni savarsite cu intentie, care ar face-o
incompatibila cu exercitarea functiei publice, cu exceptia situatiei in care a
intervenit reabilitarea;
i) nu a fost destituita dintr-o functie publica in ultimii 7 ani;
j) nu a desfasurat activitate de politie politica, astfel cum este definita
prin lege.
Art. 51
(1) Ocuparea functiilor publice vacante se poate face prin promovare,
transfer, redistribuire si concurs.
(2) Conditiile de participare si procedura de organizare a concursului vor
fi stabilite in conditiile prezentei legi, iar concursul va fi organizat si
gestionat astfel:
a) de catre comisia de concurs prevazuta la art. 17 alin. (2), pentru
inaltii functionari publici;
b) de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici, pentru ocuparea
functiilor publice de conducere vacante, cu exceptia functiilor publice de sef
birou si sef serviciu;
c) de catre autoritati si institutii publice din administratia publica
centrala si locala, pentru ocuparea functiilor publice de sef birou si sef
serviciu, precum si pentru ocuparea functiilor publice de executie si,
respectiv, functiile publice specifice vacante, cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici;
d) de catre Institutul National de Administratie, cu avizul Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, pentru admiterea la programele de formare
specializata in administratia publica, organizate in scopul numirii intr-o
functie publica.
(3) Concursul are la baza principiul competitiei deschise, transparentei,
meritelor profesionale si competentei, precum si cel al egalitatii accesului la
functiile publice pentru fiecare cetatean care indeplineste conditiile legale.
(4) Conditiile de desfasurare a concursului vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a III-a, cu cel putin 30 de zile inainte de data
desfasurarii concursului.
(5) Persoanele care participa la concursul organizat potrivit dispozitiilor
prevazute la art. 21 alin. (1) lit. c) trebuie sa indeplineasca conditiile de
vechime in specialitatea functiilor publice, prevazute de prezenta lege.
(6) Procedura de organizare si desfasurare a concursurilor in conditiile
prezentului articol se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, conform principiilor si
conditiilor stabilite prin prezenta lege.
SECTIUNEA a 2-a
Perioada de stagiu
Art. 52
(1) Perioada de stagiu are ca obiect verificarea aptitudinilor profesionale
in indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor unei functii publice,
formarea practica a functionarilor publici debutanti, precum si cunoasterea de
catre acestia a specificului administratiei publice si a exigentelor acesteia.
(2) Durata perioadei de stagiu este de 12 luni pentru functionarii publici
de executie din clasa I, 8 luni pentru cei din clasa a II-a si 6 luni pentru
cei din clasa a III-a.
(3) Perioada in care o persoana a urmat si a promovat programe de formare
specializata in administratia publica, pentru numirea intr-o functie publica
definitiva, este asimilata perioadei de stagiu.
Art. 53
(1) La terminarea perioadei de stagiu, pe baza rezultatului evaluarii
realizate, functionarul public debutant va fi:
a) numit functionar public de executie definitiv in clasa corespunzatoare
studiilor absolvite, in functiile publice prevazute la art. 13, in gradul
profesional asistent;
b) eliberat din functia publica, in cazul in care a obtinut la evaluarea activitatii
calificativul "necorespunzator".
(2) In cazul prevazut la alin. (1) lit. b), precum si in situatia
nepromovarii programelor de formare specializata in administratia publica,
pentru numirea intr-o functie publica definitiva, perioada de stagiu nu
constituie vechime in functia publica.
SECTIUNEA a 3-a
Numirea functionarilor publici
Art. 54
(1) Numirea in functiile publice din categoria inaltilor functionari
publici se face in conformitate cu dispozitiile art. 17 alin. (1).
(2) Numirea in functiile publice pentru care se organizeaza concurs in
conditiile art. 51 alin. (2) lit. b) si d) se face prin actul administrativ
emis de catre conducatorii autoritatilor sau institutiilor publice din
administratia publica centrala si locala, la propunerea Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
(3) Numirea in functiile publice pentru care se organizeaza concurs in
conditiile art. 51 alin. (2) lit. c) se face prin actul administrativ emis de
catre conducatorii autoritatilor si institutiilor publice din administratia
publica centrala si locala.
(4) Actul administrativ de numire are forma scrisa si trebuie sa contina
temeiul legal al numirii, numele functionarului public, denumirea functiei
publice, data de la care urmeaza sa exercite functia publica, drepturile
salariale, precum si locul de desfasurare a activitatii.
(5) Fisa postului aferenta functiei publice se anexeaza la actul
administrativ de numire, iar o copie a acesteia se inmaneaza functionarului
public.
(6) La intrarea in corpul functionarilor publici, functionarul public
depune juramantul de credinta in termen de trei zile de la emiterea actului de
numire in functia publica definitiva. Juramantul are urmatoarea formula:
"Jur sa respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale ale
omului, sa aplic in mod corect si fara partinire legile tarii, sa indeplinesc
constiincios indatoririle ce imi revin in functia publica in care am fost
numit, sa pastrez secretul profesional si sa respect normele de conduita profesionala
si civica. Asa sa-mi ajute Dumnezeu". Formula religioasa de incheiere va
respecta libertatea convingerilor religioase.
(7) Refuzul depunerii juramantului prevazut la alin. (6) se consemneaza in
scris si atrage revocarea actului administrativ de numire in functia publica.
SECTIUNEA a 4-a
Promovarea functionarilor publici si evaluarea performantelor profesionale
Art. 55
In cariera functionarul public beneficiaza de dreptul de a promova in
functia publica si de a avansa in gradele de salarizare.
Art. 56
(1) Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei
functii publice superioare vacante.
(2) Promovarea intr-o functie publica superioara vacanta se face prin
concurs sau examen.
Art. 57
(1) Pentru a participa la concursul pentru promovarea intr-o functie
publica de executie din gradul profesional principal, functionarii publici
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minime:
a) sa aiba o vechime minima de 2 ani in functiile publice de executie din
gradul profesional asistent, in clasa corespunzatoare studiilor absolvite;
b) sa fi obtinut, la evaluarea performantelor profesionale individuale din
ultimii 2 ani, cel putin calificativul "foarte bun";
c) sa indeplineasca cerintele specifice prevazute in fisa postului.
(2) Pentru a participa la concursul pentru promovarea intr-o functie
publica de executie din gradul profesional superior, functionarii publici
trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minime:
a) sa aiba o vechime minima de 2 ani in functiile publice de executie din
gradul profesional principal sau 4 ani in functiile publice de executie din
gradul profesional asistent, in clasa corespunzatoare studiilor absolvite;
b) sa fi obtinut, la evaluarea performantelor profesionale individuale din
ultimii 2 ani, cel putin calificativul "foarte bun";
c) sa indeplineasca cerintele specifice prevazute in fisa postului.
Art. 58
(1) Au dreptul de a participa la concursul organizat in vederea ocuparii functiilor
publice de conducere vacante persoanele care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt absolvente ale programelor de formare specializata si perfectionare
in administratia publica, organizate de catre Institutul National de
Administratie, centrele regionale de formare continua pentru administratia
publica locala, precum si de alte institutii specializate, din tara sau
strainatate;
b) au fost numite intr-o functie publica din clasa I;
c) indeplinesc cerintele specifice prevazute in fisa postului, precum si
conditiile de vechime prevazute la alin. (2).
(2) Pentru ocuparea functiilor de conducere vacante trebuie indeplinite
urmatoarele conditii de vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii
functiei publice:
a) minimum 2 ani, pentru functiile publice de sef birou, sef serviciu si
secretar al comunei;
b) minimum 5 ani, pentru functiile publice prevazute la art. 12, cu
exceptia celor prevazute la lit. a).
Art. 59
In urma dobandirii unei diplome de studii de nivel superior in
specialitatea in care isi desfasoara activitatea, functionarii publici de
executie au dreptul de a participa la concursul pentru ocuparea unei functii
publice vacante intr-o clasa superioara celei in care sunt incadrati.
Art. 60
(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici se face anual.
(2) Procedura de evaluare are ca scop:
a) avansarea in gradele de salarizare;
b) retrogradarea in gradele de salarizare;
c) promovarea intr-o functie publica superioara;
d) eliberarea din functia publica;
e) stabilirea cerintelor de formare profesionala a functionarilor publici.
(3) In urma evaluarii performantelor profesionale individuale
functionarului public i se acorda unul dintre urmatoarele calificative:
"exceptional", "foarte bun", "bun",
"satisfacator", "nesatisfacator".
(4) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor
functionari publici se face de catre o comisie de evaluare, compusa din cinci
personalitati, recunoscute ca specialisti in administratia publica, propuse de
ministrul administratiei si internelor si numite prin decizie a
primului-ministru.
(5) Metodologia de evaluare a performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, dupa consultarea organizatiilor
sindicale ale functionarilor publici, reprezentative la nivel national.
CAP. 7
Acorduri colective. Comisii paritare
Art. 61
(1) Autoritatile si institutiile publice pot incheia anual, in conditiile
legii, acorduri cu sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau cu
reprezentantii functionarilor publici, care sa cuprinda numai masuri
referitoare la:
a) constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor
la locul de munca;
b) sanatatea si securitatea in munca;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfectionarea profesionala;
e) alte masuri decat cele prevazute de lege, referitoare la protectia celor
alesi in organele de conducere ale organizatiilor sindicale.
(2) In cazul in care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii
publici nu sunt organizati in sindicat, acordul se incheie cu reprezentantii
functionarilor publici din respectiva autoritate sau institutie publica,
desemnati in conditiile legii.
(3) Autoritatea sau institutia publica va furniza sindicatelor
reprezentative sau reprezentantilor functionarilor publici informatiile
necesare pentru incheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, in
conditiile legii.
Art. 62
(1) In cadrul autoritatilor si institutiilor publice se constituie comisii
paritare. In functie de numarul functionarilor publici din cadrul autoritatii
sau institutiei publice, comisia paritara se poate constitui in cadrul acesteia
sau pentru mai multe autoritati sau institutii publice.
(2) In alcatuirea comisiei paritare intra un numar egal de reprezentanti
desemnati de conducatorul autoritatii sau institutiei publice si de sindicatul
reprezentativ al functionarilor publici. In cazul in care sindicatul nu este
reprezentativ sau functionarii publici nu sunt organizati in sindicat,
reprezentantii lor vor fi desemnati prin votul majoritatii functionarilor
publici din respectiva autoritate sau institutie publica.
(3) Reprezentantii functionarilor publici in comisia paritara pot sa fie
desemnati din randul functionarilor publici alesi in organele de conducere ale
sindicatului reprezentativ sau din randul reprezentantilor functionarilor
publici alesi pentru negocierea acordurilor cu conducerea autoritatii sau
institutiei publice.
(4) In cazul constituirii unei comisii paritare comune pentru mai multe
autoritati sau institutii publice, aceasta va fi compusa dintr-un numar egal de
reprezentanti ai acestor autoritati sau institutii publice, desemnati in
conditiile alin. (2).
Art. 63
(1) Comisiile paritare sunt consultate la negocierea de catre autoritatile
si institutiile publice a acordurilor cu sindicatele reprezentative ale
functionarilor publici sau cu reprezentantii acestora.
(2) Comisiile paritare participa la stabilirea masurilor de imbunatatire a
activitatii autoritatilor si institutiilor publice pentru care sunt
constituite.
(3) Comisiile paritare urmaresc permanent realizarea acordurilor stabilite
intre sindicatele reprezentative sau reprezentantii functionarilor publici cu
autoritatile sau institutiile publice.
(4) Comisia paritara intocmeste rapoarte trimestriale cu privire la
respectarea prevederilor acordurilor incheiate in conditiile legii, pe care le
comunica conducerii autoritatii sau institutiei publice, precum si conducerii
sindicatelor reprezentative ale functionarilor publici.
CAP. 8
Sanctiunile disciplinare si raspunderea functionarilor publici
Art. 64
Incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de
serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala,
dupa caz.
Art. 65
(1) Incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor
corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita
profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si
atrage raspunderea disciplinara a acestora.
(2) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absente nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara
cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor
cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei
publice in care isi desfasoara activitatea;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu
caracter politic;
i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati,
conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii
publici;
k) stabilirea de catre functionarii publici de executie de relatii directe
cu petentii in vederea solutionarii cererilor acestora.
(3) Sanctiunile disciplinare sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5 - 20% pe o perioada de pana la 3
luni;
c) suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau, dupa
caz, de promovare in functia publica pe o perioada de la 1 la 3 ani;
d) trecerea intr-o functie publica inferioara pe o perioada de pana la un
an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului;
e) destituirea din functia publica.
(4) La individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine seama de cauzele
si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost
savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala
in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in
antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate
in conditiile prezentei legi.
(5) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 6 luni de la
data savarsirii abaterilor.
Art. 66
(1) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 65 alin. (3) lit. a) se poate
aplica direct de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice, la
propunerea conducatorului compartimentului in care functioneaza cel in cauza.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 65 alin. (3) lit. b) - e) se
aplica de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, la propunerea
comisiei de disciplina.
(3) Sanctiunile disciplinare pentru inaltii functionari publici se aplica
prin decizie a primului-ministru, prin ordin al ministrului ori, dupa caz, al
conducatorului autoritatii sau institutiei publice centrale, pentru cei
prevazuti la art. 11 lit. g), la propunerea comisiei de disciplina.
(4) Sanctiunile disciplinare nu pot fi aplicate decat dupa cercetarea
prealabila a faptei savarsite si dupa audierea functionarului public. Audierea
functionarului public trebuie consemnata in scris, sub sanctiunea nulitatii.
Refuzul functionarului public de a se prezenta la audieri sau de a semna o
declaratie privitoare la abaterile disciplinare care i se imputa se consemneaza
intr-un proces-verbal.
Art. 67
(1) In cadrul autoritatilor sau institutiilor publice se constituie comisii
de disciplina. In functie de numarul functionarilor publici din cadrul fiecarei
autoritati sau institutii publice, comisia de disciplina se poate constitui
pentru o singura autoritate sau institutie publica sau pentru mai multe.
(2) In alcatuirea comisiei de disciplina intra un numar egal de
reprezentanti desemnati de conducatorul autoritatii sau institutiei publice si
de sindicatul reprezentativ al functionarilor publici. In cazul in care
sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii publici nu sunt organizati in
sindicat, reprezentantii vor fi desemnati prin votul majoritatii functionarilor
publici din respectiva autoritate sau institutie publica.
(3) Fiecare comisie de disciplina are un presedinte, care nu face parte din
reprezentantii prevazuti la alin. (2), desemnat de conducatorul autoritatii sau
institutiei publice, cu consultarea sindicatului reprezentativ sau, dupa caz, a
functionarilor publici.
(4) In cazul constituirii unei comisii de disciplina comune pentru mai
multe autoritati sau institutii publice, aceasta va fi compusa dintr-un numar
egal de reprezentanti ai acestor autoritati sau institutii publice, desemnati
in conditiile alin. (2). In acest caz, presedintele comisiei de disciplina se
desemneaza in conditiile alin. (3), pe baza propunerii comune a conducatorilor
autoritatilor si institutiilor publice.
(5) Comisia de disciplina pentru inaltii functionari publici este compusa
din 7 inalti functionari publici.
(6) Comisiile de disciplina sunt competente sa cerceteze faptele sesizate
ca abateri disciplinare si sa propuna sanctiunea aplicabila functionarilor
publici din autoritatile sau institutiile publice respective.
(7) Modul de constituire a comisiilor de disciplina, componenta,
atributiile, modul de sesizare si procedura de lucru a acestora se stabilesc
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
Art. 68
Functionarul public nemultumit de sanctiunea aplicata se poate adresa
instantei de contencios administrativ, solicitand anularea sau modificarea,
dupa caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare.
Art. 69
(1) Pentru evidentierea situatiei disciplinare a functionarului public,
Agentia Nationala a Functionarilor Publici va elibera un cazier administrativ,
conform bazei de date pe care o administreaza.
(2) Cazierul administrativ este un act care cuprinde sanctiunile
disciplinare aplicate functionarului public si care nu au fost radiate in
conditiile legii.
(3) Cazierul administrativ este necesar in urmatoarele cazuri:
a) desemnarea unui functionar public ca membru in comisia de concurs pentru
recrutarea functionarilor publici;
b) desemnarea unui functionar public in calitate de presedinte si membru in
comisia de disciplina;
c) desemnarea unui functionar public ca membru in comisia paritara;
d) ocuparea unei functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari
publici sau categoriei functionarilor publici de conducere;
e) in orice alte situatii prevazute de lege.
(4) Cazierul administrativ este eliberat la solicitarea:
a) functionarului public interesat;
b) conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care isi
desfasoara activitatea;
c) presedintelui comisiei de disciplina;
d) altor persoane prevazute de lege.
Art. 70
(1) Sanctiunile disciplinare se radiaza de drept, dupa cum urmeaza:
a) in termen de 6 luni de la aplicare, sanctiunea disciplinara prevazuta la
art. 65 alin. (3) lit. a);
b) in termen de un an de la expirarea termenului pentru care au fost
aplicate, sanctiunile disciplinare prevazute la art. 65 alin. (3) lit. b) - d);
c) in termen de 7 ani de la aplicare, sanctiunea prevazuta la art. 65 alin.
(3) lit. e).
(2) Radierea sanctiunilor disciplinare prevazute la alin. (1) lit. a) si b)
se constata prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau
institutiei publice.
Art. 71
(1) Raspunderea contraventionala a functionarilor publici se angajeaza in
cazul in care acestia au savarsit o contraventie in timpul si in legatura cu
sarcinile de serviciu.
(2) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii functionarul public se poate adresa cu plangere la
judecatoria in a carei circumscriptie isi are sediul autoritatea sau institutia
publica in care este numit functionarul public sanctionat.
Art. 72
Raspunderea civila a functionarului public se angajeaza:
a) pentru pagubele produse cu vinovatie patrimoniului autoritatii sau
institutiei publice in care functioneaza;
b) pentru nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat
necuvenit;
c) pentru daunele platite de autoritatea sau institutia publica, in
calitate de comitent, unor terte persoane, in temeiul unei hotarari
judecatoresti definitive si irevocabile.
Art. 73
(1) Repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice in
situatiile prevazute la art. 72 lit. a) si b) se dispune prin emiterea de catre
conducatorul autoritatii sau institutiei publice a unui ordin sau a unei
dispozitii de imputare, in termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau,
dupa caz, prin asumarea unui angajament de plata, iar in situatia prevazuta la
lit. c) a aceluiasi articol, pe baza hotararii judecatoresti definitive si
irevocabile.
(2) Impotriva ordinului sau dispozitiei de imputare functionarul public in
cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ.
(3) Dreptul conducatorului autoritatii sau institutiei publice de a emite
ordinul sau dispozitia de imputare se prescrie in termen de 3 ani de la data
producerii pagubei.
Art. 74
(1) Raspunderea functionarului public pentru infractiunile savarsite in
timpul serviciului sau in legatura cu atributiile functiei publice pe care o
ocupa se angajeaza potrivit legii penale.
(2) In cazul in care s-a pus in miscare actiunea penala pentru savarsirea
unei infractiuni de natura celor prevazute la art. 50 lit. h), conducatorul
autoritatii sau institutiei publice va dispune suspendarea functionarului
public din functia publica pe care o detine.
(3) Daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala ori incetarea
urmaririi penale, precum si in cazul in care instanta judecatoreasca dispune
achitarea sau incetarea procesului penal, suspendarea din functia publica
inceteaza, iar functionarul public respectiv va fi reintegrat in functia
publica detinuta anterior si ii vor fi achitate drepturile salariale aferente
perioadei de suspendare.
(4) In situatia in care nu sunt intrunite conditiile pentru angajarea
raspunderii penale, iar fapta functionarului public poate fi considerata
abatere disciplinara, va fi sesizata comisia de disciplina competenta.
CAP. 9
Modificarea, suspendarea si incetarea raportului de serviciu
SECTIUNEA 1
Modificarea raportului de serviciu
Art. 75
Modificarea raportului de serviciu are loc prin:
a) delegare;
b) detasare;
c) transfer;
d) mutarea in cadrul altui compartiment al autoritatii sau institutiei
publice;
e) exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere.
Art. 76
(1) Delegarea se dispune in interesul autoritatii sau institutiei publice
in care este incadrat functionarul public, pe o perioada de cel mult 60 de zile
calendaristice intr-un an.
(2) Functionarul public poate refuza delegarea daca se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata
delegarea.
(3) Delegarea pe o perioada mai mare de 60 de zile calendaristice in cursul
unui an se poate dispune numai cu acordul scris al functionarului public.
Masura se poate dispune pentru o perioada de cel mult 90 de zile calendaristice
intr-un an.
(4) Pe timpul delegarii functionarul public isi pastreaza functia publica
si salariul, iar autoritatea sau institutia publica care il deleaga este
obligata sa suporte costul integral al transportului, cazarii si al
indemnizatiei de delegare.
Art. 77
(1) Detasarea se dispune in interesul autoritatii sau institutiei publice
in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul public, pentru o
perioada de cel mult 6 luni. In cursul unui an calendaristic un functionar
public poate fi detasat mai mult de 6 luni numai cu acordul sau scris.
(2) Detasarea se poate dispune doar daca pregatirea profesionala a
functionarului public corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei
publice pe care urmeaza sa fie detasat.
(3) Functionarul public poate refuza detasarea daca se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata
detasarea;
d) detasarea se face intr-o localitate in care nu i se asigura conditii
corespunzatoare de cazare;
e) este singurul intretinator de familie;
f) motive familiale temeinice justifica refuzul de a da curs detasarii.
(4) Pe perioada detasarii functionarul public isi pastreaza functia publica
si salariul. Daca salariul corespunzator functiei publice pe care este detasat
este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe timpul detasarii in alta
localitate autoritatea sau institutia publica beneficiara este obligata sa-i
suporte costul integral al transportului, dus si intors, cel putin o data pe
luna, al cazarii si al indemnizatiei de detasare.
Art. 78
(1) Transferul, ca modalitate de modificare a raportului de serviciu, poate
avea loc intre autoritatile sau institutiile publice dupa cum urmeaza:
a) in interesul serviciului;
b) la cererea functionarului public.
(2) Transferul se poate face intr-o functie publica pentru care sunt
indeplinite conditiile specifice prevazute in fisa postului.
(3) Transferul in interesul serviciului se poate face numai cu acordul
scris al functionarului public transferat. In cazul transferului in interesul
serviciului in alta localitate, functionarul public transferat are dreptul la o
indemnizatie egala cu salariul net calculat la nivelul salariului din luna
anterioara celei in care se transfera, la acoperirea tuturor cheltuielilor de
transport si la un concediu platit de 5 zile. Plata acestor drepturi se suporta
de autoritatea sau institutia publica la care de face transferul, in termen de
cel mult 15 zile de la data aprobarii transferului.
(4) Transferul in interesul serviciului se face intr-o functie publica
echivalenta cu functia publica detinuta de functionarul public.
(5) Transferul la cerere se face intr-o functie publica echivalenta, in
urma aprobarii cererii de transfer a functionarului public de catre
conducatorul autoritatii sau institutiei publice la care se solicita
transferul.
Art. 79
(1) Mutarea in cadrul altui compartiment al autoritatii sau institutiei
publice poate fi definitiva sau temporara.
(2) Mutarea definitiva in cadrul altui compartiment se aproba, cu acordul
scris al functionarului public, de catre conducatorul autoritatii sau
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea functionarul public.
(3) Mutarea temporara in cadrul altui compartiment se dispune motivat, in
interesul autoritatii sau institutiei publice, de catre conducatorul
autoritatii sau institutiei publice, pe o perioada de maximum 6 luni intr-un
an, cu respectarea pregatirii profesionale si a salariului pe care il are
functionarul public.
Art. 80
(1) Exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere
vacante se realizeaza prin promovarea temporara a unui functionar public care
indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea acestei functii publice.
(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune de catre conducatorul
autoritatii sau institutiei publice, pe o perioada de maximum 6 luni, cu avizul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(3) Exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere al
carei titular este suspendat in conditiile prezentei legi se realizeaza prin
promovarea temporara, pe durata suspendarii titularului, a unui functionar
public care indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea acestei functii
publice.
(4) Masura prevazuta la alin. (3) se dispune de catre conducatorul
autoritatii sau institutiei publice.
(5) Daca salariul corespunzator functiei publice pe care este delegat sa o
exercite este mai mare, functionarul public are dreptul la acest salariu.
SECTIUNEA a 2-a
Suspendarea raportului de serviciu
Art. 81
(1) Raportul de serviciu se suspenda de drept atunci cand functionarul
public se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este numit sau ales intr-o functie de demnitate publica, pentru perioada
respectiva;
b) este incadrat la cabinetul unui demnitar;
c) este desemnat de catre autoritatea sau institutia publica sa desfasoare
activitati in cadrul unor misiuni diplomatice ale Romaniei ori in cadrul unor
organisme sau institutii internationale, pentru perioada respectiva;
d) desfasoara activitate sindicala pentru care este prevazuta suspendarea,
in conditiile legii;
e) efectueaza stagiul militar, serviciul militar alternativ, este
concentrat sau mobilizat;
f) este arestat preventiv;
g) efectueaza tratament medical in strainatate, daca functionarul public nu
se afla in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, precum si
pentru insotirea sotului sau, dupa caz, a sotiei ori a unei rude pana la gradul
I inclusiv, in conditiile legii;
h) se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, in conditiile
legii;
i) carantina, in conditiile legii;
j) concediu de maternitate, in conditiile legii;
k) este disparut, iar disparitia a fost constatata prin hotarare
judecatoreasca irevocabila;
l) forta majora;
m) in alte cazuri expres prevazute de lege.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data incetarii motivului de
suspendare de drept, functionarul public este obligat sa informeze in scris
conducatorul autoritatii sau institutiei publice despre acest fapt.
(3) Conducatorul autoritatii sau institutiei publice are obligatia sa
asigure, in termen de 5 zile, conditiile necesare reluarii activitatii de catre
functionarul public.
Art. 82
(1) Raportul de serviciu se suspenda la initiativa functionarului public in
urmatoarele situatii:
a) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in
cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, in conditiile
legii;
b) concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani
sau, in cazul copilului cu handicap pentru afectiunile intercurente, pana la
implinirea varstei de 18 ani;
c) desfasurarea unei activitati in cadrul unor organisme sau institutii
internationale, in alte situatii decat cele prevazute la art. 81 alin. (1) lit.
c);
d) pentru participare la campania electorala;
e) pentru participarea la greva, in conditiile legii.
(2) Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivata a
functionarului public.
(3) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face in scris cu cel
putin 15 zile calendaristice inainte de data cand se solicita suspendarea.
(4) Suspendarea raportului de serviciu se constata in cazurile prevazute la
alin. (1) lit. b) si la art. 81 alin. (1) lit. c), precum si in alte cazuri
reglementate prin legi speciale, respectiv se aproba in cazul prevazut la alin.
(2), prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei
publice.
(5) Dispozitiile art. 81 alin. (2) se aplica in mod corespunzator si pentru
cazurile prevazute la alin. (1) si (2).
Art. 83
(1) Reluarea activitatii se dispune prin act administrativ al
conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
(2) Actul administrativ prin care se constata, respectiv se aproba
suspendarea raportului de serviciu, precum si cel prin care se dispune reluarea
activitatii de catre functionarul public se comunica Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, in termen de 10 zile lucratoare de la data emiterii.
(3) Pe perioada suspendarii raportului de serviciu autoritatile si
institutiile publice au obligatia sa rezerve postul aferent functiei publice.
Ocuparea acestuia se face, pe o perioada determinata, de un functionar public
din corpul de rezerva. In situatia in care in corpul de rezerva nu exista
functionari publici care sa indeplineasca cerintele specifice, postul poate fi
ocupat in baza unui contract individual de munca pe o perioada egala cu
perioada suspendarii raporturilor de serviciu.
SECTIUNEA a 3-a
Incetarea raportului de serviciu
Art. 84
(1) Incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici are loc
in urmatoarele conditii:
a) de drept;
b) prin acordul partilor, consemnat in scris;
c) prin eliberare din functia publica;
d) prin destituire din functia publica;
e) prin demisie.
(2) Raportul de serviciu inceteaza de drept:
a) la data decesului functionarului public;
b) la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de declarare a
mortii functionarului public;
c) daca functionarul public nu mai indeplineste una dintre conditiile
prevazute la art. 50 lit. a), d) si f);
d) la data comunicarii deciziei de pensionare pentru limita de varsta ori
invaliditate a functionarului public;
e) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de
numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin
hotarare judecatoreasca definitiva;
f) cand functionarul public a fost condamnat printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva pentru o fapta prevazuta la art. 50 lit. h) sau prin
care s-a dispus aplicarea unei sanctiuni privative de libertate, la data
ramanerii definitive a hotararii de condamnare;
g) ca urmare a interzicerii exercitarii profesiei sau a functiei, ca masura
de siguranta ori ca pedeapsa complementara, de la data ramanerii definitive a
hotararii judecatoresti prin care s-a dispus interdictia;
h) la data expirarii termenului pe care a fost exercitata, cu caracter
temporar, functia publica.
(3) Constatarea cazului de incetare de drept a raportului de serviciu se
face, in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea lui, prin act
administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice. Actul
administrativ prin care s-a constatat intervenirea unui caz de incetare de
drept a raporturilor de serviciu se comunica Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, in termen de 10 zile lucratoare de la emiterea lui.
(4) Conducatorul autoritatii sau institutiei publice va dispune eliberarea
din functia publica prin act administrativ, care se comunica functionarului
public in termen de 5 zile lucratoare de la emitere, pentru motive neimputabile
functionarului public, in urmatoarele cazuri:
a) autoritatea sau institutia publica si-a incetat activitatea ori a fost
mutata intr-o alta localitate, iar functionarul public nu este de acord sa o
urmeze;
b) autoritatea sau institutia publica isi reduce personalul ca urmare a
reorganizarii activitatii, prin reducerea postului ocupat de functionarul
public;
c) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia publica ocupata
de catre functionarul public a unui functionar public eliberat sau destituit
nelegal ori pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a
hotararii judecatoresti de reintegrare;
d) pentru incompetenta profesionala in cazul obtinerii calificativului
"nesatisfacator" la evaluarea performantelor profesionale
individuale;
e) functionarul public nu mai indeplineste conditia prevazuta la art. 50
lit. g);
f) starea sanatatii fizice sau/si psihice a functionarului public,
constatata prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, nu ii mai
permite acestuia sa isi indeplineasca atributiile corespunzatoare functiei
publice detinute.
(5) Destituirea din functia publica se dispune prin act administrativ al
conducatorului autoritatii sau institutiei publice, care se comunica
functionarului public in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii,
pentru motive imputabile functionarului public, in urmatoarele cazuri:
a) ca sanctiune disciplinara, aplicata pentru savarsirea repetata a unor
abateri disciplinare sau a unei abateri disciplinare care a avut consecinte
grave;
b) daca s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar functionarul
public nu actioneaza pentru incetarea acestuia intr-un termen de 10 zile
calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.
(6) Functionarul public poate sa comunice incetarea raporturilor de
serviciu prin demisie, notificata in scris conducatorului autoritatii sau
institutiei publice. Demisia nu trebuie motivata si produce efecte dupa 30 de
zile calendaristice de la inregistrare.
(7) Reorganizarea activitatii, in sensul dispozitiilor prezentei legi,
consta in mutarea autoritatii sau a institutiei publice in alta localitate ori,
in cazul prevazut la alin. (4) lit. b), in modificarea substantiala a
atributiilor autoritatii sau institutiei publice, precum si a structurii
organizatorice a compartimentelor. Reducerea unui post este justificata daca
atributiile aferente acestuia se modifica in proportie de peste 50% sau daca
sunt modificate conditiile specifice de ocupare a postului respectiv.
(8) La incetarea raportului de serviciu functionarul public are indatorirea
sa predea lucrarile si bunurile care i-au fost incredintate in vederea
exercitarii atributiilor de serviciu.
(9) La incetarea raportului de serviciu functionarul public isi pastreaza
drepturile dobandite in cadrul carierei, cu exceptia cazului in care raportul
de serviciu a incetat din motive imputabile acestuia.
(10) Functionarii publici beneficiaza de drepturi din bugetul asigurarilor
pentru somaj, in cazul in care raporturile de serviciu le-au incetat in
conditiile prevazute la:
a) alin. (2) lit. c), cu exceptia cazului in care functionarul public nu
mai indeplineste conditia prevazuta la art. 50 lit. a);
b) alin. (2) lit. e) si h);
c) alin. (4).
Art. 85
(1) Autoritatea sau institutia publica este obligata sa acorde
functionarilor publici un preaviz de 30 de zile calendaristice, in cazul
eliberarii din functia publica pentru situatiile prevazute la art. 84 alin.
(4).
(2) In perioada de preaviz conducatorul autoritatii sau institutiei publice
poate acorda celui in cauza reducerea programului de lucru, pana la 4 ore
zilnic, fara afectarea drepturilor salariale cuvenite.
Art. 86
(1) Functionarii publici pot fi eliberati din functia publica in situatiile
prevazute la art. 84 alin. (4) lit. b), c) si e), in cazul in care nu exista
functii publice vacante corespunzatoare in cadrul autoritatii sau institutiei
publice.
(2) In cazurile prevazute la art. 84 alin. (4) lit. a) - c) si e)
autoritatea sau institutia publica are obligatia de a solicita Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, in perioada de preaviz, lista functiilor
publice vacante.
(3) In cazul in care exista o functie publica vacanta, identificata in
perioada de preaviz, functionarul public va fi transferat in interesul
serviciului sau la cerere.
Art. 87
(1) Redistribuirea functionarilor publici se face de catre Agentia
Nationala a Functionarilor Publici, astfel:
a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice din aceeasi localitate
sau dintr-o localitate aflata la o distanta de pana la 50 km de localitatea de
domiciliu;
b) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice din alt judet sau
aflate la o distanta mai mare de 50 km de localitatea de domiciliu, la cererea
functionarului public.
(2) Redistribuirea functionarilor publici se face pe o functie publica
echivalenta cu functia publica detinuta.
(3) Redistribuirea se poate face si intr-o functie publica inferioara
vacanta, cu acordul scris al functionarului public.
(4) Agentia Nationala a Functionarilor Publici va asigura redistribuirea pe
functii publice temporar vacante, ca urmare a suspendarii titularului pe o
perioada de cel putin o luna, a functionarilor publici din corpul de rezerva
care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice
respective. In cazul in care exista mai multi functionari publici care
indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective,
Agentia Nationala a Functionarilor Publici organizeaza, in colaborare cu
autoritatea sau institutia publica in cadrul careia se afla functia publica vacanta,
o testare profesionala pentru selectarea functionarului public care urmeaza sa
fie redistribuit.
(5) Redistribuirea functionarilor publici din corpul de rezerva se dispune
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(6) Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice au obligatia de a
numi functionarii publici redistribuiti cu caracter permanent sau temporar.
(7) In cazul in care conducatorii autoritatilor si institutiilor publice
refuza incadrarea functionarilor publici in conditiile alin. (6), functionarul
public se poate adresa instantei de contencios administrativ competente.
Art. 88
(1) Corpul de rezerva este format din functionarii publici care au fost
eliberati din functia publica in conditiile art. 84 alin. (4) lit. a) - c) si
e) si este gestionat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
(2) Functionarii publici parasesc corpul de rezerva si pierd calitatea de
functionar public in urmatoarele situatii:
a) dupa implinirea termenului de 2 ani de la data trecerii in corpul de
rezerva;
b) in cazul in care Agentia Nationala a Functionarilor Publici il
redistribuie intr-o functie publica vacanta corespunzatoare studiilor absolvite
si pregatirii profesionale, iar functionarul public o refuza;
c) angajarea in baza unui contract de munca pe o perioada mai mare de 12
luni;
d) la cererea functionarului public.
Art. 89
(1) In cazul in care raportul de serviciu a incetat din motive pe care
functionarul public le considera netemeinice sau nelegale, acesta poate cere
instantei de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care
s-a constatat sau s-a dispus incetarea raportului de serviciu, in termen de 30
de zile calendaristice de la comunicare, si plata de catre autoritatea sau
institutia publica emitenta a actului administrativ a unei despagubiri egale cu
salariile indexate, majorate si recalculate, si cu celelalte drepturi de care
ar fi beneficiat functionarul public.
(2) La solicitarea functionarului public, instanta care a constatat
nulitatea actului administrativ va dispune reintegrarea acestuia in functia
publica detinuta.
CAP. 10
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 90
Functiile publice se stabilesc pentru fiecare autoritate si institutie
publica, in parte, de conducatorul acesteia ori prin hotarare a consiliului
judetean sau, dupa caz, a consiliului local, pe baza activitatilor prevazute la
art. 2 alin. (1) si (3) si cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
Art. 91
In unitatile administrativ-teritoriale in care persoanele apartinand unei
minoritati nationale detin o pondere de peste 20% unii functionari publici din
serviciile care au contacte direct cu cetatenii vor cunoaste si limba
minoritatii nationale respective.
Art. 92
Cauzele avand ca obiect litigii de munca in care una dintre parti are
calitatea de functionar public, aflate pe rolul instantelor judecatoresti la
data intrarii in vigoare a prezentului statut, vor continua sa se judece
potrivit legii aplicabile in momentul sesizarii instantei.
Art. 93
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile legislatiei
muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative sau
penale, dupa caz, in masura in care nu contravin legislatiei specifice functiei
publice.
Art. 94
La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se
abroga.
NOTA:
Reproducem mai jos art. XIV - XXV din titlul III al cartii a II-a din Legea
nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in
exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, care nu au fost cuprinse in forma
republicabila a Legii nr. 188/1999:
Art. 14
(1) Regulamentul de organizare si functionare al Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei Publice, in termen de 30 de zile de la intrarea in
vigoare a dispozitiilor prezentei legi.
(2) In termen de 60 de zile de la aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, autoritatile si
institutiile publice vor transmite acesteia datele personale ale functionarilor
publici, precum si functiile publice vacante.
Art. 15
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, autoritatile si institutiile publice prevazute la art. 5 alin. (1) din
Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de
a armoniza statutele speciale cu prevederile prezentului titlu, cu consultarea
si avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(2) Prin statutele speciale prevazute la alin. (1) se pot reglementa:
a) drepturi, indatoriri si incompatibilitati specifice, altele decat cele
prevazute de prezenta lege;
b) functii publice specifice.
(3) In cazul statutelor speciale aplicabile serviciilor diplomatice si
consulare si politistilor, dispozitiile speciale pot reglementa prevederi de natura
celor prevazute la alin. (2), precum si cu privire la cariera.
Art. 16
(1) Autoritatile si institutiile publice din administratia publica centrala
si locala au obligatia:
a) de a solicita avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici pentru
stabilirea functiilor publice, pana la data de 1 iunie 2003;
b) de a face modificarile corespunzatoare in structura organizatorica si in
statele de functii, stabilirea numarului maxim de functii publice, cu
respectarea prevederilor prezentei legi, pana la data de 1 iulie 2003;
c) de a face reincadrarea functionarilor publici, conform prevederilor
prezentei legi, pana la data de 15 iulie 2003.
(2) Structura organizatorica a autoritatilor si institutiilor publice
trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
a) pentru constituirea unui birou este necesar un numar de minimum 5
posturi de executie;
b) pentru constituirea unui serviciu este necesar un numar de minimum 7
posturi de executie;
c) pentru constituirea unei directii este necesar un numar de minimum 15
posturi de executie;
d) pentru constituirea unei directii generale este necesar un numar de
minimum 25 de posturi de executie.
(3) In cadrul autoritatilor si institutiilor publice din administratia
publica centrala numarul functiilor publice din clasa I este de minimum 70% din
numarul total al functiilor publice.
(4) Numarul total al functiilor publice corespunzatoare, in mod cumulat,
categoriei inaltilor functionari publici si categoriei functionarilor publici
de conducere din cadrul fiecarei autoritati sau institutii publice este de
maximum 12% din numarul total al functiilor publice.
(5) La stabilirea numarului maxim al functiilor publice de executie din
cadrul autoritatii sau institutiei publice se vor avea in vedere urmatoarele:
a) numarul functiilor publice de executie din grad profesional superior
este de maximum 20%;
b) numarul functiilor publice de executie din grad profesional principal
este de maximum 40%;
c) numarul functiilor publice de executie din grad profesional asistent
este de maximum 30%;
d) numarul functiilor publice de executie din grad profesional debutant
este de maximum 10% .
(6) Numarul maxim al functiilor publice de executie, stabilit conform alin.
(5), poate fi majorat numai in situatii temeinic justificate de catre
autoritatea sau institutia publica respectiva, cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Art. 17
(1) Functionarii publici numiti in functiile publice prevazute de Legea nr.
188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi:
a) numiti in functiile publice prevazute in anexa la prezentul titlu, daca
desfasoara una dintre activitatile prevazute la art. 2 alin. (3) si indeplinesc
conditiile prevazute la art. 49 din Legea nr. 188/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, in limita functiilor publice stabilite conform art.
XVI;
b) eliberati din functiile publice detinute, in cazul in care nu
indeplinesc conditiile prevazute la lit. a) si conditiile de reincadrare.
Acestia vor fi incadrati cu contract individual de munca, in conditiile legii.
(2) Reincadrarea in functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor
functionari publici si categoriei functionarilor publici de conducere din
cadrul fiecarei autoritati sau institutii publice se face astfel:
a) in limita functiilor publice prevazute potrivit structurii
organizatorice;
b) cu respectarea conditiilor minime de vechime in specialitate si a
studiilor necesare exercitarii functiei publice, prevazute de Legea nr.
188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Functionarii publici reincadrati in functii publice conform alin. (2)
isi pastreaza functiile publice detinute, daca in termen de maximum 3 ani de la
intrarea in vigoare a prezentei legi au absolvit programele de formare
specializata si perfectionare in administratia publica, organizate de
Institutul National de Administratie, sau o forma de invatamant
postuniversitar, cu durata de minimum un an, in tara sau in strainatate, ori au
dobandit titlul stiintific de doctor in specialitatea functiei publice
respective.
(4) Functionarii publici care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin.
(2) pot fi reincadrati, potrivit studiilor absolvite, in functii publice de
executie, daca indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege.
(5) Functionarii publici eliberati din functiile publice beneficiaza de
drepturi din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii.
Art. 18
Pentru anul 2003 functionarii publici isi mentin drepturile salariale
stabilite conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind
reglementarea drepturilor de natura salariala ale functionarilor publici,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 949 din 24 decembrie
2002.
Art. 19
Functionarilor publici care au absolvit forme de invatamant postuniversitar
in specialitatea administratie publica sau care, la data intrarii in vigoare a
prezentului titlu, urmeaza una dintre formele de invatamant mentionate le sunt
echivalate aceste studii cu programele de formare si perfectionare in
administratia publica, organizate de Institutul National de Administratie.
Art. 20
(1) In mod exceptional, la concursul pentru ocuparea functiei publice de
secretar al comunei pot participa si persoane cu studii superioare de alta
specialitate decat cea juridica sau administrativa si care nu indeplinesc
conditiile de vechime prevazute de lege.
(2) Daca la concurs nu se prezinta persoane care indeplinesc conditiile
prevazute la alin. (1), pot candida si persoane care au studii liceale atestate
prin diploma de bacalaureat. In aceasta situatie, anual, se va organiza concurs
pentru ocuparea functiei de secretar al comunei de catre persoane care
indeplinesc conditiile legii.
(3) Secretarii de comune care, la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, nu au studii superioare isi pot pastra functia publica, cu obligatia ca
in termen de 6 ani sa absolveasca o forma de invatamant superior de lunga
durata in specialitatea juridica sau administratie publica, sub sanctiunea
eliberarii din functie.
Art. 21
In functiile de prefect si subprefect pot fi numite persoanele care
indeplinesc conditiile prevazute de prezentul titlu pentru numirea ca inalt
functionar public, incepand cu anul 2006, in mod esalonat, in baza hotararii
Guvernului. Pana la acea data functiilor de prefect si subprefect li se aplica
regimul juridic prevazut de Legea administratiei publice locale nr. 215/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 22
Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a comunica Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, pana la data de 15 august 2003, datele
cuprinse in dosarele profesionale ale functionarilor publici, precum si date
privind functiile publice.
Art. 23
La propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, prin hotarare a
Guvernului, se aproba:
a) normele privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor
publici, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi;
b) normele privind organizarea si functionarea comisiilor de disciplina si
a comisiilor paritare, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
Art. 24
Comisiile de disciplina si comisiile paritare organizate in temeiul Legii
nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, se considera legal
constituite pana la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului privind
organizarea si functionarea comisiilor de disciplina si a comisiilor paritare.
Prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea Metodologiei
de evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici, precum si de contestare a calificativelor acordate, ale Hotararii
Guvernului nr. 1.085/2001 privind organizarea perioadei de stagiu, conditiile
de evaluare si regulile specifice aplicabile functionarilor publici debutanti
si ale Hotararii Guvernului nr. 1.087/2001 privind organizarea si desfasurarea
concursurilor si examenelor pentru ocuparea functiilor publice se aplica in mod
corespunzator.
Art. 25
Prevederile art. 22, art. 29 alin. (1), art. 49^1, art. 52 - 56, art. 74^1,
precum si ale art 83 alin. (4), referitoare la acordarea indemnizatiei de
detasare, din Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2004*).
------------
*) Art. 22 a devenit, in urma renumerotarii, art. 21; art. 49 a devenit, in
urma renumerotarii, art. 50; art. 49^1 a devenit, in urma renumerotarii, art.
51; art. 52 - 56 au devenit, in urma renumerotarii, art. 54 - 58; art. 74^1 a
devenit, in urma renumerotarii, art. 69, iar art. 83 alin. (4) a devenit, in
urma renumerotarii, art. 77 alin. (4).
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand functiile publice
I. Functii publice generale:
1. secretar general al Guvernului si secretar general adjunct al
Guvernului;
2. consilier de stat;
3. secretar general si secretar general adjunct din ministere si alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
4. prefect;
5. subprefect;
6. secretar general al prefecturii, secretar general al judetului si al
municipiului Bucuresti;
7. director general din cadrul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale;
8. director general adjunct, director si director adjunct din aparatul
ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale;
9. secretar al municipiului, al sectorului municipiului Bucuresti, al
orasului si comunei;
10. director executiv si director executiv adjunct ai serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale altor organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si in cadrul aparatului propriu al
autoritatilor administratiei publice locale;
11. sef serviciu;
12. sef birou;
13. expert, consilier, inspector, consilier juridic, auditor;
14. referent de specialitate;
15. referent.
NOTA:
Functii publice generale, altele decat cele prevazute la pct. I, se
stabilesc cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
II. Functii publice specifice:
1. arhitect-sef;
2. inspector de concurenta;
3. inspector vamal;
4. inspector de munca;
5. controlor delegat;
6. comisar.
NOTA:
Functii publice specifice, altele decat cele prevazute la pct. II, se pot
stabili de autoritatile si institutiile publice, cu avizul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.