LEGE
Nr. 571 din 14 decembrie 2004
privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice
si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1214 din 17 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza unele masuri privind protectia persoanelor care
au reclamat ori au sesizat incalcari ale legii in cadrul autoritatilor publice,
institutiilor publice si al altor unitati, savarsite de catre persoane cu
functii de conducere sau de executie din autoritatile, institutiile publice si
din celelalte unitati bugetare prevazute la art. 2.
Art. 2
(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica autoritatilor si institutiilor
publice din cadrul administratiei publice centrale, administratiei publice
locale, aparatului Parlamentului, aparatului de lucru al Administratiei
Prezidentiale, aparatului de lucru al Guvernului, autoritatilor administrative
autonome, institutiilor publice de cultura, educatie, sanatate si asistenta
sociala, companiilor nationale, regiilor autonome de interes national si local,
precum si societatilor nationale cu capital de stat.
(2) Prezenta lege se aplica si persoanelor numite in consilii stiintifice
si consultative, comisii de specialitate si in alte organe colegiale organizate
in structura ori pe langa autoritatile sau institutiile publice.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarea semnificatie:
a) avertizare in interes public inseamna sesizarea facuta cu buna-credinta
cu privire la orice fapta care presupune o incalcare a legii, a deontologiei
profesionale sau a principiilor bunei administrari, eficientei, eficacitatii,
economicitatii si transparentei;
b) avertizor inseamna persoana care face o sesizare potrivit lit. a) si
care este incadrata in una dintre autoritatile publice, institutiile publice
sau in celelalte unitati prevazute la art. 2;
c) comisie de disciplina inseamna orice organ insarcinat cu atributii de
cercetare disciplinara, prevazut de lege sau de regulamentele de organizare si
functionare a autoritatilor publice, institutiilor publice sau a celorlalte
unitati prevazute la art. 2.
CAP. 2
Principii generale
Art. 4
Principiile care guverneaza protectia avertizarii in interes public sunt
urmatoarele:
a) principiul legalitatii, conform caruia autoritatile publice, institutiile
publice si celelalte unitati prevazute la art. 2 au obligatia de a respecta
drepturile si libertatile cetatenilor, normele procedurale, libera concurenta
si tratamentul egal acordat beneficiarilor serviciilor publice, potrivit legii;
b) principiul suprematiei interesului public, conform caruia, in intelesul
prezentei legi, ordinea de drept, integritatea, impartialitatea si eficienta
autoritatilor publice si institutiilor publice, precum si a celorlalte unitati
prevazute la art. 2 sunt ocrotite si promovate de lege;
c) principiul responsabilitatii, conform caruia orice persoana care
semnaleaza incalcari ale legii este datoare sa sustina reclamatia cu date sau
indicii privind fapta savarsita;
d) principiul nesanctionarii abuzive, conform caruia nu pot fi sanctionate
persoanele care reclama ori sesizeaza incalcari ale legii, direct sau indirect,
prin aplicarea unei sanctiuni inechitabile si mai severe pentru alte abateri
disciplinare. In cazul avertizarii in interes public, nu sunt aplicabile normele
deontologice sau profesionale de natura sa impiedice avertizarea in interes
public;
e) principiul bunei administrari, conform caruia autoritatile publice,
institutiile publice si celelalte unitati prevazute la art. 2 sunt datoare sa
isi desfasoare activitatea in realizarea interesului general, cu un grad
ridicat de profesionalism, in conditii de eficienta, eficacitate si
economicitate a folosirii resurselor;
f) principiul bunei conduite, conform caruia este ocrotit si incurajat
actul de avertizare in interes public cu privire la aspectele de integritate
publica si buna administrare, cu scopul de a spori capacitatea administrativa
si prestigiul autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte
unitati prevazute la art. 2;
g) principiul echilibrului, conform caruia nici o persoana nu se poate
prevala de prevederile prezentei legi pentru a diminua sanctiunea
administrativa sau disciplinara pentru o fapta a sa mai grava;
h) principiul bunei-credinte, conform caruia este ocrotita persoana
incadrata intr-o autoritate publica, institutie publica sau in alta unitate
bugetara dintre cele prevazute la art. 2, care a facut o sesizare, convinsa
fiind de realitatea starii de fapt sau ca fapta constituie o incalcare a legii.
CAP. 3
Avertizarea privind fapte de incalcare a legii
Art. 5
Semnalarea unor fapte de incalcare a legii de catre persoanele mentionate
la art. 1 si 2, prevazute de lege ca fiind abateri disciplinare, contraventii
sau infractiuni, constituie avertizare in interes public si priveste:
a) infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de
coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie,
infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu
serviciul;
b) infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
c) practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea
atributiilor unitatilor prevazute la art. 2;
d) incalcarea prevederilor privind incompatibilitatile si conflictele de
interese;
e) folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;
f) partizanatul politic in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia
persoanelor alese sau numite politic;
g) incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a
transparentei decizionale;
h) incalcarea prevederilor legale privind achizitiile publice si
finantarile nerambursabile;
i) incompetenta sau neglijenta in serviciu;
j) evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare,
selectare, promovare, retrogradare si eliberare din functie;
k) incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri
interne cu nerespectarea legii;
l) emiterea de acte administrative sau de alta natura care servesc interese
de grup sau clientelare;
m) administrarea defectuoasa sau frauduloasa a patrimoniului public si
privat al autoritatilor publice, institutiilor publice si al celorlalte unitati
prevazute la art. 2;
n) incalcarea altor dispozitii legale care impun respectarea principiului
bunei administrari si cel al ocrotirii interesului public.
Art. 6
Sesizarea privind incalcarea legii sau a normelor deontologice si
profesionale, conform art. 4 lit. h), poate fi facuta, alternativ sau
cumulativ:
a) sefului ierarhic al persoanei care a incalcat prevederile legale,
potrivit art. 5;
b) conducatorului autoritatii publice, institutiei publice sau al unitatii
bugetare din care face parte persoana care a incalcat prevederile legale,
potrivit art. 5, sau in care se semnaleaza practica ilegala, chiar daca nu se
poate identifica exact faptuitorul;
c) comisiilor de disciplina sau altor organisme similare din cadrul
autoritatii publice, institutiei publice sau al unitatii prevazute la art. 2,
din care face parte persoana care a incalcat legea, conform art. 5;
d) organelor judiciare;
e) organelor insarcinate cu constatarea si cercetarea conflictelor de
interese si a incompatibilitatilor;
f) comisiilor parlamentare;
g) mass-media;
h) organizatiilor profesionale, sindicale sau patronale;
i) organizatiilor neguvernamentale.
CAP. 4
Protectia functionarilor publici, a personalului contractual si a altor
categorii de personal
Art. 7
(1) In fata comisiei de disciplina sau a altor organe similare, avertizorii
beneficiaza de protectie dupa cum urmeaza:
a) avertizorii in interes public beneficiaza de prezumtia de buna-credinta,
in conditiile art. 4 lit. h), pana la proba contrara;
b) la cererea avertizorului cercetat disciplinar ca urmare a unui act de
avertizare, comisiile de disciplina sau alte organisme similare din cadrul
autoritatilor publice, institutiilor publice sau al altor unitati prevazute la
art. 2 au obligatia de a invita presa si un reprezentant al sindicatului sau al
asociatiei profesionale. Anuntul se face prin comunicat pe pagina de Internet a
autoritatii publice, institutiei publice sau a unitatii bugetare, cu cel putin
3 zile lucratoare inaintea sedintei, sub sanctiunea nulitatii raportului si a
sanctiunii disciplinare aplicate.
(2) In situatia in care cel reclamat prin avertizarea in interes public
este sef ierarhic, direct sau indirect, ori are atributii de control, inspectie
si evaluare a avertizorului, comisia de disciplina sau alt organism similar va
asigura protectia avertizorului, ascunzandu-i identitatea.
Art. 8
In cazul avertizarilor in interes public, prevazute la art. 5 lit. a) si
b), se vor aplica din oficiu prevederile art. 12 alin. (2) lit. a) din Legea
nr. 682/2002 privind protectia martorilor.
Art. 9
(1) In litigiile de munca sau in cele privitoare la raporturile de
serviciu, instanta poate dispune anularea sanctiunii disciplinare sau
administrative aplicate unui avertizor, daca sanctiunea a fost aplicata ca
urmare a unei avertizari in interes public, facuta cu buna-credinta.
(2) Instanta verifica proportionalitatea sanctiunii aplicate avertizorului
pentru o abatere disciplinara, prin compararea cu practica sanctionarii sau cu
alte cazuri similare din cadrul aceleiasi autoritati publice, institutii
publice sau unitati bugetare, pentru a inlatura posibilitatea sanctionarii
ulterioare si indirecte a actelor de avertizare in interes public, protejate
prin prezenta lege.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 10
Prezenta lege, in privinta protectiei avertizorilor in interes public, se
completeaza cu dispozitiile Codului muncii, precum si cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
ulterioare.
Art. 11
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
autoritatile publice, institutiile publice si celelalte unitati bugetare
prevazute la art. 2 isi vor pune de acord regulamentele de ordine interioara cu
prevederile acesteia.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU