LEGE
Nr. 188 din 8 decembrie 1999
privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 600 din 8 decembrie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza organizarea functiei publice si Statutul
functionarilor publici.
Art. 2
(1) Functionar public este persoana numita intr-o functie publica.
(2) In sensul prezentei legi, totalitatea functionarilor publici din autoritatile
si institutiile publice constituie corpul functionarilor publici.
(3) Functionarii publici sunt numiti de catre conducatorul autoritatii sau
institutiei publice, cu respectarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 3
(1) Functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si
responsabilitatilor stabilite de autoritatea sau institutia publica, in temeiul
legii, in scopul realizarii competentelor sale.
(2) Functiile publice sunt prevazute in anexa la prezenta lege. Anexa poate
fi completata prin hotarare a Guvernului.
Art. 4
Principiile care stau la baza exercitarii functiei publice sunt:
a) asigurarea prompta si eficienta, libera de prejudecati, coruptie, abuz
de putere si presiuni politice a tuturor activitatilor efectuate de
functionarii publici;
b) selectarea functionarilor publici exclusiv dupa criteriul competentei;
c) egalitatea sanselor la intrarea si la promovarea in corpul
functionarilor publici;
d) stabilitatea functionarilor publici.
Art. 5
(1) Dispozitiile prezentei legi se aplica tuturor functionarilor publici,
inclusiv celor care au statute proprii aprobate prin legi speciale, in masura
in care acestea nu dispun altfel. Persoanele numite sau alese in functii de
demnitate publica nu intra sub incidenta dispozitiilor prezentei legi.
(2) Personalul din aparatul de lucru al autoritatilor si institutiilor
publice, care efectueaza activitati de secretariat-administrative, protocol,
gospodarire, intretinere-reparatii si de deservire, este angajat cu contract
individual de munca. Persoanele care ocupa aceste functii nu au calitatea de
functionar public si li se aplica legislatia muncii.
Art. 6
Poate ocupa o functie publica persoana care indeplineste urmatoarele
conditii:
a) are numai cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) cunoaste limba romana, scris si vorbit;
c) are varsta de 18 ani impliniti;
d) are capacitate deplina de exercitiu;
e) are o stare de sanatate corespunzatoare functiei pentru care candideaza,
atestata pe baza de examen medical de specialitate;
f) indeplineste conditiile de studii prevazute de lege pentru functia
publica;
g) nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni care ar face-o
incompatibila cu exercitarea functiei publice;
h) a castigat concursul sau a promovat examenul organizat pentru ocuparea
functiei publice.
CAP. 2
Categorii statutare de functionari publici si clasificarea functiilor
publice
Sectiunea 1
Categorii de functionari publici
Art. 7
Functionarii publici sunt debutanti sau definitivi.
Art. 8
(1) Functionarii publici debutanti sunt persoanele care ocupa, in urma
concursului sau a examenului, o functie publica pana la definitivare.
(2) Perioada de functionar public debutant este de cel putin 6 luni, dar nu
mai mare de 2 ani.
Art. 9
(1) Functionarii publici carora li se aplica prevederile prezentei legi se
impart in trei categorii, definite in raport cu nivelul studiilor necesare,
dupa cum urmeaza:
a) categoria A - studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de
licenta sau echivalenta;
b) categoria B - studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma;
c) categoria C - studii medii liceale sau postliceale, absolvite cu
diploma.
(2) In functie de categoria din care fac parte, functionarii publici
desfasoara urmatoarele activitati:
a) aplicarea si executarea legilor, studii, control, consiliere,
coordonare, conducere, elaborarea de reglementari, luarea deciziilor sau alte
activitati care necesita cunostinte superioare de specialitate - functionarii
publici din categoria A;
b) aplicarea si executarea legilor, studii, indrumare, elaborarea unor
proiecte de reglementari, lucrari pregatitoare pentru luarea deciziilor, unele
activitati de conducere, precum si alte activitati care necesita pregatire
superioara de scurta durata - functionarii publici din categoria B;
c) aplicarea si executarea legilor si a altor reglementari, activitati de
birou sau de control care necesita o cultura generala medie si cunostinte
tehnice sau profesionale de nivel mediu - functionarii publici din categoria C.
Sectiunea a 2-a
Structura carierei functionarilor publici: grade, clase, trepte
Art. 10
Fiecare dintre cele trei categorii ale functiei publice se imparte in doua
grade. Gradul este o etapa din cariera functionarului public.
Art. 11
Fiecare grad se imparte in trei clase de functionari publici definitivi.
Structura ierarhica a claselor este urmatoarea: clasa a III-a, clasa a II-a si
clasa I, ca nivel maxim.
Art. 12
(1) Fiecare clasa se imparte in trei trepte. Structura ierarhica a
treptelor este urmatoarea: treapta a 3-a, treapta a 2-a si treapta 1, ca nivel
maxim.
(2) Fiecare treapta corespunde unui nivel al salariului de baza din grila
de salarizare.
Art. 13
(1) Functionarul public isi pastreaza gradul, clasa si treapta avute si
atunci cand nu mai detine functia publica din motive neimputabile acestuia. In
acest caz Agentia Nationala a Functionarilor Publici ii va asigura
functionarului public incadrarea in alta functie publica, in limita posturilor
disponibile si potrivit pregatirii lui profesionale.
(2) Functionarii publici care nu pot fi incadrati in alta functie publica
in conditiile alin. (1) beneficiaza de masuri de protectie sociala, conform
legii.
Art. 14
Categoriile, gradele, clasele si treptele carierei functionarului public
sunt urmatoarele:
_________________________________________________________________________
| Categorii | Grade | Clase |
| | |_____________________________________________________|
| | | Clasa a III-a Clasa a II-a Clasa I |
| | |_____________________________________________________|
| | | Trepte |
|___________|_______|_____________________________________________________|
| A | a-1 | 3 2 1 | 3 2 1 | 3 2 1 |
| | a-2 | 3 2 1 | 3 2 1 | 3 2 1 |
|___________|_______|_________________|_________________|_________________|
| B | b-1 | 3 2 1 | 3 2 1 | 3 2 1 |
| | b-2 | 3 2 1 | 3 2 1 | 3 2 1 |
|___________|_______|_________________|_________________|_________________|
| C | c-1 | 3 2 1 | 3 2 1 | 3 2 1 |
| | c-2 | 3 2 1 | 3 2 1 | 3 2 1 |
|___________|_______|_________________|_________________|_________________|
Sectiunea a 3-a
Clasificarea functiilor publice
Art. 15
Functiile publice se clasifica dupa cum urmeaza:
a) dupa natura competentelor: de executie si de conducere;
b) dupa cerintele privind nivelul studiilor absolvite: functii publice de
categoria A, functii publice de categoria B si functii publice de categoria C.
Art. 16
Functionarii publici se identifica prin categoria, gradul, clasa si treapta
corespunzatoare.
Art. 17
Prin actul de infiintare a unei autoritati sau institutii publice se va
stabili numarul maxim de posturi aferente functiilor publice.
CAP. 3
Comisii paritare
Art. 18
(1) In cadrul autoritatilor si institutiilor publice se constituie comisii
paritare in alcatuirea carora intra un numar egal de reprezentanti desemnati de
conducatorul autoritatii sau institutiei publice si de sindicatul
functionarilor publici interesati.
(2) In cazul in care functionarii publici nu sunt organizati in sindicat,
reprezentantii vor fi desemnati prin votul majoritatii acestora.
Art. 19
(1) Comisiile paritare participa la stabilirea, masurilor privind:
conditiile de munca, sanatatea si securitatea muncii functionarilor publici in
timpul exercitarii atributiilor lor, buna functionare a autoritatii sau
institutiei publice.
(2) Comisiile paritare isi dau avizul in toate problemele de natura celor
prevazute la alin. (1), precum si in orice alte situatii, la solicitarea
conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
(3) Avizul comisiilor paritare are caracter consultativ si este intotdeauna
dat in scris si motivat.
CAP. 4
Managementul functiilor publice si al functionarilor publici
Sectiunea 1
Agentia Nationala a Functionarilor Publici
Art. 20
(1) Pentru crearea si dezvoltarea unui corp profesionist de functionari
publici se infiinteaza, in subordinea Guvernului, Agentia Nationala a
Functionarilor Publici, organ de specialitate al administratiei publice
centrale, cu personalitate juridica.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici va fi condusa de un
presedinte, cu rang de secretar de stat, numit de catre primul-ministru.
(3) Agentia Nationala a Functionarilor Publici este finantata de la bugetul
de stat.
Art. 21
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza politicile si strategiile privind managementul functiei
publice si al functionarilor publici;
b) elaboreaza si avizeaza propuneri de acte normative privind functia
publica si functionarii publici;
c) verifica modul de aplicare a legislatiei privind functia publica si
functionarii publici in cadrul autoritatilor si institutiilor publice;
d) elaboreaza reglementari comune tuturor autoritatilor si institutiilor
publice privind functiile publice, gradarea si clasificarea posturilor;
e) elaboreaza propuneri pentru crearea unui sistem unitar de salarizare
aplicabil tuturor functionarilor publici;
f) stabileste criteriile pentru evaluarea activitatii functionarilor
publici;
g) organizeaza sistemul de formare profesionala a functionarilor publici;
h) elaboreaza si urmareste punerea in aplicare a unor programe de pregatire
si perfectionare a functionarilor publici;
i) creeaza si administreaza baza sa de date cuprinzand evidenta functiilor
publice si a functionarilor publici;
j) intocmeste rapoarte anuale cu privire la managementul functiilor publice
si al functionarilor publici, pe care Guvernul le supune spre dezbatere
Parlamentului;
k) elaboreaza si urmareste punerea in aplicare a normelor de organizare a
concursurilor pentru intrarea in corpul functionarilor publici;
l) coordoneaza si monitorizeaza implementarea prevederilor prezentei legi;
m) acorda asistenta de specialitate si coordoneaza metodologic
compartimentele de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor
administratiei publice centrale si locale;
n) colaboreaza cu organisme si cu organizatii internationale din domeniul
managementului resurselor umane.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici indeplineste orice alte
atributii stabilite de Guvern, legate de politicile de resurse umane si de
managementul resurselor umane.
Art. 22
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici tine evidenta functiilor
publice si a tuturor functionarilor publici.
(2) In termen de 30 de zile de la aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici autoritatile si
institutiile publice vor transmite acesteia datele personale ale functionarilor
publici, precum si functiile publice vacante. Functiile publice se stabilesc
pentru fiecare autoritate si institutie publica de catre conducatorul acesteia
ori prin hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local, pe
baza activitatilor prevazute la art. 9 alin. (2) si cu avizul consultativ al
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(3) Datele personale ale functionarilor publici privesc: numele si
prenumele, domiciliul, data nasterii, functia publica pe care o ocupa, vechimea
in functia publica, precum si in alte functii publice ocupate anterior,
studiile, titlurile didactice sau stiintifice si limbile straine pe care le
cunosc.
(4) In prima luna a fiecarui an se vor transmite modificarile intervenite
in situatia functionarilor publici, potrivit alin. (3).
Art. 23
Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 30 de
zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 24
Gestiunea resurselor umane si a functiilor publice este organizata si
realizata, in cadrul fiecarei autoritati si institutii publice, de catre un
compartiment specializat in domeniu, care colaboreaza cu Agentia Nationala a
Functionarilor Publici.
Sectiunea a 2-a
Dosarul profesional al functionarului public
Art. 25
(1) Fiecare functionar public are un dosar profesional care cuprinde:
a) documentul de numire in functie, documentul de atestare a studiilor si
cel privind depunerea juramantului;
b) documentele privind evaluarea anuala a activitatii acestuia, avansarile
in functii, trepte, clase, grade sau categorii, precum si sanctiunile
disciplinare ce i-au fost aplicate, ordonate cronologic si fara
discontinuitati.
(2) In dosarul profesional al functionarului public nu vor fi introduse
documente care fac referire la activitatile sau la opiniile sale politice, sindicale,
religioase sau de orice alta natura.
(3) Functionarului public i se vor elibera, la cerere, copii de pe actele
existente in dosarul sau profesional.
CAP. 5
Drepturi si indatoriri
Sectiunea 1
Drepturile functionarilor publici
Art. 26
(1) Dreptul la opinie al functionarilor publici este garantat.
(2) Este interzisa orice discriminare intre functionarii publici pe
criterii politice, sindicale, religioase, etnice, de sex, stare materiala,
origine sociala sau de orice alta natura.
Art. 27
(1) Dreptul de asociere sindicala este garantat functionarilor publici, in
conditiile legii.
(2) Cei interesati pot, in mod liber, sa infiinteze organizatii sindicale,
sa adere la ele si sa exercite orice mandat in cadrul acestora.
(3) Functionarii publici se pot asocia in organizatii profesionale sau in
alte organizatii avand ca scop reprezentarea intereselor proprii, promovarea
pregatirii profesionale si protejarea statutului lor.
Art. 28
Functionarii publici isi pot exercita dreptul la greva in conditiile legii.
Art. 29
Pentru activitatea depusa functionarii publici au dreptul la salariu, care
se compune din salariul de baza, sporuri si indemnizatii.
Art. 30
(1) Sistemul de salarizare a functionarilor publici se stabileste prin
lege.
(2) La stabilirea sistemului de salarizare se vor avea in vedere
urmatoarele:
a) necesitatea de a restrange costurile administratiei publice, in
conditiile in care functionarii publici competenti trebuie motivati si
recompensati in mod corespunzator;
b) crearea unei ierarhii a sistemului de salarizare pe categorii, grade,
clase si trepte, bazate pe evaluarea postului;
c) stabilirea unui raport just intre partea fixa si partea variabila a
salariului, care sa tina seama de activitatea depusa si de importanta ei.
Art. 31
Functionarii publici care, potrivit legii, sunt obligati sa poarte uniforma
in timpul serviciului o primesc gratuit.
Art. 32
(1) Durata normala a timpului de lucru pentru functionarii publici este de
8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
(2) Pentru orele lucrate din dispozitia conducatorului autoritatii sau
institutiei publice peste durata normala a timpului de lucru sau in zilele de
sarbatori legale ori declarate zile nelucratoare functionarii publici de
executie au dreptul la recuperare sau la plata majorata cu un spor de 100% din
salariul de baza. Numarul orelor platite cu sporul de 100% nu poate depasi 360
intr-un an.
Art. 33
(1) Functionarii publici au dreptul, in conditiile legii, la concediu de
odihna, la concedii medicale si la alte concedii.
(2) Functionarul public are dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la
o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu,
care se impoziteaza separat.
Art. 34
In perioada concediilor de boala, a concediilor de maternitate si a celor
pentru cresterea si ingrijirea copiilor, raporturile de serviciu nu pot inceta
si nu pot fi modificate decat din initiativa functionarului public in cauza.
Art. 35
(1) Institutiile publice au obligatia sa asigure functionarilor publici
conditii normale de munca si igiena, de natura sa le ocroteasca sanatatea si
integritatea fizica.
(2) Pentru motive de sanatate functionarilor publici li se poate aproba, in
mod exceptional, schimbarea compartimentului sau a autoritatii ori a
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea, cu pastrarea gradului,
clasei si treptei avute. Schimbarea se poate face numai daca functionarul
public in cauza este apt profesional sa indeplineasca noile atributii ce ii
revin.
Art. 36
Functionarii publici beneficiaza de asistenta medicala, proteze si
medicamente, in conditiile legii.
Art. 37
Functionarii publici beneficiaza de pensii, precum si de celelalte drepturi
de asigurari sociale de stat, potrivit legii.
Art. 38
(1) In caz de deces al functionarului public, membrii familiei, care au,
potrivit legii, dreptul la pensie de urmas, primesc pe o perioada de 3 luni
echivalentul salariului de baza din ultima luna de activitate a functionarului
public decedat.
(2) In cazul in care decizia pentru pensia de urmas nu a fost emisa din
vina autoritatii sau a institutiei publice in termen de 3 luni de la data
decesului, aceasta va achita in continuare drepturile prevazute la alin. (1)
pana la emiterea deciziei pentru pensia de urmas.
Art. 39
(1) Functionarii publici beneficiaza in exercitarea atributiilor lor de
protectia legii.
(2) Autoritatea sau institutia publica in care functionarul public isi
desfasoara activitatea este obligata sa ii asigure protectie impotriva
amenintarilor, violentelor, faptelor de ultraj carora le-ar putea fi victima in
exercitarea functiei sau in legatura cu aceasta.
Art. 40
Autoritatea sau institutia publica este obligata sa il despagubeasca pe
functionarul public in situatia in care acesta a suferit, din culpa autoritatii
sau a institutiei publice, un prejudiciu material in timpul indeplinirii
atributiilor de serviciu.
Sectiunea a 2-a
Indatoririle functionarilor publici
Art. 41
Functionarii publici sunt datori sa isi indeplineasca cu profesionalism,
loialitate, corectitudine si in mod constiincios indatoririle de serviciu si sa
se abtina de la orice fapta care ar putea sa aduca prejudicii autoritatii sau
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
Art. 42
Functionarii publici au obligatia ca in exercitarea atributiilor ce le
revin sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea convingerilor lor
politice.
Art. 43
(1) Functionarii publici raspund, potrivit legii, de indeplinirea
atributiilor ce le revin din functia publica pe care o detin, precum si a
atributiilor ce le sunt delegate.
(2) Functionarul public este obligat sa se conformeze dispozitiilor date de
functionarii cu functii publice de conducere carora le sunt subordonati direct,
cu exceptia cazurilor in care apreciaza ca aceste dispozitii sunt ilegale. In
asemenea cazuri functionarul public are obligatia sa motiveze in scris refuzul
indeplinirii dispozitiei primite. Daca functionarul public care a dat
dispozitia staruie in executarea acesteia, va trebui sa o formuleze in scris.
In aceasta situatie dispozitia va fi executata de cel care a primit-o.
Art. 44
Functionarii publici au indatorirea sa pastreze secretul de stat si
secretul de serviciu, in conditiile legii.
Art. 45
Functionarii publici trebuie sa pastreze confidentialitatea in legatura cu
faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea
functiei.
Art. 46
(1) Functionarilor publici le este interzis sa solicite sau sa accepte,
direct sau indirect, pentru ei sau pentru altii, in considerarea functiei lor
publice, daruri sau alte avantaje.
(2) La numirea, precum si la eliberarea din functie functionarii publici
sunt obligati sa prezinte, in conditiile legii, conducatorului autoritatii sau
institutiei publice declaratia de avere.
Art. 47
(1) Functionarii publici au indatorirea de a rezolva lucrarile repartizate
de conducatorul compartimentului in care functioneaza.
(2) Functionarilor publici de executie le este interzis sa primeasca direct
cereri a caror rezolvare intra in competenta lor ori sa intervina pentru
solutionarea acestor cereri.
Art. 48
(1) Functionarii publici au indatorirea sa isi perfectioneze pregatirea
profesionala fie in cadrul autoritatii sau institutiei publice, fie urmand
cursuri de perfectionare organizate in acest scop.
(2) In cazul in care cursurile de perfectionare sunt organizate in alta
localitate decat cea de domiciliu, functionarii publici beneficiaza si de
drepturile de delegare, potrivit prezentei legi.
(3) Functionarii publici care urmeaza o forma de specializare sau de
perfectionare cu o durata mai mare de 3 luni si primesc pe aceasta perioada
drepturile salariale sunt obligati sa se angajeze in scris ca vor lucra 1 - 5
ani in cadrul autoritatii sau institutiei publice respective. In cazul
nerespectarii acestui angajament, acestia vor suporta cheltuielile autoritatii
sau institutiei publice, proportional cu timpul ramas pana la implinirea
termenului. Prevederile prezentului alineat nu se aplica in cazul in care
functionarul public nu mai detine functia publica din motive neimputabile
acestuia sau in cazul transferului in interesul serviciului.
(4) Rezultatele obtinute la cursurile de perfectionare de catre
functionarii publici vor fi avute in vedere la evaluarea anuala a activitatii
acestora.
CAP. 6
Selectarea si numirea in functii a functionarilor publici
Sectiunea 1
Selectarea functionarilor publici
Art. 49
(1) Intrarea in corpul functionarilor publici se face numai prin concurs
organizat de autoritatea sau institutia publica interesata.
(2) Concursul se organizeaza numai in limita posturilor ramase vacante in
urma aplicarii prevederilor art. 13 alin. (1), precum si a prevederilor legale
referitoare la transferuri. Persoanele nemultumite de rezultatul concursului se
pot adresa instantei de contencios administrativ.
(3) Functiile publice vacante, pentru care se organizeaza concurs pentru
intrarea in corpul functionarilor publici, se dau publicitatii cu 30 de zile
inainte de data organizarii concursului.
(4) Intrarea in corpul functionarilor publici de cariera direct dupa
absolvirea studiilor se face numai pe o functie publica de debutant.
(5) Conditiile de organizare si de desfasurare a concursului, precum si
conditiile de validare a rezultatelor acestuia se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 50
Pentru participarea la concurs in vederea ocuparii functiei publice ca
debutant candidatii trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 6.
Art. 51
(1) Persoanele care au ocupat functii de demnitate publica alese sau numite
ori functii asimilate acestora, potrivit legii, precum si cele care au detinut
functii de specialitate in afara autoritatilor sau institutiilor publice pot fi
numite, in urma concursului, in functii publice definitive. Aceste persoane vor
fi numite in categoria corespunzatoare studiilor absolvite, in gradul, clasa si
treapta corespunzatoare vechimii in functia de demnitate publica sau de
specialitate, la care se adauga, daca este cazul, vechimea in functii publice
detinute anterior.
(2) Persoanele care revin in corpul functionarilor publici dupa parasirea
acestuia pentru motive care nu le sunt imputabile vor fi incadrate in gradul,
clasa si treapta dobandite anterior, la care se pot adauga, prin examen
organizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, gradele, clasele si
treptele corespunzatoare timpului lucrat in alte sectoare.
Sectiunea a 2-a
Perioada de stagiu
Art. 52
(1) Candidatii reusiti la concurs sunt numiti functionari publici debutanti
prin ordin sau, dupa caz, prin dispozitie a conducatorului autoritatii ori
institutiei publice in a carei organigrama se afla postul vacant.
(2) Durata perioadei de stagiu este de 12 luni pentru functionarii din
categoria A, 8 luni pentru cei din categoria B si 6 luni pentru cei din
categoria C.
(3) Perioada de stagiu este luata in considerare la calculul vechimii in
functia publica.
Art. 53
(1) Functionarii publici debutanti pot fi definitivati numai dupa
terminarea perioadei de stagiu.
(2) Perioada de stagiu are ca obiect confirmarea aptitudinilor profesionale
in indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor unei functii publice,
formarea lor practica, cunoasterea de catre acestia a specificului
administratiei publice si a exigentelor acesteia.
(3) La terminarea perioadei de stagiu functionarul public debutant redacteaza
un raport de stagiu. Organizarea perioadei de stagiu, conditiile de evaluare,
precum si regulile specifice aplicabile functionarilor publici debutanti se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Sectiunea a 3-a
Numirea in functii a functionarilor publici
Art. 54
(1) La sfarsitul perioadei de stagiu functionarul public debutant este
numit ca functionar public definitiv gradul 2, clasa a III-a, treapta a 3-a in
categoria corespunzatoare nivelului de studii absolvite sau, dupa caz, obligat
sa repete stagiul ori concediat pentru incompetenta profesionala. Stagiul poate
fi repetat o singura data.
(2) Numirea ca functionar public definitiv, precum si in functii publice de
conducere se face de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice
respective.
Art. 55
(1) Functionarul public definitiv depune juramantul de credinta in fata
conducatorului autoritatii sau institutiei publice si in prezenta a doi
martori, dintre care unul va fi conducatorul compartimentului in care este
numit, iar celalalt, un alt functionar public din cadrul aceleiasi autoritati
sau institutii publice.
(2) Juramantul are urmatorul continut:
"Jur sa respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale
ale omului, sa aplic in mod corect si fara partinire legile tarii, sa
indeplinesc constiincios indatoririle ce imi revin in functia publica in care
am fost numit si sa pastrez secretul profesional. Asa sa-mi ajute
Dumnezeu!"
(3) Juramantul se poate depune si fara formula religioasa de incheiere.
(4) Refuzul depunerii juramantului prevazut la alin. (2) atrage revocarea
deciziei de numire in functie.
Sectiunea a 4-a
Incompatibilitati
Art. 56
(1) Calitatea de functionar public este incompatibila cu orice alta functie
publica, cu exceptia calitatii de cadru didactic.
(2) Functionarii publici nu pot detine functii in regiile autonome,
societatile comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ.
Art. 57
Functionarii publici nu pot exercita la societati comerciale cu capital
privat activitati cu scop lucrativ care au legatura cu atributiile ce le revin
din functiile publice pe care le detin si nu pot fi mandatari ai unor persoane
in ceea ce priveste efectuarea unor acte in legatura cu functia pe care o
indeplinesc.
Art. 58
(1) Functionarii publici, cu exceptia functionarilor publici civili din
ministerele privind apararea nationala, ordinea publica si siguranta nationala,
pot fi alesi sau numiti pentru exercitarea unei functii de demnitate publica.
Pe durata exercitarii functiei de demnitate publica ei sunt suspendati din
functia publica pe care o detin si isi pastreaza gradul, clasa si treapta
avute.
(2) Dupa expirarea mandatului pentru care au fost alesi sau numiti,
autoritatile sau institutiile publice in cadrul carora au functionat sunt
obligate sa asigure functionarilor publici functia publica avuta sau una
echivalenta. Perioada de exercitare a mandatului se considera vechime in
functia publica.
CAP. 7
Evaluarea activitatii si cariera functionarilor publici
Sectiunea 1
Evaluarea activitatii functionarilor publici
Art. 59
(1) Evaluarea activitatii functionarilor publici se face in scopul
acordarii drepturilor salariale corespunzatoare performantelor profesionale
individuale, pe baza criteriilor elaborate de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici.
(2) Evaluarea activitatii functionarilor publici se face tinandu-se seama
de criteriile de performanta pe baza carora se definesc si gradele existente in
interiorul aceleiasi categorii.
Art. 60
(1) La inceputul anului conducatorii de compartimente vor comunica fiecarui
functionar public, in scris, criteriile de performanta stabilite de Agentia
Nationala a Functionarilor Publici, corespunzatoare categoriei, gradului si
clasei functiei publice ocupate de acesta.
(2) Anual conducatorii compartimentelor din cadrul unei autoritati sau
institutii publice completeaza si noteaza in fisa de evaluare performantele
profesionale individuale, obtinute in ultimele 12 luni de catre functionarii
publici din subordine.
(3) In urma evaluarii performantei profesionale individuale functionarului
public i se acorda unul dintre urmatoarele calificative:
"exceptional", "foarte bun", "bun",
"satisfacator", "nesatisfacator".
Art. 61
Metodologia de evaluare a performantelor profesionale individuale, precum
si de contestare a calificativelor acordate se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 62
(1) Functionarul public notat in ultimul an cu calificativul
"nesatisfacator" sau "satisfacator" nu poate fi avansat in
anul urmator.
(2) In situatia in care, in ultimii 2 ani, functionarul public a fost notat
cu calificativul "nesatisfacator", conducatorul institutiei publice
va propune acestuia trecerea intr-o functie inferioara. Daca propunerea nu este
acceptata, se procedeaza la eliberarea din functie.
(3) In situatia in care are loc restrangerea numarului de posturi la o
autoritate sau la o institutie publica, conducatorul autoritatii sau
institutiei publice va avea in vedere rezultatele obtinute de functionarii
publici la evaluarea anuala a activitatii.
Sectiunea a 2-a
Avansarea in trepte, clase, grade si categorii
Art. 63
(1) In cariera profesionala functionarul public beneficiaza, in urma
rezultatelor obtinute la evaluarea performantelor profesionale individuale, de
dreptul de a avansa in treapta, clasa sau grad ori in categorie in urma dobandirii
unei diplome de studii de nivel superior celei avute.
(2) Fiecarei trepte ii corespunde un nivel al salariului de baza care se
acorda incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator perioadei pentru care
s-a facut evaluarea.
Art. 64
(1) Avansarea in treapta urmatoare se face in cadrul aceluiasi grad si al
aceleiasi clase.
(2) Avansarea in treapta se face anual si produce efecte pentru toti
functionarii publici care au obtinut la evaluarea anuala a performantelor
profesionale individuale cel putin calificativul "bun".
Art. 65
(1) Avansarea cu o treapta in clasa urmatoare se face in cadrul aceluiasi
grad de la treapta 1 a unei clase la treapta a 3-a a clasei imediat superioare.
(2) Functionarii publici se avanseaza in clasa, daca au o vechime de
minimum 3 ani in clasa din care sunt avansati si daca au obtinut la evaluarea
anuala a performantelor profesionale individuale din ultimii 2 ani cel putin
calificativul "foarte bun".
Art. 66
(1) Avansarea cu o treapta in gradul urmator se face in cadrul aceleiasi
categorii de la treapta 1 a ultimei clase a unui grad la treapta a 3-a a primei
clase a gradului imediat superior.
(2) Pot beneficia de avansarea in grad numai functionarii publici inscrisi
in tabelul de avansari in grad, care se intocmeste si se completeaza anual in
fiecare autoritate sau institutie publica.
(3) Pentru a fi inscrisi pe tabelul de avansari in grad functionarii
publici trebuie sa fi obtinut la evaluarea anuala a performantelor profesionale
individuale, in ultimii 2 ani consecutivi premergatori inscrierii,
calificativul "exceptional".
(4) In mod exceptional functionarii publici care la promovarea treptelor
clasei a III-a si a primei trepte a clasei a II-a au obtinut calificativul
"exceptional" pot fi inscrisi in tabelul de avansari in grad, in
vederea avansarii direct in treapta a 3-a a clasei a III-a a gradului imediat
superior.
(5) Avansarile in grad se fac in ordinea inscrierii pe tabelul de avansari,
in cadrul numarului de posturi vacante, fara a se depasi numarul maxim de
titulari pentru fiecare grad stabilit in conditiile prezentei legi.
(6) Numarul maxim de titulari pentru fiecare grad, in raport cu efectivul
total al functionarilor publici din cadrul fiecarei autoritati sau institutii
publice, se stabileste prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, a consiliului
judetean ori local.
(7) Avansarile stabilite de autoritatile sau institutiile publice vor fi
comunicate, in termen de 30 de zile, Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Sectiunea a 3-a
Numirea in functii publice de conducere
Art. 67
Functiile publice de conducere din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice sunt prevazute in anexa la prezenta lege. Conditiile de ocupare a
acestor functii se stabilesc prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, a
consiliului judetean ori local.
Art. 68
(1) Numirea in functii publice de conducere se face pe baza de concurs,
organizat de autoritatea sau institutia publica, in limita posturilor vacante.
(2) Procedura de desfasurare a concursurilor se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
CAP. 8
Sanctiunile disciplinare si raspunderea functionarilor publici
Art. 69
Incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de
serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala,
dupa caz.
Art. 70
(1) Incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor
de serviciu constituie abatere disciplinara si atrage sanctionarea disciplinara
a acestora.
(2) Sunt abateri disciplinare:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) absente nemotivate de la serviciu;
c) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara
cadrului legal;
d) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de
serviciu;
e) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor
care au acest caracter;
f) refuzul nejustificat de a indeplini sarcinile si atributiile de
serviciu;
g) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
h) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei
publice din care face parte;
i) exprimarea sau desfasurarea, in calitate de functionar public ori in
timpul programului de lucru, a unor opinii sau activitati publice cu caracter
politic;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilitati si
interdictii privind functionarii publici.
(3) Sanctiunile disciplinare sunt:
a) avertismentul;
b) mustrarea;
c) diminuarea drepturilor salariale cu 5 - 10% pe o perioada de 1 - 3 luni;
d) suspendarea dreptului de avansare pe o perioada de 1 - 3 ani;
e) trecerea intr-o functie inferioara, pe o perioada de 6 - 12 luni, cu
diminuarea corespunzatoare a salariului;
f) destituirea din functie.
(4) La individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine seama de cauzele
si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost
savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala
in serviciu a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele
acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate in conditiile
art. 75.
(5) Sanctiunea disciplinara nu poate fi aplicata decat dupa cercetarea
prealabila a faptei imputate si dupa audierea functionarului public. Audierea
functionarului public trebuie consemnata in scris, sub sanctiunea nulitatii.
Refuzul functionarului public de a se prezenta la audiere sau de a semna o
declaratie privitoare la abaterile imputate se consemneaza intr-un
proces-verbal. In astfel de cazuri sanctiunea poate fi aplicata.
Art. 71
(1) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 70 alin. (3) lit. a) si b)
se pot aplica direct de catre conducatorul compartimentului in care
functioneaza cel in cauza.
(2) Impotriva sanctiunii disciplinare aplicate in conditiile prevederilor
alin. (1) functionarul public se poate adresa cu contestatie la conducatorul
autoritatii sau institutiei publice, in termen de 15 zile de la data
comunicarii sanctiunii aplicate, care emite, pe baza propunerii comisiei de
disciplina, ordinul sau dispozitia definitiva.
Art. 72
Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 70 alin. (3) lit. c) - f) se
aplica de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, la propunerea
comisiei de disciplina.
Art. 73
(1) In cadrul autoritatilor si institutiilor publice se constituie comisii
de disciplina, competente sa cerceteze si sa propuna sanctiunea aplicabila
functionarilor publici din autoritatile sau institutiile publice respective.
(2) Modul de constituire a comisiilor de disciplina, componenta, atributiile,
modul de sesizare si procedura de lucru a acestora se vor stabili prin hotarare
a Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 74
Functionarul public nemultumit de sanctiunea aplicata se poate adresa
instantei de contencios administrativ, solicitand anularea sau modificarea,
dupa caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare.
Art. 75
Sanctiunile disciplinare se radiaza, de drept, dupa cum urmeaza:
a) in termen de un an de la aplicare, sanctiunile disciplinare prevazute la
art. 70 alin. (3) lit. a) si b), daca functionarul public sanctionat cu una
dintre aceste sanctiuni nu a mai savarsit o abatere disciplinara in aceasta
perioada;
b) in termen de 2 ani de la expirarea termenului pentru care au fost
aplicate, sanctiunile prevazute la art. 70 alin. (3) lit. c) - e), daca
functionarul public sanctionat cu una dintre aceste sanctiuni nu a mai savarsit
o abatere disciplinara in aceasta perioada.
Art. 76
(1) Raspunderea contraventionala a functionarilor publici se angajeaza in
cazul in care acestia au savarsit o contraventie in timpul si in legatura cu
sarcinile de serviciu.
(2) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii functionarul public se poate adresa cu plangere la
judecatoria in a carei circumscriptie isi are sediul autoritatea sau institutia
publica in care este numit functionarul public sanctionat.
Art. 77
Raspunderea civila a functionarului public se angajeaza:
a) pentru pagubele produse cu vinovatie patrimoniului autoritatii sau
institutiei publice in care functioneaza;
b) pentru nerestituirea in termenul legal a sumelor ce i s-au acordat
necuvenit;
c) pentru daunele platite de autoritatea sau institutia publica, in calitate
de comitent, unor terte persoane, in temeiul unei hotarari judecatoresti
definitive si irevocabile.
Art. 78
(1) Repararea pagubelor aduse autoritatii sau institutiei publice in
situatiile prevazute la art. 77 lit. a) si b) se dispune prin emiterea de catre
conducatorul autoritatii sau institutiei publice a unui ordin sau a unei
dispozitii de imputare, in termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau,
dupa caz, prin asumarea unui angajament de plata, iar in situatia prevazuta la
lit. c) a aceluiasi articol, pe baza hotararii judecatoresti definitive si
irevocabile.
(2) Impotriva ordinului sau dispozitiei de imputare functionarul public in
cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ.
(3) Dreptul conducatorului autoritatii sau institutiei publice de a emite
ordinul sau dispozitia de imputare se prescrie in termen de 3 ani de la data
producerii pagubei.
Art. 79
(1) Raspunderea functionarului public pentru infractiunile savarsite in
timpul serviciului sau in legatura cu atributiile functiei publice pe care o
ocupa se angajeaza potrivit legii penale.
(2) In cazul in care in urma sesizarii parchetului sau a organului de
cercetare penala s-a dispus inceperea urmaririi penale, conducatorul
autoritatii sau institutiei publice va lua masura de suspendare a
functionarului public din functia publica pe care o detine.
(3) Suspendarea din functie opereaza si in cazul in care s-a dispus
inceperea urmaririi penale impotriva functionarului public care a savarsit o
infractiune de natura sa il faca incompatibil cu functia publica pe care o
ocupa.
(4) Daca parchetul dispune scoaterea de sub urmarire penala ori incetarea
urmaririi penale in cazurile prevazute la alin. (2) si (3), precum si in cazul
in care instanta judecatoreasca dispune achitarea sau incetarea procesului
penal, suspendarea din functie inceteaza.
Art. 80
In situatiile prevazute la art. 79 alin. (4) autoritatea sau institutia
publica datoreaza drepturile salariale cuvenite pe perioada suspendarii.
CAP. 9
Modificarea si incetarea raporturilor de serviciu
Sectiunea 1
Delegarea si detasarea
Art. 81
Functionarii publici pot fi delegati sau detasati de conducatorul
autoritatii sau institutiei publice in care functioneaza sa indeplineasca
anumite activitati in afara autoritatii sau institutiei publice, in aceeasi
localitate sau in alta localitate.
Art. 82
(1) Delegarea se dispune in interesul autoritatii sau institutiei publice
in care este incadrat functionarul public, pe o perioada de cel mult 30 de zile
consecutive, dar nu mai mult de 60 de zile intr-un an.
(2) Pe timpul delegarii functionarul public isi pastreaza functia si
salariul, iar autoritatea sau institutia publica ce il deleaga este obligata sa
suporte costul legal al transportului, cazarii si al indemnizatiei de delegare.
Indemnizatia de delegare este egala cu salariul cuvenit pentru 8 ore de munca.
Art. 83
(1) Detasarea se dispune in interesul autoritatii sau institutiei publice
in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea, pentru o perioada de cel mult 3
luni. In cursul unui an calendaristic un functionar public poate fi detasat mai
mult de 6 luni, numai cu acordul sau scris.
(2) Pe perioada detasarii functionarul public isi pastreaza functia si drepturile
salariale. Daca salariul corespunzator functiei publice pe care este detasat
este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe timpul detasarii in alta
localitate autoritatea sau institutia publica beneficiara este obligata sa ii
suporte costul legal al transportului, dus si intors, cel putin o data pe luna,
al cazarii si al indemnizatiei de detasare.
Art. 84
Functionarul public poate refuza detasarea in urmatoarele cazuri:
a) daca detasarea ar urma sa aiba loc intr-o localitate in care nu i se
asigura conditii corespunzatoare de cazare;
b) in situatia in care starea sanatatii, dovedita cu certificat medical,
face contraindicata detasarea;
c) ori de cate ori motive familiale temeinice justifica refuzul de a da
curs detasarii.
Sectiunea a 2-a
Intreruperea activitatii la cerere
Art. 85
Intreruperea activitatii la cerere reprezinta suspendarea temporara a
functionarului public din functie pentru un interes personal legitim si se
acorda de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice respective.
Intreruperea se comunica Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 86
Durata intreruperii activitatii la cerere trebuie sa se incadreze intre 6
luni si 4 ani, cu drept de prelungire pentru o perioada de cel mult 4 ani. Prin
legi speciale pot fi prevazute si alte perioade de intrerupere a activitatii
pentru anumite categorii de functionari publici.
Art. 87
Functionarul public numit sau ales intr-o functie de demnitate publica se
afla in intrerupere a activitatii la cerere pe durata mandatului.
Art. 88
La expirarea perioadei de intrerupere a activitatii la cerere functionarul
trebuie sa solicite reintegrarea la autoritatea sau institutia publica la care
a fost incadrat. Aceasta se acorda de drept. Reluarea activitatii inainte de
expirarea termenului pentru care a fost aprobata intreruperea se face la
cerere.
Sectiunea a 3-a
Incetarea raporturilor de serviciu
Art. 89
Incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici are loc in
urmatoarele situatii:
a) demisie;
b) transfer;
c) eliberarea din functie;
d) destituirea din functie;
e) pensionarea pentru munca depusa si limita de varsta ori pentru
invaliditate de gradul I sau II;
f) deces.
Art. 90
(1) Functionarul public poate cere incetarea raporturilor de serviciu prin
demisie.
(2) Demisia produce efecte dupa 15 zile de la inregistrare, daca
solicitantul si conducatorul autoritatii sau institutiei publice nu au convenit
ca acestea sa se produca mai repede. In cazul functiilor de conducere termenul
este de 30 de zile.
Art. 91
(1) Incetarea raporturilor de serviciu poate interveni si prin transferul
in interesul serviciului sau prin aprobarea de catre conducatorul autoritatii sau
institutiei publice a cererii de transfer a functionarului public la o alta
autoritate sau institutie publica.
(2) Transferul in interesul serviciului se poate face numai cu acordul
scris al functionarului public transferat. In acest caz functionarul public isi
pastreaza gradul, clasa si treapta dobandite anterior.
(3) In cazul transferului in interesul serviciului in alta localitate,
functionarul public transferat are dreptul la o indemnizatie egala cu salariul
de baza net din ultima luna, la acoperirea cheltuielilor de transport si la un
concediu platit de 5 zile.
(4) Plata drepturilor prevazute la alin. (3) se suporta de autoritatea sau
institutia publica la care se face transferul.
Art. 92
Conducatorul autoritatii sau institutiei publice va dispune eliberarea din
functie a functionarului public in urmatoarele cazuri:
a) s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate;
b) autoritatea sau institutia publica si-a incetat activitatea ori a fost
mutata intr-o alta localitate, iar functionarul public nu vrea sa o urmeze;
c) in conditiile prevederilor art. 62 alin. (2);
d) autoritatea sau institutia publica isi reduce personalul ca urmare a
reorganizarii, prin reducerea unor posturi de natura celui ocupat de
functionarul public, si acesta refuza oferta Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
Art. 93
In cazurile reglementate la art. 92 autoritatea sau institutia publica este
obligata sa acorde functionarului public un preaviz de 15 zile calendaristice.
In aceasta perioada conducatorul autoritatii sau institutiei publice poate
acorda reducerea programului de lucru, pana la 4 ore zilnic, fara afectarea
drepturilor salariale cuvenite. Daca nu este posibila acordarea preavizului,
functionarul public are dreptul ca la eliberarea din functie sa primeasca o
despagubire egala cu salariul de baza cuvenit pentru aceasta perioada.
Art. 94
Destituirea din functie se dispune ca sanctiune disciplinara, in cazul
savarsirii repetate a unor abateri disciplinare sau atunci cand functionarul
public a fost condamnat penal printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.
Art. 95
In cazul eliberarii sau al destituirii din functie, functionarul public
poate cere instantei de contencios administrativ anularea ordinului sau a
dispozitiei de eliberare ori de destituire din functie, in termen de 30 de zile
de la comunicare.
Art. 96
La incetarea raporturilor de munca in conditiile art. 89 lit. a) - e)
functionarul public are indatorirea sa predea lucrarile si bunurile care i-au fost
incredintate in vederea exercitarii atributiilor de serviciu.
CAP. 10
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 97
(1) Functionarii care la data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt
incadrati pe durata nedeterminata in cadrul autoritatilor sau institutiilor
publice vor fi numiti in functiile publice corespunzatoare posturilor pe care
le ocupa, cu respectarea dispozitiilor prezentei legi, in termen de 90 de zile
de la data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Functionarii care la data intrarii in vigoare a prezentului statut
ocupa o functie publica de conducere intr-o autoritate sau institutie publica
vor sustine un examen de atestare pe post. Conditiile de desfasurare a
examenului de atestare se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
(3) Numirea se face prin ordin sau prin dispozitie a conducatorului
autoritatii sau al institutiei publice in functia publica corespunzatoare
postului ocupat.
Art. 98
(1) Personalul din cadrul cabinetelor demnitarilor este angajat cu contract
individual de munca pe perioada determinata si nu are pe aceasta perioada
calitatea de functionar public.
(2) Persoanelor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile, in mod
corespunzator, dispozitiile art. 56 si 57.
(3) Functionarii publici care pe o durata determinata indeplinesc o functie
in cabinetul demnitarului pot solicita intreruperea activitatii, beneficiind de
dreptul de a fi reintegrati in corpul functionarilor publici. Aceasta perioada
se considera vechime in functia publica.
Art. 99
In unitatile administrativ-teritoriale in care persoanele apartinand unei
minoritati nationale detin o pondere de peste 20% unii functionari publici din
serviciile care au contacte direct cu cetatenii vor cunoaste si limba
minoritatii nationale respective.
Art. 100
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va initia procedura de adaptare la prevederile acesteia a statutelor
aprobate prin legi speciale, cu respectarea specificului functiilor publice in
cauza. Procesul de adaptare va fi coordonat de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici.
Art. 101
(1) Pana la aprobarea statutelor proprii ale functionarilor publici din
cadrul Presedintiei, Camerei Deputatilor, Senatului, Curtii Constitutionale, Curtii
de Conturi, Consiliului Legislativ, Avocatului Poporului si Consiliului
Concurentei prevederile prezentei legi se aplica si acestora, cu exceptia celor
referitoare la Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
(2) Numirea, avansarea, perfectionarea si salarizarea acestor functionari
publici se fac potrivit legilor speciale.
Art. 102
Cauzele avand ca obiect litigii de munca in care una dintre parti are
calitatea de functionar public, aflate pe rolul instantelor judecatoresti la
data intrarii in vigoare a prezentului statut, vor continua sa se judece
potrivit legii aplicabile in momentul sesizarii instantei.
Art. 103
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile legislatiei
muncii.
Art. 104
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 23 care intra in
vigoare la data publicarii.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare
se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata in conditiile art. 113 din Constitutia
Romaniei, in urma angajarii, in sedinta comuna din 29 noiembrie 1999 a
raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand functiile publice
I. Aparatul Guvernului si al Parlamentului
A. Functii publice de conducere
1. Secretar general al Guvernului
2. Secretar general al Senatului
3. Secretar general al Camerei Deputatilor
4. Secretar general adjunct al Guvernului
5. Secretar general adjunct al Senatului
6. Secretar general adjunct al Camerei Deputatilor
7. Sef departament
8. Director general
9. Director, director adjunct
10. Sef serviciu, sef sector, sef birou
B. Functii publice de executie
1. Consilier
2. Expert
3. Consultant
II. Aparatul propriu al ministerelor si al celorlalte organe centrale
A. Functii publice de conducere
1. Secretar general, secretar general adjunct
2. Director general, inspector de stat sef
3. Director general adjunct, inspector de stat adjunct
4. Director, inspector-sef
5. Director adjunct, inspector-sef adjunct
6. Sef serviciu, sef sector, sef birou
B. Functii publice de executie
1. Consilier, expert, consultant
2. Inspector de specialitate, referent de specialitate
3. Inspector
III. Servicii descentralizate ale ministerelor si ale altor organe centrale
din unitatile administrativ-teritoriale
A. Functii publice de conducere
1. Director general, inspector-sef
2. Director general adjunct, inspector-sef adjunct
3. Director, director adjunct
B. Functii publice de executie
1. Consilier, expert, consultant
2. Inspector de specialitate, referent de specialitate
3. Inspector
4. Referent
NOTA:
Functiile publice specifice unor autoritati sau institutii publice centrale
ori unor institutii subordonate acestora se stabilesc de conducatorii
autoritatilor sau institutiilor respective, cu acordul autoritatilor ierarhic
superioare si cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
IV. Aparatul de lucru al prefectului si al autoritatilor administratiei
publice locale
A. Functii publice de conducere
1. Secretarul judetului, secretarul municipiului Bucuresti, secretarul
general al prefecturii
2. Secretarul municipiului, orasului, comunei
3. Sef departament
4. Arhitect-sef, arhitect-sef adjunct
5. Director general, director general adjunct
6. Director, director adjunct
7. Sef serviciu, sef birou, sef sector
B. Functii publice de executie
1. Consilier, expert, consultant
2. Inspector de specialitate, referent de specialitate; gradele II si III
3. Inspector, referent
4. Inginer agronom
5. Medic veterinar
6. Perceptor
7. Agent agricol.
NOTA:
1. Functiile specifice din aparatul de lucru al prefectului se stabilesc
prin ordin al acestuia, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
2. Functiile specifice din aparatul de lucru al autoritatilor
administratiei publice locale se stabilesc, la propunerea presedintelui
consiliului judetean sau, dupa caz, a primarului, prin hotarare a consiliului
judetean sau, dupa caz, local si cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.