HOTARARE Nr. 1210 din 14 octombrie 2003
privind organizarea si functionarea comisiilor de disciplina si a comisiilor
paritare din cadrul autoritatilor si institutiilor publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 757 din 29 octombrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie, al art. XXIII lit. b) din Legea nr.
161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei, cu modificarile ulterioare, precum si al art. 60 si
al art. 72 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza modul de constituire, componenta,
atributiile si procedura de lucru ale comisiilor de disciplina si ale
comisiilor paritare din cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
Art. 2
Comisiile de disciplina si comisiile paritare se organizeaza si
functioneaza in conditiile prezentei hotarari.
CAP. 2
Organizarea si functionarea comisiilor de disciplina
SECTIUNEA 1
Constituirea si componenta comisiilor de disciplina
Art. 3
(1) In cadrul fiecarei autoritati si institutii publice se constituie, prin
act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice,
comisia de disciplina, care cerceteaza faptele sesizate ca abateri disciplinare
si propune sanctiunile disciplinare aplicabile functionarilor publici care
le-au savarsit.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), comisia de disciplina se
poate constitui pentru mai multe autoritati sau institutii publice in cazul in
care, in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice respective, exista mai
putin de 12 functionari publici, astfel:
a) din membrii desemnati din cadrul institutiei publice respective si din
cadrul autoritatii sau institutiei publice in subordinea sau sub autoritatea
careia este organizata potrivit legii;
b) pentru doua sau mai multe consilii locale.
(3) Comisia de disciplina pentru inaltii functionari publici se constituie
prin decizie a primului-ministru, la propunerea presedintelui Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici.
(4) Comisia de disciplina organizata in conditiile alin. (2) lit. a) se
constituie prin actul administrativ al conducatorului autoritatii sau
institutiei publice careia ii este subordonata sau sub autoritatea careia este
organizata institutia publica pentru care nu se poate constitui comisia de
disciplina.
(5) Comisia de disciplina organizata in conditiile alin. (2) lit. b) se
constituie ca urmare a stabilirii, prin hotarare a consiliului local, la
propunerea primarului, a reprezentantilor fiecarui consiliu local in cadrul
comisiei de disciplina comune.
Art. 4
(1) Comisia de disciplina este compusa dintr-un presedinte si 4 membri
titulari.
(2) Comisia de disciplina pentru inaltii functionari publici este compusa
dintr-un presedinte si 6 membri titulari.
Art. 5
(1) Membrii titulari ai comisiei de disciplina constituite la nivelul unei
autoritati sau institutii publice sunt desemnati astfel:
a) 2 membri, de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice;
b) 2 membri, de catre organizatia sindicala reprezentativa a functionarilor
publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice.
(2) Membrii titulari ai comisiei de disciplina comune pentru mai multe
autoritati sau institutii publice sunt desemnati cu respectarea urmatoarelor
conditii:
a) comisia de disciplina sa fie compusa dintr-un numar egal de
reprezentanti ai fiecarei autoritati sau institutii publice pentru care se
constituie;
b) numarul reprezentantilor desemnati de catre conducatorii autoritatilor
sau institutiilor publice pentru care se constituie comisia de disciplina sa
fie egal cu numarul reprezentantilor desemnati de catre organizatiile sindicale
reprezentative ale functionarilor publici din cadrul acestor autoritati sau
institutii publice.
(3) In cazul in care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii
publici nu sunt organizati in sindicat, reprezentantii vor fi desemnati prin
votul majoritatii functionarilor publici din respectiva autoritate sau
institutie publica. Alegerea reprezentantilor functionarilor publici se face
prin vot secret.
(4) Pentru fiecare comisie de disciplina se vor desemna cel putin 2 membri
supleanti, cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2) sau, dupa caz, ale art.
3 alin. (3).
Art. 6
(1) In cazul comisiei de disciplina constituite la nivelul unei autoritati
sau institutii publice, desemnarea presedintelui comisiei de disciplina si a
supleantului acestuia se face de catre conducatorul autoritatii sau institutiei
publice in urma consultarii cu organizatia sindicala reprezentativa ori cu
functionarii publici din aparatul propriu, daca acestia nu sunt organizati in
sindicat sau daca sindicatul nu este reprezentativ. Supleantul presedintelui
comisiei de disciplina nu se desemneaza din randul membrilor titulari sau al
membrilor supleanti ai comisiei de disciplina.
(2) In cazul comisiei de disciplina comune pentru mai multe autoritati sau
institutii publice, presedintele comisiei de disciplina si supleantul acestuia
se desemneaza in conditiile alin. (1), pe baza propunerii comune a
conducatorilor autoritatilor sau institutiilor publice sau, dupa caz, a
primarilor unitatilor administrativ-teritoriale respective.
(3) Presedintele comisiei de disciplina pentru inaltii functionari publici
si supleantul acestuia se desemneaza prin decizie a primului-ministru, la
propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 7
Nerespectarea procedurii prevazute la art. 3 - 6 poate fi atacata potrivit
prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile
ulterioare.
Art. 8
(1) Mandatul presedintelui si al membrilor comisiei de disciplina este de 3
ani. Mandatul poate fi reinnoit o singura data.
(2) Presedintele si membrii comisiei de disciplina isi exercita mandatul de
la data emiterii actului administrativ de constituire a comisiei de disciplina
pana la data expirarii duratei acestuia sau inainte de termen, in conditiile
art. 15.
(3) Cu 30 de zile lucratoare inainte de data expirarii mandatului membrilor
comisiei de disciplina, se va proceda la constituirea viitoarei comisii de
disciplina, in conditiile prezentei hotarari.
Art. 9
(1) Pot fi membri in comisia de disciplina numai functionarii publici
definitivi care au o probitate morala recunoscuta.
(2) Nu poate fi membru in comisia de disciplina functionarul public care se
afla in una dintre urmatoarele situatii de incompatibilitate:
a) este sot, ruda sau afin, pana la gradul al patrulea inclusiv, cu
conducatorul autoritatii sau al institutiei publice;
b) este membru al comisiei paritare;
c) a fost sanctionat disciplinar, iar sanctiunea disciplinara nu a fost
radiata, in conditiile legii.
(3) Prevederile alin. (2) lit. b) nu se aplica in cazul autoritatilor sau
al institutiilor publice care au pana la 12 functionari publici.
(4) In vederea stabilirii situatiei de incompatibilitate a unui membru al
comisiei de disciplina, acesta va prezenta, la solicitarea conducatorului
autoritatii respective, cazierul administrativ si o copie a dosarului
profesional.
(5) Presedintele, membrii si secretarul comisiei de disciplina, pentru
activitatea desfasurata in cadrul comisiei de disciplina, au dreptul la un spor
lunar de 5% care se aplica la salariul de baza al fiecaruia si se acorda in
lunile in care comisia de disciplina isi desfasoara activitatea. Sporul se
acorda de catre autoritatea sau institutia publica in cadrul careia este
organizata comisia de disciplina.
Art. 10
(1) Poate fi desemnat presedinte al comisiei de disciplina un functionar
public definitiv care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este functionar public din clasa I;
b) are, de regula, studii superioare juridice sau administrative;
c) are o probitate morala recunoscuta;
d) nu se afla in una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la
art. 9 alin. (2).
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a) si b) nu este obligatorie in
cazul autoritatilor si institutiilor publice care au pana la 12 functionari
publici.
Art. 11
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplina se suspenda de drept in
urmatoarele situatii:
a) a fost detasat in cadrul altei autoritati sau institutii publice;
b) a savarsit o fapta care constituie obiectul sesizarii comisiei de
disciplina;
c) s-a dispus inceperea urmaririi penale impotriva membrului comisiei de
disciplina.
(2) Suspendarea mandatului unui membru al comisiei de disciplina se
constata prin raportul comisiei de disciplina, care se aduce de indata la
cunostinta persoanei prin al carei act administrativ a fost constituita comisia
de disciplina.
Art. 12
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplina se suspenda, la cerere, in
urmatoarele situatii:
a) se afla in unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute la art. 9
alin. (2);
b) s-a pronuntat in orice mod cu privire la fapta sesizata, anterior
solutionarii cauzei;
c) este sot, ruda sau afin, pana la gradul al patrulea inclusiv, cu
functionarul public a carui fapta a fost sesizata si se afla pe rolul comisiei
de disciplina.
(2) Cererea de suspendare se formuleaza in scris de orice persoana care
poate dovedi existenta situatiilor prevazute la alin. (1) si se inainteaza
presedintelui comisiei de disciplina.
(3) In termen de 3 zile de la inregistrarea cererii de suspendare, comisia
de disciplina se va pronunta cu privire la existenta situatiilor prevazute la
alin. (1), precum si cu privire la suspendarea mandatului.
(4) Cererea de suspendare se poate formula in scris si de catre membrul
comisiei de disciplina aflat in una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si
se inainteaza presedintelui comisiei.
(5) Cererea de suspendare produce efecte dupa doua zile de la data
constatarii existentei uneia dintre situatiile prevazute la alin. (1) prin
raportul comisiei de disciplina. Raportul comisiei de disciplina se aduce de
indata la cunostinta persoanei prin al carei act administrativ a fost
constituita comisia de disciplina.
Art. 13
Presedintele comisiei de disciplina va lua masuri de inlocuire a membrului
titular suspendat in conditiile art. 11 si 12 cu un membru supleant.
Art. 14
Suspendarea mandatului unui membru al comisiei de disciplina dureaza pana
la incetarea cauzei care a determinat suspendarea.
Art. 15
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplina inceteaza inainte de
termen, in urmatoarele situatii:
a) renuntarea la calitatea de membru;
b) a fost suspendat din functia publica pe o perioada mai mare de 30 de
zile, in conditiile prevazute de Legea nr. 188/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) a fost transferat in cadrul altei autoritati sau institutii publice;
d) i-au incetat raporturile de serviciu in conditiile prevazute de Legea
nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) i s-a aplicat o sanctiune disciplinara;
f) a fost sanctionat cu inchisoare contraventionala.
(2) Cererea de renuntare la calitatea de membru se inainteaza presedintelui
comisiei de disciplina si produce efecte dupa 5 zile de la inregistrare, daca
presedintele comisiei de disciplina, de comun acord cu solicitantul, nu a
stabilit un termen mai scurt.
(3) Incetarea mandatului de membru al comisiei de disciplina se constata
printr-un raport al acesteia, care se aduce de indata la cunostinta persoanei
prin al carei act administrativ a fost constituita comisia de disciplina.
Art. 16
(1) Prevederile art. 11 alin. (1), art. 12 alin. (1), art. 14 si ale art.
15 alin. (1) se aplica in mod corespunzator si pentru mandatul presedintelui
comisiei de disciplina. Cererea de suspendare a mandatului presedintelui
comisiei de disciplina si cererea de renuntare la aceasta calitate se
inainteaza persoanei prin al carei act administrativ a fost constituita comisia
de disciplina.
(2) Suspendarea de drept a mandatului presedintelui comisiei de disciplina
se constata de catre persoana prin al carei act administrativ a fost
constituita comisia de disciplina. Persoana prin al carei act administrativ a
fost constituita comisia de disciplina verifica existenta situatiilor prevazute
la art. 11 alin. (1) si emite actul prin care constata suspendarea de drept a
presedintelui comisiei de disciplina.
(3) Cererea de suspendare se formuleaza in scris de orice persoana care
poate dovedi existenta situatiilor prevazute la art. 12 alin. (1). Cererea de
suspendare poate fi formulata si de catre presedintele comisiei de disciplina,
daca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 12 alin. (1). Cererea
de suspendare se adreseaza persoanei prin al carei act administrativ a fost
constituita comisia de disciplina, care verifica daca in cuprinsul cererii se
regaseste vreuna dintre situatiile prevazute la art. 12 alin. (1) si emite
actul prin care constata suspendarea presedintelui comisiei de disciplina.
Art. 17
(1) In cazul suspendarii sau incetarii mandatului unui membru al comisiei
de disciplina, atributiile acestuia se vor exercita de un membru supleant.
(2) In cazul suspendarii sau incetarii mandatului presedintelui comisiei de
disciplina, atributiile acestuia vor fi exercitate de supleantul prevazut la
art. 6 alin. (1).
(3) In cazul in care comisia de disciplina nu poate fi constituita prin
utilizarea membrilor supleanti sau, dupa caz, a supleantului presedintelui, se
va proceda la desemnarea altor membri sau membri supleanti ori a presedintelui
sau a supleantului acestuia, dupa caz, in conditiile prezentei hotarari.
Art. 18
(1) Comisia de disciplina are un secretar titular si un secretar supleant,
numiti prin actul administrativ de constituire a comisiei de disciplina, care
au, de regula, studii superioare juridice sau administrative. Secretarul
titular si supleantul acestuia nu sunt membri ai comisiei de disciplina.
(2) Prevederile art. 9 se aplica in mod corespunzator si pentru secretarul
titular si supleantul acestuia.
(3) Secretarul titular si secretarul supleant ai comisiei de disciplina
pentru inaltii functionari publici se numesc prin decizie a primului-ministru.
(4) In cazul in care secretarul comisiei de disciplina se afla in
imposibilitate de a-si indeplini atributiile, va fi inlocuit de secretarul
supleant.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile si activitatea comisiei de disciplina
Art. 19
Activitatea comisiilor de disciplina are la baza urmatoarele principii:
a) prezumtia de nevinovatie, conform caruia se prezuma ca functionarul
public este nevinovat atat timp cat vinovatia sa nu a fost dovedita;
b) garantarea dreptului la aparare, conform caruia se recunoaste dreptul
functionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi in apararea sa si de
a fi asistat de un aparator sau de a fi reprezentat;
c) celeritatea procedurii, care presupune obligatia comisiei de disciplina
de a proceda fara intarziere la solutionarea cauzei, cu respectarea drepturilor
persoanelor implicate si a regulilor prevazute de lege si de prezenta hotarare;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilitatii
persoanelor aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice
act sau fapt care are legatura cu abaterea disciplinara pentru care a fost
sesizata comisia de disciplina;
e) proportionalitatea, conform caruia trebuie respectat un raport corect
intre gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si
sanctiunea disciplinara propusa sa fie aplicata;
f) legalitatea sanctiunii, conform caruia comisia de disciplina nu poate
propune decat sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
g) unicitatea sanctiunii, conform caruia pentru o abatere disciplinara nu
se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara.
Art. 20
Comisia de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) cerceteaza abaterile disciplinare pentru care a fost sesizata;
b) propune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la
art. 70 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) propune mentinerea, modificarea sau anularea sanctiunii disciplinare
aplicate in conditiile prevazute la art. 71 alin. (1) din Legea nr. 188/1999,
cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care aceasta masura a
fost contestata la conducatorul autoritatii sau institutiei publice;
d) intocmeste rapoarte cu privire la fiecare cauza pentru care a fost
sesizata, pe care le inainteaza conducatorului autoritatii sau institutiei
publice.
Art. 21
Presedintele comisiei de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) stabileste locul, data si ora cand au loc sedintele comisiei de
disciplina;
b) conduce sedintele comisiei de disciplina;
c) coordoneaza activitatea comisiei de disciplina si a secretarului
acesteia;
d) reprezinta comisia de disciplina in fata conducatorului autoritatii sau
institutiei publice, a altor autoritati sau institutii publice, Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, precum si in fata oricarei alte persoane
fizice sau juridice.
Art. 22
Secretarul comisiei de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) inregistreaza sesizarea referitoare la fapta functionarului public;
b) convoaca, la cererea presedintelui comisiei de disciplina, membrii
comisiei de disciplina, functionarul public a carui fapta formeaza obiectul
dosarului, persoana care a facut sesizarea si persoanele care urmeaza sa fie
audiate;
c) redacteaza si semneaza alaturi de membrii comisiei de disciplina si de
presedintele acesteia, procesul-verbal al sedintelor comisiei de disciplina;
d) redacteaza si semneaza, alaturi de membrii comisiei de disciplina si de
presedintele acesteia, actele emise de comisia de disciplina si le inainteaza
conducatorului autoritatii sau institutiei publice;
e) tine evidentele sesizarilor si ale rapoartelor si efectueaza alte lucrari
necesare in vederea desfasurarii activitatii comisiei de disciplina.
SECTIUNEA a 3-a
Modul de sesizare si procedura de lucru a comisiilor de disciplina
Art. 23
(1) Sesizarea indreptata impotriva unui functionar public se adreseaza comisiei
de disciplina din cadrul autoritatii sau institutiei publice sau, dupa caz,
comisiei organizate pentru autoritatea sau institutia publica in care acesta
isi desfasoara activitatea.
(2) In cazul in care sesizarea a fost adresata conducatorului autoritatii
sau institutiei publice ori conducatorului compartimentului in care isi
desfasoara activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata, acesta
are obligatia sa o transmita de indata comisiei de disciplina competente.
Art. 24
(1) Comisia de disciplina poate fi sesizata de:
a) conducatorul autoritatii sau institutiei publice;
b) conducatorul compartimentului in care isi desfasoara activitatea
functionarul public a carui fapta este sesizata;
c) orice persoana care se considera vatamata prin fapta unui functionar
public.
(2) Sesizarea trebuie sa cuprinda:
a) numele, prenumele, domiciliul si, dupa caz, locul de munca si functia
detinuta de persoana care a formulat sesizarea;
b) numele, prenumele si, daca este posibil, compartimentul in care isi
desfasoara activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata;
c) descrierea faptei care constituie obiectul sesizarii;
d) aratarea dovezilor pe care se sprijina sesizarea;
e) data si semnatura.
(3) Sesizarea se formuleaza in scris si este insotita, atunci cand este
posibil, de inscrisurile care o sustin.
(4) Sesizarea se poate face in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la
data luarii la cunostinta de catre persoanele prevazute la alin. (1), dar nu
mai tarziu de doua luni de la data savarsirii faptei care constituie abatere
disciplinara.
(5) Indiferent carei autoritati sau institutii publice ii este adresata
sesizarea, aceasta se depune de catre persoana care a primit-o, la secretarul
comisiei de disciplina, care are obligatia sa o inregistreze si sa o prezinte
presedintelui comisiei de disciplina in termen de maximum doua zile de la data
inregistrarii.
Art. 25
(1) Presedintele comisiei de disciplina va fixa de indata termenul de prezentare
si va dispune citarea functionarului public a carui fapta a fost sesizata si a
persoanelor indicate in sesizare, precum si a celui care a formulat sesizarea.
Citarea se face cu cel putin 3 zile calendaristice inainte de termenul de
prezentare.
(2) Procedura de citare in fata comisiei de disciplina se face prin
scrisoare recomandata sau prin instiintare scrisa de luare la cunostinta prin
semnatura. Procedura de citare este obligatorie pentru fiecare termen fixat de
presedintele comisiei de disciplina.
(3) In cuprinsul scrisorii sau al instiintarii scrise prevazute la alin.
(2) se indica locul, data si ora sedintei comisiei de disciplina.
(4) Pentru primul termen de prezentare in fata comisiei de disciplina, in
cuprinsul scrisorii sau al instiintarii scrise se indica, pe langa elementele
prevazute la alin. (3), si obiectul sesizarii.
(5) Functionarului public a carui fapta constituie obiectul sesizarii i se
comunica, sub sanctiunea nulitatii, o copie de pe sesizarea indreptata impotriva
sa. In situatia in care comisia de disciplina considera ca functionarul public
poate influenta sau exercita presiuni asupra persoanei care a facut sesizarea,
va pastra confidentialitatea numelui si a adresei acestuia pana la data
inceperii cercetarii faptei functionarului public.
Art. 26
Functionarul public a carui fapta se cerceteaza se infatiseaza personal in
fata comisiei de disciplina. Functionarul public isi poate exercita dreptul la
aparare prin asistarea de catre un avocat sau prin reprezentare.
Art. 27
(1) La primul termen de prezentare, comisia de disciplina verifica
indeplinirea conditiilor prevazute la art. 24.
(2) In cazul in care comisia de disciplina constata ca nu sunt indeplinite
conditiile prevazute la art. 24 alin. (2) lit. a), c) si e) sau alin. (4),
sesizarea este clasata.
(3) In situatia in care comisia de disciplina constata indeplinirea
conditiilor prevazute la alin. (2), poate incepe cercetarea abaterii
disciplinare. In situatia in care pentru solutionarea cauzei sunt necesare
inscrisuri sau orice alte dovezi, comisia de disciplina solicita persoanelor
prevazute la art. 25 alin. (1) sa le depuna pana la urmatorul termen.
Art. 28
(1) Cercetarea abaterii disciplinare se face cu celeritate.
(2) Activitatea de cercetare a abaterii disciplinare impune:
a) audierea persoanei care a formulat sesizarea;
b) audierea functionarului public a carui fapta constituie obiectul
sesizarii;
c) audierea oricaror alte persoane ale caror declaratii pot inlesni
solutionarea cazului;
d) culegerea informatiilor considerate necesare pentru rezolvarea cazului,
prin mijloacele prevazute de lege;
e) administrarea probelor, precum si verificarea documentelor si a
declaratiilor prezentate.
(3) Termenele de prezentare in fata comisiei de disciplina se stabilesc
astfel incat sa nu se depaseasca de regula o perioada de 7 zile lucratoare.
Art. 29
(1) Audierea persoanelor prevazute la art. 28 alin. (2) lit. a) - c)
trebuie consemnata in scris intr-un proces-verbal, sub sanctiunea nulitatii.
Procesul-verbal se semneaza de presedinte, de membrii comisiei de disciplina,
de secretarul acesteia, precum si de persoana audiata.
(2) Refuzul functionarului public de a se prezenta la audiere sau de a
semna o declaratie referitoare la abaterile disciplinare imputate se
consemneaza intr-un proces-verbal.
Art. 30
(1) In urma administrarii probelor, membrii comisiei de disciplina vor
intocmi un referat in care se consemneaza rezultatele activitatii de cercetare
desfasurate de comisia de disciplina.
(2) Referatul va fi adus la cunostinta functionarului public impotriva
caruia a fost formulata sesizarea, precum si persoanei care a sesizat comisia
de disciplina, in vederea formularii unor eventuale obiectii in termen de
maximum 5 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta.
(3) In cazul in care persoanele prevazute la alin. (2) formuleaza obiectii,
acestea vor fi analizate de comisia de disciplina in termenul fixat de
presedinte, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la inregistrarea lor.
Presedintele comisiei de disciplina poate sa admita sau sa respinga obiectiile,
in tot ori in parte.
Art. 31
(1) Sedintele comisiei de disciplina sunt publice, cu urmatoarele exceptii:
a) atunci cand functionarul public impotriva caruia a fost formulata
sesizarea a solicitat in scris ca acestea sa nu fie publice;
b) atunci cand presedintele comisiei de disciplina a solicitat ca acestea
sa nu fie publice pentru motive temeinic justificate.
(2) Lucrarile fiecarei sedinte a comisiei de disciplina se consemneaza
intr-un proces-verbal semnat de presedinte, de membrii si de secretarul
acesteia.
(3) Lipsa nejustificata a persoanelor citate nu impiedica desfasurarea
sedintelor comisiei de disciplina, daca citarea s-a facut cu respectarea
cerintelor prevazute la art. 25.
Art. 32
(1) In exercitarea atributiilor sale, comisia de disciplina intocmeste
rapoarte pe baza concluziilor majoritatii membrilor sai.
(2) Raportul comisiei de disciplina cu privire la cauza cu care a fost
sesizata trebuie sa contina urmatoarele elemente:
a) numarul si data de inregistrare a sesizarii;
b) numele, prenumele si functia detinuta de functionarul public a carui
fapta a fost cercetata, precum si compartimentul in care acesta isi desfasoara
activitatea;
c) numele, prenumele, functia si domiciliul persoanei care a sesizat fapta,
precum si ale persoanelor audiate;
d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate si a circumstantelor in care a
fost savarsita;
e) probele administrate;
f) propunerea privind sanctiunea disciplinara aplicabila sau, dupa caz, de
clasare a cauzei;
g) motivarea propunerii;
h) numele, prenumele si semnatura presedintelui, ale membrilor comisiei de
disciplina, precum si ale secretarului acesteia;
i) data intocmirii raportului.
(3) Opiniile separate, formulate in scris si motivate, se vor anexa la
raportul comisiei de disciplina.
(4) Raportul comisiei de disciplina se inainteaza persoanei competente sa
aplice sanctiunea, in termen de 3 zile de la data ultimei sedinte.
Art. 33
(1) Comisia de disciplina formuleaza propunerea cu privire la sanctiunea
aplicabila, pe baza referatului prevazut la art. 30.
(2) Comisia de disciplina poate sa propuna:
a) sanctiunea disciplinara aplicabila, in cazul in care s-a dovedit
savarsirea abaterii disciplinare de catre functionarul public;
b) clasarea sesizarii, atunci cand nu se confirma savarsirea unei abateri
disciplinare.
(3) La individualizarea sanctiunii disciplinare aplicabile functionarului
public comisia de disciplina tine seama de:
a) cauzele care au determinat savarsirea abaterii disciplinare;
b) imprejurarile in care aceasta a fost savarsita;
c) gradul de vinovatie;
d) gravitatea si consecintele abaterii disciplinare;
e) conduita functionarului public;
f) existenta unor antecedente disciplinare ale functionarului public, care
nu au fost radiate in conditiile legii.
(4) In cazul in care comisia de disciplina propune aplicarea sanctiunilor
disciplinare prevazute la art. 70 alin. (3) lit. b) - d) din Legea nr.
188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta va propune si
durata acestora si, dupa caz, procentul de diminuare a drepturilor salariale.
Art. 34
In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita de
functionarul public poate fi considerata infractiune, propune conducatorului
autoritatii sau institutiei publice in cadrul careia isi desfasoara activitatea
functionarul public sesizarea organelor de cercetare penala. Conducatorul
autoritatii sau institutiei publice va sesiza de indata organele de cercetare
penala.
Art. 35
(1) Actul administrativ de sanctionare a functionarului public este emis de
persoana competenta, potrivit legii de aplicare a sanctiunilor disciplinare, pe
baza propunerii cuprinse in raportul comisiei de disciplina.
(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in actul administrativ prevazut la
alin. (1) se cuprind in mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din procesul-verbal al comisiei de disciplina;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de
functionarul public in timpul cercetarii disciplinare prealabile;
d) temeiul legal in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;
e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata;
f) instanta competenta la care actul administrativ prin care s-a dispus
sanctiunea disciplinara poate fi contestat.
(3) Persoana care este competenta, potrivit legii de aplicare a
sanctiunilor disciplinare, nu poate aplica o sanctiune disciplinara mai grava
decat cea propusa de comisia de disciplina.
(4) Persoana care este competenta, potrivit legii de aplicare a
sanctiunilor disciplinare, poate sa aplice o sanctiune mai mica decat cea
propusa de comisia de disciplina. In aceasta situatie persoana care este
competenta, potrivit legii de aplicare a sanctiunilor disciplinare, are
obligatia de a motiva aplicarea unei sanctiuni mai mici.
(5) Actul administrativ de sanctionare se emite in termen de cel mult 5
zile lucratoare de la data primirii raportului comisiei de disciplina si se
comunica functionarului public sanctionat, in termen de 15 zile lucratoare de
la data emiterii.
(6) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 6 luni de la
data savarsirii abaterilor disciplinare.
Art. 36
Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se poate
adresa Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care, potrivit legii, are
legitimare procesuala activa, si poate dispune efectuarea unui control asupra
modului cum autoritatile sau institutiile publice respecta legislatia
referitoare la functia publica si functionarii publici.
Art. 37
(1) In cazul in care sanctiunea a fost aplicata de conducatorul autoritatii
sau institutiei publice, la propunerea conducatorului compartimentului,
potrivit prevederilor art. 71 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, cu modificarile
si completarile ulterioare, functionarul public poate formula contestatie la
conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) conducatorul autoritatii sau
institutiei publice sesizeaza comisia de disciplina in termen de 5 zile lucratoare
de la data inregistrarii contestatiei. In acest caz, comisia de disciplina este
competenta sa verifice daca sanctiunea disciplinara a fost aplicata cu
respectarea prevederilor art. 70 alin. (4) si (5) si ale art. 71 alin. (4) din
Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In functie de rezultatul verificarilor prevazute la alin. (2), comisia
de disciplina poate sa propuna prin raport mentinerea, modificarea sau anularea
sanctiunii disciplinare aplicate. Comisia de disciplina nu poate sa propuna o
sanctiune disciplinara mai grava decat cea aplicata.
Art. 38
Prevederile art. 32, art. 33 alin. (3), ale art. 35 si 36 se aplica in mod
corespunzator si pentru situatia in care comisia de disciplina a fost sesizata
in conditiile art. 37 alin. (2).
CAP. 3
Organizarea si atributiile comisiilor paritare
SECTIUNEA 1
Organizarea comisiilor paritare
Art. 39
(1) Comisiile paritare se constituie in cadrul fiecarei autoritati sau
institutii publice, cu exceptia celor cu atributii in domeniul sigurantei
nationale, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei
publice.
(2) Comisia paritara se constituie pentru mai multe autoritati sau
institutii publice in cazul in care in cadrul autoritatilor sau institutiilor
publice respective exista mai putin de 12 functionari publici, astfel:
a) din membrii desemnati din cadrul institutiei publice respective si din
cadrul autoritatii sau institutiei publice in subordinea ori sub autoritatea
careia este organizata, potrivit legii;
b) pentru doua sau mai multe consilii locale.
(3) Comisia paritara organizata in conditiile alin. (2) lit. a) se
constituie prin actul administrativ al conducatorului autoritatii sau
institutiei publice careia ii este subordonata sau sub autoritatea careia este
organizata institutia publica pentru care nu se poate constitui comisia
paritara.
(4) Comisia paritara organizata in conditiile art. (2) lit. b) se
constituite ca urmare a stabilirii prin hotarare a consiliului local, la
propunerea primarului, a reprezentantilor fiecarui consiliu local in cadrul
comisiei paritare comune.
Art. 40
(1) Comisiile paritare sunt compuse dintr-un numar de 4 membri titulari.
(2) Membrii comisiei paritare trebuie sa aiba calitatea de functionar
public in cadrul autoritatii sau institutiei publice in care se organizeaza
comisia paritara sau, dupa caz, in cadrul uneia dintre autoritatile sau
institutiile publice pentru care se organizeaza comisia paritara.
(3) Membrii titulari ai comisiei paritare constituite la nivelul unei
autoritati sau institutii publice sunt desemnati astfel:
a) 2 membri, de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice;
b) 2 membri, de catre organizatia sindicala reprezentativa a functionarilor
publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice.
(4) Membrii titulari ai comisiei paritare comune pentru mai multe
autoritati sau institutii publice sunt desemnati cu respectarea urmatoarelor
conditii:
a) comisia paritara sa fie compusa dintr-un numar egal de reprezentanti ai
fiecarei autoritati sau institutii publice pentru care se constituie;
b) numarul reprezentantilor desemnati de catre conducatorii autoritatilor
sau institutiilor publice pentru care se constituie comisia paritara sa fie
egal cu numarul reprezentantilor desemnati de catre organizatiile sindicale
reprezentative ale functionarilor publici din cadrul acestor autoritati sau
institutii publice.
(5) In cazul in care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii
publici nu sunt organizati in sindicat, reprezentantii vor fi desemnati prin
votul majoritatii functionarilor publici din respectiva autoritate sau
institutie publica. Alegerea reprezentantilor functionarilor publici se face
prin vot secret.
(6) Reprezentantii functionarilor publici in comisia paritara pot sa fie
desemnati din randul functionarilor publici alesi in organele de conducere ale
sindicatului reprezentativ sau din randul reprezentantilor functionarilor
publici alesi pentru negocierea, in conditiile legii, a acordurilor cu
conducerea autoritatii sau institutiei publice.
(7) Prevederile art. 9 se aplica in mod corespunzator si membrilor comisiei
paritare.
Art. 41
O data cu desemnarea membrilor titulari se desemneaza cel putin 2 membri
supleanti, cu respectarea prevederilor art. 40.
Art. 42
Conducatorul autoritatii sau institutiei publice va stabili prin act
administrativ perioada in care va avea loc desemnarea reprezentantilor
functionarilor publici in comisia paritara. Actul administrativ se afiseaza la
sediul autoritatii sau institutiei publice.
Art. 43
(1) Contestatiile cu privire la procedura de desemnare a reprezentantilor
functionarilor publici in comisia paritara pot fi depuse de orice functionar
public interesat din cadrul autoritatii sau institutiei publice respective, in
scris si motivat, in termen de doua zile lucratoare de la data incheierii
procedurii de desemnare.
(2) Conducatorul autoritatii sau institutiei publice verifica contestatiile,
iar in cazul in care le considera intemeiate anuleaza rezultatul procedurii de
desemnare, dispunand reluarea acesteia.
Art. 44
In urma finalizarii procedurii de desemnare si a solutionarii
contestatiilor depuse, membrii comisiei paritare sunt numiti prin actul
administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
Art. 45
(1) Membrii comisiei paritare sunt numiti pe o perioada de 2 ani. Mandatul
lor poate fi reinnoit o singura data.
(2) Cu 30 de zile lucratoare inainte de data expirarii mandatului membrilor
comisiei paritare se va proceda la constituirea viitoarei comisii paritare, in
conditiile prezentei hotarari.
Art. 46
(1) Presedintele comisiei paritare se alege, prin votul membrilor comisiei
paritare, din randul acestora.
(2) Presedintele comisiei paritare are urmatoarele atributii:
a) conduce sedintele comisiei paritare;
b) coordoneaza activitatea comisiei paritare;
c) reprezinta comisia paritara in relatia cu conducatorul autoritatii sau institutiei
publice.
Art. 47
(1) Incetarea si suspendarea calitatii de membru al comisiei paritare au
loc, in conditiile prevazute la art. 11 alin. (1), art. 12 alin. (1), respectiv
art. 15 alin. (1). In aceste situatii membrii titulari sunt inlocuiti cu
membrii supleanti, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau
institutiei publice.
(2) Prevederile art. 14 se aplica in mod corespunzator.
Art. 48
(1) Fiecare comisie paritara are un secretar titular si un secretar
supleant, functionar public in cadrul autoritatii sau institutiei publice
pentru care se organizeaza comisia paritara, care nu sunt membri ai acesteia,
numiti de conducatorul autoritatii sau institutiei publice prin actul
administrativ de constituire a comisiei paritare.
(2) Prevederile art. 9 se aplica in mod corespunzator secretarului titular
si secretarului supleant ai comisiei paritare.
(3) Secretarul titular al comisiei paritare are urmatoarele atributii:
a) inregistreaza cererea de intrunire a comisiei paritare intr-un registru
special;
b) convoaca, la solicitarea presedintelui comisiei paritare ori a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice, membrii comisiei paritare
si comunica ordinea de zi a sedintei;
c) pregateste desfasurarea in bune conditii a sedintei;
d) intocmeste, redacteaza si semneaza alaturi de membrii comisiei paritare
procesul-verbal al sedintei;
e) redacteaza avizele emise de comisia paritara si le inainteaza spre
semnare membrilor acesteia, in termen de doua zile lucratoare de la data la
care a avut loc sedinta in care s-a votat avizul.
(4) In cazul in care secretarul titular al comisiei paritare se afla in
imposibilitate de a-si indeplini atributiile, acestea vor fi indeplinite de
catre secretarul supleant.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile si functionarea comisiilor paritare
Art. 49
Comisia paritara are urmatoarele atributii:
a) participa, cu rol consultativ, la negocierea de catre autoritatile si
institutiile publice a acordurilor cu sindicatele reprezentative ale
functionarilor publici sau cu reprezentantii acestora;
b) participa la stabilirea masurilor de imbunatatire a activitatii
autoritatilor sau institutiilor publice pentru care sunt constituite;
c) urmareste permanent realizarea acordurilor stabilite intre sindicatele
reprezentative sau reprezentantii functionarilor publici cu autoritatile si
institutiile publice;
d) intocmeste rapoarte trimestriale cu privire la respectarea acordurilor
incheiate in conditiile legii, pe care le comunica conducerii autoritatii sau
institutiei publice, precum si conducerii sindicatelor reprezentative ale
functionarilor publici.
Art. 50
(1) Comisia paritara se intruneste la solicitarea:
a) conducatorului autoritatii sau institutiei publice;
b) presedintelui acesteia;
c) sindicatului reprezentativ al functionarilor publici;
d) majoritatii functionarilor publici.
(2) Convocarea membrilor comisiei paritare si comunicarea ordinii de zi se
fac in scris de catre presedintele acesteia, prin secretar, in termen de doua
zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de intrunire a comisiei
paritare.
Art. 51
(1) Comisia paritara este valabil intrunita in prezenta tuturor membrilor.
(2) In cazul in care, din motive obiective, nu pot fi prezenti toti membrii
comisiei paritare, sedinta se amana la o data stabilita de presedintele
acesteia.
(3) In cazul in care nici la data stabilita potrivit alin. (2) nu se pot
intruni toti membrii, comisia paritara se considera valabil intrunita in
prezenta a jumatate din numarul membrilor sai, cu respectarea principiului
paritatii.
Art. 52
Comisia paritara se intruneste in sedinta, in termen de 3 zile lucratoare
de la data comunicarii scrise a ordinii de zi de catre secretarul acesteia.
Art. 53
(1) Lucrarile comisiei paritare se consemneaza intr-un proces-verbal.
(2) Procesul-verbal al sedintei comisiei paritare va cuprinde urmatoarele:
a) data si ora la care s-a intrunit comisia paritara;
b) ordinea de zi aprobata de membrii comisiei paritare;
c) mentiuni privind respectarea procedurii de convocare a membrilor
comisiei paritare;
d) problemele discutate si solutiile adoptate;
e) avizul emis de comisia paritara in urma desfasurarii sedintei acesteia;
f) opiniile separate;
g) numele si semnatura membrilor care au participat la sedinta comisiei
paritare.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 54
(1) Mandatul membrilor si al presedintelui comisiei de disciplina constituite
in conditiile Hotararii Guvernului nr. 1.083/2001 privind organizarea si
functionarea comisiilor de disciplina in cadrul autoritatilor si institutiilor
publice, respectiv mandatul membrilor comisiei paritare constituite in
conditiile Hotararii Guvernului nr. 1.086/2001 privind organizarea si
functionarea comisiilor paritare, inceteaza de drept la data constituirii
acestor comisii in conditiile prezentei hotarari.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a constitui
comisiile de disciplina si comisiile paritare in conditiile prezentei hotarari.
(3) Sesizarile aflate pe rolul comisiei de disciplina si nesolutionate pana
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari vor fi transmise spre
rezolvare comisiei de disciplina nou-constituite.
Art. 55
Reprezentantii organizatiilor sindicale din cadrul comisiilor de disciplina
si al comisiilor paritare se desemneaza cu acordul federatiei, confederatiei
sau, dupa caz, al uniunii la care sunt afiliate organizatiile sindicale
respective.
Art. 56
Activitatea desfasurata de presedintii, membrii si secretarii comisiilor de
disciplina si ai comisiilor paritare nu constituie situatie de incompatibilitate.
Art. 57
In situatia in care sedintele comisiei de disciplina nu au avut caracter
public sau daca contin date cu caracter personal, documentele rezultate din
activitatea de cercetare desfasurata de comisia de disciplina, cu exceptia
raportului privind propunerea de sanctionare, au caracter confidential si se
pastreaza de secretarul acesteia.
Art. 58
(1) Presedintele comisiei de disciplina intocmeste rapoarte de activitate
trimestriale cu privire la:
a) numarul faptelor sesizate ca abateri disciplinare;
b) categoriile de functionari publici care au comis abateri disciplinare;
c) cauzele si consecintele savarsirii abaterilor disciplinare;
d) sanctiunile disciplinare propuse;
e) numarul de sesizari clasate.
(2) Rapoartele de activitate prevazute la alin. (1) se inainteaza
conducatorului autoritatii sau al institutiei publice in cadrul careia este
constituita comisia de disciplina, iar acesta este obligat sa le comunice
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici in termen de 5 zile lucratoare de
la data primirii.
Art. 59
(1) Numarul si complexitatea activitatilor corespunzatoare functiei publice
pe care o detin functionarii publici care au calitatea de presedinte, membru si
secretar al comisiei de disciplina se stabilesc proportional cu complexitatea
activitatii desfasurate in cadrul comisiei de disciplina.
(2) Stabilirea atributiilor de serviciu ale functionarilor publici care au
calitatea de presedinte, membru si secretar al comisiei de disciplina se face
avandu-se in vedere prevederile alin. (1).
(3) In cadrul procesului de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici care au calitatea de presedinte, membru
sau secretar al comisiei de disciplina nu este evaluata activitatea desfasurata
in cadrul comisiei de disciplina.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplica si presedintelui, membrilor si
secretarului comisiei paritare.
Art. 60
In cazul in care comisia de disciplina nu respecta termenele de solutionare
a sesizarilor primite, conducatorul autoritatii sau institutiei publice are
obligatia de a demara procedura de constituire a unei noi comisii de
disciplina.
Art. 61
(1) Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, precum si
conducatorii compartimentelor in care isi desfasoara activitatea functionarul
public a carui fapta a fost sesizata au obligatia de a sprijini activitatea
comisiei de disciplina pentru solutionarea cazului.
(2) Compartimentele de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice sunt obligate sa transmita presedintelui comisiei de disciplina toate
documentele solicitate.
Art. 62
In cazul in care pe parcursul activitatii de cercetare desfasurate de
comisia de disciplina, raporturile de serviciu ale functionarului public a
carui fapta a fost sesizata se modifica prin transfer, in conditiile legii,
comisia de disciplina va transmite raportul cuprinzand propunerea referitoare
la sanctiunea disciplinara aplicabila conducatorului autoritatii sau institutiei
publice in care isi desfasoara activitatea functionarul public transferat.
Art. 63
(1) Autoritatile si institutiile publice vor comunica Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici actul de constituire a comisiei paritare si a comisiei
de disciplina.
(2) Modificarile intervenite in componenta comisiei paritare sau in
componenta comisiei de disciplina vor fi comunicate Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici.
(3) Termenul de comunicare este de 10 zile lucratoare de la data
constituirii, respectiv de la data modificarii.
Art. 64
In scopul realizarii rolului si atributiilor care ii revin, Agentia
Nationala a Functionarilor Publici coordoneaza metodologic, monitorizeaza,
verifica si controleaza aplicarea si respectarea prevederilor prezentei
hotarari de catre autoritatile si institutiile publice.
Art. 65
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.083/2001 privind organizarea si functionarea comisiilor de
disciplina din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 7 noiembrie 2001, si
Hotararea Guvernului nr. 1.086/2001 privind organizarea si functionarea
comisiilor paritare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
710 din 7 noiembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Presedintele Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici,
Joszef Birtalan,
vicepresedinte
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu