HOTARARE Nr. 1086 din 25 octombrie 2001
privind organizarea si functionarea comisiilor paritare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 710 din 7 noiembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 18, 19 si ale art. 21 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizarea si atributiile comisiilor paritare
SECTIUNEA 1
Organizarea comisiilor paritare
Art. 1
Comisiile paritare se constituie in cadrul autoritatilor si institutiilor
publice, cu exceptia celor cu atributii in domeniul sigurantei nationale, in
scopul participarii la stabilirea masurilor privind conditiile de munca,
sanatatea si securitatea muncii functionarilor publici in timpul exercitarii
atributiilor lor si buna desfasurare a activitatii autoritatilor sau institutiilor
publice.
Art. 2
(1) Comisiile paritare sunt compuse dintr-un numar de 4 - 8 membri
titulari, astfel:
a) 4 membri, in cazul in care autoritatea sau institutia publica are pana
la 20 de functionari publici;
b) 6 membri, in cazul in care autoritatea sau institutia publica are pana
la 75 de functionari publici;
c) 8 membri, in cazul in care autoritatea sau institutia publica are peste
75 de functionari publici.
(2) Membrii comisiei paritare trebuie sa aiba calitatea de functionar
public in cadrul autoritatii sau institutiei publice in care se organizeaza
comisia paritara.
(3) Calitatea de membru in comisia paritara este incompatibila cu calitatea
de membru al comisiei de disciplina.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplica in cazul in care autoritatile sau
institutiile publice au pana la 20 de functionari publici.
Art. 3
In alcatuirea comisiilor paritare intra un numar egal de reprezentanti,
desemnati dupa cum urmeaza:
a) jumatate, de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice;
b) jumatate, de catre sindicatul reprezentativ, in conditiile legii, al
functionarilor publici din cadrul autoritatii sau institutiei publice ori prin
votul majoritatii functionarilor publici, daca nu s-au constituit in sindicat.
Art. 4
(1) O data cu desemnarea membrilor titulari se desemneaza 2 - 4 membri
supleanti, in conditiile prevazute la art. 3.
(2) Membrii supleanti sunt titularizati in cazul in care are loc incetarea
calitatii de membru al comisiei paritare, in conditiile prevazute la art. 13.
Art. 5
Conducatorul autoritatii sau institutiei publice va stabili prin ordin ori
dispozitie perioada in care va avea loc desemnarea reprezentantilor
functionarilor publici in comisia paritara, in conditiile prevazute la art. 3.
Ordinul ori dispozitia se afiseaza la sediul autoritatii sau institutiei
publice.
Art. 6
(1) Contestatiile cu privire la procedura de desemnare a reprezentantilor
functionarilor publici in comisia paritara pot fi depuse de orice functionar
public interesat din cadrul autoritatii sau institutiei publice respective, in
scris si motivat, in termen de doua zile lucratoare de la data incheierii
procedurii de desemnare.
(2) Conducatorul autoritatii sau institutiei publice va verifica
contestatiile, iar in cazul in care le considera intemeiate anuleaza rezultatul
procedurii de desemnare, dispunand reluarea acesteia in conditiile prevazute la
art. 3.
Art. 7
In urma finalizarii procedurii de desemnare si a solutionarii contestatiilor
depuse membrii comisiei paritare sunt numiti prin ordin ori dispozitie a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile comisiilor paritare
Art. 8
(1) Comisia paritara participa la stabilirea masurilor privind conditiile
de munca, sanatatea si securitatea muncii functionarilor publici in timpul
exercitarii atributiilor lor. In acest sens formuleaza propuneri care privesc:
a) organizarea eficienta a timpului de munca al functionarilor publici;
b) formarea profesionala a functionarilor publici;
c) masuri de protectie a muncii.
(2) Comisia paritara participa la stabilirea masurilor care privesc buna
functionare a autoritatii sau institutiei publice in care se organizeaza. In
acest sens propune masuri concrete de eficientizare a activitatii autoritatii
sau institutiei publice.
Art. 9
(1) Comisia paritara isi da avizul in toate problemele de natura celor
prevazute la art. 8, precum si in orice alte situatii, la solicitarea conducatorului
autoritatii sau institutiei publice. Avizul se adopta cu votul majoritatii
membrilor prezenti. In situatia prevazuta la art. 16 alin. (3) avizul se adopta
cu unanimitate de voturi.
(2) In termen de 5 zile lucratoare de la data ultimei sedinte in care s-a
votat avizul comisia paritara il inainteaza conducatorului autoritatii sau
institutiei publice.
(3) Avizul comisiei paritare are caracter consultativ si este intotdeauna
dat in scris si motivat. Avizul poate fi favorabil, favorabil cu obiectiuni sau
nefavorabil.
CAP. 2
Functionarea comisiilor paritare
Art. 10
(1) Membrii comisiei paritare sunt numiti pe o perioada de 3 ani. Mandatul
lor poate fi reinnoit de doua ori.
(2) Cu 30 de zile lucratoare inainte de data expirarii mandatului membrilor
comisiei paritare se va proceda la constituirea viitoarei comisii paritare in
conditiile art. 3 - 7.
Art. 11
(1) Presedintele comisiei paritare va fi acel membru al comisiei care are
categoria, clasa si gradul cele mai mari.
(2) In cazul in care mai multi membri ai comisiei paritare au aceeasi
categorie, clasa si acelasi grad se va tine seama de vechimea fiecarui membru
in cadrul autoritatii sau institutiei publice.
(3) In cazul in care toti membrii comisiei paritare au aceeasi categorie,
clasa si acelasi grad, precum si aceeasi vechime presedintele comisiei paritare
este ales prin votul majoritatii membrilor acesteia.
Art. 12
Presedintele comisiei paritare are urmatoarele atributii:
a) conduce sedintele comisiei paritare;
b) coordoneaza activitatea comisiei paritare;
c) reprezinta comisia paritara in relatia cu conducatorul autoritatii sau
institutiei publice.
Art. 13
(1) Incetarea calitatii de membru al comisiei paritare are loc in urmatoarele
situatii:
a) incetarea mandatului de membru;
b) incetarea raporturilor de serviciu in conditiile Legii nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) renuntarea la calitatea de membru.
(2) Cererea de renuntare la calitatea de membru al comisiei paritare se
face in scris si motivat si se inainteaza presedintelui comisiei. Cererea de
renuntare produce efecte dupa 5 zile lucratoare de la inregistrare, daca
membrul solicitant si presedintele comisiei paritare nu au convenit ca acestea
sa se produca mai repede.
Art. 14
(1) Fiecare comisie paritara va avea un secretar, functionar public in
cadrul autoritatii sau institutiei publice, care nu este membru al acesteia,
numit de conducatorul autoritatii sau institutiei publice prin ordin ori
dispozitie de constituire a comisiei.
(2) Secretarul comisiei paritare are urmatoarele atributii:
a) inregistreaza cererea de intrunire a comisiei paritare intr-un registru
special;
b) convoaca, la solicitarea presedintelui comisiei paritare ori a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice, membrii comisiei paritare
si comunica ordinea de zi a sedintei;
c) pregateste desfasurarea in bune conditii a sedintei;
d) intocmeste, redacteaza si semneaza alaturi de membrii comisiei paritare
procesul-verbal al sedintei;
e) redacteaza avizele emise de comisia paritara si le inainteaza spre
semnare membrilor acesteia in termen de doua zile lucratoare de la data la care
a avut loc sedinta in care s-a votat avizul.
(3) In cazul in care secretarul comisiei paritare se afla in
imposibilitatea de a-si indeplini atributiile conducatorul autoritatii sau
institutiei publice va numi o alta persoana care sa indeplineasca atributiile
acestuia.
(4) Incetarea calitatii de secretar al comisiei paritare are loc in
conditiile art. 13 alin. (1) lit. b) sau prin demisie.
Art. 15
(1) Comisia paritara se intruneste la cererea conducatorului autoritatii
sau institutiei publice ori a presedintelui acesteia.
(2) Convocarea membrilor comisiei paritare si comunicarea ordinii de zi se
fac in scris de catre presedintele acesteia, prin secretar, in termen de doua
zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de intrunire a comisiei
paritare.
Art. 16
(1) Comisia paritara este valabil intrunita in prezenta tuturor membrilor.
(2) In cazul in care din motive obiective nu pot fi prezenti toti membrii
comisiei paritare sedinta se amana la o data stabilita de presedintele
acesteia.
(3) In cazul in care nici la data stabilita potrivit alin. (2) nu se pot
intruni toti membrii comisia paritara se considera valabil intrunita in
prezenta a jumatate din numarul membrilor sai, cu respectarea principiului
paritatii.
Art. 17
Comisia paritara se intruneste in sedinta in termen de 3 zile lucratoare de
la data comunicarii scrise a ordinii de zi de catre secretarul comisiei.
Art. 18
(1) Lucrarile comisiei paritare se consemneaza intr-un proces-verbal.
(2) Procesul-verbal al sedintei comisiei paritare va cuprinde urmatoarele:
a) data si ora la care s-a intrunit comisia paritara;
b) ordinea de zi aprobata de membrii comisiei paritare;
c) mentiuni privind respectarea procedurii de convocare a membrilor
comisiei paritare;
d) problemele discutate si solutiile adoptate;
e) avizul emis de comisia paritara in urma desfasurarii sedintei acesteia;
f) opiniile separate;
g) numele si semnatura membrilor care au participat la sedinta comisiei
paritare.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 19
Comisiile paritare se constituie in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 20
(1) Autoritatile si institutiile publice vor comunica Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici actul de constituire a comisiei paritare.
(2) Modificarile intervenite in componenta comisiei paritare vor fi
comunicate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(3) Termenul de comunicare este de 10 zile lucratoare de la data
constituirii, respectiv de la data modificarii.
Art. 21
In scopul realizarii rolului si atributiilor care ii revin Agentia
Nationala a Functionarilor Publici coordoneaza metodologic, monitorizeaza,
verifica si controleaza aplicarea si respectarea prevederilor prezentei
hotarari de catre autoritatile si institutiile publice.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii si
solidaritatii sociale,
Marian Sarbu