HOTARARE Nr. 1085 din 25 octombrie 2001
privind organizarea perioadei de stagiu, conditiile de evaluare si regulile
specifice aplicabile functionarilor publici debutanti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 710 din 7 noiembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 53
alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza modul de organizare a perioadei de stagiu,
conditiile de evaluare si regulile specifice aplicabile functionarilor publici
debutanti.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, sunt functionari publici debutanti:
a) persoanele care au promovat concursul de intrare in corpul
functionarilor publici de cariera direct dupa absolvirea studiilor;
b) persoanele care au promovat concursul de intrare in corpul
functionarilor publici de cariera, dar nu indeplinesc conditiile de vechime
necesare numirii intr-o functie publica definitiva, in conditiile legii.
Art. 3
(1) Perioada de stagiu este etapa carierei functionarului public, cuprinsa
intre data numirii ca functionar public debutant, in urma promovarii
concursului de intrare in corpul functionarilor publici de cariera, si data
numirii ca functionar public definitiv.
(2) Perioada de stagiu are ca obiect confirmarea aptitudinilor profesionale
ale functionarilor publici debutanti in indeplinirea atributiilor si
responsabilitatilor unei functii publice, formarea lor practica, cunoasterea de
catre acestia a specificului activitatii autoritatii sau institutiei publice in
cadrul careia isi desfasoara activitatea, precum si a exigentelor
administratiei publice.
(3) Perioada de stagiu este obligatorie si efectiva, cu exceptia
situatiilor prevazute de lege.
CAP. 2
Organizarea perioadei de stagiu
Art. 4
(1) Durata perioadei de stagiu este de 12 luni pentru functionarii publici
din categoria A, 8 luni pentru cei din categoria B si 6 luni pentru cei din
categoria C, calculata de la data numirii ca functionari publici debutanti.
(2) Numirea ca functionari publici debutanti a candidatilor declarati
admisi la concursul pentru intrarea in corpul functionarilor publici de
cariera, in conditiile legii, se face prin actul administrativ emis de
conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
Art. 5
(1) Perioada de stagiu poate fi intrerupta in situatia suspendarii
raportului de serviciu al functionarului public, in conditiile legii, sau daca
acesta se afla in concediu medical o perioada mai mare de o luna consecutiv.
(2) Durata suspendarii raportului de serviciu si cea a concediului medical
mai mare de o luna nu se iau in considerare la calculul perioadei de stagiu.
Dupa incetarea motivelor care au determinat intreruperea perioadei de stagiu
functionarul public debutant isi continua activitatea pana la acoperirea
integrala a duratei prevazute la art. 4 alin. (1).
Art. 6
(1) Perioada de stagiu se desfasoara pe baza unui program aprobat de
conducatorul autoritatii sau institutiei publice, la propunerea conducatorului
compartimentului in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul
public debutant si a compartimentului de resurse umane.
(2) Prin programul de desfasurare a perioadei de stagiu se stabilesc
urmatoarele:
a) alocarea a doua ore zilnic din timpul normal de lucru pentru studiu
individual;
b) planificarea activitatilor ce urmeaza sa fie desfasurate, in functie de
nivelul cunostintelor teoretice si de deprinderile practice dobandite pe
parcursul perioadei de stagiu;
c) cursurile de pregatire la care trebuie sa participe functionarul public
debutant.
(3) In scopul cunoasterii specificului activitatii autoritatii sau
institutiei publice, functionarului public debutant i se va asigura
posibilitatea de a asista la indeplinirea atributiilor de serviciu de catre
functionarii publici definitivi din cadrul altor compartimente. Aceasta
activitate se va desfasura in coordonarea functionarului public sub a carui
indrumare isi desfasoara activitatea si nu poate depasi un sfert din durata
perioadei de stagiu.
(4) Functionarul public debutant este obligat sa isi organizeze o evidenta
proprie a pregatirii profesionale pe care o efectueaza potrivit prevederilor
prezentei hotarari.
Art. 7
(1) Pe parcursul perioadei de stagiu activitatea functionarului public
debutant se desfasoara sub indrumarea unui functionar public definitiv din
cadrul aceluiasi compartiment, denumit in continuare indrumator.
(2) Indrumatorul este numit de conducatorul autoritatii sau institutiei
publice, la propunerea conducatorului compartimentului in care isi desfasoara
activitatea functionarul public debutant, astfel:
a) pentru functionarii publici debutanti din categoria A, un functionar
public definitiv din categoria A, clasa I sau clasa a II-a;
b) pentru functionarii publici debutanti din categoria B sau C, un
functionar public definitiv din categoria A, clasa a II-a sau categoria B,
clasa I.
(3) In situatiile in care in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice
nu exista functionari publici definitivi care indeplinesc conditiile prevazute
la alin. (2), indrumatorul este numit de conducatorul autoritatii sau
institutiei publice respective, avandu-se in vedere vechimea in functia
publica.
Art. 8
Nu poate avea calitatea de indrumator functionarul public care a fost
sanctionat cu una dintre sanctiunile prevazute la art. 70 alin. (3) lit. c) -
e) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici sau care este
sot, sotie, afin ori ruda pana la gradul al patrulea inclusiv cu functionarul
public debutant.
Art. 9
Indrumatorul are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea functionarului public debutant pe parcursul
perioadei de stagiu;
b) propune modalitati de rezolvare a lucrarilor repartizate functionarului
public debutant;
c) supravegheaza modul de indeplinire a atributiilor de serviciu de catre
functionarul public debutant;
d) propune conducatorului compartimentului cursurile de perfectionare
profesionala la care trebuie sa participe functionarul public debutant;
e) intocmeste un referat in vederea evaluarii functionarului public
debutant.
Art. 10
(1) Referatul se intocmeste cu 5 zile inainte de terminarea perioadei de
stagiu si cuprinde urmatoarele elemente:
a) descrierea activitatii desfasurate de functionarul public debutant;
b) aptitudinile pe care le-a dovedit functionarul public debutant in modul
de indeplinire a atributiilor de serviciu;
c) conduita functionarului public debutant in timpul serviciului;
d) concluzii privind desfasurarea perioadei de stagiu si recomandari
privind definitivarea acesteia.
(2) Referatul va fi intocmit potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1 si
va fi inaintat conducatorului compartimentului in care isi desfasoara
activitatea functionarul public debutant.
Art. 11
(1) In cazul modificarii sau incetarii raportului de serviciu al
indrumatorului, acesta intocmeste referatul pentru perioada de stagiu parcursa
de functionarul public debutant pana in acel moment.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) conducatorul autoritatii sau
institutiei publice numeste, la propunerea conducatorului compartimentului in
care isi desfasoara activitatea functionarul public debutant, in conditiile
prevazute la art. 7 si 8, un alt functionar public definitiv, in calitate de
indrumator, pentru perioada de stagiu ramasa neefectuata.
(3) Referatul intocmit in conditiile alin. (1) se inainteaza conducatorului
compartimentului in care isi desfasoara activitatea functionarul public
debutant si este avut in vedere la evaluarea acestuia la terminarea perioadei
de stagiu.
Art. 12
Prevederile art. 11 se aplica in mod corespunzator in situatia sanctionarii
disciplinare a indrumatorului cu una dintre sanctiunile prevazute la art. 70
alin. (3) lit. c) - e) din Legea nr. 188/1999.
Art. 13
(1) La terminarea perioadei de stagiu functionarul public debutant
completeaza raportul de stagiu, al carui model este prezentat in anexa nr. 2.
(2) Raportul de stagiu cuprinde descrierea activitatii desfasurate de
functionarul public pe parcursul perioadei de stagiu, prin prezentarea
atributiilor de serviciu, a modalitatilor de indeplinire a acestora, precum si
eventualele dificultati intampinate.
(3) Raportul de stagiu se inainteaza de catre functionarul public debutant
conducatorului compartimentului in care isi desfasoara activitatea.
CAP. 3
Evaluarea activitatii functionarului public debutant
Art. 14
(1) Evaluarea activitatii functionarului public debutant se face, in termen
de 5 zile de la terminarea perioadei de stagiu, de catre conducatorul
compartimentului in care isi desfasoara activitatea, denumit in continuare
evaluator.
(2) In mod exceptional, in cazul autoritatilor sau institutiilor publice a
caror structura nu este detaliata pe compartimente, evaluatorul este
functionarul public definitiv cu cea mai inalta functie de conducere, desemnat
de conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
(3) Evaluatorul desemnat in conditiile alin. (2) nu poate avea si calitatea
de indrumator.
Art. 15
Evaluarea activitatii functionarului public debutant consta in aprecierea
modului de dobandire a cunostintelor teoretice si a deprinderilor practice
necesare pentru indeplinirea atributiilor aferente unei functii publice, a
cunoasterii specificului activitatii autoritatii sau institutiei publice si a
exigentelor administratiei publice.
Art. 16
(1) Pentru evaluarea activitatii functionarului public debutant evaluatorul
completeaza raportul de evaluare a perioadei de stagiu, al carui model este
prevazut in anexa nr. 3.
(2) Pentru completarea raportului de evaluare a perioadei de stagiu
evaluatorul:
a) analizeaza referatul intocmit de indrumator si raportul de stagiu
completat de functionarul public debutant;
b) noteaza criteriile de evaluare in functie de gradul de indeplinire a
atributiilor de serviciu;
c) stabileste calificativul de evaluare;
d) face propuneri cu privire la incheierea sau repetarea perioadei de
stagiu.
Art. 17
Criteriile de evaluare a activitatii functionarului public debutant sunt:
a) cunoasterea reglementarilor specifice domeniului de activitate;
b) cunoasterea principiilor care guverneaza administratia publica si a
raporturilor administrative din cadrul autoritatii sau institutiei publice;
c) capacitatea de indeplinire a atributiilor de serviciu;
d) adaptabilitate si flexibilitatea in indeplinirea atributiilor;
e) rationamentul, respectiv aptitudinea de a distinge corect intre diverse
optiuni in indeplinirea atributiilor de serviciu;
f) comunicare, respectiv usurinta in transmiterea ideilor, in scris si
verbal, fluenta in scris, incluzand capacitatea de a scrie clar si concis;
g) capacitatea de a lucra in echipa, respectiv capacitatea de a se integra
intr-o echipa, de a-si aduce contributia prin participare efectiva, de a
sprijini activitatea echipei pentru realizarea obiectivelor acesteia;
h) conduita in timpul serviciului;
i) alte calitati care il recomanda pentru cariera de functionar public.
Art. 18
(1) Notarea criteriilor de evaluare si stabilirea calificativului de
evaluare se fac astfel:
a) criteriile de evaluare se noteaza de la 1 la 5, nota 1 fiind cea mai
mica, iar nota 5 fiind cea mai mare. Nota exprima aprecierea indeplinirii
fiecarui criteriu de evaluare in realizarea atributiilor de serviciu;
b) se face media aritmetica a notelor acordate pentru fiecare criteriu de
evaluare si se obtine o nota finala;
c) calificativul de evaluare se obtine transformand nota finala, dupa cum
urmeaza: intre 1,00 - 3,00 - necorespunzator; intre 3,01 - 5,00 -
corespunzator.
(2) Semnificatia calificativelor de evaluare este urmatoarea:
a) necorespunzator - functionarul public debutant nu a facut dovada
cunostintelor teoretice si a deprinderilor practice necesare exercitarii
functiei publice;
b) corespunzator - functionarul public debutant a facut dovada ca detine
cunostintele teoretice si deprinderile practice necesare exercitarii functiei
publice.
Art. 19
Evaluatorul consemneaza in raportul de evaluare a perioadei de stagiu:
a) propunerea privind numirea functionarului public debutant intr-o functie
publica definitiva, in situatia in care calificativul de evaluare este
"corespunzator";
b) propunerea de repetare a perioadei de stagiu, in situatia in care
calificativul de evaluare este "necorespunzator". In acest caz
evaluatorul poate recomanda schimbarea compartimentului in care urmeaza sa se
repete perioada de stagiu, in functie de aptitudinile functionarului public
debutant;
c) propunerea de eliberare din functie pentru incompetenta profesionala, in
conditiile legii, in situatia in care functionarul public debutant a repetat
perioada de stagiu si a obtinut calificativul "necorespunzator".
Art. 20
(1) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu se aduce la cunostinta
functionarului public debutant in termen de 3 zile de la completare.
(2) Functionarul public debutant nemultumit de rezultatul evaluarii poate
contesta, in termen de 3 zile de la data luarii la cunostinta, calificativul de
evaluare la functionarul public ierarhic superior evaluatorului. In situatia
prevazuta la art. 14 alin. (2) contestatia se depune la conducatorul
autoritatii sau institutiei publice.
Art. 21
(1) Functionarul public ierarhic superior evaluatorului analizeaza raportul
de evaluare a perioadei de stagiu, referatul intocmit de indrumator si raportul
de stagiu redactat de functionarul public debutant.
(2) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu poate fi modificat conform
deciziei functionarului public ierarhic superior, in situatia in care constata
ca aprecierile consemnate nu corespund realitatii.
(3) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu, modificat in conditiile
alin. (2), este adus la cunostinta functionarului public debutant in termen de
3 zile de la depunerea contestatiei.
Art. 22
Functionarul public debutant nemultumit de rezultatul contestatiei se poate
adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 23
(1) Functionarii publici debutanti care au obtinut la evaluarea activitatii
calificativul "corespunzator" vor fi numiti functionari publici
definitivi clasa a III-a, gradul 3, in categoria corespunzatoare nivelului de
studii absolvite, in termen de 5 zile, prin actul administrativ emis de conducatorul
autoritatii sau institutiei publice.
(2) In situatiile prevazute la art. 19 lit. b) si c), la expirarea
termenului prevazut la art. 21 alin. (3) conducatorul autoritatii sau
institutiei publice va dispune prin act administrativ repetarea perioadei de
stagiu ori eliberarea din functie, in conditiile legii.
CAP. 4
Regulile specifice aplicabile functionarilor publici debutanti
Art. 24
Functionarul public debutant are drepturile si indatoririle prevazute de
Statutul functionarului public, precum si unele drepturi si indatoriri
specifice statutului sau, in conditiile prezentei hotarari.
Art. 25
Functionarul public debutant are urmatoarele drepturi specifice:
a) sa fie sprijinit si indrumat in indeplinirea atributiilor de serviciu pe
parcursul perioadei de stagiu;
b) sa i se stabileasca atributii de serviciu al caror nivel de dificultate
si complexitate sa creasca gradual pe parcursul perioadei de stagiu;
c) sa i se asigure timpul necesar pregatirii individuale, in scopul
dobandirii cunostintelor teoretice si a deprinderilor practice necesare
exercitarii unei functii publice;
d) sa i se asigure, prin grija autoritatii sau institutiei publice, accesul
la sursele de informare utile perfectionarii sale.
Art. 26
Functionarul public debutant are urmatoarele indatoriri specifice:
a) sa isi perfectioneze pregatirea profesionala teoretica si sa isi
insuseasca deprinderile practice necesare exercitarii unei functii publice;
b) sa il consulte, pentru realizarea lucrarilor repartizate de conducatorul
compartimentului, pe functionarul public sub indrumarea caruia isi desfasoara
activitatea;
c) sa participe la manifestari stiintifice si profesionale, in vederea
desavarsirii pregatirii profesionale;
d) sa participe la formele de pregatire organizate de autoritatea sau
institutia publica si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici ori la alte
forme de perfectionare.
Art. 27
Functionarul public debutant nu poate fi detasat pe parcursul perioadei de
stagiu.
Art. 28
(1) Aplicarea sanctiunilor disciplinare se face in conditiile Legii nr.
188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru stabilirea sanctiunii disciplinare aplicabile functionarului
public debutant comisia de disciplina il va audia in mod obligatoriu si pe
functionarul public sub indrumarea caruia isi desfasoara activitatea.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29
(1) Functionarii publici debutanti care efectueaza perioada de stagiu sau
care au terminat perioada de stagiu si nu au fost numiti intr-o functie publica
definitiva la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari vor fi evaluati in
conformitate cu prevederile art. 13 - 23, cu exceptia dispozitiilor privind
referatul intocmit de indrumator.
(2) Pe baza propunerilor cuprinse in raportul de evaluare conducatorul
autoritatii sau institutiei publice emite, in termen de 5 zile de la expirarea
termenului de solutionare a contestatiilor, actul administrativ de numire in
functia publica definitiva sau, dupa caz, de repetare a perioadei de stagiu ori
de eliberare din functie, in conditiile legii.
Art. 30
Toate documentele de evaluare, precum si rapoartele de stagiu intocmite de
functionarii publici debutanti trebuie sa fie depuse la compartimentele de
resurse umane, pentru completarea dosarelor profesionale.
Art. 31
Persoanele implicate in procesul de evaluare a activitatii functionarilor
publici debutanti au obligatia de a asigura confidentialitatea datelor personale
la care au acces.
Art. 32
Rezultatele evaluarii activitatii functionarilor publici debutanti din
cadrul autoritatilor sau institutiilor publice se comunica in termen de 30 de
zile Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in vederea actualizarii
corespunzatoare a bazei de date cuprinzand evidenta functiilor publice si a
functionarilor publici.
Art. 33
In scopul realizarii rolului si atributiilor care ii revin Agentia
Nationala a Functionarilor Publici coordoneaza metodologic, monitorizeaza,
verifica si controleaza aplicarea si respectarea prevederilor prezentei
hotarari de catre autoritatile si institutiile publice.
Art. 34
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici va organiza trimestrial
cursuri de pregatire pentru functionarii publici debutanti, inclusiv prin
Institutul National de Administratie si prin centrele regionale din coordonarea
acestuia.
(2) Durata cursurilor de pregatire este de 2 - 5 zile. Agentia Nationala a
Functionarilor Publici va comunica autoritatilor si institutiilor publice, cu
30 de zile inaintea organizarii acestor cursuri, perioada si locul de
desfasurare.
(3) In vederea organizarii cursurilor de pregatire Agentia Nationala a
Functionarilor Publici poate solicita sprijinul, inclusiv cu personal de
specialitate, Ministerului Administratiei Publice, altor ministere si organe
centrale de specialitate ale administratiei publice, precum si institutelor de
cercetare si institutiilor de invatamant superior.
Art. 35
Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare in termen de 15 zile de la
data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 36
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
Autoritatea/Institutia publica ......................
REFERAT
Numele si prenumele functionarului public debutant .......................
Functia publica .........................................................
Compartimentul ...........................................................
Perioada de stagiu: de la .................. la ..........................
Data completarii .........................................................
______________________________________________________________________________
|
|
| Descrierea activitatii desfasurate de functionarul public debutant:
|
| |
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|
|
| Aptitudinile pe care le-a dovedit in modul de indeplinire a atributiilor
|
| de serviciu functionarul public debutant:
|
|
|
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| |
| Conduita functionarului public debutant in timpul serviciului:
|
|
|
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
Concluzii ...............................................
Recomandari .............................................
Numele si prenumele indrumatorului ......................
Functia publica .........................................
Semnatura ...............................................
ANEXA 2
Autoritatea/Institutia publica ....................
RAPORT DE STAGIU
Numele si prenumele functionarului public debutant .......................
Functia publica (debutant) ...............................................
Compartimentul ...........................................................
Perioada de stagiu: de la ................... la .........................
______________________________________________________________________________
|
|
| Atributiile de serviciu*):
|
| |
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor trece atributiile prevazute in fisa postului.
______________________________________________________________________________
|
|
| Alte atributii*): |
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor preciza atributiile stabilite de seful ierarhic sau de alte
persoane cu functii de conducere.
______________________________________________________________________________
|
|
| Cursuri de specializare/alte forme de perfectionare*):
|
| |
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor indica doar cele urmate pe parcursul perioadei de stagiu.
______________________________________________________________________________
|
|
| Activitati din afara institutiei in care s-a implicat:
|
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| |
| Alte activitati*):
|
|
|
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor indica, daca este cazul, articolele sau lucrarile publicate,
comunicari stiintifice etc.
______________________________________________________________________________
|
|
| Descrierea activitatii desfasurate pe parcursul perioadei de stagiu:
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|
|
| Dificultati intampinate pe parcursul perioadei de stagiu:
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
Data intocmirii ..................
Semnatura ........................
ANEXA 3
Autoritatea/Institutia publica ......................
RAPORT DE EVALUARE A PERIOADEI DE STAGIU
Numele si prenumele functionarului public debutant ......................
Functia publica ..........................................................
Compartimentul ...........................................................
Perioada de stagiu: de la ..................... la .......................
Data evaluarii ...........................................................
______________________________________________________________________________
| Nr.| Criterii | Nota
|
|crt.| de evaluare |
|
|____|_________________________________________________________|_______________|
| 1.|Cunoasterea reglementarilor specifice domeniului de |
|
| |activitate |
|
| 2.|Cunoasterea specificului administratiei publice |
|
| 3.|Capacitatea de indeplinire a atributiilor de serviciu |
|
| 4.|Adaptabilitatea si flexibilitatea in indeplinirea |
|
| |atributiilor | |
| 5.|Rationament |
|
| 6.|Comunicare |
|
| 7.|Capacitatea de a lucra in echipa |
|
| 8.|Conduita in timpul serviciului |
|
|____|_________________________________________________________|_______________|
Calificativ de evaluare ........................
Propuneri .....................................
Recomandari ...................................
Numele si prenumele evaluatorului .............
Functia publica ...............................
Data intocmirii ...............................
Semnatura .....................................