HOTARARE Nr. 1209 din 14 octombrie 2003
privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 757 din 29 octombrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. XXIII lit. a) din Legea nr.
161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei, cu modificarile ulterioare, precum si al art. 49^1
alin. (1) si al art. 58 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza organizarea si dezvoltarea carierei
functionarilor publici.
Art. 2
(1) Cariera in functia publica cuprinde ansamblul situatiilor juridice si
efectele produse, care intervin de la data nasterii raportului de serviciu pana
in momentul incetarii acestui raport, in conditiile legii.
(2) Modalitatile de dezvoltare a carierei in functia publica sunt
promovarea intr-o functie publica superioara si avansarea in gradele de
salarizare.
Art. 3
Principiile care stau la baza organizarii si dezvoltarii carierei in
functia publica sunt urmatoarele:
a) competenta, principiu potrivit caruia persoanele care doresc sa acceada
sau sa promoveze intr-o functie publica trebuie sa detina si sa confirme
cunostintele si aptitudinile necesare exercitarii functiei publice respective;
b) competitia, principiu potrivit caruia confirmarea cunostintelor si
aptitudinilor necesare exercitarii unei functii publice se face prin concurs
sau examen;
c) egalitatea de sanse, prin recunoasterea vocatiei la cariera in functia
publica a oricarei persoane care indeplineste conditiile stabilite potrivit
legii;
d) profesionalismul, principiu potrivit caruia exercitarea functiei publice
se face cu respectarea principiilor prevazute de lege;
e) motivarea, principiu potrivit caruia, in vederea dezvoltarii carierei,
autoritatile si institutiile publice au obligatia sa identifice si sa aplice,
in conditiile legii, instrumente de motivare morala si materiala a
functionarilor publici, precum si sa sprijine initiativele privind dezvoltarea
profesionala individuala a acestora;
f) transparenta, principiu potrivit caruia autoritatile si institutiile
publice au obligatia de a pune la dispozitie tuturor celor interesati
informatiile de interes public referitoare la cariera in functia publica.
Art. 4
Managementul carierei in functia publica se asigura de catre:
a) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, prin elaborarea cadrului
legal si a instrumentelor necesare organizarii si dezvoltarii carierei in
functia publica;
b) autoritatile si institutiile publice, prin aplicarea principiului
egalitatii de sanse si a motivarii;
c) functionarul public, prin aplicarea consecventa a principiilor
competentei si al profesionalismului, in vederea dezvoltarii profesionale
individuale.
Art. 5
(1) Stabilirea posibilitatilor de cariera in functia publica se realizeaza
anual prin planul de ocupare a functiilor publice.
(2) Planul de ocupare a functiilor publice se elaboreaza de catre Agentia
Nationala a Functionarilor Publici, pe baza propunerilor autoritatilor si
institutiilor publice cu privire la numarul functiilor publice vacante si
modalitatea de ocupare a acestora, cu consultarea organizatiilor sindicale
reprezentative la nivel national, si se supune spre aprobare Guvernului.
CAP. 2
Recrutarea functionarilor publici
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 6
(1) Recrutarea functionarilor publici se face prin concurs organizat in
limita functiilor publice vacante prevazute anual in acest scop prin planul de
ocupare a functiilor publice.
(2) In mod exceptional, autoritatile sau institutiile publice pot organiza
ori, dupa caz, pot solicita organizarea concursului, in conditiile prezentei
hotarari, in situatia in care functiile publice se vacanteaza in cursul anului
si nu au fost prevazute ca functii publice vacante in planul de ocupare a
functiilor publice. In acest caz, concursul se organizeaza dupa promovarea,
transferarea si redistribuirea functionarilor publici, in conditiile legii.
Art. 7
(1) Concursurile prevazute la art. 6 se organizeaza astfel:
a) de catre comisia de concurs constituita pentru recrutarea inaltilor
functionari publici in conditiile legii;
b) de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici, pentru ocuparea
functiilor publice de conducere vacante, cu exceptia functiilor publice de
conducere de sef birou si sef serviciu;
c) de catre autoritati si institutii publice din administratia publica
centrala si locala, pentru ocuparea functiilor publice de executie, a
functiilor publice de conducere de sef serviciu si sef birou si, respectiv, a
functiilor publice specifice vacante;
d) de catre Institutul National de Administratie, pentru admiterea la
programele de formare specializata in administratia publica, organizate in
scopul numirii intr-o functie publica.
(2) Concursurile prevazute la alin. (1) lit. c) si d) se organizeaza cu
avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 8
(1) Conditiile specifice de participare la concursul pentru ocuparea
functiilor publice generale se aproba de Agentia Nationala a Functionarilor
Publici, la propunerea autoritatilor si institutiilor publice. Conditiile
specifice de participare la concursul pentru ocuparea functiilor publice
specifice se stabilesc de autoritatile si institutiile publice, cu avizul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(2) Conditiile de desfasurare a concursului se publica, prin grija
autoritatii sau institutiei publice organizatoare, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a III-a, cu cel putin 30 de zile inainte de data desfasurarii
concursului, cu exceptia concursurilor organizate in conditiile prevazute de
art. 7 alin. (1) lit. a) si b), care vor fi publicate de catre Agentia
Nationala a Functionarilor Publici din fondurile alocate in acest sens.
Conditiile de participare si conditiile de desfasurare a concursului,
bibliografia si alte date necesare desfasurarii concursului se afiseaza la sediul
autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului si, daca
autoritatea sau institutia publica are pagina de Internet, se publica pe
aceasta pagina.
Art. 9
(1) La concursurile organizate pentru recrutarea functionarilor publici pot
participa persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de lege.
(2) Pentru a participa la concursurile organizate pentru intrarea in corpul
functionarilor publici, candidatii trebuie sa indeplineasca conditiile minime
de vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice
prevazute in fisa postului pentru care candideaza, astfel:
a) minimum 7 ani pentru functiile publice din categoria inaltilor
functionari publici, cu posibilitatea reducerii acestei perioade in conditiile
legii;
b) minimum 5 ani pentru functiile publice de conducere, cu exceptia
functiilor publice de sef birou, sef serviciu, secretar al comunei, precum si a
functiilor publice specifice asimilate acestora;
c) minimum 2 ani pentru functiile publice de conducere de sef birou, sef
serviciu, secretar al comunei, precum si pentru functiile publice specifice
asimilate acestora;
d) minimum 5 ani pentru functiile publice de executie de grad profesional
"superior";
e) minimum 3 ani pentru functiile publice de executie de grad profesional
"principal";
f) minimum 1 an, 8 luni, respectiv 6 luni, in functie de nivelul studiilor
absolvite, pentru functiile publice de executie de grad profesional
"asistent".
(3) Pentru a participa la concursurile organizate pentru recrutarea
functionarilor publici debutanti, candidatii trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute de art. 49 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10
(1) Concursul consta in 3 etape, dupa cum urmeaza:
a) selectarea dosarelor de inscriere;
b) proba scrisa;
c) interviu.
(2) In vederea participarii la concurs, candidatii depun un dosar de
inscriere. Pot sustine probele prevazute la alin. (1) lit. b) si c) candidatii
ale caror dosare de inscriere au fost selectate de catre comisia de concurs, in
conditiile prezentei hotarari.
(3) Proba scrisa consta in redactarea unei lucrari sau rezolvarea unor
teste grila in prezenta comisiei de concurs.
(4) Probele de concurs prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se noteaza cu
puncte de la 1 la 100.
Art. 11
(1) Promovarea fiecarei probe se face ca urmare a obtinerii punctajului
minim de 50 de puncte pentru fiecare dintre probele prevazute la art. 10 alin.
(1) lit. b) si c). Punctajul final necesar pentru promovarea concursului este
de minimum 100 de puncte si se obtine prin cumularea punctajului obtinut la
fiecare dintre probele prevazute la art. 10 alin. (1) lit. b) si c).
(2) Sunt declarati admisi candidatii care au promovat cele doua probe
prevazute la art. 10 alin. (1) lit. b) si c). Promovarea probei scrise este
obligatorie pentru sustinerea interviului.
Art. 12
(1) Candidatii declarati admisi sunt numiti, in conditiile legii, pe baza
punctajului final obtinut, in functiile publice pentru care au candidat.
(2) In vederea numirii in functia publica, candidatul declarat admis
trebuie sa se prezinte, in termen de 5 zile lucratoare de la data expirarii
termenului prevazut pentru contestatii, la autoritatea sau institutia publica
in al carei stat de functii este prevazuta functia publica vacanta.
(3) Neprezentarea candidatului in termenul prevazut la alin. (2) in vederea
numirii atrage decaderea din dreptul de a fi numit in functia publica pentru
care a candidat. In cazul neprezentarii in vederea numirii, autoritatea sau
institutia publica organizatoare a concursului notifica urmatorul candidat din
lista cuprinzand punctajele finale ale concursului. In cazul in care urmatorul
candidat pentru functia publica respectiva nu a obtinut punctajul final minim
de promovare a concursului, postul ramane vacant, urmand sa se organizeze un
nou concurs in conditiile legii.
(4) Emiterea actului administrativ de numire se face in termen de cel mult
15 zile lucratoare de la data la care candidatul a fost declarat admis.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), actul administrativ de
numire poate fi emis cu acordul conducatorului autoritatii sau institutiei
publice, la solicitarea scrisa si motivata a candidatului declarat admis, in
cel mult 30 de zile calendaristice de la data declararii acestuia ca admis.
Art. 13
In vederea organizarii si desfasurarii concursurilor pentru recrutarea
functionarilor publici se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de
solutionare a contestatiilor, prin act administrativ al conducatorului
autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului, in conditiile
prezentei hotarari.
Art. 14
(1) Calitatea de membru in comisia de concurs este incompatibila cu
calitatea de membru in comisia de solutionare a contestatiilor. Desemnarea
membrilor in comisia de concurs si in comisia de solutionare a contestatiilor
se face cu respectarea regimului conflictual de interese privind functionarii
publici, prevazut de lege.
(2) Presedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de solutionare
a contestatiilor, se desemneaza din randul membrilor, prin actul administrativ
de constituire a comisiilor.
(3) Nu pot fi membri in comisia de concurs sau in comisia de solutionare a
contestatiilor persoanele care au calitatea de:
a) demnitar;
b) sot, sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare
dintre candidati.
(4) Situatia de incompatibilitate poate fi sesizata de persoana in cauza,
de oricare dintre candidati, de conducatorul autoritatii sau institutiei
publice organizatoare a concursului sau de orice alta persoana interesata. In
acest caz persoana care are competenta de numire a membrilor in comisia de concurs,
potrivit prevederilor prezentei hotarari, va constata situatia de
incompatibilitate si va lua masuri de inlocuire, in termen de doua zile de la
data sesizarii, a membrului respectiv cu o alta persoana care sa indeplineasca
conditiile cerute.
(5) Fiecare comisie de concurs, respectiv comisie de solutionare a
contestatiilor, are un secretariat a carui componenta se stabileste prin actul
administrativ de constituire a comisiilor. Aceasta activitate se realizeaza de
catre functionari publici desemnati din cadrul compartimentelor de resurse
umane sau de catre functionari publici cu atributii in acest domeniu, prevazute
in fisa postului.
(6) Pentru participarea la lucrarile comisiei de concurs, precum si la cele
ale comisiei de solutionare a contestatiilor, membrii acestora au dreptul la o
indemnizatie reprezentand 20% din salariul de baza. Persoanele care asigura
secretariatul comisiilor de concurs si de solutionare a contestatiilor au
dreptul la o indemnizatie de 10% din salariul de baza. Indemnizatia se plateste
de catre autoritatea sau institutia publica in al carei stat de functii este
prevazuta functia publica pentru care se organizeaza concursul.
Art. 15
(1) Un membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de solutionare
a contestatiilor, poate fi desemnat de organizatiile sindicale reprezentative
ale functionarilor publici, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
(2) Membrii desemnati potrivit alin. (1) trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute de art. 14 alin. (1) si (3).
(3) Reprezentantul desemnat in conditiile art. (1), din randul
organizatiilor sindicale reprezentative in cadrul comisiilor de concurs si al
comisiilor de solutionare a contestatiilor, va fi numit cu acordul federatiei
sau, dupa caz, al uniunii la care sunt afiliate organizatiile sindicale
respective.
Art. 16
(1) Autoritatea sau institutia publica organizatoare a concursului pune la
dispozitie candidatilor interesati, la solicitarea acestora, documentele
elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de solutionare a
contestatiilor, care sunt informatii de interes public. In cazul comisiei de
concurs, respectiv al comisiei pentru recrutarea inaltilor functionari publici,
obligatia apartine Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in urma
transmiterii documentatiilor de catre presedintii comisiilor de concurs sau,
dupa caz, ai comisiilor de solutionare a contestatiilor.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) documentele elaborate de
comisia de concurs, respectiv de comisia de solutionare a contestatiilor, care
contin date cu caracter personal ale candidatilor.
(3) Orice candidat are acces, la solicitarea sa, la lucrarea individuala
redactata in cadrul probei scrise a concursului.
Art. 17
Concursurile se organizeaza pe baza Regulamentului de organizare si
desfasurare a concursurilor, prevazut in anexa nr. 1.
SECTIUNEA a 2-a
Recrutarea inaltilor functionari publici
Art. 18
(1) Recrutarea inaltilor functionari publici se face prin concurs.
(2) Concursul pentru recrutarea inaltilor functionari publici se
organizeaza, de regula, anual, iar pentru functiile publice vacantate in cursul
anului se poate organiza si trimestrial.
Art. 19
(1) Comisia de concurs pentru recrutarea inaltilor functionari publici este
formata din 5 personalitati recunoscute ca specialisti in administratia
publica, numite prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului
administratiei si internelor.
(2) Comisia de solutionare a contestatiilor este formata din 5
personalitati desemnate in conditiile alin. (1).
(3) Secretariatul tehnic al comisiei de concurs si secretariatul tehnic al
comisiei de solutionare a contestatiilor se asigura de catre Agentia Nationala
a Functionarilor Publici. Secretariatul tehnic al acestor comisii va pune la
dispozitie candidatilor interesati, la solicitarea acestora, documentele
elaborate de comisia de concurs, respectiv de comisia de solutionare a
contestatiilor, care sunt informatii de interes public si care nu au caracter
personal.
Art. 20
Prin concurs se testeaza:
a) nivelul cunostintelor generale teoretice si practice in domeniul
administratiei publice;
b) capacitatea de analiza si sinteza;
c) capacitatea de a fundamenta o viziune strategica a deciziilor;
d) exercitarea controlului decizional;
e) previzionarea impactului deciziilor;
f) nivelul cunostintelor generale in domeniul institutiilor comunitare;
g) nivelul cunoasterii uneia dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene.
SECTIUNEA a 3-a
Recrutarea functionarilor publici de catre Agentia Nationala a
Functionarilor Publici
Art. 21
Concursul prevazut la art. 7 alin. (1) lit. b) se organizeaza de Agentia
Nationala a Functionarilor Publici trimestrial, in limita functiilor publice de
conducere vacante stabilite in planul de ocupare a functiilor publice, sau, in
cazul vacantarii acestor functii publice, in cursul anului.
Art. 22
(1) Comisia de concurs se constituie prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici si este formata din 5 membri, desemnati cu
respectarea urmatoarelor conditii:
a) 3 sunt functionari publici din cadrul autoritatii sau institutiei
publice in al carui stat de functii figureaza functia publica scoasa la concurs;
b) 2 sunt functionari publici din cadrul Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, dintre care cel putin unul detine o functie publica
echivalenta cu functia publica pentru care se organizeaza concursul.
(2) Membrii comisiei de concurs trebuie sa aiba:
a) cunostintele necesare evaluarii probelor de concurs;
b) experienta in evaluarea cunostintelor si aptitudinilor candidatilor,
specifice procesului de recrutare.
(3) Membrii comisiei de concurs trebuie sa prezinte cazierul administrativ
eliberat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
(4) In functie de numarul si specificul functiilor publice vacante pentru
care se organizeaza concursul se pot constitui mai multe comisii de concurs, cu
respectarea prevederilor alin. (1) - (3).
(5) Comisia de solutionare a contestatiilor este formata din 5 membri,
desemnati cu respectarea alin. (1) - (3).
(6) Secretariatul comisiei de concurs si secretariatul comisiei de
solutionare a contestatiilor se asigura de catre Agentia Nationala a
Functionarilor Publici.
SECTIUNEA a 4-a
Recrutarea functionarilor publici de catre autoritatile si institutiile
publice
Art. 23
Concursul prevazut la art. 7 alin. (1) lit. c) se organizeaza pentru
functiile publice de executie vacante, functiile publice de conducere vacante -
sef serviciu si sef birou - si, respectiv, functiile publice specifice vacante,
stabilite in planul de ocupare a functiilor publice sau, in cazul vacantarii
acestor functii publice, in cursul anului.
Art. 24
(1) Comisia de concurs se constituie prin act administrativ al
conducatorului autoritatii sau al institutiei publice in al carui stat de
functii sunt prevazute functiile publice vacante. Comisia de concurs este
formata din 5 membri, desemnati cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) cel putin 3 sunt functionari publici, dintre care cel putin unul detine
o functie publica echivalenta cu functiile publice pentru care se organizeaza
concursul;
b) un membru este reprezentant al Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici.
(2) Membrii comisiei de concurs trebuie sa aiba:
a) cunostintele necesare evaluarii probelor de concurs;
b) experienta in evaluarea cunostintelor si aptitudinilor candidatilor,
specifice procesului de recrutare.
(3) Membrii comisiei de concurs trebuie sa prezinte cazierul administrativ
eliberat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
(4) Comisia de solutionare a contestatiilor este formata din 5 membri,
desemnati cu respectarea alin. (1) - (3).
(5) Secretariatul comisiei de concurs si secretariatul comisiei de
solutionare a contestatiilor se asigura de catre functionarii publici din
cadrul compartimentelor de resurse umane sau de catre functionarii publici cu
atributii in acest domeniu, prevazute in fisa postului.
SECTIUNEA a 5-a
Recrutarea functionarilor publici de catre Institutul National de
Administratie
Art. 25
(1) Concursul prevazut la art. 7 alin. (1) lit. d) se organizeaza de catre
Institutul National de Administratie, in baza Regulamentului privind
organizarea si desfasurarea concursului national pentru admiterea la programul
de formare specializata in administratia publica cu durata de 2 ani, aprobat
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Absolventii programului de formare specializata in administratia
publica cu durata de 2 ani vor fi numiti in functiile vacante rezervate prin
planul de ocupare a functiilor publice, in ordinea mediilor de absolvire, prin
act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice in
cadrul careia exista functia publica vacanta, la propunerea Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici, ca urmare a solicitarii autoritatii sau institutiei
publice.
CAP. 3
Perioada de stagiu
SECTIUNEA 1
Organizarea perioadei de stagiu
Art. 26
(1) Perioada de stagiu este etapa din cariera functionarului public
cuprinsa intre data numirii ca functionar public debutant, in urma promovarii
concursului de intrare in corpul functionarilor publici, si data numirii ca
functionar public definitiv.
(2) Perioada de stagiu are ca obiect confirmarea aptitudinilor profesionale
ale functionarilor publici debutanti in indeplinirea atributiilor si
responsabilitatilor unei functii publice, formarea lor practica, insusirea
specificului activitatii autoritatii sau institutiei publice in cadrul careia
isi desfasoara activitatea, precum si a exigentelor administratiei publice.
(3) Parcurgerea perioadei de stagiu este obligatorie si efectiva, cu
exceptia situatiilor prevazute de lege.
Art. 27
(1) Perioada de stagiu este de 12 luni pentru functionarii publici din
clasa I, 8 luni pentru cei din clasa a II-a si 6 luni pentru cei din clasa a
III-a, calculata de la data numirii ca functionari publici debutanti.
(2) Numirea functionarilor publici debutanti se face prin actul
administrativ emis de conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
Art. 28
(1) Perioada de stagiu poate fi intrerupta in situatia suspendarii raportului
de serviciu al functionarului public, in conditiile legii.
(2) Durata suspendarii raportului de serviciu nu se ia in considerare la
calculul perioadei de stagiu. Dupa incetarea motivelor care au determinat
intreruperea perioadei de stagiu, functionarul public debutant isi continua
activitatea pana la acoperirea integrala a duratei prevazute la art. 27 alin.
(1).
Art. 29
(1) Perioada de stagiu se desfasoara pe baza unui program aprobat de
conducatorul autoritatii sau institutiei publice, la propunerea conducatorului
compartimentului in care urmeaza sa isi desfasoare activitatea functionarul
public debutant si a compartimentului de resurse umane.
(2) Prin programul de desfasurare a perioadei de stagiu se stabilesc
urmatoarele:
a) alocarea a doua ore zilnic din timpul normal de lucru studiului
individual;
b) planificarea activitatilor ce urmeaza sa fie desfasurate, in functie de
nivelul cunostintelor teoretice si al deprinderilor practice dobandite pe
parcursul perioadei de stagiu;
c) cursurile de pregatire la care trebuie sa participe functionarul public
debutant.
(3) In scopul cunoasterii specificului activitatii autoritatii sau
institutiei publice, functionarului public debutant i se va asigura
posibilitatea de a asista la indeplinirea atributiilor de serviciu de catre
functionarii publici definitivi din cadrul altor compartimente. Aceasta
activitate se va desfasura in coordonarea functionarului public sub a carui
indrumare isi desfasoara activitatea si nu poate depasi un sfert din durata
perioadei de stagiu.
(4) Functionarul public debutant este obligat sa isi organizeze o evidenta
proprie a pregatirii profesionale pe care o efectueaza potrivit prevederilor
prezentei hotarari.
Art. 30
(1) Pe parcursul perioadei de stagiu, activitatea functionarului public
debutant se desfasoara sub indrumarea unui functionar public definitiv, de
regula din cadrul aceluiasi compartiment, denumit in continuare indrumator.
(2) Indrumatorul este numit de conducatorul autoritatii sau institutiei
publice, de regula, la propunerea conducatorului compartimentului in care isi
desfasoara activitatea functionarul public debutant.
Art. 31
Nu poate avea calitatea de indrumator functionarul public care:
a) a fost sanctionat cu una dintre sanctiunile prevazute la art. 70 alin.
(3) lit. b) - e) din Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) este sot, sotie, afin ori ruda pana la gradul al IV-lea inclusiv cu
functionarul public debutant.
Art. 32
Indrumatorul are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea functionarului public debutant pe parcursul
perioadei de stagiu;
b) propune modalitati de rezolvare a lucrarilor repartizate functionarului
public debutant;
c) supravegheaza modul de indeplinire a atributiilor de serviciu de catre
functionarul public debutant;
d) propune conducatorului compartimentului cursurile de perfectionare
profesionala la care trebuie sa participe functionarul public debutant;
e) intocmeste un referat in vederea evaluarii functionarului public
debutant.
Art. 33
La terminarea perioadei de stagiu, activitatea functionarilor publici
debutanti este evaluata in conformitate cu Procedura de evaluare a activitatii
functionarilor publici debutanti prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 34
(1) Functionarii publici debutanti care au obtinut la evaluarea activitatii
calificativul "corespunzator" vor fi numiti, prin transformarea
postului, functionari publici definitivi intr-o functie publica de executie din
clasa corespunzatoare studiilor absolvite, in gradul profesional
"asistent", in termen de 5 zile lucratoare de la data implinirii
termenului de 6 luni, 8 luni, respectiv 12 luni de la data numirii ca
functionari publici debutanti prin actul administrativ emis de conducatorul
autoritatii sau institutiei publice.
(2) In situatia in care functionarii publici au obtinut la evaluarea
activitatii calificativul "necorespunzator", conducatorul autoritatii
sau institutiei publice va dispune prin act administrativ eliberarea din
functie, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli specifice aplicabile functionarilor publici debutanti
Art. 35
Functionarul public debutant are drepturile si indatoririle prevazute de
Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si unele
drepturi si indatoriri specifice statutului sau, in conditiile prezentei
hotarari.
Art. 36
Functionarul public debutant are urmatoarele drepturi specifice:
a) sa fie sprijinit si indrumat in indeplinirea atributiilor de serviciu pe
parcursul perioadei de stagiu;
b) sa i se stabileasca atributii de serviciu al caror nivel de dificultate
si complexitate sa creasca gradual pe parcursul perioadei de stagiu;
c) sa i se asigure timpul necesar pregatirii individuale, in scopul
dobandirii cunostintelor teoretice si a deprinderilor practice necesare
exercitarii unei functii publice si sa participe la formele de pregatire
profesionala organizate pentru functionarii publici debutanti;
d) sa i se asigure, prin grija autoritatii sau institutiei publice, accesul
la sursele de informare utile perfectionarii sale.
Art. 37
Functionarul public debutant are urmatoarele indatoriri specifice:
a) sa isi perfectioneze pregatirea profesionala teoretica si sa isi
insuseasca deprinderile practice necesare exercitarii unei functii publice;
b) sa il consulte pe indrumator pentru realizarea lucrarilor repartizate de
conducatorul compartimentului;
c) sa participe la manifestari stiintifice si profesionale, in vederea
desavarsirii pregatirii profesionale;
d) sa participe la formele de pregatire organizate pentru functionarii
publici debutanti.
Art. 38
Raportul de serviciu al functionarului public debutant nu poate fi
modificat pe parcursul perioadei de stagiu.
Art. 39
(1) Functionarul public debutant poate fi sanctionat potrivit dispozitiilor
Legii nr. 188/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru stabilirea sanctiunii disciplinare aplicabile functionarului public
debutant, comisia de disciplina il va audia in mod obligatoriu si pe
indrumator.
CAP. 4
Evaluarea performantelor profesionale ale functionarilor publici.
Promovarea functionarilor publici si avansarea in gradele de salarizare
SECTIUNEA 1
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici
Art. 40
(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici se face in conditiile Legii nr. 188/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, pe baza Metodologiei de evaluare a performantelor
individuale ale functionarilor publici prevazute in anexa nr. 3.
(2) In scopul formarii unui corp profesionist de functionari publici,
metodologia de evaluare a performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici stabileste cadrul general pentru:
a) corelarea obiectiva dintre activitatea functionarului public si
cerintele functiei publice;
b) aprecierea obiectiva a performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici, prin compararea gradului de indeplinire a obiectivelor
individuale stabilite cu rezultatele obtinute in mod efectiv;
c) asigurarea unui sistem motivational, prin recompensarea functionarilor
publici care au obtinut rezultate deosebite, care sa determine cresterea
performantelor profesionale individuale;
d) identificarea necesitatilor de instruire a functionarilor publici pentru
imbunatatirea rezultatelor activitatii desfasurate in scopul indeplinirii
obiectivelor stabilite.
SECTIUNEA a 2-a
Promovarea functionarilor publici
Art. 41
(1) Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei
functii publice superioare vacante.
(2) Promovarea poate fi:
a) definitiva, atunci cand functia publica superioara se ocupa prin concurs
sau examen, in conditiile prevazute de prezenta hotarare;
b) temporara, atunci cand functia publica de conducere sau, dupa caz,
functia publica corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici se
ocupa pe perioada determinata, in conditiile legii.
Art. 42
Concursul sau examenul pentru promovare se organizeaza in limita functiilor
publice vacante rezervate in scopul promovarii prin planul de ocupare a
functiilor publice sau pentru functiile publice care devin vacante in cursul
anului, astfel:
a) de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici, pentru promovarea
functionarilor publici in functii publice, cu exceptia functiilor publice de
sef serviciu si sef birou;
b) de catre autoritatile si institutiile publice, pentru promovarea
functionarilor publici in functii publice de executie sau in functii publice de
conducere de sef serviciu ori sef birou.
Art. 43
Concursul sau examenul pentru promovare consta in 3 etape, dupa cum
urmeaza:
a) selectarea dosarelor de inscriere;
b) proba scrisa constand in redactarea unei lucrari sau rezolvarea unor
teste grila in prezenta comisiei de concurs;
c) interviu.
Art. 44
Prevederile art. 8, art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (2) si (4), art. 11 -
17, ale art. 22 si 24 se aplica in mod corespunzator promovarii intr-o functie
publica superioara.
Art. 45
(1) Functionarii publici de executie care dobandesc o diploma de studii de
nivel superior in specialitatea in care isi desfasoara activitatea pot
participa la concursul sau examenul pentru promovarea intr-o functie publica de
executie vacanta de nivel superior.
(2) Concursul sau examenul se organizeaza de autoritatea sau institutia
publica in cadrul careia functionarii publici prevazuti la alin. (1) isi
desfasoara activitatea, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1.
SECTIUNEA a 3-a
Avansarea in gradele de salarizare
Art. 46
Functionarul public avanseaza in gradele de salarizare corespunzatoare
functiei publice detinute, in conditiile legii.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 47
(1) In cazul autoritatilor si institutiilor publice care au stabilit
functii publice potrivit Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru
asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor
publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu
modificarile ulterioare, persoanele incadrate cu contract individual de munca
in posturi care presupun exercitarea atributiilor de natura celor prevazute la
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare, vor fi numite in functiile publice stabilite si avizate, pana la
data de 1 decembrie 2003, in conditiile legii, cu aplicarea in mod
corespunzator a prevederilor:
a) art. XVII din Legea nr. 161/2003;
b) Ordinului presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr.
218/2003 pentru aprobarea Instructiunilor privind reincadrarea functionarilor
publici;
c) art. 5 si 6 din Hotararea Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea
Metodologiei de evaluare a performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici, precum si de contestare a calificativelor acordate.
(2) Persoanele numite in functii publice in conditiile alin. (1) isi
mentin, pana la data intrarii in vigoare a legii privind stabilirea sistemului
unitar de salarizare a functionarilor publici, nivelul salarizarii prevazut
prin actele normative in vigoare.
Art. 48
(1) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se
organizeaza concurs numai pentru ocuparea functiilor publice de executie
vacante si pentru functia publica de secretar al comunei, orasului,
municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului, in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.087/2001 privind
organizarea si desfasurarea concursurilor si examenelor pentru ocuparea
functiilor publice, cu respectarea conditiilor specifice prevazute in fisa
postului si a conditiilor de vechime, necesare participarii la concurs,
respectiv:
a) pentru ocuparea functiei publice de conducere de secretar al orasului,
municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului este
necesara o vechime de minimum 5 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii
functiei publice;
b) pentru ocuparea functiei publice de conducere de secretar al comunei
este necesara o vechime de minimum 2 ani in specialitatea studiilor necesare
exercitarii functiei publice;
c) pentru ocuparea functiei publice de executie de grad profesional
"superior" este necesara o vechime de minimum 5 ani in specialitatea
studiilor necesare exercitarii functiei publice;
d) pentru ocuparea functiei publice de grad profesional
"principal" este necesara o vechime de minimum 3 ani in specialitatea
studiilor necesare exercitarii functiei publice;
e) pentru ocuparea functiei publice de grad profesional
"asistent" este necesara o vechime de minimum 1 an, 8 luni, respectiv
6 luni in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, in
functie de nivelul studiilor necesare exercitarii functiei publice.
(2) Pentru ocuparea functiilor publice de executie din comisiile de concurs
constituite in conditiile Hotararii Guvernului nr. 1.087/2001 va face parte in
mod obligatoriu un reprezentant al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Art. 49
(1) Pentru candidatii declarati admisi la concursul pentru ocuparea
functiilor publice de executie in conditiile art. 48, salariile de baza pentru
anul 2003 se stabilesc prin echivalare cu salariile de baza prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea
drepturilor de natura salariala ale functionarilor publici, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 228/2003, astfel:
a) salariul de baza pentru functia publica de executie de grad profesional
"superior", clasa I, clasa a II-a si, respectiv, clasa a III-a este
cel prevazut pentru functia publica de executie de categoria A, categoria B,
respectiv categoria C, clasa I, gradul 3;
b) salariul de baza pentru functia publica de executie de grad profesional
"principal", clasa I, clasa a II-a si, respectiv, clasa a III-a este
cel prevazut pentru functia publica de executie de categoria A, categoria B,
respectiv categoria C, clasa a II-a, gradul 3;
c) salariul de baza pentru functia publica de executie de grad profesional
"asistent", clasa I, clasa a II-a si, respectiv, clasa a III-a este
cel prevazut pentru functia publica de executie de categoria A, categoria B si,
respectiv, categoria C, clasa a III-a, gradul 3.
(2) Salariul de baza pentru functia publica de executie de consilier clasa
I grad profesional "principal", "asistent",
"debutant", inspector clasa I, grad profesional
"principal", "asistent", "debutant" si
"auditor" clasa I grad profesional "debutant" se stabileste
in conditiile alin. (1), prin raportare la functia publica de executie de
expert. In cazul functiei publice de executie de inspector clasa I si expert
clasa I grad profesional "superior", salariile de baza se stabilesc
in conditiile alin. (1), prin raportare la functia publica de executie de
consilier.
Art. 50
Concursurile pentru ocuparea functiilor publice din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice, organizate cu nerespectarea prevederilor prezentei
hotarari, sunt nule de drept. Nulitatea se constata de instanta de contencios
administrativ.
Art. 51
In scopul realizarii rolului si atributiilor ce ii revin, Agentia Nationala
a Functionarilor Publici coordoneaza metodologic, monitorizeaza, verifica si
controleaza aplicarea si respectarea prevederilor prezentei hotarari de catre
autoritatile si institutiile publice.
Art. 52
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 53
(1) Prevederile art. 6 - 25, ale art. 41 - 46, precum si ale anexei nr. 1
se aplica de la data de 1 ianuarie 2004. Incepand cu aceeasi data se abroga
Hotararea Guvernului nr. 1.087/2001 privind organizarea si desfasurarea
concursurilor si examenelor pentru ocuparea functiilor publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 710 din 7 noiembrie 2001.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 1.085/2001 privind organizarea perioadei de
stagiu, conditiile de evaluare si regulile specifice aplicabile functionarilor
publici debutanti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
710 din 7 noiembrie 2001;
b) Hotararea Guvernului nr. 1.084/2001 privind aprobarea Metodologiei de
evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici,
precum si de contestare a calificativelor acordate, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707 din 7 noiembrie 2001, cu exceptia art. 5
si 6, care isi mentin valabilitatea pana la data de 31 decembrie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Presedintele Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici,
Joszef Birtalan
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
1. REGULAMENT
de organizare si desfasurare a concursurilor
SECTIUNEA 1
Activitati premergatoare desfasurarii concursului
Art. 1
(1) In vederea organizarii si desfasurarii concursurilor, autoritatile si
institutiile publice care pot organiza concurs potrivit legii au obligatia sa
solicite avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu cel putin 45 de
zile inainte de data sustinerii concursului.
(2) Solicitarea trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) conditiile de desfasurare a concursului, respectiv data pana la care se
pot depune dosarele de inscriere, autoritatea sau institutia publica la care se
depun dosarele de inscriere, precum si data, ora si locul organizarii fiecarei
probe a concursului;
b) conditiile de participare la concurs, respectiv functiile publice
vacante pentru ocuparea carora se organizeaza concursul, conditiile prevazute
de lege pentru ocuparea acestor functii publice, conditiile de studii necesare
ocuparii fiecarei functii publice vacante, alte conditii specifice prevazute in
fisa postului aferenta fiecarei functii publice vacante;
c) bibliografia, stabilita de catre conducatorul autoritatii sau
institutiei publice organizatoare a concursului, pe baza propunerilor
compartimentelor de specialitate;
d) alte mentiuni referitoare la organizarea concursului sau la conditiile
de participare la concurs.
(3) Agentia Nationala a Functionarilor Publici are obligatia sa emita
avizul prevazut la alin. (1) si sa transmita numele, prenumele si functia
detinuta de reprezentantul acesteia in comisia de concurs, in termen de 10 zile
lucratoare de la data primirii solicitarii.
Art. 2
Pe baza avizului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, inainte cu
cel putin 30 de zile de la data sustinerii concursului, autoritatea sau
institutia publica organizatoare a concursului are urmatoarele obligatii:
a) sa constituie comisia de concurs si comisia de solutionare a
contestatiilor;
b) sa publice conditiile de desfasurare a concursului in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea a III-a;
c) sa afiseze la sediul autoritatii sau institutiei publice si sa publice,
daca este cazul, pe pagina de Internet a autoritatii sau institutiei publice
organizatoare conditiile de desfasurare a concursului, conditiile de
participare la concurs, bibliografia si actele solicitate candidatilor pentru
dosarul de inscriere.
Art. 3
(1) In situatia in care concursul se organizeaza de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici, conditiile de participare la concurs se aproba prin
ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, la
propunerea autoritatilor si institutiilor publice in al caror stat de functii
sunt prevazute functiile publice vacante.
(2) In situatia in care concursul se organizeaza pentru recrutarea
inaltilor functionari publici, conditiile de participare la concurs se aproba
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(3) Prevederile art. 2 se aplica in mod corespunzator pentru concursul
organizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici si pentru concursul
organizat pentru recrutarea inaltilor functionari publici.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile comisiei de concurs, ale comisiei de solutionare a
contestatiilor si ale secretariatului
Art. 4
Comisiile de concurs au urmatoarele atributii principale:
a) selecteaza dosarele de concurs ale candidatilor;
b) stabilesc subiectele pentru proba scrisa;
c) stabilesc planul interviului si realizeaza interviul;
d) noteaza pentru fiecare candidat fiecare proba a concursului;
e) transmit compartimentelor de resurse umane, prin secretariatul comisiei,
rezultatele concursului pentru a fi comunicate candidatilor.
Art. 5
Comisiile de solutionare a contestatiilor au urmatoarele atributii
principale:
a) solutioneaza contestatiile depuse de candidati cu privire la notarea
fiecarei probe a concursului;
b) transmit, prin secretariatul comisiei, compartimentelor de resurse umane
rezultatele contestatiilor pentru a fi comunicate candidatilor.
Art. 6
Secretariatul comisiei de concurs are urmatoarele atributii principale:
a) vegheaza la respectarea procedurii de organizare si desfasurare a
concursului;
b) intocmeste, redacteaza si semneaza alaturi de comisia de concurs
intreaga documentatie privind activitatea specifica a acesteia;
c) asigura transmiterea rezultatelor concursului compartimentelor de
resurse umane, pentru a fi comunicate candidatilor;
d) indeplineste orice sarcini specifice necesare pentru buna desfasurare a
concursului.
Art. 7
Secretariatul comisiei de solutionare a contestatiilor indeplineste in mod
corespunzator atributiile prevazute la art. 6 lit. b) si c).
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de desfasurare a concursului
Art. 8
(1) In vederea participarii la concurs, in termen de 20 de zile de la data
publicarii anuntului, candidatii depun la secretariatul comisiei de concurs
dosarul de concurs, care va contine in mod obligatoriu:
a) copia actului de identitate;
b) formularul de inscriere prevazut la pct. 2 din prezenta anexa;
c) copiile diplomelor de studii si ale altor acte care atesta efectuarea
unor specializari;
d) copia carnetului de munca sau, dupa caz, o adeverinta care sa ateste
vechimea in munca si, dupa caz, in specialitate;
e) cazierul judiciar;
f) adeverinta care sa ateste starea de sanatate corespunzatoare;
g) copia fisei de evaluare a performantelor profesionale individuale sau,
dupa caz, recomandarea de la ultimul loc de munca;
h) declaratia pe propria raspundere sau adeverinta care sa ateste ca nu a
desfasurat activitati de politie politica.
(2) Copiile de pe actele prevazute la alin. (1) se prezinta insotite de documentele
originale, care se certifica pentru conformitatea cu originalul de catre
secretariatul comisiei de concurs, sau in copii legalizate.
(3) Formularul de inscriere se pune la dispozitie candidatilor prin
secretariatul comisiei de concurs din cadrul autoritatii sau institutiei
publice organizatoare a concursului.
(4) In cazul in care, din motive obiective, nu se pot respecta data si ora
desfasurarii concursului, autoritatea sau institutia publica are obligatia de a
anunta prin aceleasi mijloace de informare prevazute la art. 2 modificarile
intervenite in desfasurarea concursului.
Art. 9
(1) In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data expirarii termenului
prevazut la art. 8 alin. (1), comisia de concurs are obligatia de a selecta dosarele
de concurs pe baza indeplinirii conditiilor de participare la concurs.
(2) Rezultatele selectarii dosarelor de inscriere se afiseaza, cu mentiunea
"admis" sau "respins", la sediul autoritatii ori
institutiei publice organizatoare a concursului, in termenul prevazut la alin.
(1).
Art. 10
(1) Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc pe baza bibliografiei de
concurs, astfel incat sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a
candidatilor, in concordanta cu nivelul si specificul functiilor publice pentru
care se organizeaza concursul. Pentru ocuparea aceleiasi functii publice,
subiectele vor fi identice in cadrul aceluiasi concurs.
(2) Comisia de concurs va stabili subiectele si va alcatui seturile de
subiecte pentru proba scrisa, inainte cu doua ore de inceperea acestei probe.
(3) In cazul in care proba scrisa consta in rezolvarea unor teste grila,
intrebarile pot fi formulate cu cel mult 5 zile inainte de proba scrisa, cu
conditia ca numarul acestora sa fie de 3 ori mai mare decat numarul
intrebarilor stabilit pentru fiecare test grila. Intrebarile pentru fiecare
test grila se stabilesc inainte cu doua ore de inceperea probei scrise.
(4) In cazul in care, datorita numarului mare de candidati, proba scrisa se
organizeaza in mai multe serii de concurs, subiectele se vor schimba la fiecare
serie, cu exceptia situatiei in care se organizeaza simultan.
(5) Seturile de subiecte se semneaza de toti membrii comisiei de concurs si
se inchid in plicuri sigilate purtand stampila autoritatii sau a institutiei
publice organizatoare a concursului.
Art. 11
(1) Cu cel putin 3 ore inainte de inceperea probei scrise, la locul
desfasurarii acesteia, daca este cazul, se va afisa repartizarea pe sali a
candidatilor.
(2) Cu 30 de minute inainte de inceperea probei scrise se va face apelul
nominal al candidatilor, in vederea indeplinirii formalitatilor prealabile,
respectiv verificarea identitatii. Verificarea identitatii candidatilor se face
numai pe baza buletinului de identitate sau a cartii de identitate.
(3) Dupa verificarea identitatii candidatilor, iesirea din sala a acestora
atrage eliminarea din concurs, cu exceptia situatiilor de urgenta in care
acestia pot fi insotiti de unul dintre membrii comisiei de concurs sau de persoanele
care asigura supravegherea.
(4) Durata probei scrise se stabileste de comisia de concurs in functie de
gradul de dificultate si complexitate al subiectelor, dar nu poate depasi 3
ore.
(5) La ora stabilita pentru inceperea probei scrise, comisia de concurs
prezinta candidatilor seturile de subiecte si invita un candidat sa extraga un
plic cu subiectele de concurs.
(6) Dupa inceperea comunicarii subiectelor este interzis accesul
candidatilor care intarzie sau al oricarei persoane, in afara membrilor
comisiei de concurs, precum si a persoanelor care asigura secretariatul
comisiei, respectiv supravegherea desfasurarii probei. In acest caz candidatul
este eliminat din concurs.
(7) In incaperea in care are loc concursul, pe toata perioada derularii
acestuia, inclusiv a formalitatilor prealabile si a celor ulterioare
finalizarii probei, candidatilor nu le este permisa detinerea sau folosirea
vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de
comunicare la distanta.
(8) Nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (7) atrage eliminarea
candidatului din proba de concurs. Comisia de concurs, constatand incalcarea
acestor dispozitii, va elimina candidatul din sala, va face mentiunea
"anulat" pe lucrare si va consemna cele intamplate in
procesul-verbal.
(9) Lucrarile vor fi redactate, sub sanctiunea anularii, doar pe seturile
de hartie asigurate de autoritatea sau institutia publica organizatoare a
concursului, purtand stampila acesteia pe fiecare fila, in coltul din stanga
sus. In situatia concursurilor organizate pentru recrutarea inaltilor
functionari publici, seturile de hartie vor purta stampila Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici. Prima fila, dupa inscrierea numelui si a prenumelui in
coltul din dreapta, va fi lipita astfel incat datele inscrise sa nu poata fi
identificate si se va aplica stampila autoritatii sau institutiei publice
organizatoare a concursului.
(10) Candidatul are obligatia de a preda comisiei de concurs lucrarea
scrisa, respectiv testul grila, la expirarea timpului alocat probei scrise,
semnand borderoul special intocmit in acest sens.
Art. 12
(1) Comisia de concurs stabileste modul de acordare a punctajului pentru
proba scrisa, care se afiseaza la finalizarea acestei probe, la locul
desfasurarii concursului.
(2) Conducatorii autoritatilor sau institutiilor publice organizatoare a
concursului pot stabili, pentru fiecare dintre probele de concurs prevazute la
art. 10 alin. (1) lit. b) si c) din hotarare, in functie de gradul de interes
acordat acestora, o anumita pondere. In acest caz, atat punctajul final de
minimum 100 de puncte prevazut la art. 11 alin. (1) din hotarare, cat si
punctajele minime de 50 de puncte necesare pentru promovarea fiecarei probe
prevazute la art. 10 alin. (1) lit. b) si c) din hotarare se modifica in mod
proportional.
Art. 13
(1) Interviul se sustine, de regula, nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de
la data sustinerii probei scrise.
(2) Fiecare membru al comisiei de concurs poate adresa intrebari
candidatului. Nu se pot adresa intrebari referitoare la opiniile politice ale
candidatului, activitatea sindicala, religie, etnie, sex, stare materiala si
origine sociala.
(3) Intrebarile si raspunsurile la interviu se consemneaza in anexa la
procesul-verbal intocmit de secretariatul comisiei de concurs, semnata de
membrii comisiei si de candidat.
(4) Cunoasterea limbilor straine se poate testa in cadrul probei scrise si,
eventual, al interviului.
Art. 14
La finalizarea fiecarei probe a concursului se intocmeste cate un
proces-verbal. La finalizarea concursului se intocmeste un proces-verbal care
sa contina modul de desfasurare a concursului si rezultatele obtinute de
candidati, semnat de membrii comisiei de concurs.
SECTIUNEA a 4-a
Notarea probelor si comunicarea rezultatelor
Art. 15
(1) Notarea probei scrise sau a interviului se face, de regula, in termen
de 48 de ore, dar nu mai tarziu de 3 zile de la data sustinerii probei.
(2) Acordarea punctajului pentru fiecare proba se face pe baza mediei
aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs.
Art. 16
(1) Lucrarile scrise se corecteaza sigilate.
(2) Lucrarile scrise care prezinta insemnari in scopul identificarii
candidatilor se anuleaza si nu vor mai fi notate. Mentiunea "anulat"
se va face atat pe lucrare, cat si pe borderoul de notare si pe centralizatorul
nominal, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal.
(3) Lucrarile scrise, dupa notarea de catre fiecare membru al comisiei de
concurs, se desigileaza.
Art. 17
(1) Punctajele obtinute, cu mentiunea "admis" sau
"respins", se comunica candidatilor prin afisare la sediul
autoritatii sau institutiei organizatoare a concursului, in termenul prevazut
la art. 15 alin. (1), dar care sa asigure ramanerea a cel putin 24 de ore pana
la sustinerea urmatoarei probe, dupa rezolvarea unor eventuale contestatii.
(2) Se considera admis la concursul pentru ocuparea unei functii publice
vacante candidatul care a obtinut cel mai mare punctaj dintre candidatii care
au concurat pentru aceeasi functie publica, cu conditia ca acestia sa fi
obtinut punctajul minim necesar promovarii.
(3) La punctaje egale, are prioritate candidatul care a obtinut punctajul
cel mai mare la proba scrisa, iar daca egalitatea se mentine, are prioritate
cel care are specializari in domeniul functiei publice pentru care a candidat.
(4) Comunicarea punctajelor si a rezultatelor finale ale concursului se
face prin afisare la locul desfasurarii concursului, in termen de maximum 3
zile lucratoare de la data sustinerii ultimei probe.
Art. 18
Punctajele finale ale concursului, in ordine descrescatoare, vor fi
inscrise intr-un centralizator nominal in care se va mentiona, pentru fiecare
candidat, punctajul obtinut la fiecare dintre probele concursului, in vederea
unor eventuale contestatii. Centralizatorul nominal se semneaza pe fiecare
pagina de fiecare dintre membrii comisiei de concurs.
SECTIUNEA a 5-a
Solutionarea contestatiilor
Art. 19
Dupa afisarea rezultatelor obtinute la concurs, candidatii nemultumiti pot
face contestatie, in termen de 24 de ore de la data afisarii punctajelor pentru
fiecare proba a concursului, la sediul autoritatii sau institutiei publice
organizatoare a concursului, sub sanctiunea decaderii din acest drept.
Art. 20
Comisia de solutionare a contestatiilor va analiza anexa la procesul-verbal
intocmit in conditiile prevazute la art. 13 alin. (3), precum si
procesele-verbale intocmite in conditiile prevazute de art. 14, va acorda
punctajele pentru fiecare dintre cele doua probe si va aproba contestatia
modificand punctajul final acordat de comisia de concurs in situatia in care:
a) constata ca punctajele nu au fost acordate potrivit baremului si raspunsurilor
din lucrarea scrisa;
b) constata ca exista o diferenta mai mare de 10 puncte/proba intre
punctajele acordate de comisia de concurs si comisia de solutionare a
contestatiilor.
Art. 21
Contestatia va fi respinsa in urmatoarele situatii:
a) daca in urma analizarii contestatiei se constata ca punctajele au fost
acordate potrivit baremului si raspunsurilor din lucrarea scrisa;
b) daca intre punctajul acordat de comisia de concurs si cel apreciat de
comisia de solutionare a contestatiilor nu este o diferenta mai mare de 10
puncte/proba;
c) daca punctajul acordat de comisia de solutionare a contestatiilor este
mai mic decat punctajul acordat de comisia de concurs.
Art. 22
Comunicarea rezultatelor la contestatiile depuse se face prin afisare la
sediul autoritatii sau institutiei organizatoare a concursului, imediat dupa
solutionarea contestatiilor.
Art. 23
In cazul respingerii contestatiei candidatul se poate adresa instantei de
contencios administrativ, in conditiile legii.
2. FORMULAR DE INSCRIERE
Autoritatea/institutia publica .........................................
______________________________________________________________________________
| Functia publica solicitata
|
|______________________________________________________________________________|
| Date personale
|
| |
| Numele: Prenumele:
|
| Adresa: Nr. de telefon:
|
| Data nasterii: Locul nasterii:
|
| Starea civila: Copii:
|
| Stagiul militar:
|
|______________________________________________________________________________|
|
|
|
|
| Studii generale si de specialitate:
|
| |
|
|
| Studii medii liceale sau postliceale:
|
|______________________________________________________________________________|
| Institutia Perioada Diploma obtinuta
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| |
| Studii superioare de scurta durata:
|
|______________________________________________________________________________|
| Institutia Perioada Diploma obtinuta
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|
|
|
|
| Studii superioare de lunga durata:
|
|______________________________________________________________________________|
| Institutia Perioada Diploma obtinuta
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| |
| Studii postuniversitare, masterat sau doctorat:
|
|______________________________________________________________________________|
| Institutia Perioada Diploma obtinuta
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| |
| Alte tipuri de studii:
|
|______________________________________________________________________________|
| Institutia Perioada Diploma obtinuta
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| Limbi straine (slab, bine, foarte bine)*):
|
| |
|______________________________________________________________________________|
| Scris Citit Vorbit
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
| *) Se va mentiona si limba materna, acolo unde este cazul. |
|______________________________________________________________________________|
| Cunostinte operare calculator:
|
| |
|______________________________________________________________________________|
| Cariera profesionala:
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| Perioada Institutia/Firma Functia detinuta Principalele responsabilitati
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| Detalii despre ultimul loc de munca (se vor mentiona calificativele
|
| acordate la evaluarea performantelor profesionale in ultimii 2 ani, daca
|
| este cazul):
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| Persoane de contact pentru recomandari:
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| Numele si prenumele Institutia Functia Nr. de telefon
|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
|______________________________________________________________________________|
Declar pe propria raspundere, cunoscand prevederile art. 292 din Codul
penal cu privire la falsul in declaratii, ca datele furnizate in acest formular
sunt adevarate, ca indeplinesc conditiile prevazute la art. 49 din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, si nu ma aflu in una dintre situatiile de
incompatibilitate prevazute de lege pentru functionarii publici.
Data ...................
Semnatura ..............
ANEXA 2
1. PROCEDURA DE EVALUARE
a activitatii functionarilor publici debutanti
Art. 1
(1) Evaluarea activitatii functionarului public debutant se face in termen
de 5 zile lucratoare de la terminarea perioadei de stagiu, de regula, de catre
conducatorul compartimentului in care isi desfasoara activitatea, denumit in continuare
evaluator.
(2) In mod exceptional, in cazul autoritatilor sau institutiilor publice a
caror structura nu este detaliata pe compartimente sau in cadrul carora nu
exista un functionar public de conducere care sa coordoneze compartimentul,
evaluatorul este functionarul public cu cea mai inalta functie publica de
conducere, desemnat de conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
(3) Evaluatorul desemnat in conditiile alin. (2) nu poate avea si calitatea
de indrumator.
Art. 2
(1) Evaluarea activitatii functionarului public debutant consta in
aprecierea modului de dobandire a cunostintelor teoretice si a deprinderilor
practice necesare indeplinirii atributiilor aferente unei functii publice, a
cunoasterii specificului activitatii autoritatii sau institutiei publice si a
exigentelor administratiei publice.
(2) Evaluarea activitatii functionarilor publici debutanti se face pe baza:
a) referatului intocmit de indrumator;
b) raportului de stagiu intocmit de functionarul public debutant;
c) raportului de evaluare intocmit de evaluator.
Art. 3
(1) Referatul prevazut al art. 2 alin. (2) lit. a) se intocmeste cu 5 zile
lucratoare inainte de terminarea perioadei de stagiu si cuprinde urmatoarele
elemente:
a) descrierea activitatii desfasurate de functionarul public debutant;
b) aptitudinile pe care le-a dovedit functionarul public debutant in modul
de indeplinire a atributiilor de serviciu;
c) conduita functionarului public debutant in timpul serviciului;
d) concluzii privind desfasurarea perioadei de stagiu si recomandari
privind definitivarea acesteia.
(2) Referatul va fi intocmit potrivit modelului prezentat la pct. 2 din
prezenta anexa si va fi inaintat conducatorului compartimentului in care isi desfasoara
activitatea functionarul public debutant.
Art. 4
(1) In cazul modificarii, suspendarii sau incetarii raportului de serviciu
al indrumatorului, acesta intocmeste referatul pentru perioada de stagiu
parcursa de functionarul public debutant pana in acel moment.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) conducatorul autoritatii sau
institutiei publice numeste, la propunerea conducatorului compartimentului in
care isi desfasoara activitatea functionarul public debutant, un alt functionar
public definitiv, in calitate de indrumator, pentru perioada de stagiu ramasa
neefectuata.
(3) Referatul intocmit in conditiile alin. (1) se inainteaza conducatorului
compartimentului in care isi desfasoara activitatea functionarul public
debutant si este avut in vedere la evaluarea acestuia la terminarea perioadei
de stagiu.
Art. 5
Prevederile art. 4 se aplica in mod corespunzator in situatia sanctionarii
disciplinare a indrumatorului cu una dintre sanctiunile prevazute la art. 70
alin. (3) lit. b) - e) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
(1) La terminarea perioadei de stagiu functionarul public debutant
completeaza raportul de stagiu, al carui model este prezentat la pct. 3 din
prezenta anexa.
(2) Raportul de stagiu cuprinde descrierea activitatii desfasurate de
functionarul public debutant pe parcursul perioadei de stagiu, prin prezentarea
atributiilor de serviciu, a modalitatilor de indeplinire a acestora, precum si
eventualele dificultati intampinate.
(3) Raportul de stagiu se inainteaza de catre functionarul public debutant
evaluatorului.
Art. 7
(1) Pentru evaluarea activitatii functionarului public debutant,
evaluatorul intocmeste raportul de evaluare a perioadei de stagiu, al carui
model este prevazut la pct. 4 din prezenta anexa.
(2) Pentru completarea raportului de evaluare a perioadei de stagiu,
evaluatorul:
a) analizeaza referatul intocmit de indrumator si raportul de stagiu
completat de functionarul public debutant;
b) noteaza criteriile de evaluare in functie de gradul de indeplinire a
atributiilor de serviciu;
c) stabileste calificativul de evaluare;
d) face propuneri cu privire la numirea intr-o functie publica definitiva
sau eliberarea din functia publica.
Art. 8
Criteriile de evaluare a activitatii functionarului public debutant sunt:
a) cunoasterea reglementarilor specifice domeniului de activitate;
b) cunoasterea principiilor care guverneaza administratia publica si a
raporturilor administrative din cadrul autoritatii sau institutiei publice;
c) capacitatea de indeplinire a atributiilor de serviciu;
d) adaptabilitate si flexibilitate in indeplinirea atributiilor;
e) rationamentul, respectiv aptitudinea de a distinge corect intre diverse
optiuni in indeplinirea atributiilor de serviciu;
f) comunicare, respectiv usurinta in transmiterea ideilor, in scris si
verbal, fluenta in scris, incluzand capacitatea de a scrie clar si concis;
g) capacitatea de a lucra in echipa, respectiv capacitatea de a se integra
intr-o echipa, de a-si aduce contributia prin participare efectiva, de a
sprijini activitatea echipei in realizarea obiectivelor acesteia;
h) conduita in timpul serviciului;
i) alte calitati care il recomanda pentru cariera de functionar public.
Art. 9
(1) Notarea criteriilor de evaluare si stabilirea calificativului de
evaluare se fac astfel:
a) criteriile de evaluare se noteaza de la 1 la 5, nota 1 fiind cea mai mica,
iar nota 5 fiind cea mai mare. Nota exprima aprecierea indeplinirii fiecarui
criteriu de evaluare in realizarea atributiilor de serviciu;
b) se face media aritmetica a notelor acordate pentru fiecare criteriu de
evaluare si se obtine o nota finala;
c) calificativul de evaluare se obtine transformand nota finala, dupa cum
urmeaza: intre 1,00 - 3,00 - necorespunzator; intre 3,01 - 5,00 -
corespunzator.
(2) Semnificatia calificativelor de evaluare este urmatoarea:
a) necorespunzator - functionarul public debutant nu a facut dovada
cunostintelor teoretice si a deprinderilor practice necesare exercitarii
functiei publice;
b) corespunzator - functionarul public debutant a facut dovada ca detine
cunostintele teoretice si deprinderile practice necesare exercitarii functiei
publice.
Art. 10
Evaluatorul consemneaza in raportul de evaluare a perioadei de stagiu:
a) propunerea privind numirea functionarului public debutant intr-o functie
publica definitiva, in situatia in care calificativul de evaluare este
"corespunzator";
b) propunerea de eliberare din functie, in conditiile legii, in situatia in
care functionarul public debutant a obtinut calificativul
"necorespunzator".
Art. 11
(1) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu se aduce la cunostinta
functionarului public debutant in termen de 3 zile lucratoare de la completare.
(2) Functionarul public debutant nemultumit de rezultatul evaluarii poate
contesta, in termen de 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta,
calificativul de evaluare la functionarul public ierarhic superior
evaluatorului. In situatia prevazuta la art. 1 alin. (2) contestatia se depune
la conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
Art. 12
(1) Functionarul public ierarhic superior evaluatorului ori, dupa caz,
conducatorul autoritatii sau institutiei publice analizeaza raportul de
evaluare a perioadei de stagiu, referatul intocmit de indrumator si raportul de
stagiu redactat de functionarul public debutant.
(2) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu poate fi modificat conform
deciziei functionarului public ierarhic superior ori, dupa caz, a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice, in situatia in care
constata ca aprecierile consemnate nu corespund realitatii.
(3) Raportul de evaluare a perioadei de stagiu, modificat in conditiile
alin. (2), este adus la cunostinta functionarului public debutant in termen de
3 zile lucratoare de la depunerea contestatiei.
Art. 13
Functionarul public debutant nemultumit de rezultatul contestatiei se poate
adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
2. Modelul referatului indrumatorului
Autoritatea/Institutia publica .........................................
REFERAT
Numele si prenumele functionarului public debutant ........................
Functia publica ...........................................................
Compartimentul ............................................................
Perioada de stagiu: de la ....................... la ......................
Data completarii ..........................................................
______________________________________________________________________________
| Descrierea activitatii desfasurate de functionarul public debutant:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Aptitudinile pe care le-a dovedit functionarul public debutant in modul de
|
| indeplinire a atributiilor de serviciu:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Conduita functionarului public debutant in timpul serviciului:
|
|______________________________________________________________________________|
Concluzii .................................................................
Recomandari ...............................................................
Numele si prenumele indrumatorului ........................................
Functia publica ...........................................................
Semnatura .................................................................
3. Modelul raportului de stagiu
Autoritatea/Institutia publica ............................................
RAPORT DE STAGIU
Numele si prenumele functionarului public debutant ........................
Functia publica (debutant) ................................................
Perioada de stagiu: de la ........................ la .....................
______________________________________________________________________________
| Atributiile de serviciu*):
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor trece atributiile prevazute in fisa postului.
______________________________________________________________________________
| Alte atributii*):
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor preciza atributiile stabilite de seful ierarhic sau alte persoane
cu functii de conducere.
______________________________________________________________________________
| Cursuri de specializare/alte forme de perfectionare*):
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor indica doar cele urmate pe parcursul perioadei de stagiu.
______________________________________________________________________________
| Activitati din afara institutiei in care s-a implicat:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Alte activitati*):
|
|______________________________________________________________________________|
*) Se vor indica, daca este cazul, articolele sau lucrarile publicate,
comunicari stiintifice etc.
______________________________________________________________________________
| Descrierea activitatii desfasurate pe parcursul perioadei de stagiu:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Dificultati intampinate pe parcursul perioadei de stagiu:
|
|______________________________________________________________________________|
Data intocmirii ..........................
Semnatura ................................
4. Modelul raportului de evaluare a activitatii functionarului public
debutant
Autoritatea/Institutia publica ............................................
RAPORT DE EVALUARE A PERIOADEI DE STAGIU
Numele si prenumele functionarului public debutant ........................
Functia publica ...........................................................
Compartimentul ............................................................
Perioada de stagiu: de la ....................... la ......................
Data evaluarii ............................................................
________________________________________________________________________________
Nr. Criterii de evaluare Nota
crt.
________________________________________________________________________________
1. Cunoasterea reglementarilor specifice domeniului de activitate
2. Cunoasterea specificului administratiei publice
3. Capacitatea de indeplinire a atributiilor de serviciu
4. Adaptabilitatea si flexibilitatea in indeplinirea atributiilor
5. Rationament
6. Comunicare
7. Capacitatea de a lucra in echipa
8. Conduita in timpul serviciului
________________________________________________________________________________
Calificativ de evaluare .....................
Propuneri ........................
Recomandari ......................
Numele si prenumele evaluatorului .........................................
Functia publica ...........................................................
Data intocmirii ...........................................................
Semnatura .................................................................
ANEXA 3
1. METODOLOGIE DE EVALUARE
a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici
SECTIUNEA 1
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici de conducere si de executie
Art. 1
(1) Procedura de evaluare a performantelor profesionale individuale se
aplica fiecarui functionar public, in raport cu realizarea obiectivelor
individuale stabilite in baza atributiilor prevazute in fisa postului.
(2) Principalele elemente care trebuie avute in vedere la intocmirea fisei
postului sunt cuprinse in modelul prevazut la pct. 2 din prezenta anexa.
Art. 2
(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici se realizeaza prin raportarea criteriilor de performanta la gradul de
indeplinire a obiectivelor individuale prevazute pentru perioada evaluata.
(2) Obiectivele individuale trebuie sa corespunda urmatoarelor cerinte:
a) sa fie specifice activitatilor care presupun exercitarea prerogativelor
de putere publica;
b) sa fie cuantificabile - sa aiba o forma concreta de realizare;
c) sa fie prevazute cu termene de realizare;
d) sa fie realiste - sa poata fi aduse la indeplinire in termenele de
realizare prevazute si cu resursele alocate;
e) sa fie flexibile - sa poata fi revizuite in functie de modificarile
intervenite in prioritatile autoritatii sau institutiei publice.
(3) Revizuirea obiectivelor individuale se poate face trimestrial.
Modificarile se consemneaza intr-un document semnat si datat de evaluator si de
functionarul public care urmeaza sa fie evaluat. Documentul va fi anexat la
raportul de evaluare.
(4) Criteriile de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici se aproba
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Ordinul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Criteriile de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2003 sunt cele prevazute in Ordinul ministrului administratiei publice nr.
8/2002 pentru aprobarea Criteriilor de performanta pe baza carora se face
evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici
pentru anul 2002.
Art. 3
(1) Perioada evaluata este cuprinsa intre data de 1 decembrie a anului
anterior evaluarii si 1 decembrie a anului in curs.
(2) Perioada de evaluare este cuprinsa intre datele de 1 decembrie si 31
decembrie ale anului pentru care se evalueaza performantele profesionale
individuale ale functionarilor publici.
(3) In mod exceptional evaluarea performantelor profesionale individuale
ale functionarilor publici se face si in cursul perioadei evaluate, in
urmatoarele cazuri:
a) atunci cand pe parcursul perioadei evaluate raporturile de serviciu ale
functionarului public inceteaza, se suspenda sau se modifica, in conditiile
legii. In acest caz functionarul public va fi evaluat pentru perioada de pana
la incetarea, suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu. La
obtinerea calificativului anual va fi avut in vedere, in functie de specificul
atributiilor prevazute in fisa postului, si calificativul obtinut inainte de
suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu;
b) atunci cand, pe parcursul perioadei evaluate, raporturile de serviciu
ale functionarului public care ocupa o functie publica de conducere sau o
functie publica corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici
inceteaza, se suspenda sau se modifica, in conditiile legii. In acest caz
functionarul public de conducere are obligatia ca, inainte de incetarea, suspendarea
sau modificarea raporturilor de serviciu ori, dupa caz, intr-o perioada de cel
mult 15 zile calendaristice de la incetarea sau modificarea raporturilor de
serviciu, sa realizeze evaluarea performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici din subordine. Calificativul acordat se va lua in
considerare la evaluarea anuala a performantelor profesionale individuale ale
acestora;
c) atunci cand, pe parcursul perioadei evaluate, functionarul public
dobandeste o diploma de studii de nivel superior si urmeaza sa fie promovat, in
conditiile legii, intr-o functie publica corespunzatoare studiilor absolvite.
(4) Pentru a fi realizata evaluarea anuala a performantelor profesionale
individuale, functionarul public trebuie sa fi desfasurat o activitate de cel
putin 6 luni in functii publice, cu exceptia cazurilor prevazute la alin. (3).
(5) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici se face cu respectarea regimului juridic al conflictului de interese
privind functionarii publici.
Art. 4
(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarului
public se realizeaza de catre evaluator.
(2) In sensul prezentei metodologii, are calitatea de evaluator:
a) functionarul public de conducere care coordoneaza compartimentul in
cadrul caruia isi desfasoara activitatea functionarul public de executie sau
care coordoneaza activitatea acestuia;
b) functionarul public de conducere ierarhic superior potrivit structurii
organizatorice a autoritatii sau institutiei publice, pentru functionarul
public de conducere;
c) inaltul functionar public, pentru functionarii publici de conducere din
subordine sau pentru functionarii publici de executie, atunci cand acestia isi
desfasoara activitatea in cadrul unor compartimente care nu sunt coordonate de
un functionar public de conducere, respectiv demnitarul, pentru functionarii
publici care sunt in subordinea directa a acestuia;
d) primarul, pe baza propunerii consiliului local, pentru secretarul
comunei, orasului si al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor.
Art. 5
Procedura de evaluare se realizeaza in urmatoarele 3 etape:
a) completarea raportului de evaluare de catre evaluator;
b) interviul;
c) contrasemnarea raportului de evaluare.
Art. 6
(1) In vederea completarii raportului de evaluare, evaluatorul:
a) analizeaza indeplinirea obiectivelor individuale fixate;
b) noteaza criteriile de performanta in functie de importanta acestora;
c) stabileste calificativul final de evaluare a performantelor profesionale
individuale;
d) consemneaza rezultatele deosebite ale functionarului public,
dificultatile obiective intampinate de acesta in perioada evaluata si orice
alte observatii pe care le considera relevante.
(2) Formatul standard al raportului de evaluare este prevazut la pct. 3 din
prezenta anexa.
Art. 7
(1) Notarea obiectivelor si a criteriilor de performanta se face
parcurgandu-se urmatoarele etape:
a) fiecare obiectiv se apreciaza cu note de la 1 la 5, nota exprimand
gradul de indeplinire a obiectivului respectiv, din punct de vedere cantitativ,
calitativ si al termenului in care a fost realizat;
b) pentru a obtine nota acordata pentru indeplinirea obiectivelor se face
media aritmetica a notelor acordate pentru indeplinirea fiecarui obiectiv;
c) fiecare criteriu de performanta se noteaza de la 1 la 5, nota exprimand
aprecierea indeplinirii criteriului de performanta in realizarea obiectivelor
individuale stabilite;
d) pentru a obtine nota acordata pentru indeplinirea criteriilor de
performanta se face media aritmetica a notelor acordate pentru indeplinirea
fiecarui criteriu.
(2) Semnificatia notelor prevazute la alin. (1) lit. a) si c) este
urmatoarea: nota 1 - nivel minim si nota 5 - nivel maxim.
Art. 8
Calificativul final al evaluarii se stabileste pe baza notei finale, dupa
cum urmeaza:
a) intre 1,00 - 1,50 - nesatisfacator;
b) intre 1,51 - 2,50 - satisfacator;
c) intre 2,51 - 3,50 - bun;
d) intre 3,51 - 4,50 - foarte bun;
e) intre 4,51 - 5,00 - exceptional.
Art. 9
Interviul, ca etapa a procesului de evaluare, reprezinta un schimb de
informatii care are loc intre evaluator si functionarul public, in cadrul
caruia:
a) se aduc la cunostinta functionarului public evaluat consemnarile facute
de evaluator in raportul de evaluare;
b) in cazul in care intre functionarul public evaluat si evaluator exista
diferente de opinie asupra consemnarilor facute, comentariile functionarului
public se consemneaza in raportul de evaluare. Evaluatorul poate modifica
raportul de evaluare daca se ajunge la un punct de vedere comun;
c) se semneaza si se dateaza raportul de evaluare de catre evaluator si de
functionarul public evaluat.
Art. 10
(1) Raportul de evaluare se inainteaza contrasemnatarului.
(2) In sensul prezentei metodologii, are calitatea de contrasemnatar:
a) functionarul public ierarhic superior evaluatorului, potrivit structurii
organizatorice a autoritatii sau institutiei publice. In mod exceptional, in
cazul in care, potrivit structurii organizatorice a autoritatii sau institutiei
publice, nu exista un functionar public ierarhic superior evaluatorului, va fi
desemnat contrasemnatar functionarul public care detine cea mai inalta functie
publica din autoritatea sau institutia publica respectiva, iar atunci cand nu
este posibil, contrasemnatar va fi adjunctul conducatorului autoritatii sau
institutiei publice;
b) prefectul, pentru secretarul comunei, orasului si al subdiviziunii
administrativ-teritoriale a municipiilor.
(3) Raportul de evaluare poate fi modificat conform deciziei
contrasemnatarului in urmatoarele cazuri:
a) aprecierile consemnate nu corespund realitatii;
b) intre evaluator si functionarul public evaluat exista diferente de
opinie care nu au putut fi solutionate de comun acord.
(4) Raportul de evaluare modificat in conditiile alin. (3) se aduce la
cunostinta functionarului public.
Art. 11
(1) Functionarii publici nemultumiti de rezultatul evaluarii pot sa il
conteste la conducatorul autoritatii sau institutiei publice.
(2) Contestatia se formuleaza in termen de 5 zile calendaristice de la
luarea la cunostinta de catre functionarul public evaluat a calificativului acordat
si se solutioneaza in termen de 15 zile calendaristice de la data expirarii
termenului de depunere a contestatiei.
(3) Rezultatul contestatiei se comunica functionarului public in termen de
5 zile calendaristice de la solutionarea contestatiei.
(4) Functionarul public nemultumit de modul de solutionare a contestatiei
formulate potrivit alin. (1) se poate adresa instantei de contencios
administrativ, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli specifice privind evaluarea performantelor profesionale individuale
ale inaltilor functionari publici
Art. 12
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor functionari
publici se face de catre o comisie formata din 5 personalitati, respectiv un
presedinte si 4 membri, numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului administratiei si internelor.
Art. 13
(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor
functionari publici consta in aprecierea, pe baza raportului de activitate al
inaltului functionar public, a:
a) modului si a gradului de indeplinire a obiectivelor stabilite de catre
conducatorul autoritatii sau institutiei publice;
b) modului de indeplinire a obiectivelor si a performantelor obtinute de
structurile conduse;
c) propunerilor privind eficientizarea activitatii structurilor conduse,
prin identificarea deficientelor in activitate si a modului de eliminare a
acestora.
(2) Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice in cadrul carora
isi desfasoara activitatea inaltii functionari publici vor intocmi un raport,
cu referire la componentele raportului de activitate, prevazute la alin. (1).
Art. 14
(1) Evaluarea se face pe baza raportului de activitate intocmit de inaltul
functionar public si a raportului conducatorului autoritatii sau institutiei
publice, parcurgand urmatoarele etape:
a) fiecare componenta a raportului de activitate prevazuta la art. 13 se
apreciaza cu note de la 1 la 5, nota exprimand aprecierea din punct de vedere
cantitativ, calitativ si al termenului in care a fost realizat obiectivul;
b) pentru a obtine nota acordata pentru evaluarea activitatii se face media
aritmetica a notelor acordate pentru indeplinirea celor prevazute la art. 13.
(2) Prevederile art. 8 se aplica in mod corespunzator si notelor acordate
in conditiile alin. (1).
Art. 15
Inaltii functionari publici nemultumiti de calificativul obtinut la
evaluarea performantelor profesionale individuale se pot adresa instantei de
contencios administrativ, in conditiile legii.
2. Model pentru fisa postului
______________________________________________________________________________
| Autoritatea sau institutia publica ....... |
|
| Directia generala ........................ | Aprob,
|
| Directia ................................. | Conducatorul autoritatii
|
| Serviciul ................................ | sau institutiei publice,
|
| Biroul/Compartimentul .................... |
|
|____________________________________________|_________________________________|
_________________
| FISA POSTULUI |
| Nr. ........... |
|_________________|
Denumirea postului ........................................................
Nivelul postului
Functia publica corespunzatoare categoriei ................................
Scopul principal al postului*) ............................................
Identificarea functiei publice
Denumire ..................................................................
Clasa .....................................................................
Gradul profesional*) .....................................................
Vechimea in specialitate necesara*) .....................................
Conditii specifice privind ocuparea postului:
Studii de specialitate ....................................................
Perfectionari (specializari) ..............................................
Cunostinte de operare/programare pe calculator (necesitate si nivel)
...........................................................................
Limbi straine*) (necesitate si grad de cunoastere) .....................
Abilitati, calitati si aptitudini necesare ................................
------------
*) Se vor indica necesitatea existentei postului si contributia pe care
acesta o are in cadrul autoritatii sau institutiei publice.
*) Daca este cazul.
*) Se stabileste pe baza prevederilor legale.
*) Si limba minoritatilor nationale, acolo unde este cazul.
Cerinte specifice (de exemplu, calatorii frecvente, delegari, detasari)
...........................................................................
Competenta manageriala (cunostinte de management, calitati si aptitudini
manageriale)
...........................................................................
Atributii*) ...............................................................
Limite de competenta*) ...................................................
Delegarea de atributii ....................................................
Sfera relationala:
Intern:
a) Relatii ierarhice:
- subordonat fata de ..................................................
- superior pentru .....................................................
b) Relatii functionale: ...............................................
c) Relatii de control: ................................................
d) Relatii de reprezentare: ...........................................
Extern:
a) cu autoritati si institutii publice: ...............................
b) cu organizatii internationale: .....................................
c) cu persoane juridice private: ......................................
Intocmit de*):
Numele si prenumele ...................................................
Functia publica de conducere ..........................................
Semnatura .............................................................
Data intocmirii .......................................................
Luat la cunostinta de catre ocupantul postului
Numele si prenumele ...................................................
Semnatura .............................................................
Data ..................................................................
Avizat de*):
Numele si prenumele ...................................................
Functia publica de conducere ..........................................
Semnatura .............................................................
Data ..................................................................
------------
*) Se stabilesc pe baza activitatilor care presupun exercitarea prerogativelor
de putere publica, in concordanta cu specificul functiei publice. Gradul de
complexitate si dificultate va creste treptat in functie de gradul profesional,
pentru functiile publice de executie, sau de nivelul competentei manageriale,
pentru functiile publice de conducere si pentru functiile publice
corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici.
*) Reprezinta libertatea decizionala de care beneficiaza titularul pentru
indeplinirea atributiilor care ii revin.
*) Se intocmeste de conducatorul compartimentului in care isi desfasoara
activitatea titularul postului.
*) Se avizeaza de superiorul conducatorului compartimentului.
3. Modelul raportului de evaluare
RAPORT DE EVALUARE
a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici
Numele si prenumele .......................................................
Functia publica ...........................................................
Gradul de salarizare ......................................................
Data ultimei promovari ....................................................
Perioada evaluata: de la ....................... la .......................
Studii:
...........................................................................
...........................................................................
Programe de instruire*):
...........................................................................
...........................................................................
------------
*) Urmate in perioada evaluata.
________________________________________________________________________________
Nr. Obiective % din timp Termen de Realizat (pondere) Notare
crt. realizare - % -
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Nota pentru indeplinirea obiectivelor ............................
Criteriile de performanta*) Note | Comentarii
........................... ______________|________________
........................... |
........................... |
|
Nota pentru indeplinirea criteriilor de performanta ..............
Nota finala a evaluarii ...................
______________________
Calificativ final al evaluarii |______________________|
Referat*)
------------
*) Se completeaza de evaluator.
______________________________________________________________________________
| Rezultate deosebite: |
|
|
| Dificultati obiective intampinate in perioada evaluata:
|
| |
| Alte observatii:
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Obiective pentru urmatoarea perioada pentru care se va face evaluarea:
________________________________________________________________________________
Nr. Obiective % din timp Termen de realizare
crt.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Programe de instruire recomandate a fi urmate:
______________________________________________________________________________
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
Comentariile functionarului public evaluat:
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Semnatura functionarului public evaluat ................
Data ...................................................
Semnatura evaluatorului ................................
Numele si prenumele ....................................
Functia publica ........................................
Data ...................................................
Comentariile persoanei care contrasemneaza:
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Semnatura ..............................................
Numele si prenumele ....................................
Functia publica ........................................
Data ...................................................