ORDIN
Nr. 4520 din 7 decembrie 2004
pentru aprobarea Criteriilor de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1205 din 16 decembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 2 alin. (4) din anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr.
1.209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici,
in temeiul art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici emite prezentul
ordin.
Art. 1
Se aproba Criteriile de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2004, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Criteriile de performanta prevazute in anexa se aplica functionarilor
publici in functie de categoria, clasa si gradul profesional al functiei
publice detinute.
(2) Gradul de performanta pentru fiecare criteriu se stabileste in raport
cu aptitudinile necesare in vederea indeplinirii atributiilor corespunzatoare
categoriei, clasei si gradului functiei publice detinute de functionarul public
evaluat.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale
a Functionarilor Publici,
Romeo Paul Postelnicu
ANEXA 1
CRITERII DE PERFORMANTA
pe baza carora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici pentru anul 2004
I. Criterii de performanta pentru functionarii publici de executie
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta Definirea criteriului
________________________________________________________________________________
Realizarea obiectivelor Se caracterizeaza prin stabilirea gradului de
indeplinire a obiectivelor individuale stabilite
pentru perioada evaluata
________________________________________________________________________________
Adaptabilitate Reprezinta capacitatea de a indeplini
activitatile
pe care le presupune realizarea atributiilor
corespunzatoare functiei publice, a atributiilor
delegate, precum si a activitatilor sau
lucrarilor
cu caracter neplanificat.
________________________________________________________________________________
Asumarea responsabilitatilor Reprezinta capacitatea de a accepta erorile sau,
dupa caz, deficientele propriei activitati, de a
raspunde pentru acestea; capacitatea de a invata
din greseli si de a nu le mai repeta.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a rezolva Reprezinta capacitatea de a depasi obstacolele
sau
problemele dificultatile intervenite in activitatea curenta,
prin identificarea solutiilor adecvate de
rezolvare si asumarea riscului.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de implementare Reprezinta capacitatea de a pune eficient in
practica solutiile proprii si pe cele dispuse
pentru desfasurarea activitatilor in mod
corespunzator, in scopul realizarii obiectivelor.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de Implica angajament in realizarea obiectivelor;
autoperfectionare si de dorinta permanenta de perfectionare profesionala,
valorificare a experientei de imbunatatire a activitatii curente;
aptitudinea
dobandite de a pune in practica cunostintele si
deprinderile
dobandite.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de analiza si Reprezinta capacitatea de a interpreta un volum
sinteza mare de informatii, de a identifica si de a
valorifica constantele si elementele noi, de a
selecta aspectele esentiale pentru domeniul
analizat.
________________________________________________________________________________
Creativitate si spirit de Se caracterizeaza prin atitudine activa in
initiativa solutionarea problemelor si realizarea
obiectivelor prin crearea unor moduri alternative
de rezolvare a problemelor curente; atitudine
pozitiva fata de idei noi; inventivitate in
gasirea unor cai de optimizare a activitatii
desfasurate.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de planificare Reprezinta capacitatea de a previziona cerintele,
si de a actiona strategic oportunitatile si posibilele riscuri si
consecintele acestora; capacitatea de a anticipa
solutii si de a organiza timpul propriu sau, dupa
caz, al celorlalti, pentru indeplinirea eficienta
a atributiilor de serviciu.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a comunica Implica aptitudinea de a transmite si de a
recepta
cu usurinta informatiile, in scris si verbal.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a lucra Reprezinta capacitatea de a desfasura activitati
independent pentru indeplinirea atributiilor de serviciu fara
a solicita coordonare, cu exceptia cazurilor in
care activitatile implica luarea unor decizii
care
depasesc limitele de competenta.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a lucra in Reprezinta capacitatea de a se integra intr-o
echipa echipa, de a-si aduce contributia prin
participare
efectiva, de a transmite si de a influenta idei,
pentru realizarea obiectivelor acesteia.
________________________________________________________________________________
Competenta in redactare Reprezinta capacitatea de a se exprima in scris
fluent, clar si concis, de a utiliza corect
vocabularul si de a folosi limbajul corespunzator
exigentelor care trebuie sa caracterizeze
documentele elaborate.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de consiliere Reprezinta capacitatea de a oferi sprijin
informational, cu argumentare solida, justificata
corespunzator si prezentata in mod adecvat atunci
cand este solicitat.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de indrumare Reprezinta capacitatea de a oferi informatia
adecvata desfasurarii unei anumite activitati si
de a oferi sprijin in valorificarea acesteia.
________________________________________________________________________________
Abilitati in utilizarea Implica aptitudinea de a utiliza calculatoarele,
calculatoarelor si a altor folosind tehnici standard de procesare;
echipamente informatice capacitatea de a utiliza sisteme specifice
postului, abilitatea de a utiliza alte tipuri de
echipament de birou: copiatoare, faxuri,
proiectoare.
________________________________________________________________________________
Respectul fata de lege si Presupune cunoasterea si aplicarea consecventa a
loialitatea fata de regulamentelor specifice activitatii curente,
interesele institutiei precum si sustinerea institutiei si a
obiectivelor
ei prin promovarea politicilor, strategiilor si a
unei imagini favorabile.
________________________________________________________________________________
Conduita in timpul Implica respectarea normelor de disciplina si a
serviciului normelor etice in indeplinirea atributiilor si
realizarea obiectivelor, in relatiile cu
functionarii publici, cu cetatenii, precum si cu
ceilalti beneficiari ai serviciilor prestate de
functionarii publici.
________________________________________________________________________________
II. Criterii de performanta pentru functionarii publici de conducere
________________________________________________________________________________
Criterii de performanta Definirea criteriului
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a organiza Reprezinta capacitatea de a identifica
activitatile care trebuie desfasurate de
structura
condusa, delimitarea lor in atributii, stabilirea
pe baza acestora a obiectivelor; repartizarea
echilibrata si echitabila a atributiilor si a
obiectivelor in functie de nivelul, categoria,
clasa si gradul functionarului public.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a conduce Reprezinta abilitatea de a crea o viziune
realista, de a transpune in practica si de a o
sustine; abilitatea de a planifica si administra
activitatea unei echipe formate din personalitati
diferite, cu nivel diferit al capacitatii de a
colabora la indeplinirea unei atributii;
capacitatea de a adapta stilul de conducere la
situatii diferite, precum si de a actiona pentru
gestionarea si rezolvarea conflictelor.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de coordonare Se caracterizeaza prin armonizarea deciziilor si
actiunilor personalului, precum si a
activitatilor
din cadrul unui compartiment, in vederea
realizarii obiectivelor acestuia.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de control Reprezinta capacitatea de supraveghere a modului
de transformare a deciziilor in solutii realiste,
depistarea deficientelor si luarea masurilor
necesare pentru corectarea la timp a acestora.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a obtine cele Reprezinta capacitatea de a motiva si de a
mai bune rezultate incuraja dezvoltarea performantelor personalului
prin: cunoasterea aspiratiilor colectivului,
asigurarea unei perspective de dezvoltare si a
unei atitudini de incredere; aptitudinea de a
asculta si de a lua in considerare diferite
opinii, precum si de a oferi sprijin pentru
obtinerea unor rezultate pozitive pentru
colectiv;
recunoasterea meritelor si cultivarea
performantelor.
________________________________________________________________________________
Competenta decizionala Reprezinta capacitatea de a lua hotarari rapid,
cu
simt de raspundere si conform competentei legale,
cu privire la desfasurarea activitatii structurii
conduse.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a delega Reprezinta capacitatea de a transfera atributii
personalului din subordine care corespunde din
punct de vedere legal si al competentelor
proprii,
in scopul realizarii la timp si in mod
corespunzator a obiectivelor structurii conduse.
________________________________________________________________________________
Abilitati in gestionarea Reprezinta capacitatea de a planifica si de a
resurselor umane administra eficient activitatea personalului
subordonat, asigurand sprijinul si motivarea
corespunzatoare.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a dezvolta Se caracterizeaza prin cunoasterea aptitudinilor
abilitatile personalului personalului din subordine, inclusiv prin
capacitatea de a crea, de a implementa si de a
mentine politici de personal eficiente, in scopul
motivarii acestuia.
________________________________________________________________________________
Competenta in gestionarea Reprezinta capacitatea de a utiliza eficient
resurselor locale resursele materiale si financiare alocate.
________________________________________________________________________________
Abilitati in domeniul Reprezinta capacitatea de a identifica nevoile de
instruirii instruire ale personalului din subordine si de a
forma propuneri privind tematica si formele
concrete de realizare a instruirii.
________________________________________________________________________________
Abilitati de mediere si Reprezinta capacitatea de a organiza si de a
negociere conduce o intalnire, precum si de a o orienta
catre o solutie comun acceptata, tinand seama de
pozitiile diferite ale partilor; capacitatea de a
planifica si de a desfasura interviuri.
________________________________________________________________________________
Obiectivitate in apreciere Presupune corectitudine in luarea deciziilor;
impartialitate in evaluarea personalului din
subordine si in modul de acordare a recompenselor
pentru rezultatele deosebite in activitate.
________________________________________________________________________________
NOTA:
La notarea criteriului de performanta "1. Realizarea
obiectivelor" se vor avea in vedere urmatorii indicatori de performanta:
a) cantitatea, prin care se masoara volumul lucrarilor exprimat in unitati
de masura specifice operatiunilor sau activitatilor desfasurate;
b) calitatea, prin care se masoara nivelul completitudinii si
corectitudinii solutiilor prezentate in activitatile desfasurate pentru
realizarea obiectivelor;
c) costurile, prin care se masoara interesul functionarului public pentru a
limita costurile de functionare a institutiei si se raporteaza volumul de
activitate la costurile implicate;
d) timpul, prin care se masoara timpii de executie a lucrarilor, mai ales
pentru acele lucrari pentru care se pot stabili norme de timp.