HOTARARE Nr. 1087 din 25 octombrie 2001
privind organizarea si desfasurarea concursurilor si examenelor pentru ocuparea
functiilor publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 710 din 7 noiembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 49 alin. (5), ale art. 67 si ale art. 68 alin. (2) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza modul de organizare si desfasurare a
concursurilor si examenelor pentru ocuparea functiilor publice din cadrul
autoritatilor si institutiilor publice, cu exceptia autoritatilor si
institutiilor publice cu atributii in domeniul sigurantei nationale.
Art. 2
Organizarea si desfasurarea concursurilor si examenelor pentru ocuparea
functiilor publice se fac pe baza urmatoarelor principii:
a) competitia deschisa, prin asigurarea accesului liber de participare la
concurs sau examen a oricarei persoane care indeplineste conditiile cerute de
lege pentru ocuparea functiei publice;
b) selectia dupa merit, prin stabilirea persoanelor admise pentru ocuparea
functiei publice, exclusiv pe baza rezultatelor obtinute;
c) asigurarea transparentei, prin punerea la dispozitie tuturor celor
interesati a informatiilor referitoare la modul de desfasurare a concursului sau
a examenului pentru ocuparea functiei publice;
d) tratamentul egal, prin aplicarea in mod nediscriminatoriu a unor
criterii de selectie obiective si clar definite, astfel incat orice candidat sa
aiba sanse egale la ocuparea functiei publice;
e) confidentialitatea, prin garantarea protejarii datelor personale ale
candidatilor, in conditiile legii.
CAP. 2
Concursurile pentru ocuparea functiilor publice
SECTIUNEA 1
Conditii pentru organizarea concursurilor
Art. 3
(1) Concursul pentru ocuparea functiilor publice se organizeaza numai in
limita posturilor ramase vacante dupa efectuarea operatiunilor de avansare a
functionarilor publici in grad, clasa si categorie, potrivit prevederilor
legale, dupa asigurarea de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici a
incadrarii intr-o functie publica corespunzatoare a functionarului public care
nu mai detine functia publica din motive neimputabile lui, precum si dupa
aplicarea prevederilor legale referitoare la transferuri.
(2) Operatiunile prevazute la alin. (1) se pot efectua cu conditia
comunicarii posturilor vacante la Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
(3) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (2) confera dreptul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici sau oricarei persoane interesate sa
solicite instantei de contencios administrativ anularea operatiunilor prevazute
la alin. (1).
Art. 4
(1) Conducatorul autoritatii sau institutiei publice care organizeaza
concurs poate stabili, prin ordin sau dispozitie, conditii specifice de
participare pe baza cerintelor cuprinse in fisa postului pentru fiecare dintre
functiile publice vacante.
(2) Pentru stabilirea conditiilor specifice potrivit prevederilor alin. (1)
compartimentele de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice vor prezenta conducatorilor acestora fisele posturilor vacante pentru
care se organizeaza concurs.
Art. 5
(1) Autoritatile si institutiile publice care organizeaza concurs pentru
ocuparea functiilor publice vacante au obligatia de a instiinta in scris
Agentia Nationala a Functionarilor Publici cu 60 de zile inainte de data
organizarii concursului.
(2) Instiintarea va cuprinde in mod obligatoriu conditiile specifice, pe
baza cerintelor prevazute in fisa postului, pentru fiecare dintre functiile
publice vacante.
(3) In termen de 15 zile Agentia Nationala a Functionarilor Publici are
obligatia de a verifica in baza de date privind evidenta functiilor publice
daca exista persoane care nu mai detin functia publica din motive neimputabile
lor si care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2), pentru a fi
redistribuite. In situatia in care in baza de date nu exista astfel de persoane
Agentia Nationala a Functionarilor Publici acorda aviz favorabil organizarii
concursului.
SECTIUNEA a 2-a
Conditii de participare la concurs
Art. 6
In vederea participarii la concurs candidatii trebuie sa indeplineasca
conditiile, pentru ocuparea unei functii publice, prevazute la art. 6 lit. a) -
g) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici.
Art. 7
(1) Intrarea in corpul functionarilor publici de cariera se face pe o
functie publica de executie care poate fi, in conditiile legii, o functie
publica de debutant sau o functie publica definitiva ori pe o functie publica
de conducere, in conditiile legii.
(2) Intrarea in corpul functionarilor publici de cariera direct dupa
absolvirea studiilor sau fara indeplinirea conditiilor de vechime necesare in
vederea numirii intr-o functie publica definitiva se face numai pe o functie
publica de debutant.
(3) Conditiile minime de vechime in functii publice sau in functii de
specialitate, care trebuie indeplinite pentru ocuparea unei functii publice
definitive la intrarea in corpul functionarilor publici, sunt urmatoarele:
a) pentru functiile publice de executie din categoria A, clasa a III-a,
gradul 3 este necesara o vechime in functii publice sau in functii de
specialitate de cel putin 12 luni; pentru functiile publice de executie din
categoria B, clasa a III-a, gradul 3 este necesara o vechime in functii publice
sau in functii de specialitate de cel putin 8 luni; pentru functiile publice de
executie din categoria C, clasa a III-a, gradul 3 este necesara o vechime in
functii publice sau in functii de specialitate de cel putin 6 luni;
b) pentru fiecare dintre functiile publice de executie ierarhic superioare
celor prevazute la lit. a) vechimea in functii publice sau in functii de
specialitate necesara se majoreaza cu 2 ani pentru fiecare grad.
(4) Vechimea in functii de demnitate publica alese sau numite ori in
functii asimilate acestora se considera vechime in functii publice.
(5) Constituie vechime in functii de specialitate perioada in care o
persoana a desfasurat o activitate intr-o functie de specialitate detinuta in
afara autoritatilor sau institutiilor publice, corespunzatoare profesiei sau
specializarii sale, in baza unui contract individual de munca sau ca forma
individuala de exercitare a profesiei, in conditiile legii.
(6) La stabilirea conditiilor specifice care trebuie indeplinite pentru
participarea la concursul de intrare in corpul functionarilor publici se pot
avea in vedere:
a) vechimea in specialitate ceruta de specificul functiei publice, cu exceptia
functiilor publice de debutant;
b) studiile de specialitate cerute pentru ocuparea functiei publice
respective;
c) necesitatea si gradul de cunoastere a unei limbi de circulatie
internationala;
d) necesitatea si nivelul cunostintelor de operare/programare pe
calculator;
e) necesitatea cunoasterii limbii unei minoritati nationale, in unitatile
administrativ-teritoriale in care persoanele apartinand unei minoritati
nationale detin o pondere de peste 20%, pentru unii functionari publici din
serviciile care au contacte directe cu cetatenii.
Art. 8
La concursul pentru ocuparea unei functii publice de executie vacante pot
participa si functionarii publici care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt incadrati intr-o autoritate sau institutie publica intr-o functie
publica de categoria, clasa si gradul functiei publice pentru care se
organizeaza concursul sau indeplinesc conditiile de vechime stabilite pentru
functia publica vacanta;
b) au obtinut cel putin calificativul "bun" la ultima evaluare a
performantelor profesionale individuale;
c) indeplinesc conditiile prevazute la art. 7 alin. (6) lit. a), b) si e),
dupa caz.
Art. 9
(1) La concursul pentru ocuparea unei functii publice de conducere vacante
pot participa functionarii publici care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt functionari publici definitivi sau indeplinesc conditiile de
vechime in specialitate pentru functia de executie corespunzatoare;
b) au categoria, clasa si gradul functiei publice de executie
corespunzatoare functiei publice de conducere pentru care se organizeaza
concursul sau au o vechime de minimum un an in gradul imediat inferior functiei
publice de executie corespunzatoare;
c) au obtinut la evaluarea performantelor profesionale individuale din anul
anterior calificativul "foarte bun" sau "exceptional";
d) indeplinesc conditiile prevazute la art. 7 alin. (6) lit. b) - d) si e),
dupa caz.
(2) La concursul pentru ocuparea unei functii publice de conducere vacante
pot participa si persoanele care indeplinesc conditiile de vechime in functii
publice sau in functii de specialitate stabilite pentru functia publica de
executie corespunzatoare functiei publice de conducere pentru care se
organizeaza concursul, precum si celelalte conditii pentru ocuparea functiei
publice de executie corespunzatoare. In acest caz functia publica de executie
corespunzatoare functiei publice de conducere trebuie sa fie vacanta.
(3) Conditiile pentru ocuparea functiilor publice de conducere vacante din
aparatul propriu al consiliilor locale sau judetene se stabilesc prin hotarare
a consiliului local al comunei, orasului, municipiului, sectorului municipiului
Bucuresti, respectiv al judetului, sau a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2).
SECTIUNEA a 3-a
Comisiile de concurs si comisiile de solutionare a contestatiilor
Art. 10
(1) In vederea ocuparii functiilor publice vacante pentru care se
organizeaza concurs, in cadrul autoritatilor si institutiilor publice se
constituie comisii de concurs si comisii de solutionare a contestatiilor.
(2) Numirea comisiilor prevazute la alin. (1) se face cu 45 de zile
inaintea datei organizarii concursului, prin ordin ori dispozitie a conducatorului
autoritatii sau institutiei publice.
Art. 11
(1) Comisiile de concurs constituite pentru ocuparea functiilor publice de
executie din cadrul autoritatilor si institutiilor publice sunt compuse din 3 -
5 membri, astfel:
a) 2 - 3 functionari publici care sa aiba cel putin categoria, clasa si
gradul functiilor publice vacante pentru care se organizeaza concursul;
b) 1 - 2 persoane din afara autoritatii sau institutiei publice care
organizeaza concursul, de regula specialisti din invatamantul superior de
specialitate sau reprezentanti desemnati prin ordin ori dispozitie a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice coordonatoare sau ierarhic
superioare.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate sa desemneze un
reprezentant in calitate de membru in comisiile de concurs, atunci cand
considera necesar ori la solicitarea autoritatii sau institutiei publice
organizatoare a concursului. Desemnarea reprezentantului se face prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si se comunica
autoritatii sau institutiei publice interesate o data cu avizul pentru
organizarea concursului. Reprezentantul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici face parte din categoria persoanelor prevazute la alin. (1) lit. b).
Art. 12
Componenta comisiei de concurs pentru ocuparea functiilor publice de
conducere de secretar general al Guvernului si secretar general adjunct al
Guvernului, in cazul asimilarii acestora cu functii publice, in conditiile
legii, se stabileste prin decizie a primului-ministru.
Art. 13
Comisiile de concurs pentru ocuparea functiilor publice de conducere din
cadrul autoritatilor si institutiilor publice ale administratiei publice
centrale sunt compuse din 3 membri desemnati de conducatorul autoritatii sau
institutiei publice respective, un membru desemnat de presedintele Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici sau de ministrul administratiei publice si o
persoana din afara institutiei, de regula specialist din invatamantul superior de
specialitate.
Art. 14
(1) Comisiile de concurs pentru ocuparea functiilor publice de conducere
din cadrul aparatului propriu al prefectului, institutiilor subordonate
autoritatilor sau institutiilor publice centrale, serviciilor descentralizate
ale ministerelor si ale altor organe ale administratiei publice centrale de
specialitate din unitatile administrativ-teritoriale sunt compuse din 2 membri
desemnati de conducatorul autoritatii sau institutiei publice respective, un
membru desemnat de autoritatea sau institutia publica ierarhic superioara, un
membru desemnat de presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si
o persoana din afara institutiei, de regula specialist din invatamantul
superior de specialitate.
(2) Ministrul administratiei publice poate desemna un reprezentant in
calitate de membru in comisiile de concurs prevazute la alin. (1), atunci cand
considera necesar ori la solicitarea autoritatii sau institutiei publice
organizatoare a concursului. In aceasta situatie reprezentantul ministrului
administratiei publice este persoana din afara institutiei, conform alin. (1).
(3) Comisiile de concurs pentru ocuparea functiilor publice de conducere
ale institutiilor publice subordonate sau ale serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale ale
administratiei publice sunt compuse din 2 - 3 membri desemnati de autoritatea
sau institutia publica ierarhic superioara, un membru desemnat de presedintele
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si, dupa caz, o persoana din afara
institutiei, de regula specialist din invatamantul superior de specialitate.
Art. 15
Comisiile de concurs pentru ocuparea functiilor publice de conducere din
aparatul propriu al consiliilor judetene, al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti si al institutiilor subordonate acestora sunt compuse
din 2 membri desemnati de presedintele consiliului judetean, respectiv de
primarul general al municipiului Bucuresti, un membru desemnat de ministrul
administratiei publice, un membru desemnat de presedintele Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici si un reprezentant al prefectului.
Art. 16
Comisiile de concurs pentru ocuparea functiilor publice de conducere din
cadrul aparatului propriu al consiliilor locale si institutiilor subordonate
acestora sunt compuse din 2 - 4 membri desemnati de primar si un membru
desemnat de prefect.
Art. 17
(1) In cazul concursurilor organizate pentru ocuparea functiilor publice de
executie si de conducere din cadrul autoritatilor si institutiilor publice ale
administratiei publice centrale, precum si din aparatul propriu al prefectului,
comisiile de solutionare a contestatiilor sunt compuse dintr-un membru desemnat
de conducatorul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a
concursului, un membru desemnat de presedintele Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici si o persoana din afara institutiei, de regula
specialist din invatamantul superior de specialitate.
(2) In cazul concursurilor organizate pentru ocuparea functiilor publice de
executie si de conducere din cadrul institutiilor subordonate autoritatilor sau
institutiilor publice centrale, serviciilor descentralizate ale ministerelor si
ale altor organe ale administratiei publice centrale de specialitate din
unitatile administrativ-teritoriale, comisiile de solutionare a contestatiilor
sunt compuse dintr-un membru desemnat de conducatorul autoritatii sau
institutiei publice, un membru desemnat de prefect si un reprezentant al
autoritatii sau institutiei publice ierarhic superioare.
(3) In cazul concursurilor organizate pentru ocuparea functiilor publice de
executie si de conducere din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene,
al Consiliului General al Municipiului Bucuresti si al institutiilor
subordonate acestora, comisiile de solutionare a contestatiilor sunt compuse
dintr-un membru desemnat de presedintele consiliului judetean, respectiv de
primarul general al municipiului Bucuresti, un membru desemnat de presedintele
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si un membru desemnat de ministrul
administratiei publice.
(4) In cazul concursurilor organizate pentru ocuparea functiilor publice de
executie si de conducere din cadrul aparatului propriu al consiliilor locale si
institutiilor subordonate acestora, comisiile de solutionare a contestatiilor
sunt compuse dintr-un membru desemnat de primar, un membru desemnat de prefect
si un membru desemnat de presedintele consiliului judetean.
Art. 18
(1) La lucrarile comisiilor de concurs sau ale comisiilor de solutionare a
contestatiilor poate participa, in calitate de observator, o persoana desemnata
de organizatiile sindicale ale functionarilor publici reprezentative, conform
prevederilor art. 17 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 130/1996 privind
contractul colectiv de munca, republicata.
(2) In acest scop organizatiile sindicale reprezentative ale functionarilor
publici, prevazute la alin. (1), vor intocmi anual o lista cuprinzand
persoanele care pot fi desemnate ca observatori, pe care o comunica si Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici.
(3) In vederea desemnarii persoanei avand calitatea de observator, in
termenul prevazut la art. 5 alin. (3) Agentia Nationala a Functionarilor
Publici va comunica acestor organizatii sindicale denumirea autoritatilor si
institutiilor publice organizatoare ale concursurilor, data, locul
desfasurarii, precum si functiile publice vacante pentru care se organizeaza
concursul.
Art. 19
(1) Membrii comisiilor de concurs si ai comisiilor de solutionare a
contestatiilor trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba experienta in administratia publica sau in domeniul specific
functiei publice vacante;
b) cel putin unul dintre membrii comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare
a contestatiilor trebuie sa aiba studiile de specialitate cerute pentru
ocuparea functiei publice vacante.
(2) Nu poate fi membru in comisia de concurs sau in comisia de solutionare
a contestatiilor persoana care are calitatea de sot, sotie, ruda sau afin pana
la gradul al patrulea inclusiv cu oricare dintre candidati. Situatia de
incompatibilitate poate fi sesizata de persoana in cauza, de oricare dintre
candidati, de conducatorul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a
concursului sau de alta persoana interesata. In acest caz conducatorul
autoritatii sau institutiei publice va constata situatia de incompatibilitate
si va lua masuri de inlocuire, in termen de doua zile de la data sesizarii, a
membrului respectiv cu o persoana care sa indeplineasca conditiile cerute.
(3) Calitatea de membru in comisia de concurs este incompatibila cu
calitatea de membru in comisia de solutionare a contestatiilor.
Art. 20
Presedintii comisiei de concurs si comisiei de solutionare a contestatiilor
se numesc prin actul administrativ de constituire a comisiilor, din randul
membrilor acestora.
Art. 21
Persoana desemnata ca observator in comisiile de concurs si in comisiile de
solutionare a contestatiilor are urmatoarele atributii:
a) asista la lucrarile comisiei de concurs si ale comisiei de solutionare a
contestatiilor;
b) intocmeste rapoarte catre uniunea sindicala care a acreditat-o si, daca
este cazul, informeaza Agentia Nationala a Functionarilor Publici cu privire la
anumite aspecte constatate.
Art. 22
Comisiile de concurs au urmatoarele atributii principale:
a) stabilesc bibliografia de concurs si subiectele pentru proba scrisa;
b) verifica indeplinirea conditiilor de participare la concurs de catre
candidati;
c) selecteaza dosarele de inscriere ale candidatilor si stabilesc, in
functie de modul de indeplinire a conditiilor de participare, candidatii care
vor participa la concurs;
d) transmit, prin secretarul comisiei, compartimentelor de resurse umane
rezultatele selectiei si ale concursului pentru a fi comunicate candidatilor.
Art. 23
Bibliografia de concurs se stabileste in functie de domeniul de activitate
al autoritatii sau institutiei publice si de specificul functiei publice pentru
care se organizeaza concurs.
Art. 24
Comisiile de solutionare a contestatiilor au urmatoarele atributii
principale:
a) solutioneaza contestatiile depuse de candidati cu privire la selectia
dosarelor de inscriere si la rezultatul final al concursului;
b) transmit, prin secretarul comisiei, compartimentelor de resurse umane
rezultatele contestatiilor pentru a fi comunicate candidatilor.
Art. 25
(1) Fiecare comisie de concurs si comisie de solutionare a contestatiilor
are un secretar care nu este membru al respectivei comisii, numit prin ordin
ori dispozitie a conducatorului autoritatii sau institutiei publice respective,
de regula dintre functionarii publici din cadrul compartimentului de resurse
umane al autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului.
(2) Secretarul comisiei de concurs poate avea si calitatea de secretar al
comisiei de solutionare a contestatiilor.
(3) Secretarul comisiei de concurs are urmatoarele atributii principale:
a) vegheaza la respectarea procedurii de organizare si desfasurare a
concursului;
b) intocmeste, redacteaza si semneaza alaturi de membrii comisiei de
concurs intreaga documentatie privind activitatea specifica acestei comisii;
c) asigura transmiterea rezultatelor selectiei si ale concursului
compartimentelor de resurse umane, pentru a fi comunicate candidatilor;
d) indeplineste orice alte sarcini specifice necesare pentru buna
desfasurare a concursului.
(4) Cand functia de secretar al comisiei de solutionare a contestatiilor
este detinuta de o alta persoana decat secretarul comisiei de concurs numirea
acestuia se face prin ordin ori dispozitie a conducatorului autoritatii sau
institutiei publice.
(5) Secretarul comisiei de solutionare a contestatiilor indeplineste, in
mod corespunzator, activitatile prevazute la alin. (3) lit. b) si c).
Art. 26
(1) Comisiile de concurs si comisiile de solutionare a contestatiilor isi
inceteaza activitatea dupa solutionarea contestatiilor depuse de candidati si
dupa comunicarea rezultatelor finale.
(2) La incetarea activitatii comisia de concurs si comisia de solutionare a
contestatiilor au obligatia de a preda pe baza de proces-verbal, prin
secretarul comisiei, toate documentele concursului la compartimentul de resurse
umane.
SECTIUNEA a 4-a
Procedura de organizare si desfasurare a concursurilor
Art. 27
Functiile publice vacante pentru care se organizeaza concurs se dau
publicitatii, prin grija compartimentelor de resurse umane, cu cel putin 30 de
zile inainte de data organizarii concursului, printr-un anunt in presa
nationala sau locala, precum si prin afisarea la sediul autoritatii sau
institutiei publice organizatoare a concursului.
Art. 28
(1) Anuntul contine in mod obligatoriu:
a) denumirea si sediul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a
concursului;
b) locul, data si ora desfasurarii concursului;
c) denumirea, categoria, clasa si gradul functiei publice pentru care se
organizeaza concurs;
d) conditiile generale de participare;
e) data pana la care se pot depune dosarele de inscriere;
f) numarul de telefon de unde se pot afla informatii suplimentare.
(2) In cazul in care din motive obiective nu se pot respecta data si ora
desfasurarii concursului autoritatea sau institutia publica are obligatia de a
anunta prin aceleasi mijloace de informare prevazute la art. 27 modificarile
intervenite in desfasurarea concursului.
(3) Conditiile specifice aprobate prin ordin ori dispozitie a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice, precum si bibliografia se
afiseaza, in termenul prevazut la art. 27, la sediul autoritatii sau
institutiei publice, intr-un loc vizibil, accesibil publicului.
Art. 29
(1) In vederea participarii la concurs candidatii depun dosarul de
inscriere, care va contine in mod obligatoriu:
a) copie de pe actul de identitate;
b) formularul de inscriere, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare;
c) copiile de pe diplomele de studii si alte acte care atesta efectuarea
unor specializari;
d) copie de pe carnetul de munca, daca este cazul;
e) adeverinta care sa ateste starea de sanatate corespunzatoare;
f) cazierul judiciar;
g) copie de pe fisa de evaluare a performantelor profesionale individuale
din anul anterior sau recomandare, dupa caz.
(2) Copiile de pe actele prevazute la alin. (1) se prezinta insotite de
documentele originale, care se certifica pentru conformitate cu originalul de
catre secretarul comisiei de concurs, sau in copii legalizate.
(3) Formularul de inscriere se pune la dispozitie candidatilor de catre
secretarul comisiei de concurs.
Art. 30
(1) Dosarul de inscriere se depune de catre candidat la secretarul comisiei
de concurs, in termen de 12 zile de la data publicarii anuntului privind
organizarea concursului.
(2) In termen de 5 zile de la data expirarii termenului de depunere a
dosarului de inscriere comisia de concurs verifica indeplinirea conditiilor
cerute pentru inscrierea la concurs si intocmeste lista cuprinzand candidatii
care vor putea participa.
(3) La expirarea termenului prevazut la alin. (2) presedintele comisiei de
concurs transmite, prin secretarul comisiei, rezultatul selectiei
compartimentului de resurse umane, in vederea comunicarii acestuia. Comunicarea
se face in termen de 24 de ore, prin scrisoare recomandata sau prin instiintare
scrisa luata la cunostinta prin semnatura.
(4) La expirarea termenului prevazut la alin. (2) lista cuprinzand
candidatii selectati se afiseaza de catre secretarul comisiei de concurs la
sediul autoritatii sau institutiei publice.
(5) In cazul candidatilor neselectati comunicarea prevazuta la alin. (3) va
cuprinde si motivele neselectarii.
Art. 31
(1) Candidatii nemultumiti de rezultatul selectiei pot face contestatie in
termen de 5 zile de la data afisarii listei cuprinzand candidatii selectati.
(2) In termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1)
comisia de solutionare a contestatiilor solutioneaza contestatiile si comunica
rezultatul acestora in conditiile art. 30 alin. (3).
Art. 32
(1) Concursul consta in sustinerea unei probe scrise si a unui interviu.
(2) Notarea celor doua probe se face prin note de la 1 la 10.
(3) Nota finala a concursului este data de media aritmetica a notelor
finale acordate la cele doua probe.
(4) Nota minima de promovare a concursului este 7.
Art. 33
(1) Proba scrisa consta in redactarea, in prezenta comisiei de concurs, a
unei lucrari scrise sau in completarea unor teste-grila.
(2) Numarul subiectelor pentru lucrarea scrisa, gradul de dificultate si
complexitate al acestora sau, dupa caz, al testelor-grila se stabilesc de
comisia de concurs, in concordanta cu nivelul si specificul functiilor publice
pentru care se organizeaza concursul.
(3) Subiectele sau testele-grila nu pot excede bibliografiei de concurs.
(4) Subiectele sau testele-grila vor avea ca obiect testarea cunostintelor
teoretice si practice necesare pentru indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor
functiei publice respective. Pentru functiile publice de conducere subiectele
vor cuprinde in mod obligatoriu si testarea aptitudinilor manageriale.
(5) Pentru ocuparea aceleiasi functii publice subiectele, respectiv
testele-grila, vor fi identice. In cazul in care datorita numarului mare de
candidati proba scrisa se organizeaza in mai multe serii de concurs, subiectele
sau testele-grila se vor schimba la fiecare serie.
(6) Pentru asigurarea confidentialitatii comisia de concurs stabileste
subiectele sau testele-grila cu o ora inaintea desfasurarii probei scrise.
Acestea se inchid in plicuri sigilate purtand stampila autoritatii sau
institutiei publice organizatoare a concursului. Plicul extras de candidati se
deschide de presedintele comisiei de concurs la inceperea sustinerii probei
scrise, in fata acestora.
(7) Durata probei scrise se stabileste de comisia de concurs in functie de
gradul de dificultate si complexitate al subiectelor, respectiv al
testelor-grila.
Art. 34
(1) Stabilirea punctajelor pentru fiecare subiect sau test-grila se face de
catre comisia de concurs si se comunica prin afisare de catre secretarul
comisiei de concurs imediat dupa incheierea probei scrise.
(2) Notarea lucrarilor scrise sau a testelor-grila se face separat de catre
fiecare membru al comisiei de concurs si se consemneaza in procesul-verbal.
(3) Nota finala a probei scrise este data de media aritmetica a notelor
acordate de fiecare membru al comisiei de concurs.
(4) Nota minima de promovare a probei scrise este 7.
Art. 35
(1) Interviul se sustine, de regula, in aceeasi zi cu proba scrisa, dar nu
mai tarziu de 3 zile de la data sustinerii probei scrise.
(2) Fiecare membru al comisiei de concurs poate adresa intrebari
candidatului. Nu se pot adresa intrebari referitoare la opiniile politice ale
candidatului, activitate sindicala, religie, etnie, sex, stare materiala,
origine sociala.
(3) Intrebarile si raspunsurile la interviu se consemneaza intocmai in
procesul-verbal intocmit de secretarul comisiei de concurs si semnat de toti
membrii acesteia.
(4) In cadrul interviului se pot testa, daca este cazul, cunostintele de
limba straina, precum si cele de operare/programare pe calculator.
(5) Durata interviului se stabileste de comisia de concurs.
Art. 36
(1) Acordarea notelor se face separat de fiecare membru al comisiei de
concurs si se consemneaza in procesul-verbal.
(2) Nota finala a interviului este data de media aritmetica a notelor
acordate de fiecare membru al comisiei de concurs.
(3) Nota minima pentru promovarea interviului este 7.
Art. 37
(1) In termen de doua zile de la sustinerea ultimei probe a concursului
comisia de concurs intocmeste lista cuprinzand rezultatele candidatilor in
ordine descrescatoare a notelor finale ale concursului, cu mentiunea
"admis" sau "respins" pentru fiecare candidat.
(2) Sunt declarati admisi, in limita functiilor publice scoase la concurs,
candidatii care au obtinut notele finale cele mai mari, care trebuie sa fie cel
putin egale cu nota minima de promovare a concursului.
(3) In cazul in care 2 candidati au obtinut aceleasi note finale comisia de
concurs departajeaza candidatii in functie de studiile si de specializarile
absolvite sau, dupa caz, in functie de rezultatele obtinute la ultima evaluare
a performantelor profesionale individuale.
SECTIUNEA a 5-a
Comunicarea rezultatului concursului si contestarea acestuia
Art. 38
(1) La expirarea termenului prevazut la art. 37 alin. (1) presedintele
comisiei de concurs transmite lista cuprinzand rezultatele candidatilor
compartimentului de resurse umane, in vederea comunicarii acestora. Comunicarea
se face in termen de 24 de ore prin scrisoare recomandata sau prin instiintare
scrisa luata la cunostinta prin semnatura.
(2) La expirarea termenului prevazut la art. 37 alin. (1) lista cuprinzand
rezultatele candidatilor se afiseaza de catre secretarul comisiei de concurs la
sediul autoritatii sau institutiei publice.
Art. 39
(1) In termen de 5 zile de la afisare candidatii nemultumiti pot contesta
rezultatul final al concursului la comisia de solutionare a contestatiilor.
(2) Comisia de solutionare a contestatiilor are obligatia de a solutiona
contestatiile in termen de 3 zile de la expirarea termenului prevazut la alin.
(1).
(3) Comunicarea rezultatului contestatiei, cu mentiunea "admis"
sau "respins", se face in conditiile art. 38 alin. (1).
Art. 40
In cazul respingerii contestatiei candidatul se poate adresa instantei de
contencios administrativ, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 6-a
Numirea in functii publice
Art. 41
(1) Candidatii declarati admisi vor fi numiti, prin ordin ori dispozitie a
conducatorului autoritatii sau institutiei publice, in functiile publice pentru
care s-a organizat concursul.
(2) Actul de numire se emite in termen de cel mult 15 zile de la expirarea
termenului prevazut pentru solutionarea contestatiilor de catre comisia de
solutionare a contestatiilor.
Art. 42
(1) Candidatii declarati admisi au obligatia de a depune in termenul
prevazut la art. 41 alin. (2) actele necesare in vederea numirii in functiile
publice.
(2) In situatia nedepunerii actelor necesare sau a neprezentarii in vederea
numirii, conducatorul autoritatii sau institutiei publice notifica urmatorul
candidat din lista cuprinzand rezultatele finale, intocmita in conditiile art.
37.
(3) In cazul in care urmatorul candidat din lista cuprinzand rezultatele
finale nu a obtinut nota minima de promovare, postul ramane vacant, urmand sa
se organizeze un nou concurs in conditiile prezentei hotarari.
CAP. 3
Examenele pentru acordarea claselor si gradelor corespunzatoare timpului
lucrat in alte sectoare de catre persoanele care revin in corpul functionarilor
publici dupa parasirea acestuia din motive care nu le sunt imputabile
Art. 43
Examenul pentru acordarea claselor si gradelor corespunzatoare timpului
lucrat in alte sectoare de catre persoanele care au revenit in corpul
functionarilor publici, in conditiile legii, dupa parasirea acestuia pentru
motive care nu le sunt imputabile, se organizeaza in luna noiembrie a fiecarui
an de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
Art. 44
(1) In vederea participarii la examen candidatii vor face dovada ca au
parasit corpul functionarilor publici pentru motive care nu le sunt imputabile.
(2) In sensul prezentei hotarari, sunt motive neimputabile functionarilor
publici urmatoarele:
a) eliberarea din functie in situatia in care autoritatea sau institutia
publica si-a incetat activitatea;
b) eliberarea din functie in cazul in care autoritatea sau institutia
publica a fost mutata intr-o alta localitate, iar functionarul public nu a
acceptat sa o urmeze;
c) eliberarea din functie in situatia in care autoritatea sau institutia
publica si-a redus personalul ca urmare a reorganizarii, prin reducerea unor
posturi de natura celui ocupat de functionarul public, iar Agentia Nationala a
Functionarilor Publici nu a avut posibilitatea plasarii acestuia intr-o functie
publica corespunzatoare.
Art. 45
(1) Cererile de inscriere la examenul pentru acordarea claselor
corespunzatoare timpului lucrat in alte sectoare, insotite de documentele care
sa justifice participarea la examen, se depun de functionarii publici
interesati la conducatorul autoritatii sau institutiei publice in care isi
desfasoara activitatea.
(2) Cererile de inscriere, insotite de copii de pe dosarele profesionale si
de pe carnetele de munca apartinand functionarilor publici care indeplinesc
conditiile de participare la examen, se inainteaza de catre autoritatile si
institutiile publice respective Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
pana la data de 30 august a fiecarui an.
(3) In urma verificarii actelor prevazute la alin. (2) Agentia Nationala a
Functionarilor Publici comunica autoritatilor si institutiilor publice
interesate, pana la data de 15 septembrie a fiecarui an, numele functionarilor
publici indreptatiti sa participe la examen, precum si data, locul si ora
organizarii acestuia.
Art. 46
(1) Bibliografia pentru examen se stabileste de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici pe baza propunerilor autoritatilor sau institutiilor
publice in cadrul carora isi desfasoara activitatea functionarii publici care
participa la examen, in functie de domeniul de activitate al autoritatii sau
institutiei publice si de specificul functiei publice.
(2) Bibliografia stabilita se comunica autoritatilor sau institutiilor
publice interesate de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici pana la
data de 30 septembrie a fiecarui an si se afiseaza la sediul acesteia.
Art. 47
(1) Comisia de examen pentru acordarea claselor si gradelor corespunzatoare
timpului lucrat in alte sectoare, precum si comisia de solutionare a
contestatiilor se numesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici cu 5 zile inainte de data sustinerii examenului.
(2) Comisia de examen este compusa din:
a) 2 reprezentanti ai Agentiei Nationale a Functionarilor Publici;
b) un reprezentant al Ministerului Administratiei Publice;
c) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
d) un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
(3) Comisia de solutionare a contestatiilor este compusa din: un
reprezentant al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, un reprezentant al
Ministerului Administratiei Publice si un reprezentant al Ministerului
Finantelor Publice.
(4) Prevederile art. 19 - 22 si ale art. 24 - 26 se aplica in mod
corespunzator.
Art. 48
Examenul se desfasoara in conformitate cu procedura prevazuta la art. 32 -
35.
Art. 49
(1) In termen de doua zile de la sustinerea ultimei probe comisia de examen
centralizeaza rezultatele, intocmeste pe baza notelor obtinute lista cuprinzand
functionarii publici care au promovat examenul si stabileste clasele si gradele
care se vor acorda acestora.
(2) Stabilirea claselor si gradelor se face prin acordarea unui grad pentru
fiecare perioada de activitate neintrerupta de 2 ani desfasurata in alte
sectoare.
(3) Secretarul comisiei de examen va comunica in scris candidatilor nota
finala, cu mentiunea "admis" sau "respins", precum si clasa
si gradul acordate.
(4) Contestarea rezultatelor examenului se face in conformitate cu
prevederile art. 39 si 40.
Art. 50
Lista cuprinzand functionarii publici care au promovat examenul se
inainteaza presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in
vederea eliberarii unui certificat care sa ateste acordarea claselor si
gradelor corespunzatoare timpului lucrat in alte sectoare.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 51
Conducatorii autoritatilor sau institutiilor publice pot stabili, pentru
fiecare dintre probele de concurs prevazute la art. 32, o anumita pondere, in
functie de gradul de interes acordat acesteia.
Art. 52
(1) Autoritatile si institutiile publice vor transmite Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici lista cuprinzand functionarii publici numiti in urma
concursurilor si examenelor, in termen de cel mult 15 zile de la numirea
acestora, si vor arhiva, in conditiile legii, documentele rezultate in urma
concursurilor si examenelor pentru ocuparea functiilor publice.
(2) Autoritatile si institutiile publice vor respecta caracterul
confidential al datelor personale ale candidatilor si vor asigura accesul la
informatiile privind organizarea si desfasurarea concursurilor si examenelor
pentru ocuparea functiilor publice, numai cu respectarea prevederilor legale.
Art. 53
Membrii comisiilor de concurs, comisiilor de examen si ai comisiilor de
solutionare a contestatiilor, precum si persoanele desemnate in calitate de
observator au obligatia de a respecta caracterul confidential al datelor personale
ale candidatilor.
Art. 54
(1) Concursurile pentru ocuparea functiilor publice din cadrul
autoritatilor si institutiilor publice, organizate cu nerespectarea
prevederilor prezentei hotarari, sunt nule de drept. Nulitatea se constata de
instanta de contencios administrativ.
(2) Incalcarea dispozitiilor prezentei hotarari atrage raspunderea
disciplinara, materiala sau penala, dupa caz, a persoanelor vinovate, in
conditiile legii.
Art. 55
In scopul realizarii rolului si atributiilor ce ii revin Agentia Nationala
a Functionarilor Publici coordoneaza metodologic, monitorizeaza, verifica si
controleaza aplicarea si respectarea prevederilor prezentei hotarari de catre
autoritatile si institutiile publice.
Art. 56
(1) Concursurile organizate pentru ocuparea unor functii publice, cu
respectarea prevederilor legale, pana la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari sunt valabile.
(2) Concursurile pentru ocuparea unor functii publice, aflate in curs de
desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se vor finaliza
in conformitate cu prevederile legale in vigoare la data organizarii lor.
Art. 57
Dispozitiile prezentei hotarari se aplica si concursurilor organizate
pentru ocuparea functiilor publice de conducere de secretar al comunei,
orasului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului, respectiv
de secretar general al judetului si secretar general al aparatului propriu de
specialitate al prefectului, cu exceptia dispozitiilor referitoare la
componenta comisiilor de concurs si la numirea in functia publica, care sunt
cele prevazute de Legea administratiei publice locale nr. 215/2001.
Art. 58
Pentru participarea la lucrarile comisiei de concurs sau de examen, precum
si la cele ale comisiei de solutionare a contestatiilor membrii acestora, care
sunt angajati ai altor autoritati sau institutii publice decat cele care
organizeaza concursul ori examenul, au dreptul la o indemnizatie reprezentand
20% din indemnizatia sau salariul de baza al conducatorului autoritatii sau
institutiei publice organizatoare.
Art. 59
Lista prevazuta la art. 18 alin. (2) se comunica Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 60
Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 61
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii si
solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
Institutia ..................
FORMULAR DE INSCRIERE
______________________________________________________________________________
|
|
| Postul solicitat:
|
|______________________________________________________________________________|
| Date personale:
|
| Nume: Prenume:
|
| Adresa: Numar de telefon:
|
| Data nasterii: Locul nasterii:
|
| Starea civila: Copii:
|
| Stagiu militar:
|
|______________________________________________________________________________|
| Studii generale si de specialitate:
|
| Studii medii liceale sau postliceale:
|
| _________________________________________________________________
|
| | Institutia | Perioada | Diploma obtinuta |
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |
| Studii superioare de scurta durata:
|
| _________________________________________________________________
|
| | Institutia | Perioada | Diploma obtinuta |
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
|
|
| Studii superioare de lunga durata:
|
| _________________________________________________________________
|
| | Institutia | Perioada | Diploma obtinuta |
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
|
|
| Studii postuniversitare, masterat sau doctorat:
|
| _________________________________________________________________
|
| | Institutia | Perioada | Diploma obtinuta |
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
|
|
| Alte tipuri de studii:
|
| _________________________________________________________________
|
| | Institutia | Perioada | Diploma obtinuta |
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
| |___________________|____________________|________________________|
|
|______________________________________________________________________________|
| Limbi straine (slab, bine, foarte bine)*):
|
| _________________________________________________________________
|
| | | Scris | Citit | Vorbit |
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| *) Se va mentiona si limba materna, acolo unde este cazul.
|
|______________________________________________________________________________|
| Cunostinte de operare pe calculator:
|
|______________________________________________________________________________|
| Cariera profesionala:
|
| _________________________________________________________________
|
| | Perioada | Institutia/ | Functia | Principalele | |
| | | Firma | detinuta | responsabilitati |
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |
| Detalii despre ultimul loc de munca (se vor mentiona calificativele
|
| acordate la evaluarea performantelor profesionale in ultimii 2 ani, daca
este|
| cazul): |
|______________________________________________________________________________|
| Persoane de contact pentru recomandari:
|
| _________________________________________________________________
|
| |Nume si prenume| Institutia | Functia | Numar de telefon |
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
| |_______________|_______________|______________|__________________|
|
|______________________________________________________________________________|
Declar pe propria raspundere, cunoscand prevederile art. 292 din Codul
penal cu privire la falsul in declaratii, ca datele furnizate in acest formular
sunt adevarate, ca indeplinesc conditiile prevazute la art. 6 lit. a) - g) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ca nu ma aflu in una dintre situatiile de
incompatibilitate prevazute la art. 56 - 58 din aceeasi lege.
Data .................. Semnatura ................