HOTARARE Nr. 109 din 11 februarie 2000
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 16 februarie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) din Constitutia Romaniei si ale
art. 23 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, prevazut in anexa nr. 1.
(2) Structura organizatorica a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
este prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 2
Agentia Nationala a Functionarilor Publici are in dotare, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 63/1994 privind actualizarea unor
normative de cheltuieli pentru autoritatile si institutiile publice, aprobata
si modificata prin Legea nr. 13/1995, cu modificarile ulterioare, urmatoarele
mijloace de transport:
a) patru autoturisme cu un consum lunar de carburant stabilit potrivit
dispozitiilor legale in vigoare;
b) doua autoturisme, cu o cota de carburant de 350 l/autoturism/luna,
pentru desfasurarea activitatilor specifice, de monitorizare si control in
teritoriu.
Art. 3
(1) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari autoritatile si institutiile publice centrale si locale, ai caror
functionari se incadreaza in categorii prevazute de dispozitiile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, vor transmite Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici informatiile necesare pentru constituirea
evidentei functiilor si functionarilor publici.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari orice prevederi
contrare se abroga.
(3) Ministerul Finantelor va introduce in bugetul de stat sumele necesare
in vederea organizarii si functionarii Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici, potrivit legii.
Art. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
Art. 1
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, se organizeaza si
functioneaza in subordinea Guvernului si in coordonarea ministrului functiei
publice.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, denumita in continuare
Agentie, are rolul de a elabora si aplica strategia si politicile Guvernului in
domeniul managementului functiei publice si functionarilor publici.
(3) Sediul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este in municipiul
Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1.
Art. 2
In exercitarea atributiilor sale Agentia indeplineste urmatoarele functii:
a) functia de strategie - prin care se asigura fundamentarea si elaborarea
strategiei si a programelor de reforma in domeniul managementului functiei
publice si functionarilor publici;
b) functia de reglementare - prin care se asigura initierea si elaborarea
cadrului normativ si institutional necesar in vederea realizarii obiectivelor
strategice si politicilor in domeniul functiei publice si functionarilor
publici;
c) functia de administrare - prin care se asigura administrarea bunurilor
proprietate publica si/sau privata a statului si/sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor legale;
d) functia de reprezentare - prin care se asigura in numele statului roman
reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul managementului functiei
publice si functionarilor publici;
e) functia de autoritate de stat - prin care se asigura urmarirea aplicarii
si controlul respectarii actelor normative in domeniul functiei publice si
functionarilor publici.
Art. 3
In exercitarea functiei de strategie Agentia are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza principiile, strategiile si politicile privind managementul
functiei publice si functionarilor publici;
b) fundamenteaza, elaboreaza si propune Guvernului programe in domeniul
managementului functiei publice si functionarilor publici;
c) fundamenteaza si elaboreaza studii, analize si prognoze privind dinamica
si structura corpului functionarilor publici;
d) elaboreaza principiile, strategiile si politicile privind sistemul de
recrutare, formare si perfectionare profesionala a functionarilor publici;
e) elaboreaza criteriile pentru definirea categoriilor functiilor publice,
a gradului si clasei functiei publice din cadrul aceleiasi categorii, precum si
criteriile de performanta pentru evaluarea performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici.
Art. 4
(1) In exercitarea functiei de reglementare Agentia are urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza si avizeaza propuneri de acte normative privind functia
publica si functionarii publici;
b) elaboreaza reglementari comune pentru autoritatile si institutiile
publice, privind functiile publice, gradarea si clasificarea posturilor;
c) elaboreaza propuneri de acte normative pentru crearea unui sistem unitar
de salarizare, aplicabil tuturor functionarilor publici;
d) coordoneaza procesul de adaptare la prevederile Legii nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, a statutelor aprobate prin legi
speciale, cu respectarea specificului functiilor publice in cauza;
e) elaboreaza si avizeaza propuneri de acte normative privind completarea
listei cuprinzand functiile publice;
f) elaboreaza normele de organizare a concursurilor pentru intrarea in
corpul functionarilor publici;
g) elaboreaza propuneri de acte normative privind organizarea perioadei de
stagiu, conditiile de evaluare, precum si regulile specifice aplicabile
functionarilor publici debutanti;
h) elaboreaza metodologia de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici, precum si de contestare a
calificativelor acordate;
i) elaboreaza propuneri de acte normative privind organizarea si
functionarea comisiilor paritare;
j) elaboreaza propuneri de acte normative privind procedura de constituire,
organizare si functionare a comisiilor de disciplina, precum si modul de
sesizare a acestora;
k) elaboreaza propuneri de acte normative privind organizarea si
desfasurarea examenului pentru persoanele care revin in corpul functionarilor
publici;
l) elaboreaza propuneri de acte normative privind intrarea in corpul
functionarilor publici a persoanelor care au ocupat functii de demnitate
publica, precum si a celor care au detinut functii de specialitate in afara
autoritatilor si institutiilor publice;
m) elaboreaza si avizeaza propuneri de acte normative pentru asigurarea
armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia comunitara in domeniul functiei
publice si functionarului public;
n) elaboreaza normele de evidenta a dosarelor profesionale ale
functionarilor publici.
(2) Proiectele actelor normative initiate de Agentie vor fi avizate, in mod
obligatoriu, de ministrul functiei publice.
Art. 5
In exercitarea functiei de administrare Agentia are urmatoarele atributii
principale:
a) gestioneaza programe privind functia publica si functionarul public;
b) elaboreaza si administreaza sistemul informational si baza de date
cuprinzand evidenta functiilor publice si a functionarilor publici;
c) administreaza bunurile proprietate publica si privata aflate in
patrimoniul Agentiei, potrivit prevederilor legale;
d) gestioneaza fondurile din bugetul propriu, potrivit legii;
e) organizeaza si administreaza, in colaborare cu autoritatile si
institutiile publice si cu organizatiile neguvernamentale, sistemul de
tratament balnear si de odihna al functionarilor publici, precum si sistemul
locuintelor de serviciu destinate functionarilor publici.
Art. 6
In exercitarea functiei de reprezentare Agentia are urmatoarele atributii
principale:
a) reprezinta statul in raporturile cu persoanele juridice si fizice,
romane si straine, in domeniul managementului functiei publice si
functionarilor publici;
b) colaboreaza cu ministerele, cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si cu autoritatile administratiei
publice locale;
c) colaboreaza cu institutii si cu organisme internationale in domeniul sau
de activitate;
d) asigura dialogul cu organizatiile si structurile asociative ale
functionarilor publici, precum si cu organizatiile neguvernamentale in domeniul
sau de activitate;
e) initiaza si propune acorduri si proiecte de colaborare internationala in
domeniul functiei publice, functionarului public si al managementului
resurselor umane, potrivit prevederilor legale, cu avizul ministrului functiei
publice.
Art. 7
In exercitarea functiei de autoritate de stat Agentia are urmatoarele
atributii principale:
a) urmareste si verifica modul de aplicare a legislatiei privind functia
publica si functionarii publici, precum si respectarea principiilor care stau
la baza exercitarii functiei publice;
b) coordoneaza si monitorizeaza aplicarea prevederilor Legii nr. 188/1999,
precum si respectarea legislatiei privind functionarii publici;
c) urmareste situatia functiilor publice vacante, precum si ocuparea
acestora potrivit prevederilor legale;
d) coordoneaza metodologic si acorda asistenta de specialitate
compartimentelor de resurse umane din cadrul autoritatilor si al institutiilor
publice centrale si locale;
e) avizeaza strategiile sectoriale privind formarea continua a
functionarilor publici;
f) intocmeste rapoarte anuale cu privire la managementul functiilor publice
si functionarilor publici, precum si cu privire la respectarea legislatiei
privind functionarii publici, pe care le inainteaza Guvernului, prin ministrul
functiei publice, pentru a fi supuse spre dezbatere Parlamentului.
Art. 8
Agentia indeplineste orice alte atributii stabilite de Guvern prin acte
normative legate de politicile privind functia publica si functionarii publici.
Art. 9
(1) In exercitarea atributiilor sale Agentia colaboreaza cu ministerele, cu
celelalte autoritati si organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte institutii
publice si persoane juridice de drept public sau privat, romane ori straine
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa comunice
Agentiei, in termenele solicitate, toate informatiile, stabilite potrivit
prevederilor legale, privind functiile si functionarii publici.
(3) Agentia furnizeaza informatii celor interesati, la cerere si in
limitele dispozitiilor legale privind confidentialitatea informatiilor
respective.
(4) Agentia editeaza buletine informative si alte publicatii de
specialitate; cheltuielile de tiparire si de difuzare a acestora vor fi
suportate din alocatiile bugetare aprobate Agentiei.
Art. 10
(1) Agentia constituie sistemul informational si administreaza baza de date
privind evidenta functiilor publice si functionarilor publici din cadrul
autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale.
(2) Evidenta functionarilor publici se refera la datele personale ale acestora
si cuprinde: numele si prenumele, domiciliul, data nasterii, functia publica pe
care o ocupa, vechimea in functii publice, in alte functii ocupate anterior,
studiile, titlurile didactice sau stiintifice, precum si limbile straine pe
care le cunosc.
(3) Evidenta functiilor publice din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice centrale si locale se refera la:
a) numarul total al posturilor aferente functiilor publice, stabilit
potrivit actului de infiintare, organizare si functionare a respectivei
autoritati sau institutii publice centrale sau locale;
b) numarul posturilor ocupate, aferente functiilor publice de executie si
de conducere, pe categorii de functii publice, stabilite potrivit legii;
c) numarul posturilor vacante, aferente functiilor publice de executie si
de conducere, pe categorii de functii publice, stabilite potrivit legii, precum
si modalitatile de vacantare a acestora, potrivit legii.
(4) Autoritatile sau institutiile administratiei publice centrale ori
locale sunt obligate sa transmita Agentiei orice modificare intervenita in
evidenta functiilor publice vacante in termen de 15 zile de la data aprobarii
acesteia.
(5) In prima luna a fiecarui an autoritatile sau institutiile publice
centrale ori locale vor transmite Agentiei modificarile intervenite in situatia
functionarilor publici.
(6) Informatiile privind functiile publice si functionarii publici vor fi
transmise pe suport magnetic, in formatul standard stabilit de Agentie.
Art. 11
(1) Agentia colaboreaza direct cu compartimentele specializate in gestiunea
resurselor umane, organizate in cadrul aparatului de lucru al Guvernului,
ministerelor, celorlalte autoritati si organe ale administratiei publice
centrale, prefecturilor, precum si in cadrul autoritatilor administratiei
publice locale.
(2) Compartimentele specializate, organizate in cadrul serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte autoritati si organe
centrale, colaboreaza cu Agentia prin intermediul compartimentului specializat
al ministerului, autoritatii sau al institutiei publice in subordinea, sub
autoritatea sau in coordonarea carora functioneaza.
(3) In cazul autoritatilor administratiei publice locale care nu au in
structura organizatorica a aparatului propriu compartimente specializate in
gestiunea resurselor umane, colaborarea se face prin intermediul
compartimentelor respective organizate la nivelul consiliilor judetene.
Art. 12
(1) Sumele necesare in vederea organizarii si functionarii Agentiei,
potrivit prezentei hotarari, se asigura de la bugetul de stat.
(2) Pentru realizarea functiilor sale Agentia va putea beneficia de
consultanta si asistenta straina, precum si de programe de formare si
perfectionare a functionarilor publici finantate de la bugetul de stat sau din
alte surse atrase, potrivit legii, din tara ori din strainatate.
Art. 13
(1) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat,
ajutat de doi vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin
decizie a primului-ministru.
(2) Presedintele indeplineste, conform legii, functia de ordonator
principal de credite.
(3) Presedintele reprezinta Agentia in raporturile cu Guvernul, cu
ministerele, cu autoritatile sau cu organele de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte
autoritati si institutii publice centrale si locale, precum si cu persoane
juridice si persoane fizice, romane sau straine.
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine si
instructiuni. Actele cu caracter normativ emise de presedintele Agentiei vor fi
avizate de ministrul functiei publice.
(5) Presedintele poate delega, in conditiile legii, celor doi
vicepresedinti unele dintre atributiile ce ii revin.
Art. 14
(1) Secretarul general al Agentiei este numit in conditiile legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile care ii revin, prevazute de
regulamentul intern de organizare si functionare a Agentiei.
Art. 15
(1) In structura organizatorica a Agentiei pot functiona directii generale,
directii, servicii si birouri, pentru care atributiile si raspunderile se
stabilesc prin regulamentul intern de organizare si functionare a Agentiei.
(2) Numarul maxim de posturi este de 200, exclusiv demnitarii si persoanele
incadrate in cabinetele acestora.
(3) Presedintele Agentiei va stabili:
a) numarul de posturi aferente functiilor publice de conducere si de
executie;
b) numarul de posturi ce pot fi ocupate de persoanele angajate pe baza de
contract individual de munca;
c) numarul de posturi pentru fiecare structura organizatorica a Agentiei;
d) atributiile si raspunderile vicepresedintilor Agentiei.
Art. 16
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile functionarilor publici si ale
persoanelor angajate pe baza de contract individual de munca se stabilesc, in
conformitate cu structura organizatorica a Agentiei, prin regulamentul intern
de organizare si functionare a Agentiei, aprobat de presedintele acesteia.
(2) Functionarii publici si persoanele angajate pe baza de contract
individual de munca in cadrul Agentiei sunt salarizate potrivit legii.
ANEXA 2
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
Numarul maxim de posturi = 200,
exclusiv demnitarii si persoanele
incadrate in cabinetele acestora
_________________
|Directia analiza,|
_|studii, prognoza |
| | si publicatii |
| |_________________|
| _________________
______________ | |Directia politici|
| Directia | | | si programe |
| generala | | | de recrutare, |
_| politici, |_|_| formare si |
| | strategii si | | | perfectionare |
| | relatii | | |_________________|
| |internationale| | _________________
| |______________| | |Directia relatii |
| | |internationale si|
____________ | |_| programe de |
| Cabinetul | | |asistenta externe|
|demnitarului| | |_________________|
|____________| | _________________
| | | Directia |
| | ______________ | legislatie si |
_______|______ | | Directia | _| contencios |
_|VICEPRESEDINTE| | | generala | | |_________________|
| |______________| |_| legislatie, |_| _________________
| | | | monitorizare | | | Directia |
| | | | si control | |_| monitorizare |
| | | |______________| | si control al |
| | | |aplicarii actelor|
____________ | _____|__________ | | normative |
| | | | |_| |_________________|
| PRESEDINTE |_|___|SECRETAR GENERAL| | _________________
|____________| | |________________| | |Directia evidenta|
| | | | ______________ | functiilor si |
______|_____ | | | | Directia | _| functionarilor |
| Cabinetul | | | | | generala | | | publici |
|demnitarului| | | | | evidenta | | |_________________|
|____________| | _______|______ |_|functiilor si |_| _________________
|_|VICEPRESEDINTE| | |functionarilor| | | Directia |
|______________| | | publici | |_| coordonare si |
| | |______________| | gestiune a |
| | | functiilor si |
_______|____ | | functionarilor |
| Cabinetul | | | publici |
|demnitarului| | |_________________|
|____________| | _________________
| |Directia analiza,|
| _|buget-finante si |
| ______________ | | contabilitate |
| | Directia | | |_________________|
| | generala | | _________________
| |buget-finante,| |_| Directia |
|_|resurse umane |_| | resurse umane |
| | si | | |_________________|
| |administrativ | | _____________
| |______________| | | Serviciul |
| |_____| tehnic- |
| |administrativ|
| |_____________|
| _________________
| | Directia audit |
| _|intern si control|
| | | financiar |
| | | preventiv |
|__________________| |_________________|
| _____________
| | Serviciul |
| | relatii |
|_____| publice |
|_____________|