HOTARARE Nr. 299 din 8 martie 2001
pentru aprobarea Regulamentului de reorganizare si functionare a Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 21 martie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 23 din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale art. 9 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 291/2000 privind stabilirea de masuri
referitoare la organizarea si functionarea unor ministere,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, se organizeaza si
functioneaza in subordinea Ministerului Administratiei Publice.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici asigura aplicarea strategiei
si a Programului de guvernare in domeniul managementului functiei publice si al
functionarilor publici.
(3) Sediul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este in municipiul
Bucuresti, bd Magheru nr. 6 - 8, sectorul 1.
Art. 2
(1) Se aproba Regulamentul de reorganizare si functionare a Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, prevazut in anexa nr. 1.
(2) Structura organizatorica a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
este prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 3
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici este condusa de un
presedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepresedinte, cu rang
de subsecretar de stat.
(2) Presedintele si vicepresedintele sunt numiti prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei publice.
(3) Presedintele reprezinta Agentia Nationala a Functionarilor Publici in
raporturile cu ministerele, cu celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte autoritati si
institutii publice centrale si locale, cu persoane juridice si persoane fizice
romane sau straine, precum si in justitie.
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine cu caracter
individual.
(5) Vicepresedintele indeplineste atributiile si insarcinarile care ii sunt
delegate de presedinte prin ordin.
Art. 4
(1) Secretarul general al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este
functionar public de cariera si este numit in functie in conditiile legii,
exclusiv pe criterii profesionale.
(2) Secretarul general va avea studii superioare juridice, economice sau
administrative de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau
echivalenta.
Art. 5
(1) Pe langa presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se
organizeaza si functioneaza Colegiul Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici ca organ consultativ.
(2) Componenta si Regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se aproba prin ordin al ministrului
administratiei publice, la propunerea presedintelui agentiei.
(3) Colegiul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se intruneste o
data pe luna sau ori de cate ori este necesar. Sedintele sunt prezidate de
presedintele agentiei.
Art. 6
(1) Numarul de posturi in aparatul propriu al Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici este de 85, exclusiv demnitarii.
(2) Incadrarea personalului din aparatul propriu al Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici in numarul maxim de posturi prevazut la alin. (1) se
face in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, in urma unor teste sustinute pe criterii strict profesionale.
Art. 7
(1) Structura organizatorica a directiilor generale si a directiilor din
cadrul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se detaliaza in servicii si
birouri, prin ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea
presedintelui agentiei.
(2) Atributiile compartimentelor, sarcinile concrete ale personalului,
precum si circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul
intern de organizare si functionare, care se aproba prin ordin al presedintelui
agentiei, precum si prin fisa postului.
Art. 8
Statul de functii al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se aproba
prin ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui
agentiei, in limita numarului maxim de posturi aprobat.
Art. 9
Stabilirea numarului de autoturisme si a consumului lunar de carburanti se
face potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 109/2000 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 16 februarie 2000, precum
si orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de reorganizare si functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
Art. 1
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, denumita in continuare
agentie, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale,
indeplineste urmatoarele atributii principale:
1. In domeniul strategiei si managementului functiei publice si al
functionarilor publici:
a) elaboreaza strategia si principiile managementului functiei publice si
al functionarilor publici si le prezinta ministrului administratiei publice
pentru a fi insusite si pentru a fi supuse spre aprobare Guvernului;
b) fundamenteaza, elaboreaza si supune spre aprobare ministrului
administratiei publice programe concrete privind managementul functiei publice
si al functionarilor publici;
c) elaboreaza studii, analize si prognoze privind dinamica si structura
corpului functionarilor publici;
d) elaboreaza strategii si programe concrete privind recrutarea, formarea
si perfectionarea profesionala a functionarilor publici, pe care le supune spre
aprobare ministrului administratiei publice si ministrului educatiei si
cercetarii;
e) conlucreaza cu institutiile de invatamant si cu centrele de
perfectionare pentru derularea programelor aprobate; sprijina centrele de
perfectionare cu personal de predare;
f) stabileste, cu acordul Ministerului Administratiei Publice, criteriile
pentru definirea categoriilor functiilor publice, a clasei si a gradului
acestora, precum si criteriile de performanta profesionala, pe baza carora se
va face evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici.
2. In domeniul reglementarii functiei publice si functionarilor publici:
a) elaboreaza proiecte de acte normative privind functia publica si
functionarii publici, pe care le supune ministrului administratiei publice
pentru a fi insusite si pentru a fi supuse spre aprobare Guvernului;
b) analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative care contin
prevederi referitoare la functia publica si la functionarii publici, elaborate
de alte ministere si de celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale;
c) elaboreaza si prezinta spre aprobare ministrului administratiei publice
reglementari comune autoritatilor si institutiilor publice privind functiile
publice, gradarea si clasificarea posturilor, cu consultarea Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale;
d) elaboreaza, cu avizul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale,
proiectele de acte normative pentru crearea unui sistem unitar de salarizare a
functionarilor publici;
e) coordoneaza si sprijina procesul de adaptare la prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale statutelor aprobate
prin legi speciale;
f) elaboreaza sau, dupa caz, avizeaza proiectele de hotarari ale Guvernului
prin care se fac propuneri privind completarea listei functiilor publice;
g) elaboreaza norme de organizare si desfasurare a concursurilor pentru
intrarea in corpul functionarilor publici, precum si de validare a rezultatului
acestora;
h) elaboreaza proiecte de acte normative privind organizarea perioadei de
stagiu, conditiile de evaluare, precum si alte reguli specifice, aplicabile
functionarilor publici debutanti;
i) elaboreaza metodologia de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici, precum si de contestare a
calificativelor acordate;
j) elaboreaza proiecte de acte normative privind organizarea, componenta si
functionarea comisiilor paritare;
k) elaboreaza propuneri de acte normative privind modul de constituire,
componenta, organizarea si functionarea comisiilor de disciplina, precum si
procedura de sesizare a acestora;
l) elaboreaza propuneri privind organizarea si desfasurarea examenului
pentru persoanele care revin in corpul functionarilor publici;
m) elaboreaza propuneri privind intrarea in corpul functionarilor publici a
persoanelor care au ocupat functii de demnitate publica, precum si a celor care
au detinut functii de specialitate in afara autoritatilor si institutiilor
publice;
n) elaboreaza normele de evidenta a dosarelor profesionale ale
functionarilor publici.
3. In domeniul gestiunii de programe:
a) gestioneaza programele privind functia publica si functionarii publici,
urmareste indeplinirea acestora si prezinta periodic ministrului administratiei
publice rapoarte privind modul de derulare a acestora;
b) elaboreaza si administreaza sistemul informational si baza de date
cuprinzand evidenta functiilor publice si a functionarilor publici, precum si a
posturilor vacante;
c) ia masuri pentru plasarea functionarilor publici disponibilizati
potrivit legii in alte functii publice similare cu cele detinute de acestia
anterior disponibilizarii;
d) urmareste modul de derulare a programelor de formare si perfectionare a
pregatirii profesionale a functionarilor publici.
4. In domeniul reprezentarii:
a) reprezinta autoritatile administratiei publice centrale si locale, la
solicitarea ministrului administratiei publice sau a consiliilor locale si judetene,
in raporturile cu persoanele juridice si fizice romane si straine, in domeniul
managementului functiei publice si al functionarilor publici;
b) colaboreaza cu ministerele si cu alte autoritati publice in indeplinirea
atributiilor ce ii revin;
c) colaboreaza cu institutii si cu organisme similare internationale sau
din alte state in domeniul sau de activitate;
d) conlucreaza cu organizatiile asociative ale functionarilor publici, din
tara si din strainatate, precum si cu organizatiile neguvernamentale cu
atributii in domeniul sau de activitate;
e) negociaza, cu acordul sau la solicitarea ministrului administratiei
publice, incheierea unor acorduri si proiecte de colaborare internationala in
domeniul functiei publice, al functionarilor publici si al managementului
resurselor umane; prezinta acordurile convenite ministrului administratiei
publice pentru a fi aprobate de acesta sau, dupa caz, insusite si supuse spre
aprobare Guvernului.
5. In domeniul monitorizarii activitatii referitoare la functia publica si
la functionarii publici:
a) urmareste si verifica aplicarea legislatiei privind functia publica si
functionarii publici, precum si respectarea principiilor legale care stau la
baza functiei publice;
b) monitorizeaza aplicarea Legii nr. 188/1999, a hotararilor Guvernului
aprobate in baza acestei legi, precum si a normelor aprobate de ministrul
administratiei publice; sprijina autoritatile administratiei publice centrale
si locale si le acorda asistenta tehnica de specialitate pentru elaborarea si
aprobarea unor norme proprii in acest domeniu;
c) urmareste situatia functiilor publice vacante si acorda sprijin pentru
ocuparea acestora, potrivit prevederilor legale;
d) coordoneaza metodologic si acorda sprijin de specialitate
compartimentelor de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice centrale si locale;
e) avizeaza strategiile si programele sectoriale privind formarea si
perfectionarea pregatirii profesionale a functionarilor publici;
f) intocmeste rapoarte anuale cu privire la managementul functiilor publice
si al functionarilor publici, la gradul de ocupare a posturilor, precum si cu
privire la respectarea legislatiei specifice, pe care le prezinta Guvernului,
prin ministrul administratiei publice, pentru a fi inaintate pentru dezbatere
si aprobare Parlamentului.
6. In domeniul protectiei sociale a functionarilor publici:
a) monitorizeaza modul in care sunt asigurate, in cadrul autoritatilor si
institutiilor publice, conditiile normale de munca pentru functionarii publici;
in acest scop conlucreaza cu organizatiile sindicale ale acestora;
b) controleaza modul de respectare de catre conducatorii autoritatilor si
institutiilor publice a drepturilor legale cuvenite functionarilor publici.
7. In domeniul armonizarii legislatiei cu normele Comunitatii Europene:
a) elaboreaza propunerile de acte normative pentru armonizarea legislatiei
din domeniul functiei publice cu reglementarile Comunitatii Europene;
b) urmareste ca proiectele de acte normative elaborate de ministere si de
alte autoritati publice centrale si locale, care contin prevederi referitoare
la functiile publice si la functionarii publici, sa fie in concordanta cu
reglementarile existente in acest domeniu in Comunitatea Europeana.
(2) Agentia indeplineste orice alte atributii si insarcinari stabilite de
Guvern, de primul-ministru sau de ministrul administratiei publice.
Art. 2
(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 1 agentia colaboreaza cu
ministerele, cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale, cu
autoritatile administratiei publice locale, cu institutiile publice si cu alte
persoane juridice de drept public sau privat, romane ori straine.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa comunice
agentiei, la termenele stabilite de aceasta, informatiile solicitate
referitoare la functiile publice si la functionarii publici, in conditiile
legii.
(3) Agentia va comunica autoritatilor si institutiilor publice solicitante
date si informatii referitoare la functiile publice si la functionarii publici,
in masura in care acestea nu au caracter secret sau nu se incalca
confidentialitatea.
(4) Agentia poate edita buletine informative si alte publicatii de specialitate,
in limita alocatiilor bugetare.
Art. 3
(1) Agentia organizeaza si tine la zi sistemul informational si baza de
date referitoare la functiile publice si la intregul corp al functionarilor
publici.
(2) Evidentele functionarilor publici vor cuprinde numai date referitoare
la numele si prenumele acestora, domiciliul, data nasterii, functia publica
detinuta, vechimea in alte functii publice, precum si vechimea in alte functii
ocupate anterior, studiile absolvite, titlurile didactice, stiintifice sau de
orice alta natura detinute, limbile straine pe care le cunosc si gradul de
cunoastere a acestora.
(3) Evidenta intocmita de agentie trebuie sa cuprinda distinct, pentru
fiecare autoritate si institutie publica, date referitoare la:
a) numarul total de posturi aferente functiilor publice, stabilit prin
actul de infiintare, si defalcarea acestora pe categorii, clase si grade,
precum si in functie de natura competentelor: de executie si de conducere;
b) numarul posturilor ocupate si al celor vacante, defalcarea acestora in
functie de natura competentelor.
(4) Orice modificare aparuta in evidenta functiilor publice dintr-o
autoritate sau institutie publica va fi comunicata agentiei in termen de cel
mult 15 zile de la data producerii ei.
(5) In luna ianuarie a fiecarui an autoritatile si institutiile publice
centrale si locale vor transmite agentiei, cumulate pe intregul an,
modificarile intervenite in anul anterior in situatia functiilor publice.
(6) Informatiile privind functiile si functionarii publici vor fi transmise
pe suport magnetic, in formatul standard stabilit de agentie.
Art. 4
(1) In exercitarea atributiilor sale agentia colaboreaza direct cu
compartimentele specializate in gestiunea resurselor umane din structura
ministerelor, a celorlalte autoritati publice centrale, a prefecturilor si din
aparatul propriu al consiliilor locale si judetene.
(2) Colaborarea dintre agentie si compartimentele specializate in gestiunea
resurselor umane din structura serviciilor publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale se realizeaza prin intermediul
compartimentelor similare din structura autoritatilor publice ierarhic
superioare.
(3) In cazul consiliilor locale care nu au in structura organizatorica a
aparatului propriu compartimente specializate in gestiunea resurselor umane,
precum si in cazul institutiilor subordonate consiliilor locale sau judetene,
colaborarea se face prin intermediul compartimentelor organizate in structura
aparatului propriu al consiliului judetean.
Art. 5
(1) Sumele necesare in vederea functionarii agentiei se asigura de la
bugetul de stat.
(2) In scopul realizarii rolului si atributiilor ce ii revin agentia poate
beneficia de consultanta si asistenta din strainatate, precum si de programe de
formare si perfectionare a pregatirii functionarilor publici, in limita
fondurilor bugetare alocate sau a altor surse atrase din tara sau din
strainatate, potrivit legii.
ANEXA 2
Numarul maxim de posturi = 85
(exclusiv demnitarii)
ORGANIGRAMA
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
___________________ _______________________
| |__ __| PURTATOR DE CUVANT |
| COLEGIUL AGENTIEI | | ____________ | | SI RELATII MASS-MEDIA |
|___________________| |____| PRESEDINTE |____| |_______________________|
___________________ | |____________| | _______________________
| CABINETUL |__| | |__| CORPUL DE CONTROL |
| PRESEDINTELUI | | | AL PRESEDINTELUI*) |
|___________________| | |_______________________|
__________________________|___________________________
_______|______ _______|________ _________|________
| DIRECTIA | | VICEPRESEDINTE | | SECRETAR GENERAL |
| GENERALA | |________________| |__________________|
| POLITICI, | ______|________ ______|_______
| STRATEGII | ______|_____ _______|______ ______|______ _____|_____
| SI RELATII | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | SERVICIUL |
|INTERNATIONALE| |REGLEMENTARI| | GENERALA | |BUGET-FINANTE| | RELATII |
|______________| | JURIDICE | | EVIDENTA | | SI RESURSE | | PUBLICE |
| | |FUNCTIILOR SI | | UMANE | | |
| | |FUNCTIONARILOR| | | | |
| | | PUBLICI | | | | |
|____________| |______________| |_____________| |___________|
*) Se organizeaza la nivel de directie.