HOTARARE Nr. 624 din 29 mai 2003
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 11 iunie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. XIV alin. (1) din Legea nr.
161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea
demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea
si sanctionarea coruptiei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici se organizeaza si
functioneaza in subordinea Ministerului Administratiei Publice, ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, denumita in continuare
Agentie, asigura aplicarea strategiei si a Programului de guvernare in domeniul
managementului functiei publice si al functionarilor publici.
(3) Sediul Agentiei este in municipiul Bucuresti, str. Smardan nr. 3,
sectorul 3.
Art. 2
(1) Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, prevazut in anexa nr. 1.
(2) Structura organizatorica a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
este prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 3
(1) Agentia este condusa de un presedinte, cu rang de secretar de stat,
ajutat de un vicepresedinte, cu rang de subsecretar de stat.
(2) Presedintele si vicepresedintele sunt numiti prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei publice.
(3) Presedintele Agentiei conduce aparatul propriu al Agentiei, stabilit
prin prezenta hotarare, numeste si elibereaza din functie personalul acesteia,
in conditiile legii.
(4) Presedintele reprezinta Agentia in raporturile cu ministerele, cu
celelalte autoritati ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu alte autoritati si institutii publice
centrale si locale, cu persoane juridice si persoane fizice romane sau straine,
precum si in justitie.
(5) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine cu caracter
normativ si individual.
(6) Vicepresedintele indeplineste atributiile si sarcinile care ii sunt
delegate de presedinte prin ordin.
Art. 4
(1) Agentia are un secretar general care face parte din categoria inaltilor
functionari publici si este numit in conditiile legii.
(2) Secretarul general are studii superioare de lunga durata juridice sau
administrative, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta.
Art. 5
(1) Pe langa presedintele Agentiei se organizeaza si functioneaza Colegiul
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici ca organ consultativ.
(2) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale Colegiului
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se aproba prin ordin al ministrului
administratiei publice, la propunerea presedintelui Agentiei.
(3) Colegiul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se intruneste o
data pe luna sau ori de cate ori este necesar. Sedintele sunt prezidate de
presedintele Agentiei.
Art. 6
(1) Numarul de posturi in aparatul propriu al Agentiei este de 85, exclusiv
demnitarii.
(2) Atributiile compartimentelor, atributiile si responsabilitatile
personalului, precum si circuitul intern al documentelor se stabilesc prin
regulamentul intern de organizare si functionare, care se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei, precum si prin fisa postului.
Art. 7
Statul de functii al Agentiei si structura posturilor pe compartimente se
aproba prin ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea
presedintelui Agentiei, in limita numarului de posturi aprobat.
Art. 8
Stabilirea numarului de autoturisme si a consumului lunar de carburanti se
face potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 9
(1) Agentia se reorganizeaza in conformitate cu prevederile prezentei
hotarari, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Reincadrarea functionarilor publici in functiile publice se face cu
respectarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile si completarile ulterioare, pe baza conditiilor de reincadrare
stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 299/2001 pentru aprobarea Regulamentului de reorganizare si
functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 21 martie 2001, cu
modificarile ulterioare, precum si orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
Art. 1
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici, denumita in continuare
Agentie, indeplineste urmatoarele atributii principale:
1. In domeniul managementului functiei publice si al functionarilor
publici:
a) elaboreaza politici si strategii privind managementul functiei publice
si al functionarilor publici, pe care le prezinta ministrului administratiei
publice pentru a fi insusite si supuse spre aprobare Guvernului;
b) fundamenteaza, elaboreaza si prezinta spre aprobare ministrului
administratiei publice programe privind managementul functiei publice si al
functionarilor publici;
c) elaboreaza studii, analize si prognoze privind dinamica si structura
corpului functionarilor publici;
d) urmareste modul de aplicare a strategiilor si programelor referitoare la
functia publica si functionarii publici;
e) gestioneaza corpul de rezerva al functionarilor publici si asigura
redistribuirea functionarilor publici, in conditiile legii;
f) organizeaza si gestioneaza concursurile pentru ocuparea functiilor
publice vacante, in conditiile legii;
g) acorda aviz pentru organizarea concursurilor in vederea ocuparii
functiilor publice vacante de catre autoritati si institutii publice, in
conditiile legii;
h) avizeaza si monitorizeaza recrutarea pentru functiile publice specifice;
i) tine evidenta functiilor publice vacante, potrivit prevederilor legale;
j) elaboreaza, cu consultarea autoritatilor si institutiilor publice,
Planul de ocupare a functiilor publice, pe care il supune spre aprobare
Guvernului;
k) stabileste criteriile de performanta profesionala, pe baza carora se va
face evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor
publici, care se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei;
l) sprijina autoritatile administratiei publice pentru derularea unor
actiuni de perfectionare a pregatirii profesionale a personalului in domeniul
functiei publice si al functionarilor publici, participand la actiuni de
instruire in vederea aplicarii corecte si unitare a legislatiei privind functia
publica si functionarii publici;
m) conlucreaza cu Institutul National de Administratie si cu centrele
regionale de perfectionare pentru derularea programelor de formare si
perfectionare a functionarilor publici; sprijina aceste institutii cu personal
de predare;
n) centralizeaza propunerile de instruire a functionarilor publici,
stabilite ca urmare a evaluarii performantelor profesionale ale functionarilor
publici;
o) colaboreaza cu Institutul National de Administratie la stabilirea
tematicii specifice programelor de formare specializata in administratia
publica si de perfectionare a functionarilor publici.
2. In domeniul reglementarii functiei publice:
a) elaboreaza proiecte si acte normative privind functia publica si
functionarii publici, pe care le supune spre aprobare Guvernului prin
Ministerul Administratiei Publice;
b) elaboreaza norme metodologice si instructiuni cu caracter normativ
privind functia publica si functionarii publici;
c) analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative care contin
prevederi referitoare la functia publica si la functionarii publici, elaborate
de alte ministere si de celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale;
d) acorda aviz, in conditiile legii, pentru stabilirea de catre autoritati
si institutii publice a functiilor publice;
e) elaboreaza reglementari comune autoritatilor si institutiilor publice
privind functiile publice, evaluarea, gradarea si clasificarea posturilor, cu
consultarea organizatiilor sindicale reprezentative ale functionarilor publici;
f) elaboreaza proiectul legii privind stabilirea sistemului unitar de
salarizare a functionarilor publici;
g) elaboreaza normele de organizare, utilizare si prelucrare a
informatiilor cuprinse in baza de date referitoare la functiile publice si
functionarii publici.
3. In domeniul gestiunii de programe:
a) gestioneaza programele privind functia publica si functionarii publici,
urmareste indeplinirea acestora si prezinta periodic ministrului administratiei
publice rapoarte privind modul de derulare a acestora;
b) elaboreaza si administreaza baza de date cuprinzand evidenta nationala a
functiilor publice si a functionarilor publici, precum si a functiilor publice
vacante.
4. In domeniul reprezentarii:
a) reprezinta autoritatile administratiei publice centrale si locale in
raporturile cu persoanele juridice si fizice, romane si straine, in domeniul
managementului functiei publice si al functionarilor publici;
b) colaboreaza cu ministerele si cu alte autoritati publice in indeplinirea
atributiilor ce ii revin;
c) colaboreaza cu institutii si organisme similare din tara si din
strainatate in domeniul sau de activitate;
d) conlucreaza cu organizatiile asociative ale functionarilor publici, din
tara si din strainatate, precum si cu organizatiile neguvernamentale cu
atributii in domeniul sau de activitate;
e) participa la negocierile dintre organizatiile sindicale reprezentative
ale functionarilor publici si Ministerul Administratiei Publice;
f) negociaza, cu acordul ministrului administratiei publice, incheierea
unor acorduri si proiecte de colaborare internationala in domeniul functiei
publice, al functionarilor publici si al managementului resurselor umane;
prezinta acordurile convenite ministrului administratiei publice pentru a fi
aprobate de acesta sau, dupa caz, insusite si supuse spre aprobare Guvernului.
5. In domeniul monitorizarii si controlului activitatii referitoare la
functia publica si la functionarii publici:
a) acorda sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei
publice, in scopul aplicarii uniforme si corecte a legislatiei din domeniul
functiei publice si al functionarilor publici;
b) coordoneaza metodologic si acorda sprijin de specialitate
compartimentelor de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice centrale si locale;
c) monitorizeaza si controleaza aplicarea legislatiei privind functia
publica si functionarii publici;
d) sprijina autoritatile administratiei publice centrale si locale si le
acorda asistenta tehnica de specialitate pentru elaborarea si aprobarea unor
norme specifice in acest domeniu;
e) monitorizeaza modul in care sunt asigurate si respectate de catre
autoritatile si institutiile publice conditiile de munca pentru functionarii
publici; in acest scop conlucreaza cu organizatiile sindicale ale acestora;
f) controleaza modul de respectare de catre conducatorii autoritatilor si institutiilor
publice a drepturilor legale cuvenite functionarilor publici, precum si
aplicarea masurilor privind respectarea egalitatii de sanse si tratament in
domeniul relatiilor de serviciu;
g) coordoneaza metodologic, monitorizeaza, verifica si controleaza
aplicarea si respectarea prevederilor legale privind normele de conduita morala
si profesionala a functionarilor publici, organizarea si functionarea
comisiilor paritare si a comisiilor de disciplina, organizarea si desfasurarea
concursurilor, organizarea perioadei de stagiu, evaluarea performantelor
profesionale ale functionarilor publici;
h) intocmeste rapoarte anuale cu privire la managementul functiilor publice
si al functionarilor publici, la gradul de ocupare a posturilor precum si cu
privire la respectarea legislatiei specifice, pe care le prezinta Guvernului,
prin ministrul administratiei publice, pentru a fi inaintate pentru dezbatere
si aprobare Parlamentului.
6. In domeniul armonizarii legislatiei:
a) coordoneaza si sprijina procesul de adaptare a statutelor aprobate prin
legi speciale la prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) elaboreaza proiectele de acte normative pentru armonizarea legislatiei
din domeniul functiei publice cu reglementarile Uniunii Europene si alte acte
cu caracter international pe care Romania le-a ratificat;
c) urmareste ca proiectele de acte normative elaborate de ministere si de
alte autoritati publice centrale si locale, care contin prevederi referitoare
la functiile publice si la functionarii publici, sa fie in concordanta cu
reglementarile europene existente in acest domeniu.
(2) Agentia indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 2
(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 1, Agentia colaboreaza cu
ministerele, cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale sau
locale, precum si cu alte personaje juridice de drept public sau privat, romane
ori straine.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa comunice
Agentiei, la termenele stabilite, informatiile solicitate referitoare la
functiile publice si la functionarii publici, in conditiile legii.
(3) Agentia va comunica persoanelor interesate informatii de interes public
referitoare la functiile publice si la functionarii publici, in conditiile
legii.
(4) Agentia poate edita buletine informative si alte publicatii de
specialitate.
Art. 3
(1) Orice modificare aparuta in evidenta functiilor publice din cadrul
autoritatii sau institutiei publice se comunica Agentiei in termen de cel mult
10 zile lucratoare de la data producerii ei.
(2) Informatiile privind functiile publice si functionarii publici vor fi
transmise pe suport magnetic, in formatul standard stabilit de Agentie.
Art. 4
In exercitarea atributiilor sale, Agentia colaboreaza direct cu
compartimentele specializate in gestiunea resurselor umane din structura
ministerelor, a celorlalte autoritati publice centrale, a serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, din cadrul
prefecturilor si din aparatul propriu al consiliilor locale si judetene.
Art. 5
(1) Sumele necesare in vederea functionarii Agentiei se asigura de la
bugetul de stat.
(2) In scopul realizarii rolului si atributiilor ce ii revin, Agentia poate
beneficia de consultanta si asistenta din strainatate, precum si de programe de
formare si perfectionare a pregatirii functionarilor publici, in limita
fondurilor bugetare alocate sau a altor surse atrase din tara sau din
strainatate, potrivit legii.
ANEXA 2
Numarul maxim de posturi = 85, exclusiv demnitarii
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
_________________
|Colegiul Agentiei|
__|Nationale a |
| |Functionarilor |
| |Publici |
| |_________________|
________________ | ____________________
|PRESEDINTE |___| |Compartimentul audit|
|________________| | ___|public intern |
| |__| |____________________|
| | ____________________
| |___|Purtator de cuvant |
| |____________________|
|
| _______________
| |Directia |
________|_______ __|monitorizare, |
|VICEPRESEDINTE | | |control si |
|________________| | |contencios |
| | |_______________|
| _____________________________ | _______________
| __|Directia generala organizare | | |Directia |
| | |legislativa si administrativa|__|__|strategie, |
| | |_____________________________| | |reglementare |
| | | |si planificare |
| | | |_______________|
| | | _______________
| | | |Directia |
| | |__|gestionarea |
________|_______ | |procedurilor |
|Secretar general|__| |administrative |
|________________| | |_______________|
| _______________
| |Serviciul |
| __|evidenta, |
| | |certificare si |
| | |redistribuire |
| | |_______________|
| | _______________
| _____________________________ | |Serviciul |
|__|Directia generala evidenta, | | |programe |
|programe si buget |__|__|internationale |
|_____________________________| | |si relatii |
| |publice |
| |_______________|
| _______________
| |Serviciul |
|__|economic si |
|administrativ |
| |
|_______________|