LEGE
Nr. 7 din 18 februarie 2004
privind Codul de conduita a functionarilor publici
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 157 din 23 februarie 2004

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Domeniul de aplicare si principii generale
Art. 1
Domeniul de aplicare
(1) Codul de conduita a functionarilor publici, denumit in continuare cod
de conduita, reglementeaza normele de conduita profesionala a functionarilor
publici.
(2) Normele de conduita profesionala prevazute de prezentul cod de conduita
sunt obligatorii pentru functionarii publici, precum si pentru persoanele care
ocupa temporar o functie publica, din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice.
Art. 2
Obiective
Obiectivele prezentului cod de conduita urmaresc sa asigure cresterea
calitatii serviciului public, o buna administrare in realizarea interesului
public, precum si sa contribuie la eliminarea birocratiei si a faptelor de coruptie
din administratia publica, prin:
a) reglementarea normelor de conduita profesionala necesare realizarii unor
raporturi sociale si profesionale corespunzatoare crearii si mentinerii la
nivel inalt a prestigiului institutiei functiei publice si al functionarilor
publici;
b) informarea publicului cu privire la conduita profesionala la care este
indreptatit sa se astepte din partea functionarilor publici in exercitarea
functiilor publice;
c) crearea unui climat de incredere si respect reciproc intre cetateni si
functionarii publici, pe de o parte, si intre cetateni si autoritatile
administratiei publice, pe de alta parte.
Art. 3
Principii generale
Principiile care guverneaza conduita profesionala a functionarilor publici
sunt urmatoarele:
a) suprematia Constitutiei si a legii, principiu conform caruia
functionarii publici au indatorirea de a respecta Constitutia si legile tarii;
b) prioritatea interesului public, principiu conform caruia functionarii
publici au indatorirea de a considera interesul public mai presus decat
interesul personal, in exercitarea functiei publice;
c) asigurarea egalitatii de tratament a cetatenilor in fata autoritatilor
si institutiilor publice, principiu conform caruia functionarii publici au indatorirea
de a aplica acelasi regim juridic in situatii identice sau similare;
d) profesionalismul, principiu conform caruia functionarii publici au
obligatia de a indeplini atributiile de serviciu cu responsabilitate,
competenta, eficienta, corectitudine si constiinciozitate;
e) impartialitatea si independenta, principiu conform caruia functionarii
publici sunt obligati sa aiba o atitudine obiectiva, neutra fata de orice
interes politic, economic, religios sau de alta natura, in exercitarea functiei
publice;
f) integritatea morala, principiu conform caruia functionarilor publici le
este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru ei sau
pentru altii, vreun avantaj ori beneficiu in considerarea functiei publice pe
care o detin sau sa abuzeze in vreun fel de aceasta functie;
g) libertatea gandirii si a exprimarii, principiu conform caruia
functionarii publici pot sa-si exprime si sa-si fundamenteze opiniile, cu
respectarea ordinii de drept si a bunelor moravuri;
h) cinstea si corectitudinea, principiu conform caruia in exercitarea
functiei publice si in indeplinirea atributiilor de serviciu functionarii
publici trebuie sa fie de buna-credinta;
i) deschiderea si transparenta, principiu conform caruia activitatile desfasurate
de functionarii publici in exercitarea functiei lor sunt publice si pot fi
supuse monitorizarii cetatenilor.
Art. 4
Termeni
In intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) functionar public - persoana numita intr-o functie publica in conditiile
Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici;
b) functie publica - ansamblul atributiilor si responsabilitatilor
stabilite de autoritatea sau institutia publica, in temeiul legii, in scopul
realizarii competentelor sale;
c) interes public - acel interes care implica garantarea si respectarea de
catre institutiile si autoritatile publice a drepturilor, libertatilor si
intereselor legitime ale cetatenilor, recunoscute de Constitutie, legislatia
interna si tratatele internationale la care Romania este parte;
d) interes personal - orice avantaj material sau de alta natura, urmarit
ori obtinut, in mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru altii, de catre
functionarii publici prin folosirea reputatiei, influentei, facilitatilor,
relatiilor, informatiilor la care au acces, ca urmare a exercitarii functiei
publice;
e) conflict de interese - acea situatie sau imprejurare in care interesul
personal, direct ori indirect, al functionarului public contravine interesului
public, astfel incat afecteaza sau ar putea afecta independenta si
impartialitatea sa in luarea deciziilor ori indeplinirea la timp si cu
obiectivitate a indatoririlor care ii revin in exercitarea functiei publice
detinute;
f) informatie de interes public - orice informatie care priveste
activitatile sau care rezulta din activitatile unei autoritati publice ori
institutii publice, indiferent de suportul ei;
g) informatie cu privire la date personale - orice informatie privind o persoana
identificata sau identificabila.
CAP. 2
Norme generale de conduita profesionala a functionarilor publici
Art. 5
Asigurarea unui serviciu public de calitate
(1) Functionarii publici au obligatia de a asigura un serviciu public de
calitate in beneficiul cetatenilor, prin participarea activa la luarea
deciziilor si la transpunerea lor in practica, in scopul realizarii
competentelor autoritatilor si ale institutiilor publice.
(2) In exercitarea functiei publice, functionarii publici au obligatia de a
avea un comportament profesionist, precum si de a asigura, in conditiile legii,
transparenta administrativa, pentru a castiga si a mentine increderea
publicului in integritatea, impartialitatea si eficacitatea autoritatilor si
institutiilor publice.
Art. 6
Loialitatea fata de Constitutie si lege
(1) Functionarii publici au obligatia ca, prin actele si faptele lor, sa
respecte Constitutia, legile tarii si sa actioneze pentru punerea in aplicare a
dispozitiilor legale, in conformitate cu atributiile care le revin, cu
respectarea eticii profesionale.
(2) Functionarii publici trebuie sa se conformeze dispozitiilor legale
privind restrangerea exercitiului unor drepturi, datorata naturii functiilor
publice detinute.
Art. 7
Loialitatea fata de autoritatile si institutiile publice
(1) Functionarii publici au obligatia de a apara in mod loial prestigiul
autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea, precum
si de a se abtine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii
imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Functionarilor publici le este interzis:
a) sa exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legatura cu
activitatea autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara
activitatea, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu
caracter normativ sau individual;
b) sa faca aprecieri neautorizate in legatura cu litigiile aflate in curs
de solutionare si in care autoritatea sau institutia publica in care isi
desfasoara activitatea are calitatea de parte;
c) sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, in alte conditii
decat cele prevazute de lege;
d) sa dezvaluie informatiile la care au acces in exercitarea functiei
publice, daca aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite
ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei ori ale unor
functionari publici, precum si ale persoanelor fizice sau juridice;
e) sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice in
vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura impotriva statului
sau autoritatii ori institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a) - d) se aplica si dupa incetarea
raportului de serviciu, pentru o perioada de 2 ani, daca dispozitiile din legi
speciale nu prevad alte termene.
(4) Dezvaluirea informatiilor care nu au caracter public sau remiterea
documentelor care contin asemenea informatii, la solicitarea reprezentantilor
unei alte autoritati ori institutii publice, este permisa numai cu acordul
conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care functionarul public
respectiv isi desfasoara activitatea.
(5) Prevederile prezentului cod de conduita nu pot fi interpretate ca o
derogare de la obligatia legala a functionarilor publici de a furniza
informatii de interes public celor interesati, in conditiile legii.
Art. 8
Libertatea opiniilor
(1) In indeplinirea atributiilor de serviciu, functionarii publici au
obligatia de a respecta demnitatea functiei publice detinute, coreland
libertatea dialogului cu promovarea intereselor autoritatii sau institutiei
publice in care isi desfasoara activitatea.
(2) In activitatea lor, functionarii publici au obligatia de a respecta
libertatea opiniilor si de a nu se lasa influentati de considerente personale
sau de popularitate. In exprimarea opiniilor, functionarii publici trebuie sa
aiba o atitudine concilianta si sa evite generarea conflictelor datorate
schimbului de pareri.
Art. 9
Activitatea publica
(1) Relatiile cu mijloacele de informare in masa se asigura de catre
functionarii publici desemnati in acest sens de conducatorul autoritatii sau
institutiei publice, in conditiile legii.
(2) Functionarii publici desemnati sa participe la activitati sau dezbateri
publice, in calitate oficiala, trebuie sa respecte limitele mandatului de
reprezentare incredintat de conducatorul autoritatii ori institutiei publice in
care isi desfasoara activitatea.
(3) In cazul in care nu sunt desemnati in acest sens, functionarii publici
pot participa la activitati sau dezbateri publice, avand obligatia de a face
cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezinta punctul de vedere oficial al
autoritatii ori institutiei publice in cadrul careia isi desfasoara
activitatea.
Art. 10
Activitatea politica
In exercitarea functiei publice, functionarilor publici le este interzis:
a) sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor
politice;
b) sa furnizeze sprijin logistic candidatilor la functii de demnitate
publica;
c) sa colaboreze, in afara relatiilor de serviciu, cu persoanele fizice sau
juridice care fac donatii ori sponsorizari partidelor politice;
d) sa afiseze, in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, insemne
ori obiecte inscriptionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a
candidatilor acestora.
Art. 11
Folosirea imaginii proprii
In considerarea functiei publice detinute, functionarilor publici le este
interzis sa permita utilizarea numelui sau imaginii proprii in actiuni
publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si in scopuri
electorale.
Art. 12
Cadrul relatiilor in exercitarea functiei publice
(1) In relatiile cu personalul din cadrul autoritatii sau institutiei
publice in care isi desfasoara activitatea, precum si cu persoanele fizice sau
juridice, functionarii publici sunt obligati sa aiba un comportament bazat pe
respect, buna-credinta, corectitudine si amabilitate.
(2) Functionarii publici au obligatia de a nu aduce atingere onoarei,
reputatiei si demnitatii persoanelor din cadrul autoritatii sau institutiei
publice in care isi desfasoara activitatea, precum si persoanelor cu care intra
in legatura in exercitarea functiei publice, prin:
a) intrebuintarea unor expresii jignitoare;
b) dezvaluirea unor aspecte ale vietii private;
c) formularea unor sesizari sau plangeri calomnioase.
(3) Functionarii publici trebuie sa adopte o atitudine impartiala si
justificata pentru rezolvarea clara si eficienta a problemelor cetatenilor.
Functionarii publici au obligatia sa respecte principiul egalitatii cetatenilor
in fata legii si a autoritatilor publice, prin:
a) promovarea unor solutii similare sau identice raportate la aceeasi
categorie de situatii de fapt;
b) eliminarea oricarei forme de discriminare bazate pe aspecte privind
nationalitatea, convingerile religioase si politice, starea materiala,
sanatatea, varsta, sexul sau alte aspecte.
(4) Pentru realizarea unor raporturi sociale si profesionale care sa
asigure demnitatea persoanelor, eficienta activitatii, precum si cresterea
calitatii serviciului public, se recomanda respectarea normelor de conduita
prevazute la alin. (1) - (3) si de catre celelalte subiecte ale acestor
raporturi.
Art. 13
Conduita in cadrul relatiilor internationale
(1) Functionarii publici care reprezinta autoritatea sau institutia publica
in cadrul unor organizatii internationale, institutii de invatamant,
conferinte, seminarii si alte activitati cu caracter international au obligatia
sa promoveze o imagine favorabila tarii si autoritatii sau institutiei publice
pe care o reprezinta.
(2) In relatiile cu reprezentantii altor state, functionarilor publici le
este interzis sa exprime opinii personale privind aspecte nationale sau dispute
internationale.
(3) In deplasarile externe, functionarii publici sunt obligati sa aiba o
conduita corespunzatoare regulilor de protocol si le este interzisa incalcarea
legilor si obiceiurilor tarii gazda.
Art. 14
Interdictia privind acceptarea cadourilor, serviciilor si avantajelor
Functionarii publici nu trebuie sa solicite ori sa accepte cadouri,
servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate
personal, familiei, parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut
relatii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta
impartialitatea in exercitarea functiilor publice detinute ori pot constitui o
recompensa in raport cu aceste functii.
Art. 15
Participarea la procesul de luare a deciziilor
(1) In procesul de luare a deciziilor, functionarii publici au obligatia sa
actioneze conform prevederilor legale si sa isi exercite capacitatea de apreciere
in mod fundamentat si impartial.
(2) Functionarilor publici le este interzis sa promita luarea unei decizii
de catre autoritatea sau institutia publica, de catre alti functionari publici,
precum si indeplinirea atributiilor in mod privilegiat.
Art. 16
Obiectivitate in evaluare
(1) In exercitarea atributiilor specifice functiilor publice de conducere,
functionarii publici au obligatia sa asigure egalitatea de sanse si tratament
cu privire la dezvoltarea carierei in functia publica pentru functionarii
publici din subordine.
(2) Functionarii publici de conducere au obligatia sa examineze si sa
aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale
pentru personalul din subordine, atunci cand propun ori aproba avansari,
promovari, transferuri, numiri sau eliberari din functii ori acordarea de
stimulente materiale sau morale, excluzand orice forma de favoritism ori
discriminare.
(3) Se interzice functionarilor publici de conducere sa favorizeze sau sa
defavorizeze accesul ori promovarea in functia publica pe criterii
discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu
principiile prevazute la art. 3.
Art. 17
Folosirea prerogativelor de putere publica
(1) Este interzisa folosirea de catre functionarii publici, in alte scopuri
decat cele prevazute de lege, a prerogativelor functiei publice detinute.
(2) Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a
proiectelor de acte normative, de evaluare sau de participare la anchete ori
actiuni de control, functionarilor publici le este interzisa urmarirea
obtinerii de foloase sau avantaje in interes personal ori producerea de
prejudicii materiale sau morale altor persoane.
(3) Functionarilor publici le este interzis sa foloseasca pozitia oficiala
pe care o detin sau relatiile pe care le-au stabilit in exercitarea functiei
publice, pentru a influenta anchetele interne ori externe sau pentru a
determina luarea unei anumite masuri.
(4) Functionarilor publici le este interzis sa impuna altor functionari
publici sa se inscrie in organizatii sau asociatii, indiferent de natura
acestora, ori sa le sugereze acest lucru, promitandu-le acordarea unor avantaje
materiale sau profesionale.
Art. 18
Utilizarea resurselor publice
(1) Functionarii publici sunt obligati sa asigure ocrotirea proprietatii
publice si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, sa
evite producerea oricarui prejudiciu, actionand in orice situatie ca un bun
proprietar.
(2) Functionarii publici au obligatia sa foloseasca timpul de lucru, precum
si bunurile apartinand autoritatii sau institutiei publice numai pentru
desfasurarea activitatilor aferente functiei publice detinute.
(3) Functionarii publici trebuie sa propuna si sa asigure, potrivit
atributiilor care le revin, folosirea utila si eficienta a banilor publici, in
conformitate cu prevederile legale.
(4) Functionarilor publici care desfasoara activitati publicistice in
interes personal sau activitati didactice le este interzis sa foloseasca timpul
de lucru ori logistica autoritatii sau a institutiei publice pentru realizarea
acestora.
Art. 19
Limitarea participarii la achizitii, concesionari sau inchirieri
(1) Orice functionar public poate achizitiona un bun aflat in proprietatea
privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, supus vanzarii
in conditiile legii, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) cand a luat cunostinta, in cursul sau ca urmare a indeplinirii
atributiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeaza
sa fie vandute;
b) cand a participat, in exercitarea atributiilor de serviciu, la
organizarea vanzarii bunului respectiv;
c) cand poate influenta operatiunile de vanzare sau cand a obtinut informatii
la care persoanele interesate de cumpararea bunului nu au avut acces.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in cazul
concesionarii sau inchirierii unui bun aflat in proprietatea publica ori
privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Functionarilor publici le este interzisa furnizarea informatiilor
referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a
unitatilor administrativ-teritoriale, supuse operatiunilor de vanzare,
concesionare sau inchiriere, in alte conditii decat cele prevazute de lege.
CAP. 3
Coordonarea si controlul aplicarii normelor de conduita profesionala
Art. 20
Rolul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici coordoneaza si controleaza
aplicarea normelor prevazute de prezentul cod de conduita, exercitand
urmatoarele atributii:
a) urmareste aplicarea si respectarea, in cadrul autoritatilor si
institutiilor publice, a prevederilor prezentului cod de conduita;
b) primeste petitii si sesizari privind incalcarea prevederilor prezentului
cod de conduita;
c) formuleaza recomandari de solutionare a cazurilor cu care a fost
sesizata;
d) elaboreaza studii si cercetari privind respectarea prevederilor
prezentului cod de conduita;
e) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale care au ca scop promovarea
si apararea intereselor legitime ale cetatenilor in relatia cu functionarii
publici.
(2) Prin activitatea sa, Agentia Nationala a Functionarilor Publici nu
poate influenta derularea procedurii de lucru a comisiilor de disciplina din
cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
Art. 21
Sesizarea
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate fi sesizata de orice
persoana cu privire la:
a) incalcarea prevederilor prezentului cod de conduita de catre un
functionar public;
b) constrangerea sau amenintarea exercitata asupra unui functionar public
pentru a-l determina sa incalce dispozitii legale in vigoare ori sa le aplice
necorespunzator.
(2) Sesizarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nu exclude
sesizarea comisiei de disciplina competente potrivit legii.
(3) Functionarii publici nu pot fi sanctionati sau prejudiciati in nici un
fel pentru sesizarea cu buna-credinta a Agentiei Nationale a Functionarilor
Publici sau a comisiei de disciplina competente, in conditiile legii.
(4) Agentia Nationala a Functionarilor Publici va verifica actele si
faptele pentru care a fost sesizata, cu respectarea confidentialitatii privind
identitatea persoanei care a facut sesizarea.
(5) Sesizarile inaintate Agentiei Nationale a Functionarilor Publici vor fi
centralizate intr-o baza de date necesara pentru:
a) identificarea cauzelor care determina incalcarea normelor de conduita
profesionala;
b) identificarea modalitatilor de prevenire a incalcarii normelor de
conduita profesionala;
c) adoptarea masurilor privind reducerea si eliminarea cazurilor de
nerespectare a prevederilor legale.
Art. 22
Solutionarea sesizarii
(1) Rezultatele activitatii de cercetare se consemneaza intr-un raport, pe
baza caruia Agentia Nationala a Functionarilor Publici va formula o recomandare
catre autoritatea sau institutia publica respectiva cu privire la modul de solutionare
a situatiei cu care a fost sesizata.
(2) Recomandarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici va fi
comunicata:
a) functionarului public sau persoanei care a formulat sesizarea;
b) functionarului public care face obiectul sesizarii;
c) conducatorului autoritatii sau institutiei publice in care functionarul
public care face obiectul sesizarii isi desfasoara activitatea.
(3) In termen de 30 de zile lucratoare de la data solutionarii,
autoritatile si institutiile publice au obligatia de a comunica Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici modul de solutionare a masurilor prevazute
in recomandare.
(4) In cazul in care in situatia sesizata sunt implicati conducatorul
autoritatii sau institutiei publice ori adjunctii acestuia, recomandarea
Agentiei Nationale a Functionarilor Publici va fi transmisa si structurii
ierarhic superioare institutiei sau autoritatii publice ori, dupa caz,
primului-ministru.
Art. 23
Publicitatea cazurilor sesizate
(1) Raportul anual cu privire la managementul functiei publice si al
functionarilor publici, care se intocmeste de Agentia Nationala a
Functionarilor Publici si se prezinta Guvernului, trebuie sa cuprinda si
urmatoarele date:
a) numarul si obiectul sesizarilor privind cazurile de incalcare a normelor
de conduita profesionala;
b) categoriile si numarul de functionari publici care au incalcat normele
de conduita morala si profesionala;
c) cauzele si consecintele nerespectarii prevederilor prezentului cod de
conduita;
d) evidentierea cazurilor in care functionarilor publici li s-a cerut sa
actioneze sub presiunea factorului politic;
e) recomandarile propuse;
f) autoritatile sau institutiile publice care nu au respectat
recomandarile.
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate sa prezinte in
raportul anual, in mod detaliat, unele cazuri care prezinta un interes deosebit
pentru opinia publica.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 24
Raspunderea
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentului cod de conduita atrage raspunderea
disciplinara a functionarilor publici, in conditiile legii.
(2) Comisiile de disciplina au competenta de a cerceta incalcarea
prevederilor prezentului cod de conduita si de a propune aplicarea sanctiunilor
disciplinare, in conditiile legii.
(3) In cazurile in care faptele savarsite intrunesc elementele constitutive
ale unor infractiuni, vor fi sesizate organele de urmarire penala competente,
in conditiile legii.
(4) Functionarii publici raspund potrivit legii in cazurile in care, prin
faptele savarsite cu incalcarea normelor de conduita profesionala, creeaza
prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
Art. 25
Armonizarea regulamentelor interne de organizare si functionare
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
autoritatile si institutiile publice vor armoniza regulamentele interne de
organizare si functionare sau codurile de conduita specifice, potrivit
dispozitiilor prezentului cod de conduita, in functie de domeniul lor de
activitate.
Art. 26
Asigurarea publicitatii
Pentru informarea cetatenilor, compartimentele de relatii publice din
cadrul autoritatilor si institutiilor publice au obligatia de a asigura
publicitatea si de a afisa codul de conduita la sediul autoritatilor sau
institutiilor publice, intr-un loc vizibil.
Art. 27
Intrarea in vigoare
Prezentul cod de conduita intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9
decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA