ORDIN
Nr. 167 din 14 februarie 2001
privind certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de executie
bugetara prin persoane fizice sau juridice agreate, la institutiile publice cu
mai putin de 25 de posturi
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 22 februarie 2001
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul intern si controlul financiar preventiv si ale Legii nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Incepand cu data publicarii prezentului ordin persoanele fizice,
functionari publici, inscrise in lista cuprinzand persoanele agreate de
Ministerul Finantelor Publice pentru realizarea certificarii bilanturilor
contabile si a contului de executie bugetara ale institutiilor publice, precum
si cele care vor dobandi calitatea de persoana fizica agreata nu pot exercita
activitatea de certificare pe perioada in care sunt functionari publici.
Art. 2
In termen de 3 zile lucratoare de la data publicarii prezentului ordin in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, prin structurile proprii de audit intern, vor anunta in mod public
organizarea examinarii profesionale a persoanelor fizice si juridice externe in
vederea agrearii pentru certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de
executie bugetara ale institutiilor publice, astfel incat examenul sa aiba loc
in cel mult 30 de zile lucratoare de la publicare.
Art. 3
Procedura de organizare si desfasurare a examenului pentru inscrierea pe
lista cuprinzand persoanele agreate pentru certificarea bilantului contabil si
contului de executie bugetara ale institutiilor publice, incheierea
contractului de prestari de servicii pentru certificare, precum si cazurile de
excludere din aceasta lista sunt prezentate in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 4
La incheierea contractului de prestari de servicii pentru certificarea
bilantului contabil si a contului de executie bugetara institutia publica
solicitanta si persoana fizica sau juridica agreata vor avea in vedere, la
stabilirea tarifului, faptul ca activitatea de certificare reprezinta cel mult
50% din activitatea de auditare pe care ar desfasura-o un auditor intern daca
ar fi angajat al institutiei publice respective.
Art. 5
Pentru tariful incasat de la institutiile publice in urma activitatii de
certificare a bilantului contabil si a contului de executie bugetara obligatia
de a stabili si de a vira la buget, potrivit legii, impozitul aferent revine
persoanei fizice sau juridice agreate care a efectuat certificarea.
Art. 6
Certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara
efectuata la alte institutii publice de catre persoane desemnate din cadrul
structurilor de audit intern ale Ministerului Finantelor Publice este
activitate desfasurata in baza atributiilor de serviciu.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea prevederile pct. 9 subpunctele 9.1, 9.3, 9.4, 9.5 si 9.6 din
cap. VIII al Ordinului ministrului finantelor nr. 1.070/2000, prevederile pct.
6.2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 332/2000, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de organizare si desfasurare a examenului pentru inscrierea pe lista cuprinzand
persoanele agreate pentru certificarea bilantului contabil si a contului de
executie bugetara la institutiile publice. Incheierea contractului de
certificare. Cazurile de excludere a persoanelor fizice si juridice din lista
cuprinzand persoanele agreate
1. Organizarea si desfasurarea examenului
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, anunta in mod public organizarea
examinarii profesionale a persoanelor fizice si juridice externe in vederea
agrearii.
In anunt se vor preciza: locul, data si conditiile de inscriere si
participare la examen, precum si bibliografia din care se va efectua examinarea
candidatilor.
La stabilirea bibliografiei minime obligatorii se va avea in vedere
cuprinderea legislatiei din cel putin urmatoarele domenii: auditul intern al
institutiilor publice, activitatea financiar-contabila a institutiilor publice,
finante publice, achizitii publice si executare silita.
Conditiile de eligibilitate in vederea examinarii pentru inscrierea pe
lista cuprinzand persoanele agreate sunt urmatoarele:
A. pentru persoane fizice:
a) sa fie licentiate ale unei facultati cu profil economic si sa aiba o
vechime in specialitate economica, pe studii superioare, de cel putin 3 ani,
sau sa aiba calitatea de expert contabil ori contabil autorizat cu studii medii
sau superioare, ori sa aiba calitatea de auditor financiar;
b) sa prezinte cazier juridic din care sa rezulte ca nu au antecedente
penale;
c) sa faca dovada ca au capacitatea deplina de exercitiu;
B. pentru persoane juridice:
a) sa aiba prevazuta in statut, ca obiect de activitate exclusiv,
activitatea de certificare a bilantului contabil si a contului de executie
bugetara pentru institutiile publice sau sa fie societate comerciala de
expertiza contabila care sa aiba prevazuta in statut, ca obiect de activitate,
si certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara pentru
institutiile publice;
b) persoanele fizice, angajate ale persoanelor juridice, care vor efectua
certificarea in numele persoanei juridice respective, trebuie sa indeplineasca
conditiile de agreare pentru persoanele fizice, mentionate la lit. A;
c) sa depuna la structurile de audit intern de la nivelul directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, documentatia din care sa rezulte
indeplinirea conditiilor prevazute la lit. a) si b).
La nivelul directiei generale a finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, se vor constitui, prin
decizie a directorului general, comisii de examinare profesionala formate din:
- directorul general al directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti -
presedinte;
- seful structurii de audit intern - membru;
- directorul care are in subordine serviciul financiar-contabilitate -
membru;
- directorul directiei trezorerie - membru.
Secretariatul va fi asigurat de un reprezentant al serviciului resurse
umane.
Examinarea profesionala se realizeaza printr-o proba scrisa si un interviu
sustinute pe baza bibliografiei indicate.
Aprecierea la proba scrisa se face prin notare cu note de la 1 la 10.
Candidatul va fi admis pentru interviu daca media notelor primite la proba
scrisa este cel putin 8.
Proba orala se noteaza cu note de la 1 la 10.
Media finala este media mediilor de la proba scrisa si de la interviu.
Pentru a fi considerat admis candidatul trebuie sa aiba o medie finala de
cel putin 8.
Rezultatele examinarii profesionale se comunica in termen de doua zile
lucratoare, prin afisare intr-un loc vizibil in mod public, la sediul
institutiei publice care a organizat examinarea.
Rezultatul examinarii poate fi contestat in termen de doua zile lucratoare
de la data afisarii lui. Contestatiile se depun la secretariatul directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti. Contestatiile se solutioneaza de catre o
comisie stabilita prin decizie a directorului general, in termen de 5 zile
lucratoare de la data depunerii acestora.
Modul de solutionare a contestatiilor se comunica in scris petentilor.
Urmatoarea cale de atac, si ultima, este structura de audit intern din centrala
Ministerului Finantelor Publice.
Persoanele declarate admise vor fi inscrise pe lista cuprinzand persoanele
agreate ce va fi transmisa, in termen de 10 zile lucratoare, structurii de
audit intern din centrala Ministerului Finantelor Publice.
Membrii comisiilor de examinare si personalul din centrala Ministerului
Finantelor Publice, la cerere, vor fi examinati de catre structura de audit
intern din centrala Ministerului Finantelor Publice. Procedura este analoaga,
mutatis mutandis, cu cea urmata la nivelul structurilor teritoriale de audit
intern.
Completarea listei cuprinzand persoanele agreate se efectueaza ori de cate
ori sefii structurilor teritoriale de audit intern ale Ministerului Finantelor
Publice si conducerile directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
considera necesar si se efectueaza in mod obligatoriu atunci cand s-au depus
cel putin 10 cereri prin care se solicita acest lucru. Orice completare a
listei cuprinzand persoanele agreate se va transmite structurii de audit intern
din centrala Ministerului Finantelor Publice, in termen de 10 zile lucratoare.
2. Incheierea contractului de certificare
Institutiile publice cu mai putin de 25 de posturi au obligatia sa solicite
certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara la
structurile de audit intern ale Ministerului Finantelor Publice.
La primirea solicitarii structurile de audit intern ale Ministerului
Finantelor Publice procedeaza mai intai la verificarea indeplinirii de catre
institutia publica respectiva a conditiilor de a solicita acest lucru. Daca
institutia publica solicitanta nu indeplineste conditiile prevazute la art. 28
din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv, este informata in scris despre aceasta. Daca institutia
publica solicitanta indeplineste conditiile legale pentru solicitarea
certificarii externe, atunci se procedeaza la acceptarea sau respingerea
solicitarii de efectuare a certificarii de catre structura de audit intern a
Ministerului Finantelor Publice. Acceptarea sau respingerea solicitarii de
efectuare a certificarii se face pe baza analizei fondului de timp de munca
disponibil, a gradului de acoperire cu sarcini a personalului specializat si a
altor criterii, astfel incat sa nu fie afectata indeplinirea atributiilor
prevazute in regulamentul de organizare si functionare si in fisa postului.
Daca se ajunge la concluzia ca certificarea poate fi realizata de structura
proprie de audit intern, atunci directorul general decide, la propunerea
sefului structurii de audit intern, persoana care urmeaza sa efectueze
certificarea, anuntand despre aceasta institutia publica solicitanta. Daca in
urma analizei fondului de timp disponibil se ajunge la concluzia ca structura
proprie de audit intern nu poate realiza certificarea solicitata, atunci
institutia publica solicitanta este anuntata despre necesitatea de a consulta
lista cuprinzand persoanele agreate de unde poate sa aleaga persoana fizica sau
juridica in vederea realizarii certificarii. Persoanele fizice sau juridice
agreate, care incheie contract de certificare cu institutiile publice
respective, vor depune o copie de pe acest contract la structurile de audit
intern ale Ministerului Finantelor Publice unde au fost agreate, in termen de
10 zile lucratoare de la incheiere. Contractul de certificare este contract de
prestari de servicii.
3. Cazurile de excludere a persoanelor fizice si juridice din lista
cuprinzand persoanele agreate
Excluderea de pe lista cuprinzand persoanele agreate se face in urmatoarele
cazuri:
a) la cererea persoanei agreate, inaintata in scris conducatorului
structurii de audit intern care a inscris-o pe lista;
b) decizia structurii de audit intern luata in urma analizei rapoartelor de
certificare intocmite;
c) incetarea indeplinirii oricarei conditii care a stat la baza agrearii;
d) decesul persoanei agreate.
Persoanele fizice sau juridice agreate care au intocmit raport de
certificare au obligatia ca in termen de 10 zile lucratoare sa depuna o copie
de pe acest raport si la structura de audit intern a Ministerului Finantelor
Publice care le-a agreat.
La analiza rapoartelor de certificare se va urmari daca persoana care a
facut certificarea a respectat atat metodologiile in vigoare privind
certificarea bilantului contabil si contul de executie bugetara, cat si
intreaga legislatie economico-financiara care are implicatii asupra
certificarii bilantului contabil si a contului de executie bugetara.
In cazul incetarii valabilitatii contractului de certificare inainte de
termenul stabilit in contract, partile contractante vor informa in scris
conducatorul structurii de audit intern caruia i a fost transmisa copia de pe
contract, asupra cauzelor care au condus la aceasta. Cu aceasta ocazie
institutia publica respectiva va preciza modul in care intelege sa efectueze in
viitor certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara.
In orice situatie in care o persoana a fost exclusa de pe lista cuprinzand
persoanele agreate, cu exceptia cazului de deces, acea persoana va fi informata
in scris despre aceasta, cu precizarea motivelor care au stat la baza
excluderii. Decizia de excludere din lista cuprinzand persoanele agreate poate
fi contestata, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicare, la structura de
audit intern din centrala Ministerului Finantelor Publice. Raspunsul la
contestatie se da in termen de 30 de zile lucratoare.