ORDIN
Nr. 332 din 25 februarie 2000
privind aprobarea Normelor metodologice generale pentru organizarea si
functionarea auditului intern in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 3 martie 2000
Ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul intern si controlul financiar preventiv, precum si propunerile
ordonatorilor principali de credite, ale directiilor de specialitate din
Ministerul Finantelor si ale aparatului sau teritorial,
emite urmatorul ordin:
1. Cu data prezentului ordin se aproba Normele metodologice generale pentru
organizarea si functionarea auditului intern in baza prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar
preventiv.
2. In termen de 30 de zile de la publicarea normelor metodologice in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, institutiile publice care infiinteaza
structuri de audit intern in baza Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 vor
elabora norme metodologice proprii privind organizarea si functionarea
activitatii de audit intern, conform cadrului general creat de prezentele norme
metodologice.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
NORME METODOLOGICE GENERALE
pentru organizarea si functionarea auditului intern in baza prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar
preventiv
PARTEA I
Delimitari conceptuale
1. Definitie
Auditul intern reprezinta un ansamblu de activitati si actiuni corelate,
desfasurate de structuri specializate, constituite la nivelul institutiei
publice in cauza sau, dupa caz, la nivelul institutiei publice ierarhic
superioare, care, pe baza unui plan si a unei metodologii prestabilite, este
destinat sa realizeze un diagnostic general al sistemului, sub aspect tehnic,
managerial si financiar-contabil.
Auditul intern reprezinta o verificare de tip endogen si ex post. In
legatura cu caracterul ex post al auditului intern al institutiilor publice
trebuie mentionat ca acest caracter se refera la o operatiune sau la o decizie,
in timp ce, cu referire la activitatea globala desfasurata de sistemul auditat
la nivelul unui an calendaristic, auditul intern are un caracter concomitent.
Acest caracter rezulta din trasatura auditului intern de a urmari o operatiune
sub aspectul obiectivelor specifice de verificare pe tot lantul sau de desfasurare.
2. Raportul dintre auditul intern si auditul extern la institutiile publice
Auditul intern este exercitat de o structura specializata, organizata in
conditiile legii la nivelul institutiei publice in cauza sau, dupa caz, de
institutia publica ierarhic superioara, structura subordonata conducatorului
institutiei publice in care este organizat.
Auditul extern este exercitat de o structura sau de o persoana care este
organizata in afara structurii organizatorice a institutiei publice auditate.
Certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara,
exercitata de o terta persoana din afara institutiei publice ale carei bilant
contabil si cont de executie bugetara sunt auditate, pe baza de contract, este
de natura auditului intern, daca persoana respectiva figureaza in lista
cuprinzand persoanele agreate de Ministerul Finantelor, in conditiile
Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul
financiar preventiv.
3. Raportul dintre auditul institutiilor publice si auditul agentilor
economici
Auditul intern al institutiilor publice se exercita in baza Ordonantei
Guvernului nr. 119/1999, in timp ce auditul agentilor economici se realizeaza
in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
In cazul agentilor economici care utilizeaza fonduri publice si/sau
administreaza patrimoniul public ori care beneficiaza de drepturi exclusive sau
speciale, si numai cu privire la acestea, auditul poate fi efectuat de
institutia publica care le-a alocat fondurile, le-a dat spre administrare
patrimoniul sau le-a conferit drepturile exclusive ori speciale.
Deosebirea esentiala dintre cele doua categorii de audit este insa aceea
ca, in timp ce auditul agentilor economici de drept privat se focalizeaza
asupra conformitatii de tip financiar-contabil a operatiunilor efectuate de cel
auditat, auditul institutiilor publice se focalizeaza asupra calitatii si
performantei de management, care include controlul de conformitate
financiar-contabila ca pe o parte. Aceasta diferenta rezulta din deosebirea
criteriilor de comportament ale celor doua entitati: profitul - in cazul
agentilor economici si buna gestiune a banului si a patrimoniului public - in
cazul institutiilor publice.
4. Raportul dintre auditul intern si controlul intern al institutiilor
publice
In conformitate cu definitia auditului intern cuprinsa in Ordonanta
Guvernului nr. 119/1999 si cu precizarile de la pct. 1, auditul intern se
constituie ca un control ex post si, respectiv, concomitent asupra intregii
activitati a sistemului auditat si indeosebi asupra controlului intern al
sistemului respectiv. Prin urmare, controlul intern al institutiei publice
urmeaza sa faca el insusi obiectul auditului intern.
Nu trebuie facuta nici o confuzie intre controlul intern, ca ansamblu de
masuri la dispozitia conducatorului institutiei publice, menit sa asigure buna
functionare a institutiei, si auditul intern care, fiind tot un control de tip
endogen, este un control de tip evaluare si, mai ales, este un control final,
ultimul din seria controalelor efectuate de structurile proprii ale institutiei
publice in cauza.
PARTEA a II-a
Organizarea structurilor de audit intern
5. Organizarea auditului intern la nivelul ordonatorilor principali de
credite
Auditul intern se organizeaza, in mod obligatoriu, la ordonatorii
principali de credite, responsabilitatea pentru aceasta revenind ordonatorilor
de credite respectivi.
Ordonatorii principali de credite vor analiza oportunitatea infiintarii
structurilor proprii de audit intern la nivelul institutiilor/unitatilor
subordonate sau aflate sub autoritatea lor. Aceasta analiza de oportunitate se
va efectua avand in vedere urmatoarele criterii:
- volumul anual al fondurilor publice utilizate;
- numarul institutiilor/unitatilor subordonate si gradul de dispersie
teritoriala a acestora;
- numarul de personal al institutiei publice in ansamblu, precum si
ponderea numarului de personal repartizat pe structuri subordonate;
- in cazul in care ordonatorul principal de credite decide sa nu organizeze
compartiment propriu de audit intern la nivelul structurilor subordonate,
auditul acestor structuri va fi asigurat de compartimentul de audit intern de
la nivelul ordonatorului de credite de rang imediat superior;
- fostele structuri de control financiar de gestiune vor fi absorbite de
cele de audit intern, acestea din urma preluand, alaturi de atributiile
conferite prin Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, toate atributiile fostelor
structuri de control financiar de gestiune;
- acolo unde nu fiintau structuri de control financiar de gestiune se vor
infiinta structuri de audit intern conform prevederilor art. 6 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999.
La fundamentarea schemei de personal pentru structurile de audit intern
infiintate se vor avea in vedere urmatoarele criterii:
- numarul de posturi: se recomanda drept coeficient normativ minimal un
auditor la 40 de posturi, iar drept coeficient normativ maximal, un auditor la
30 de posturi;
- in cazul in care ordonatorul principal de credite decide, conform
criteriilor mentionate, sa nu infiinteze compartiment de audit intern la
nivelul unor structuri institutionale subordonate, auditul intern al acestor
structuri va fi asigurat de compartimentul de audit organizat la nivelul
ordonatorului de credite de rang imediat superior.
La nivel central Ministerul Finantelor organizeaza activitatea de audit
intern prin Directia generala audit intern (D.G.A.I.) care se subordoneaza
ministrului finantelor. D.G.A.I. asigura auditul intern al activitatii proprii
si indrumarea metodologica a compartimentelor de audit intern organizate la
nivelul ordonatorilor principali de credite.
La nivelul aparatului teritorial al Ministerului Finantelor (directii
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti) auditul intern este organizat prin Serviciul de audit
intern (S.A.I.) la nivelul judetelor si prin Directia de audit intern (D.A.I.)
la nivelul Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de
stat a municipiului Bucuresti, care se subordoneaza directorului general.
La nivelul ordonatorilor secundari si tertiari de credite, in cazul in care
ordonatorul principal de credite decide organizarea compartimentului de audit
intern la nivelul acestor doua categorii de ordonatori, metodologia aplicata va
fi cea prevazuta pentru ordonatorii principali de credite.
La nivelul agentilor economici care beneficiaza de drepturi exclusive sau
speciale, care sunt in coordonarea unei institutii publice sau la care statul
detine mai mult de 70% din numarul de voturi in adunarea generala a
actionarilor/asociatilor, nu se organizeaza compartimente de audit intern in
sensul Ordonantei Guvernului nr. 119/1999. Pentru utilizarea fondurilor publice
sau/si administrarea patrimoniului public auditul intern poate fi exercitat de
institutia publica care gestioneaza fonduri publice sau de autoritatea publica
care da in administrare patrimoniul public ori de institutia publica care a
acordat drepturile speciale sau exclusive.
6. Organizarea auditului intern la nivelul institutiilor publice cu mai
putin de 25 de posturi in schema de personal
6.1. In cazul unei subordonari ierarhice fata de o institutie publica
Organizarea auditului intern se face conform prevederilor art. 28 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999.
6.2. In cazul unei autonomii ierarhice
In cazul unei autonomii ierarhice, daca conducatorul institutiei publice in
cauza decide sa nu infiinteze compartiment propriu de audit intern, va proceda
astfel:
- va comunica aceasta decizie directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
informand si despre modalitatea in care intelege sa realizeze certificarea
trimestriala si anuala a bilantului contabil si a contului de executie bugetara
(prin persoane desemnate de directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat sau prin persoane fizice ori juridice externe
agreate);
- in cazul in care certificarea trimestriala si anuala a bilantului
contabil si a contului de executie bugetara urmeaza sa fie facuta prin persoane
desemnate de directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat, aceste persoane vor fi desemnate de directorul general din cadrul
personalului angajat la S.A.I., respectiv la D.A.I., la propunerea sefului
compartimentului respectiv. Acceptarea sau respingerea solicitarii de
certificare se va face in urma analizei fondului de timp de munca disponibil la
nivelul compartimentului, a gradului de acoperire cu sarcini a personalului
specializat, precum si a altor criterii, astfel incat sa nu fie afectata
indeplinirea atributiilor prevazute in regulamentul de organizare si
functionare si in fisa postului;
- in cazul prevazut la alineatul precedent solicitantul va incheia cu
directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, un contract anual de audit
intern si certificare;
- in cazul in care certificarea trimestriala si anuala a bilantului
contabil si a contului de executie bugetara urmeaza sa fie facuta prin persoane
fizice sau juridice agreate, conducatorul institutiei publice in cauza va
solicita de la directia generala a finantelor publice si controlului financiar
de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, lista cuprinzand
persoanele agreate de Ministerul Finantelor pentru aceste atributii. Dupa
alegerea persoanei agreate care va realiza certificarea, conducatorul
institutiei publice solicitante va transmite la S.A.I., respectiv la D.A.I.,
copia de pe contractul de certificare incheiat in acest sens. Persoanele care
figureaza in aceste liste vor fi reatestate in aceasta calitate de Ministerul
Finantelor prin intermediul S.A.I., respectiv al D.A.I., pentru fiecare
exercitiu financiar, pe baza urmatoarelor criterii:
a) pentru persoane fizice:
- sa indeplineasca conditiile cerute auditorilor interni, prevazute de
prezentele norme metodologice;
- sa sustina o testare profesionala la S.A.I., respectiv la D.A.I., pe
probleme de audit intern, cu accent pe certificarea bilanturilor contabile si a
conturilor de executie bugetara. In cazul in care a fost agreat pentru
exercitiul financiar anterior, reatestarea pentru un nou exercitiu financiar se
va face pe baza analizei rapoartelor de certificare intocmite;
- sa cunoasca si sa respecte prevederile Codului de etica al auditorului
intern;
- sa prezinte cazier judiciar;
b) pentru persoane juridice:
- sa aiba prevazut in obiectul de activitate activitati de audit intern si
de certificare a bilantului contabil si a contului de executie bugetara pentru
institutii publice;
- sa depuna la S.A.I., respectiv la D.A.I., o documentatie concludenta din
care sa rezulte capacitatea profesionala si probitatea morala pentru astfel de
activitati;
- persoanele fizice care, in numele persoanei juridice respective, urmeaza
sa efectueze activitati de audit intern si de certificare a bilantului contabil
si a contului de executie bugetara la institutii publice trebuie sa
indeplineasca conditiile prevazute la lit. a).
S.A.I., respectiv D.A.I., va transmite trimestrial la D.G.A.I., pana la
data de 15 a lunii urmatoare, lista cuprinzand persoanele agreate de Ministerul
Finantelor. Orice modificare operata in lista va fi comunicata la D.G.A.I. in
termen de 10 zile de la data producerii acesteia.
Nerespectarea de catre persoanele agreate a legislatiei privind
certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara,
precum si incetarea indeplinirii criteriilor care au stat la baza agrearii
atrag excluderea persoanei respective din lista.
PARTEA a III-a
Sfera activitatii de audit intern
7. Activitatile verificate de auditul intern
Activitatile verificate de auditul intern sunt cele mentionate la art. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999.
8. Caracteristicile operatiunilor verificate de auditul intern
Prin auditul intern se verifica operatiunile, activitatile sau actiunile
care se efectueaza, se executa sau se desfasoara in cadrul institutiei publice,
avandu-se in vedere urmatoarele caracteristici (fara ca lista acestora sa fie
exhaustiva):
1. conformitatea operatiunilor, activitatilor sau a actiunilor:
- legalitatea: obiectul auditului intern respecta prevederile legale in
materie;
- regularitatea: obiectul auditului intern respecta prevederile care se
refera la modalitati, proceduri, scheme sau la modele de efectuare, executie
sau desfasurare;
- incadrarea in plafoanele valorice: obiectul auditului intern nu
antreneaza depasirea plafonului valoric maxim aprobat pentru acea operatiune,
actiune sau activitate;
2. economicitatea operatiunilor, activitatilor sau a actiunilor:
- obiectul auditat realizeaza conditia costului minim in conditiile date.
Costul minim se evalueaza prin determinarea costului de oportunitate al
realizarii obiectului auditat;
3. eficacitatea operatiunilor, activitatilor sau a actiunilor:
- obiectul auditat realizeaza conditia de atingere a obiectivului stabilit
prin realizarea sa. Atingerea obiectivului stabilit trebuie sa se realizeze
intr-o marja pe care auditorul o considera rezonabila;
4. eficienta operatiunilor, activitatilor sau a actiunilor:
- reprezinta o corelare intre economicitate si eficacitate, in sensul unei
optimizari a celor doua caracteristici, in conditiile realizarii obiectului
auditat;
5. oportunitatea temporala a realizarii obiectului auditat:
- se analizeaza daca momentul in care obiectul auditat s-a realizat a fost
cel mai propice sub aspectul asigurarii atingerii obiectivului stabilit;
6. oportunitatea structurala a realizarii obiectului auditat:
- se analizeaza daca obiectul auditat s-a realizat in acea conjunctura
actionala, normativa etc., care sa confere cel mai inalt grad de eficienta. De
asemenea, se analizeaza modul in care realizarea obiectului auditat se
incadreaza intr-o structura mai larga de operatiuni, activitati sau actiuni;
7. acoperirea riscului intern asociat realizarii operatiunii, activitatii
sau actiunii auditate:
- se evalueaza modul si gradul in care realizarea obiectului auditat a
antrenat riscuri interne (economice, tehnice, financiare, functionale etc.),
precum si modul si gradul in care aceste riscuri interne au fost acoperite a
priori de managementul sistemului auditat;
8. acoperirea riscului de sistem asociat realizarii operatiunii,
activitatii sau actiunii auditate:
- se evalueaza modul si gradul in care realizarea obiectului auditat a
antrenat riscuri de sistem (economice, tehnice, financiare, functionale etc.),
precum si modul si gradul in care aceste riscuri de sistem au fost acoperite a
priori de managementul sistemului auditat;
9. conectarea sistemului, prin realizarea obiectului auditat, la viitor:
- modul si gradul in care, prin realizarea obiectului auditat, sistemul in
care s-a realizat acel obiect este asigurat impotriva epuizarii functionale
si/sau primeste impulsuri noi de dezvoltare, stabilitate si perfectionare
specifice.
9. Indrumarea metodologica in materia auditului intern
Indrumarea metodologica in materia auditului intern este asigurata de
Ministerul Finantelor printr-o structura specializata din cadrul D.G.A.I. si se
refera atat la elaborarea initiala a prezentelor norme metodologice, cat si la
modificarea, actualizarea si perfectionarea acestora in mod dinamic.
De asemenea, functia de indrumare metodologica mai cuprinde elaborarea de
machete, structuri de rapoarte de verificare si prezentare, interpretari
unitare ale prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 119/1999, elaborarea si
perfectionarea criteriilor si principiilor de intocmire a planului de audit
intern si de valorificare a rapoartelor de audit intern.
Conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 119/1999, structura
specializata din cadrul D.G.A.I. din Ministerul Finantelor va efectua si
controlul respectarii normelor, metodologiilor si a procedurilor de audit
intern de catre structurile de audit intern de la nivelul ordonatorilor
principali de credite.
10. Auditul proiectelor de buget
Scopul auditului proiectelor de buget intocmite de institutiile publice
este de a oferi ordonatorilor de credite o evaluare privind fezabilitatea si
fiabilitatea proiectelor de buget, astfel incat sa se minimizeze riscurile
privind colectarea veniturilor bugetare si depasirea cheltuielilor publice,
precum si de a fundamenta echilibrele bugetare. De asemenea, o data cu trecerea
la elaborarea bugetelor pe programe auditul proiectelor de buget are rolul de a
evalua necesitatea si impactul realizarii acestor programe pe termen scurt si
mediu.
Proiectele de buget intocmite de ordonatorii de credite vor fi insotite de
referate de opinie intocmite de compartimentele de audit intern proprii.
Referatul de opinie va contine evaluari si aprecieri cel putin cu privire
la:
- dimensionarea veniturilor bugetare;
- gradul de certitudine a veniturilor (riscul nerealizarii veniturilor);
- dimensionarea si fundamentarea cheltuielilor bugetare;
- fundamentarea investitiilor si a achizitiilor publice;
- riscul depasirii cheltuielilor proiectate;
- finantarea deficitelor bugetare;
- datoria publica implicita in propunerile de finantare bugetara;
- fezabilitatea propunerilor de buget pe baza de programe;
- cofinantari de proiecte si programe;
- transferurile intre categorii de bugete;
- marimea, structura si destinatia fondurilor publice provenite de la
Uniunea Europeana sau din alte surse;
- marimea, structura si implicatiile preluarii la datoria publica a
rezultatelor negative ale blocajelor monetare si financiare din economie;
- structura si deficitul bugetului public consolidat;
- corelarea diversilor indicatori bugetari;
- implicatiile propunerilor bugetare asupra echilibrului macroeconomic,
dinamicii economiei reale si monetare, corelarii fluxurilor economice interne
cu cele externe, inflatiei, somajului si calitatii vietii;
- alte elemente relevante rezultate din legea anuala a bugetului de stat.
Ordonatorul principal de credite va colecta referatele de opinie din
structurile descentralizate prin compartimentul de audit intern, care va audita
proiectul de buget la nivelul ordonatorului principal de credite.
In cazul in care referatul de opinie pune in evidenta anumite necorelari,
contradictii interne ori riscuri exagerate privind realizarea veniturilor si
incadrarea cheltuielilor in deficitele proiectate, servicii excesive ale
datoriei publice interne in finantarea, cofinantarea sau in refinantarea
proiectelor ori a programelor prevazute in buget sau alte puncte slabe ale
proiectelor de buget, ordonatorul principal de credite poate dispune
reanalizarea si reproiectarea bugetelor respective. Forma reproiectata a
bugetelor nu mai este supusa auditarii interne.
Proiectele de buget, insotite de documentatii si fundamentari detaliate,
precum si de referatul de opinie al compartimentului de audit intern al
ordonatorului principal de credite, vor fi inaintate, conform prevederilor
legale in vigoare privind procesul bugetar, ministrului finantelor. Referatele
de opinie ale ordonatorilor principali de credite vor sta, alaturi de proiectul
de buget intocmit de Ministerul Finantelor, la dispozitia D.G.A.I.
In cazul rectificarii bugetului de stat, proiectul actului normativ de
rectificare se supune acelorasi reguli de audit intern ca si proiectul initial
al bugetului de stat.
In ceea ce priveste bugetele locale, ele vor urma regulile procedurale privind
viza compartimentului de audit intern, care au fost prezentate pentru proiectul
bugetului de stat.
11. Delimitari de obiect intre auditul intern si controlul financiar
preventiv
Controlul financiar preventiv (propriu sau delegat) este un control de tip
ex ante, in timp ce auditul intern este un control de tip ex post. Totusi, ca
urmare a faptului ca auditul intern trebuie sa urmareasca o operatiune, o
activitate sau o actiune pe tot parcursul derularii acesteia, auditul intern
are un caracter sui-generis de control concomitent-ulterior: concomitent din
perspectiva anului financiar, ulterior din perspectiva operatiunii, activitatii
sau actiunii (ori a diferitelor faze temporale ale acesteia).
12. Delimitari de obiect intre auditul intern si controlul de management
Controlul intern, ca obiect al auditului intern, cuprinde si controlul de
management pe care il efectueaza conducatorul institutiei publice in scopul
asigurarii stabilitatii si coerentei functionale a sistemului auditat in
intregul sau. Ca urmare, controlul de management al institutiei publice, ca si
controlul financiar preventiv propriu sau alte categorii de control intern
specifice, face obiectul auditului intern.
PARTEA a IV-a
Planul de audit intern
13. Recomandarile unitare ale Ministerului Finantelor privind intocmirea
planului de audit intern
13 1. Trasaturi generale ale planului de audit intern:
a) planul de audit intern se intocmeste anual de compartimentul de audit
intern;
b) proiectul planului anual de audit intern este elaborat, in cazul
ordonatorilor principali de credite, pana la data de 30 noiembrie a anului
precedent anului pentru care se elaboreaza, insotit de un referat de
justificare a modului in care au fost selectate obiectivele, activitatile sau
operatiunile care au fost cuprinse in plan;
c) proiectul planului anual de audit intern este elaborat, in cazul
ordonatorilor secundari de credite, in stransa colaborare cu compartimentul de
audit intern al ordonatorului principal de credite, pana la data de 10
decembrie a anului anterior anului pentru care se elaboreaza, insotit de un
referat de justificare a modului in care au fost selectate obiectivele,
activitatile sau operatiunile care au fost cuprinse in plan;
d) proiectul planului anual de audit intern este elaborat, in cazul
ordonatorilor tertiari de credite, in stransa colaborare cu compartimentul de
audit intern al ordonatorului secundar de credite, pana la data de 20 decembrie
a anului precedent anului pentru care se elaboreaza, insotit de un referat de
justificare a modului in care au fost selectate obiectivele, activitatile sau
operatiunile care au fost cuprinse in plan;
e) planul anual de audit intern este aprobat de conducatorul institutiei
publice;
f) planul anual de audit intern aprobat poate fi modificat sau completat,
la propunerea sefului compartimentului de audit intern sau la initiativa
conducatorului institutiei publice, de catre acesta, ori de cate ori apar
indicii sau circumstante care semnifica aparitia unor noi riscuri interne sau
de sistem, modificarea gradului de risc al activitatilor sau operatiunilor deja
cuprinse in plan, modificarea fondului de timp disponibil sau alte elemente
decizionale, toate de natura sa conduca la necesitatea realocarii fondului de
capacitate de audit pe obiectivele planului;
g) pentru activitatile si operatiunile care au legatura nemijlocita cu
certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara obiectivele
cuprinse in planul de audit intern vor fi defalcate pe trimestre si pe luni,
dupa caz;
h) se va avea in vedere ca activitatile de audit intern aferente
certificarii bilantului contabil si a contului de executie bugetara, cuprinse
in planul de audit intern, sa nu depaseasca 40 - 50% din capacitatea de audit a
compartimentului respectiv (fondul de timp anual disponibil in zile-om).
13.2. Principii generale de intocmire a planului de audit intern:
a) principiul completitudinii - nici o activitate desfasurata de institutia
publica nu poate fi exclusa de la exercitarea auditului intern;
b) principiul prudential - orice activitate sau operatiune trebuie sa fie
cuprinsa in planul de audit intern cel putin o data la 3 ani;
c) principiul permanentei observari - o activitate sau o operatiune
prevazuta in planul de audit intern va face obiectul auditarii pe tot parcursul
realizarii ei;
d) principiul oportunitatii - obiectivele prevazute in planul de audit
intern vor fi stabilite prin analiza si evaluarea gradului si a iminentei
riscului asociat;
e) principiul ierarhizarii competentei teritoriale - institutia publica
corespunzatoare ordonatorilor de credite secundari sau tertiari este auditata
ca intreg (la nivelul conducatorului acesteia) de institutia publica de rang
imediat superior.
13.3. Criterii-semnal de intocmire a planului de audit intern
La intocmirea planului de audit intern se va tine seama si de o serie de
criterii-semnal care pot orienta componenta sau structurarea acestuia in
anumite directii. Aceste criterii-semnal sunt de natura sa releve situatii
negative acute sau cu potential mare de acutizare in anul pentru care se
elaboreaza planul de audit intern. Cateva dintre aceste criterii-semnal (fara
ca lista lor sa fie epuizata) sunt:
a) deficiente constatate in rapoartele de audit anterioare;
b) deficiente constatate in procesele-verbale incheiate in urma
inspectiilor de audit intern;
c) deficiente consemnate in rapoartele Curtii de Conturi;
d) informatii si indicii detinute sau obtinute cu privire la disfunctionalitati
sau abateri, altele decat cele de natura legalitatii si regularitatii;
e) aprecieri ale unor specialisti, experti etc. cu privire la structura si
dinamica unor riscuri interne sau de sistem;
f) analiza unor trenduri pe termen lung privind unele aspecte ale
functionarii sistemului;
g) evaluarea impactului unor modificari petrecute in mediul in care
evolueaza sistemul auditat.
14. Modificarea dinamica a planului de audit intern
Planul de audit intern poate suferi modificari pe parcursul derularii lui,
in urmatoarele conditii (exemplificarea este pur enumerativa si nu exhaustiva):
a) identificarea, pe parcursul derularii actiunii de auditare, a unor
obiective, activitati, operatiuni, a caror auditare apare ca avand o valoare
semnificativa importanta pentru perioada la care se refera activitatea de audit
intern;
b) obiective de control introduse pe parcursul derularii planului de audit
intern de catre institutia publica ierarhic superioara;
c) modificari legislative sau organizatorice importante, de natura sa
modifice gradul de semnificatie a auditarii anumitor operatiuni, activitati sau
actiuni ale sistemului;
d) necesitati de diagnoza ad-hoc ale conducerii institutiei publice
respective.
15. Problema verificarilor tematice ordonate de Ministerul Finantelor
Ministerul Finantelor poate stabili anumite tematici generale de control,
derivate din necesitatile proprii de analiza, evaluare si diagnosticare a
activitatii institutiilor publice. In aceste cazuri ordonatorii principali de
credite vor primi de la Ministerul Finantelor obiectivele, metodologia si
tehnologia concreta de efectuare a auditului intern, perioada de efectuare a
auditului intern si perioada supusa auditarii. Ordonatorii principali de
credite sunt obligati sa ia toate masurile organizatorice pentru ca tematicile
ordonate de Ministerul Finantelor sa fie introduse in planul de audit intern al
institutiei respective si sa fie realizate in bune conditii si raportate in
termenul fixat. De asemenea, ordonatorii principali de credite vor lua toate
masurile ca, acolo unde este cazul, aceste tematici sa fie defalcate pe
structurile proprii descentralizate, astfel incat aceste defalcari sa fie
cuprinse in planurile de audit ale acestor structuri descentralizate.
16. Structura planului de audit intern
Planul de audit intern reprezinta un document oficial. El este pastrat in
arhiva institutiei publice impreuna cu referatul de justificare pe aceeasi
perioada in care este pastrat si raportul de audit. Planul de audit intern va
cuprinde cel putin elementele enumerate mai jos:
a) scopul actiunii de auditare;
b) obiectivele actiunii de auditare;
c) identificarea/descrierea activitatii sau a operatiunii supuse auditului
intern;
d) identificarea/descrierea unitatii sau a structurii organizatorice la
care se va desfasura actiunea de auditare;
e) durata actiunii de auditare;
f) perioada supusa auditarii;
g) numarul de auditori antrenati in actiunea de auditare;
h) precizarea elementelor ce presupun utilizarea unor cunostinte de
specialitate, precum si a numarului de specialisti cu care urmeaza sa se
incheie contracte externe de servicii de expertiza/consultanta (daca este
cazul);
i) numarul de auditori care urmeaza sa fie atrasi in actiunile de audit
intern din cadrul structurilor descentralizate.
PARTEA a V-a
Raportul de audit intern
17. Elaborarea raportului de audit intern
Raportul de audit intern este un act unilateral care exprima opinia
auditorului in baza constatarilor facute.
In ceea ce priveste elaborarea raportului de audit intern, el va cuprinde,
in mod obligatoriu, cel putin urmatoarele elemente:
a) scopul si obiectivele raportului de audit intern;
b) structura minimala a raportului de audit intern:
1. date de identificare a actiunii de audit intern:
- baza legala a actiunii de audit intern;
- ordinul de serviciu;
- echipa de auditare;
- unitatea/structura organizatorica auditata;
- baza legala a actiunii de auditare;
- durata actiunii de auditare;
- perioada auditata;
2. modul de desfasurare a actiunii de audit intern:
- caracterul actiunii de audit intern (sondaj/exhaustiv;
documentar/inspectie);
- proceduri, metode, tehnici utilizate;
- documente, materiale etc. examinate in cursul actiunii de audit intern;
- materiale intocmite in cursul actiunii de audit intern;
3. constatari efectuate:
- trebuie sa fie prezentate sintetic, cu trimitere explicita la anexele la
raportul de audit intern;
- trebuie sa fie prezentate constatarile cu caracter pozitiv distinct de
cele cu caracter negativ, in scopul generalizarii aspectelor pozitive pe de o
parte, iar pe de alta parte, al identificarii cailor de eliminare a
deficientelor stabilite;
- acele constatari care implica o raspundere juridica de orice fel sunt
consemnate in acte constatatoare bilaterale care sunt anexe la raportul de
audit intern; in aceste acte se va face, in mod obligatoriu, trimitere la
actele normative incalcate si se vor prezenta toate elementele constitutive ale
raspunderii juridice, in functie de natura constatarilor;
4. concluziile si recomandarile echipei de auditare:
- se elaboreaza pe baza constatarilor facute, avand un caracter
fundamentat;
- trebuie sa fie pertinente si sa nu fie disproportionate in raport cu
constatarile pe care se bazeaza;
- trebuie sa fie de natura sa conduca la eliminarea deficientei constatate;
- trebuie sa fie fezabile si economice;
- trebuie sa aiba un grad de semnificatie important in ceea ce priveste
efectul previzibil asupra activitatii sistemului auditat;
- trebuie sa aiba caracter de anticipare si, pe aceasta baza, de prevenire
a eventualelor disfunctionalitati sau tendinte negative la nivelul sistemului
auditat;
- trebuie sa contribuie la crearea stimulentelor sistemice de dezvoltare a
activitatii si de crestere a performantei de management;
5. documentatia-anexa la raportul de audit intern:
- procesele-verbale si notele de constatare bilaterale;
- notele explicative;
- note de relatii;
- situatii, acte, documente si orice alt material probant sau justificativ;
c) prezentarea sistematica a concluziilor derivate din actiunea de audit
intern, precum si a recomandarilor ori masurilor, dupa caz, care se impun
pentru remedierea sau prevenirea deficientelor constatate.
Toate documentele-anexa la raportul de audit intern se semneaza pentru
conformitate de cel auditat.
18. Prezentarea raportului de audit intern
Raportul de audit intern se caracterizeaza prin urmatoarele elemente
minimale:
a) este semnat pe fiecare pagina de catre auditor;
b) se intocmeste intr-un singur exemplar si se inregistreaza la auditor;
c) se prezinta conducatorului institutiei publice (ordonatorului de
credite) care a aprobat auditarea si se arhiveaza la compartimentul de audit
intern.
19. Arhivarea raportului de audit intern
Arhivarea raportului de audit intern se face la compartimentul de audit
intern pe perioada necesara fundamentarii planului de audit intern, dupa care
se preda la arhiva institutiei, in dosare speciale, in conditiile Legii
Arhivelor Nationale nr. 16/1996.
PARTEA a VI-a
Certificarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara
20. Scopul certificarii
Scopul certificarii il constituie asigurarea garantiei pentru conducatorul
institutiei publice ca bilantul contabil si contul de executie bugetara ofera o
imagine fidela, clara si completa privind buna gestiune financiara.
21. Principiile care stau la baza realizarii certificarii:
a) exhaustivitatea (integralitatea) - toate operatiunile care privesc
institutia publica sunt inregistrate in contabilitate pe baza documentelor
justificative;
b) realitatea - toate elementele patrimoniale din evidentele contabile
corespund cu cele identificabile fizic si toate elementele de activ, pasiv, de
venituri si cheltuieli reflecta valori reale, exista si privesc institutia
publica in cauza; toate informatiile prezentate prin conturile anuale trebuie sa
poata fi justificate si certificate;
c) corecta inregistrare in contabilitate si corecta prezentare in conturile
anuale a operatiunilor, adica aceste operatiuni trebuie:
1. sa fie contabilizate in perioada corespunzatoare, urmarindu-se deci
respectarea independentei exercitiilor financiare (criteriul perioadei
corecte);
2. sa fie corect evaluate, adica sumele sa fie bine determinate, aritmetic
exacte, urmarindu-se respectarea tuturor regulilor si principiilor contabile,
precum si a metodelor de evaluare (criteriul corectei evaluari);
3. sa fie inregistrate in conturile corespunzatoare, conform planului de
conturi pentru institutiile publice (criteriul corectei imputari);
4. sa fie corect totalizate, centralizate, astfel incat sa li se asigure o
prezentare in conturile anuale conforma cu regulile in vigoare (criteriul
corectei prezentari in conturile anuale).
22. Documentatia necesara pentru certificare:
a) bilantul contabil;
b) contul de executie bugetara;
c) acte financiare si de gestiune;
d) evidente contabile;
e) orice alte documente justificative care stau la baza inregistrarilor in
contabilitate.
23. Unele precizari privind certificarea:
a) certificarea se face la nivelul fiecarei institutii publice care,
potrivit legii, are obligatia sa intocmeasca bilant contabil si cont de
executie bugetara si are organizat compartiment de audit intern;
b) pentru institutiile publice care nu au organizat compartiment propriu de
audit intern certificarea se va efectua de institutia publica ierarhic
superioara sau prin auditori externi, conform art. 28 din Ordonanta Guvernului
nr. 119/1999.
24. Raportul privind certificarea bilantului contabil si a contului de
executie bugetara
Raportul privind certificarea bilantului contabil si a contului de executie
bugetara se caracterizeaza prin urmatoarele:
a) se refera exclusiv la verificarile efectuate, constatarile facute si la
concluziile desprinse in procesul de certificare a bilantului contabil si a
contului de executie bugetara;
b) cuprinde o prezentare sintetica a modului in care s-a efectuat
verificarea, a materialelor, documentelor si a actelor examinate, a tehnicilor,
metodelor si a procedurilor utilizate pentru indeplinirea obiectivelor
certificarii;
c) se intocmeste in trei exemplare, dintre care unul insoteste bilantul
contabil si contul de executie bugetara, al doilea ramane la auditor, iar al
treilea ramane la cel auditat.
25. Evidenta certificarii
Evidenta certificarii va fi tinuta de compartimentele de audit intern de la
nivelul directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in baza unui registru
intocmit special pentru acest scop, si va fi transmisa trimestrial la D.G.A.I.
din cadrul Ministerului Finantelor.
PARTEA a VII-a
Evaluarea performantei de management
26. Auditul managementului la nivelul institutiei publice
Auditul managementului se refera la evaluarea calitatii si a eficientei cu
care conducatorul institutiei publice (si, pe scara ierarhica, conducatorii
structurilor subordonate) organizeaza, conduce si finalizeaza operatiunile,
activitatile si actiunile specifice institutiei publice auditate.
26.1. Criterii de conformitate in evaluarea managementului
Criteriile de conformitate in evaluarea managementului se refera la acele
criterii care sunt de natura, prin realizarea lor, sa ateste respectarea de
catre management a prevederilor legale in materia obiectului de activitate al
institutiei publice auditate, precum si la respectarea procedurilor,
metodologiilor, metodelor si a tehnicilor adecvate pentru fundamentarea
deciziilor de orice fel.
26.2. Criterii de performanta in evaluarea managementului
Criteriile de performanta in evaluarea managementului se refera la acele
criterii care sunt de natura, prin realizarea lor, sa asigure indeplinirea
obiectivelor manageriale la nivel optim. Ele trebuie sa determine abaterea
(cuantificata sau de natura calitativa) dintre obiectivul managerial planificat
si cel efectiv.
27. Asumarea si acoperirea riscului economico-financiar
Se va analiza modul in care la fundamentarea deciziei manageriale sau la
punerea ei in aplicare s-au luat in considerare riscurile interne, de natura
economica si financiara. Se va analiza de asemenea, modul in care, cu privire
la riscurile mentionate, s-au luat masuri pentru acoperirea lor, adica s-au
proiectat sisteme ori mecanisme care sa previna, sa reduca sau sa compenseze
efectul actualizarii acestor riscuri.
28. Asumarea si acoperirea riscului structural si functional
Se va analiza modul in care la fundamentarea deciziei manageriale sau la
punerea ei in aplicare s-au luat in considerare riscurile interne, de natura
structurala si functionala. Se va analiza in acest sens modul in care o anumita
decizie manageriala poate avea efecte structurale asupra activitatii sistemului
sau efecte asupra modului in care functioneaza acel sistem. Atat in legatura cu
efectele structurale, cat si cu cele functionale, se vor analiza riscurile
specifice, modul si masura in care acestea au fost luate in considerare la
fundamentarea deciziei manageriale si la implementarea ei.
29. Asumarea si acoperirea riscului de sistem
Se va analiza modul in care la fundamentarea deciziei manageriale sau la
punerea ei in aplicare s-au luat in considerare riscurile externe sau de
sistem, adica acele riscuri care deriva, pentru sistemul auditat, din
modificari structurale, legislative sau de orice alta natura, care au loc in mediul
economic si social-politic in care functioneaza sistemul auditat.
PARTEA a VIII-a
Performanta operatiunii
Performanta unei operatiuni, activitati sau actiuni se refera la gradul de
adecvare a acelei operatiuni, activitati sau actiuni la obiectivele strategice
ori tactice ale sistemului auditat sau la criteriile generale de eficienta.
Auditul intern va analiza si va evalua performanta operatiunii, activitatii
sau actiunii auditate.
30. Performanta deciziei economice
Se refera la analizarea masurii in care decizia cu privire la o operatiune,
activitate sau actiune indeplineste criteriile de economicitate, eficacitate si
eficienta.
30.1. Economicitatea
Se refera la analizarea costului de oportunitate al deciziei manageriale
auditate. Se va urmari stabilirea gamei de costuri de oportunitate aferente
deciziei si se va selecta costul minim de oportunitate. Daca acesta nu coincide
cu costul de oportunitate al deciziei manageriale auditate, se va concluziona
ca acea decizie nu respecta criteriile de economicitate.
30.2. Eficacitatea
Se refera la analizarea efectivitatii deciziei manageriale auditate. Se va
stabili abaterea efectului real fata de efectul calculat. Daca aceasta abatere
se va incadra intr-o marja prestabilita, se va aprecia ca decizia este eficace.
30.3. Eficienta
Eficienta deciziei manageriale (referitoare la o operatiune, o activitate
sau o actiune) reprezinta un optim analitic intre economicitate si eficacitate.
Ca urmare, auditorul va intocmi perechile de economicitate-eficacitate pentru a
stabili compatibilitatea dintre cele doua caracteristici ale deciziei si pentru
a selecta astfel perechea dezirabila.
31. Alte aspecte ale performantei operatiunii
Auditorul va analiza si va evalua si alte aspecte ale performantei deciziei
manageriale, cum ar fi (fara a se limita la acestea):
a) aspectul social (impactul asupra pietei muncii, asupra puterii de
cumparare si nivelului de trai etc.);
b) aspectul ecologic (impactul asupra mediului inconjurator, natural sau
artificial).
PARTEA a IX-a
Efectuarea inspectiilor de audit intern
32. Conceptul de inspectie de audit intern
Inspectia de audit intern reprezinta verificarea efectuata la fata locului
in cursul derularii unei operatiuni, in scopul constatarii unor eventuale
abateri de la legalitate sau regularitate si al luarii de masuri pentru
protejarea fondurilor publice si a patrimoniului public si pentru repararea
prejudiciului produs.
Inspectia de audit intern este efectuata de o structura specializata din
cadrul compartimentului de audit intern si se caracterizeaza prin urmatoarele:
a) se refera la fapte sau la aspecte legate de orice operatiune, activitate
sau actiune desfasurata la nivelul institutiei publice;
b) se realizeaza la fata locului;
c) are un caracter punctual, eventualele necesitati de dezvoltare a
verificarii urmand sa faca obiectul activitatilor ulterioare de audit;
d) se finalizeaza cu un act constatator bilateral, semnat si inregistrat
atat de inspectorul auditor, cat si de cel inspectat;
e) constituie o atributie specifica de audit intern, cu caracter operativ;
f) asigura estimarea cantitativa a eventualelor prejudicii (efective sau
potentiale);
g) propune masuri operative si solutii pentru recuperarea pagubelor si
sanctionarea celor vinovati, dupa caz;
h) ia masuri operative minimale pentru stoparea sau limitarea fenomenelor
negative generatoare de prejudicii (in mod efectiv sau potential) sau de alte
disfunctionalitati constatate.
33. Faptul generator al inspectiei de audit intern:
a) sesizarea contabilului-sef din structurile de control financiar
preventiv propriu ale institutiilor publice cu privire la efectuarea de
operatiuni pe propria raspundere a conducatorului institutiei publice, fara
viza de control financiar preventiv;
b) indicii de orice natura privind unele abateri de la legalitate sau
regularitate in efectuarea de operatiuni, desfasurarea de activitati sau in
realizarea de actiuni:
- sesizari din interiorul sau din exteriorul sistemului inspectat;
- autosesizari ale organului de inspectie;
- concluzii cuprinse in acte de audit anterioare, in alte acte de control
ale diverselor institutii de control;
- informatii din mass-media;
- orice alte indicii relevante.
34. Competenta materiala in efectuarea inspectiilor de audit intern
Inspectii de audit intern efectueaza numai structurile specializate ale
Ministerului Finantelor (din aparatul central si din aparatul teritorial). In
acest sens, prin Ordinul ministrului finantelor nr. 82/2000 s-a stabilit un
compartiment in cadrul D.G.A.I., respectiv al S.A.I., care urmeaza sa efectueze
inspectiile de audit intern.
35. Competenta teritoriala in efectuarea inspectiilor de audit intern
Inspectiile de audit intern la ordonatorii principali de credite ai
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si ai bugetelor
fondurilor speciale sunt efectuate de serviciul specializat organizat la
nivelul D.G.A.I. din cadrul Ministerului Finantelor.
Inspectiile de audit intern la ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale, la ordonatorii secundari si tertiari de credite sunt
efectuate de structurile specializate ale S.A.I., respectiv ale D.A.I.,
organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
36. Procedura de realizare a inspectiei de audit intern:
a) pe baza sesizarii sau a indiciilor legate de abateri de la legalitatea
si regularitatea operatiunilor, activitatilor sau a actiunilor, compartimentul
de inspectie stabileste scopul si obiectivele actiunii concrete ale inspectiei
de audit intern;
b) pe baza scopului si a obiectivelor stabilite se intocmeste, daca este cazul,
tematica inspectiei de audit intern si se stabilesc metodele, tehnicile si
procedeele de lucru;
c) in cazul in care faptul generator al inspectiei de audit intern se
refera la alte situatii decat cea a sesizarii transmise de contabilul-sef,
ordinul de serviciu pentru efectuarea inspectiei de audit intern se semneaza de
seful D.G.A.I. pentru aparatul central al Ministerului Finantelor, respectiv de
directorul general al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru aparatul
teritorial al Ministerului Finantelor, pe baza unui referat de justificare
intocmit de seful compartimentului de inspectie de audit intern pentru aparatul
central al Ministerului Finantelor, respectiv de seful S.A.I. pentru aparatul
teritorial al Ministerului Finantelor;
d) inspectia de audit intern se efectueaza in cel mai scurt timp posibil,
asigurand totodata fundamentarea constatarilor si a concluziilor.
37. Actul constatator al inspectiei de audit intern:
a) se numeste proces-verbal de inspectie de audit intern;
b) este un act bilateral;
c) se intocmeste in trei exemplare, dintre care unul ramane la cel
inspectat, iar doua la organul care a efectuat inspectia;
d) este insotit de orice acte, documente sau materiale probatoare care sa
sustina constatarile si concluziile, inclusiv de note explicative si note de
relatii;
e) constatarile sunt fundamentate prin trimiteri la textul legal incalcat
si la documentatia-anexa la procesul-verbal;
f) pe baza procesului-verbal de inspectie de audit intern compartimentul de
inspectie de audit intern de la nivelul D.G.A.I. va transmite ministrului
finantelor o informare cuprinzand constatarile facute si masurile luate;
g) la nivelul directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, informarea
intocmita de compartimentul de inspectie de audit intern va fi transmisa
directorului general;
h) trimestrial, pana la data de 20 a lunii urmatoare trimestrului incheiat,
S.A.I., respectiv D.A.I., din fiecare judet, respectiv din municipiul
Bucuresti, va transmite o informare sintetica la D.G.A.I. cu privire la
activitatea proprie de inspectie de audit intern.
PARTEA a X-a
Valorificarea actelor inspectiei de audit intern. Contestarea actelor
inspectiei de audit intern
38 Continutul valorificarii actului de inspectie de audit intern
Valorificarea actului de inspectie de audit intern se refera la urmatoarele:
a) intocmirea notei de prezentare cu privire la constatarile inspectiei de
audit intern;
b) luarea de masuri operative in scopul stoparii sau al limitarii
producerii unor fenomene negative care genereaza sau ar putea genera prejudicii
pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public;
c) stabilirea si propunerea de masuri ce urmeaza sa fie luate de
conducatorul institutiei publice in scopul remedierii deficientelor constatate,
incadrarii lor in prevederile legale, precum si al prevenirii producerii lor in
viitor;
d) in situatia producerii efective a unor pagube, conducatorul institutiei
publice va lua masurile dispuse de Curtea de Conturi, conform prevederilor pct.
41 din prezentele norme metodologice;
e) daca deficientele constatate intrunesc elementele constitutive ale
infractiunii, compartimentul de inspectie de audit intern va respecta
prevederile legale in materie;
f) in cazul constatarii producerii sau posibilitatii producerii de pagube
pe seama fondurilor publice sau/si a patrimoniului public, conducatorul
institutiei publice care a dispus efectuarea inspectiei de audit intern va
sesiza Curtea de Conturi, care va decide cu privire la masurile care se impun.
39. Instantele de informare cu privire la actul de inspectie de audit
intern si documentele aferente informarii
In cazul in care inspectia de audit intern este ordonata de directorul
general al directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, se informeaza:
a) conducatorul institutiei publice la care s-a efectuat inspectia de audit
intern - procesul-verbal al inspectiei de audit intern, impreuna cu
documentatia aferenta;
b) directorul general al directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti -
nota de prezentare, procesul-verbal al inspectiei de audit intern, impreuna cu
documentatia aferenta;
c) Curtea de Conturi, in cazul constatarii producerii sau posibilitatii
producerii de pagube pe seama fondurilor publice sau/si a patrimoniului public
- raportul de sesizare, insotit de procesul-verbal al inspectiei de audit
intern, impreuna cu documentatia aferenta, eventualele contestatii depuse si
deciziile de solutionare.
In cazul in care inspectia de audit intern este ordonata de D.G.A.I. si
este efectuata de S.A.I. sau D.A.I., se informeaza:
a) conducatorul institutiei publice la care s-a efectuat inspectia de audit
intern - procesul-verbal al inspectiei de audit intern, impreuna cu
documentatia aferenta;
b) directorul general al directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti -
nota de prezentare, procesul-verbal al inspectiei de audit intern, impreuna cu
documentatia aferenta;
c) D.G.A.I. - nota de prezentare, procesul-verbal al inspectiei de audit
intern, impreuna cu documentatia aferenta.
In cazul in care inspectia de audit intern este efectuata de D.G.A.I., se
informeaza:
a) conducatorul institutiei publice la care s-a efectuat inspectia de audit
intern - procesul-verbal al inspectiei de audit intern, impreuna cu
documentatia aferenta;
b) ministrul finantelor - nota de prezentare;
c) Curtea de Conturi, in cazul constatarii producerii sau posibilitatii
producerii de pagube pe seama fondurilor publice sau/si a patrimoniului public
- raportul de sesizare, insotit de procesul-verbal al inspectiei de audit
intern, impreuna cu documentatia aferenta, eventualele contestatii depuse si
deciziile de solutionare.
40. Continutul contestatiei actului inspectiei de audit intern
Contestatiile formulate impotriva proceselor-verbale ale inspectiei de
audit intern sunt cai administrative de atac prin care se solicita anularea partiala
sau totala a constatarilor si masurilor mentionate in actul constatator.
Ele sunt formulate de conducatorul institutiei publice la care s-a efectuat
inspectia de audit intern, fiind confirmate prin semnatura si stampila.
Contestatia va face referire stricta la constatarile si la masurile
cuprinse in procesul-verbal de inspectie de audit intern, fiind insotita de
elemente probatorii care sa sustina solicitarea petentului.
Contestatia nu se poate baza pe acte, documente sau informatii care la data
efectuarii inspectiei de audit intern nu erau, in mod obiectiv, accesibile
inspectorului de audit intern sau nu au putut fi puse la dispozitie acestuia pe
perioada efectuarii inspectiei de audit intern.
41. Procedura de contestare:
a) contestatiile se depun in termen de 15 zile calendaristice de la data
comunicarii (data aducerii la cunostinta celui inspectat a rezultatelor
inspectiei de audit intern, prin inregistrarea procesului-verbal la institutia
publica inspectata) la organul care a efectuat inspectia de audit intern;
b) contestatiile se depun insotite de copie certificata, pe propria
raspundere, de pe actul contestat, precum si de pe orice alte documente pe care
petentul le considera necesare sau/si utile in sustinerea cauzei sale;
c) raspunsul la contestatie se transmite in termen de 30 de zile
calendaristice de la data inregistrarii contestatiei, prin decizie motivata,
semnata de conducatorul institutiei care a efectuat inspectia de audit intern;
d) prin solutionarea contestatiei nu se poate crea petitionarului o
situatie mai grea decat cea contestata si aplicata prin actul care face
obiectul contestarii;
e) decizia este definitiva;
f) in cazul in care contestatia nu a fost depusa in termen sau, desi a fost
depusa in termen, a fost respinsa in totalitate sau in parte, iar capetele de
cerere care au fost respinse se refera la producerea de prejudicii pe seama
fondurilor publice sau a patrimoniului public ori se refera la existenta unui
potential pentru producerea unor asemenea prejudicii, contestatia se va
transmite de catre persoana care a semnat ordinul de serviciu pentru efectuarea
inspectiei de audit intern, la Curtea de Conturi, insotita de documentatia
prevazuta la art. 26 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999;
g) in cazul in care contestarea procesului-verbal de inspectie de audit
intern s-a facut pe capete de cerere care nu se refera la producerea de
prejudicii pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, iar
contestatia a fost respinsa sau admisa in parte, contestatia si raspunsul la
contestatie nu vor fi transmise Curtii de Conturi.
PARTEA a XI-a
Alte precizari
Prezentele norme metodologice creeaza cadrul general de aplicare a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 119/1999.
In termen de 30 de zile de la publicarea prezentelor norme metodologice in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, fiecare ordonator principal de credite
va elabora norme metodologice proprii de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
119/1999, respectand cadrul general creat.
Normele metodologice proprii ale ordonatorilor principali de credite vor fi
avizate pentru conformitate de D.G.A.I. din cadrul Ministerului Finantelor.