ORDONANTA Nr. 119 din 31 august 1999
privind auditul intern si controlul financiar preventiv
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 31 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. D pct. 26 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scopul ordonantei
Prezenta ordonanta reglementeaza controlul intern, auditul intern si
controlul financiar preventiv la institutiile publice si cu privire la
utilizarea fondurilor publice si administrarea patrimoniului public.
Art. 2
Definitii
In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se
definesc dupa cum urmeaza:
a) angajament bugetar: orice act prin care o autoritate competenta potrivit
legii afecteaza fonduri publice unei anumite destinatii;
b) angajament legal: orice act cu efect juridic din care rezulta sau ar
putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului
public;
c) audit intern: activitate organizata independent in structura unei
institutii publice si in directa subordonare a conducatorului acesteia, care
consta in efectuarea de verificari, inspectii si analize ale sistemului propriu
de control intern, in scopul evaluarii obiective a masurii in care acesta
asigura indeplinirea obiectivelor institutiei publice si utilizarea resurselor
in mod economic, eficace si eficient si pentru a raporta conducerii
constatarile facute, slabiciunile identificate si masurile propuse de corectare
a deficientelor si de ameliorare a performantelor sistemului de control intern;
d) compartiment contabil: structura organizatorica din cadrul institutiei
publice in care este organizata si se tine contabilitatea, se efectueaza
controlul financiar preventiv si se tine evidenta angajamentelor (serviciu,
birou, compartiment);
e) conformitate: caracteristica unei operatiuni, a unor acte sau fapte
administrative produse in cadrul unei institutii publice de a corespunde
politicii asumate in mod expres in domeniul respectiv de catre institutia in
cauza sau de catre o autoritate superioara acesteia, potrivit legii;
f) contabil: persoana care verifica, inregistreaza si raporteaza, cu
respectarea prevederilor legale aplicabile in domeniu, operatiunile efectuate
pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public;
g) contabil-sef: seful compartimentului contabil, cu atributii de tinere a
contabilitatii, de exercitare a controlului financiar preventiv si evidenta a
angajamentelor, sau, dupa caz, una dintre persoanele care indeplineste aceste
atributii in cadrul unei institutii publice care nu are in structura sa un
compartiment contabil sau persoana care indeplineste aceste atributii pe baza
de contract, in conditiile legii;
h) control financiar preventiv: activitate prin care se verifica
legalitatea si regularitatea operatiunilor efectuate pe seama fondurilor
publice sau a patrimoniului public, inainte de aprobarea acestora;
i) control intern: ansamblul masurilor intreprinse la nivelul unei
institutii publice cu privire la structurile organizatorice, metodele,
procedurile si sistemele de control si de evaluare, instituite in scopul:
realizarii atributiilor la un nivel calitativ corespunzator si indeplinirii cu
regularitate, in mod economic, eficace si eficient, a politicilor adoptate;
respectarii legalitatii si a dispozitiilor conducerii; protejarii activelor si
resurselor; efectuarii si mentinerii de inregistrari contabile corecte si
complete; furnizarii la timp de informatii corecte si complete pentru
fundamentarea deciziilor conducerii;
j) controlor delegat: functionar public al Ministerului Finantelor, care
exercita atributii de control financiar preventiv delegat, in mod independent,
potrivit prezentei ordonante;
k) economicitate: masura in care se asigura minimizarea costului resurselor
alocate unei activitati, fara a compromite realizarea in bune conditii a
obiectivelor declarate ale acesteia;
l) eficacitate: gradul de indeplinire a obiectivelor declarate ale unei
activitati si relatia dintre impactul dorit si impactul efectiv al activitatii
respective;
m) eficienta: raportul dintre rezultatele obtinute si costul resurselor
utilizate in vederea obtinerii lor;
n) fonduri publice: sume alocate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetul asigurarilor sociale de sanatate, bugetele fondurilor
speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele locale, bugetele institutiilor
publice finantate din venituri extrabugetare, bugetul Fondului Proprietatii de
Stat, ajutoare financiare externe acordate Romaniei sau institutiilor publice,
credite externe contractate sau garantate de stat ori de autoritati ale
administratiei publice locale, precum si imprumuturi interne contractate de
autoritati ale administratiei publice locale;
o) inspectie: verificare efectuata la fata locului in cursul derularii unei
operatiuni, in scopul constatarii unor eventuale abateri de la legalitate sau
regularitate si luarii de masuri pentru protejarea fondurilor publice si a
patrimoniului public si pentru repararea prejudiciului produs, dupa caz;
p) institutie publica: entitate astfel calificata potrivit legii privind
finantele publice si potrivit legii privind finantele publice locale;
q) legalitate: caracteristica unei operatiuni de a respecta toate
prevederile legale care ii sunt aplicabile, in vigoare la data efectuarii sale;
r) operatiune: orice actiune cu efect financiar pe seama fondurilor publice
sau a patrimoniului public, indiferent de natura acesteia;
s) oportunitate: caracteristica unei operatiuni de a servi, in mod adecvat,
in circumstante date, realizarii unor obiective ale politicilor asumate;
t) ordonator de credite: persoana imputernicita prin lege sau prin delegare
potrivit legii, sa dispuna si sa aprobe operatiuni;
u) patrimoniu public: totalitatea drepturilor si obligatiilor, la un moment
dat, ale statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau ale institutiilor
publice ale acestora, cu valoare economica, dobandite sau asumate cu orice
titlu. Fac parte din patrimoniul public drepturi si obligatii referitoare atat
la bunurile din domeniul public, cat si din domeniul privat ale statului si
unitatilor administrativ-teritoriale;
v) proiect de operatiune: orice document prin care se urmareste efectuarea
unei operatiuni, in forma pregatita in vederea aprobarii sale de catre
autoritatea competenta potrivit legii;
w) regularitate: caracteristica unei operatiuni de a respecta sub toate
aspectele ansamblul principiilor si regulilor procedurale si metodologice care
sunt aplicabile categoriei de operatiuni din care face parte.
Art. 3
Obiectivele generale ale controlului intern
Controlul intern are urmatoarele obiective generale:
- realizarea, la un nivel corespunzator de calitate, a atributiilor
institutiilor publice, stabilite in concordanta cu propria lor misiune, in
conditii de regularitate, eficacitate, economicitate si eficienta;
- protejarea fondurilor publice impotriva pierderilor datorate erorii,
risipei, abuzului sau fraudei;
- respectarea legii, a reglementarilor si deciziilor conducerii;
- dezvoltarea si intretinerea unor sisteme de colectare, stocare,
prelucrare, actualizare si difuzare a datelor si informatiilor financiare si de
conducere, precum si a unor sisteme si proceduri de informare publica adecvata
prin rapoarte periodice.
Art. 4
Obligatiile conducatorului institutiei publice in domeniul controlului
intern; cerintele controlului intern
(1) Conducatorul institutiei publice trebuie sa asigure elaborarea,
aprobarea, aplicarea si perfectionarea structurilor organizatorice,
reglementarilor metodologice, procedurilor si criteriilor de evaluare, pentru a
satisface cerintele generale si specifice de control intern.
(2) Cerintele generale si specifice de control intern sunt, in principal,
urmatoarele:
a) cerinte generale:
- asigurarea indeplinirii obiectivelor generale prevazute la art. 3 prin
evaluarea sistematica si mentinerea la un nivel considerat acceptabil a
riscurilor asociate structurilor, programelor, proiectelor sau operatiunilor;
- asigurarea unei atitudini cooperante a personalului de conducere si de
executie, acesta avand obligatia sa raspunda in orice moment solicitarilor
conducerii si sa sprijine efectiv controlul intern;
- asigurarea integritatii si competentei personalului de conducere si de
executie, a cunoasterii si intelegerii de catre acesta a importantei si rolului
controlului intern;
- stabilirea obiectivelor specifice ale controlului intern, astfel incat
acestea sa fie adecvate, cuprinzatoare, rezonabile si integrate misiunii
institutiei si obiectivelor de ansamblu ale acesteia;
- supravegherea continua de catre personalul de conducere a tuturor
activitatilor si indeplinirea de catre personalul de conducere a obligatiei de
a actiona corectiv, prompt si responsabil ori de cate ori se constata incalcari
ale legalitatii si regularitatii in efectuarea unor operatiuni sau in
realizarea unor activitati in mod neeconomic, ineficace sau ineficient;
b) cerinte specifice:
- reflectarea in documente scrise a organizarii controlului intern, a
tuturor operatiunilor institutiei si a tuturor evenimentelor semnificative,
precum si inregistrarea si pastrarea in mod adecvat a documentelor, astfel
incat acestea sa fie disponibile cu promptitudine pentru a fi examinate de
catre cei in drept;
- inregistrarea de indata si in mod corect a tuturor operatiunilor si
evenimentelor semnificative;
- asigurarea aprobarii si efectuarii operatiunilor exclusiv de catre
persoane special imputernicite in acest sens;
- separarea atributiilor privind efectuarea de operatiuni intre persoane,
astfel incat atributiile de aprobare, control si inregistrare sa fie, intr-o
masura adecvata, incredintate unor persoane diferite;
- asigurarea unei conduceri competente la toate nivelurile;
- accesarea resurselor si documentelor numai de catre persoane indreptatite
si responsabile in legatura cu utilizarea si pastrarea lor.
Art. 5
Buna gestiune financiara
(1) Persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public au
obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii,
regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in utilizarea
fondurilor publice si in administrarea patrimoniului public.
(2) Ministerul Finantelor este autoritatea administratiei publice centrale
de specialitate care are responsabilitatea elaborarii si implementarii
politicii in domeniul gestiunii financiare. Ministerul Finantelor indruma
metodologic, coordoneaza si supravegheaza asigurarea bunei gestiuni financiare
in utilizarea fondurilor publice si in administrarea patrimoniului public.
CAP. 2
Dispozitii privind auditul intern
Art. 6
Organizarea auditului intern
(1) Auditul intern se organizeaza in mod independent, in structura fiecarei
institutii publice, sub forma unui compartiment specializat, constituit din una
sau mai multe persoane, astfel incat personalul de specialitate angajat in
acesta, denumit in continuare auditor intern, sa nu fie implicat in vreun fel
in indeplinirea activitatilor pe care le auditeaza.
(2) Auditorul intern trebuie sa isi indeplineasca atributiile in mod
obiectiv, independent, cu profesionalism si integritate, conform prevederilor
prezentei ordonante si potrivit normelor si procedurilor specifice activitatii
de audit. Auditorul intern trebuie sa respecte prevederile codului de etica,
normele si instructiunile ce se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
(3) In realizarea atributiilor sale seful compartimentului de audit intern
sau, dupa caz, persoana care exercita atributiile de audit intern se subordoneaza
si raporteaza direct conducatorului institutiei publice.
Art. 7
Obiectul auditului intern si atributiile compartimentului de audit intern
(1) Auditul intern se exercita asupra tuturor activitatilor desfasurate de
institutia publica sau care sunt in responsabilitatea acesteia, inclusiv asupra
activitatii institutiilor subordonate si asupra utilizarii de catre terti,
indiferent de natura juridica a acestora, a fondurilor publice gestionate de
acestia din urma in baza unei finantari realizate de catre institutia publica
in cauza sau de catre o institutie subordonata acesteia.
(2) Operatiunile care fac obiectul auditului intern sunt examinate, de
regula, pe tot parcursul acestora, din momentul initierii pana in momentul
finalizarii executarii lor efective.
(3) Compartimentul de audit intern trebuie sa exercite, fara a se limita la
acestea, urmatoarele atributii:
a) certificarea trimestriala si anuala, insotita de raport de audit, a
bilantului contabil si a contului de executie bugetara ale institutiei publice,
prin verificarea legalitatii, realitatii si exactitatii evidentelor contabile
si ale actelor financiare si de gestiune; certificarea se face inaintea
aprobarii de catre conducatorul institutiei publice in cauza a bilantului
contabil si a contului de executie bugetara;
b) examinarea legalitatii, regularitatii si conformitatii operatiunilor,
identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase si fraudelor si, pe
aceste baze, propunerea de masuri si solutii pentru recuperarea pagubelor si
sanctionarea celor vinovati, dupa caz;
c) supravegherea regularitatii sistemelor de fundamentare a deciziei,
planificare, programare, organizare, coordonare, urmarire si control al
indeplinirii deciziilor;
d) evaluarea economicitatii, eficacitatii si eficientei cu care sistemele
de conducere si de executie existente in cadrul institutiei publice ori la
nivelul unui program/proiect finantat din fonduri publice utilizeaza resurse
financiare, umane si materiale pentru indeplinirea obiectivelor si obtinerea
rezultatelor stabilite;
e) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere si de control,
precum si a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte
sau unor operatiuni si propunerea de masuri pentru corectarea acestora si
pentru diminuarea riscurilor, dupa caz.
Art. 8
Desfasurarea auditului intern
(1) Conducatorul institutiei publice aproba planul anual de audit intern.
(2) Planul de audit se stabileste pe baza evaluarii riscului asociat diferitelor
structuri, activitati, programe/proiecte sau operatiuni, precum si prin
consultare cu institutiile publice ierarhic superioare.
(3) La elaborarea planului de audit se va tine seama de recomandarile
unitare elaborate de Ministerul Finantelor prin consultare cu Curtea de
Conturi. Recomandarile unitare se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
(4) Auditorii interni isi desfasoara activitatea pe baza de ordin de
serviciu scris, aprobat de catre conducatorul institutiei publice si care prevede
in mod explicit scopul, obiectivele si durata auditului.
(5) Auditorii interni au acces la toate datele si informatiile pe care le
considera relevante pentru scopul si obiectivele precizate in ordinul de
serviciu, iar personalul de conducere si personalul de executie implicat in
activitatea auditata au obligatia sa ofere documentele solicitate si tot
sprijinul necesar desfasurarii in bune conditii a auditului intern.
(6) Constatarile auditului intern sunt cuprinse in raportul de audit intern
care trebuie sa reflecte ordinul de serviciu primit, modul de desfasurare a
auditului, constatarile facute, concluziile si recomandarile auditorilor
interni, impreuna cu intreaga documentatie care sustine respectivele
constatari, concluzii si recomandari. De asemenea, o data cu raportul de audit
intern trebuie prezentate obligatoriu si punctele de vedere ale persoanelor
implicate in activitatile auditate, indeosebi ale acelora in legatura cu care
se semnaleaza deficiente sau care pot fi afectate de masurile recomandate in
raportul de audit intern.
(7) Ori de cate ori efectuarea auditului potrivit ordinului de serviciu
presupune utilizarea unor cunostinte de specialitate din alte domenii decat
cele cerute prin fisa postului auditorilor interni, seful compartimentului de
audit intern poate recurge, cu aprobarea conducatorului institutiei publice
caruia ii raporteaza, la contractarea externa de servicii de
expertiza/consultanta.
(8) Raportul de audit intern se semneaza de catre auditori pe fiecare pagina,
se inregistreaza si se pastreaza in original, in dosare speciale, timp de 10
ani. Reprezentantii Curtii de Conturi au dreptul sa examineze rapoartele de
audit intern.
Art. 9
Indrumarea metodologica si coordonarea auditului intern
(1) Ministerul Finantelor indruma metodologic activitatea de audit intern
din toate institutiile publice si organizeaza activitati de instruire si
perfectionare a auditorilor interni. Ministrul finantelor aproba codul de etica
a auditorului intern, precum si norme si instructiuni.
(2) Ministerul Finantelor poate verifica, prin analize periodice,
respectarea normelor si instructiunilor prevazute la alin. (1) de catre
compartimentele de audit intern constituite la celelalte institutii publice,
precum si respectarea de catre auditorii interni a codului de etica si poate
initia masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorii institutiilor
publice in cauza.
CAP. 3
Dispozitii privind controlul financiar preventiv
Sectiunea I
Dispozitii generale privind controlul financiar preventiv
Art. 10
Obiectul controlului financiar preventiv
(1) Fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni
care vizeaza, in principal:
a) angajamente legale si bugetare;
b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
d) efectuarea de plati din fonduri publice;
e) efectuarea de incasari in numerar;
f) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul
privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
g) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
h) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului
finantelor.
(2) In functie de specificul institutiei publice, conducatorul acesteia
poate decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri
de proiecte de operatiuni decat cele prevazute la alin. (1).
Art. 11
Continutul controlului financiar preventiv
Controlul financiar preventiv consta in verificarea sistematica a
proiectelor de operatiuni care fac obiectul acestuia potrivit art. 10 din
punctul de vedere al:
a) legalitatii si regularitatii;
b) incadrarii in limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii.
Art. 12
Organizarea controlului financiar preventiv
(1) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita in mod
unitar, potrivit prevederilor prezentei ordonante si ale actelor normative
emise in aplicarea acesteia de catre autoritatile competente.
(2) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita in urmatoarele
forme:
a) controlul financiar preventiv propriu;
b) controlul financiar preventiv delegat, prin controlori delegati ai
Ministerului Finantelor.
Sectiunea a II-a
Dispozitii privind controlul financiar preventiv propriu
Art. 13
Organizarea controlului financiar preventiv propriu
(1) Institutiile publice au obligatia de a organiza controlul financiar
preventiv propriu si evidenta angajamentelor in cadrul compartimentului
contabil.
(2) Conducatorii institutiilor publice au obligatia sa stabileasca
proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv potrivit art.
10, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea
dispozitiilor legale.
(3) Evidenta angajamentelor se organizeaza, se tine, se actualizeaza si se
raporteaza conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului
finantelor.
(4) Ministerul Finantelor organizeaza controlul financiar preventiv propriu
si pentru operatiunile privind bugetul trezoreriei statului, operatiunile
privind datoria publica si alte operatiuni specifice Ministerului Finantelor.
(5) Controlul financiar preventiv propriu se exercita de catre
contabilul-sef prin viza de control financiar preventiv propriu. In functie de
volumul si de complexitatea activitatii, contabilul-sef poate imputernici, cu
aprobarea ordonatorului de credite, si alte persoane din subordinea sa sa
exercite controlul financiar preventiv propriu, precizand limitele
imputernicirii.
(6) Incadrarea contabilului-sef se face cu respectarea criteriilor si
conditiilor unitare aprobate prin ordin al ministrului finantelor. Destituirea,
suspendarea sau schimbarea din functie a contabilului-sef se face numai cu
aprobarea ordonatorului de credite de la nivelul institutiei publice ierarhic
superioare sau a ordonatorului principal de credite, dupa caz.
Art. 14
Viza de control financiar preventiv propriu
(1) Se supun aprobarii ordonatorului de credite numai proiectele de
operatiuni care respecta intru totul cerintele de legalitate, regularitate si
incadrare in limitele angajamentelor bugetare aprobate, care poarta viza de
control financiar preventiv propriu.
(2) Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnatura
persoanelor in drept, competente in acest sens potrivit prezentei ordonante, si
prin aplicarea de catre acestea a sigiliului personal.
(3) In vederea acordarii vizei de control financiar preventiv propriu,
proiectele de operatiuni se prezinta insotite de documentele justificative
corespunzatoare, certificate in privinta realitatii si legalitatii prin
semnatura conducatorilor compartimentelor de specialitate care initiaza
operatiunea respectiva.
(4) Conducatorii compartimentelor de specialitate prevazuti la alin. (3)
raspund pentru realitatea, regularitatea si legalitatea operatiunilor ale caror
documente justificative le-au certificat. Obtinerea vizei de control financiar
preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale sau inexacte si/sau
care se dovedesc ulterior nelegale nu exonereaza de raspundere pe sefii
compartimentelor de specialitate care le-au intocmit.
(5) Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu
raspund solidar pentru legalitatea, pentru regularitatea si pentru incadrarea
in limitele angajamentelor bugetare aprobate, in privinta operatiunilor pentru
care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
(6) In cazurile in care dispozitiile legale prevad avizarea operatiunilor
de catre compartimentul de specialitate juridica, proiectul de operatiune va fi
prezentat pentru control financiar preventiv propriu cu viza sefului
compartimentului juridic. Persoanele in drept sa exercite controlul financiar
preventiv propriu pot cere avizul compartimentului de specialitate juridica ori
de cate ori considera ca necesitatile o impun.
Art. 15
Separarea atributiilor
(1) Persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie
sa fie implicata, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea operatiunii supuse
controlului financiar preventiv propriu.
(2) Exercitarea functiei de ordonator de credite este incompatibila cu
exercitarea functiei de contabil-sef/contabil.
Sectiunea a III-a
Dispozitii privind controlul financiar preventiv delegat
Art. 16
Organizarea controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se organizeaza si se exercita de
catre Ministerul Finantelor prin controlori delegati.
(2) Ministrul finantelor numeste, pentru fiecare institutie publica in care
se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special,
unul sau mai multi controlori delegati, in functie de volumul si de
complexitatea activitatii institutiei publice respective. De asemenea,
ministrul finantelor numeste unul sau mai multi controlori delegati pentru
operatiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru operatiuni
privind datoria publica si pentru alte operatiuni specifice Ministerului
Finantelor. Numirea controlorilor delegati se face prin ordin al ministrului
finantelor.
(3) Prin norme metodologice aprobate de ministrul finantelor se stabilesc:
a) tipurile de operatiuni ale ordonatorilor principali de credite ale caror
proiecte se supun controlului financiar preventiv delegat;
b) limitele valorice peste care se efectueaza controlul financiar preventiv
delegat, pe tipuri de operatiuni;
c) documentele justificative care trebuie sa insoteasca diferitele tipuri
de operatiuni;
d) modul in care trebuie efectuat controlul financiar preventiv delegat
pentru fiecare tip de operatiune.
(4) Tipurile de operatiuni ce se supun controlului financiar preventiv
delegat si, dupa caz, limitele valorice corespunzatoare acestora pot diferi de
la o institutie publica la alta.
(5) Controlorii delegati exercita viza de control financiar preventiv
delegat asupra proiectelor de operatiuni vizate in prealabil de catre controlul
financiar preventiv propriu al institutiei publice.
(6) Controlorii delegati isi desfasoara activitatea la sediul institutiilor
publice la care au fost numiti. Institutiile publice prevazute la alin. (2)
asigura controlorului/controlorilor delegati spatiul de lucru si dotarea
necesara, precum si cooperarea personalului propriu, indeosebi a celui din
compartimentul contabil, pentru indeplinirea in bune conditii a atributiilor de
control financiar preventiv delegat.
(7) In cazul absentei temporare de la post a unui controlor delegat,
ministrul finantelor numeste un alt controlor delegat care sa indeplineasca
atributiile celui dintai pe durata absentei acestuia.
Art. 17
Viza de control financiar preventiv delegat
(1) Operatiunile care, potrivit art. 16 alin. (3) si (4), fac obiectul
controlului financiar preventiv delegat se supun aprobarii ordonatorului
principal de credite numai insotite de viza de control financiar preventiv
delegat.
(2) Viza de control financiar preventiv delegat se acorda sau se refuza in
scris, pe formular tipizat, si trebuie sa poarte semnatura si sigiliul personal
al controlorului delegat competent.
(3) Inainte de a emite un refuz de viza, controlorul delegat are obligatia
sa il informeze in scris in legatura cu intentia sa pe ordonatorul principal de
credite, precizand motivele refuzului. Daca ordonatorul principal de credite
prezinta in scris argumente in favoarea efectuarii operatiunii pentru care se
intentioneaza refuzul vizei, controlorul delegat va consulta, inainte de a
inregistra oficial refuzul de viza, opinia neutra asupra cazului, formulata de
o echipa de 3 controlori delegati de la institutii publice diferite de cea in
cauza, echipa constituita ad-hoc prin grija controlorului financiar sef. Opinia
neutra se motiveaza si se formuleaza in scris si are rol consultativ, solutia
finala fiind in competenta exclusiva a controlorului delegat competent,
potrivit principiului exercitarii in mod independent a atributiilor de control
financiar preventiv delegat.
Art. 18
Durata controlului financiar preventiv delegat
(1) Controlul financiar preventiv delegat se efectueaza in termenul cel mai
scurt, permis de durata efectiva a verificarilor necesare, astfel incat sa nu
afecteze desfasurarea in bune conditii si in termen a operatiunii al carei
proiect se supune controlului financiar preventiv delegat.
(2) Perioada maxima pentru acordarea sau, dupa caz, pentru refuzul vizei de
control financiar preventiv delegat este de 3 zile lucratoare de la prezentarea
proiectului unei operatiuni, insotit de toate documentele justificative.
(3) Perioada prevazuta la alin. (2) este suspendata de la inregistrarea
informarii mentionate la art. 17 alin. (3) pana la primirea raspunsului
ordonatorului principal de credite.
(4) In cazuri exceptionale, controlorul delegat are dreptul sa prelungeasca
perioada prevazuta la alin. (2) cu maximum 5 zile lucratoare, pe baza unui
referat de justificare pe care are obligatia sa il transmita de indata spre
informare controlorului financiar sef si ordonatorului principal de credite.
Sectiunea a IV-a
Dispozitii privind controlorii delegati
Art. 19
Functia de controlor delegat
(1) Controlorul delegat este functionar public, angajat al Ministerului
Finantelor. Numarul de posturi de controlor delegat se stabileste de catre
ministrul finantelor, in functie de necesitati, in limita numarului total de
posturi si a bugetului anual, aprobate.
(2) Pot fi incadrate in functia de controlor delegat numai persoanele care
au studii superioare economice sau juridice si o vechime efectiva in domeniul
finantelor publice de minimum 7 ani. Candidatii pentru functia de controlor
delegat trebuie sa prezinte cazier judiciar, informatii si recomandari, din
care sa rezulte ca au un profil moral si profesional corespunzator cerintelor
functiei.
Art. 20
Incompatibilitati
(1) Controlorii delegati nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al
patrulea inclusiv cu ordonatorul de credite pe langa care sunt numiti.
(2) Controlorilor delegati le sunt interzise exercitarea, direct sau prin
persoane interpuse, a activitatilor de comert, precum si participarea la
administrarea sau conducerea unor societati comerciale sau civile. Ei nu pot
exercita functia de expert judiciar sau arbitru desemnat de parti intr-un
arbitraj.
(3) Functia de controlor delegat este incompatibila cu orice alta functie
publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul
superior.
(4) Se interzice controlorilor delegati sa faca parte din partide politice
sau sa desfasoare activitati publice cu caracter politic.
(5) Controlorul delegat care se gaseste intr-una din situatiile prevazute
la alin. (1) - (4) are obligatia de a informa de indata, in scris, ministrul
finantelor si controlorul financiar sef.
Art. 21
Atributiile controlorului delegat
(1) Atributiile controlorului delegat sunt, in principal, urmatoarele:
a) exercitarea controlului financiar preventiv delegat asupra proiectelor
de operatiuni ale ordonatorului principal de credite, in conformitate cu
ordinul de numire si cu normele metodologice aprobate potrivit prezentei
ordonante;
b) supravegherea organizarii, tinerii, actualizarii si raportarii evidentei
angajamentelor;
c) informarea directa a ministrului finantelor, prin rapoarte lunare, cu
privire la situatia curenta a angajamentelor efectuate, la vizele acordate si
situatiile de refuz de viza; cate o copie de pe raportul respectiv se transmite
intotdeauna controlorului financiar sef si ordonatorului principal de credite
pe langa care este numit;
d) formularea de avize cu caracter consultativ, la solicitarea
ordonatorului principal de credite pe langa care este numit sau la cererea
ministrului finantelor, precum si din initiativa proprie, in privinta
conformitatii, economicitatii, eficacitatii sau eficientei unor operatiuni sau
proiecte de acte normative;
e) elaborarea de propuneri si proiecte privind perfectionarea controlului
financiar preventiv;
f) participarea la activitatile corpului controlorilor delegati;
g) indeplinirea altor atributii, stabilite prin ordin al ministrului
finantelor.
(2) Controlorul delegat nu se pronunta asupra oportunitatii operatiunilor
ce fac obiectul controlului financiar preventiv delegat.
(3) Controlorul delegat este obligat sa isi exercite atributiile cu
buna-credinta si cu deplina responsabilitate. Pentru actele sale, intreprinse
cu buna-credinta in exercitiul atributiilor sale si in limita acestora,
controlorul delegat nu poate fi sanctionat sau trecut in alta functie.
(4) Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent. El
raporteaza in mod direct ministrului finantelor si nu i se poate impune, pe
nici o cale, acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv
delegat.
(5) Controlorul delegat este obligat sa pastreze secretul de stat, secretul
de serviciu si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau
documentele de care ia cunostinta in exercitarea functiei.
(6) Evaluarea activitatii controlorului delegat se face anual prin
calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele anuale privind
activitatea controlorilor delegati, rapoartele auditului intern si rapoartele
Curtii de Conturi. Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat
se pastreaza pe toata durata exercitarii de catre acesta a atributiilor
functiei. Ministrul finantelor demite de indata controlorul delegat care a
inregistrat un calificativ "insuficient" sau, de trei ori consecutiv,
calificativul "satisfacator".
(7) Controlorul delegat raspunde disciplinar pentru abateri de la
indatoririle de serviciu, potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 22
Gradele profesionale si salarizarea controlorilor delegati
(1) In functie de performantele profesionale atestate de calificativele
inregistrate in baza evaluarilor anuale si de vechimea in functie, controlorii
delegati se incadreaza in gradele profesionale I, II si III. Cerintele minime
si conditiile promovarii de la un grad profesional la altul se stabilesc prin
ordin al ministrului finantelor.
(2) Salariile de baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale
controlorilor delegati se stabilesc prin asimilare cu functia de controlor
financiar din structura Curtii de Conturi, respectiv pentru gradul I, II sau
III.
(3) Controlorul financiar sef primeste o indemnizatie de conducere
echivalenta cu cea de director general in Ministerul Finantelor, iar adjunctii
acestuia, o indemnizatie de conducere echivalenta cu cea de director in
Ministerul Finantelor.
Art. 23
Corpul controlorilor delegati
(1) Corpul controlorilor delegati se organizeaza ca un compartiment
distinct in structura Ministerului Finantelor si cuprinde ansamblul
controlorilor delegati.
(2) Corpul controlorilor delegati asigura, in principal:
a) aplicarea si dezvoltarea principiilor si practicilor avansate de buna
conduita financiara;
b) colaborarea si schimburile profesionale intre controlorii delegati;
c) colaborarea si schimburile profesionale cu alte structuri de profil
interne, externe si internationale.
(3) Corpul controlorilor delegati este condus de controlorul financiar sef.
(4) Controlorul financiar sef are 2 adjuncti.
(5) Tot in structura Ministerului Finantelor si in subordinea controlorului
financiar sef functioneaza si un compartiment al carui personal nu este
constituit din controlori delegati si ale carui atributii se stabilesc prin
ordin al ministrului finantelor.
(6) Controlorul financiar sef si adjunctii acestuia sunt numiti prin
hotarare a Guvernului pentru un mandat de 6 ani, pe baza propunerii nominale
facute de catre ministrul finantelor in urma intervievarii a 6 candidati
desemnati din randul controlorilor delegati de catre Corpul controlorilor
delegati, in sedinta plenara, cu majoritate simpla. La data sedintei plenare de
desemnare a celor 6 candidati este obligatoriu ca numarul controlorilor
delegati incadrati efectiv si efectiv prezenti la sedinta sa fie cel putin
jumatate din numarul de posturi de controlor delegat, stabilit potrivit
prevederilor art. 19 alin. (1).
(7) Aceeasi persoana nu poate indeplini mai mult de un mandat in functia de
controlor financiar sef; de asemenea, aceeasi persoana nu poate indeplini mai
mult de un mandat in functia de controlor financiar sef adjunct.
(8) Controlorul financiar sef indeplineste, in principal, urmatoarele
atributii:
a) sustine, in fata ministrului finantelor, a Guvernului si a altor
autoritati, dupa caz, solutiile date in exercitiul atributiilor sale de catre
oricare dintre controlorii delegati;
b) organizeaza sistemul informational si urmareste realizarea in mod
efectiv si in timp util a schimbului de informatii intre controlorii delegati;
c) asigura formularea de opinii neutre, potrivit prevederilor art. 17 alin.
(3);
d) organizeaza si urmareste colectarea, prelucrarea si inregistrarea
statistica a informatiilor privind activitatea de control financiar preventiv
delegat si efectueaza evaluarea acesteia;
e) dispune masuri pentru aplicarea in activitatea controlorilor delegati a
principiilor si practicilor avansate de buna conduita financiara si pentru
valorificarea propunerilor si contributiilor acestora la dezvoltarea si la
perfectionarea de standarde in domeniu;
f) asigura indrumarea metodologica in domeniul controlului financiar
preventiv;
g) prezinta Guvernului, pana la sfarsitul trimestrului I al anului curent
pentru anul precedent, un raport anual privind activitatea controlorilor
delegati, care trebuie sa cuprinda, intre altele, o analiza, din perspectiva
anilor precedenti, a modului de solutionare a refuzurilor de viza de control
financiar preventiv delegat, precum si propuneri de imbunatatire a legislatiei
financiare;
h) evalueaza activitatea fiecarui controlor delegat si propune ministrului
finantelor acordarea aprecierilor anuale;
i) alte atributii, stabilite prin ordin al ministrului finantelor.
Sectiunea a V-a
Regimul refuzului de viza
Art. 24
Refuzul de viza
(1) Persoana in drept sa exercite viza de control financiar preventiv are
dreptul si obligatia de a refuza viza de control financiar preventiv in toate
cazurile in care, in urma verificarilor, apreciaza ca proiectul de operatiune
care face obiectul controlului financiar preventiv nu indeplineste conditiile
de legalitate, regularitate si incadrare in limita angajamentelor bugetare
pentru acordarea vizei de control financiar preventiv.
(2) Refuzul de viza trebuie sa fie in toate cazurile motivat in scris.
(3) Persoanele in drept sa exercite viza de control financiar preventiv au
obligatia de a tine evidenta proiectelor de operatiuni refuzate la viza de
control financiar preventiv.
Art. 25
Autorizarea efectuarii unor operatiuni pentru care se refuza viza de
control financiar preventiv
(1) O operatiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv
delegat se poate efectua numai daca este autorizata prin hotarare a Guvernului,
la propunerea institutiei publice din cadrul administratiei publice centrale in
care se exercita functia de ordonator principal de credite, a carei operatiune
a fost refuzata, cu ascultarea, in sedinta a Guvernului, a prezentarii de catre
controlorul financiar sef a punctului de vedere al controlorului delegat
implicat. Guvernul se pronunta in maximum 15 zile lucratoare de la data
inregistrarii proiectului hotararii la Secretariatul General al Guvernului.
Initiatorul proiectului hotararii are obligatia sa ii informeze despre aceasta
pe ministrul finantelor si pe controlorul financiar sef si sa transmita
acestora o copie de pe proiectul hotararii si de pe nota de fundamentare a
acestuia cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de discutarea lui in sedinta
Guvernului.
(2) Pentru operatiunile care nu se supun controlului financiar preventiv
delegat in conditiile prezentei ordonante, ordonatorii principali de credite de
la institutiile publice prevazute la alin. (1) pot dispune, pe propria
raspundere, efectuarea operatiunii pentru care s-a refuzat viza de control
financiar preventiv propriu, numai daca prin aceasta nu se depaseste
angajamentul bugetar aprobat.
(3) In cazul institutiilor publice, altele decat cele prevazute la alin.
(1), ordonatorul de credite poate dispune, pe propria raspundere, efectuarea
operatiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu
sau delegat, numai daca prin aceasta nu se depaseste angajamentul bugetar
aprobat.
(4) In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control
financiar preventiv propriu, ordonatorul de credite dispune efectuarea
operatiunii pe propria raspundere, contabilul-sef are obligatia sa informeze in
scris serviciile publice descentralizate ale Ministerului Finantelor, la nivel
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si, dupa caz, organul ierarhic
superior al institutiei publice, numai astfel fiind exonerate de raspundere atat
el, cat si celelalte persoane imputernicite de acesta sa exercite controlul
financiar preventiv propriu.
(5) Documentele referitoare la operatiuni supuse controlului financiar
preventiv si care nu au fost vizate nu pot fi inregistrate in contabilitate.
(6) Fac exceptie de la prevederile alin. (5) documentele privind
operatiunile refuzate la viza de control financiar preventiv propriu sau
delegat, dar efectuate pe raspunderea ordonatorului de credite, si cele
refuzate la viza de control financiar preventiv delegat, dar autorizate prin
hotarare a Guvernului.
(7) Documentele referitoare la operatiunile efectuate in conditiile
prevederilor alin. (6) se inregistreaza distinct intr-un cont in afara
bilantului.
CAP. 4
Dispozitii comune
Art. 26
Masuri operative
(1) Ministerul Finantelor efectueaza inspectii ori de cate ori exista
indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de
operatiuni, in sensul prezentei ordonante.
(2) Ministerul Finantelor efectueaza inspectii in toate cazurile in care
este sesizat de catre un contabil-sef in legatura cu efectuarea de operatiuni
pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar
preventiv.
(3) Inspectiile se efectueaza de catre persoane din structura Ministerului
Finantelor, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor, sau de
catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul finantelor.
(4) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (3) va preciza, in mod obligatoriu,
scopul si obiectivele inspectiei, durata inspectiei, persoana sau persoanele
desemnate sa efectueze inspectia.
(5) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul reprezentantilor
Ministerului Finantelor la toate documentele, datele si informatiile relevante
pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce fac
obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc
asemenea bunuri, documente sau informatii relevante.
(6) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in
efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de
detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al
ministrului finantelor.
(7) Actul de constatare intocmit cu ocazia inspectiilor poate fi contestat
de catre cel controlat. Termenul si locul de depunere a contestatiei, precum si
procedura si termenul de solutionare a acesteia se stabilesc prin norme
metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
(8) Daca actul de constatare stabileste existenta unor abateri de la
legalitate sau regularitate care au produs sau ar putea produce pagube pe seama
fondurilor publice sau a patrimoniului public, iar actul respectiv nu a fost
contestat in termen sau contestatia a fost respinsa ori a fost admisa in parte,
persoana care a emis ordinul de serviciu prevazut la alin. (3) are obligatia de
a sesiza Curtea de Conturi, care va decide cu privire la masurile care se
impun. Sesizarea se face sub forma unui raport si trebuie sa fie insotita de:
actul de constatare, acte, documente si probe care au stat la baza
constatarilor, contestatia depusa, decizia de solutionare a contestatiei.
Art. 27
Masuri speciale
In cazul in care printr-un acord, tratat sau alte asemenea documente de
finantare externa se prevad masuri specifice de control financiar, Guvernul
este autorizat sa emita, la propunerea Ministerului Finantelor, hotarari cu
caracter derogatoriu la prezenta ordonanta.
Art. 28
Dispozitii privind auditul intern al institutiilor publice cu numar mic de
posturi
(1) La institutia publica cu un numar de posturi mai mic de 25 organul
ierarhic superior al acesteia poate decide sa nu se organizeze distinct
activitatea de audit intern. In aceasta situatie, auditul intern al institutiei
publice in cauza se asigura de catre compartimentul de audit intern din cadrul
organului ierarhic superior al acesteia.
(2) Institutia publica cu un numar de posturi mai mic de 25, care nu este
in subordinea unei alte institutii publice, poate decide sa nu organizeze
distinct activitatea de audit intern. Conducatorul institutiei publice care a
decis neorganizarea activitatii de audit are obligatia sa solicite efectuarea
certificarii trimestriale si anuale a bilantului contabil si a contului de
executie bugetara de catre persoane desemnate din cadrul serviciilor publice
descentralizate ale Ministerului Finantelor ori pe baza de contract incheiat de
institutia publica in cauza cu persoane fizice sau juridice agreate, potrivit
normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 29
Dispozitii cu privire la regiile autonome, societatile comerciale cu
capital majoritar de stat si societatile comerciale care beneficiaza de
drepturi exclusive sau speciale
(1) Numirea contabililor-sefi ai regiilor autonome, societatilor comerciale
la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine mai mult
de 70% din numarul voturilor in adunarea generala si ai societatilor comerciale
care beneficiaza de drepturi exclusive sau speciale atribuite de catre o
institutie publica se face cu respectarea conditiilor si criteriilor unitare,
aprobate prin ordin al ministrului finantelor. Destituirea, suspendarea sau
schimbarea din functie a contabililor-sefi de la aceste regii autonome si
societati comerciale se face numai cu aprobarea conducatorului institutiei
publice in coordonarea careia functioneaza regia autonoma, care exercita, in
numele statului sau al unei autoritati a administratiei publice locale,
drepturile actionarului la societatile comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale detine mai mult de 70% din numarul
voturilor in adunarea generala sau care a atribuit societatii comerciale
drepturi exclusive sau speciale.
(2) Auditorii interni ai institutiilor publice au dreptul sa efectueze
activitati de audit intern asupra:
a) regiilor autonome din coordonarea institutiei publice respective;
b) societatilor comerciale la care institutia publica respectiva exercita,
in numele statului sau al unei autoritati a administratiei publice locale,
drepturile actionarului majoritar, daca statul sau o autoritate a
administratiei publice locale detine la societatea comerciala in cauza mai mult
de 70% din numarul voturilor in adunarea generala;
c) societatilor comerciale carora institutia publica respectiva le-a
atribuit drepturi exclusive sau speciale.
Art. 30
Controlul financiar preventiv delegat al unor operatiuni cu risc important
Prin ordin, ministrul finantelor poate decide exercitarea controlului
financiar preventiv delegat de catre controlori delegati si asupra
operatiunilor finantate sau cofinantate din fonduri publice, ale altor
institutii publice decat cele prevazute la art. 16 alin. (2) sau ale unor
persoane juridice de drept privat.
Art. 31
Alte dispozitii
Prevederile prezentei ordonante se aplica si altor persoane juridice decat
institutiile publice, daca aceste persoane juridice gestioneaza fonduri publice
cu orice titlu si/sau administreaza patrimoniul public in privinta gestionarii
fondurilor publice si administrarii patrimoniului public in cauza.
CAP. 5
Contraventii si sanctiuni
Art. 32
Contraventii
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii
penale, infractiuni:
a) incalcarea obligatiei de a avea la nivelul institutiei publice structuri
organizatorice, reglementari metodologice, proceduri si criterii de evaluare
instituite prin aprobarea data de conducatorul institutiei, aduse la zi si
aplicate efectiv;
b) neorganizarea, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, a auditului intern potrivit prevederilor art. 6 alin. (1);
c) aprobarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara fara
certificare si raport de audit;
d) invocarea de catre auditori a unui ordin de serviciu inexistent in
vederea efectuarii auditului asupra utilizarii de catre terti a fondurilor
publice gestionate de catre acestia din urma in baza unei finantari realizate
de institutia publica in cauza sau de catre o institutie subordonata acesteia;
e) neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 13 alin. (2);
f) neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 13 alin. (3);
g) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de
operatiuni fara viza de control financiar preventiv;
h) depasirea termenului prevazut la art. 18 alin. (2) - (4);
i) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
j) nemotivarea refuzului de viza;
k) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (5);
l) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (7);
m) nedispunerea efectuarii inspectiei potrivit prevederilor art. 26 alin.
(2);
n) nesesizarea Curtii de Conturi potrivit art. 26 alin. (8).
Art. 33
Sanctionarea contraventiilor
Contraventiile prevazute la art. 32 lit. c) - i) si k) se sanctioneaza cu
amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar cele prevazute la lit. a),
b), j) si l) - n), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 34
Constatarea contraventiilor, stabilirea si aplicarea amenzilor,
actualizarea nivelului amenzilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Finantelor.
(2) Nivelul amenzilor prevazute la art. 33 se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului in raport cu rata inflatiei.
(3) Amenzile prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor mentionate
la art. 32 pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si persoanelor
juridice.
(4) Contraventiilor prevazute la art. 32 le sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 25 - 27.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 35
Incadrarea in functia de controlor delegat a persoanelor care detin functia
de controlor financiar in structura Curtii de Conturi
(1) Persoana care la data publicarii prezentei ordonante detine functia de
controlor financiar in cadrul sectiei de control financiar preventiv a Curtii
de Conturi are dreptul de a fi incadrata cu data de 1 ianuarie 2000, la cererea
sa, in functia de controlor delegat, direct la gradul profesional pe care il
detine in structura Curtii de Conturi si fara concurs, dar numai daca persoana
in cauza:
- depune cererea de a fi incadrata in calitate de controlor delegat in
structura Ministerului Finantelor in cel mult 15 zile de la data publicarii
prezentei ordonante;
- nu se afla intr-una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la
art. 20;
- nu a fost sanctionata pe intreaga durata cat a exercitat functia de
controlor financiar in structura Curtii de Conturi.
(2) Incetarea atributiilor Curtii de Conturi in domeniul controlului
financiar preventiv, asa cum este reglementat prin prevederile art. I pct. 3,
4, 10, 11 si 21 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, devine efectiva de la data de 1 ianuarie 2000.
Art. 36
Masuri pentru numirea primului controlor financiar sef si a adjunctilor
acestuia
(1) Numirea controlorului financiar sef si a adjunctilor acestuia, potrivit
prevederilor art. 23 alin. (6), se face pana la data de 29 februarie 2000, dar
nu mai devreme de 31 ianuarie 2000.
(2) Pana la aplicarea prevederilor alin. (1) atributiile controlorului
financiar sef se exercita de catre o persoana imputernicita in acest scop prin
ordin al ministrului finantelor.
Art. 37
Masuri exceptionale
(1) Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat al
operatiunilor institutiilor publice si unitatilor care au calitatea de agentie
de implementare potrivit memorandumurilor de finantare incheiate de Guvernul
Romaniei cu Comisia Europeana, precum si al operatiunilor Fondului national,
ministrul finantelor numeste cate un controlor delegat pentru fiecare agentie
de implementare si pentru Fondul national.
(2) Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat conform alin.
(1) se aplica prevederile prezentei ordonante, cu exceptia reglementarilor
privind opinia neutra, prevazute la art. 17 alin. (3), care se aplica de la 1
ianuarie 2000.
(3) La agentiile de implementare sau institutiile publice care coordoneaza
agentii de implementare, precum si la Fondul national activitatea de audit
intern se organizeaza in conformitate cu cerintele memorandumurilor de
finantare si ale memorandumurilor de intelegere, cu acordul ministrului finantelor.
Art. 38
Masuri pentru pregatirea aplicarii prezentei ordonante
Ministerul Finantelor initiaza si coordoneaza masurile necesare pentru
pregatirea aplicarii prezentei ordonante; pentru aceasta ministrul finantelor
emite ordine si, dupa caz, propune spre aprobare Guvernului proiecte de
hotarari.
Art. 39
Intrarea in vigoare a ordonantei
Prezenta ordonanta intra in vigoare de la 1 ianuarie 2000, cu urmatoarele
exceptii:
a) prevederile art. 19, 20, 22, art. 23 alin. (1), (2) si (5), art. 35 si
ale art. 38, care se aplica de la data publicarii;
b) prevederile art. 36 alin. (2) si ale art. 37, care se aplica in termen
de 30 de zile de la data publicarii.
Art. 40
Abrogari
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 2, art. 5
lit. a) si alte prevederi referitoare la institutiile publice din Legea nr.
30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 27
martie 1991.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Bujor Bogdan Teodoriu,
secretar de stat