E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Ordonanţa 119 1999 modificat de OUG 2 2015
Ordonanţa 119 1999 completat de OUG 2 2015
Ordonanţa 119 1999 completat de OUG 94 2011
Ordonanţa 119 1999 completat de Legea 234 2010
Ordonanţa 119 1999 modificat de Legea 234 2010
Ordonanţa 119 1999 modificat de Legea 110 2010
Ordonanţa 119 1999 completat de Ordonanţa 8 2009
Ordonanţa 119 1999 modificat de OUG 35 2009
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 522 2003
Ordonanţa 119 1999 aprobat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 1 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 2 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 10 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 12 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 13 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 14 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 15 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 16 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 17 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 18 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 21 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 23 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 25 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 32 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 33 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 34 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Articolul 37 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 84 2003
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 38 2003
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 38 2003
Articolul 2 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 6 din actul Ordonanţa 119 1999 abrogat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 7 din actul Ordonanţa 119 1999 abrogat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 8 din actul Ordonanţa 119 1999 abrogat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 9 din actul Ordonanţa 119 1999 abrogat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 28 din actul Ordonanţa 119 1999 abrogat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 29 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 32 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 34 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Articolul 37 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 25 din actul Legea 672 2002
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 880 2002
Ordonanţa 119 1999 aprobat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 22 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 23 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 25 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 26 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 28 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 32 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 33 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 34 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 37 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 21 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 2 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 7 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 8 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 13 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 17 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Articolul 18 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Legea 301 2002
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Legea 141 2002
Articolul 7 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Legea 149 2002
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Legea 132 2002
Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 2 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 7 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 8 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 13 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 26 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 32 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 33 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 34 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 72 2001
Articolul 28 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 1291 2001
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 167 2001
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 123 2001
Articolul 22 din actul Ordonanţa 119 1999 completat de OUG 225 2000
Articolul 13 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 17 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 18 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 21 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 23 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 25 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 32 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 37 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de articolul 1 din actul Ordonanţa 85 2000
Articolul 39 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 1013 2000
Articolul 37 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 661 2000
Articolul 7 din actul Ordonanţa 119 1999 modificat de OUG 46 2000
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Hotărârea 362 2000
Articolul 32 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 492 2000
Articolul 33 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 492 2000
Articolul 34 din actul Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 492 2000
Ordonanţa 119 1999 in legatura cu Ordin 332 2000
Ordonanţa 119 1999 republicat de Ordonanţa 119 1999
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 119 din 31 august 1999

privind auditul intern si controlul financiar preventiv

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 430 din 31 august 1999


SmartCity3


    In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. D pct. 26 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Scopul ordonantei
    Prezenta ordonanta reglementeaza controlul intern, auditul intern si controlul financiar preventiv la institutiile publice si cu privire la utilizarea fondurilor publice si administrarea patrimoniului public.
    Art. 2
    Definitii
    In intelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
    a) angajament bugetar: orice act prin care o autoritate competenta potrivit legii afecteaza fonduri publice unei anumite destinatii;
    b) angajament legal: orice act cu efect juridic din care rezulta sau ar putea rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public;
    c) audit intern: activitate organizata independent in structura unei institutii publice si in directa subordonare a conducatorului acesteia, care consta in efectuarea de verificari, inspectii si analize ale sistemului propriu de control intern, in scopul evaluarii obiective a masurii in care acesta asigura indeplinirea obiectivelor institutiei publice si utilizarea resurselor in mod economic, eficace si eficient si pentru a raporta conducerii constatarile facute, slabiciunile identificate si masurile propuse de corectare a deficientelor si de ameliorare a performantelor sistemului de control intern;
    d) compartiment contabil: structura organizatorica din cadrul institutiei publice in care este organizata si se tine contabilitatea, se efectueaza controlul financiar preventiv si se tine evidenta angajamentelor (serviciu, birou, compartiment);
    e) conformitate: caracteristica unei operatiuni, a unor acte sau fapte administrative produse in cadrul unei institutii publice de a corespunde politicii asumate in mod expres in domeniul respectiv de catre institutia in cauza sau de catre o autoritate superioara acesteia, potrivit legii;
    f) contabil: persoana care verifica, inregistreaza si raporteaza, cu respectarea prevederilor legale aplicabile in domeniu, operatiunile efectuate pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public;
    g) contabil-sef: seful compartimentului contabil, cu atributii de tinere a contabilitatii, de exercitare a controlului financiar preventiv si evidenta a angajamentelor, sau, dupa caz, una dintre persoanele care indeplineste aceste atributii in cadrul unei institutii publice care nu are in structura sa un compartiment contabil sau persoana care indeplineste aceste atributii pe baza de contract, in conditiile legii;
    h) control financiar preventiv: activitate prin care se verifica legalitatea si regularitatea operatiunilor efectuate pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, inainte de aprobarea acestora;
    i) control intern: ansamblul masurilor intreprinse la nivelul unei institutii publice cu privire la structurile organizatorice, metodele, procedurile si sistemele de control si de evaluare, instituite in scopul: realizarii atributiilor la un nivel calitativ corespunzator si indeplinirii cu regularitate, in mod economic, eficace si eficient, a politicilor adoptate; respectarii legalitatii si a dispozitiilor conducerii; protejarii activelor si resurselor; efectuarii si mentinerii de inregistrari contabile corecte si complete; furnizarii la timp de informatii corecte si complete pentru fundamentarea deciziilor conducerii;
    j) controlor delegat: functionar public al Ministerului Finantelor, care exercita atributii de control financiar preventiv delegat, in mod independent, potrivit prezentei ordonante;
    k) economicitate: masura in care se asigura minimizarea costului resurselor alocate unei activitati, fara a compromite realizarea in bune conditii a obiectivelor declarate ale acesteia;
    l) eficacitate: gradul de indeplinire a obiectivelor declarate ale unei activitati si relatia dintre impactul dorit si impactul efectiv al activitatii respective;
    m) eficienta: raportul dintre rezultatele obtinute si costul resurselor utilizate in vederea obtinerii lor;
    n) fonduri publice: sume alocate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor sociale de sanatate, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele locale, bugetele institutiilor publice finantate din venituri extrabugetare, bugetul Fondului Proprietatii de Stat, ajutoare financiare externe acordate Romaniei sau institutiilor publice, credite externe contractate sau garantate de stat ori de autoritati ale administratiei publice locale, precum si imprumuturi interne contractate de autoritati ale administratiei publice locale;
    o) inspectie: verificare efectuata la fata locului in cursul derularii unei operatiuni, in scopul constatarii unor eventuale abateri de la legalitate sau regularitate si luarii de masuri pentru protejarea fondurilor publice si a patrimoniului public si pentru repararea prejudiciului produs, dupa caz;
    p) institutie publica: entitate astfel calificata potrivit legii privind finantele publice si potrivit legii privind finantele publice locale;
    q) legalitate: caracteristica unei operatiuni de a respecta toate prevederile legale care ii sunt aplicabile, in vigoare la data efectuarii sale;
    r) operatiune: orice actiune cu efect financiar pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, indiferent de natura acesteia;
    s) oportunitate: caracteristica unei operatiuni de a servi, in mod adecvat, in circumstante date, realizarii unor obiective ale politicilor asumate;
    t) ordonator de credite: persoana imputernicita prin lege sau prin delegare potrivit legii, sa dispuna si sa aprobe operatiuni;
    u) patrimoniu public: totalitatea drepturilor si obligatiilor, la un moment dat, ale statului, unitatilor administrativ-teritoriale sau ale institutiilor publice ale acestora, cu valoare economica, dobandite sau asumate cu orice titlu. Fac parte din patrimoniul public drepturi si obligatii referitoare atat la bunurile din domeniul public, cat si din domeniul privat ale statului si unitatilor administrativ-teritoriale;
    v) proiect de operatiune: orice document prin care se urmareste efectuarea unei operatiuni, in forma pregatita in vederea aprobarii sale de catre autoritatea competenta potrivit legii;
    w) regularitate: caracteristica unei operatiuni de a respecta sub toate aspectele ansamblul principiilor si regulilor procedurale si metodologice care sunt aplicabile categoriei de operatiuni din care face parte.
    Art. 3
    Obiectivele generale ale controlului intern
    Controlul intern are urmatoarele obiective generale:
    - realizarea, la un nivel corespunzator de calitate, a atributiilor institutiilor publice, stabilite in concordanta cu propria lor misiune, in conditii de regularitate, eficacitate, economicitate si eficienta;
    - protejarea fondurilor publice impotriva pierderilor datorate erorii, risipei, abuzului sau fraudei;
    - respectarea legii, a reglementarilor si deciziilor conducerii;
    - dezvoltarea si intretinerea unor sisteme de colectare, stocare, prelucrare, actualizare si difuzare a datelor si informatiilor financiare si de conducere, precum si a unor sisteme si proceduri de informare publica adecvata prin rapoarte periodice.
    Art. 4
    Obligatiile conducatorului institutiei publice in domeniul controlului intern; cerintele controlului intern
    (1) Conducatorul institutiei publice trebuie sa asigure elaborarea, aprobarea, aplicarea si perfectionarea structurilor organizatorice, reglementarilor metodologice, procedurilor si criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerintele generale si specifice de control intern.
    (2) Cerintele generale si specifice de control intern sunt, in principal, urmatoarele:
    a) cerinte generale:
    - asigurarea indeplinirii obiectivelor generale prevazute la art. 3 prin evaluarea sistematica si mentinerea la un nivel considerat acceptabil a riscurilor asociate structurilor, programelor, proiectelor sau operatiunilor;
    - asigurarea unei atitudini cooperante a personalului de conducere si de executie, acesta avand obligatia sa raspunda in orice moment solicitarilor conducerii si sa sprijine efectiv controlul intern;
    - asigurarea integritatii si competentei personalului de conducere si de executie, a cunoasterii si intelegerii de catre acesta a importantei si rolului controlului intern;
    - stabilirea obiectivelor specifice ale controlului intern, astfel incat acestea sa fie adecvate, cuprinzatoare, rezonabile si integrate misiunii institutiei si obiectivelor de ansamblu ale acesteia;
    - supravegherea continua de catre personalul de conducere a tuturor activitatilor si indeplinirea de catre personalul de conducere a obligatiei de a actiona corectiv, prompt si responsabil ori de cate ori se constata incalcari ale legalitatii si regularitatii in efectuarea unor operatiuni sau in realizarea unor activitati in mod neeconomic, ineficace sau ineficient;
    b) cerinte specifice:
    - reflectarea in documente scrise a organizarii controlului intern, a tuturor operatiunilor institutiei si a tuturor evenimentelor semnificative, precum si inregistrarea si pastrarea in mod adecvat a documentelor, astfel incat acestea sa fie disponibile cu promptitudine pentru a fi examinate de catre cei in drept;
    - inregistrarea de indata si in mod corect a tuturor operatiunilor si evenimentelor semnificative;
    - asigurarea aprobarii si efectuarii operatiunilor exclusiv de catre persoane special imputernicite in acest sens;
    - separarea atributiilor privind efectuarea de operatiuni intre persoane, astfel incat atributiile de aprobare, control si inregistrare sa fie, intr-o masura adecvata, incredintate unor persoane diferite;
    - asigurarea unei conduceri competente la toate nivelurile;
    - accesarea resurselor si documentelor numai de catre persoane indreptatite si responsabile in legatura cu utilizarea si pastrarea lor.
    Art. 5
    Buna gestiune financiara
    (1) Persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public au obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in utilizarea fondurilor publice si in administrarea patrimoniului public.
    (2) Ministerul Finantelor este autoritatea administratiei publice centrale de specialitate care are responsabilitatea elaborarii si implementarii politicii in domeniul gestiunii financiare. Ministerul Finantelor indruma metodologic, coordoneaza si supravegheaza asigurarea bunei gestiuni financiare in utilizarea fondurilor publice si in administrarea patrimoniului public.

    CAP. 2
    Dispozitii privind auditul intern

    Art. 6
    Organizarea auditului intern
    (1) Auditul intern se organizeaza in mod independent, in structura fiecarei institutii publice, sub forma unui compartiment specializat, constituit din una sau mai multe persoane, astfel incat personalul de specialitate angajat in acesta, denumit in continuare auditor intern, sa nu fie implicat in vreun fel in indeplinirea activitatilor pe care le auditeaza.
    (2) Auditorul intern trebuie sa isi indeplineasca atributiile in mod obiectiv, independent, cu profesionalism si integritate, conform prevederilor prezentei ordonante si potrivit normelor si procedurilor specifice activitatii de audit. Auditorul intern trebuie sa respecte prevederile codului de etica, normele si instructiunile ce se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
    (3) In realizarea atributiilor sale seful compartimentului de audit intern sau, dupa caz, persoana care exercita atributiile de audit intern se subordoneaza si raporteaza direct conducatorului institutiei publice.
    Art. 7
    Obiectul auditului intern si atributiile compartimentului de audit intern
    (1) Auditul intern se exercita asupra tuturor activitatilor desfasurate de institutia publica sau care sunt in responsabilitatea acesteia, inclusiv asupra activitatii institutiilor subordonate si asupra utilizarii de catre terti, indiferent de natura juridica a acestora, a fondurilor publice gestionate de acestia din urma in baza unei finantari realizate de catre institutia publica in cauza sau de catre o institutie subordonata acesteia.
    (2) Operatiunile care fac obiectul auditului intern sunt examinate, de regula, pe tot parcursul acestora, din momentul initierii pana in momentul finalizarii executarii lor efective.
    (3) Compartimentul de audit intern trebuie sa exercite, fara a se limita la acestea, urmatoarele atributii:
    a) certificarea trimestriala si anuala, insotita de raport de audit, a bilantului contabil si a contului de executie bugetara ale institutiei publice, prin verificarea legalitatii, realitatii si exactitatii evidentelor contabile si ale actelor financiare si de gestiune; certificarea se face inaintea aprobarii de catre conducatorul institutiei publice in cauza a bilantului contabil si a contului de executie bugetara;
    b) examinarea legalitatii, regularitatii si conformitatii operatiunilor, identificarea erorilor, risipei, gestiunii defectuoase si fraudelor si, pe aceste baze, propunerea de masuri si solutii pentru recuperarea pagubelor si sanctionarea celor vinovati, dupa caz;
    c) supravegherea regularitatii sistemelor de fundamentare a deciziei, planificare, programare, organizare, coordonare, urmarire si control al indeplinirii deciziilor;
    d) evaluarea economicitatii, eficacitatii si eficientei cu care sistemele de conducere si de executie existente in cadrul institutiei publice ori la nivelul unui program/proiect finantat din fonduri publice utilizeaza resurse financiare, umane si materiale pentru indeplinirea obiectivelor si obtinerea rezultatelor stabilite;
    e) identificarea slabiciunilor sistemelor de conducere si de control, precum si a riscurilor asociate unor astfel de sisteme, unor programe/proiecte sau unor operatiuni si propunerea de masuri pentru corectarea acestora si pentru diminuarea riscurilor, dupa caz.
    Art. 8
    Desfasurarea auditului intern
    (1) Conducatorul institutiei publice aproba planul anual de audit intern.
    (2) Planul de audit se stabileste pe baza evaluarii riscului asociat diferitelor structuri, activitati, programe/proiecte sau operatiuni, precum si prin consultare cu institutiile publice ierarhic superioare.
    (3) La elaborarea planului de audit se va tine seama de recomandarile unitare elaborate de Ministerul Finantelor prin consultare cu Curtea de Conturi. Recomandarile unitare se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
    (4) Auditorii interni isi desfasoara activitatea pe baza de ordin de serviciu scris, aprobat de catre conducatorul institutiei publice si care prevede in mod explicit scopul, obiectivele si durata auditului.
    (5) Auditorii interni au acces la toate datele si informatiile pe care le considera relevante pentru scopul si obiectivele precizate in ordinul de serviciu, iar personalul de conducere si personalul de executie implicat in activitatea auditata au obligatia sa ofere documentele solicitate si tot sprijinul necesar desfasurarii in bune conditii a auditului intern.
    (6) Constatarile auditului intern sunt cuprinse in raportul de audit intern care trebuie sa reflecte ordinul de serviciu primit, modul de desfasurare a auditului, constatarile facute, concluziile si recomandarile auditorilor interni, impreuna cu intreaga documentatie care sustine respectivele constatari, concluzii si recomandari. De asemenea, o data cu raportul de audit intern trebuie prezentate obligatoriu si punctele de vedere ale persoanelor implicate in activitatile auditate, indeosebi ale acelora in legatura cu care se semnaleaza deficiente sau care pot fi afectate de masurile recomandate in raportul de audit intern.
    (7) Ori de cate ori efectuarea auditului potrivit ordinului de serviciu presupune utilizarea unor cunostinte de specialitate din alte domenii decat cele cerute prin fisa postului auditorilor interni, seful compartimentului de audit intern poate recurge, cu aprobarea conducatorului institutiei publice caruia ii raporteaza, la contractarea externa de servicii de expertiza/consultanta.
    (8) Raportul de audit intern se semneaza de catre auditori pe fiecare pagina, se inregistreaza si se pastreaza in original, in dosare speciale, timp de 10 ani. Reprezentantii Curtii de Conturi au dreptul sa examineze rapoartele de audit intern.
    Art. 9
    Indrumarea metodologica si coordonarea auditului intern
    (1) Ministerul Finantelor indruma metodologic activitatea de audit intern din toate institutiile publice si organizeaza activitati de instruire si perfectionare a auditorilor interni. Ministrul finantelor aproba codul de etica a auditorului intern, precum si norme si instructiuni.
    (2) Ministerul Finantelor poate verifica, prin analize periodice, respectarea normelor si instructiunilor prevazute la alin. (1) de catre compartimentele de audit intern constituite la celelalte institutii publice, precum si respectarea de catre auditorii interni a codului de etica si poate initia masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorii institutiilor publice in cauza.

    CAP. 3
    Dispozitii privind controlul financiar preventiv

    Sectiunea I
    Dispozitii generale privind controlul financiar preventiv
    Art. 10
    Obiectul controlului financiar preventiv
    (1) Fac obiectul controlului financiar preventiv proiectele de operatiuni care vizeaza, in principal:
    a) angajamente legale si bugetare;
    b) deschiderea si repartizarea de credite bugetare;
    c) modificarea repartizarii pe trimestre si pe subdiviziuni ale clasificatiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virari de credite;
    d) efectuarea de plati din fonduri publice;
    e) efectuarea de incasari in numerar;
    f) vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
    g) concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
    h) alte tipuri de operatiuni, stabilite prin ordin al ministrului finantelor.
    (2) In functie de specificul institutiei publice, conducatorul acesteia poate decide exercitarea controlului financiar preventiv si asupra altor tipuri de proiecte de operatiuni decat cele prevazute la alin. (1).
    Art. 11
    Continutul controlului financiar preventiv
    Controlul financiar preventiv consta in verificarea sistematica a proiectelor de operatiuni care fac obiectul acestuia potrivit art. 10 din punctul de vedere al:
    a) legalitatii si regularitatii;
    b) incadrarii in limitele angajamentelor bugetare stabilite potrivit legii.
    Art. 12
    Organizarea controlului financiar preventiv
    (1) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita in mod unitar, potrivit prevederilor prezentei ordonante si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia de catre autoritatile competente.
    (2) Controlul financiar preventiv se organizeaza si se exercita in urmatoarele forme:
    a) controlul financiar preventiv propriu;
    b) controlul financiar preventiv delegat, prin controlori delegati ai Ministerului Finantelor.

    Sectiunea a II-a
    Dispozitii privind controlul financiar preventiv propriu
    Art. 13
    Organizarea controlului financiar preventiv propriu
    (1) Institutiile publice au obligatia de a organiza controlul financiar preventiv propriu si evidenta angajamentelor in cadrul compartimentului contabil.
    (2) Conducatorii institutiilor publice au obligatia sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv potrivit art. 10, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale.
    (3) Evidenta angajamentelor se organizeaza, se tine, se actualizeaza si se raporteaza conform normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
    (4) Ministerul Finantelor organizeaza controlul financiar preventiv propriu si pentru operatiunile privind bugetul trezoreriei statului, operatiunile privind datoria publica si alte operatiuni specifice Ministerului Finantelor.
    (5) Controlul financiar preventiv propriu se exercita de catre contabilul-sef prin viza de control financiar preventiv propriu. In functie de volumul si de complexitatea activitatii, contabilul-sef poate imputernici, cu aprobarea ordonatorului de credite, si alte persoane din subordinea sa sa exercite controlul financiar preventiv propriu, precizand limitele imputernicirii.
    (6) Incadrarea contabilului-sef se face cu respectarea criteriilor si conditiilor unitare aprobate prin ordin al ministrului finantelor. Destituirea, suspendarea sau schimbarea din functie a contabilului-sef se face numai cu aprobarea ordonatorului de credite de la nivelul institutiei publice ierarhic superioare sau a ordonatorului principal de credite, dupa caz.
    Art. 14
    Viza de control financiar preventiv propriu
    (1) Se supun aprobarii ordonatorului de credite numai proiectele de operatiuni care respecta intru totul cerintele de legalitate, regularitate si incadrare in limitele angajamentelor bugetare aprobate, care poarta viza de control financiar preventiv propriu.
    (2) Viza de control financiar preventiv propriu se exercita prin semnatura persoanelor in drept, competente in acest sens potrivit prezentei ordonante, si prin aplicarea de catre acestea a sigiliului personal.
    (3) In vederea acordarii vizei de control financiar preventiv propriu, proiectele de operatiuni se prezinta insotite de documentele justificative corespunzatoare, certificate in privinta realitatii si legalitatii prin semnatura conducatorilor compartimentelor de specialitate care initiaza operatiunea respectiva.
    (4) Conducatorii compartimentelor de specialitate prevazuti la alin. (3) raspund pentru realitatea, regularitatea si legalitatea operatiunilor ale caror documente justificative le-au certificat. Obtinerea vizei de control financiar preventiv propriu pe documente care cuprind date nereale sau inexacte si/sau care se dovedesc ulterior nelegale nu exonereaza de raspundere pe sefii compartimentelor de specialitate care le-au intocmit.
    (5) Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu raspund solidar pentru legalitatea, pentru regularitatea si pentru incadrarea in limitele angajamentelor bugetare aprobate, in privinta operatiunilor pentru care au acordat viza de control financiar preventiv propriu.
    (6) In cazurile in care dispozitiile legale prevad avizarea operatiunilor de catre compartimentul de specialitate juridica, proiectul de operatiune va fi prezentat pentru control financiar preventiv propriu cu viza sefului compartimentului juridic. Persoanele in drept sa exercite controlul financiar preventiv propriu pot cere avizul compartimentului de specialitate juridica ori de cate ori considera ca necesitatile o impun.
    Art. 15
    Separarea atributiilor
    (1) Persoana care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicata, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea operatiunii supuse controlului financiar preventiv propriu.
    (2) Exercitarea functiei de ordonator de credite este incompatibila cu exercitarea functiei de contabil-sef/contabil.

    Sectiunea a III-a
    Dispozitii privind controlul financiar preventiv delegat
    Art. 16
    Organizarea controlului financiar preventiv delegat
    (1) Controlul financiar preventiv delegat se organizeaza si se exercita de catre Ministerul Finantelor prin controlori delegati.
    (2) Ministrul finantelor numeste, pentru fiecare institutie publica in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, unul sau mai multi controlori delegati, in functie de volumul si de complexitatea activitatii institutiei publice respective. De asemenea, ministrul finantelor numeste unul sau mai multi controlori delegati pentru operatiunile derulate prin bugetul trezoreriei statului, pentru operatiuni privind datoria publica si pentru alte operatiuni specifice Ministerului Finantelor. Numirea controlorilor delegati se face prin ordin al ministrului finantelor.
    (3) Prin norme metodologice aprobate de ministrul finantelor se stabilesc:
    a) tipurile de operatiuni ale ordonatorilor principali de credite ale caror proiecte se supun controlului financiar preventiv delegat;
    b) limitele valorice peste care se efectueaza controlul financiar preventiv delegat, pe tipuri de operatiuni;
    c) documentele justificative care trebuie sa insoteasca diferitele tipuri de operatiuni;
    d) modul in care trebuie efectuat controlul financiar preventiv delegat pentru fiecare tip de operatiune.
    (4) Tipurile de operatiuni ce se supun controlului financiar preventiv delegat si, dupa caz, limitele valorice corespunzatoare acestora pot diferi de la o institutie publica la alta.
    (5) Controlorii delegati exercita viza de control financiar preventiv delegat asupra proiectelor de operatiuni vizate in prealabil de catre controlul financiar preventiv propriu al institutiei publice.
    (6) Controlorii delegati isi desfasoara activitatea la sediul institutiilor publice la care au fost numiti. Institutiile publice prevazute la alin. (2) asigura controlorului/controlorilor delegati spatiul de lucru si dotarea necesara, precum si cooperarea personalului propriu, indeosebi a celui din compartimentul contabil, pentru indeplinirea in bune conditii a atributiilor de control financiar preventiv delegat.
    (7) In cazul absentei temporare de la post a unui controlor delegat, ministrul finantelor numeste un alt controlor delegat care sa indeplineasca atributiile celui dintai pe durata absentei acestuia.
    Art. 17
    Viza de control financiar preventiv delegat
    (1) Operatiunile care, potrivit art. 16 alin. (3) si (4), fac obiectul controlului financiar preventiv delegat se supun aprobarii ordonatorului principal de credite numai insotite de viza de control financiar preventiv delegat.
    (2) Viza de control financiar preventiv delegat se acorda sau se refuza in scris, pe formular tipizat, si trebuie sa poarte semnatura si sigiliul personal al controlorului delegat competent.
    (3) Inainte de a emite un refuz de viza, controlorul delegat are obligatia sa il informeze in scris in legatura cu intentia sa pe ordonatorul principal de credite, precizand motivele refuzului. Daca ordonatorul principal de credite prezinta in scris argumente in favoarea efectuarii operatiunii pentru care se intentioneaza refuzul vizei, controlorul delegat va consulta, inainte de a inregistra oficial refuzul de viza, opinia neutra asupra cazului, formulata de o echipa de 3 controlori delegati de la institutii publice diferite de cea in cauza, echipa constituita ad-hoc prin grija controlorului financiar sef. Opinia neutra se motiveaza si se formuleaza in scris si are rol consultativ, solutia finala fiind in competenta exclusiva a controlorului delegat competent, potrivit principiului exercitarii in mod independent a atributiilor de control financiar preventiv delegat.
    Art. 18
    Durata controlului financiar preventiv delegat
    (1) Controlul financiar preventiv delegat se efectueaza in termenul cel mai scurt, permis de durata efectiva a verificarilor necesare, astfel incat sa nu afecteze desfasurarea in bune conditii si in termen a operatiunii al carei proiect se supune controlului financiar preventiv delegat.
    (2) Perioada maxima pentru acordarea sau, dupa caz, pentru refuzul vizei de control financiar preventiv delegat este de 3 zile lucratoare de la prezentarea proiectului unei operatiuni, insotit de toate documentele justificative.
    (3) Perioada prevazuta la alin. (2) este suspendata de la inregistrarea informarii mentionate la art. 17 alin. (3) pana la primirea raspunsului ordonatorului principal de credite.
    (4) In cazuri exceptionale, controlorul delegat are dreptul sa prelungeasca perioada prevazuta la alin. (2) cu maximum 5 zile lucratoare, pe baza unui referat de justificare pe care are obligatia sa il transmita de indata spre informare controlorului financiar sef si ordonatorului principal de credite.

    Sectiunea a IV-a
    Dispozitii privind controlorii delegati
    Art. 19
    Functia de controlor delegat
    (1) Controlorul delegat este functionar public, angajat al Ministerului Finantelor. Numarul de posturi de controlor delegat se stabileste de catre ministrul finantelor, in functie de necesitati, in limita numarului total de posturi si a bugetului anual, aprobate.
    (2) Pot fi incadrate in functia de controlor delegat numai persoanele care au studii superioare economice sau juridice si o vechime efectiva in domeniul finantelor publice de minimum 7 ani. Candidatii pentru functia de controlor delegat trebuie sa prezinte cazier judiciar, informatii si recomandari, din care sa rezulte ca au un profil moral si profesional corespunzator cerintelor functiei.
    Art. 20
    Incompatibilitati
    (1) Controlorii delegati nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv cu ordonatorul de credite pe langa care sunt numiti.
    (2) Controlorilor delegati le sunt interzise exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitatilor de comert, precum si participarea la administrarea sau conducerea unor societati comerciale sau civile. Ei nu pot exercita functia de expert judiciar sau arbitru desemnat de parti intr-un arbitraj.
    (3) Functia de controlor delegat este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
    (4) Se interzice controlorilor delegati sa faca parte din partide politice sau sa desfasoare activitati publice cu caracter politic.
    (5) Controlorul delegat care se gaseste intr-una din situatiile prevazute la alin. (1) - (4) are obligatia de a informa de indata, in scris, ministrul finantelor si controlorul financiar sef.
    Art. 21
    Atributiile controlorului delegat
    (1) Atributiile controlorului delegat sunt, in principal, urmatoarele:
    a) exercitarea controlului financiar preventiv delegat asupra proiectelor de operatiuni ale ordonatorului principal de credite, in conformitate cu ordinul de numire si cu normele metodologice aprobate potrivit prezentei ordonante;
    b) supravegherea organizarii, tinerii, actualizarii si raportarii evidentei angajamentelor;
    c) informarea directa a ministrului finantelor, prin rapoarte lunare, cu privire la situatia curenta a angajamentelor efectuate, la vizele acordate si situatiile de refuz de viza; cate o copie de pe raportul respectiv se transmite intotdeauna controlorului financiar sef si ordonatorului principal de credite pe langa care este numit;
    d) formularea de avize cu caracter consultativ, la solicitarea ordonatorului principal de credite pe langa care este numit sau la cererea ministrului finantelor, precum si din initiativa proprie, in privinta conformitatii, economicitatii, eficacitatii sau eficientei unor operatiuni sau proiecte de acte normative;
    e) elaborarea de propuneri si proiecte privind perfectionarea controlului financiar preventiv;
    f) participarea la activitatile corpului controlorilor delegati;
    g) indeplinirea altor atributii, stabilite prin ordin al ministrului finantelor.
    (2) Controlorul delegat nu se pronunta asupra oportunitatii operatiunilor ce fac obiectul controlului financiar preventiv delegat.
    (3) Controlorul delegat este obligat sa isi exercite atributiile cu buna-credinta si cu deplina responsabilitate. Pentru actele sale, intreprinse cu buna-credinta in exercitiul atributiilor sale si in limita acestora, controlorul delegat nu poate fi sanctionat sau trecut in alta functie.
    (4) Controlorul delegat isi exercita atributiile in mod independent. El raporteaza in mod direct ministrului finantelor si nu i se poate impune, pe nici o cale, acordarea ori refuzul vizei de control financiar preventiv delegat.
    (5) Controlorul delegat este obligat sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele de care ia cunostinta in exercitarea functiei.
    (6) Evaluarea activitatii controlorului delegat se face anual prin calificative, pe baza informatiilor cuprinse in rapoartele anuale privind activitatea controlorilor delegati, rapoartele auditului intern si rapoartele Curtii de Conturi. Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se pastreaza pe toata durata exercitarii de catre acesta a atributiilor functiei. Ministrul finantelor demite de indata controlorul delegat care a inregistrat un calificativ "insuficient" sau, de trei ori consecutiv, calificativul "satisfacator".
    (7) Controlorul delegat raspunde disciplinar pentru abateri de la indatoririle de serviciu, potrivit reglementarilor in vigoare.
    Art. 22
    Gradele profesionale si salarizarea controlorilor delegati
    (1) In functie de performantele profesionale atestate de calificativele inregistrate in baza evaluarilor anuale si de vechimea in functie, controlorii delegati se incadreaza in gradele profesionale I, II si III. Cerintele minime si conditiile promovarii de la un grad profesional la altul se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor.
    (2) Salariile de baza, sporurile si celelalte drepturi salariale ale controlorilor delegati se stabilesc prin asimilare cu functia de controlor financiar din structura Curtii de Conturi, respectiv pentru gradul I, II sau III.
    (3) Controlorul financiar sef primeste o indemnizatie de conducere echivalenta cu cea de director general in Ministerul Finantelor, iar adjunctii acestuia, o indemnizatie de conducere echivalenta cu cea de director in Ministerul Finantelor.
    Art. 23
    Corpul controlorilor delegati
    (1) Corpul controlorilor delegati se organizeaza ca un compartiment distinct in structura Ministerului Finantelor si cuprinde ansamblul controlorilor delegati.
    (2) Corpul controlorilor delegati asigura, in principal:
    a) aplicarea si dezvoltarea principiilor si practicilor avansate de buna conduita financiara;
    b) colaborarea si schimburile profesionale intre controlorii delegati;
    c) colaborarea si schimburile profesionale cu alte structuri de profil interne, externe si internationale.
    (3) Corpul controlorilor delegati este condus de controlorul financiar sef.
    (4) Controlorul financiar sef are 2 adjuncti.
    (5) Tot in structura Ministerului Finantelor si in subordinea controlorului financiar sef functioneaza si un compartiment al carui personal nu este constituit din controlori delegati si ale carui atributii se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor.
    (6) Controlorul financiar sef si adjunctii acestuia sunt numiti prin hotarare a Guvernului pentru un mandat de 6 ani, pe baza propunerii nominale facute de catre ministrul finantelor in urma intervievarii a 6 candidati desemnati din randul controlorilor delegati de catre Corpul controlorilor delegati, in sedinta plenara, cu majoritate simpla. La data sedintei plenare de desemnare a celor 6 candidati este obligatoriu ca numarul controlorilor delegati incadrati efectiv si efectiv prezenti la sedinta sa fie cel putin jumatate din numarul de posturi de controlor delegat, stabilit potrivit prevederilor art. 19 alin. (1).
    (7) Aceeasi persoana nu poate indeplini mai mult de un mandat in functia de controlor financiar sef; de asemenea, aceeasi persoana nu poate indeplini mai mult de un mandat in functia de controlor financiar sef adjunct.
    (8) Controlorul financiar sef indeplineste, in principal, urmatoarele atributii:
    a) sustine, in fata ministrului finantelor, a Guvernului si a altor autoritati, dupa caz, solutiile date in exercitiul atributiilor sale de catre oricare dintre controlorii delegati;
    b) organizeaza sistemul informational si urmareste realizarea in mod efectiv si in timp util a schimbului de informatii intre controlorii delegati;
    c) asigura formularea de opinii neutre, potrivit prevederilor art. 17 alin. (3);
    d) organizeaza si urmareste colectarea, prelucrarea si inregistrarea statistica a informatiilor privind activitatea de control financiar preventiv delegat si efectueaza evaluarea acesteia;
    e) dispune masuri pentru aplicarea in activitatea controlorilor delegati a principiilor si practicilor avansate de buna conduita financiara si pentru valorificarea propunerilor si contributiilor acestora la dezvoltarea si la perfectionarea de standarde in domeniu;
    f) asigura indrumarea metodologica in domeniul controlului financiar preventiv;
    g) prezinta Guvernului, pana la sfarsitul trimestrului I al anului curent pentru anul precedent, un raport anual privind activitatea controlorilor delegati, care trebuie sa cuprinda, intre altele, o analiza, din perspectiva anilor precedenti, a modului de solutionare a refuzurilor de viza de control financiar preventiv delegat, precum si propuneri de imbunatatire a legislatiei financiare;
    h) evalueaza activitatea fiecarui controlor delegat si propune ministrului finantelor acordarea aprecierilor anuale;
    i) alte atributii, stabilite prin ordin al ministrului finantelor.

    Sectiunea a V-a
    Regimul refuzului de viza
    Art. 24
    Refuzul de viza
    (1) Persoana in drept sa exercite viza de control financiar preventiv are dreptul si obligatia de a refuza viza de control financiar preventiv in toate cazurile in care, in urma verificarilor, apreciaza ca proiectul de operatiune care face obiectul controlului financiar preventiv nu indeplineste conditiile de legalitate, regularitate si incadrare in limita angajamentelor bugetare pentru acordarea vizei de control financiar preventiv.
    (2) Refuzul de viza trebuie sa fie in toate cazurile motivat in scris.
    (3) Persoanele in drept sa exercite viza de control financiar preventiv au obligatia de a tine evidenta proiectelor de operatiuni refuzate la viza de control financiar preventiv.
    Art. 25
    Autorizarea efectuarii unor operatiuni pentru care se refuza viza de control financiar preventiv
    (1) O operatiune pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv delegat se poate efectua numai daca este autorizata prin hotarare a Guvernului, la propunerea institutiei publice din cadrul administratiei publice centrale in care se exercita functia de ordonator principal de credite, a carei operatiune a fost refuzata, cu ascultarea, in sedinta a Guvernului, a prezentarii de catre controlorul financiar sef a punctului de vedere al controlorului delegat implicat. Guvernul se pronunta in maximum 15 zile lucratoare de la data inregistrarii proiectului hotararii la Secretariatul General al Guvernului. Initiatorul proiectului hotararii are obligatia sa ii informeze despre aceasta pe ministrul finantelor si pe controlorul financiar sef si sa transmita acestora o copie de pe proiectul hotararii si de pe nota de fundamentare a acestuia cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de discutarea lui in sedinta Guvernului.
    (2) Pentru operatiunile care nu se supun controlului financiar preventiv delegat in conditiile prezentei ordonante, ordonatorii principali de credite de la institutiile publice prevazute la alin. (1) pot dispune, pe propria raspundere, efectuarea operatiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu, numai daca prin aceasta nu se depaseste angajamentul bugetar aprobat.
    (3) In cazul institutiilor publice, altele decat cele prevazute la alin. (1), ordonatorul de credite poate dispune, pe propria raspundere, efectuarea operatiunii pentru care s-a refuzat viza de control financiar preventiv propriu sau delegat, numai daca prin aceasta nu se depaseste angajamentul bugetar aprobat.
    (4) In toate cazurile in care, ca urmare a unui refuz de viza de control financiar preventiv propriu, ordonatorul de credite dispune efectuarea operatiunii pe propria raspundere, contabilul-sef are obligatia sa informeze in scris serviciile publice descentralizate ale Ministerului Finantelor, la nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si, dupa caz, organul ierarhic superior al institutiei publice, numai astfel fiind exonerate de raspundere atat el, cat si celelalte persoane imputernicite de acesta sa exercite controlul financiar preventiv propriu.
    (5) Documentele referitoare la operatiuni supuse controlului financiar preventiv si care nu au fost vizate nu pot fi inregistrate in contabilitate.
    (6) Fac exceptie de la prevederile alin. (5) documentele privind operatiunile refuzate la viza de control financiar preventiv propriu sau delegat, dar efectuate pe raspunderea ordonatorului de credite, si cele refuzate la viza de control financiar preventiv delegat, dar autorizate prin hotarare a Guvernului.
    (7) Documentele referitoare la operatiunile efectuate in conditiile prevederilor alin. (6) se inregistreaza distinct intr-un cont in afara bilantului.

    CAP. 4
    Dispozitii comune

    Art. 26
    Masuri operative
    (1) Ministerul Finantelor efectueaza inspectii ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni, in sensul prezentei ordonante.
    (2) Ministerul Finantelor efectueaza inspectii in toate cazurile in care este sesizat de catre un contabil-sef in legatura cu efectuarea de operatiuni pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar preventiv.
    (3) Inspectiile se efectueaza de catre persoane din structura Ministerului Finantelor, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor, sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul finantelor.
    (4) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (3) va preciza, in mod obligatoriu, scopul si obiectivele inspectiei, durata inspectiei, persoana sau persoanele desemnate sa efectueze inspectia.
    (5) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul reprezentantilor Ministerului Finantelor la toate documentele, datele si informatiile relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc asemenea bunuri, documente sau informatii relevante.
    (6) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor.
    (7) Actul de constatare intocmit cu ocazia inspectiilor poate fi contestat de catre cel controlat. Termenul si locul de depunere a contestatiei, precum si procedura si termenul de solutionare a acesteia se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
    (8) Daca actul de constatare stabileste existenta unor abateri de la legalitate sau regularitate care au produs sau ar putea produce pagube pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, iar actul respectiv nu a fost contestat in termen sau contestatia a fost respinsa ori a fost admisa in parte, persoana care a emis ordinul de serviciu prevazut la alin. (3) are obligatia de a sesiza Curtea de Conturi, care va decide cu privire la masurile care se impun. Sesizarea se face sub forma unui raport si trebuie sa fie insotita de: actul de constatare, acte, documente si probe care au stat la baza constatarilor, contestatia depusa, decizia de solutionare a contestatiei.
    Art. 27
    Masuri speciale
    In cazul in care printr-un acord, tratat sau alte asemenea documente de finantare externa se prevad masuri specifice de control financiar, Guvernul este autorizat sa emita, la propunerea Ministerului Finantelor, hotarari cu caracter derogatoriu la prezenta ordonanta.
    Art. 28
    Dispozitii privind auditul intern al institutiilor publice cu numar mic de posturi
    (1) La institutia publica cu un numar de posturi mai mic de 25 organul ierarhic superior al acesteia poate decide sa nu se organizeze distinct activitatea de audit intern. In aceasta situatie, auditul intern al institutiei publice in cauza se asigura de catre compartimentul de audit intern din cadrul organului ierarhic superior al acesteia.
    (2) Institutia publica cu un numar de posturi mai mic de 25, care nu este in subordinea unei alte institutii publice, poate decide sa nu organizeze distinct activitatea de audit intern. Conducatorul institutiei publice care a decis neorganizarea activitatii de audit are obligatia sa solicite efectuarea certificarii trimestriale si anuale a bilantului contabil si a contului de executie bugetara de catre persoane desemnate din cadrul serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Finantelor ori pe baza de contract incheiat de institutia publica in cauza cu persoane fizice sau juridice agreate, potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
    Art. 29
    Dispozitii cu privire la regiile autonome, societatile comerciale cu capital majoritar de stat si societatile comerciale care beneficiaza de drepturi exclusive sau speciale
    (1) Numirea contabililor-sefi ai regiilor autonome, societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine mai mult de 70% din numarul voturilor in adunarea generala si ai societatilor comerciale care beneficiaza de drepturi exclusive sau speciale atribuite de catre o institutie publica se face cu respectarea conditiilor si criteriilor unitare, aprobate prin ordin al ministrului finantelor. Destituirea, suspendarea sau schimbarea din functie a contabililor-sefi de la aceste regii autonome si societati comerciale se face numai cu aprobarea conducatorului institutiei publice in coordonarea careia functioneaza regia autonoma, care exercita, in numele statului sau al unei autoritati a administratiei publice locale, drepturile actionarului la societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine mai mult de 70% din numarul voturilor in adunarea generala sau care a atribuit societatii comerciale drepturi exclusive sau speciale.
    (2) Auditorii interni ai institutiilor publice au dreptul sa efectueze activitati de audit intern asupra:
    a) regiilor autonome din coordonarea institutiei publice respective;
    b) societatilor comerciale la care institutia publica respectiva exercita, in numele statului sau al unei autoritati a administratiei publice locale, drepturile actionarului majoritar, daca statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine la societatea comerciala in cauza mai mult de 70% din numarul voturilor in adunarea generala;
    c) societatilor comerciale carora institutia publica respectiva le-a atribuit drepturi exclusive sau speciale.
    Art. 30
    Controlul financiar preventiv delegat al unor operatiuni cu risc important
    Prin ordin, ministrul finantelor poate decide exercitarea controlului financiar preventiv delegat de catre controlori delegati si asupra operatiunilor finantate sau cofinantate din fonduri publice, ale altor institutii publice decat cele prevazute la art. 16 alin. (2) sau ale unor persoane juridice de drept privat.
    Art. 31
    Alte dispozitii
    Prevederile prezentei ordonante se aplica si altor persoane juridice decat institutiile publice, daca aceste persoane juridice gestioneaza fonduri publice cu orice titlu si/sau administreaza patrimoniul public in privinta gestionarii fondurilor publice si administrarii patrimoniului public in cauza.

    CAP. 5
    Contraventii si sanctiuni

    Art. 32
    Contraventii
    Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni:
    a) incalcarea obligatiei de a avea la nivelul institutiei publice structuri organizatorice, reglementari metodologice, proceduri si criterii de evaluare instituite prin aprobarea data de conducatorul institutiei, aduse la zi si aplicate efectiv;
    b) neorganizarea, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, a auditului intern potrivit prevederilor art. 6 alin. (1);
    c) aprobarea bilantului contabil si a contului de executie bugetara fara certificare si raport de audit;
    d) invocarea de catre auditori a unui ordin de serviciu inexistent in vederea efectuarii auditului asupra utilizarii de catre terti a fondurilor publice gestionate de catre acestia din urma in baza unei finantari realizate de institutia publica in cauza sau de catre o institutie subordonata acesteia;
    e) neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 13 alin. (2);
    f) neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 13 alin. (3);
    g) prezentarea spre aprobare ordonatorului de credite a proiectelor de operatiuni fara viza de control financiar preventiv;
    h) depasirea termenului prevazut la art. 18 alin. (2) - (4);
    i) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (5);
    j) nemotivarea refuzului de viza;
    k) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (5);
    l) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (7);
    m) nedispunerea efectuarii inspectiei potrivit prevederilor art. 26 alin. (2);
    n) nesesizarea Curtii de Conturi potrivit art. 26 alin. (8).
    Art. 33
    Sanctionarea contraventiilor
    Contraventiile prevazute la art. 32 lit. c) - i) si k) se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar cele prevazute la lit. a), b), j) si l) - n), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
    Art. 34
    Constatarea contraventiilor, stabilirea si aplicarea amenzilor, actualizarea nivelului amenzilor
    (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Ministerului Finantelor.
    (2) Nivelul amenzilor prevazute la art. 33 se actualizeaza prin hotarare a Guvernului in raport cu rata inflatiei.
    (3) Amenzile prevazute ca sanctiuni pentru savarsirea contraventiilor mentionate la art. 32 pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice.
    (4) Contraventiilor prevazute la art. 32 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 25 - 27.

    CAP. 6
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 35
    Incadrarea in functia de controlor delegat a persoanelor care detin functia de controlor financiar in structura Curtii de Conturi
    (1) Persoana care la data publicarii prezentei ordonante detine functia de controlor financiar in cadrul sectiei de control financiar preventiv a Curtii de Conturi are dreptul de a fi incadrata cu data de 1 ianuarie 2000, la cererea sa, in functia de controlor delegat, direct la gradul profesional pe care il detine in structura Curtii de Conturi si fara concurs, dar numai daca persoana in cauza:
    - depune cererea de a fi incadrata in calitate de controlor delegat in structura Ministerului Finantelor in cel mult 15 zile de la data publicarii prezentei ordonante;
    - nu se afla intr-una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la art. 20;
    - nu a fost sanctionata pe intreaga durata cat a exercitat functia de controlor financiar in structura Curtii de Conturi.
    (2) Incetarea atributiilor Curtii de Conturi in domeniul controlului financiar preventiv, asa cum este reglementat prin prevederile art. I pct. 3, 4, 10, 11 si 21 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, devine efectiva de la data de 1 ianuarie 2000.
    Art. 36
    Masuri pentru numirea primului controlor financiar sef si a adjunctilor acestuia
    (1) Numirea controlorului financiar sef si a adjunctilor acestuia, potrivit prevederilor art. 23 alin. (6), se face pana la data de 29 februarie 2000, dar nu mai devreme de 31 ianuarie 2000.
    (2) Pana la aplicarea prevederilor alin. (1) atributiile controlorului financiar sef se exercita de catre o persoana imputernicita in acest scop prin ordin al ministrului finantelor.
    Art. 37
    Masuri exceptionale
    (1) Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat al operatiunilor institutiilor publice si unitatilor care au calitatea de agentie de implementare potrivit memorandumurilor de finantare incheiate de Guvernul Romaniei cu Comisia Europeana, precum si al operatiunilor Fondului national, ministrul finantelor numeste cate un controlor delegat pentru fiecare agentie de implementare si pentru Fondul national.
    (2) Pentru asigurarea controlului financiar preventiv delegat conform alin. (1) se aplica prevederile prezentei ordonante, cu exceptia reglementarilor privind opinia neutra, prevazute la art. 17 alin. (3), care se aplica de la 1 ianuarie 2000.
    (3) La agentiile de implementare sau institutiile publice care coordoneaza agentii de implementare, precum si la Fondul national activitatea de audit intern se organizeaza in conformitate cu cerintele memorandumurilor de finantare si ale memorandumurilor de intelegere, cu acordul ministrului finantelor.
    Art. 38
    Masuri pentru pregatirea aplicarii prezentei ordonante
    Ministerul Finantelor initiaza si coordoneaza masurile necesare pentru pregatirea aplicarii prezentei ordonante; pentru aceasta ministrul finantelor emite ordine si, dupa caz, propune spre aprobare Guvernului proiecte de hotarari.
    Art. 39
    Intrarea in vigoare a ordonantei
    Prezenta ordonanta intra in vigoare de la 1 ianuarie 2000, cu urmatoarele exceptii:
    a) prevederile art. 19, 20, 22, art. 23 alin. (1), (2) si (5), art. 35 si ale art. 38, care se aplica de la data publicarii;
    b) prevederile art. 36 alin. (2) si ale art. 37, care se aplica in termen de 30 de zile de la data publicarii.
    Art. 40
    Abrogari
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga art. 2, art. 5 lit. a) si alte prevederi referitoare la institutiile publice din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 27 martie 1991.

                 PRIM-MINISTRU
                  RADU VASILE

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministrul finantelor,
                       Bujor Bogdan Teodoriu,
                       secretar de stat



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 119/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 119 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordonanţa 119/1999
OUG 2 2015
OUG 94 2011
privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei economico-financiare la operatorii economici
Legea 234 2010
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv
Legea 110 2010
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 8/2009 pentru completarea art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv
Ordonanţa 8 2009
ORDONANTA URGENTA Nr. 8 din 10 iulie 2009
pentru completarea art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv
OUG 35 2009
privind reglementarea unor masuri financiare în domeniul cheltuielilor de personal în sectorul bugetar
Ordin 522 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv
Legea 84 2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar preventiv
Ordin 38 2003
pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern
Ordin 38 2003
pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern
Legea 672 2002
privind auditul public intern
Ordin 880 2002
pentru aprobarea Codului privind conduita etica a auditorului intern
Legea 301 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Legea 141 2002
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 85/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Legea 149 2002
privind respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 46/2000 pentru modificarea lit. a) din alin. (3) al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Legea 132 2002
privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 72/2001 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Ordonanţa 72 2001
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Ordin 1291 2001
privind imbunatatirea activitatii de certificare a bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara, prin persoane fizice sau juridice agreate, la institutiile publice cu mai putin de 25 de posturi
Ordin 167 2001
privind certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara prin persoane fizice sau juridice agreate, la institutiile publice cu mai putin de 25 de posturi
Ordin 123 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind cadrul general al atributiilor si exercitarii controlului financiar preventiv propriu
OUG 225 2000
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Ordonanţa 85 2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Ordin 1013 2000
privind procurarea stampilelor si regimul special al evidentei marcilor alocate structurilor proprii care efectueaza certificarea bilanturilor contabile si a conturilor de executie bugetara
Ordin 661 2000
privind asigurarea auditului intern al Fondului national, al agentiilor de plati, al autoritatilor de implementare si al agentiilor de implementare pentru fondurile comunitare
OUG 46 2000
pentru modificarea lit. a) din alin. (3) al art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Hotărârea 362 2000
privind organizarea inspectiilor pentru audit intern si stabilirea atributiilor generale pentru efectuarea acestora
Ordin 492 2000
privind stabilirea competentelor de constatare a contraventiilor, de stabilire si aplicare a amenzilor prevazute la art. 32, 33 si 34 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999
Ordin 332 2000
privind aprobarea Normelor metodologice generale pentru organizarea si functionarea auditului intern in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv
Ordonanţa 119 1999
privind controlul intern si controlul financiar preventiv
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu