ORDONANTA
URGENTA Nr. 35 din 11 aprilie 2009
privind reglementarea unor
masuri financiare în domeniul cheltuielilor de personal în sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 14 aprilie 2009
Luând în considerare presiunile
şi riscurile determinate de evoluţiile economice interne şi externe,
necesitatea susţinerii creşterii economice şi reducerii inflaţiei, precum şi
asigurarea cu prioritate a sumelor destinate finanţării proiectelor de
infrastructură şi cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri europene şi a
contribuţiei României la bugetul comunitar,
având în vedere opiniile şi recomandările Comisiei
Europene şi ale organismelor financiare internaţionale referitoare la reducerea
cheltuielilor bugetare, rezultă că, pentru evitarea riscurilor semnalate şi,
implicit, a riscului declanşării procedurii de deficit excesiv, este necesară
adoptarea unei politici de restrângere a cheltuielilor bugetare şi de abordare
mai prudentă a deficitului bugetar.
In considerarea faptului că aceste elemente vizează
interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a
căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 490/2004
privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri
comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.096 din 24 noiembrie 2004, cu
modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Personalul de
specialitate care are şi îndeplineşte efectiv atribuţii în cadrul structurilor
care au ca obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare comunitare
acordate României prin instrumentele de preaderare PHARE, ISPAşi SAPARD, prin
Fondul European pentru Garantare în Agricultură, Fondul European Agricol pentru
Dezvoltare Rurală şi prin fondurile structurale şi de coeziune este constituit
din personal contractual sau, după caz, funcţionari publici.
(2) Prin personalul
de specialitate din cadrul structurilor care au ca obiect de activitate
gestionarea asistenţei financiare comunitare acordate României se înţelege personalul încadrat pe funcţii publice sau pe funcţii
contractuale bugetare, altul decât cel încadrat pe funcţii comune din sectorul
bugetar."
2. Articolul 2 va
avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Salariile de bază corespunzătoare
funcţiilor în care este încadrat personalul prevăzut la art. 1 pot fi majorate
cu până la 75% în funcţie de îndeplinirea criteriilor stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Evaluarea activităţii personalului prevăzut la
alin. (1) se face cel puţin o dată pe an, ocazie cu care procentul de majorare
a salariului de bază se poate modifica în funcţie de rezultatele activităţii proprii."
Art. II. -In termen de 15 zile
de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al
României, Partea I, prin
hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice sau, după caz,
de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, se vor stabili
structurile din cadrul ministerelor şi instituţiilor care au ca obiect de
activitate gestionarea asistenţei financiare comunitare, numărul şi structura
posturilor, criteriile de încadrare a personalului pe funcţii specifice şi
procentul ce urmează a fi acordat personalului potrivit art. 1 şi 2 din Legea
nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare, cu modificările ulterioare, în funcţie de rezultatele
activităţii proprii, corespunzător atribuţiilor din fişa postului.
Art. III. -Alineatul (1)
al articolului 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2006 privind unele
măsuri pentru întărirea capacităţii administrative a României pentru integrarea
în Uniunea Europeană, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 47/2008, cu modificările ulterioare, se
abrogă.
Art. IV. - Legea nr. 339/2007
privind promovarea aplicării strategiilor de management de proiect la nivelul
unităţilor administrativ-teritoriale judeţene şi locale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Pentru activitatea desfăşurată, specialiştii
pregătiţi în managementul de proiect prevăzuţi la alin. (1) cu finanţare
internaţională beneficiază de salarii de bază corespunzătoare funcţiilor în
care sunt încadraţi şi beneficiază de o majorare cu până la 75% a salariilor de
bază, în funcţie de îndeplinirea criteriilor stabilite prin hotărâre a
Guvernului."
2. La articolul 10,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (31) şi (32), cu următorul cuprins:
„(31) Pentru a
beneficia de majorarea prevăzută la alin. (3), ordonatorii de credite vor
stabili prin act administrativ persoanele beneficiare.
(32) Evaluarea
activităţii personalului prevăzut la alin. (3) se face cel puţin o dată pe an,
ocazie cu care procentul de majorare a salariului de bază se poate modifica în
funcţie de rezultatele activităţii proprii."
Art. V -In termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre a Guvernului se vor stabili criteriile şi
procentul ce urmează a fi acordat personalului, potrivit art. 10 alin. (3) din
Legea nr. 339/2007 privind promovarea aplicării strategiilor de management de
proiect la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale judeţene şi locale, în
funcţie de rezultatele activităţii proprii, corespunzător atribuţiilor din fişa
postului.
Art. VI. -Articolul 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006
privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 26 aprilie 2006, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 228/2007, cu modificările ulterioare, se abrogă.
Art. VII. -Articolul 7 din Legea nr. 1/2004 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 25 februarie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - (1) Funcţionarii publici şi personalul
contractual, altul decât cel încadrat pe funcţii comune din sectorul bugetar,
din cadrul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi al
sucursalelor judeţene ale acesteia beneficiază de salarii de bază
corespunzătoare funcţiilor în care sunt încadraţi, la care se adaugă o majorare
a salariilor de bază cu până la 75% din acestea.
(2) Evaluarea activităţii
personalului prevăzut la alin. (1) se face cel puţin o dată pe an, ocazie cu
care procentul de majorare a salariului de bază se poate modifica în funcţie de
rezultatele activităţii proprii."
Art. VIII. - In termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin hotărâre a Guvernului se vor
stabili criteriile şi procentul ce urmează a fi acordat personalului, potrivit
art. 7 alin. (1) din Legea nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările
şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, în funcţie de rezultatele activităţii proprii, corespunzător
atribuţiilor din fişa postului.
Art. IX. - Ordonanţa Guvernului
nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi ale
personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar
şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică,
precum şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
177/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii
comisiilor pentru protecţia copilului, precum şi secretarul acestora,
constituite potrivit legii, au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă al cărei
cuantum se stabileşte prin hotărâre a consiliului judeţean sau prin hotărâre a
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi va fi de 1% din
indemnizaţia preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului de
sector."
2. La articolul 30, alineatul (3) va avea următorul
cuprins: „(3) Consilierii pentru afaceri europene, pe lângă salariul de bază, stabilit în condiţiile legii,
beneficiază şi de spor de vechime şi majorările prevăzute de dispoziţiile
legale aplicabile personalului contractual din autorităţi şi instituţii publice
şi, după caz, prevăzute în mod expres de dispoziţiile legale speciale
aplicabile în autoritatea sau instituţia publică în care îşi desfăşoară
activitatea."
Art. X. - Indemnizaţiile de
conducere pentru personalul bugetar, atât contractual cât şi funcţionari
publici, prevăzute în actele normative, reprezintă limite maxime până la care
conducătorii autorităţilor sau instituţiilor publice, având calitatea de
ordonatori de credite, pot stabili nivelurile individuale.
Art. XI. -Alineatul (2) al
articolului 37 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2008 privind
statutul funcţionarului public denumit manager public, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 484 din 30 iunie 2008, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Pentru activitatea desfăşurată, managerii publici
beneficiază de un spor de manager public de până la 55% aplicat la salariul de
bază şi care nu face parte din acesta, precum şi de prime, spor de vechime şi
alte drepturi salariale, în condiţiile legii. Nivelul individual al sporului de
manager public se stabileşte de conducătorii autorităţilor sau instituţiilor
publice."
Art. XII. - Alineatul (7) al articolului 9 din
Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul
financiar preventiv, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu
modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(7) Prin decizie internă a conducătorului entităţii
publice, persoanele desemnate să efectueze controlul financiar preventiv
propriu pot beneficia de un spor pentru complexitatea muncii de până la 25%
aplicat la salariul de bază brut lunar, în măsura în care funcţia pe care o deţin
nu este incompatibilă cu activitatea de control financiar preventiv."
Art. XIII. - Prin derogare de la prevederile art. 5
alin. (7) din Legea nr. 672/2002 privind auditul
public intern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 31 decembrie 2009, membrii
Comitetului pentru Audit Public Intern vor primi o indemnizaţie de şedinţă
egală cu 1% din nivelul echivalent salariului brut al secretarilor de stat;
indemnizaţia se suportă din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Finanţelor Publice.
Art. XIV - Articolul 14 din
Legea nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului
din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile
diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din
străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 14. - Membrii Corpului diplomatic şi consular al
României care lucrează în centrala Ministerului Afacerilor Externe şi cunosc
una sau mai multe limbi străine rare, altele decât cele de circulaţie
internaţională, pe care le folosesc în exercitarea funcţiei diplomatice sau
consulare, beneficiază de un spor de 10% calculat asupra salariului de bază
corespunzător funcţiei de încadrare, în condiţiile prevăzute prin ordin al
ministrului afacerilor externe."
Art. XV - Alineatul (3) al
articolului 18 din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
„(3) Auditorii interni au un nivel de salarizare
corespunzător ierarhiei acestei funcţii în cadrul sistemului de salarizare a
funcţionarilor publici; totodată, auditorii interni beneficiază de un spor
pentru complexitatea muncii de până la 25% aplicat la salariul de bază brut
lunar."
Art. XVI. - Alineatele (1) şi (2) ale articolului 17
din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi
funcţionare a comisiilor de disciplină, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 768
din 13 noiembrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Pentru
activitatea desfăşurată în cadrul comisiei de disciplină, membrii, secretarul
acesteia, precum şi persoanele desemnate să efectueze cercetarea administrativă
în condiţiile prevăzute la art. 31 au dreptul la o indemnizaţie lunară de 1%,
care se aplică la salariul de bază al fiecăruia şi se acordă în lunile în care
comisia de disciplină îşi desfăşoară activitatea, respectiv în lunile în care
persoanele din cadrul corpului de control au efectuat cercetarea
administrativă. Sporul lunar se acordă de autoritatea sau instituţia publică în
cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea persoanele menţionate, pe baza
certificării de către preşedintele comisiei a desfăşurării activităţii comisiei
pe luna respectivă.
(2) Pentru participarea la lucrările comisiei de
disciplină pentru înalţii funcţionari publici, membrii şi persoanele care
asigură secretariatul tehnic au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 1% din
salariul de bază prevăzut de lege pentru funcţia publică de secretar general
din cadrul ministerelor."
Art. XVII. - Articolul 42 din Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru
aprobarea normelor privind organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor
publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 14 iulie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 42. - (1) Pentru participarea la lucrările
comisiei de concurs, precum şi la cele ale comisiei de soluţionare a
contestaţiilor, membrii acestora au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 1%
din salariul de bază, stabilit conform legii.
(2) Persoanele care asigură secretariatul comisiilor de
concurs şi al comisiilor de soluţionare a contestaţiilor au dreptul la o
indemnizaţie de 1% din salariul de bază, stabilit conform legii."
Art. XVIII. - Articolul 33 din Hotărârea Guvernului nr.
833/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor paritare şi
încheierea acordurilor colective, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 565 din 16
august 2007, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - Pentru activitatea desfăşurată în cadrul
comisiei paritare, preşedintele, membrii şi secretarul comisiei paritare au
dreptul la un spor lunar de 1%, care se aplică la salariul de bază al fiecăruia
şi se acordă doar în lunile în care comisia paritară îşi desfăşoară
activitatea, pe baza proceselor-verbale ale şedinţelor acesteia."
Art. XIX. - Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a se încadra în
limitele de cheltuieli cu personalul, aşa cum sunt acestea prevăzute în legea
bugetară anuală.
Art. XX. -Alineatul (5) al articolului 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
aparţinut cultelor religioase din România, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 797
din 1 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(5) Membrii Comisiei speciale de retrocedare, precum
şi persoanele din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea
Proprietăţilor, care asigură secretariatul tehnic al acesteia, beneficiază de
indemnizaţie de şedinţă reprezentând 1% din salariul de încadrare sau, după
caz, din indemnizaţia lunară; într-o lună se poate acorda o singură
indemnizaţie, indiferent de numărul şedinţelor de
lucru."
Art. XXI. - Litera d) a articolului 15 din titlul VII „Regimul stabilirii şi
plăţii despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv",
capitolul IV „Măsuri
anticorupţie", din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) membrii Comisiei Centrale beneficiază de indemnizaţie de şedinţă reprezentând 1% din salariul de
încadrare sau, după caz, din indemnizaţia lunară; într-o lună se poate acorda o
singură indemnizaţie, indiferent de numărul şedinţelor de lucru;".
Art. XXII. -Articolul 42 din Ordonanţa Guvernului nr.
6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici,
precum şi creşterile salariale care se acordă funcţionarilor publici în anul
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 232/2007, cu modificările ulterioare, se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 42. - Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii
comisiilor pentru protecţia copilului, precum şi secretarul acestora,
constituite potrivit legii, au dreptul la o indemnizaţie de şedinţă al cărei
cuantum se stabileşte prin hotărâre a consiliului judeţean sau prin hotărâre a
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi este de 1% din
indemnizaţia preşedintelui consiliului judeţean, respectiv a primarului de
sector."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi
protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea