HOTARARE Nr.
1344 din 31 octombrie 2007
privind normele de
organizare si functionare a comisiilor de disciplina
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 768 din 13 noiembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează normele
privind modul de constituire, organizare, funcţionare, componenţa, atribuţiile,
modul de sesizare şi procedura de lucru ale comisiilor de disciplină.
Art. 2. - Comisiile de disciplină sunt structuri
deliberative, fără personalitate juridică, independente în exercitarea
atribuţiilor ce le revin, care au competenţa de a analiza faptele
funcţionarilor publici sesizate ca abateri disciplinare şi de a propune modul
de soluţionare, prin individualizarea sancţiunii disciplinare aplicabile sau
clasarea sesizării, după caz.
CAPITOLUL II
Norme privind constituirea, organizarea şi
funcţionarea comisiilor
de disciplină
SECŢIUNEA 1
Norme generale privind constituirea şi componenţa
comisiilor de disciplină
Art. 3. - In cadrul fiecărei autorităţi şi instituţii
publice se constituie, prin act administrativ al conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice, o comisie de disciplină.
Art. 4. - (1) Comisia de disciplină are în componenţă 3
membri titulari, funcţionari publici definitivi numiţi în funcţia publică pe
perioadă nedeterminată. Doi membri sunt desemnaţi de conducătorul autorităţii
sau instituţiei publice, iar al treilea membru este desemnat, după caz, de
organizaţia sau organizaţiile sindicale reprezentative ori de majoritatea funcţionarilor
publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice pentru care este
organizată comisia de disciplină, în cazul în care sindicatul nu este
reprezentativ sau funcţionarii publici nu sunt organizaţi în sindicat. Alegerea
reprezentanţilor funcţionarilor publici se face prin vot secret.
(2) Pentru fiecare membru titular al comisiei de
disciplină se desemnează, în condiţiile prevăzute la alin. (1), câte un membru
supleant. Membrul supleant îşi desfăşoară activitatea în absenţa membrului
titular corespunzător din comisia de disciplină, în cazul suspendării
mandatului membrului titular corespunzător, respectiv în cazul în care mandatul
acestuia a încetat înainte de termen, în condiţiile prezentei hotărâri.
(3) Membrii titulari şi membrii supleanţi ai comisiei
de disciplină se numesc pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii
mandatului.
(4) Preşedintele comisiei de disciplină se alege prin
votul secret al membrilor titulari, dintre aceştia. In situaţia în care nu se
poate întruni majoritatea, va fi ales preşedinte membrul care are cea mai mare
vechime în specialitate juridică sau, în cazul în care acesta nu există,
membrul care are cea mai mare vechime în funcţia publică.
(5) Comisia de disciplină are un secretar titular şi un
secretar supleant, numiţi de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice
pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului. Secretarul
titular al comisiei de disciplină şi secretarul supleant nu sunt membri ai
comisiei de disciplină.
SECŢIUNEA a 2-a
Norme speciale privind constituirea şi componenţa
comisiilor de disciplină
Art. 5. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 3,
comisia de disciplină poate fi constituită pentru mai multe autorităţi sau
instituţii publice, în cazul în care în cadrul uneia dintre acestea îşi
desfăşoară activitatea mai puţin de 10 funcţionari publici.
(2) Constituirea comisiilor de disciplină potrivit alin. (1) se face cu respectarea principiului
vecinătăţii teritoriale, pentru autorităţile administraţiei publice locale,
respectiv principiului subordonării ierarhice, pentru instituţiile publice
aflate în subordinea sau sub autoritatea unei autorităţi ori instituţii publice
centrale sau locale.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (1), comisia de
disciplină se constituie prin act administrativ comun al conducătorilor
autorităţilor sau instituţiilor publice, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 4.
(4) In actul administrativ de constituire a comisiei de
disciplină se stabileşte şi locul de desfăşurare a activităţii acesteia.
Art. 6. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 3,
se constituie la nivel judeţean, respectiv la nivelul municipiului Bucureşti,
câte o comisie de disciplină pentru analizarea şi propunerea modului de
soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor unităţilor
administrativ-teritoriale sesizate ca abateri disciplinare.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) se constituie prin
ordin al prefectului şi are următoarea componenţă:
a) subprefectul care are atribuţii în domeniul verificării
legalităţii;
b) secretarul judeţului, respectiv secretarul
municipiului Bucureşti;
c) un membru desemnat de majoritatea secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul
respectiv.
(3) Membrii supleanţi pentru comisia constituită potrivit
prevederilor alin. (2) sunt:
a) secretarul unităţii administrativ-teritoriale
reşedinţă de judeţ, respectiv secretarul unui sector al municipiului Bucureşti;
b) un reprezentant al instituţiei prefectului din
judeţul respectiv;
c) un membru desemnat de majoritatea secretarilor
unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul respectiv.
(4) Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (4),
preşedintele comisiei de disciplină se desemnează prin actul administrativ
prevăzut la alin. (2).
(5) Prevederile art. 4 alin. (2), (3) şi (5) se aplică
în mod corespunzător.
(6) Comisia prevăzută la alin. (1) îşi desfăşoară
activitatea la sediul instituţiei prefectului din judeţ, respectiv din
municipiul Bucureşti.
Art. 7. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 3 şi
6, se constituie la nivel naţional o comisie de disciplină pentru analizarea şi
propunerea modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele
secretarilor judeţelor şi ale secretarului municipiului Bucureşti.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) se constituie prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici şi are
următoarea componenţă:
a) un funcţionar public din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative;
b) un funcţionar public din cadrul Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, denumită în continuare Agenţia;
c) un secretar al judeţului, desemnat de majoritatea
secretarilor judeţelor şi de secretarul municipiului Bucureşti.
(3) Comisia de disciplină prevăzută la alin. (1) are un
secretar titular şi un secretar supleant, numiţi prin actul administrativ
prevăzut la alin. (2), la propunerea majorităţii funcţionarilor publici pentru
care este constituită comisia de disciplină, pe o perioadă de 3 ani, cu
posibilitatea reînnoirii mandatului. Secretarul titular al comisiei de
disciplină şi secretarul supleant nu sunt membri ai comisiei de disciplină.
(4) Prevederile art. 4 alin. (2)-(4) se aplică în mod
corespunzător.
(5) Comisia prevăzută la alin. (1) îşi desfăşoară
activitatea la sediul Agenţiei.
Art. 8. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 3,
se constituie la nivel naţional o comisie de disciplină pentru analizarea şi
propunerea modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele înalţilor
funcţionari publici, denumită în continuare comisia de disciplină pentru
înalţii funcţionari publici.
(2) Comisia de disciplină pentru înalţii funcţionari
publici este compusă din 5 înalţi funcţionari publici, numiţi prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului internelor şi reformei administrative.
Cel puţin unul dintre membrii comisiei are studii superioare juridice.
(3) Prevederile art. 4 alin. (2)-(4) se aplică în mod
corespunzător.
(4) Secretariatul comisiei de disciplină pentru înalţii
funcţionari publici este asigurat de Agenţie. Secretarul titular şi secretarul
supleant se desemnează prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(5) Comisia de disciplină pentru înalţii funcţionari
publici îşi desfăşoară activitatea la sediul Agenţiei.
SECŢIUNEA a 3-a
Competenţele comisiilor de disciplină
Art. 9. - (1) Comisia de disciplină competentă să
desfăşoare procedura disciplinară este cea constituită pentru autoritatea sau
instituţia publică în cadrul căreia este numit funcţionarul public a cărui
faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară la data săvârşirii faptei
sesizate.
(2) Comisia de disciplină înaintează raportul de
propunere a sancţiunii disciplinare aplicabile sau, după caz, raportul de
clasare a sesizării persoanei care are competenţa legală de aplicare a
sancţiunii disciplinare la momentul înaintării acestui raport.
Art. 10. - (1) Comisia de disciplină competentă să
desfăşoare procedura disciplinară este cea constituită în cadrul autorităţii
sau instituţiei publice ierarhic superioare, pentru analizarea şi propunerea
modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele următorilor
funcţionari publici:
a) conducători ai autorităţilor sau instituţiilor
publice aflate în subordinea ori sub autoritatea
acesteia;
b) conducători ai serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale;
c) conducători ai serviciilor publice înfiinţate în
subordinea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Comisia de disciplină competentă să desfăşoare
procedura disciplinară este cea constituită:
a) potrivit art. 6, pentru analizarea şi propunerea
modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor
unităţilor administrativ-teritoriale sesizate ca abateri disciplinare;
b) potrivit art. 7, pentru analizarea şi propunerea
modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor judeţelor
şi ale secretarului municipiului Bucureşti;
c) potrivit art. 8, pentru analizarea şi propunerea
modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele înalţilor funcţionari
publici.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de desemnare şi mandatul membrilor
comisiilor de disciplină
Art. 11. - (1) Poate fi desemnat membru în comisia de
disciplină funcţionarul public care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are o bună reputaţie profesională şi o conduită
corespunzătoare în exercitarea funcţiei publice;
b) are studii superioare;
c) este funcţionar public definitiv, numit pe perioadă
nedeterminată;
d) nu se află în cazurile de incompatibilitate
prevăzute la alin. (4).
(2) Cel puţin unul dintre membrii comisiei de
disciplină are studii juridice sau administrative.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), în situaţia în care nu există cel puţin un funcţionar public
care are studii juridice sau administrative, în comisia de disciplină poate fi
desemnat membru unul dintre funcţionarii publici încadraţi pe funcţii publice
din clasele I sau, după caz, a
II-a.
(4) Nu poate fi desemnat ca membru în comisia de
disciplină funcţionarul public care se află în următoarele cazuri de
incompatibilitate:
a) este soţ, rudă sau afin, până la gradul al patrulea
inclusiv, cu persoanele care au competenţa legală de a numi membrii în comisia
de disciplină, cu persoanele care au competenţa legală de a aplica sancţiunea
disciplinară sau cu ceilalţi funcţionari publici desemnaţi membri în comisie;
b) a fost sancţionat disciplinar, iar sancţiunea
disciplinară aplicată nu a fost radiată, conform legii.
(5) Condiţia prevăzută la alin. (1) lit. b) nu este
obligatorie în cazul membrilor comisiilor de disciplină constituite potrivit
art. 5.
Art. 12. - (1) Membrii comisiei de disciplină îşi
exercită mandatul de la data emiterii actului administrativ de constituire a
comisiei de disciplină până la data expirării duratei acestuia sau înainte de
termen, în condiţiile prezentei hotărâri.
(2) Cu 30 de zile înainte de data expirării duratei
mandatului membrilor comisiei de disciplină, autorităţile şi instituţiile
publice au obligaţia iniţierii procedurilor de constituire a comisiei de
disciplină al cărei mandat urmează a intra în vigoare, în condiţiile prezentei
hotărâri.
Art. 13. - (1) Mandatul de membru al comisiei de disciplină se suspendă în cazul în care:
a) soţul, ruda sau afinul său, până la gradul al
patrulea inclusiv, exercită cu caracter temporar funcţia care implică
competenţa legală de a numi reprezentanţi în comisia de disciplină ori de a
aplica sancţiunea disciplinară, pentru perioada numirii temporare în cadrul
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionarul public care are calitatea de membru în comisia de disciplină,
pentru cercetarea administrativă în cauză;
b) este în concediu de odihnă,
medical sau alt concediu, este delegat ori detaşat în cadrul altei autorităţi
sau instituţii publice ori este suspendat din funcţia publică, pentru perioada
concediului, delegării, detaşării sau suspendării raportului de serviciu, dar nu mai mult de 6 luni consecutive;
c) comisia de disciplină a primit o sesizare din partea
sau cu privire la un funcţionar public cu care membrul comisiei de disciplină
este soţ, rudă sau afin, până la gradul al patrulea inclusiv, pentru cercetarea
administrativă în cauză;
d) s-a pronunţat în orice mod cu privire la fapta
sesizată ca abatere disciplinară anterior propunerii comisiei de disciplină pentru soluţionarea cauzei, pentru
cercetarea administrativă în cauză;
e) comisia de disciplină a primit o sesizare îndreptată
împotriva sa, pentru cercetarea administrativă în cauză;
f) se află în una dintre situaţiile de conflict de
interese prevăzute la art. 14, pentru cercetarea administrativă în cauză;
g) solicită motivat suspendarea sa pentru o perioadă de cel mult 60 de zile consecutive, pentru
perioada solicitată.
(2) In caz de suspendare a mandatului unui membru al
comisiei de disciplină, şedinţele se desfăşoară cu participarea membrului
supleant corespunzător.
(3) Membrul comisiei de disciplină care se află în una
dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-f) are obligaţia de a solicita
suspendarea mandatului de îndată ce ia cunoştinţă de existenţa vreuneia dintre
acestei situaţii. Suspendarea mandatului membrului comisiei de disciplină poate
fi solicitată de orice persoană care sesizează existenţa uneia dintre
situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-f).
(4) Cererea de suspendare se face în scris, cu
menţionarea perioadei pentru care se solicită suspendarea, şi se înaintează
comisiei de disciplină, împreună cu probele doveditoare ale susţinerilor care
fac obiectul cererii.
(5) Preşedintele comisiei de disciplină are obligaţia
de a convoca ceilalţi membri ai comisiei de disciplină pentru întocmirea unui
raport. Raportul comisiei de disciplină se întocmeşte în lipsa membrului care
face obiectul cererii de suspendare, cu menţionarea expresă a perioadei pentru
care se suspendă mandatul membrului comisiei de disciplină, şi se comunică:
a) persoanei prin al cărei act administrativ s-a
constituit comisia de disciplină;
b) membrului comisiei de disciplină care a făcut
obiectul cererii de suspendare;
c) persoanei care a solicitat suspendarea, dacă este
alta decât cea prevăzută la lit. b);
d) membrului supleant, în cazul în care acesta va face
parte din comisia de disciplină pe durata suspendării
titularului.
(6) In situaţia în care mandatul membrului care are
calitatea de preşedinte al comisiei de disciplină se suspendă, pentru perioada
suspendării mandatului titularului, preşedintele comisiei de disciplină se
alege prin vot secret, dintre membrii acesteia. Prevederile art. 4 alin. (4) se
aplică în mod corespunzător.
Art. 14. - (1) Membrii şi secretarul comisiei de
disciplină se află în conflict de interese dacă se află în una dintre
următoarele situaţii:
a) au relaţii cu caracter
patrimonial cu funcţionarul public a cărui faptă sesizată ca abatere
disciplinară este cercetată;
b) interesele patrimoniale personale, ale soţului,
soţiei sau rudelor de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea
atribuţiilor corespunzătoare care îi revin potrivit prezentei hotărâri;
c) se află în raporturi ierarhice directe cu
funcţionarul public a cărui faptă sesizată ca abatere disciplinară este
cercetată;
d) se află în relaţii de prietenie sau duşmănie cu
funcţionarul public a cărui faptă este sesizată ca abatere disciplinară;
e) ori de câte ori consideră că integritatea,
obiectivitatea şi imparţialitatea procedurii disciplinare pot fi afectate.
(2) Prevederile art. 13 alin. (2)-(6) se aplică în mod
corespunzător.
(3) La prima şedinţă a comisiei de disciplină pentru
analizarea oricărei sesizări adresate acesteia, membrii şi secretarul comisiei
de disciplină au obligaţia de a depune o declaraţie pe propria răspundere că nu
se află în niciunul dintre cazurile prevăzute la alin. (1).
(4) In situaţia în care conflictul de interese intervine
pe parcursul procedurii disciplinare, membrii şi secretarul comisiei au
obligaţia de a actualiza declaraţia prevăzută la alin. (3) şi de a solicita
suspendarea mandatului în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. f).
(5) Declaraţiile se păstrează de către secretarul
comisiei. Incălcarea dispoziţiilor alin. (3) şi (4) constituie abatere
disciplinară.
Art. 15. - (1) Mandatul de membru al comisiei de
disciplină încetează:
a) la data expirării perioadei pentru care a fost
desemnat în comisia de disciplină;
b) la data transferului în cadrul unei alte autorităţi
sau instituţii publice;
c) la data mutării în cadrul unei structuri fără
personalitate juridică a autorităţii sau instituţiei publice;
d) la data la care a intervenit o situaţie de incompatibilitate
prevăzută la art. 11 alin. (4);
e) atunci când se află în concediu medical sau alt
concediu, este delegat ori detaşat în cadrul altei autorităţi sau instituţii
publice ori este suspendat din funcţia publică pe o perioadă mai mare de 6 luni
consecutive;
f) la data încetării raportului de serviciu;
g) la data solicitată de funcţionarul public, prin
cerere scrisă motivată, cu privire la renunţarea la calitatea de membru în
comisia de disciplină.
(2) In caz de încetare a mandatului unui membru al
comisiei de disciplină, se numeşte ca membru titular membrul supleant
corespunzător şi se demarează procedura pentru desemnarea unui alt membru
supleant.
(3) Membrul comisiei de disciplină
care se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) are
obligaţia de a aduce la cunoştinţa comisiei de disciplină, prin cerere
formulată în scris, existenţa cauzei de încetare a mandatului.
(4) Incetarea mandatului membrului comisiei de disciplină poate fi solicitată de orice persoană care
sesizează existenţa situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. d). Cererea de
încetare se face în scris şi se înaintează comisiei de disciplină, împreună cu
orice probe doveditoare ale susţinerilor care fac
obiectul cererii.
(5) Preşedintele comisiei de disciplină convoacă ceilalţi
membri ai comisiei de disciplină pentru întocmirea unui raport. Raportul
comisiei de disciplină se întocmeşte în lipsa membrului care face obiectul
cererii de încetare a mandatului de membru al comisiei de disciplină şi se
comunică:
a) persoanei prin al cărei act administrativ s-a
constituit comisia de disciplină;
b) membrului comisiei de disciplină care a făcut
obiectul cererii de încetare;
c) persoanei care a solicitat încetarea mandatului de membru al comisiei de disciplină, dacă este
alta decât cea prevăzută la lit. b);
d) membrului supleant, în cazul în care a fost numit
în comisia de disciplină ca titular.
Art. 16. - (1) Secretarul titular şi supleantul
acestuia au, de regulă, studii superioare juridice sau administrative.
(2) Secretarului titular şi secretarului supleant li se
aplică în mod corespunzător prevederile art. 11-15.
Art. 17. - (1) Pentru activitatea desfăşurată în cadrul
comisiei de disciplină, membrii, secretarul acesteia, precum şi persoanele
desemnate să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile prevăzute la
art. 31 au dreptul la o indemnizaţie lunară de 15%, care se aplică la salariul
de bază al fiecăruia şi se acordă în lunile în care comisia de disciplină îşi
desfăşoară activitatea, respectiv în lunile în care persoanele din cadrul
corpului de control au efectuat cercetarea administrativă. Sporul lunar se
acordă de autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia îşi desfăşoară
activitatea persoanele menţionate, pe baza certificării de către preşedintele
comisiei a desfăşurării activităţii comisiei pe luna respectivă.
(2) Pentru participarea la lucrările comisiei de
disciplină pentru înalţii funcţionari publici, membrii şi persoanele care
asigură secretariatul tehnic au dreptul la o indemnizaţie reprezentând 10% din
salariul de bază prevăzut de lege pentru funcţia publică de secretar general
din cadrul ministerelor.
(3) Indemnizaţiile prevăzute la alin. (2) se plătesc de
Agenţie pe baza proceselor-verbale încheiate ca urmare a activităţii comisiei
de disciplină pentru înalţii funcţionari publici.
(4) Membrii, secretarul comisiilor de disciplină care
îşi desfăşoară activitatea în alte localităţi decât cea de domiciliu, precum şi
persoanele desemnate să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile
prevăzute la art. 31 beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă în
condiţiile stabilite pentru salariaţii instituţiilor publice.
(5) Decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă în condiţiile prevăzute la alin. (4) se asigură
de autorităţile sau instituţiile publice unde îşi desfăşoară activitatea
membrii comisiilor de disciplină.
Art. 18. - Orice persoană care constată desemnarea unui
membru al comisiei de disciplină sau al secretarului acesteia fără respectarea
procedurii prevăzute în prezenta hotărâre se poate adresa instanţei de
contencios administrativ competente, în condiţiile prevăzute de lege.
SECŢIUNEA a 5-a
Activitatea şi atribuţiile comisiei de disciplină
Art. 19. - (1) Activitatea comisiei de disciplină are
la bază următoarele principii:
a) prezumţia de nevinovăţie, conform căruia
funcţionarul public este considerat nevinovat pentru fapta sesizată ca abatere
disciplinară comisiei de disciplină atât timp cât vinovăţia sa nu a fost
dovedită;
b) garantarea dreptului la apărare, conform căruia
funcţionarul public are dreptul de a fi audiat, de a prezenta dovezi în
apărarea sa şi de a fi asistat sau reprezentat pe parcursul procedurii de
cercetare administrativă;
c) contradictorialitatea, conform căruia comisia de
disciplină are obligaţia de a asigura persoanelor aflate pe poziţii divergente
posibilitatea de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are
legătură cu abaterea disciplinară pentru care a fost sesizată comisia de
disciplină;
d) proporţionalitatea, conform căruia trebuie
respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare,
circumstanţele săvârşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă să fie
aplicată;
e) legalitatea sancţiunii,
conform căruia comisia de disciplină nu poate propune decât sancţiunile
disciplinare prevăzute de lege;
f) unicitatea sancţiunii, conform căruia pentru o
abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură sancţiune disciplinară;
g) celeritatea procedurii,
conform căruia comisia de disciplină are obligaţia de a proceda fără întârziere
la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate şi a
procedurilor prevăzute de lege şi de prezenta hotărâre;
h) obligativitatea opiniei,
conform căruia fiecare membru al comisiei de disciplină are obligaţia de a se
pronunţa pentru fiecare sesizare aflată pe rolul comisiei de disciplină.
(2) Comisia de disciplină îşi desfăşoară activitatea
numai în baza unei sesizări, în limitele şi raportat la
obiectul acesteia.
(3) Competenţele comisiei de disciplină se realizează
prin exercitarea de către membrii comisiilor a atribuţiilor care le revin, cu
respectarea principiilor independenţei, stabilităţii în cadrul comisiei,
integrităţii, obiectivitătii şi imparţialităţii în analizarea faptelor şi luarea
deciziilor.
(4) Refuzul unui membru al comisiei de disciplină de
a-şi exprima opinia sau abţinerea de la vot pe parcursul cercetării
administrative constituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform legii.
Art. 20. - (1) In desfăşurarea activităţii şi
îndeplinirea atribuţiilor, membrii şi secretarul comisiei de disciplină au
următoarele obligaţii:
a) să asigure prin activitatea desfăşurată respectarea
legislaţiei în vigoare, precum şi aplicarea principiilor prevăzute la art. 19
alin. (1) în derularea procedurii de cercetare administrativă;
b) să aducă la cunoştinţa preşedintelui comisiei de
disciplină orice ingerinţă în activitatea lor din partea unor persoane fizice
sau juridice ori a unui grup de interese care ar putea să le afecteze independenţa
sau imparţialitatea ori ar putea crea suspiciuni cu privire la acestea;
c) să participe la şedinţele de lucru, stabilite
potrivit procedurii de cercetare administrativă;
d) să respecte confidenţialitatea deliberărilor şi a
datelor cu caracter personal, în condiţiile legii;
e) să nu îşi exprime public opinia cu privire la
procedurile aflate în derulare;
f) să evite orice contact privat cu persoana care a
formulat sesizarea şi funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată pe
durata procedurii de cercetare administrativă;
g)să respecte regimul incompatibilităţilorşi al
conflictului de interese şi să aplice prevederile legale privind modalităţile
de evitare a conflictului de interese.
(2) Membrii comisiei de
disciplină pot absenta de la şedinţele de lucru stabilite potrivit procedurii
de cercetare administrativă din motive obiective, aduse la cunoştinţa
preşedintelui comisiei de disciplină, în scris, cu cel puţin două zile înaintea
şedinţei comisiei de disciplină, fiind înlocuiţi de membrii supleanţi
corespunzători. In cazul în care în această situaţie se află preşedintele
comisiei de disciplină, acesta va fi înlocuit de membrul supleant
corespunzător. Preşedintele comisiei de disciplină pentru şedinţa respectivă se
alege prin vot secret, dintre membrii acesteia.
Art. 21. -Atribuţiile comisiei de disciplină sunt:
a) administrative;
b) funcţionale.
Art. 22. - (1) Comisia de disciplină îndeplineşte
următoarele atribuţii administrative:
a) alege preşedintele comisiei de disciplină, în
condiţiile prezentei hotărâri;
b) primeşte sesizările şi toate documentele care îi
sunt adresate, după ce au fost înregistrate de secretarul comisiei de
disciplină;
c) întocmeşte procese-verbale, în condiţiile prezentei
hotărâri;
d) întocmeşte rapoarte, în condiţiile prezentei
hotărâri;
e) întocmeşte orice alte înscrisuri în condiţiile
prezentei hotărâri.
(2) Comisia de disciplină se
întruneşte în vederea alegerii preşedintelui în termen de cel mult 5 zile
lucrătoare de la data numirii acesteia sau de la data suspendării ori încetării
mandatului preşedintelui. Alegerea are loc prin vot secret. Este desemnat
preşedinte al comisiei de disciplină membrul care cumulează cele mai multe
voturi. Prevederile art. 4 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(3) Comisia de disciplină are obligaţia de a primi,
prin secretarul acesteia, orice document care îi este destinat. Acesta se
înregistrează în registrul de evidenţă al comisiei de disciplină.
Art. 23. - (1) Comisia de disciplină îndeplineşte
următoarele atribuţii funcţionale:
a) efectuează procedura de cercetare administrativă a
faptei sesizate ca abatere disciplinară;
b) propune sancţiunea disciplinară aplicabilă sau, după
caz, propune clasarea sesizării în condiţiile prezentei hotărâri, cu votul
majorităţii membrilor comisiei;
c) propune menţinerea sau anularea sancţiunii
disciplinare prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, în cazul în care aceasta
a fost contestată la conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
(2) Contestaţia cu privire la sancţiunea disciplinară
aplicată potrivit art. 77 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 188/1999,
republicată, se depune în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării
actului administrativ prin care aceasta a fost aplicată.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2) conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice sesizează comisia de disciplină în termen
de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei. In acest caz,
comisia de disciplină este competentă să verifice dacă sancţiunea disciplinară
a fost aplicată cu respectarea prevederilor art. 78 alin. (3) din Legea nr.
188/1999, republicată.
Art. 24. - Preşedintele comisiei de disciplină are
următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte locul, data şi ora şedinţelor comisiei de
disciplină;
b) conduce şedinţele comisiei de disciplină;
c) coordonează activitatea comisiei de disciplină şi a
secretarului acesteia;
d) reprezintă comisia de disciplină în faţa oricăror
persoane fizice sau juridice.
Art. 25. - Secretarul comisiei de disciplină are
următoarele atribuţii principale:
a) primeşte şi înregistrează documentele adresate
comisiei de disciplină în registrul de evidenţă al comisiei de disciplină;
b) convoacă membrii comisiei de disciplină, precum şi
orice altă persoană, la solicitarea preşedintelui acesteia;
c) redactează şi semnează toate documentele emise de
comisia de disciplină, alături de membrii acesteia, şi ţine evidenţa acestor
documente;
d) primeşte şi transmite corespondenţa comisiei de
disciplină;
e) efectuează alte lucrări necesare desfăşurării
activităţii comisiei de disciplină, din dispoziţia preşedintelui acesteia.
Art. 26. - Comisia de
disciplină pentru înalţii funcţionari publici elaborează Regulamentul de
organizare şi funcţionare al comisiei de disciplină pentru înalţii funcţionari
publici, cu avizul conform al Agenţiei. Regulamentul se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL III
Procedura disciplinară
SECŢIUNEA 1
Sesizarea comisiei de disciplină
Art. 27. - (1) Comisia de disciplină poate fi sesizată
de orice persoană care se consideră vătămată prin fapta unui funcţionar public.
(2) Sesizarea se depune la
registratura autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia funcţionarul
public îşi desfăşoară activitatea, respectiv la registratura autorităţii ori
instituţiei publice la nivelul căreia este constituită comisia de disciplină
competentă potrivit prezentei hotărâri. Sesizarea se transmite secretarului
comisiei de disciplină în termen de maximum 3 zile lucrătoare.
(3) Sesizarea se înregistrează de secretarul comisiei
de disciplină şi se înaintează preşedintelui comisiei de disciplină în termen
de maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării.
(4) Preşedintele comisiei de disciplină va fixa cu
celeritate termenul primei şedinţe a comisiei de disciplină şi va dispune, prin
adresă, convocarea membrilor.
Art. 28. - (1) Sesizarea se formulează în scris şi
trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) numele, prenumele, domiciliul sau, după caz, locul
de muncă şi funcţia deţinută de persoana care a formulat sesizarea ori
denumirea şi sediul persoanei juridice, precum şi numele şi funcţia
reprezentantului legal;
b) numele şi prenumele funcţionarului public a cărui
faptă este sesizată ca abatere disciplinară şi denumirea autorităţii sau a
instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea;
c) descrierea faptei care constituie obiectul sesizării
şi data săvârşirii acesteia;
d) prezentarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;
e) adresa de corespondenţă, dacă este alta decât cea
prevăzută la lit. a);
f) data;
g) semnătura.
(2) Sesizarea se depune în
termen de maximum 1 an şi 6 luni de la data săvârşirii faptei sesizate ca
abatere disciplinară şi trebuie însoţită, atunci când este posibil, de
înscrisurile care o susţin.
(3) In situaţia în care persoana care formulează
sesizarea nu cunoaşte informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), sesizarea
poate să cuprindă alte elemente de identificare a funcţionarului public ale cărui
fapte sunt sesizate ca abateri disciplinare.
Art. 29. - (1) Prima şedinţă a comisiei de disciplină
se desfăşoară pentru:
a) verificarea respectării termenului de depunere a
sesizării;
b) identificarea obiectului sesizării şi stabilirea
competenţei de soluţionare;
c) verificarea elementelor constitutive ale sesizării.
(2) Sesizarea se clasează, întocmindu-se în acest sens
un raport, dacă:
a) nu a fost depusă în termenul prevăzut la art. 28 alin. (2);
b) nu conţine elementele constitutive prevăzute la
art. 28 alin. (1) lit. a)-c) şi f)-g) sau funcţionarul public nu poate fi
identificat pe baza elementelor furnizate în conformitate cu art. 28 alin. (3);
c) priveşte acelaşi funcţionar public şi aceeaşi faptă
săvârşită în aceleaşi circumstanţe pentru care s-a desfăşurat procedura de
cercetare administrativă şi s-a propus aplicarea unei sancţiuni disciplinare
sau clasarea sesizării.
(3) In situaţia în care obiectul sesizării nu se
circumscrie sferei legale de competenţă a comisiei de disciplină, aceasta
transmite sesizarea comisiei de disciplină competente şi comunică persoanei
care a formulat sesizarea declinarea competenţei. Comunicarea se face printr-o
adresă semnată de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei de disciplină,
precum şi de secretarul acesteia.
(4) Dacă există mai multe sesizări cu acelaşi obiect,
împotriva aceluiaşi funcţionar public, acestea se conexează.
(5) Comisia de disciplină începe procedura de cercetare
administrativă pentru sesizările care nu au fost clasate în condiţiile prevăzute
la alin. (2). Preşedintele comisiei de disciplină stabileşte data şi locul
desfăşurării următoarei şedinţe şi dispune convocarea membrilor, a
funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată, precum şi a persoanei care
a formulat sesizarea.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii generale privind procedura cercetării
administrative
Art. 30. - (1) Procedura cercetării administrative este
obligatorie pentru aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute la art. 77
alin. (3) lit. b)-e) din Legea nr. 188/1999, republicată, precum şi în cazul în
care sancţiunea disciplinară prevăzută la art. 77 alin. (3) lit. a) din acelaşi
act normativ a fost contestată la conducătorul autorităţii sau instituţiei publice.
(2) Procedura cercetării administrative constă în:
a) audierea persoanei care a formulat sesizarea şi a
funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară, a
altor persoane care pot oferi informaţii cu privire la soluţionarea cazului sau
a persoanelor desemnate să efectueze cercetarea disciplinară în condiţiile
prevăzute la art. 31;
b) administrarea probelor propuse de părţi, precum şi,
dacă este cazul, a celor solicitate de comisia de disciplină;
c) dezbaterea cazului.
(3) Pe parcursul cercetării
administrative, şedinţele comisiei de disciplină, respectiv şedinţele
persoanelor desemnate să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile
prevăzute la art. 31 sunt publice numai la solicitarea sau cu acordul scris al
funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară.
(4) Persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul
public a cărui faptă a fost sesizată pot participa la cercetarea administrativă
personal sau pot fi asistate ori reprezentate de avocaţi, în condiţiile
prevăzute de lege.
Art. 31. - (1) Comisia de disciplină poate desemna 1
ori 2 membri sau, după caz, poate solicita compartimentului de control din
autoritatea ori instituţia publică în cadrul căreia funcţionarul public a cărui
faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară îşi desfăşura activitatea la data
săvârşirii faptei să efectueze cercetări administrative potrivit art. 30 alin.
(2) lit. a) şi b) şi să prezinte un raport care să cuprindă rezultatele
activităţii de cercetare, precum şi documentele care au
stat la baza întocmirii raportului.
(2) Solicitarea de efectuare a cercetării
administrative se transmite compartimentului de control, potrivit alin. (1),
după aprobarea de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în
cadrul căreia funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere
disciplinară îşi desfăşura activitatea la data săvârşirii faptei.
(3) In cazul în care compartimentul de control se află
în subordinea sau în coordonarea funcţionarului public a cărui faptă este
sesizată ori nu există un compartiment cu atribuţii de control, efectuarea
cercetării administrative poate fi delegată compartimentului de control din
cadrul autorităţii sau instituţiei publice ierarhic
superioare. Cercetarea abaterilor disciplinare ale
funcţionarilor publici din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi
din cadrul aparatului de specialitate al consiliului judeţean poate fi delegată
compartimentului de control din cadrul instituţiei prefectului.
(4) In situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3),
comisia de disciplină întocmeşte un proces-verbal care va cuprinde:
a) numărul de înregistrare al sesizării pentru care se
deleagă competenţa cercetării administrative;
b) persoana care a formulat sesizarea şi persoana
împotriva căreia a fost formulată sesizarea;
c) persoana/persoanele sau compartimentul către care se
face delegarea de competenţă;
d) limitele delegării de competenţă;
e) termenul stabilit pentru prezentarea raportului
cuprinzând rezultatele activităţii de cercetare, precum şi a documentelor care
au stat la baza întocmirii raportului;
f) data;
g) semnătura preşedintelui şi a celorlalţi membri ai
comisiei, precum şi a secretarului.
Art. 32. - In situaţia în care comisia de disciplină nu
se poate pronunţa pe baza raportului înaintat de persoanele desemnate să
efectueze cercetarea administrativă, poate dispune efectuarea sau poate efectua
cercetări suplimentare.
Art. 33. - Lucrările fiecărei şedinţe a comisiei de
disciplină se consemnează într-un proces-verbal semnat de preşedintele şi de
ceilalţi membri ai comisiei de disciplină, precum şi de secretarul acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a
Convocarea membrilor comisiei de disciplină şi a
persoanelor care urmează a fi audiate
Art. 34. - (1) Convocarea membrilor comisiei de
disciplină sau a persoanelor desemnate să efectueze cercetarea administrativă
în condiţiile prevăzute la art. 31 se face prin adresă, de către secretarul
comisiei de disciplină, la solicitarea preşedintelui acesteia.
(2) Comunicarea adresei se face personal, cu semnătură
de primire, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau prin poşta
electronică. Dovezile de comunicare se depun la dosar.
Art. 35. - (1) Convocarea persoanelor care urmează a fi
audiate, pentru prezentarea în faţa comisiei de disciplină sau în faţa
persoanelor desemnate să efectueze cercetarea administrativă în condiţiile
prevăzute la art. 31, se face de către preşedintele comisiei de disciplină,
prin citaţie.
(2) Citaţia este individuală şi cuprinde următoarele
elemente constitutive, sub sancţiunea nulităţii:
a) numărul de înregistrare şi data emiterii;
b) numele, prenumele, domiciliul sau sediul instituţiei
unde îşi desfăşoară activitatea şi calitatea ori funcţia celui citat;
c) numărul şi data înregistrării la comisia de
disciplină a sesizării aflate pe rolul comisiei de disciplină;
d) locul, data şi ora organizării şedinţei;
e) numele, prenumele şi semnătura preşedintelui
comisiei de disciplină.
Art. 36. - (1) Comunicarea citaţiei şi a tuturor
actelor de procedură se face de către secretarul comisiei de disciplină,
personal, cu semnătură de primire, sau prin scrisoare recomandată cu confirmare
de primire. Dovezile de comunicare se depun la dosar.
(2) Comunicarea citaţiei şi a tuturor actelor de
procedură prin scrisoare recomandată se face la domiciliul sau reşedinţa celui
citat ori la adresa de corespondenţă. Schimbarea domiciliului uneia dintre
părţi în timpul cercetării administrative trebuie, sub sancţiunea neluării ei
în seamă, să fie adusă la cunoştinţă comisiei de disciplină.
(3) Dacă persoana citată refuză să primească citaţia sau
să semneze dovada de primire se încheie un proces-verbal.
(4) Citaţia se consideră comunicată părţilor şi în
cazul în care destinatarul a refuzat primirea sau nu s-a prezentat la oficiul
poştal pentru a o ridica, deşi există dovada avizării sale.
(5) Citaţia, sub sancţiunea nulităţii, va fi comunicată
celui citat cu cel puţin 5 zile lucrătoare înaintea termenului stabilit.
(6) Prezenţa persoanei citate în faţa comisiei de
disciplină, personal sau prin mandatar, acoperă orice vicii de procedură.
Art. 37. - (1) Citaţia pentru audierea funcţionarului
public a cărui faptă face obiectul sesizării se comunică împreună cu un
exemplar al sesizării, precum şi cu copii ale înscrisurilor depuse de către
persoana care a formulat sesizarea, dacă este cazul.
(2) După primirea citaţiei, a sesizării îndreptate
împotriva sa şi a înscrisurilor depuse de persoana care a formulat sesizarea,
funcţionarul public poate să formuleze o întâmpinare care să cuprindă răspunsul
la toate capetele de fapt şi de drept ale sesizării, precum şi mijloacele de
probă prin care înţelege să se apere.
(3) Se consideră mijloace de probă, în
înţelesul prezentei hotărâri, înscrisurile şi martorii.
Art. 38. - Persoana care a formulat sesizarea şi
funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată pot cere în scris ca
procedura de cercetare administrativă să se desfăşoare şi în lipsă, pe baza
actelor de la dosar, cu excepţia termenelor stabilite pentru audiere.
SECŢIUNEA a 4-a
Audierea
Art. 39. - (1) Persoana care a
formulat sesizarea se audiază separat de funcţionarul public a cărui faptă a
fost sesizată ca abatere disciplinară. La solicitarea uneia dintre părţi şi cu
acordul celeilalte, audierea se poate realiza în prezenţa persoanei care a
formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată.
(2) Audierea se consemnează într-un proces verbal
distinct, care conţine întrebările formulate de membrii comisiei de disciplină
sau de persoanele desemnate să efectueze cercetarea administrativă în
condiţiile prevăzute la art. 31 şi răspunsurile persoanei audiate.
(3) Procesele-verbale de audiere se semnează pe fiecare
pagină de toate persoanele prezente la audieri. Adăugările, ştersăturile sau
schimbările aduse se semnează în acelaşi mod, sub sancţiunea de a nu fi luate
în seamă.
(4) In timpul audierii persoana care a formulat
sesizarea şi funcţionarul public a cărui faptă este cercetată au obligaţia de a
propune mijloacele de probă pe care le consideră necesare.
(5) Dacă persoanele audiate nu vor sau nu pot să
semneze, se va menţiona acest lucru în procesul-verbal.
(6) Refuzul persoanelor legal citate de a se prezenta
la audieri se menţionează în procesul-verbal şi nu împiedică desfăşurarea
cercetării administrative.
(7) In procesul-verbal se stabileşte
în mod obligatoriu termenul până la care mijloacele de probă care nu au fost
solicitate în timpul audierii vor mai putea fi invocate în faţa comisiei de
disciplină sau a persoanelor desemnate să efectueze cercetarea administrativă
în condiţiile prevăzute la art. 31, dar nu mai târziu de termenul limită la
care comisia de disciplină administrează probele.
(8) Termenul prevăzut la alin. (7) se comunică
funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată, precum şi persoanei care a
formulat sesizarea.
SECŢIUNEA a 5-a
Administrarea probelor
Art. 40. - Mijloacele de probă care nu au fost
solicitate în condiţiile art. 39 nu vor mai putea fi invocate în faţa comisiei
de disciplină sau a persoanelor desemnate să efectueze cercetarea
administrativă în condiţiile prevăzute la art. 31.
Art. 41. -Administrarea probelor presupune analizarea
probelor propuse în timpul audierii de către persoana care a formulat sesizarea
şi de către funcţionarul public a cărui faptă este cercetată, precum şi a
probelor pe care comisia de disciplină le consideră necesare.
Art. 42. - Audierea martorilor se face cu respectarea
prevederilor art. 39.
Art. 43. - Comisia de disciplină are obligaţia de a
asigura accesul neîngrădit al persoanei care a formulat sesizarea şi al
funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată la documentele utilizate în
sau rezultate din activitatea comisiei de disciplină privind fapta sesizată ca
abatere disciplinară.
Art. 44. - (1) In cazul în care sunt indicii că
funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară poate
influenţa cercetarea administrativă, comisia de disciplină are obligaţia de a
întocmi un raport de propunere de mutare temporară a acestuia în cadrul altui
compartiment sau altei structuri a instituţiei ori autorităţii publice şi/sau
de interzicere a accesului acestuia la documentele care pot influenţa
cercetarea sau, după caz, de suspendare a raportului de serviciu al acestuia.
(2) Raportul se înaintează persoanei competente să
aplice sancţiunea disciplinară funcţionarului public a cărui faptă este cercetată,
care are obligaţia de a înştiinţa comisia de disciplină, în termen de 10 zile
de la data primirii raportului, asupra măsurilor dispuse.
Art. 45. -In cazul în care sunt indicii că fapta
săvârşită de funcţionarul public poate angaja răspunderea civilă, contravenţională
sau penală, comisia de disciplină are obligaţia de a lua măsurile legale ce se
impun în vederea sesizării organelor abilitate.
SECŢIUNEA a 6-a
Dezbaterea cazului
Art. 46. - Dezbaterea cazului se face de către comisia de disciplină pe baza:
a) proceselor-verbale de şedinţă;
b) proceselor-verbale de audiere a persoanei care a
formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată ca
abatere disciplinară;
c) probelor administrate;
d) raportului persoanelor desemnate să efectueze
cercetarea administrativă în condiţiile prevăzute la art. 31, dacă s-a dispus
efectuarea procedurilor de cercetare administrativă.
Art. 47. - (1) Comisia de disciplină poate să propună,
în urma dezbaterii cazului:
a) aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare
prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. a)-e) din Legea nr. 188/1999, republicată,
în cazul în care s-a dovedit săvârşirea unei abateri disciplinare;
b) clasarea sesizării, atunci când nu se confirmă
săvârşirea unei abateri disciplinare.
(2) La individualizarea sancţiunii disciplinare
aplicabile funcţionarului public comisia de disciplină ţine seama de:
a) cauzele care au determinat săvârşirea abaterii
disciplinare;
b) împrejurările în care aceasta a fost săvârşită;
c) gradul de vinovăţie;
d) gravitatea şi consecinţele abaterii disciplinare;
e) conduita funcţionarului public;
f) existenţa unor antecedente disciplinare ale
funcţionarului public, care nu au fost radiate în condiţiile prevăzute de lege.
(3) In situaţia în care, prin
aceeaşi sesizare, se semnalează mai multe fapte ca abateri disciplinare
săvârşite de acelaşi funcţionar public, comisia de disciplină propune, în urma
cercetării administrative, aplicarea unei singure sancţiuni disciplinare, cu luarea în considerare a tuturor abaterilor disciplinare.
(4) In cazul în care comisia de disciplină propune
aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. b)-d)
din Legea nr. 188/1999, republicată, aceasta va propune şi durata acestora şi,
după caz, procentul de diminuare a drepturilor salariale, respectiv treapta sau
funcţia pe care urmează a se aplica sancţiunea retrogradării.
SECŢIUNEA a 7-a
Finalizarea procedurii de cercetare
administrativă
Art. 48. - (1) Procedura de cercetare administrativă se finalizează:
a) la închiderea dezbaterii cazului;
b) în termen de 3 luni de la data încetării
raporturilor de serviciu ale funcţionarului public a cărui faptă a fost
sesizată ca abatere disciplinară, cu excepţia situaţiei prevăzute la lit. c),
în măsura în care funcţionarul public a cărui faptă a fost cercetată nu
redobândeşte calitatea de funcţionar public în această perioadă;
c) la data decesului funcţionarului public.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c)
sesizarea se clasează, întocmindu-se în acest sens un raport care se înaintează
persoanei prin al cărei act administrativ s-a constituit comisia de disciplină
şi care se comunică persoanei care a formulat sesizarea
Art. 49. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
data finalizării procedurii cercetării administrative potrivit art. 48 alin.
(1) lit. a), comisia de disciplină întocmeşte un raport cu privire la sesizarea
în cauză, care trebuie să conţină următoarele elemente:
a) numărul şi data de înregistrare ale sesizării;
b) numele complet şi funcţia deţinută de funcţionarul
public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară, precum şi
compartimentul în care acesta îşi desfăşoară activitatea;
c) numele complet şi domiciliul persoanei care a
formulat sesizarea sau, după caz, locul de muncă şi funcţia deţinută de
aceasta;
d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate şi a
circumstanţelor în care a fost săvârşită;
e) probele administrate;
f) propunerea privind sancţiunea disciplinară
aplicabilă sau, după caz, propunerea de clasare a sesizării;
g) motivarea propunerii;
h) numele complet şi semnăturile preşedintelui şi ale
celorlalţi membri ai comisiei de disciplină, precum şi ale secretarului
acesteia;
i) data întocmirii raportului.
(2) Propunerea prevăzută la alin. (1) lit. f) se
formulează pe baza majorităţii de voturi. Membrul comisiei care are o altă
părere va redacta şi va semna opinia separată, cu prezentarea considerentelor
pe care aceasta se sprijină.
(3) Raportul comisiei de disciplină se aduce la
cunoştinţa persoanei care are competenţa legală de aplicare a sancţiunii
disciplinare, persoanei care a formulat sesizarea şi funcţionarului public a
cărui faptă a fost sesizată.
CAPITOLUL IV
Aplicarea şi contestarea sancţiunii disciplinare
Art. 50. - (1) In termen de 10
zile calendaristice de la data primirii raportului comisiei de disciplină,
persoana care are competenţa legală de a aplica sancţiunea disciplinară va
emite actul administrativ de sancţionare.
(2) In cazul în care persoana care are competenţa
legală de a aplica sancţiunea disciplinară aplică o altă sancţiune decât cea
propusă de comisia de disciplină, are obligaţia de a motiva această decizie.
(3) Sub sancţiunea nulităţii absolute, actul
administrativ de sancţionare va cuprinde în mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care
constituie abatere disciplinară;
b) temeiul legal în baza căruia se aplică sancţiunea
disciplinară;
c) motivul pentru care a fost aplicată o altă
sancţiune decât cea propusă de comisia de disciplină, în situaţia prevăzută la
alin. (2);
d) termenul în care sancţiunea disciplinară poate fi
contestată;
e) instanţa competentă la care poate fi contestat actul
administrativ prin care s-a dispus sancţiunea disciplinară.
(4) La actul administrativ de sancţionare prevăzut la
alin. (3) se anexează raportul comisiei de disciplină, sub sancţiunea nulităţii
absolute.
(5) Actul administrativ de sancţionare se comunică în
termen de maximum 5 zile calendaristice de la expirarea termenului prevăzut la
alin. (1):
a) compartimentelor cu atribuţii în domeniul resurselor
umane din cadrul instituţiei sau autorităţii publice în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea funcţionarul
public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară;
b) comisiei de disciplină care a elaborat şi transmis
raportul;
c) funcţionarului public a
cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară;
d) persoanei care a formulat sesizarea.
Art. 51. - Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea
disciplinară aplicată o poate contesta, în condiţiile legii, la instanţa de
contencios administrativ competentă.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 52. - (1) In termen de maximum 60 de zile de la
data intrării în vigoare a art. 3-8 din prezenta hotărâre, autorităţile şi
instituţiile publice au obligaţia de a constitui comisiile de disciplină în
condiţiile prezentei hotărâri.
(2) Până la împlinirea termenului prevăzut la alin.
(1), în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice îşi desfăşoară
activitatea comisiile de disciplină constituite în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 1.210/2003 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de
disciplină şi a comisiilor paritare din cadrul autorităţilor şi instituţiilor
publice, cu modificările ulterioare.
(3) Mandatul membrilor comisiilor de disciplină
constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003, cu modificările
ulterioare, încetează de drept la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1).
(4) Comisiile de disciplină constituite în condiţiile
prezentei hotărâri îşi încep activitatea la data încetării mandatului membrilor
comisiilor de disciplină constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr.
1.210/2003, cu modificările ulterioare.
Art. 53. - (1) Comisiile de disciplină constituite în
condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003, cu modificările ulterioare, au
obligaţia ca, până la începerea activităţii comisiilor de disciplină
constituite în condiţiile prezentei hotărâri, să soluţioneze sesizările aflate
pe rolul lor. Măsurile dispuse înainte de intrarea în vigoare a prezentei
hotărâri rămân supuse căilor de atac şi termenelor prevăzute de actul normativ
sub care au fost pronunţate.
(2) Sesizările înregistrate după publicarea prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I, vor fi soluţionate, până la data începerii activităţii comisiilor
de disciplină constituite potrivit prevederilor prezentei hotărâri, de
comisiile de disciplină constituite în condiţiile Hotărârii Guvernului nr.
1.210/2003, cu modificările ulterioare.
(3) In situaţia în care nu este posibilă soluţionarea
potrivit prevederilor alin. (2), sesizările respective vor fi predate la data
încetării mandatului membrilor comisiilor de disciplină constituite în
condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.210/2003, cu modificările ulterioare,
comisiilor de disciplină competente, constituite în condiţiile prezentei hotărâri.
(4) Persoanele care au avut calitatea de membru în
comisiile de disciplină au obligaţia de a preda membrilor noilor comisii,
constituite potrivit prevederilor prezentei hotărâri, documentele rezultate din
activitatea comisiilor respective, pe bază de proces-verbal de
predare-preluare.
Art. 54. - Documentele rezultate din activitatea de
cercetare desfăşurată de comisia de disciplină, cu excepţia raportului privind
propunerea de sancţionare, au caracter confidenţial şi se păstrează de
secretarul acesteia, în situaţia în care şedinţele comisiei de disciplină nu au
avut caracter public.
Art. 55. - (1) Preşedintele comisiei de disciplină
întocmeşte rapoarte de activitate semestriale cu privire la activitatea
comisiei de disciplină, pe care le înaintează conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice.
(2) Formatul standard, termenele şi modalitatea de
transmitere a datelor se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 56. - (1) Conducătorii autorităţilor şi
instituţiilor publice, precum şi conducătorii compartimentelor în care îşi
desfăşoară activitatea funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată au
obligaţia de a sprijini activitatea comisiei de disciplină în vederea soluţionării
cazului.
(2) Compartimentele de resurse umane din cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice sunt obligate să transmită preşedintelui
comisiei de disciplină toate documentele solicitate ca fiind necesare în
desfăşurarea activităţilor potrivit atribuţiilor comisiilor de disciplină.
Art. 57. -In scopul realizării rolului şi atribuţiilor
care îi revin, Agenţia coordonează metodologic, monitorizează, verifică şi
controlează aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei hotărâri de către
autorităţile şi instituţiile publice.
Art. 58. -In situaţia în care regulamentul prevăzut la
art. 26 nu este elaborat în termen de 60 de zile de la data constituirii, în
conformitate cu dispoziţiile prezentei hotărâri, a comisiei de disciplină
prevăzute la art. 8, acesta se elaborează de către Agenţie şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 59. - Orice referire şi orice trimitere în actele
normative existente, la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, la
Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2003, cu modificările ulterioare, se vor
considera referire la prezenta hotărâre.
Art. 60. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 60
de zile de la data publicării, cu excepţia art. 3-8, care intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) La 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.210/2003
privind organizarea şi funcţionarea comisiilor de disciplină şi a comisiilor
paritare din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 29 octombrie 2003, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian